Manslitteraturen kommer att dö sotdöden, säger feminist

by

På kvinnodagen den 8 mars lanseras en uppdaterad digital version av fembandsverket ”Nordisk kvinnolitteraturhistoria”. Det är en jättesatsning, där 250 artiklar om 850 kvinnliga författare blir sökbara. Det hela är rikt illustrerat och har massor av så kallat bonusmaterial.

En av de två initiativtagarna är  litteraturprofessorn Ebba Witt-Brattström. Hon säger:

Manslitteraturen kommer att dö sotdöden när alla Sveriges skol­elever loggar in sig för att hitta ett ämne till uppsatserna i svenska.”

Enligt DN skrockar hon när hon säger det.

En redaktion har arbetet i tre år med projektet, som har kostat 8 miljoner danska kronor. Pengarna kommer från Riksbankens jubileumsfond och A P Möllers fond.

Jag undrar varför Ebba Witt-Brattström intar en så konfrontatorisk attityd. Uttalandet om att ”manslitteraturen kommer att dö sotdöden” antyder nästan ett manshat hos henne. Det är tråkigt med den aggressiva attityd som blivit vanlig i genussammanhang.

Jag som jämställdist är motståndare till det könskrig som man ofta ser tendenser till. Jag skulle vilja se de två könen leva i harmoni med varandra, med respekt för varandras olikheter, och med den självklara värdegrunden att båda kön är lika mycket värda och har samma rättigheter och skyldigheter.

Läs mer här. Tack för tipset, Fredrik!

För övrigt 1: Här och här finns tecken på att mannen är det kön som är mest drabbat av våldtäkter i USA numera. Tack för tipset, Anonym och Jonathan!

För övrigt 2: Tidningen Dagens Medicin bjuder in till konferensen ”Kvinnans hälsodag”. Inledningstalare är Gudrun Schyman. Tack för tipset, Gustav!

För övrigt 3: Svensk Damtidning har kommit riktigt, riktigt långt med jämställdheten. Bara ett problem kvar att åtgärda. Tack för tipset, Sara!

121 svar to “Manslitteraturen kommer att dö sotdöden, säger feminist”

  1. Hugo Says:

    Det är bara 100% kvinnor som gäller om det ska vara jämställt, det blir alltmer uppenbart. Här är ytterligare ett exempel:

    ”Schyman: V bidrar till ”gubbröra” i politiken.
    Vänsterpartiets trovärdighet som feministiskt parti är borta. Det säger Gudrun Schyman, tidigare V-ledare, efter beskedet att partiet ska två män i toppen.

    – Djupt problematiskt.”

    http://blog.svd.se/politikdirekt/2012/02/schyman-v-bidrar-till-gubbrora-i-politiken/

    Bakgrundsinfo:
    Vänsterpartiets nya VU:
    •Ulla Andersson, förste vice ordförande.
    •Josefin Brink, andre vice ordförande.
    •Aron Etzler, partisekreterare.
    •Rossana Dinamarca, ledamot.
    •Hans Linde, ledamot.
    •Mia Sydow Mölleby, ledamot.

  2. UNDRANDE Says:

    Schyman: V bidrar till ”gubbröra” i politiken

    http://blog.svd.se/politikdirekt/2012/02/schyman-v-bidrar-till-gubbrora-i-politiken/

  3. Hugo Says:

    Nu förstår jag!!!

    ”Det handlar inte om att få in kvinnorna. Vi ska få ut männen.”
    /Gudrun Schyman

    http://feminintinitiativ.blogspot.com/

  4. Anon Ym Says:

    Wtf!

    På tal om kompetens: Åsa Bönnelyche på Svensk Damtidning var ‘journalisten’ som i mars 2010 avslöjade på sin blogg att drottning Silvia led av Alzheimers.

    Jaja, det gäller att vara förlåtande mot kvinnors små fel och brister.

    Eller om hon har rätt och kunde ställa diagnosen i ett extremt tidigt skede…. den som lever får se.

    http://www.expressen.se/nyheter/1.1920529/silvia-upprord-over-alzheimersryktena

  5. ConZor Says:

    Undrar om det skulle funka att få ett jobb på Svensk Damtidning om man ringer upp och säger ”Att på grund av den sneda könsfördelningen kräver jag att ni anställer mig för jag är man.”

    Skulle nog inte fungera men om det hade det var motsatta hade det nog faktiskt fungerat:/

  6. AV Says:

    Eva ”Witt-och-Brett”ström verkar tycka att kvinnlig litteratur är bättre än manlig. Jag skulle vilja påstå att det finns bra och dålig litteratur av båda könen. Jag bedömer en bok efter innehållet, inte könet på författaren. Men det är ju jag det.

    Fö 1: Jamen Pär, det är ju i fängelserna alla dessa våldtäkter på män sker. Då är det ju män som begår dem, så vad är problemet? Visar ju bara att män är sådana. Dessutom var det ju kriminella män som är offer, så vem bryr sig? (obs ironi!)

    Fö 3: En enda gubbe kvar. Och han håller på med fotografering (manligt könskodat). Dags att stiga åt sidan och ge plats för en duktig kvinna! Att han inte själv märkt det när han ser sig omkring. Spelar ingen roll om han är en mästerfotograf. Ut med gubbarna! (mera ironi)

  7. Erik Jämställdhet Says:

    Om mn tittar på F!s egten lednig består den (styrelse) av 12 kvinnor och 3 män. Jämställt?

    När det gäller talespersoner har de av någon anledig valt tre st. Varför de har gort det är underligt då man inte kan få en jämställd könsfördelning (om man inte räknar med tre kön). Me när man har valt att ha tre talespersoner så blir det ju inte särkilt underligt att det har blivit två kvinnor och en man. De ska ha kred för att inte ha valt tre kvinnor men ändå.

    http://www.feministisktinitiativ.se/styrelse.php

  8. JD Says:

    Huuu!

    Jag ryggar tillbaka då jag hör Ebba Witt-Brattström´s uttalande.

    Menar hon verkligen att skolbarnen ska läras upp att enbart söka bland kvinnliga författare till sina uppsatser!
    I så fall är det ju fullkomligt jävla sjukt!

    I det här fallet är det relevant att jämföra med Nazitysklands och Stalins censur av vissa författare.

    Stackars pojkar som kanske hade en dröm om att själva bli författare en dag när dom nu får skarpa signaler om att manliga författare göre sig ICKE besvär!
    Jag blir så förbannad!!!

  9. JD Says:

    Kärring!

  10. andersbwestin Says:

    Charles Hammarsten är visst kusin till min far.
    Vilken cool kille.

  11. Backlash Says:

    Undrar vilka diskussioner hon och Hor-as har vid frukostbordet? Han framstod ju inte precis som feminist vid deltagandet i Skavlan häromveckan.

  12. John Berg Says:

    Ebba Witt-Brattström grundade Feministiskt initiativ tillsammans med bland andra Gudrun Schyman och Tiina Rosenberg. Vad annat än manshat vore att vänta av en radikalfeminist?

  13. Anna Lundgren Says:

    Men gud va skööönt med bokhyllor UTAN mansgrisarnas litterära (skit)verk. Vi tjejer är bäst helt enkelt, ni killar är losers. Vi tar för oss, ni mesar är avunsjuka. Vi tar ansvar för hem o barn, ni ligger på soffan o glor på Sport tv. Vi engagerar oss i fföreningsliv, kvinnoföreningar, ridklubbar, osv, ni hänger här på AnusNytt och gnäller dagarna i ända. Vi tar ansvar för miljön, ni skitar ner den med era statsjeepar. Vi tjejer kan, ni killar är mesiga och lata.

  14. MattiasL Says:

    Ebba Witt-Brattström är en utpräglad maktmänniska som har gjort akademisk karriär på polemik av det här slaget, så det går väl av bara farten. Att vända på uttalandet och förutse kvinnolitteraturens sotdöd vore förstås ett säkert sätt att skjuta en karriär som litteraturvetare i sank.

  15. MattiasL Says:

    Anna Lundgren – tyvärr finns du på riktigt

  16. Mattias Says:

    Anna,

    tänk vad mycket lättare livet vore för mig (oss) om du verkligen levde såsom du skryter!

    Istället är det en ändlös lista med saker som vi skall ge er, släppa in er på, kvotera in er till, stödja er med, fixa åt er, skapa åt er, kliva åt sidan för er, ge plats åt er.

    INGEN skulle bli gladare om ni äntligen kunde TA FÖR ER utan vår hjälp!!!!

  17. Anna Lundgren Says:

    Stackars liten Du Mattias som inte klarar mer än sitta här o gnälla på Pär Ströms hemsida. Nutti nutti lilla smågrabben där

  18. Gunnar (D.U.) Says:

    Anna Lundgren:
    Om ni ”tjejer är bäst helt enkelt”, som du säger ”tjejer kan”, varför skriker feminister efter kvotering då, att män måste stiga åt sidan, att män måste släppa fram kvinnor, etc, i en oändlig lång lista???!!!
    Hade ni varit ”bäst” så hade ni ju fixat det av egen kraft!!!

  19. Hjalmar Says:

    Fö3: Den manlige fotografen ser ut att vara runt 60 år… Om några år är redaktionen till 100% feministiskt jämställd!

    Men ”jämställdheten går alldeles för sakta”, kan inte Svensk Damtidning köpa ut (förtidspensionera) fotografen? Då når vi det feministiska paradiset! (Obs ironi.)

  20. Backlash Says:

    Jämställdhetsfeministerns lillasyster är här.

  21. Gonzo Says:

    Anna Lundgren

    Jämstäldhet är tydligen väldigt provocerande för dig.
    Tänk att du orkar ta dig hit och gnälla.
    Så fort män börjar prata om jämställdhet och engagera sig i sin situation och för att förbättra samhället hörs ett ramaskri bland inkompetenta och avundsjuka kvinnor.

    Dom flesta feminister är trotts allt avundsjuka och inkompetenta kvinnor som gömmer sig bakom framgångsrika kvinnor och tar äran från av deras bedrifter.
    Svårt när man själv inte klarar av något själv

  22. Anna Lundgren Says:

    Lillle Gunnar
    därför att ni män tillsätter varandra på olika jobb. Kvoterinegn tar bort strukturella hinder och utjämnar oddsen. Och då går vi förbi er och därför är vi bättre. 70 proc av studenterna på läkar o juristlinjen är tjejer numera. Är det en slump tycker du?

  23. Anna Lundgren Says:

    Gonzo

    jämstlldhet gör dig avundsjuk lille mannen.

  24. Hjalmar Says:

    @Backlash
    Jasså, jag trodde det var Jämställdhetsfeministerns elaka moster, som behöver få verbalt utlopp för sin analklåda och penisavund…🙂

  25. Anna Lundgren Says:

    Hjalmar

    hahaha är det allt du kan av påhopp

    seså bättre kan du väl lille smäskit?

  26. Gunnar (D.U.) Says:

    Anna Lundgren,
    så barnslig och omoget du uttrycka dig!!!
    Tror du på fullt allvar att jag ska bli provocerad av det???
    ”Lillle Gunnar”, det är ju rent skrattretande löjligt av dig!
    Coola ned dig lite… Men du känner dig väl hotad som alla andra som argumenterar på samma låga nivå och inte har några fakta bakom sig…

  27. Anna Lundgren Says:

    Lille gunnar gubben du har ett hårt liv ser jag. Inte lätt o tillhöra loser könet tydligen.

  28. Patrik Says:

    Haha, jag trodde inte jag skulle behöva säga på den här sidan, men..

    Don’t feed the troll! aka ”Anna Lundgren”

    Kan ju hoppas att det bara är någon som försöker vara ironisk, men jag har slutat förvånas.

  29. Anna Lundgren Says:

    Patrik va är de för mesigt påhopp. Kom igen nu bättre kan du väl?

  30. Joakim Says:

    Feminism – demokratiskt, fredligt, jämställt. Jag vill ha en kommentar från Jämställdhetsfeministern NU!

    Gå INTE in i en argumentation med trollet Anna Lundgren!

  31. Anna Lundgren Says:

    Så besviken på dig Jocke. Bättre påhopp klarar du …..

  32. JD Says:

    @Anna Lundgren

    Du skriver:
    ”Vi tar ansvar för hem o barn”

    Det finns barn som har snopp också hur mycket du än må förakta dessa pojkar!

    Nej! Någonstans går gränsen för den könsfascism som feminister spyr ur sig!
    Hur i helvete kan sådana här sjuka personer få statligt bidrag egentligen!
    Dessa personer hör hemma på sinnessjukhus för ständig vård!
    Dom har ingenting ute i samhället att göra bland vanliga män, kvinnor, flickor och pojkar.

    Dom är fullständigt sjuka i huvudet!

  33. Anna Lundgren Says:

    JD har du själv snopp eller är du utan din hjärna därnere?

  34. Pär Says:

    Off topic

    Finns inte Jämställdhetsfeministern kloka uttalanden samlat någonstans? De är lysande och oefterhärmliga. Pär Ströms artiklar tycker jag inte är fullbordade innan Jämställdhetsfeministern har sagt sitt.

  35. Hugo Says:

    @Anna: Är du här för att illustrera feministiskt ”manshat” och den benägenhet för ”könskrig” som Pär varnar för?

  36. Matte Says:

    @Anna Lundgren

    Du är ett geni, kramiz på dig🙂

    Det behövs fler kvinnor som dig i samhället. You go girrrrrl!

  37. JD Says:

    @Anna Lundgren

    Människor här blir upprörda över att du raljerar över den cynism som drabbar små pojkar.
    Att du verkar få kåtslag av dessa negativa reaktioner är säger rätt mycket om dig Anna!

    Tror du förresten att det finns någon här inne, feminist, jämställdist eller någon annan här som uppskattar ditt ”feministiska” engagemang?

    Tror du det=🙂

  38. Forellen Says:

    Jag håller med Anna om att det är ett problem att inte fler män söker sig till högre utbildning. Tror ni att det är en ihållande trend? Hur ser det ut i våra grannländer? Finns det anledning att – för konsekvensens skull – kvotera in manliga sökande?

  39. Mattias Says:

    Fram för fler troll som Anna Lundgren! Kvinnornas ”bästa vän”.

  40. Pär Says:

    Kan läsa följande i DN:

    ”Det börjar med nornornas betydelse för skriftkulturens födelse på Island och slutar med samiskornas och grönländskornas erövrande i vår tid av egna ord på liv och död.”

    Det har bedrivits enormt mycket forskning kring den forntida och medeltida skriftkulturen på Island och idag vet vi att de första bosättarna (troligtvis munkar från Irland eller Skottland) redan var skrivkunniga. Bara som allmän upplysning: hela den norröna berättartraditionen är starkt präglad av den kristna tron.

    Angående Nornorna är de ett jätteintressant fenomen som visar att forntida kvinnor kunde få makt lika bra som män, men inte som idag genom att via lag och förbud avsätta män. Ska bli kul att se om det mansfientliga och tillika feministiska historieverket tar upp den saken. Troligtvis inte.

  41. NisseNyfiken Says:

    @Forellen
    Det är ett problem att pojkar motarbetas och betygsdiskrimineras så till den milda grad att de inte vill eller kan studera vidare. Kvotering är inte någon lösning här heller (det har dessutom redan prövats) men krafttag krävs för pojkarna i skolan! Tyvärr är statsfeminismen inte intresserad av pojkar, så det får fortgå år efter år😦

  42. GG Says:

    @Forellen, NisseNyfiken: Ett tips till pojkarna för att slippa IG eller F är nog att skriva uppsats om en kvinnlig författare.

  43. Erik Jämställdhet Says:

    Hej Anna L och välkommen hit.

    Jag har några frågor till dig om det du har skrivit.

    ”Men gud va skööönt med bokhyllor UTAN mansgrisarnas litterära (skit)verk. ”

    Hur menar du att män är grisar? Varför är då kvinnor inte det? På vilket sätt är alla litterära verk skrivna av män skit? Varför är inte kvinnors det? Har du läst alla litterära verk för att kunna dra den slutsatsen?

    ”Vi tjejer är bäst helt enkelt, ni killar är losers. Vi tar för oss, ni mesar är avunsjuka.”

    På vilket sätt är tjejer bättre än killar? På villket sätt är vi losers? Säger du samma sak till tjejer som klagar på killar?

    ”Vi tar ansvar för hem o barn, ni ligger på soffan o glor på Sport tv. Vi engagerar oss i fföreningsliv, kvinnoföreningar, ridklubbar, osv, ni hänger här på AnusNytt och gnäller dagarna i ända. Vi tar ansvar för miljön, ni skitar ner den med era statsjeepar.”

    Vilket belägg har du på att män inte tar ansvar för sina barn? Om du tittat runt på de andra jämstäldistiska bloggarna så ser du att mycket handlar om att få ta ansvar för sina barn. Själv är jag ointresserad av sport men undrar ändå hur många män som ligger i soffan och tittar på sport tv samtidigt som de inte tar ansvar för sina barn

    Utan att referera till något särskilt skulle jag vilja påstå att det finns got om män i olika föreningar. Själv är jag med i Krigshjärtaföreningen (lajvkampanjsförening) och Röda Korset (aktiv) Jag har tidigare varit medlem i SSF och flera andra lajvföreningar. I samtliga dessa finns det gott om både kvinnor och män. När det gäller miljön så är enligt SCB ca 45% av MPs väljare män:

    http://www.scb.se/statistik/_publikationer/LE0001_2010K02_TI_07_A05TI1002.pdf

    Men du kanske syftar på något annat? Hur många män och kvinnor tror du har statsjeep?

    ”Vi tjejer kan, ni killar är mesiga och lata.”

    Självklart kan tjejer. Det är en av grundtesena i jämställdismen och på GenusNytt. Däremot undrar jag var du har för belägg för att killar är mesiga och lata.

