Deppigt, tjejer, tycker Aftonbladet om musik

by

”Deppigt, tjejer”, skriver Aftonbladet med anledning av att 21 ”akter” av 80 är kvinnor på sommarscenarna. Det handlar alltså om musik.

”Festivalerna strävar efter jämställda scener”, skriver Aftonbladet, och då är det tydligen självklart att det är lika många av varje kön som avses.

Tidningen har intervjuat den feministiska organisationen Rättviseförmedlingen, som avvisar artistbokarnas hänvisning till att det inte finns tillräckligt många tillräckligt populära kvinnliga artister.

Artistbokarna i artikeln försvarar sig med att de hela tiden letar efter kvinnliga artister men att de måste ta hänsyn till vad publiken efterfrågar.

Det är uppenbart att vi lever i ett land med genushysteri…

Läs mer här. Tack för tipset, Henrik och Joel!

35 svar to “Deppigt, tjejer, tycker Aftonbladet om musik”

  1. Ulf T Says:

    Det är ju upp till var och en att riskera sina egna pengar och sätta ihop konsertprogram. Nog kan man tycka ett och annat om vilka risker andra är beredda att ta – helt klart är det svårt för artister att få jobb om de inte lyckas nå ”name recognition” (vilket inte alltid behöver komma av att de är bra artister – många blir kända på helt andra premisser) – men det går naturligtvis djupare än så:

    Konsertarrangörer måste i slutändan sälja biljetter, och har ju väldigt lätt att mäta hur lyckat det var att anlita en viss artist (hur mycket kostade de? Hur mycket biljetter sålde vi?)

    Om Rättviseförmedlingen har bättre koll på vad som säljer, kommer det rimligen visa sig genom att de kan sätta ihop konsertprogram som kostar mindre och säljer mer. Bara att sätta igång!🙂

  2. Håkan Says:

    Har funderat lite på ett närliggande ämne, fördelningen av pengar inom idrotten och framför allt lagidrotterna. Iland kommer det ju klagomål på att herrarna får så mycket mer pengar och det ställs då krav på omfördelning av pengarna.

    Men hur kommer pengarna till idrotten. Jo publiken går och ser på matcherna vilket lockar sponsorer. Med andra ord en besökare genererar inte bara intäkter genom biljettpriset utan även genom sin närvara.

    Varför finns det då så mycket mindre pengar till damidrotten? Jo det är för lite publik. Så när det klagas på fördelnigen av pengar mellan herr och damidrott borde den självklara mot frågan vara ”När gick du själv och såg en match sist?”. Troligen har de flesta som gnäller aldrig varit och sett en match, ej heller önskar de göra det.

    Skulle tro att det är det samma med dessa festivaler, de som gnäller mest skulle ändå aldrig sätta sin fot på en festival även om det bara var tjejband som spelade!

  3. Leif Says:

    Bör inte också besökarna på festivalerna kvoteras 50/50?

  4. Joel Johansson Says:

    Kapitalismen är matriarkal. Det innebär att den är uppbyggd på ett sätt som gör att ”manliga” förmågor och egenskaper exploateras ekonomiskt. Mannen ska ha en drönar-roll, men de tillfällen då denna roll genererar status är naturligtvis upprörande. Kognitiv dissonans.

  5. Lorem Ipsum Says:

    Eftersom genusmaffian inte kan tvinga arrangörerna att göra som de vill så försöker de sig på att använda skuldbeläggande som ett vapen i kampen för 100% jämställdhet.

    Om det fanns pengar att hämta ute i den verkliga verkligheten på att hålla på att könsbestämma bestick och fundera på trumpeter så hade varenda kotte hållit på med det. Nu finns det inga pengar att tjäna på det så därför är det inte kommersiellt intressant.

  6. Matte Says:

    Kommentarerna på Aftonbladet är nästan bara negativa. Kön spelar ingen roll bara musiken är bra, kan inte annat än hålla med. Folk är less på denna 50/50 hysteri. Bra!

