Politiker misstänks hitta på att hon kallats hora

by

I Norge misstänks en kvinnlig politiker har dragit kvinnokortet, eller ”sexkortet” som det kallas där, för att komma åt sina politiska motståndare. Detta genom att ljuga.

Det började med att arbeiderpartisten Anette Trettebergstuen (ovan) ledde en demonstration utanför stortinget (riksdagen). Efter det gick hon ut i media och sa att folk bland åhörarna hade ropat ”hora” till henne.

Media slog upp saken stort. Nedan ser du tidningen Verldens Gang publicera en artikel med rubriken ”AP-topp hora-hetsad” över en hel sida. ”Håll käft, idioter”, skriver en kommentator.

Men nu har en journalist i tidningen LO-Aktuelt, Torgny Hasås, ifrågasatt hela historien.

Torgny Hasås säger att han undersökt saken mycket noga och inte funnit något som tyder på att någon har ropat hora till den kvinnliga politikern. Och även om så skulle vara fallet är han kritisk mot Anette Trettebergstuens agerande. Han säger:

Det är anmärkningsvärt att hon spelar ut sexkortet. Hon använder hora-ropen för att stigmatisera sina politiska motståndare, och det är väl inte ett dugg bättre än att ropa ‘hora’. Det är svårare för en 50-årig man att bli av med en mansgrisstämpel än det är för Trettebergstuen att bli av med en eventuell ‘hora’-stämpel”.

Torgny Hasås har gått till botten med saken. Han har pratat med mer än 50 personer som var närvarande vid demonstrationen, inklusive ett antal journalister och fotografer. En medarbetare från hans egen tidning LO-Aktuelt följde Trettebergstuen under hela demonstrationen. Ingen säger sig ha hört ett enda hora-rop. Dessutom har Hasås gått igenom videofilmen från demonstrationen, utan att höra några hora-rop.

Media fortsätter dock att berätta om hora-ropen. Så här skriver den politiska redaktören Marie Simonsen på tidningen Dagbladet:

Hora, hora, hora. De taktfasta ropen överröstade nästan Annette Trettebergstuen”.

På frågan från tidningen Verldens Gang hur hon vet att det var så svarar Simonsen:

Det berättar alla som var där”.

Det ligger en hund begraven här. Ingen har hört ordet ”hora”. Och alla har hört ordet ”hora”. Vem ska man tro på? Vem ljuger?

Vad tror du – kan det ligga något i att en kvinnlig politiker har möjlighet att vinna fördelar genom att spela ut ”kvinnokortet”? Och om så är fallet, kan någon vara så låg att hon verkligen gör det.

Du kan läsa en artikel om misstankarna här. Där kan du också se/höra videofilmen från demonstrationen. Torgny Hasås kritik finner du här.

Än en gång tack för tipset, Ann-Mari Maukonen på den utmärkta Ann-Mari’s blogg!

För övrigt: Jag finner nedanstående mejl, som kom på Genuslistan i förrgår, lite intressant. Det är från den feminist som nyligen genomförde en lång intervju med Pelle Billing som publicerades i den skattefinansierade nättidningen Feministiskt Perspektiv. Genuslistan drivs av Nationella sekretariatet för genusforskning, och är till för genusforskare.

.

Kommentar: Är självdisciplin, i bemärkelsen att forskare avstår från att vara ideologiskt eller politiskt laddade, ett problem? Är det inte i själva verket viktigt att forskare är neutrala och avstår från att vara ideologiskt eller politiskt vinklade?

39 svar to “Politiker misstänks hitta på att hon kallats hora”

  1. Info Says:

    INTRESSANTA FEMINISTSIDOR ATT STUDERA

    EDDA MANGA hittas som bekant i redaktionen för Feministiskt perspektiv (på bild underst):

    http://feministisktperspektiv.se/

    En kanske inte så känd men ändå intressant, ny feministhemsida är denna:

    http://malmosfeministiska.wordpress.com/program-feministisk-forum-2011/

    Exempel på aktiviteter:

    ”SYSTERSKAPANDE
    Ett samtal med utgångspunkt i boken Systerskapande (2009) av Ellinor Eriksson, förbundssekreterare i SSU och Kristin Linderoth, ordförande i Lunds arbetarekommun. Boken är en metodhandbok i separatistiskt-feministiskt arbete. Samtalet kommer [att] tematisera feministiska metoder, separatism och förståelsen av könsmaktsordningens praktiska konsekvenser.”

    Ljudklipp:

    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3940&artikel=4608868&play=3285756&playtype=Ljudklipp

  2. AV Says:

    Ordet Edda söker är nog ”självcensur”, men journalisternas våldtäkt av det svenska språket, samt deras totala okunskap i vetenskap och statistik, är välkänt sedan länge. Ja, jag generaliserar grovt men högen av syftningsfel och okritiskt publicerande av dåligt underbyggda undersökningar växer stadigt. Korrekturläsning är som bekant överskattat.

    Att en maillista undanber sig diskussioner är ganska förståeligt. Det är ett jobbigt format som fyller folks mailboxar med oändliga högar mail. Där fungerar forum och bloggkommentarer bättre. Maillistor är för informationsutskick. Ska det behöva förklaras för en i mediabranschen?

    Om norgehistorien. Man får väl följa bevisen. Har de några namngivna vittnen som säger att så skett? ”Det säger alla” är lika troligt som när en tonåring säger ”Jamen alla mina kompisar får åka på ravefest i Berlin för sina föräldrar”. Har de video eller ljudupptagning som visar det? Den som påpekar har som bekant bevisbördan. Bevisen verkar peka emot påståendet.
    Och även om någon ropat det, betyder det inte att alla hennes meningsmotståndare samtycker i uttalandet eller har fel i sak. Det är som att säga att för att ABB är emot muslimer, är alla som påpekar problem med viss invandring samtyckande till massmord.

  3. Leif Says:

    ”Är det inte i själva verket viktigt att forskare är neutrala och avstår från att vara ideologiskt eller politiskt vinklade?”
    När det gäller vetenskap: Ja!

  4. Info Says:

    ANETTE TRETTEBERGSTUEN

    Här presenteras Anette Trettebergstuen som en av årets kändisar i Norge:

    http://www.gaysir.no/artikkel.cfm?CID=13383

    http://www.kjendis.no/2009/01/28/kjendis/homofile/homofili/anette_trettebergstuen/karinger/4580256/

  5. Matilda S Says:

    Är det inte typiskt för dagens samhälle?! Feminism har kappats av den politiska överklasen som driver sina kampanjer om flera styrelseplatser etc…

    Samtidigt finns det många kvinnor som blir kallad för hora eller värre men de kommer aldrig fram i medierna pga PK. Ex. hittar du här:

    https://sites.google.com/site/geldscheffelninternet/svennehoran

  6. Sara Says:

    Om man hör röster som inte finns så får man börja ta sin medicin:)

  7. President Says:

    Herregud, det tar aldrig slut.

  8. Backlash Says:

    Jag betvivlar varken att det finns drägg som ropar könsord till demonstranter eller att en politiker med Trettebergstuens ideologi skulle utnyttja en sån händelse för att vinna politiska poäng, även om det inte var sant.

    En ankdammskonflikt. Ifall hon anser sig ha blivit utsatt för kränkande tillrop vore det väl lämpligats att försöka hitta gärningsmannen, inte att kritisera en massa andra människor som inte har med saken att göra.

  9. johnnykiddo Says:

    Ja, jag antar kvinnor sällan har någt annat att komma med så de blir tvungna att dra sexkortet? Alla kvinnor tycker ju om att förklara hur nedvärderade de blir när de demonstrerar för en sak de tror på.

    Och vad fan är det för jävla argument att det är svårare för en 50-årig man att bli av med en mansgrisstämpel än det är för Trettebergstuen att bli av med en eventuell ‘hora’-stämpel”.

    Hela hans retorik speglar ju det återkommande fenomenet om att ”män säger som det är och kvinnor berättar sin version”. Borde alla tjejer som blivit kallade hora av män hålla käften, för det faktiskt är synd om männen om de blir stämplade som mansgrisar?

    Med tanke på hur mycket av snacket bland antifeminister går är det knappast ortroligt att någon ropade Hora. Att någon (en man, vad annars) känner sig manad att behöva bevisa motsatsen känns rätt oskönt.

