Manlig konspiration inom trafiksäkerhet?

by

 

Expressens ledarskribent Ann-Charlotte Martéus verkar misstänka någon slags genuskonspiration på trafiksäkerhetens område. En manlig sådan.

Samhället intresserar sig bara för mäns trafiksäkerhet, i form av bilar, menar hon. ”Men om nån liten tant blir överkörd på övergångsstället – det är liksom ingen stor grej”, skriver Martéus.

Intressant analys.

Ledarskribenten fortsätter:

”Om jag var feministiskt lagd, vilket jag är, skulle jag misstänka att samhället har ett manligt perspektiv på det här med trafiksäkerhet. Bilar är dyra och viktiga, sexiga och spännande, till och med – eller inte minst? – när de kraschar. Döds­olyckor är djupt tragiska. Men inte ointressanta. Överkörda tanter är ointressanta.”

Är det verkligen så? Tycker vi i det svenska samhället att det är ointressant om tanter blir överkörda? Skriv gärna en kommentar med din åsikt.

Ann-Charlotte Martéus skriver också så här:

Är det verkligen en ”kvinnotillvänd” lag att fordon måste väja vid obevakade övergångsställen? Är det verkligen bara män som kör bil och bara kvinnor som går till fots? Man undrar vilket århundrade Martéus befinner sig på – mentalt.

Ibland får man känslan att feminismen lever på övertid. En gammaldags grammofon som hakat upp sig så att samma fraser återkommer hela tiden – trots att omvärlden gått vidare.

Läs mer här. Tack för tipset, Anders!

För övrigt 1: Ukrainska feminister i London klär sig topless när de demonstrerar mot vad de anser vara den olympiska kommitténs stöd för ”bloody Islamist regimes”. Är det inte höjden av hyckleri? Varför topless, när de är feminister? Brukar inte feminister klaga på ”objektifiering” av kvinnor och ”exploatering” av kvinnokroppar? Jo. Men när de tror sig kunna vinna något (uppmärksamhet) på det passar det tydligen plötsligt att visa du-vet-vad, att ”objektifiera” sig. Snacka om att plocka russinen ur kakan. Snacka om hyckleri. Läs mer här. Tack för tipset, Fredrik!

För övrigt 2: Det är krångligare för en pappa än för en mamma att få ut sin föräldrapeng. Det rapporterar Sveriges Radio P4 Blekinge. Läs mer här. Tack för tipset, Fredrik!

44 svar to “Manlig konspiration inom trafiksäkerhet?”

  1. Anders E Says:

    Det finns so troligt mycket jag skulle vilja kommentera, men ibland är det lika bra att låta bli.

  2. Itchy Says:

    Kul att du har dragit igång bloggen igen!

  3. Info Says:

    F. Ö. 1: SNAPHANENS BLOGG

    behandlar samma nakenaktion här:

    http://snaphanen.dk/2012/08/04/no-sharia/

    Även video, som bl.a. visar hur de feministiska demonstranterna slåss med den engelska polisen.

  4. Taste in men Says:

    Det är väl fullständigt självklart för de flesta människor, män som kvinnor att det är hemskt om en gammal tant skulle bli påkörd. Så självklart att man inte ens behöver nämna det. Ann-Charlotte Martéus är ju som sagt feminist. Och de har liten annan syn på världen än vad majoriteten har.

  5. Kristin Says:

    De ukrainska feministerna protesterar emot det religiösa förtryck som muslimska kvinnor lever under.

    Ett reellt kvinnoproblem som finns i Sverige men som helt negligeras av svenska feminister.

  6. barfota Says:

    Till att börja med så är ”zebralagen” en av de mest korkade i modern tid och borde inte minst med tanke på resultatet omedelbart avskaffas. Det måste vara minst 1000 ggr lättare för en fotgängare att ha översikt och stanna på kort sträcka. Tokstollar som drev igenom denna lag. Resultatet visade sig nästan omedelbart att fler olyckor inträffade efter det att lagen kom och vad gör då snillena??? Jo de tar helt enkelt bort en massa övergångsställen. Visst får man bättre statistik över antalet dödade på övergångsställen, frågan är bara varför statistik är viktigare än människoliv.

    ”[… Bilar är dyra och viktiga, sexiga …]”

    Ja det verkar vara så. Går det att hitta en bättre fittmagnet än en lyxbil, lyxbåt eller öht. allt som har med lyx och flärd att göra.

    För övrigt 1:
    Vad gör man inte för litet uppmärksamhet. Man kan alltid pissa på en scen eller dödshota män och kalla det för kultur. Feminister är verkligen SCUMMA.

  7. Kristin Says:

    http://www.svt.se/os/historiens-mest-jamstallda-os

    Det stämmer inte med min vision av jämställdhet

  8. Joakim Steneberg Says:

    Bra analys, Pär, inget att tillägga. Lite kluven om regler vid övergångsställen faktiskt. I Spanien stannar de oftast, i Frankrike mer sällan.
    Men i Sverige babblar inte minst kvinnor i mobilen både på övergångsställen, rakt ut i banan, och i bilen (även män förstås).
    Enda landet lagligt i europa?
    Har frugårman kommit förresten på skyltar här?

  9. barfota Says:

    @Kristin
    Framgår det någonstans att de demonstrerande kvinnorna är muslimer? Som alla feminister så vet de alltid vad som är bäst för alla andra kvinnor, men jag tycker som du att kvinnoförtryck, våldtäkter, tvångsäktenskap, omskärelse av oskyldiga gossebarn är ett stort problem i Sverige som feministerna totalt skiter i att debattera. Risken är väl för stor att det uppdagas vilken grupp av män och från vilka religioner/kulturer en övervägande del av dessa våldsverkare kommer ifrån.

  10. barfota Says:

    För övrigt 2:
    Så passande att SVT stängt ned kommentarsfältet😀
    Kanske mer än en pappa hade ”obekväma” åsikter om mansdiskrimineringen.

  11. Kristin Says:

    @barfota
    De kan väl inte vara muslimer. De protesterar ju emot sharialagar.
    ne.se sharia, enligt islam den gudomliga lagen

  12. Håkan Says:

    I grunden är zebra-lagen bra. Problemet är att många gående inte kör bil och därför tror att det bara är att kliva rakt ut. Att det är mest äldre kvinnor som råkar illa ut beror nog på att de har minst körvana och därmed är dåliga på att bedöma om en bil hinner stanna eller inte.

    En stor brist som jag ser det med lagen är att den inte stipulerar att den gående skall tydligt visa att vederbörande är på väg att gå över. Den gående måste faktiskt förvissa sig om att bilisten uppfattat honom/henne och att bilisten har möjlighet att stanna på sträckan som är kvar. Det senare är nog det som äldre kvinnor har svårast att förstå just på grund av den bristande körvanan. En meter på en 50-sträcka räcker inte.

    Sen avskyr jag människor som står och väntar på någon/något vid ett övergångsställe. Laglydigt stannar man och då står de bara kvar som ett fån vilket slutar med att man irriterat kör där ifrån. Nästa gång är man inte lika pigg på att stanna.

  13. Mara Says:

    Men alla feminister tycker inte exakt samma och brinner inte för alltid för samma frågor. Och att vara barbröstad är inte per automatik samma sak som att vara objektifierad. Det finns feminister som jobbar för att kvinnor ska kunna gå utan tröja på samma villkor som män utan att sexualiseras, dvs. de strävar efter att få ha sina kroppar ifred och själva få definiera när, var och hur kroppen är sexuell. Att Femen-aktivisterna är topless är alltså inte dubbelmoral och att objektifiera sig själva för att få uppmärksamhet utan något som ligger i DINA ögon när DU bestämmer att deras bröst är sexuella objekt för din njutning. Just saying.

  14. barfota Says:

    @Håkan

    ”I grunden är zebra-lagen bra.”

    Hur kom du fram till att en lag som dödar fler är bra och om man inte kan lära äldre kvinnor med liten körvana att öppna ögon och öron innan de kastar sig ut i gatan hur skall man då lyckas med konststycket att lära samma människor hur lång sträcka bilen behöver för att hinna stanna?
    Håller absolut inte med dig om att zebralagen i grunden skulle vara bra, den är ett MEGA-fiasko!

  15. barfota Says:

    @Mara
    Ingen är lik den andre och brinner för exakt samma frågor.
    Att bestämma själv när man vill bli objektifierad… pyttsan.
    Som du själv skriver så ligger det i betraktarens ögon och vill en femma inte bli objektifierad när hon visar brösten offentligt så föreslår jag hon bär en stor ON/OFFskylt om halsen med texten objektiverbar ON/OFF. Visst skall de ha rätten att klä sig som de vill om de samtidigt lämnar över betraktningsrätten till betraktaren.

  16. Ulf T Says:

    Ur http://www.vti.se/sv/publikationer/pdf/utvardering-av-effekten-av-forstarkt-information-vid-overgangsstalle-fivo.pdf

    Andel män bland skadade eller omkomna vid övergångsställen fördelat på ålder (härlett från fig. 5, s. 18):

    65 år: 58.6%
    Totalt : 57.3%

    (”Tanter”, dvs kvinnor över 65, utgör ca 5.9%)

    En annan källa: Människors beteende vid gång- och cykelöverfarter – en enkätundersökning

    Totalt sett kan man alltså tolka detta som att kvinnor inte alls är lugnare än män i trafiken, utan snarare tvärtom.

  17. Ulf T Says:

    (Klantigt av mig att inte escapa riktigt – postar igen.)

    Ur http://www.vti.se/sv/publikationer/pdf/utvardering-av-effekten-av-forstarkt-information-vid-overgangsstalle-fivo.pdf

    Andel män bland skadade eller omkomna vid övergångsställen fördelat på ålder (härlett från fig. 5, s. 18):

    < 16 år: 49.8%
    16-24 : 52.1%
    25-65 : 59.7%
    > 65 år: 58.6%
    Totalt : 57.3%

    (”Tanter”, dvs kvinnor över 65, utgör ca 5.9%)

    En annan källa: Människors beteende vid gång- och cykelöverfarter – en enkätundersökning

    Totalt sett kan man alltså tolka detta som att kvinnor inte alls är lugnare än män i trafiken, utan snarare tvärtom.

  18. Aktivarum Says:

    Jag tror det är ett misstag att kalla den Ukrainska kvinnogruppen Femen för feminister. Såväl i USA som i Sverige definierar sig officiell feminism som positiv till islamismen (motiverat av allt att döma på samma sätt som Foucault stöttade Iran) och när vi pratar om feminister är det ju vad som kallas feminist i vår verklighet vi menar. När vi säger feminist menar vi inte kvinnor i Saudiarabien som vill köra bil heller.

    Även i Christina Hoff Sommers bok ”Who stole feminism” är ryska feminister kraftigt kritiska till de saker som amerikanska och västerländska mainstreamfeministerna står för. Och som Girlwriteswhat påpekar det är den feminismen som är den som skriver lagar, påverkar politisk policy och dominerar kvinnoförbunden. Att kalla något annat feminism ger bara den feminismen täckmantel.

    Eftersom Femen inte prenumererar på den feminism vi kritiserar är det heller inte hyckleri att de visar brösten för något de tror på. Det viktiga här är inte vad Femen tycker, det viktiga är vilken respons feministerna (det som feminismen står för i vår verklighet) ger på Femens tilltag.

  19. Ligneto Says:

    Fanns ju nyligen en ganska rolig insändare som lagts upp på ”kränkta vita män” där en person berättar att man fick höja gränsen för rattfylla eftersom olyckorna ökat då männen var mer restriktiva med att köra efter att ha druckit – Man lät istället frugan köra. xD

    Vet inte varför de hade lagt upp den där… Var ju i min mening kontraproduktivt för dem men jävligt roligt!😀

  20. Ligneto Says:

    Hmm… skulle behövas en edit-funktion för nyvakna kommentatorer!😀
    ”Vita kränkta män” ska det vara
    Dessutom handlade insändaren om Schweiz!

  21. Ligneto Says:

    http://mellanvalslagret.ssu.se/evenemang/hatet-som-gor-mig-politiskt-deprimerad-med-maria-sveland

    Sugna på att gå å hälsa på?😀 Kanske ta med fina bilder på avhuggna könsorgan? ^^

  22. Håkan Says:

    @Barfota
    I grunden är lagen bra för den tydliggör för mig som bilist att jag måste stanna och prioritera att släppa över gående.

    Felet i införandet var att man ”marknadsförde” lagen som att gående hade företräde i alla situationer. Det gjorde att många trodde att bara man som fotgängare sätter foten på körbanan så kommer alla bilar att stanna på en femöring.

    Så lagen är helt OK men den skulle kompletterats med ett ansvar för den gående att besinna sig innan denne kliver ut i körbanan. Vidare så skulle man även ha gått ut med information så att även personer utan körvana förstår att ingen bil stannar på en femöring oavsett hastighetsgräns. Nu fick man snarare motsatt intryck.

  23. barfota Says:

    @Håkan

    ”I grunden är lagen bra för den tydliggör för mig som bilist att jag måste stanna och prioritera att släppa över gående”

    Det är precis det jag inte håller med dig om eftersom det är så mycket enklare för fotgängare att ha överblick och inga 50 meters stoppsträckor där inte. Såvida man inte är på väg till sko REA😀

    Sedan tycker jag väl nog också att bilister och skattskyldiga trafikanter skall ha företräde framför dem som inte betalar skatter. Varför inte införa körkortskrav för cyklister och tillhörande skatt för att de utnyttjar våra vägar. Varför skall bilisten ha skulden för att gående och klantskallar till cyklister som inte kan trafikregler eller har den ringaste respekt andra medtrafikanter. Det luktar Manshatarparti (MP) politik om det hela.

    Att komplettera tramslagar hjälper inte om inte vi har resurser till att se till att lagarna efterlevs och att syndarna bötfälls. Se bara hur många som ogenerat går eller cyklar mot röd gubbe/kärring. Räkna antalet cyklar som parkerar hur som helst, kör på gångbanor, mot trafikljus o.s.v.

    Sparka den i arslet som förtjänar det och sluta hacka på bilisterna. Gör det enklare och billigare att ta körkort i stället, beslagta felparkerade cyklar, bilar och låt ägarna lösa ut dem för en nätt liten summa. Bilar som används i kriminell verksamhet bör konfiskeras i samma ögonblick man stoppar dem på gatan.

    Du pratar om att gå ut med information samtidigt som du själv säger att äldre inte förstår. Nej information hjälper inte, snarare är det så att vi får så sanslöst mycket information om snart sagt allting att ingen orkar läsa skiten.

  24. Sigvard Says:

    Romanförfattarinnan Doris Lessing hävdade år 2001 att männen är de nya tysta offren i könskriget, ”ständigt förnedrade och förolämpade” av kvinnor utan ett kvidande eller protest. Lessing, som blev en feministisk ikon med sina böcker The Grass is Singing och The Golden Notebook, sa att en ”lat och smygande” kultur hade tagit fäste i feminismen som frossade i att misshandla män (The Guardian, 2001-08-14).

  25. Håkan Says:

    @Barfota

    Det du säger fungerar om det är tillräckligt med tid mellan bilarna på vägen så att den gående kan invänta att en bil passerat. I annat fall kan den gående bli stående väldigt länge innan vederbörande kan gå över.

    Vid tiden för införandet av zebralagen minns jag att man ködre en reklam där en sko (typ damsko som äldre kvinnor har) sätts ned på körbanan och därefter hörs en kraftig inbromsning. Sedan informationen om nya lagen.

    Det var denna information som gjorde att många äldre, både med och utan körvana, trodde att bara de sätter en fot ut i gatan på ett övergångsställe så stannar alla bilar omedelbart. Vissa fick smärtsamt lära sig vad bromssträcka är för något.

    Hade man istället visat att man bör stanna upp, få ögonkontakt med föraren och sedan när bilen stannat ge sig ut i körbanan så hade nog flera äldre klarat sig från att bli påkörda.

    Jag vidhåller att det i sig inte är något fel med lagen men den måste innehålla ett element av ansvar för den gående att besinna sig och säkerställa att det är säkert att kliva ut i körbanan. Allt ansvar kan inte ligga på föraren.

  26. barfota Says:

    @Håkan

    ”I annat fall kan den gående bli stående väldigt länge innan vederbörande kan gå över.”

    Jupp… Ett betydligt miljövänligare alternativ än att bilarna skall stanna och spy ut avgaser. Dessutom vem som har mest bråttom är det väl ingen som vet.

    ”Jag vidhåller att det i sig inte är något fel med lagen men den måste innehålla ett element av ansvar för den gående att besinna sig och säkerställa att det är säkert att kliva ut i körbanan. Allt ansvar kan inte ligga på föraren.”

    Jag vidhåller att lagen är åt helvetet till och att de som betalar kalaset skall gynnas före de som inte betalar. Båda skall hållas ansvariga men hur drar man in ”gåkortet” eller ”cykelkortet” för klantiga gångtrafikanter och cyklister?

  27. Men@Work Says:

    Kan man ö.h.t. Ta Marteus på allvar? Att sådana krönikörer skriver i mainstream media är ju inte ett kvalitetstecken precis… Vettlöst…

  28. barfota Says:

    @Men@Work

    ”Kan man ö.h.t. Ta Marteus på allvar? Att sådana krönikörer skriver i mainstream media är ju inte ett kvalitetstecken precis… Vettlöst…”

    Nej man skall inte ta en sån ”krönikör” på allvar men vad man skall ta på största allvar är att den här typen av ”krönikörer” får så mycket mediautrymme i slasktidningar och radio/TV.

  29. Men@Work Says:

    Angående Femen: Gäsp! Vem chockas längre av ett par bara bröst.

    @Aktivarum:

    Kan du utveckla det där om den västerländska feminismens relation till islam. Du var något intressant på spåren där… Förstod inte exakt vad du menade.

  30. Men@Work Says:

    Femen vänder sig även emot sexturismen till Ukraina, vilken egentligen inte alls är särskilt omfattande. Däremot finns det gott om ukrainska kvinnor som på eget bevåg reser till väst för att få mer betalt för sina tjänster där istället. Sedan kommer de hem och flashar sina Gucciväskor och Pradaprylar. Kanske borde Femen ha en synpunkt angående detta?

    @barfota:

    Ja, du har rätt, det är mediaklimatet det handlar om. En av våra viktigaste uppgifter är att ändra på detta.

  31. Joakim Steneberg Says:

    X-pressen, en f.d. tidning (nåja…) Fallet kom på 80-90-talet när blaskan blev ”feministisk”, (och upplagan föll som en sten), för att storasyster Damens Nyheter hade blivit det. Efter något decennium följde så Svenska Dambladet, (alltid sist…) Också då sedan tidigare AB, STV/SR m.fl.
    Där ligger ett grundproblem, för dessa media var långt före att Schyman släpade in denna odemokratiska enkönsideologi i Riksdagis!

  32. leifer Says:

    Äh, när man kör bil tycker man fotgängare och cyklister är idioter. Fotgängare tycker bilister och cyklister är idioter. Och cyklister, ja dom tycker alla andra är idioter. Detta känner jag själv när jag växlar mellan att köra bil, promenera eller cykla.
    Var finns det ”patriarkala” i det?

    Zebralagen är bra på många sätt men våra obevakade övergångsställen är ofta inte placerade ursprungligen med tanke på den lagen. Ex vad gäller belysning och hastighetsgränser.
    Och zebralagen är dessutom inte ensidig, även ett ansvar finns på fotgängaren som ofta missas, fotgängare som bara kliver över utan att se sig för gör alltså fel. Dessutom har cyklister en tendens att tro att dom bara kan cykla och bilar ska stanna, så enkelt är det inte alls, grundregeln är att cyklister INTE har företräde och det gäller faktiskt även om det finns cykelmarkerad överfart på övergångsstället!

    Den lilla tanten som det pratats om, är nog ett försök till att peka ut den människa som har lägst status i samhället. Ett billigt trick, och inte i sync med den tid vi lever i nu. Man kan f.ö. gissa att lilla tanten ofta blir skjutsad i bil eller färdtjänst.

  33. leifer Says:

    Glömde säga att olyckorna har ÖKAT, inte minskat, sen zebralagen infördes.

    Sen pratar Ann-Charlotte Martéus om att det alltid är bilars fel att olyckor uppstår, det är en analys som väl är ungefär på dagisnivå.

    F.ö. finns ett försäkringsproblem med att bilisters försäkring alltid täcker för fotgängare och cyklister vid krock med bil, oavsett vem som är vållande (om jag förstått det rätt). Detta skapar då onödigt dyra bilförsäkringar för bilisterna, särskilt i stadsmiljö.

    Egentligen är Ann-Charlotte Martéus artikel som det alltid låter i media och från makthavare, bilister är skurken, så inget nytt där.

  34. leifer Says:

    Här är ett exempel på hur man kan anpassa ett obevakat övergångsställe till zebra lagen (jag har inget med företaget som säljer lösningen att göra), med blinkande ljus som uppmärksammar bilister när fotgängare är på väg över. Notera hur mycket tydligare det blir i mörker ( och fotgängare har ju nästan aldrig reflexer, och dessutom ofta mörka kläder/skor).

  35. leffa Says:

    Angående Ukrainska feminister så tror jag att dom ligger ett antal år efter, närmare bestämt 40-45 stycken. På 70 talet kastade svenska feminister sin BH och nu gör ukrainskorna samma sak. Ohhh ljuva 70 tal. Jag drömmer mig tillbaka till den tiden då allt var bättre. Brudarna var yngre och snyggare, bilarna var snyggare och en kvarting kostade 25 spänn.

  36. GandalfGrå Says:

    Jag tycker att det är bra att några feminister säger ifrån gällande islam…i Sverige är feministerna helt tysta…vad gäller den perversa ”religionens” framfart ”våldtäckter på västerländska kvinnor och grooming mm..”….framförallt anser jag att för en gångs skull handlar det inte alls om hyckleri utan sanningen…! Så Pär Ström här är du ute och cyklar..!

  37. Joakim Says:

    Martéus nu igen. Kan inte hon hoppa över till Aftonbladet istället? Byta tidning med Peter Kadhammar, som Expressen i övrigt förtjänar mycket mer.

    För övrigt 1: Men Pär. ska vi inte vara glada över att feminister äntligen gör något sakligt som att protestera mot slöjtvånget? Feminister som vad vi vet aldrig tidigare protesterat mot mot kvinnlig exploatering/objektifiering.

  38. dolf Says:

    @Håkan
    Först säger du att zebralagen är bra, sen ger du själv alla anledningar och argument till att den inte är det.
    Ur ett rent fysikalist perspektiv är det fullt logiskt att bilarna har företräde, precis som tåg har företräde framför bilar vid järvägsövergångar. Bilen har större massa, hastighet och rörelsemoment, vilket gör att det är både mer energikrävande och tidskrävande att bromsa respektive accelerera den. Samtidigt är den begränsad i sin rörelsefrihet, den är (normalt) tvingad att hålla sig till vägen, dess rörelse är i hög grad endimensionell eftersom den följer förutbestämda ”linjer” (till skillnad från fotgängare som kan röra sig hur som helst i planet, dvs två dimensioner).
    Personligen avskyr jag den förbannade zebralagen och undviker aktivt att använda mig av obevakade övergångsställen, jag tycker det är direkt obehagligt när bilar saktar in så att jag skall kliva ut framför dem. Min naturliga instinkt är att släppa förbi bilarna och kliva ut bakom dem. Det är det säkra förhållningssättet.
    I de fall där man får ett problem pga av ett stort trafikflöde är den rätta lösningen att göra övergångställen i en planlsösning (över- eller undergång) eller helt enkelt göra dem reglerade med ljussignaler.

  39. Hjalmar Says:

    Att låta en så manshatisk person som A-C Martéus härja fritt, ger förutsägbara resultat. Men upplagan faller, vi får väl hoppas att det leder till självsanering…
    I så fall kan säkert A-C Martéus undervisa på Journalisthögskolan…

  40. Chattanoga Says:

    “Men om nån liten tant blir överkörd på övergångsstället – det är liksom ingen stor grej“, skriver Martéus.

    Men det är ju tvärtom!
    Minns ni förra året?:
    *
    ”Män farligare än kvinnor i trafiken”
    http://www.dn.se/nyheter/sverige/man-farligare-an-kvinnor-i-trafiken
    *
    Män som kör på kvinnor
    http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article3081130.ece
    *
    Kampanjens fokus var ”Manliga bilister kör på kvinnliga fotgängare”.
    Men skrapar man på ytan ser man att andelen män som orsakade fotgängarolyckor var 73 procent. Eftersom män står för ca 73 procent av personbilskörandet är detta alltså en förväntad siffra och ingen överrepresentation!

    Att det oftast är gående män som råkar ut för dödsolyckorna, leder dock inte till några krigsrubriker. Man konstaterar bara att ”Det kan beror på att män generellt tar större risker, säger Irene Isaksson-Hellman.”

    Så, nej, Martéus tycks ha fel. Det blir liksom en stor grej av tanter, även när det är gubbar som blir överkörda!

    http://1-5miljonerklubben.wikispaces.com/Bilk%C3%B6rning

  41. Antifeminism « Yasers hörna Says:

    […] [Manlig konspiration inom trafiksäkerhet?] […]

  42. bograhn Says:

    Objektifiering av kvinnor på olika sätt, men…

    I HBT världen objektifierar man män och en del av dom tycks finna det trevligt att visa upp sig. Men då är feministerna borta… De tycks inte bry sig.

    http://www.qx.se/info/tidningen/

  43. Ullis Says:

    http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.459746/sa-skulle-miljon-skadas-om-kvinnor-borjade-resa-som-man

  44. Momatottotiasos Says:

    Känner inte alls igen mig i det där om att tanterna som blir påkörda inte ses som en stor grej.
    I Norrtälje i vintras så körde en ung man ihjäl en ädre kvinna. Tidningarna var verkligen inte snälla mot den killen, ännu värre var reaktionerna från vanligt folk. Så Ann-Charlotte Martéus, du vet inte vad du snackar om.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: