Han blev ledsen – hade fel kön för jobbet…

by

Det kom en insändare som jag finner intressant, skriven av en student. Varsågod:

Hej Pär!

Jag besökte nyligen ett studentevent på ett företag. Eventet genomfördes för att knyta kontakt med blivande civilingenjörer inför planerade sommarjobb, exjobb och i förlängningen förstås anställning. Under eventet genomfördes även anställningsintervjuer. Ur ett jämställdhetsperspektiv blev eventet mycket intressant, efter lite eftertänksamhet rent förbluffande, vilket jag ska försöka beskriva nedan.

Eventet innehöll först en presentation där företaget presenterade sig själva, sitt företag, samt tänkta positioner för sommarjobb. Som påläst i ämnet reagerade jag snabbt på att en av presentatörerna påpekade att de gärna vill ha in unga ingenjörer.

Det intressantaste var dock att han snabbt backade lite från sitt uttalande, väldigt medveten om att det är olämpligt för att inte säga på gränsen till olagligt. Återkommer till varför detta är så intressant nedan.

Senare under dagen diskuterades förstås förr eller senare  utsikten för blivande civilingenjörer. Den utsikten var förstås god… men framförallt för kvinnor. Och företaget vill ha in kvinnor framförallt, sa de.

Temat återkom från olika ansvariga vid olika tillfällen under dagen. Inte någon gång var man i närheten av att backa. Inte någon gång skämdes man för att säga det.

Det fanns inte så mycket som en reflektion över att detta kan vara en konstig sak att säga under ett event där män och kvinnor söker jobb. Vilket är anmärkningsvärt, då många av de ansvariga var kompetenta, välutbildade och hade stor erfarenhet av att arbeta och styra människor eller grupper. 

Snarare var det en återkommande klyscha. Vi satsar på kvalitet. Vi värderar våra anställda som individer. Hos oss har man goda utvecklingsmöjligheter. Vi vill ha kvinnor. Som en korrekt sak att säga – som om det vore en mycket hälsosam värdering, en viktig image att få ut till omvärlden.

Som påläst i ett ämne är det lätt att känna sig inboxad och ifrågasätta sitt eget perspektiv. Det var därför både upplyftande och skrämmande när andra märkte samma sak trots att de inte alls letar eller ens ifrågasätter. Efter enskilda intervjuer pratade jag lite med en manlig student som var mycket intresserad av ett jobb på företaget. Bland det första han säger är: ´synd att man inte var kvinna bara, då skulle man ju få jobbet´.

Han sa det inte ironiskt, inte med glimten i ögat. Han sa det inte för att han bryr sig ur ett politiskt perspektiv, inte för att ifrågasätta genusperspektivet, han gör det för att han gärna vill ha jobbet och uppenbarligen är mindre värd tack vare att han är man. Det hade nämligen återkommande tydliggjorts under hela dagen. Inte bara för företaget – han är mindre värd som civilingenjör på marknaden.

LJ

.

För övrigt 1: Mitt blogginlägg i helgen om att en kommunal fritidsgård på Lidingö tillämpar permanent ”tjejfokus” och även föredrar kvinnlig personal har väckt politiska reaktioner på ön. Här och här. De är väldigt arga på mig. Tack för tipset, Fredrik!

För övrigt 2: Denna nyhet idag på dagens Aftonbladet.se:

föranleder mig att visa denna symbolbild (som Larry gjort åt GenusNytt):

För övrigt 3: Frilansskribenten Ulrika Knutson, som är ordförande i Publicistklubben, skriver på Upsala Nya Tidnings blogg:

Antifeministen Per Ström ondgör sig på sin blogg över att kvinnor och barn skulle få en gräddfil till livbåtarna på fartyget Costa Concordia. Det var diskriminering av männen. Många män på båten tog också rättvisan i egna händer och trängde sig före. Kaptenen först av alla. Han svek sitt befälsansvar, vållade många människors död och blev utskälld av italienska kustbevakningen, men det gav han f-n i. Mannens rätt gick före.

Det är en märklig vantolkning av min kritik, som gick ut på att det inte var jämställt av rederiet att medvetet ta män i andra hand (vilket gör att män löper ökad risk att drunkna). Knutson lyckas med konststycket att vända svart till vitt. ”Mannens rätt gick före”, skriver hon, om en situation där kvinnor gick före. Feministisk logik…

51 svar to “Han blev ledsen – hade fel kön för jobbet…”

  1. Kenneth Says:

    ”Känd antifeminist riktar sitt hat mot fritidsgården Nova”, heter det i rubriken.

    Den som tycker annorlunda är feminister avfärdas som alltid raskt som en ”hatare”.

    Det är väl sånt som kallas för härskarteknik.

  2. Lars I Says:

    @Ulrika Knutsson,
    Jag skrev i föregående tråd angående USAs staty och tack till männen i Tinanic katastrofen:
    ”Skulle motsvarande staty resas i statsfeminismens Sverige år 2012 skulle den utformas med en tårögd kvinna och texten:
    “Tack alla kvinnor för ert mod att hoppa i livbojarna !
    Och var fanns männen, när de som mest behövdes ?”

    Tack Ulrika Knutsson, för din bekräftelse på mina misstankar och exempel på det jag menade !

  3. Komma i form på 10 veckor Says:

    Könsdiskriminering.

    För övrigt 3.
    Feministisk ”logik”😦

  4. Clabbe Says:

    Ulrika Knutson (hon stavar sitt efternamn så, Pär) har varit med i Grupp 8 (enligt Wikipedia). Och hon verkar ha en förkärlek för röda sjalar:

    http://goo.gl/lMxWu

  5. Bashflak Says:

    En fråga man måste ställa till såna där rekryterare är vilken merit 100% av kvinnorna har som 100% av männen saknar?

  6. Clabbe Says:

    Jag gillar Knutsons beskrivning av de män som tyckte sig ha lika stor rätt att leva som kvinnor:

    ”Många män på båten tog också rättvisan i egna händer och trängde sig före”

  7. Argus Says:

    Ulrika Knutson är en levande satir på en kulturjournalist. Kulturkoftornas kulturkofta. Med sin pretentiösa stil ger hon sken av att vara bildad och överlägsen. Alla som bevittnade hennes, snällt sagt, undermåliga insats i ”På spåret” eller hennes flummiga, närmast världsfrånvända inlägg i debatter vet bättre. Hennes stupida kommentar till Pärs inlägg ligger väl i nivå med hennes tidigare alster.

  8. Bashflak Says:

    Jag tyckte inte att Jonas Lundgrens inlägg om Pärs kritik mot fritidsgården på Lidingö var särskilt argt, det var tämligen sansat. Därmed inte sagt att jag håller med honom.

  9. Chroni Says:

    ”Tv-program om demokrati för åk. 0-3”

    ”Vännerna ska städa, och Stuart får bestämma eftersom han har snopp. Men varför ska det vara så?”

    http://www.ur.se/

  10. Fredrik Says:

    Ingenjörsrekryteringen påminner om ett jobb som jag ville söka för ett par veckor sedan. På sista raden i annonsen stod det: ”Dans une perspective de parité, l’Université de X encourage les candidatures féminines.”.

    Att de aktivt uppmanar kvinnor att söka innebär i praktiken att en man som jag inte har en chans att komma på fråga. Eftersom dylika jobb brukar locka dussintals sökande så skulle det inte räcka ens med att vara ostridigt bättre än varje kvinnlig sökande. (Vilket jag alltså inte hävdar att jag är.)

  11. Lars I Says:

    @Clabbe
    ”Jag gillar Knutsons beskrivning av de män som tyckte sig ha lika stor rätt att leva som kvinnor:
    Många män på båten tog också rättvisan i egna händer och trängde sig före
    Ja, man ska nog inte begripa, bara förstå att i Sverige idag har de ”vuxna” heterosexuella vita kvinnorna med feminismen förvandlats till små, små egotrippade 6-åringar som ena stunden med näsan i vädret ber alla dra åt helvete för att i nästa stund kräva allas uppmärksamhet och medlidande. Tills feminismen ersatts med jämställdhet och kvinnorna växt upp får nog vi män stå ut med att vara vårdnadshavare och spottkoppar.
    Men att vuxna kvinnor utsätter sig för den förnedringen kommer jag nog aldrig att begripa.

  12. Ingemar Elfgren Says:

    Diskussionen om räddade och drunknade på Titanic och Costa Concordia tar sig absurda proportioner. Har någon av oss befunnit sig i motsvarande totala katastrofsituation? Knappast. Vi kan därmed aldrig förstå och sätta oss in i detta fysiska och känslomässiga tumult med paniska inslag.
    Tror verkligen någon på fullt allvar att besättningen kontrollräknar exakt könsfördelning i livbåtarna?
    Om t.ex viss besättning gav företräde åt kvinnor och barn i livbåtarna är detta i sig förståeligt. Det är inte konstigt alls.
    Dessutom kan jag föreställa mig att en del män avstod sin livbåtsplats till förmån för kvinnor.

  13. Bashflak Says:

    Ingemar Elfgren: På Estonia var det övervägande personer som var tillräckligt starka och egoistiska för att klättra över andra, som ens lyckades ta sig till livbåtarna. De som försökte hjälpa någon svagare ut, blev kvar. Sen när folk väl satt i livbåtarna gällde det att samarbeta för att dra upp varandra ur vattnet och sedan hålla värmen. Kent Härstedt överlevde genom att sitta och krama om en främmande kvinna, som han slog följe med redan på däck. Andra, som inte ville ge upp sin kroppsliga integritet, frös ihjäl i livbåten innan hjälpen kom.

  14. Lasse Says:

    Angående fritidsgården på Lidingö och vänsterpartisten Jonas Lundgren som skrivit om oss jämställdister.

    Nedan följer Jonas senaste twitterinlägg som han själv publicerat på hemsidan.

    ”Så har man åter dragit på sig mansgrisarnas hat. Är det någon idé att gå in i diskussion med Ströms hejdukar eller borde jag skita i det?”

    Omoget så det förslår, jag förstår inte varför så många feminister är så aggressiva och bara spyr galla istället för att debattera. De vevar på en som en gammal ”dyngspridare” på en åker och de bryr sig inte ett dugg om sanningshalten i sina påståenden.

    Allting handlar bara om smutskastning från deras sida.

    Jag hatar inte dig Jonas🙂

    Jag är ingen hejduk till Ström, jag framför mina egna uppfattningar.

    Jag är ingen mansgris.

    Önskar du kunde inse att din egen (feminismens) framtoning får en negativ image när du agerar onyanserat och oseriöst.

  15. Aktivarum Says:

    För alla tekniknördiga, här är en annan testflygning med samma ”superhelikopter” modell Alligator som ni kan se har den redan utsatts för hårda tester med strålande resultat.

    ”The Ka-50 and Ka-52 are unique among helicopters in having ejection seats. The seats operate after explosives in the rotor head blow off the rotor blades to give the crew a safe exit.”

    Förvånande att bägge piloterna dött och ingen vet vad som hänt.

  16. michael Says:

    Man borde kanske öppna en förmedling för manliga civilingenjörer om jobb i andra länder där dom är välkommna och ofta får högre lön än här i sverige

  17. Prill Says:

    Tänk att Jonas Lundgren kallar Pär Ström för manschauvinist. HUR får han till det?

  18. Man & Woman United Says:

    Jesus och genus..

    Artikel 19

    Vem i hela världen ska Svenska kyrkan skylla sekulariseringen på? Jo, på den svenska mannen och
    artikel19.blogspot.com/

  19. Ulf T Says:

    För att verkligen understryka Knutsons tes om hur männen alltid skall tränga sig före kan man ju se på hur hyllad Kapten Schettino blir för sitt rådiga agerande:

    http://www.dailymail.co.uk/news/article-2087704/Costa-Concordia-Captain-Francesco-Schettino-I-left-I-FELL-lifeboat.html

    Här menar han att han ramlade i en livbåt när fartyget tippade.🙂

    F.ö., några fina bilder på fartyget och det farliga räddningsarbetet. Man kan ju alltid roa sig med att kolla in könsfördelningen på de som jobbade för att hitta överlevande innan fartyget skulle glida ned i avgrunden.

  20. Joakim Says:

    För övrigt 3: Jag visste inte att samtliga män ombord var med i besättningen och samtliga kvinnor passagerare. Varför så stort fokus på kaptenen? Och hur kan hon få det till att männen krävde att alla kvinnor och barn skulle vänta tills att alla männen var i livbåtarna?

  21. LJ Says:

    Det var jag som skrev insändaren och kan tillägga lite angående vad som fick mig att skicka den. Om ni är civilingenjörer och inte alls känner igen er så blir inte sura – jag försöker inte prata för alla utan skriver detta utifrån erfarenheter. Jag själv måste inte nödvändigtvis bli CEO med den perfekta karriären, men däremot har jag mött många både män och kvinnor som prioriterar den typen av liv.

    Jag går en linje som är oerhört karriärs-intensiv och möter därför många människor som sin fina utbildning till trots alltid vill nå högre och högre och aldrig är nöjda, både män och kvinnor. De jobbar oerhört hårt för att bli så attraktiva de bara kan bli för arbetsgivare. I själva universitetsvärlden vi lever i finns inga direkta könsroller. När man talar om ”företagsledare” dyker inte en gubbe upp i huvudet. Ja, jag vet att många långt ifrån den här världen pratar om ”jomen det ligger nog omedvetet!!”, men ni har fel. Helt fel. Om det var så förut har mycket hänt, vi är en ny generation. Ärligt talat bryr vi oss inte om er eventuella snedfördelning heller, mer än som ett lärorikt historiskt misstag. Vare sig i kursplanen eller mellan studenter: problemet med att förknippa män med karriär-makt existerar inte här hos oss.

    Det är till den här bakgrunden jag noterat fler och fler män som känt sig lite osäkra på sitt värde när det plötsligt pratas om speciella kvinno-event; olika resurser som läggs specifikt för att hjälpa de kvinnliga ingenjörerna (männens likvärdiga klasskamrater alltså) få en extra skjuts i karriären. Där läggs den första tråden angående att något är lite konstigt.

    De här manliga studenterna åker sedan hem över jul, långt bort från detta karriärfokus, och där hemma pratas det fortfarande högljutt om att männen prioriteras i karriären, att vi måste göra något åt detta. Som man ska också gärna nästan skämmas lite, för sin position. Dela med sig. Och de här unga männen förstår ingenting. Dela med sig av vad? Många av de män jag möter nu – de konkurrerar om positionerna som framtidens företagsledare. Och nog märker de att de inte prioriteras alls i sitt sammanhang, inte ett dugg. Vart är det där abstrakt undermedvetna de pratar om?

    Den här typen av människor åkte jag alltså på ett event med. Själva poängen med eventet var att söka jobb på företaget och knyta kontakter. I direkt anslutning till anställningsintervjuer påtalades – visserligen indirekt, men tydligt – att många av dessa så otroligt drivna människor tyvärr inte hade ett optimalt CV. De var av fel kön.

    Där tyckte jag det blev dags att säga åtminstone något. Min mening är inte att gnälla för egen del, mitt CV får vara lite kantstött – jag tillåter mig exempelvis vara en manlig svensk ingenjör, det är ok för mig. Men för de mer karriärinriktade tycker jag det verkar hemskt att gå från att slita år ut och år in, till att söka jobb och få höra att det är synd att man inte var kvinna, till att åka hem och höra att man inte behöver arbeta lika hårt för sina karriär som kvinnorna.

    Sen skriver jag alltid för långt, så grattis till den som tog sig hela vägen utan att fuska.

  22. rösten i natten Says:

    Om män ska förväntas förpliktiga med sina liv när båtar sjunker så ska det vara billigare biljettpriser för män. Kanske framförallt för singelmän.

    Ridderlighet ska kosta, precis som andra tjänster bör det ha ett pris i kronor.

  23. AV Says:

    Reuter och skoog har behandlat ämnena kulturjournalist och kvinnliga ingenjörer. Undrar vem ”Nina Schatterius” ska likna?

    Här bild på Ulrika K. Hmm var såg jag denna nuna sist?

  24. UNDRANDE Says:

    Nu blir det lättare för män att söka till polishögskolan!
    ”Kraven för att bli antagen till polishögskolan ändras på en rad områden, bland annat genom slopat LÄSFÖRSTÅELSEPROV och lättare KONDITIONSTESTER för manliga sökanden.”

    http://www.dn.se/nyheter/sverige/andrade-krav-till-polishogskolan

    Tack och lov! Annars hade enbart kvinnor klarat proverna. Bra att man tänker på män också! Eller kanske inte?
    Bara undrar.

  25. PLP Says:

    LJ:

    Intressant och välskrivet brev. Jag hoppas det går bra ändå.

    Sen reagerade jag på den där polikern som twittrat:
    “Så har man åter dragit på sig mansgrisarnas hat. Är det någon idé att gå in i diskussion med Ströms hejdukar eller borde jag skita i det?”

    Han verkar tro att han skaffat sig mäktiga fiender och vill ha ryggdunkningar tillbaka från folk ”som står upp mot HATARNA”.
    I själva verket gäspas det nog bara från den här sidan.

  26. Ulf T Says:

    Om ni är civilingenjörer och inte alls känner igen er så blir inte sura – jag försöker inte prata för alla utan skriver detta utifrån erfarenheter.

    Jag är ingenjör, och jag kan säga att när jag pluggade var det fortfarande sådär lite halvjämställt. 10% tjejer, och de var naturligtvis omåttligt populära, inte minst när det var fest – jag struntade i att försöka bjuda upp, eftersom man mer eller mindre fick slå sig fram för att ha en chans.🙂 Man tyckte nog att det sved lite extra när några tjejer blev klara med labbarna före en själv.

    Men det var över 20 år sedan. Sedan dess har jag verkligen kunnat se, bl.a. på mina flera år yngre syskon och på unga kollegor på jobbet, hur attityderna ändrats enormt. Jag tycker mig förstå precis vad du menar när du säger att det inte alls är så att ni upplever att mannen är ”norm”. Som du påpekar är det ju närmast total uppmärksamhet på att hjälpa fram tjejerna. Killarna får klara sig själva.

    Nu lär de flesta av er få bra jobb ändå. Det finns helt enkelt inte tillräckligt många tjejer i branschen för att sno alla platser.😉

  27. Anderberg Says:

    Ot: Politiker har jag inte mkt övers för men Reinfeldt och Borg sticker ut hakan med sin relativt politiskt inkorrekta linje och påminner lite om Obama i framtoning. Det må vara lite herre-tjänare politik men det kan jag ta. Jag hoppas innerligt att de blir omvalda. Jag hade bara önskat att Alliansen hade reformerat flyktingmottagandet, i likhet med Kanada. Handplockning av de välutbildade och rika från världens alla hörn samt hjälp på plats åt de behövande. Mångfald är inte fel om det vore något positivt. Tack Fredrik och Anders för att ni sköter landet.

    Folkpartiet är också hyffsat förnuftmässigt men däremot blev jag besviken ang logiken om ungdomslönerna. Vill man komma till rätta specifikt med ett problem, i det här fallet den stora ungdomsarbetslösheten är ett gap i inkomst mellan åldersgrupper ett bra verktyg. Det jag vänder mig emot är 100-75 % modellen. Det logiska vore att prata om tex en 105-80 % modell. I annat fall ska den debatten döpas om.

  28. Anderberg Says:

    Sen vore det som jämställdist såklart också tacksamt om M välkomnade delat barnbidrag.

  29. Per A Says:

    Jag kollade på Jonas Lundgrens blogg angående fritidsgården och skrev även ett inlägg igår. Vid den tiden på kvällen hade det kommit in kanske sex stycken inlägg.Samtliga inlägg,inklusive mitt eget var, var kritiska mot Jonas debatteknik där han utmålade sina motståndare som hatiska.De innehöll även kritik mot fritidsgården Nova.Inget av inläggen kunde tolkas som aggressiva utan höll en ganska neutral och resonerande ton. När jag gick in på hans blogg idag så var samtliga inlägg raderade och kommentarsfunktionen borttagen. Där ser man hur mottagliga V och radikalfeminismen är för andras åsikter..
    Fast vad gäller V så har jag inga illusioner med tanke på deras historiska bakgrund. Deras trosfränder har väl aldrig uppskattat yttrandefrihet.

  30. PLP Says:

    Per A:

    Såg också det. Allt var raderat. Tydligen klarar han inte av en saklig debatt. Det är enklare att utmåla andra som hatare istället och censurera.

  31. PLP Says:

    För ofta är det så, att dom som predikar mot hat och ropar om hat mest, är tyvärr dom som också hatar mest. Så har det alltid varit, och så verkar det förbli.

  32. Anderberg Says:

    Sverige bör behandlas mer som en kvinnokropp men könen måste bli jämställda.

    Själva debattklimatet har dock blivit feminint. Det är detta som är problemet med Sveriges demokrati, i alla frågor.

  33. Bengt Says:

    Sverige må ha haft tur i vissa sammanhang men folket är en bortskämd usling, samtidigt som själva människorna är förtryckta. Som en lydig hund.

  34. Grodan Boll Says:

    ”Vi upplever att det saknas en tydlig satsning inom Lidingö Stads ungdomsverksamhet och här finns ett hål att fylla”

    …ett sunkigt genushål?

    (Billigt, men de serverade den på ett fat =)

  35. Lasse Says:

    Angående brevet är nedanstående det som är mest skrämmande.

    ”Bland det första han säger är: ´synd att man inte var kvinna bara, då skulle man ju få jobbet´.

    Han sa det inte ironiskt, inte med glimten i ögat. Han sa det inte för att han bryr sig ur ett politiskt perspektiv, inte för att ifrågasätta genusperspektivet, han gör det för att han gärna vill ha jobbet och uppenbarligen är mindre värd tack vare att han är man. Det hade nämligen återkommande tydliggjorts under hela dagen. Inte bara för företaget – han är mindre värd som civilingenjör på marknaden.”

    Ett bevis på hur hjärntvättade och indoktrinerade vissa blivit av feminismens ständiga propaganda.

    Jag är mindre värd som man, kvinnor förtjänar bättre förutsättningar och möjligheter i livet.

    Sjukt.

  36. Anders Hedman Says:

    Det där ”vi ser gärna manliga/kvinnliga sökande” ska man nog inte ta så hårt. Det är ju förbjudet att ge någon mindre meriterad ett jobb p.g.a. kön eller annat. Om två lika meriterade skulle stå mot varandra kan man ju dock riskera att bortvald för att man tillhör en överrepresenterad grupp. Men det torde ju även gälla för kvinnor, i yrkesgrupper där de är i majoritet: sjuksköterskor, lärare, dagisfröknar etc.

  37. A.L. Says:

    @Anders Hedman
    Vem som är mest meriterad är oerhört subjektivt. Därigenom kan du fullt legitimt ta in en tjej trots att det finns mer meriterade manliga kandidater. Inte för att jag bryr mig då ägarna till företaget själva får bestämma.

    Däremot ska det vara olagligt att specifikt uttala att du vill ha kvinnlig eller manlig personal.

    Anledningen att företagen specifikt efterfrågar kvinnlig personal är enkel. Feminister styr idag såväl stat som kommun och om ett företag har en feministisk inriktning kan företaget räkna med fördelar. Av den anledningen är det oerhört viktigt att få bort feministerna från makten då deras ideologi idag präglar hela det svenska samhället.

  38. Hjalmar Says:

    Tyvärr så normaliseras mansdiskrimineringen på alltfler områden.
    Vänd på resonemanget: företag som anser att kvinnor är mindre värda, att det finns en överlägsen manlig kompetens som diskvalificerar kvinnor… DO direkt!

    Fö3:
    Inte heller ärkefeministen Ulrika Knutson tål att feminismen kritiseras. Knutson låter ilsken, hen är väl orolig för feminismens fortlevnad…🙂

  39. Hjalmar Says:

    Apropå kritik mot Ulrika Knutson… Under hens artikel läste jag följande välskrivna kommentar, njutbar!:

    ”En feminist korsar sitt spår
    Det är rätt fascinerande att se feministerna ”slå tillbaka” mot hat och rädsla, och konstatera att nästan alla tagit taktiken från samma sida i genusboken.

    Man börjar med att beskriva moståndarna på ett förklenande sätt, gärna med någon ”guilt by association”-vinkling, och att konstatera att det rör sig om panik (inget att bry sig om med andra ord). Därefer försöker man skuldbelägga kritikerna genom att påstå att deras protester är fasansfulla med tanke på hur det ser ut i världen (trots att protesterna gäller inhemska tossigheter).

    Det är ohederligt, och jag förstår uppriktigt sagt inte hur Knutson (ordförande i Publicistklubben minsann) kan ha mage att sätta ihop detta patetiska försvarstal för avarterna inom feminism och ”genusforskningen” utan att rodna av skam.

    Bjorn_m, idag kl 7:55 ”

  40. Åke Says:

    När ett stort läkemedelsföretag sökte översättare sökte jag jobb där. Alla mina kvinnliga kursare som sökte fick jobb, men inte jag. Så stötte jag ihop med en av tjejerna och hon hade fått förklaring till varför jag inte anställts: ”Du ska inte vara lessen för att du inte anställdes”, sa hon. ”Det beror på att du är kille”. Då hade de berättat på nån fikarast att de hade anställt en kille en gång, och det skulle de aldrig göra om”…

    Det värsta är att när man berättar detta brukar tjejer kontra med ”ja, men det var väl inte så farligt”…

  41. Ulf T Says:

    @Åke,

    Ja, det är en märklig version av jämställdhet, det där.

    Jag håller med om att kvinnors reaktioner nästan är det värsta. Indoktrineringen att kvinnor skulle vara mer empatiska än män sitter djupt…

  42. Chroni Says:

    Fast kvinnor är möjligtvis mer empatiska än män då delen av hjärnan som styr känslor är större hos kvinnor…..

    Sen vet vi nog alla att kvinnor är lite känslosammare…

  43. Follower Says:

    Var också inne på bloggarna & såg att allt var raderat på ena & på den andra kunde man inte kommentera.

    Man skäms för dessa sk.människor som till & med förnekar sina egna läsare rätten att kommentera.
    *Diktatur i ordets rätta bemärkelse!

  44. 50/50 Says:

    Den som kallar sina motståndare hatare och måste ljuga för att få dem att stå i dålig dager har ingen längre framtid som debattör. Folk ser igenom sånt här. Diskriminering är lika fel när det är mot män som mot kvinnor, till slut kommer till och med politikerna att förstå detta.

  45. 50/50 Says:

    I Frankrike har man infört anonyma CV och personliga brev. Det kanske är något som borde införas även i Sverige?

    Annars kan man kanske skaffa sig en kvinnlig pseudonym som man kan använda tillsammans med sitt juridiska kvinnliga kön? Någon som kommit på hur man skaffar ett ännu?

    (Det biologiska könet är ju irrelevant…)

  46. 50/50 Says:

    http://www.transformering.se/f%C3%B6r%C3%A4ndra_din_kropp/byta_juridiskt_k%C3%B6n

    Tydligen måste man vara transsexuell för att få byta juridiskt kön. Varför denna diskriminering mot oss andra som också vill byta? Alternativt borde man kunna införa dubbelt könsskap, så alla kan bli nöjda…

  47. Joakim Says:

    För övrigt 1: Jag var en av dem som svarade Jonas Lundgren på hans blogg. Någon mer som noterat att han tagit bort samtliga kommentarer? Hur kommer det sig…?

    @50/50
    Diskriminering för mig är när man inte tillåts ha den könsidentitet som stämmer överens med ens kön. Med dubbelt könsskap är hen ett faktum…

  48. Grodan Boll Says:

    @50/50
    Eller så skickar du in din ansökan med fingerat kvinnligt förnamn och släpper bomben på intervjun. Då du redan ansetts intressant nog att kallas kan de inte gärna klaga på att du ”inte är vad de söker”.

    Vem vet, i kölvattnet av allt transtjat kanske de till och med accepterar dig för den kvinna du är =)

  49. Tompa Says:

    Jag tror det handlar mycket om att det är ett mansdominerat yrke redan. På precis samma sätt som, när jag som man sökte jobb inom vården (personlig assistent/på äldreboende), fick jag jobb antingen samma dag eller, som senast, nästa dag. Detta har hänt mig tre olika gånger efter att jag velat ta studiepauser och arbeta istället. Jag har även en kompis som pluggat till sjuksköterska och som fick fast jobb nästan på en gång, medan hans kvinnliga kollegor fått slita mer.

    En STOR anledning, åtminstone i mina fall, har varit att de vill ha ”dit en kille”, eftersom det är så mycket tjejer där nu.

    Även om det leder till könsdiskriminering, så tror jag – och uppenbarligen de här företagen också – att det inte direkt är positivt om det är FÖR stor överrepresentation av ett kön på en arbetsplats. Då om det finns en övervikt av ett kön – män i JLs fall, kvinnor i mitt – så blir det tyvärr könsdiskriminering och det motsatta könet får gå före. Jag vet inte om jag tyckte det kändes allt för överdrivet konstigt, för att vara ärlig.

  50. Lisa Says:

    Tycker det på sätt och vis är lite pinsamt hur människor kan vara så blinda och trångsynta. Så ni tror inte att feminister också tycker att det är ett problem att den allmänna uppfattningen tyder på att kvinnor är ett svagare kön och inte kan rädda sig själv i samma grad som en man och därför behöver få hjälpen först? Det är ju ett mönster vi ser i samhället hela tiden om kvinnor som blir ”räddade” av män, i situationer de själva kan lösa.

  51. Ulf T Says:

    @Lisa,

    Så ni tror inte att feminister också tycker att det är ett problem att den allmänna uppfattningen tyder på att kvinnor är ett svagare kön och inte kan rädda sig själv i samma grad som en man och därför behöver få hjälpen först? Det är ju ett mönster vi ser i samhället hela tiden om kvinnor som blir “räddade” av män, i situationer de själva kan lösa.

    …eller ”räddade” av kvinnor. Hursomhelst blir kvinnor ”räddade” i den meningen att de ofta får den där extra hjälpen som männen får klara sig utan (männen lär ju få hjälp av ”osynliga strukturer” i stället).

    Problemet är väl att man får fortsätta gissa vad feminister tycker, eftersom det är extremt ovanligt att de offentligt kritiserar händelser där kvinnor särbehandlas positivt. Om det beror på att ”kvinnor skall hålla ihop”, eller om de på allvar tycker att det ändå inte väger upp den särbehandling som män får genom de ”osynliga strukturerna”, kanske de kan upplysa oss om?

    Det senare alternativet har för all del förts fram åtskilliga gånger, och den uppfattningen får ofta stå oemotsagd, åtminstone från andra kvinnor.

Kommentera