  10. UCA Says:

    Detta måste vara första gången en kvinna ljuger för att vinna sympatier. Pinsamt när omständigheterna inte stödjer hennes påstående!

  11. Mörker Says:

    Hon har blivit lomhörd efter allt demonstrerande för avskaffande av mäns mänskliga rättigheter.

    Stackars våp, det enda hon vill är ju att bli kvoterad och att polisen ska trycka till hennes ex-pojkvänner och hennes barns pappa. Å så kommer det någon illvillig typ och ropar hora till henne. Det är ju så orättvist. Att folk fortfarande vågar säga vad de tycker!

  12. Chroni Says:

    UCA: lol, första gången? Testa varje dag i evighet.

    Tex min syrra har sagt till mina föräldrar att jag gjort ”något fruktansvärt” mot henne och att hon aldrig kan förlåta mig.

    Lät i princip som hon sa att jag våldtagit henne (och jag har aldrig skadat henne på minsta sätt), pratar inte ens med henne, då hon är en grovt dålig människa och ljuger hela tiden.

    När hon var barn ljög hon om att en man försökte få med henne i bil då hon tyckte min yngre syster fick mer uppmärksamhet. (Något hon har erkänt).

    Kvinnor gör detta hela tiden. De har inte fått lära sig samma regler när det gäller heder som män.

  13. Info Says:

    TILL MÖRKER: VILKA EXPOJKVÄNNER?

    http://www.gaysir.no/artikkel.cfm?CID=13383

    http://www.kjendis.no/2009/01/28/kjendis/homofile/homofili/anette_trettebergstuen/karinger/4580256/

  14. Daniel Says:

    Jag förstår att Edda är bekymrad, ingen vill ju att genusvetenskap ska förväxlas med riktigt vetenskap.

    Tänk bara på vad hennes rabiata kulturrelativistiska och terrorist kramande make ska säga.

  15. Forellen Says:

    I media beskrivs det ibland som att tjejer/kvinnor blir kallade horor nästan regelbundet. Speciellt utsatta är tjejer som går i skolan. Men under min skoltid hörde jag aldrig någonsin någon bli kallad för hora. Inte en enda gång.

    Är jag ensam om det? Gick jag på en ovanligt lugn skola (det kändes inte som det)?

  16. Forellen Says:

    Inte för att på något vis förringa de som blir utsatta för hora. Det är extremt sjukt att de blir det. Men jag är skeptisk till mediabilden.

  17. Ivar J Says:

    När ska vi våga #prata om kvinnors våld mot kvinnor?

    ”74-årig kvinna brutalt misshandlad vid matbutik”
    ”Enligt de uppgifter polisen har i nuläget ska den yngre kvinnan först ha sparkat och slagit på 74-åringen så att hon föll till marken. Därefter ska misshandeln fortsatt med sparkar och slag.”

    http://hd.se/helsingborg/2012/02/03/74-arig-brutalt-misshandlad/

  18. Forellen Says:

    ”utsatta -för att bli kallade- hora”

  19. Chr Ewrk Says:

    är det värre att bli kallad hora än att bli kallad bög? Ser aldrig medierna skriva något om att pojkar är utsatta för sånt?

  20. Metal Says:

    Oj va alla är slående överrens om att hon ljuger. Var ni alla där eller är det så att ni vill så mycket att det ska vara sant att hon ljuger att det överskuggar det faktum att ni faktiskt inte vet om det är sant eller inte.

    Forellen, var det heller ingen som skrek bög åt någon någonsin på din skola? Att kiddsen använder ord som bög och hora till varandra är tråkigt men sant. Tyvärr hänger sånt kvar hos vissa även i vuxen ålder, det betyder dock inte att det har sagts under demonstrationen, men det är inte på något sätt orimligt att det skulle ha sagts så.

  21. Metal Says:

    Jag skulle iofs alla gånger föredra att bli kallad bög istället för hora. Alternativt lebb, även fast jag inte är det. Jag skulle inte ens bli arg.

  22. Forellen Says:

    Metal

    Bög förekom definitivt. Det var nog rätt så vanligt till och med. Men hora? Nej, det kan jag inte erinra mig.

    Men jag har väl glömt bort en hel del också, naturligtvis.

  23. Nova Says:

    För övrigt: Ja, vad blir det kvar av Genusvetenskapen om man tar bort ideologin och politiken?? Jag håller med Edda Manga om att det är allvarligt!

  24. Backlash Says:

    Svea Hovrätt har i domen mot Magnus Hedman fastslagit att det är straffbart att befatta sig med en kvinna som kan misstänkas vara hora, även när hon inte tar betalt. Så stigmatiserande är det officiella samhället mot horor och därför är det ett grovt invektiv.

    Jag kan inte minnas att ordet var särskilt vanligt när jag gick i skolan, men det kan mycket väl ha blivit det idag. Dels har respekten för vuxna minskat, dels har vi nya invånare med rötter i kulturer där ordet används flitigare.

  25. UCA Says:

    Metal, vi kan aldrig vara fullständigt säkra. Men med tanke på att det skulle ha ropats vid en demonstration och varken uppfattats av ett endaste vittne eller fångats av videokameran är det svårt att inte bli övertygad att hon bortom rimligt tvivel 1. Hört fel 2. Ljuger.

    Chroni, jag är förstås ironisk; jag är bekant med att det märkligt nog verkar som kvinnor i vissa fall har större förtroendekapital än män – vilket somliga dessvärre inte drar sig för att utnyttja. Sorgligt men sant.

  26. Ante Says:

    Tyvärr är det ofta flickor ute på skolorna som använder de grövsta orden. Så var det på min tid och jag kan bara konstatera att det är så för mina barn också. Det är bara det att det har blivit ännu grövre ord med tiden. Trist utveckling.

  27. Joakim Says:

    …nu åker han på däng.

  28. Torstensson Says:

    Chroni

    Intressant det du säger. Men jag hade aktat mig för att generalisera. Det finns kvinnor med heder och Ingrid Carlqvist är en sådan. En mer hedersful person är svår att finna.

    Däremot har jag varit med om så många historier och tillfällen i mitt liv som ändå kan vittna om att jag UPPLEVER att kvinnor oftare än män drar till med lögner. Jag generaliserar därmed inte men kan samtidigt inte ljuga om mina upplevelser.

    Du talar om heder och förslagsvis då den moraliska aspekten av det begreppet. Mina erfarenheter säger tex att det är svårare att försonas med kvinnor än med män efter ett gräl på en arbetsplats eller privat. Nu är jag ingen grälsjuk person men jag har tidigare berättat om en opening av ett event som jag gjorde med 2 kvinnor och 2 män. En privat sak mellan mig och en kvinna i gruppen ledde till att hela samarbetet i gruppen gick rätt åt skogen. Vi var båda extremt stolta men till sist valde jag att erkänna mina misstag och bli ödmjuk. Då blev situationen värre. De två kvinnorna fortsatte med sublim mobbing .De två männen som var i gruppen tog min ursäkt direkt och det var snabbt över. De två kvinnorna valde att fortsätta en mobbing som var rätt grov men faktiskt nästan omöjlig att bevisa. Min hedervärda stil blev alltså bara mött med ännu mer mobbing och ska jag gå utefter andra erfarenheter så verkar det som att kvinnor mer än män har svårt att försonas. Detta kan förövrigt styrkas av väldigt många kvinnor som skrivit på den här bloggen som berättar om att killar är rakare, även kvinnor i min närhet kan intyga att den värsta mobbing de utsatts för är faktiskt av andra kvinnor.

    Därmed inte sagt att män på andra sätt kan manipulera och ha sig mot kvinnor. Sol och vårare brukar väl ofta vara män tex? Dom kan charma och ha sig och på den orten jag befinner mig nu har det varit en sol och vårare med munläder som försökt manipulera kvinnor att skriva över hus och bil i hans namn under skenet att han ”ska ta hand om dej, du behöver hjälp”. En av kvinnorna han försökte sol och våra var min morsa som dock såg igenom det rätt snabbt. Men när vi pratar om hedersvärdhet så kanske det är så att precis som det är med mycket annat att fler kvinnor än män tar till fulknep men det är männen som står för extremvärdena i en sådan tabell, därför blir det då också ofta fokus på extremvärdena och mindre på annat. Det skulle inte förvåna mig om det är så. Jag hade inte heller blivit förvånad om det visar sig att mobbing är värst på kvinnodominerade arbetsplatser. Har inte hört en enda sjuksköterska eller undersköterska som inte berättat om att det är rena rama intrigerna och dolkar i ryggen inom deras yrken. En mobbing som leder till sjukskrivningar i onödan.Det här är ett problem som borde uppmärksammas mer och närmas med ärlighet, för det finns nog en hel del kvinnor med heder därute som verkligen lider på sina arbetsplatser pga av vad andra kvinnor utsätter dom för.

  29. Pether Says:

    Torstensson: Oja. Helt klart att kvinnor har svårare att bli sams. Det är hur lätt som helst att de hur länge kvinnor håller kvar i saker som de anser varit orätt. De mobbas även på oerhört grymma sätt. Bara att minnas tillbaka på sin skoltid. Speciellt är de hjärtlösa mot sina kvinnliga fiender.

    Sen tycker jag det är vanligare med kvinliga ‘sol o vårare’. Speciellt vanligare nu i it åldern. Män som söker kärleken, ger lite pengar till sin nyfunna kärlek för hon fått bekymmer med det ena o det andra. O hon har tiotalet andra som gör samma sak.

  30. JD Says:

    Jag var där och det var många som ropade Hurra, Hurra, Hurra.

    Jag pratade med henne efteråt och berömde henne för de fina stående ovationer hon fick.
    Nej, jag tänker sannerligen inte onanera din fina stående pick sade hon då och gav mig en rak höger.

    Konstig människa.

  31. ConZor Says:

    Skolan jag själv gick på var riktigt stökig i omgångar men kan minans att en pojke/kille/man kallade en flicka/tjej/kvinna hora eller något liknande MEN flickorna/tjejerna/kvinnorna var mycket flitiga att kalla varandra hora och liknande.

    @Torstensson Har liknande erfarenheter där kvinnor i mycket större utsträckning än män ljuger. Också att kvinnor har mycket svårare än män att förlåta en om man gjort något fel/misstag.

    Har jobbat och jobbar fortfarande till och från som vårdbiträde på ett äldreboende och det jag har sett är mycket utbred mobbing, extremt mycket skit snack och många konflikter som ligger under ytan både bland personalen och mellan personalen o de kvinnliga cheferna.

  32. magnusElof Says:

    ”Män som söker kärleken, ger lite pengar till sin nyfunna kärlek”. Se upp alla riddare; detta är sexköp. Ge inte kvinnan ett nickel. Öpnna inte ens dörren för henne.

  33. Sigvard Says:

    Backlash säger 03 februari 2012 kl. 15:49: ”Svea Hovrätt har i domen mot Magnus Hedman fastslagit att det är straffbart att befatta sig med en kvinna som kan misstänkas vara hora, även när hon inte tar betalt.”

    Backlash, det där var intressant. Kan du ordna någon länk?

  34. Jämställdhetsfeministern Says:

    @Metal

    Exakt! Klart att hon inte ljög. Kvinnor ljuger inte. Så självklart ska man alltid tro på vad en kvinna säger. Det måste alltså vara så att det är alla männen som var där som ljuger.

  35. juanmadrid0 Says:

    Det känns tråkigt att du hatar kvinnor så mycket. Jag önskar dig glädje i ditt liv.

  36. Chroni Says:

    Forellen:

    Enda gången jag hörde en tjej kallas ”hora” var när en tjej började klösa och dra en annan tjej i håret och skrika hora (var något pojkvänsbråk).

    Men jo, speciellt unga kvinnor idag är väldigt småaktiga, och blir hysteriska om inte något går deras väg.

  37. UNDRANDE Says:

    Anette Trettebergstuen kallad för hora?

    ÖNSKETÄNKANDE!

  38. JohanG Says:

    Det finns ju olika slags horor

  39. Newsmill viker sig för feministkrav och ansluter till PK-Sverige. « Malte on the Roxxx Says:

    […] bevis på vad idiotiska människor gör? Om inga bevis förs fram kan man inget annat än avfärda hatanklagelserna som troliga lögner, vilket har hänt i Norge där en politiker påstås sig ha hört sexistiska glåpord från en […]

Kommentera