  44. Erik Jämställdhet Says:

    @ Alla andra

    Anna Lundin är uppenbarligen ingen riktig feminist och jag hoppas att ni inte svärtar ner era åsikter om feminister. Det finns trots allt vettiga feminister som Hannah eller Cissi.

  45. Erik Jämställdhet Says:

    @ Anna L

    Vad tycker du om alla tjejer som är jämställdister och som är aktiva på den här bloggen?

  46. Erik Jämställdhet Says:

    Rättels Anna Lundin ska vara Anna Lundgren

  47. Metal Says:

    Erik Jämställdhet
    Där sa du något! Efter som många här pekar ut manliga feminister som om de hade någon hemlig agenda ( typ polisen som dömdes) bord vi väll rimligen ifrågasätta vad de kvinnliga jämställdisterna kan tänkas ha för dåld agenda. Eller?

  48. Pether Says:

    Folk verkar vara hjärnskadade här. Har ni inge vett o etikett när ni hänger på nätet? Man svarar inte på troll. Det har jag sagt väldigt många gånger nu.

  49. Lorem Ipsum Says:

    Härligt med lite troll. Men kvalitén är undermålig. Vi kanske har att göra med en nybörjare? Hen får nog ha bättre bete på kroken.

    Hon kanske är en av alla karaktärerna som lever inne i huvudet på Eva Lundgren? Eller en emotjej med ett väl utvecklat elektrakomplex?

    Möjligheterna är oändliga🙂

  50. Per Plex Says:

    Anna Lundgren gör stor nytta för denna bloggen. Notera vilket engagemang hon lyckas locka fram. Det engagemanget kan användas positivt… (men inte för henne),

  51. Aktivarum Says:

    Anna Lundgren:

    ”Men gud va skööönt med bokhyllor UTAN mansgrisarnas litterära (skit)verk.”

    Ja eller hur, försök klara dig en dag utan en ide som nån har kopierat från just de manliga verken du. Försök komma med enda originell ide om du kan.

    ”Vi tjejer är bäst helt enkelt, ni killar är losers.”

    Bäst på vadå? Att hitta ursäkter att slippa tävla? Att hitta ursäkter att få allting gratis så ni slipper vara riktigt bra på någonting? Steven Spielberg är inte kvinna. Bill Gates är inte kvinna. Richard Feynman är inte kvinna. Den enda orsaken du ens kan påstå sånt dumt är att du är skyddad AV MÄN som tycker det är elakt att säga sanningen. Dock kommer ditt beteende att leda till att alla tröttnar på dig.

    ”Vi tar för oss, ni mesar är avunsjuka.”

    Så där kan du bara säga skyddad av män så påståendet är idiotiskt. Du kanske tror dina egna lögner men sanningen är uppenbar för alla som har tankeförmågan i behåll.

    ”Vi tar ansvar för hem o barn”

    Nej det är kvinnor från asien och afrika som tar ansvar för hem och barn. Hela Europa har ett gigantiskt underskott på barn så våra kvinnor har definitivt inte tagit det ansvaret heller.

    ”ni ligger på soffan o glor på Sport tv”

    Ja det är säkert så IKEA fick sitt rykte i världen. Mycket trovärdigt.

    ”Vi engagerar oss i fföreningsliv, kvinnoföreningar, ridklubbar, osv”

    Du är för rolig, vad tror du händer med föreningslivet om vi plockar bort sporter som fotboll och hockey. Vilka tror du drar in mest pengar till övriga verksamheter?

    ”ni hänger här på AnusNytt och gnäller dagarna i ända. Vi tar ansvar för miljön”

    Sist jag kollade var det män som grundat Greenpeace! Och män som skapat de där gulliga teorierna som Al Gore sprider.

    ”ni skitar ner den med era statsjeepar. Vi tjejer kan, ni killar är mesiga och lata.”

    Det är kanske därför som killar skapat Google, Microsoft och Apple medan allt du kan göra är gnälla medan du använder deras uppfinningar?

    Bara ett problem, du talar inte för kvinnor. Du talar bara för skitstövlar av bägge kön. Sorry!

  52. Erik Jämställdhet Says:

    @ Metal

    Du misstolkar mig. Jag menar att Anna inte är en riktig feminist då hon bla kallar män för mesar vilket styrker mansrollen. Jag tror att hon är den hon utger sig för att vara men är på sin höjd en feminist grupie/ låtsass feminist.

    @ Pether

    Min erfarenhet säger mig att man inte kan svälta ihjäl ett troll de lever nämligen av luft och sten. Där av är det kontra pruduktivt att kasta sten på dem´. Därimot kan ett troll förvandlats till en vätig debatör om man ger den något odentligt och mat nyttigt. Dessutom förvandlas troll till sten om de blir upplysta😀

  53. Lorem Ipsum Says:

    @Aktivarum, liten korrigering Richard Feynman är död, men annars var det rätt🙂 Förövrigt så är han en av historiens största tänkare. ”The joy of finding things out” är nog den bästa dokumentären som någonsin har gjorts.

  54. AV Says:

    Anna Lundgren: Vet du ens vilka mansideal du appellerar till när du häver ut dig din härskarteknik och dina invektiv?

    Enligt dig ska män inte gnälla, inte vara mesiga, flitiga, ta skit, vara tysta…

    Det låter som just den mansroll ni feminister kritiserar, något från 1800-talet. Du låter just som de könskonservativa du tror dig förakta. Oj, det var många krångliga ord. Här finns hjälp:
    http://www.saob.se/

    För övrigt har vi redan en jämställdhetsfeminister. Hen gör det bättre än du!

  55. Anna Lundgren Says:

    Nämen smågossar nu är jag allvarligt talat riktigt besviken på er. Är dt allt ni klarar av påhop och personangrepp? Är ni så mesiga så ni inte kan bättre? Försök igen era mansmesar ……..

  56. Liberalen Says:

    Jag undrar stillsamt… =)

    Vad förstår i realiteten just en sådan där ordbajsande gammal genustant, en feminist, som maniskt, religiöst, fradgatuggar fundamentalt förljugna genusdogmer till vardags, om just god litteratur och goda författare?

    Svaret är: Absolut Nada. Noll.