    Det verkar dock som att artikelförfattaren tycker det är positivt med den festivalen som har 12 kvinnor och 5 män, då är det bra. Feministiskt hyckleri i sitt essä.

  7. Kristin Says:

    Rättviseförmedlingen starkt kvinnodominerad!

    Bara kvinnor i toppen.
    VD, projektledare, grundare tillika talesperson är alla kvinnor.
    Av samtliga presenterade personer på hemsidan är 21 % män.
    Alltså lägre andel än de 21 kvinnliga av sammanlagt 80 artister, de utgör 26 %.

  8. Joakim Steneberg Says:

    Genushysteri ja, fast bara när det passar, och åt ena hållet!
    Inte när det gäller mer djupliggande och riktiga demokratiska frågor.
    Som diskrimineringen mot pappor i vårdnadsfrågor, eller mot våra pojkar i betygen.
    Och staten, just nu alliansen, ligger bakom hela genuhysteri, de stödjer direkt könsfascismen.
    Enligt en politiker på newsmill som jag debatterat med, så är Reinfeldt en veritabel 50/50%-are…
    Fi+M=Sant!

  9. Joakim Steneberg Says:

    Kristin, bra kollat. Men så blir ju resultatet när feministkvinnor skapar org som antingen diskriminerar eller på annat sätt stöter bort män. Som genusvetenskapen. Att sedan den svenske mannen är alldeles för flat och inte protesterar öppet (mer än några) är ett faktum som blir en form av indirekt stöd. Plus förstås då alla manliga feminissar som är med i mansochist-löpet.

  10. Info Says:

    MERA DEPPIGT PÅ SCENKONSTOMRÅDET

    Lika illa, om inte värre, påstås tillståndet vara på landets övriga musikscener.

    Jag erinrar mig t.ex., att Sveriges radios Kulturnytt den 10/4 ägnade ett långt inslag bara åt att belysa sexismen på de svenska operascenerna. Citat från SR:s hemsida:

    ”MANLIGA OPERAREGISSÖRER I TOTAL DOMINANS
    Efter senaste tidens debatt kring sexism i operavärlden kan man fråga sig hur det egentligen står till med jämställdheten i de svenska operahusen? På vårens svenska operarepertoar talar siffrorna sitt tydliga språk, inte minst hos tungviktarna. På Kungliga Operan regisseras de sex stora uppsättningarna av 5 män och en kvinna.”

    Ja, hur är det med den ”totala manliga dominansen” inom ledningen för det svenska scenkonsten? Låt se:

    • Kulturminister: LENA ADELSOHN LILJEROTH
    • Chef för Kungl. Dramatiska teatern: MARIE-LOUISE EKMAN
    • Chef för Radioteatern: STINA OSCARSON
    • Chef för Kungl. Operan: BIRGITTA SVENDÉN
    • Styrelseordf. för Kungl. Operan: KRISTINA RENNERSTEDT
    • Chef för Göteborgsoperan: LISE-LOTTE AXELSSON
    • Orkesterchef Göteborgsoperan: METTE BERNTZEN
    • Konstnärlig ledare för Göteborgs stadsteater: ANNA TAKANEN
    • Chef för Svenska filminstitutet: ANNA SERNER
    • Chef för Riksteatern: BIRGITTA ENGLIN
    • Styrelseordf. för Stockholms stadsteater: ULRIKA FRANCKE
    • Chef för kulturhuset Unga Klara: SUZANNE OSTEN
    • Chef för Stockholms stadsteater Skärholmen: CAROLINA FRÄNDE
    • Chef för Marionetteatern, Stockholm: HELENA NILSSON
    • Regiprofessor Dramatiska Institutet: SUZANNE OSTEN
    • Ständig teaterrecensent Kulturnytt: MARIA EDSTRÖM
    • Facklig företrädare för Riksteatern: JENNY LARSSON
    • Chef för Dansens hus, Stockholm: VIRVE SUTINEN
    • Chef för organisationskommittén för Stockholms dramatiska högskola: AGNETA STARK
    • Chef för Malmö stadsteater: PETRA BRYLANDER
    • Konstnärlig ledare för Fria teatern, Stockholm: BIRGITTA SUNDBERG
    • Chefred. för tidskr. Scen och salong: ULLA RICHTER
    • VÄRMLANDSOPERAN: administrativ chef CHRISTINA NILSSON, operaproducent
    CAMILLA NORDSTRÖM, orkesterproducent ANNIKA BOHLIN, pedagogisk producent
    MARGARETA MAGNUSSON, marknadschef PERNILLA BERGLAND EDUARD

    Kvinnor: 26
    Män: 0

    Chef för Statens Konstråd: Magdalena Malm.

  11. Hjalmar Says:

    Festivalerna kan ju boka Madonna, gaget kan vara prutbart nuförtiden…

    http://www.svd.se/kultur/elton-john-madonna-ar-en-mardrom_7399428.svd

  12. Ulf T Says:

    @Kristin,

    Ja, och mer än så, alla deras ”listor” tycks bestå av namn på personer som inte är (vita) män – i praktiken bara kvinnor. Nu kollade jag bara de 40 senaste listorna, men gemensamt tycktes vara att det inte fanns en enda man med.

    ”Rättviseförmedlingen” tycks vara ett ganska märkligt namn på det de sysslar med. Den enda kvalitetskontroll de tycks göra är att de frågar på Facebook och samlar namn – med enda krav att de inte skall vara män!

    Rimligen är de en het kandidat till titeln ”Sveriges mest diskriminerande förmedlingsföretag”, utöver det att de tydligen inte bryr sig om jämn könsfördelning inom sin egen verksamhet heller.

  13. Hjalmar Says:

    @Info
    Den där listan är ett resultat av patriarkalt förtryck – 100% är inte nog – dags att kvotera in fler duktiga kvinnor!
    Feministisk matematik fungerar…annorlunda.
    (Vad gjorde feministerna under mattelektionerna, drog vingarna av flugor?)

  14. Liberalen Says:

    Den fradgatuggande könskommunisten lyssnar inte ens till musiken, bryr sig inte om musikernas musikaliska talang, intresserar sig inte för musikernas briljanta framträdande, ignorerar hela folkets, alla människornas, hela publikens önskemål. Gläfsar istället återigen såsom ett tvättäkta feministmossigt rikspucko, som ett genuslobotomerat stolpskott i gammelmedia:

    ”Jag räknar biologiska könsorgan på musikscenen och jag vill faktiskt ha fler vaginor där!”

  15. Valeria Says:

    Återkommer inte den här diskussionen varenda sommar? Och skulle det inte lösa sig om kvinnor lärde sig att vara mer halvtaskiga artister?

    Många av världens största artister är kvinnor, men sedan verkar det finnas något slags glapp däremellan, dvs att det finns få kvinnor mellan världsstjärnorna och mindre etablerade artister.

    När det var konsertfest här i Sundsvall förra helgen var dragplåstren Bryan Adams, Kent och Tomas Ledin, en trio som lockar relativt stor publik utan att ha stjärnstatus i Springsteen- eller Lady Gaga-klassen. Och på något sätt så får jag för mig att svaret på bokningarna ligger däri.

    I slutändan är det ändå ekonomin som styr, fastän feminister till höger och vänster kan prata sig varma om hur många duktiga kvinnliga artister det finns att boka. Arrangörerna ser troligen till två faktorer: Vad det kostar att boka en artist och hur mycket publik artisten drar. Hur duktig artisten i fråga är, är på det hela taget inte särskilt intressant.

  16. Kristin Says:

    Allt om jämställdhet är ett bolag som drivs av 5 kvinnor.
    En av dem är Sofia Karlsson känd från Fi.

    http://alltomjamstalldhet.se/?page_id=2

  17. JustMe Says:

    ”“Deppigt, tjejer”, skriver Aftonbladet med anledning av att 21 “akter” av 80 är kvinnor på sommarscenarna.”

    Hur kan man veta att det ”bara” är 21 av 80 kvinnliga akter? Har vi inte fått lära oss att kön är sociala konstruktioner? Då kan det ju faktiskt vara en övervikt av kvinnor…😉

    Relaterat:
    http://tanjabergkvist.wordpress.com/2009/10/05/rothsteins-genusbrev-och-genusforskningens-dilemma/

  18. toklandet Says:

    Rättviseförmedlingen måste vara ett grovt skämt med jämställdhetsdebatten, medvetet eller omedvetet. Svårt att ta dem på allvar…

  19. Rättviseförmedlingens affärsidé verkar vara att sitta på två stolar « Aktivarum Says:

    […] Genusnytt berättar att massmedia åter klagar på att det saknas kvinnor men vilka signaler ger man egentligen man de låter Rättviseförmedlingens VD Sofia Embrén sitta på två stolar i eget intresse? “Artistbokarnas ursäkter att det inte finns kvinnliga ­artister håller ­inte, säger ­Sofia Embrén, vd på Rättviseförmedlingen.” […]

  20. ninnitokan Says:

    @ JustMe:
    Den tankevurpan är så komisk… det är sociala konstruktioner när det passar, hen när det passar, och intensivt räknande av biologiska könsorgan när det passar ens agenda.

    Sa jag komiskt?… det skulle varit komiskt om detta inte slog mot våra unga killar och hotade hela vårt välfärdssamhälle och vår rättsstat(nåja, dom spillror som finns kvar av den rättstat vi en gång hade).

  21. Men@Work Says:

    Tjatet från feministerna om lika utfall trots olikheter i urvalspoolen tyder på att många av dem har en treårings syn på rättvisa. Det är en rent Orwells syn på rättvisa. Om 90 män och 10 kvinnor jobbar stenhårt för att bli 10 utvalda så ska man alltså ta 5/90 av männen och 5/10 av kvinnorna för att uppnå ”rättvisa”. Man tar sig för pannan…

    Tala om att marknadsekonomin skulle reglera detta. Många av de inkvoterade banden skulle få spela för tomma stolar och arrangören skulle göra en kraftfull ekonomisk förlust. Så härligt med en feministisk ekonomisk teori…

  22. JD Says:

    Finns det någon som vet hur könsfördelningen ser ut bland anslutna medlemmar i musikerförbundet eller om det finns några andra siffror som visar hur könsfördelningen ser ut bland aktiva musiker inom främst pop och rock?

  23. JD Says:

    Att de som talar för 50/50 på scenen anser att kvalitét och kompetens ska stå tillbaka för att kvinnor ska få chansen att stå på scenen borde uppröra seriösa kvinnliga musiker eftersom ett sådant synsätt likställer duktiga kvinnliga musiker med andra kvinnliga musiker som har en lägre kompetens istället för att de jämställs med likvärdiga kompetenta män.

    Ett väldigt förnedrande synsätt mot kvinnor tycker i alla fall jag.

  24. Men@Work Says:

    En annan fråga är vad detta kvoteringsexperiment, tillämpat i större skala, skulle göra med kreativiteten och framåtskridandet i samhälle. Hur reagerar de som blir frånåkta trots att de är mer begåvade och ambitiösa? Svaret är ganska givet. Det leder till ett samhälle i sönderfall.

    Radikalfeminster: folk vill inte ha ert Orwellska mardrömssamhälle!

  25. Bashflak Says:

    Sweden Rock visar vägen. Blekfeta, halvflintiga gubbar på varenda scen, mer publik än någon annan festival och många miljoner i vinst.

    ‘Rättvisa’ är att var och en får vad de förtjänar.

  26. Aktivarum Says:

    Bashflak:

    Frågan är väl vilka rockband dominerade av kvinnor som Rättviseförmedlingen skulle föreslå i sina facebookkampanjer.

    Kvinnliga motsvarigheter på Motley Cruel, Twisted Sister, Motorhead, Gamma Ray, Lynyrd Skynyrd och Soundgarden nån?

    Enda bandet RF skulle räkna som godkänt är väl Girlschool?

  27. Eva Ellnefors Says:

    21 av 80 är väl inte så illa mot hur det har varit! Det tar tid att växa upp till artist. Givetvis måste arrangörerna gå efter efterfrågan också. Är jag en svikare som föredrar Freddie Wadling framför Björk?

  28. Aktivarum Says:

    Eva Ellnefors:

    ”Är jag en svikare som föredrar Freddie Wadling framför Björk?”

    Javisst

    Det är en del av den strukturella diskrimineringen. Det är endast genom att motarbeta den man blir en god, fin och RÄTTVIS mäniniska. Allt annat är bara propaganda från ”patriarkatet”

    Glömde jag att nämna det var strukturer?

  29. RefcenOmega Says:

    Reblogged this on ReflektionsCentrum – där tankar får fritt spelrum – and commented:
    Sedan när blev musik automatiskt (genus)politik?

  30. Daniel Says:

    @Bashflak
    ”Sweden Rock visar vägen. Blekfeta, halvflintiga gubbar på varenda scen, mer publik än någon annan festival och många miljoner i vinst.”

    Du glömde, vita heterosexuella blekfeta, halvflintiga gubbar på varenda scen.
    Men konstigt nog så hör man inga genushönor kackla om denna överrepresentation av vita heterosexuella män, som i något annat sammanhang (enl genushönsen) hade varit en klockren indikation på: patriarkat,glastak,homofobi,högerextremism,främlingsfientlighet,rasism,kvinnoförtryck,nationalism,hegemonisk maskulinitet mm

  31. JustMe Says:

    Å så har vi Jerry Williams-klassikern: ”Jag är åt vänster, så jag tycker över huvud taget att det ska vara hälften tjejer, hälften män på alla jobb.”

    ”Könsfördelningen i Jerry Williams eget band är 100% män. Sju män, noll kvinnor.”

    http://aktivarum.wordpress.com/tag/jerry-williams/

    Detta var 2010. Han har nu haft två år på sig att anamma partiets kvoteringstänk och applicera det i sitt eget band. Vet inte hur han har lyckats… Min gissning är att han fortsätter hyckla.

    John Lennon var ju tidigt ute när han i slutet av 60-talet försökte kvotera in Yoko Ono i The Beatles. Vi vet ju alla hur det slutade…

  32. Hjalmar Says:

    Eva Ellnefors:

    “Är jag en svikare som föredrar Freddie Wadling framför Björk?”

    Javisst;
    men Bruce Springsteen är mycket bättre, gubbar rockar fett🙂

  33. Bashflak Says:

    Daniel kl 14:22

    Rob Halford m.fl läderbögar på Sweden Rock skulle inte hålla med dig🙂

  34. Jimmy Says:

    Som någon annan skrev när detta diskuterats innan, man kan inte kalla en festival jämställd förrän hälften av roddarna är kvinnor

  35. Joe Black Says:

    Det är samma gnäll varje år, gnäll om ”orättvisan” i att det är fler män än kvinnor som blir bokade på festivalerna runt om i landet och att det ska vara 50/50. Att sedan de bokningsbara artisterna inte är 50/50 ignoreras.

    Själv tycker jag det är lika skrattretande om när Feministisk perspektiv postade en debattartikel på sin hemsida förra sommaren där de menade att de svenska festivalerna bara bokar vita män, och när de skulle ge exempel på dessa vita artister nämnde de Timbuktu.
    Eller som när Ladyfest gnällde i DN förra året:
    ”Robyn är en artist som räknas som kvinnlig akt, men sedan kanske hennes musiker är enbart män. Det kan vara totalt sju personer på scenen, varav sex är män. Som får ta plats. Skulle man ta hänsyn till detta i räkningen eller väga in storleken på de scener de spelar på skulle det bli ännu större skillnad.”
    Dumma dumma Robyn som har mage att välja vilka musiker hon vill ha i sitt eget kompband!

    Jag trodde att festivalernas främsta uppgift var att ge publiken de artister de vill se, men tänk så fel jag hade. Det finns en anledning till att t ex Arvikafestivalen gick i konkurs när de var för upptagna med att komma på korkade ideer som ”Hångelgaranti” och att könskvotera in kvinnliga artister istället för att kolla vilka artister deras besökare ville se.

    Det är ett faktum att de allra flesta (och även de största) artisterna är av manligt kön. Jag tror inte heller att många kvinnliga seriösa artister skulle vilja bli bokade enbart på grund av att dom är just kvinnor och få gå före andra (kanske bättre) manliga artister. Undrar förresten vilka artister de lite mindre festivalerna ska söka sig till efter att fått nej från dessa. Schlagersångerskor och tjejfrontade dansband?

    Att unga killar, till skillnad från tjejer, blir så uppmuntrade att spela som det så ofta påstås är bara skitsnack! Jag har polare och bekanta som spelar/har spelat i stora band varav en del internationellt kända (jag gick t ex i samma klass i gymnasiet som nuvarande basisten i Entombed) och inga av dem har blivit direkt uppmuntrade utan har valt det själva. För att bli så bra musiker har de valt bort många andra intressen. Om t ex en tjej i 16-årsåldern just har plockat upp en gitarr så är hon av förklarliga själ inte på samma nivå som killar i samma ålder som kanske har spelat i 4-6 år och då är det heller inte konstigt om hon får problem att få spela med dem om hon inte ”hänger med i deras takt”.
    Men som jag har skrivit många gånger förr: Kvinnfolk väljer ofta att låta bli att engagera sig i musik så jag ser inte det rimliga i att komma och gnälla efteråt och vilja ha upprättelse. Inget hindrar tjejer att börja fila på ett instrument i början av tonåren (eller ännu tidigare) precis som manliga musiker och harva på flera år i replokalen/hemstudion, men då får man också vara beredd på att strunta i många andra intressen och snöa in helhjärtat på musiken istället. Men de flesta tjejer brukar oftast ha flera olika intressen medan killar av någon anledning enklare snöar in på enskilda saker. Om de inte gör detta kan de ju inte heller förvänta sig att det skall finnas några större mängder kvinnliga artister? Kvotering my ass! Börja spela istället brudar så ger det där sig automatiskt så småningom.
    Girlschool tycker jag är ett bra exempel på ett rockband bestående av kvinnor som lyckades på samma premisser som de manliga rockbanden från samma tid. Även Sahara Hotnights började som väldigt unga och stod sedan i replokalen och harvade i flera år och gjorde mycket spelningar på massa små skitställen (precis som de manliga banden) innan de blev kända.

    Inom t ex rock, hårdrock och metal (Det är likadant inom t ex goth och synthscenerna) finns det knappt några kvinnliga artister alls om man bortser från de få med en kvinnlig sångerska och resten manliga bandmedlemmar (Som då ofta är tjejer med bra pipa som kallas in av snubbar som har gjort grovjobbet i replokalen i flera år innan).
    Skulle t ex Sweden Rock Festival eller Wacken börja könskvotera så skulle de med det begå ekonomiskt självmord då det knappt finns några hårdrocksband med kvinnliga medlemmar och publiken skulle då väldigt snabbt svika.

    Att se spelningar könskvoterat är för mig lika främmande som att könskvotera min skivsamling. En bra artist är en bra artist, punkt. Varför inte inse att vissa saker inte kan vara milimeterrättvist?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: