ICA-Kuriren intervjuar mig om jämställdhet

by

Tidningen ICA-Kuriren har intervjuat mig om mitt arbete för jämställdhet. Intervjun publiceras i det nummer av papperstidningen som kom i brevlådan i fredags, alternativt kommer imorgon måndag. Men du kan läsa intervjun på webben här. Man kan kommentera – skriv gärna kommentar på ICA-Kurirens sajt!

För övrigt 1: En glädjande nyhet: Aftonbladet startar en serie om manlig hälsa. Se här. Tack för tipset, Patrik!

För övrigt 2: Imorgon (måndag) är det pubträff för jämställdister i Stockholm och Norrköping. Se här.

För övrigt 3: Bleking Läns Tidning sågar på ledarplats Miljöpartiets förslag om att satsa 10 miljoner kronor på att förse alla Stockholms förskolor med genuskompetens. Ännu ett ljusstrimma! Tack för tipset, Anders!

För övrigt 4: En mångårig krönikör vid Borås Tidning fick se sitt samarbete med tidningen uppsagt med omedelbar verkan, på grund av att han kritiserat feminister. Det verkar i alla fall så, om jag inte har missat något. Så kan det gå. Se här. Tack för tipset, Erik!

För övrigt 5:Det är allmänt känt att när en båt ska säljas eller köpas är det kvinnan i familjen som har sista ordet. Varför båtindustrin inte uppmärksammat det tidigare vet jag inte, säger Tatiana Temm”, skriver DN idag. Tack för tipset, Markus!

För övrigt 6: Det kom ett mejl från jämställdisten Carl-Johan i Uddevalla, som tagit en bild på en affisch på anslagstavlan i en trappuppgång. Se nedan. Detta är ingen revolutionerande sak, bara ett litet exempel ur mängden på hur samhällsklimatet ser ut i Sverige 2012. ”Många bäckar små” är den princip som gör att jag publicerar sådana här exempel, som vart och ett kan ses som triviala men som tillsammans skapar ett mansfientligt samhällsklimat.

18 svar to “ICA-Kuriren intervjuar mig om jämställdhet”

  1. h:o Says:

    Ang. För övrigt 1: Härligt Pär att du skriver om positiva nyheter också!

    Ang. För övrigt 5: Jag tror inte det är så allvarligt som det låter. Båtar är ett stort inköp. Har ett par delad ekonomi så är det ju rimligt att båda är överens om köpet. Jag misstänker att det oftast är män som initierar frågan om båtköp och propagerar för, därför är det ju rimligt att kvinnans för eller emot blir avgörande för genomförandet av det gemensamma köpet. Det finns säkert andra områden där beslutsordningen är det omvända. T ex inköp av soffgrupp till vardagsrummet? Vad vet jag…

  2. Andreas Says:

    Väldigt bra intervju i ICA-kuriren!

  3. Info Says:

    F.Ö. 3: BLEKINGE LÄNS TIDNINGS LEDARE

    har fått en första kommentar: ”Vilken totalt okunnig artikel!”

    En ovederhäftig, på gränsen till lögnaktig sågning av ledaren följer. Vem tror ni står bakom? Ingen mindre än ”jämställdhetskonsulten” och ”jämställdhetsexperten” vid länsstyrelsen YLVA SÄRNMARK.

    http://www.jamstalldhetskonsult.se/

    En hen, vilkens besynnerliga yrkesspecialitet är ”jämställdhetsintegrering”…

    Hur har mänskligheten klarat sig här på jorden i mer än två miljoner år helt utan Ylvas integrerande ingrepp? Hur har jag själv kunnat leva så länge som jag bevisligen har gjort helt utan statlig, könspolitisk hjälp?

    Jag rekommenderar t.ex. Tanja Bergkvists blogginlägg Genuspedagogik i förskolan – del 1–4.

    http://tanjabergkvist.wordpress.com/2009/02/22/genuspedagogik-i-forskolan-del-1/

  4. Gustav Says:

    Artikeln i Ica-kuriren ger starka Ghandi-vibbar🙂

    På nära håll ser etablissemangets stora skräck ”nästan överdrivet normal ut” och över en kopp kaffe förklarar han vad jämställdism är. Den rationella läsaren måste förstås fråga sig vilken sida det egentligen är som för in hat i debatten.

  5. GG Says:

    ICA Kuriren ska ha en eloge för att de vågar skriva och Pär en för sitt oförtrötterliga arbete för jämställdhet!

  6. alex Says:

    Pär du är bäst

    Tips: Rolig musik!

  7. Hugo Says:

    @Info: Läste just med intresse Tanja Bergkvists beskrivning och fastnade för ett SOU-citat:

    ”Många förskolor ändrar i själva berättelserna, till exempel genom att byta kön på karaktärerna eller genom att ändra i handlingen på något annat vis.”

    Här måste ju införandet av ”hen” gjort det avsevärt lättare att vara genuspedagog. Här borde man kunna spara in ett antal tjänster.

  8. Mars Says:

    Ica-kuriren har Ingemar Gens som relations-expert…

    Därför hedrar det dem extra att ha dig i en öppen intervju. Grattis Pär, skulle jag vilja säga. Det är en riktigt bra artikel. Speciellt avslutningen tycker jag att du fick en hel del viktigt skrivet.

  9. Ligneto Says:

    än så länge bara positiva kommentarer på ICA grejen… nästan så man blir lite besviken :p jag har vant mig vid att jag, varje gång jag läser om feminism och jämställdhet, blir upprörd över de tok-kommentarer som kommer från tokfeminister….

  10. ninnitokan Says:

    Såg ni tjejerna bland kommentarerna på ICA-kuriren? Glad jag blev!
    Äntligen!

  11. Nicke 2 Says:

    Detta ständiga tjat om att vita medelålders män är rädda för att tappa sina privilegier och därför nu reagerar. Med tanke på hur aggressivt ganska många feminister bemöter Pär mfl som ifrågasätter feminismen idag så tror jag att det är precis tvärtom.
    Det är feministerna som är rädda för att mista sina privilegier, privilegier som tom finns i lagstiftningen. Personer som riskerar att mista sina privilegier blir ofta väldigt aggressiva i sin retorik. Är det verkligen sant att ogifta par som separerar har kvinnan rätt till ensam vårdnad av barnen? Vilken lag står detta i? Hur lyder lagtexten? Om det är sant så är det värsta formen av mansförtryck jag hört talas om.

  12. Nicke 2 Says:

    En komplettering: Det är inte bara mansförtryck, det är också ett svek mot barnen

  13. Johan Says:

    Går inte att posta på ICA:s sida av någon anledning. Jag är imponerad av Ströms analytiska förmåga och hans civilkurage, som nästan ensamt tar tag i ett gigantiskt samhällsproblem. Aldrig har så många haft så få att tacka för så mycket, men vad som vi jämställdister får tillbaka verkar bara vara vrede och andra otrevligheter.

  14. Joakim Says:

    …nu lär nog folk rasa över ICA-kuriren som de gjorde när du blev inbjuden i TV4:s debattprogram.

  15. Buck Says:

    Mycket bra artikel. Som sagt, jag tror folk eller feminister rättare sagt är skitskraja för ström. De är rädda för att mista makt och privilegier. Pär sticker ju hål på alla myter. Och han säger det som en normalt funtad typ tänker.

  16. Filip Says:

    Du får mycket bra sagt i artikeln Pär! Kul med alla positiva kommentarer, ännu mer spännande också att tidningen kommer ut i hushållen. Fortsätt!

  17. Hjalmar Says:

    Mycket bra artikel! Nästan enbart positivt i kommentarerna, och inga feministtroll!

  18. Man & Woman United Says:

    Ica bokförlag

    Ingrid Carlqvist – Böcker – Bokus.com
    Ica Bokförlag, Svenska, 2011-04-01. Ljusfolket, Benny … Ica Bokförlag, Svenska, 2009-06-15 … Inte utan mina söner. av …
    http://www.bokus.com/../product_search.cgi

Kommentera