    Genustanten i fråga är ju ganska exakt vad som till vardags kallas en pladdrande, värdelös, riksidiot. Som de facto inte förstår skillnaden mellan Könshatiska Kärringfantasier och Faktisk Vetenskap.

    Så.

    Varför skulle någon alls vilja använda ett sådant ordbajsande, om verkligheten ovanligt obildat mähä, som smakråd, överhuvudtaget, på något område? Såsom till exempel litteratur.

  57. Metal Says:

    Erik J
    Frågan jag ställde är väll fortfarande befogad?
    I övrigt håller jag med dig i din uppfattning att Anna inte är feminist, om hon själv anser sig vara det så har hon missat en hel del.

  58. Anna Lundgren Says:

    No no no no no no no sååååååå grymt besviken jag blir. Ordbajsande? Kan du inte bättre än det lille mes?

  59. Leif Says:

    @Anna Lundgren
    ”Är dt allt ni klarar av påhop och personangrepp?”
    Bra analys och väl talat! Är du forskare?

  60. Anna Lundgren Says:

    Tssss inte konstigt att ni män inte mera är mer lämpade för riktiga jobb som typ polis. Nu tar snart brandkvinnorna över era pojkdrööamrs mål. Och vi tjejer tar över akademikervärklden mer och mer. Vi har redan knappa 50 procent av juristdomarkåren i domstolarna ochn då ökar chansen för kvinnlig rättvisa. Nåt ni uppenbart är frustrerade över. Med så mesiga och taniga försök till påhopp är det uinte konstigt attt vi tjejer kan ta över framför näsan på er små mesiga finniga fjortisgrabbar som bara klarar att sitta framför datorn om dagarna och bajsa ord på nätet. Ni vet verkligen att prata med arslet och skita med käften. Men kul att se era taniga försök till personangrepp. Är era snoppar lika klena? Hmmmm blir nog inte många ungar gjorda där. Ta viagra vetja. Kanske ollonet kan vifta tuill lite på er.

  61. Forellen Says:

    Per Plex

    ”Anna Lundgren gör stor nytta för denna bloggen. Notera vilket engagemang hon lyckas locka fram.”

    Genusnytts besökare är uppenbarligen extremt lättprovocerade. Jag har svårt att se något gott i det.

    Pether

    ”Folk verkar vara hjärnskadade här. Har ni inge vett o etikett när ni hänger på nätet? Man svarar inte på troll.”

    Så är det.

  62. Leif Says:

    @Anna Lundgren
    Ja, jag förstod direkt att du är akademiker, så vältalig och nyanserad som du är.

  63. Sten Sture Says:

    ”Pether säger:
    06 februari 2012 kl. 18:35:

    Folk verkar vara hjärnskadade här. Har ni inge vett o etikett när ni hänger på nätet? Man svarar inte på troll. Det har jag sagt väldigt många gånger nu.”

    Second that!
    Sedan du släppte politiken har jag noterat att jag håller med om allt du säger;-)
    Fattar inte att folk orkar fortsätta förstöra debatterna med invändningar mot uppenbara troll. Faan, dom trollar ju då själva…

  64. Aktivarum Says:

    Anna Lundgren:

    1. Jag ser dig fortfarande bara snylta på manliga ideer.
    2. Sist jag kollade var Obama man…
    3. Med vänner som dig behöver feminister inte fiender.

  65. Anna Lundgren Says:

    Sten Sture du har ett helsike pga mig? Sslappna av lite lilleman. Och försök med riktiga personangrepp i stället för såna mesiga klena floskler som du kör med här. Viva feministica. Leve jämställdheten o. Död åt dom partriarkala strukturerna. Ner med gubbväldena. Kvinnomakt nu!

  66. Anna Lundgren Says:

    Aktivarum oj då går du o kollar i brallorna på folk? Jösses vilket perverst håll du är lagd på då. Hahahahahahaha

  67. Erik Jämställdhet Says:

    Nu har det blivit lite dålig stämning. Snälla starta inte könskrig utan debatera och visa att ni är vettiga debatörer.

    Metal jag svarar dig lite senare måst sticka nu

  68. JockeH Says:

    Jag tycker att Eriks kommentar räcker gott och väl, så nu lägger samtliga här av med att mata trollet.

  69. Peter Says:

    Jag har träffat Anna Lundgren en gång. Hon hade dålig andedräkt och hängbröst. Hon babblade ideligen om sin kassa relation till sin pappa och sin stora rumpa. Dessutom envisades hon med att ringa en miljard gånger efteråt, hon fattade aldrig vinken.

    Helt hopplös människa.

  70. Sten Sture Says:

    Peter:
    Misslyckad date? Bättre lycka nästa gång!

  71. Anna Lundgren Says:

    Kom igen nu Peter bättre kan du? Ditt sista svar är ju som en liten flugfis i universum

  72. Peter Says:

    Flugfis i universum? Jaha.

    Du var jobbig som fan och sa inte ett intressant ord, bara malde på om dig själv. Skaffa tandtråd för i helvete.

  73. Metal Says:

    Anna Lundgren
    vad vill du få ut av det här? Ingen tror ändå att du är seriös

  74. AV Says:

    Anna, om du läst på lite om The Butterfly Effect skulle du inte förakta flugfisar i universum. De kan vara nog så kraftfulla.

    Så har du täckt ditt hävdelsebehov för denna gång? Då kan du säga åt personen i vita rocken att ge dig dina ”godnattabletter” så blir allt mycket bättre imorgon. Nattinatti!

  75. Anna Lundgren Says:

    Men Peter lilla gubben inte vara så arg för att du misslyckas med att reta upp mig. Jag är lite nöjd med dig ändå men tror du kan bättre än dom flugfisar du puttrat ur käften hittills. Inte gå o nanna kudden nu ni andra småpojkar. Nu när vi börjat få riktigt hemtrevligt o visar era rätta takter o vilket virke ni är av? Kom igen nu små flugfisar……. Mesa er inte.

  76. Anna Lundgren Says:

    AV hahahaha vilken låg vetenskapsnivå du lagt dig på du är ju faktiskt sämre än småkidsen hlärinne. Dina flugfisar är jag inte rädd för. Inte ett dugg.

  77. Metal Says:

    Anna
    Har du svårt för kvinnor eller varför svarar du inte på min fråga?

  78. Anna Lundgren Says:

    Metal: hahahahahahahahahaha du är för rolig du. Vad du o andra här TROR skiter väl ja i

  79. Anna Lundgren Says:

    Metal bättre kan du. Seså försök igen vetja

  80. Metal Says:

    Jag bara undra vad du är ute efter? ”bättre kan ni” Bättre vad då?

  81. Ulf Andersson Says:

    Moderering?
    (För femtioelfte gången, Pär)

  82. Anna Lundgren Says:

    Nä. Nu gör ni mig ledsna småkids varför vill ni inte ha lite kul så här på måndagskvällen. Jag tror jag kommer tillbaka en annan kväll när ni kanske är lite piggare. Grymt besviken på er …….. Frrrrruktansvärt besviken

  83. JockeH Says:

    Alt tillsätta behöriga moderatorer som på flashback!

  84. Jocke Says:

    Men för fan – mata inte den störda småbruden!

  85. Daniel Says:

    Tomma tunnor skramlar mest….

  86. Metal Says:

    Jocke
    Hur vet du att det är en brud? Jag skulle inte sätta min högra arm på det, inte min vänstra heller för den delen.

  87. Anna Lundgren Says:

    Hihihihihihi

  88. Per Plex Says:

    Om Anna varit en snygging hade hon haft annat att göra än att spendera hela kvällen här.

  89. Erik Jämställdhet Says:

    Vad säger det om oss😉

  90. aristo Says:

    Jag är ledsen, men jag kommer aldrig kunna ta den som gav den virkade pungvärmaren ett ansikte på allvar.

    http://blogg.svt.se/babel/2010/05/12/ebba-witt-brattstroms-knep-och-knap/

  91. JockeH Says:

    ”Jocke
    Hur vet du att det är en brud? Jag skulle inte sätta min högra arm på det, inte min vänstra heller för den delen.”

    Vem i helvete bryr sig. Ett troll är ett troll.

  92. JockeH Says:

    Citerade Metal ifall ni undrar.

  93. Lars I Says:

    Hmmm… den skrockande fru Witt-Brattström tillåter sig viss att tala i gåtor.. men vad menar tanten, måntro ?
    Sotdöd…jo förresten.. kan det vara av sina erfarenheter att se sotdöden i bleka vitögat i det stilla insomnade Fi partiet, kanske ? Där man när hårtestarna landat och dammet lagt sig av inbördeskrigets fasor såg det stolta hönshuset förvandlat till en sorglig skara sargade feminister som storögt förundrade sig över ”backlashen”, utan tvekan orsakat av den aggressiva och onda mansrörelsen.
    För annars skulle det ju vara deras eget fel som dessutom skulle kräva självkritik för att förstå.
    Två fullkomligt okända begrepp inom svensk egofeminism.
    Men klurigt, klokt och vidsynt var det i alla fall, professor Witt-Brattsström.

  94. Fredrik Says:

    Anna Lundgren:
    Ditt mogolida skithuvud, anledning till att det finns fler kvinnor på utbildningar är en lag som säger att en grupp som är underrepresenterad skall kvoteras in…kötthuvud.

  95. Dennis Says:

    Brattström är vädligt aggresiv och man undrar ifall hon kräver att hennes man stiger åt sidan och låter en kvinna ta platsen som svenska akademiens ordförande.

    Annars är hon inte trovärdig i sin retorik.

    Kvotering av kvinnor är fel och så är det !

  96. Dennis Says:

    Anna är här för att provocera fram citat som sedan feminister kartlägger och kan visa hur dumma vi är.

    Tips. Mata ej trollet. Bjud inte de kartläggande feminsiterna på någon porr.

  97. JockeVXO Says:

    Angående våldtäktsartiklarna, vad som också bör påpekas är att våldtäkt utanför fängelse- eller ungdomsvårdmiljö enligt CDCs (Center for Disease Control and Prevention) senaste undersökning om våldtäkt så är våldtäktsoffer ungefär en 50/50-uppdelning mellan könen. Eller, det bör kanske sägas att de inte rapporterar om detta men det är vad undersökningen finner. De delade nämligen upp det i två kategorier: Våldtäkt och tvingad att penetrera, så när de publicerade sina resultat kunde de gömma undan män som våldtagits av kvinnor genom ‘omslutning’ (forced to penetrate) inte räknades som våldtäktsoffer. Om man räknar ihop våldtäkt genom ‘omslutning’ och våldtäkt genom penetrering så får man ~50% män och ~50% kvinnor som våldtäktsoffer. Räkna sedan in våldtäkter i fängelse- och ungdomsvårdmiljö så för du en majoritet av män och pojkar.

    http://www.genderratic.com/?p=836 <—Bra att läsa om hur manliga våldtäktsoffer och våldtäktskvinnor göms i statistik.

    http://pubpages.unh.edu/~mas2/ID45-PR45.pdf <— I Sveriges fall löpte män lite mer än tre gånger så stor risk att våldtas av sin partner som kvinnor. 1,3% mot 0,4%. "Världsvitt" (de länder undersökningen skett i) var resultatet 2,8% påtvingat sex för män och 2,3% för kvinnor. Större delen av undersökningen är humbug och förlitar sig på feministisk teori för förklaring, men ändå ett intressant resultat. Förvisso ett ganska litet underlägg så kan troligen inte extrapoleras mot hela befolkningen.

    Detta förutsätter självklart att man är beredd att räkna in kvinnliga förövare och manliga offer, något väldigt få vill acceptera så troligen kommer denna slags information aldrig att nå ut till gemene man så att säga, men jag tänkte att några här kanske vore intresserade.

  98. Erik Jämställdhet Says:

    @ Metal

    Jag tror att de flesta feminister liksom jämställdister vill skapa ett mer jämstält samhälle, skilnaden mella de två grupperna ar hur man anser att sämhället är. Att vara en feminist inbär inte att man hatar män eller vill att kvinnor ska ha det bätre än män. Därför är det inte något konstigt att även män blir feminister.

    Lika dant är det i jämstäldismen där ett annat samhällsyn råder. Varken feminismen eller jämstäldismen är ett enköns idelogi även om endel personer gör det till ett sådant.

    Men visst fins det säker dem som inte vill skapa ett bättre samhälle utan som har andra motiv. Fast sådana personer finns det innom alla trosutövningar och säkert i jämstäldismen också. Men att detta skulle vara koplat till ett specielt kön varken tycker jag eller förstår.

    @ Fredrik

    Helt borsett från din `väldigt trevliga sätt` så undrar jag vilke lag du syftar på. Jag har aldrig hört om en lag som diskriminerar män i utbildningar, vilket inte betyder att det inte finns någon. Jag skulle bli glad om du kunde hänvisamig till den.

    Desutom tycker jag inte att du behöver använda mongo som källsord. De som är föda med downs syndrom kan inte göra något åt det.

    @ JockeVXO

    Tack för studierna. Det ska bli intresant att läsa igenom dem.

  99. Anna Lundgren Says:

    Bra försök Fredrik men jag är ändå inte nöjd. Fortfarande för klent försök på persoangrepp. Kom igen nu lilla penismannen, seså bättre kan du lilla gubben….

  100. Leif Says:

    Gäsp….

  101. JockeH Says:

    Men för helvete Fredrik, lägg av med att mata trollet!

  102. barfota Says:

    @Forellen säger: 06 februari 2012 kl. 17:07

    ”… Finns det anledning att – för konsekvensens skull – kvotera in manliga sökande?”

    Nej, kvotering är fel och två fel gör inte ett rätt.
    Vi skall ha samma skyldigheter, rättigheter, lagar och lika straff för samma brott, m.a.o. samma spelregler för alla oavsett kön, religion, sexuell läggning m.m. Lagarna skall helt enkelt vara neutrala! Med det sagt så finns det ingen anledning att specificera ytterligare.

  103. L.H Says:

    Vänsterpartiet är ett klart kvinnligt parti.

    Gubbarna i toppen har de satt ditt bara för att de ska attrahera manliga väljare. Skulle även partiledaren vara kvinnlig skulle de flesta män se det som ett kvinnoparti och ha mindre benägenhet att rösta.

    Det verkar precis som feminister har lyckats kommit in i alla partier utom KD och SD.

    Eftersom feminism är åt det kommunistiska hållet i tänkande så är Sverige ganska kommunistiskt vid det här laget mer än både Kina och Ryssland

  104. Erik Jämställdhet Says:

    @ Barfota

    Amen

    Kön har ingen betydelse när det gäller arbeten och utbildning. Om nu fler kvinnor genomför högre utbildnig är det väll inget problem med det. Därimot kan och bör man titta på varför färre killar jenomgår grund och gymnasialutbildnig utan att ha uppnåt målen. Skolan målsätnig är att alla elever uppnår alla mål.

  105. Magnus Says:

    Anna
    Det ända jag har hört är ”, seså bättre kan du lilla gubben”
    Vad sägs om att du tar ditt eget råd? Du är än så länge långt under medel av alla misslyckade kvinnor som kommer in och tjuter av sig, men jag tror på dig. Kämpa på!

    1. Du är arbetslös.
    2. Du är fet, troligen lika fet som noboytoy
    3. Du är single för att du är just fet och ful
    4. Du mår dåligt och försöker kasta skit på någon annan.
    5. Du är feminist just för att punk 1-4 existerar.

    Bevisa motsatsen

  106. Anna Lundgren Says:

    Magnus hahaha härligt försök men tyväär så ledsen jag blir av ditt klena försök. Men du får aall cred för ditt beundringsvärda försök att reta upp mig men tyärr behöver du arbeta upp dina ”påhopp” rejält lille tomte där

  107. JockeH Says:

    Inte du också Magnus!!!!!

  108. Benno Says:

    Magnus:

    ” Du är fet, troligen lika fet som noboytoy”

    Hur vet du att hon är fet?

  109. Magnus Says:

    Anna
    Bara en person som känner sig träffad på alla punkter svarar sådär. En person som fortsätter titta in efter en lång tid för att kolla om hon fått någon ny uppmärksamhet svarar så där. Inte en frisk person beter sig sådär, du vet det, jag vet det. Så på vilket sätt är det ett ”klent försök”?

    Låt mig se här, en kvinna, en feminist som blir sur för att man tar upp mäns problem på denna blogg, en kvinna som gör sina bästa försök till att förminska män. Du är redan sur och frustrerad, mitt jobb här är enkelt. Räknar vi in alla hundratals feminister som kommer in och beter sig som dig så ser man ganska enkelt vad det är för slags pesoner. Sanningen brukar göra ondast på dom. Och vet du vad, jag älskar att göra dig illa, jag njuter varje sekund, varje rad du skriver, då vet jag att du mår som dåligast. Fortsätt gärna.

  110. Magnus Says:

    Benno

    Vet inte alla det? Har du sett någon snygg tjej som är manshatare? Dom får som finns visar upp sig, skulle noboytoy vara någorlunda snygg och med en normal figur skulle hon visa upp den.
    Man kan mäta fettet genom den mängd hat som pumpas ut
    M*H=F är formeln

  111. JockeH Says:

    Eftersom de flesta frågor till eventuella troll här indirekt bara innehåller angrepp formulerade som frågor, förstår jag ifall detta svammel inte leder nån som helst vart.

    (Citerar Magnus)
    ”Bevisa motsatsen”

    Och nej Magnus, ingen här har plikt att besvara kritik om man inte vill eller orkar, vare sig den är konstruktiv och välformulerad eller angripande och fientlig.

    Snacka om att dra ner en blogg i skiten. Inget specifikt regelverk, ingen moderering och ibland hittar man inte ett spår av seriös diskussion. Om Pär inte har tid att moderera tråden så kan han gott och väl själv välja moderatorer som han litar på. Dessa moderatorer följer ett strikt regelverk och vid behov så arbetar dom på order av Pär. Här är en hemsida som exemplifierar vad jag menar.

    https://www.flashback.org/

    Och det var väl framför allt blogg inlägget vi skulle diskutera.

  112. barfota Says:

    @JockeH
    Håller med dig. Genusnytt har vuxit ur kostymen och blivit så välbesökt att Pär Ström nog ”tyvärr” måste börja moderera den för att bli av med de värsta avarterna. Skriv e-mail till par(at)atomer.se och framför dina synpunkter. Jag kommer också att tillskriva honom.

  113. barfota Says:

    @Erik Jämställdhet

    ”Om nu fler kvinnor genomför högre utbildnig är det väll inget problem med det”

    Nej inte om det sker på ett korrekt och rättvist sätt.

    ”Därimot kan och bör man titta på varför färre killar jenomgår grund och gymnasialutbildnig utan att ha uppnåt målen”

    Ja, det är verkligen värt att titta på.
    Nu kan jag inget om skolsystemet men pojkar och flickor har helt enkelt olika intressen, och har man en skola som tilltalar det ena könets intressen mer än det andra så går det snett. Som exempel: förskolan där både pojkar och flickor ägnar sig mycket åt ”skapande” som mest verkar bestå av att klippa/klistra/måla/trä pärlor o.s.v. På en skala från 1 till 10 så skulle jag gissa på att pojkarna hamnar längre ned på denna intresseskala än flickorna, om förskolans ”skapande” var att borra/såga/spika/gjuta/skruva och mecka så gissar jag mig till att resultatet skulle blivit det omvända.

    Vad jag vill ha sagt… anpassa skolorna så de blir lika intressanta för båda könen så kommer säkerligen fördelningen mellan könen att se helt annorlunda ut också. Jag vet inte som sagt, bara mina funderingar.

  114. Magnus Says:

    JockeyH

    Du är väldigt välkommen att diskutera om du har något att tillföra.
    ”Och nej Magnus, ingen här har plikt att besvara kritik om man inte vill eller orkar, vare sig den är konstruktiv och välformulerad eller angripande och fientlig.”

    Mitt svar till dig är att du är mer korkad än Anna. Så det kanske är därför du är den ända som inte fattar.

    Om du tittar in på andra inlägg ser du att det diskuteras fint, varför det inte förs någon seriös debatt just här inne är för att det inte finns något att prata om. Annars får du själv göra ett tappert försök att ta upp något istället för att gnälla på någon annan. Som ett barn som skriker ”roa mig”.

    Vi alla som skriver till Anna vet mycket väl att det är ett troll, du är inte den första, vi alla vet varför hon gör det, vi alla accepterar det och svarar ändå för att vi får ut mer av det. Jag i detta fall njuter, dom andra vill få henne att förklara sig och därför ställer frågor i den stilen. När en sådan person inte kan det vilket dom aldrig kan så springer dom iväg o gömmer sig. Om du tittar på Anna så har hon inte svarat på en ända seriös fråga. Detta ska inte tas bort, detta ska stå kvar så får andra likasinnade feminister göra sina bästa försök och hoppar in, hänt ganska många gånger och vi har fått slå flera flugor i en smäll. Det kallas skicklighet.

    Anna vet inte om det ännu, men hon är här inne för att jag vill det. Hon är den andra flugan.

  115. JockeH Says:

    Lycka till Barfota. Är jag den enda här som brukar vara inne på flashback och skriva? Nån fler?

  116. JockeH Says:

    Magnus

    ”Du är väldigt välkommen att diskutera om du har något att tillföra.”

    Vilket jag gör!

    ”Mitt svar till dig är att du är mer korkad än Anna.”

    Personangreppen lämnar vi utanför. Ska du låta så här så är det färdigdiskuterat för min del.

    ”Så det kanske är därför du är den ända som inte fattar.”

    Jag fattar nog gott och väl att det inte är lönt att mata troll!

    ”Om du tittar in på andra inlägg ser du att det diskuteras fint.”

    Mm, till en början ja.

    ”varför det inte förs någon seriös debatt just här inne är för att det inte finns något att prata om.”

    Ni kan gott och väl diskutera Pärs blogg inlägg.

    ”Annars får du själv göra ett tappert försök att ta upp något istället för att gnälla på någon annan.”

    Se översta svaret!

    ”Som ett barn som skriker ”roa mig”.”

    Adjö!

  117. JockeH Says:

    Vore detta flashback så hade mod låst tråden, och vissa här hade blivit varnade för brott mot regel 0.03 (Trams och Off Topic)

    Jag tycker att kommentarerna på genusnytt framför allt ska ställa krav på både kvalitet och läsvärde utan att den fria debatten motarbetas pga att vissa här systematiskt publicerar inlägg med för låg kvalitet och bristande debattunderlag.

  118. Sara Says:

    Per, våldtäkter är inte en kvinnofråga. Hur skulle det kunna vara det när det är män som våldtar? Män våldtar män och kvinnor. Att både män och kvinnor blir våldtagna förtäljer inte det faktum att män fortfarande är överrepresenterade som förövare.

  119. JockeH Says:

    @Sara

    Min bestämda synpunkt är att brott inte är könskodade. Våldtäkter är inget som helst undantag. Både förövare som offer kan vara kvinna eller man. Sen vilka de flesta av dessa brottslingar är noch vilka som är mest drabbade kan man gott och väl tvista om ifall man tycker det är värt sin tid att ta upp.

  120. H.L Says:

    Våldtäckter angår alla av den anledningen att de som begår våldtäckter har blivit mycket aggresiva och hatiska.

    Orsakerna till att de blivit hatiska är inte de som feministerna anser, patriarkatet. Det är helt säkert att en man kan bli våldtäcksbenägen av att mestadels blivit uppfostrad av kvinnor så gott som utan manligt inflyttande. Det har mer med att göra att personen blir så förnedrad att han anser sig behöva vara hatisk.

    Så länge feminismens ideer är dominerande kommer problemet bara förvärras eftersom feministerna uppmuntrar hat och spridder hat.

  121. Jämställdhetsfeministern Says:

    Klart att all litteratur skriven av män ska dö. Så att det blir jämställt.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: