Så tjänar den smarte pengar på genusforskarnas feminism

by

Jag har sprungit på ett konkret exempel på hur den feministiska vinklingen hos Sveriges genusforskare kan utnyttjas för att tjäna pengar om man är smart. Så tolkar jag det i alla fall – döm själv om jag har rätt eller fel.

Studieförbundet Bilda har anlitat en person vid namn Per Herngren för att hålla en kurs kallad ”Kreativa beslutstekniker”. Den går i Göteborg den 22-23 september och kostar 1.600 kronor.

Så här beskrivs kursens innehåll på Bildas webbplats:

Kursen bygger på Proaktiv konfliktingripande och ickevåld. Proaktiv är att initiera förändring snarare än att bara reagera – vara reaktiv. Under kursen tränas du i verktyg för att bygga och leva den organisation och det samhälle du vill ha. Efter kursen kommer du ha breddat dina färdigheter i att ingripa i konflikter och maktsituationer som oenighet, fördomar, baktaleri, mobbing, sexism, trakasserier, rasism, homofobi. Du övar dig i att ta dig ur de vanligaste låsningarna som prestige, social klinch, defensiva och offensiva roller, förnekelse, dominans – underordning. Du kommer även få öva på metoder för direkt upprättelse av offret samt att både sätta gränser och skapa möjligheter till försoning.

Notera frånvaron av ordet ”feministisk”. Det ordet förekommer inte i någon form på hela Bildas sida för den här kursen.

Sedan dök det upp ett mejl på epostlistan Genuslistan, som drivs av Nationella sekretariatet för genusforskning och är avsedd för Sveriges genusforskare. Där marknadsför Per Herngren sin kurs i ett mejl, som alltså via listan går ut till de flesta av Sveriges genusforskare. Och se, i det mejlet är det en helt annan tongång.

Ämnesraden för mejlet är ”Välkommen! Avancerad helgkurs om feministiska mötestekniker 22-23 september”. Nu är det alltså plötsligt ”feministiska mötestekniker”  –  inte ”kreativa beslutstekniker” som kursen handlar om på studieförbundet Bildas webbsida.

Själva texten i mejlet inleds sedan med denna formulering: ”Hej Välkommen på avancerad kurs om feministiska mötestekniker, med olika metoder för jämlikare och effektivare beslut!”. Återigen är det alltså ”feministiskt”.

Lite längre ned i mejlet står det ”Helgkursen i feministiska mötestekniker är del av denna tradition”. Och ännu längre ned står det ”Kursen i feministiska och jämlikare mötestekniker 22-23 september tar upp metoder, erfarenheter, fallgropar och misstag.” Dessutom nämns ”feministen” och ”feminister” en gång var på andra ställen i mejlet.

I mejlet som vänder sig till Sveriges genusforskare vinklar alltså Per Herngren väldigt starkt sin kurs som feministisk. Ordet nämns sex gånger. Men på arrangörens (studieförbundet Bilda) webbsida nämns feminism som sagt över huvud taget inte.

Visst är det märkligt? Hur är det egentligen – är kursen feministisk eller inte?

Min teori är denna. Per Herngren utgår från att Sveriges genusforskare är starka feminister och därför attraheras av ordet ”feministisk”. Han tror att han säljer fler kursplatser genom att framställa kursen som feministisk – i det forumet. Rätt smart.

Det är intressant att notera att Per Herngren uppenbarligen tar för givet att Sveriges genusforskare är starkt feministiskt inriktade. Det strider ju inte direkt mot mina tankar, om man säger så.

Ytterligare en intressant sak är att Per Herngrens mejl inte verkar föranleda några protester eller andra reaktioner från genusforskarna på Genuslistan. Trots att det är ett säljmejl. När jag informerade om min jämställdhetsbok på samma lista blev det däremot ett herrans liv – trots att den boken gick att ladda ned gratis och mejlet till listan därför kunde betraktas som icke-kommersiellt.

Klicka på bilden nedan så blir den större, om du själv vill läsa hela Per Herngrens mejl till Genuslistan.

16 svar to “Så tjänar den smarte pengar på genusforskarnas feminism”

  1. AV Says:

    Bilda förlag är ju ett ideologiskt förlag. De har en politisk agenda och ägs av LO och ABF. Vi kan tänka oss två scenarion i detta fall.

    1. Kursen handlar inte om feminism, utan han använder ordet till att sälja in det till genusvetare. Kursen handlar alltså tillräckligt om sådant de kan tycka är viktigt för att inte klaga. Kan tänka mig en del vänsterideologi som med grupper och kollektiv passar bra med dagens feminism.

    2. Kursen är i verkligheten ett feministisk seminarium, men den gode Per har hållit upp ett finger och känt var vinden blåser. Om han marknadsför kursen som feministisk idébygge krymper plötsligt det tänkta kundunderlaget utanför genus-kollektivet. Allt färre kallar sig feminister och av de som gör är det många som ligger närmare lika möjligheter-skyldigheter än ”det är patriarkatet, maskuliniteter och de hemska makt/våld/våldtäktskulturbärarna männens fel”. Som alltså inte känner sig hemma heller i dagens tongivande feminism. Ett bra tecken alltså. Feminism är inte ett säljargument utanför en liten klick genusvetare.

  2. Kristin Says:

    @AV
    Du blandar nog ihop Bilda med något annat.
    Enligt deras egen hemsida är medlemsorganisationerna olika ”kyrkor”
    http://bilda.nu/sv/Om-Studieforbundet-Bilda/Medlemsorganisationer/

  3. Info Says:

    SNARLIK KURS

    När jag läser Per Herngrens kursinnehåll kan jag inte undgå att dra en parallell till ett mångkulturellt erbjudande, som jag själv fick genom brevinkastet i Stockholms innerstad förra veckan.

    En smula hokus-pokus filijokus…

    Ett generöst men fördenskull troligen inte heller billigt erbjudande från självaste ”Mr. Ali” – i form av en trycksak på brandgult papper där följande försäkrades:

    ”MR ALI
    INTERNATIONELL SPÅMAN

    Jag är känd runt i hela världen. Jag kan lösa Era problem
    t.ex. kärlek, hälsa, familjeproblem,
    affär, juridiska frågor,
    finansiella transaktioner, viktminskning.
    Du får veta hur du skyddar dig själv och din familj från fienden
    och hur du får dina nära och kära tillbaka in i ditt liv.
    Garanterat resultat. Talar engelska och svenska.

    Ring och boka ett möte! 0738–79 22 XX / 0764–47 99 XX”

  4. Taste in men Says:

    Tips till genusnytt:

    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/man-citeras-oftare-pa-twitter_7423108.svd

    ”Totalt har därmed över 800 000 retweets sorterats. Resultat visar att 63 procent av de återgivna uppdateringarna är skrivna av män och 37 procent av kvinnor.

    – Det är inte så överraskande. Så ser det ut i övriga samhället också – det är bara lättare att mäta det på Twitter, säger Ida Östensson, grundare av jämställdhetsorganisationen som står bakom Twee-Q.”

  5. barfota Says:

    Ser det som ett gott tecken att Studieförbundet Bilda skäms så pass mycket för ”statsreligionen feminismen” att man ”glömmer” informera om det verkliga syftet med kursen.

    Fult & falskt? Jag är ateist, så fråga inte mig.

  6. Lorem Ipsum Says:

    @Taste in men, intressant ”nyhet”. Det här är ett jätteproblem tydligen. Nu måste man ”tänka sig för” så man inte följer fel folk på Twitter.

    Denna Ida Östensson har inte reflekterat över varför det är på det här sättet? Kan det vara så att de som inte har få eller inga som följer dom inte har något intressant att säga?

  7. RefcenOmega Says:

    Är det möjligen Denne ”Per Herngren” som avses:
    https://www.facebook.com/perherngren?

    Det verkar troligt.
    Vänd er gärna till honom, med frågor om den feministiska flum- (dis)kursen.

    (Kuriosa om post-OS: ”den feministiska diskusen”…varhelst den väljer att landa; hoppa
    s att dess nedslag gör milda avtryck i tillvaron och fader jord)

  8. barfota Says:

    @Kristin
    Visst har @AV blandat ihop korten men det lustiga är att @AV synpunkter nog är lika giltiga oavsett vilket. Men du har rätt skit skall dit där skit hör hemma.

  9. Sam Says:

    Intressant om pengar:
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15262096.ab

    Tillväxtverket har lagt 375 miljoner kronor på kvinnligt företagande.
    Men ingen kan säga vad pengarna haft för effekt, avslöjar Svenska Dagbladet.

  10. Sam Says:

    Svd:
    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/375-miljoner-utan-utvardering_7422264.svd

  11. RefcenOmega Says:

    RC har svårt att förstå frasen:
    ”Proaktiv konfliktingripande och ickevåld”.

    Det låter som om ordet ”proaktiv” är ett varumärke.
    Stämmer det?

    I annat fall borde man väl skriva ”proaktivt konfliktingripande (…)”?

    Är det inte lite märkligt att ett varumärke används i ett kursinnehåll?

    RC skulle t.ex. kunna arrangera en kurs med följande innehåll:
    ”Kursen bygger på Coca Colas konfliktingripande och ickevåld samt Sveriges rätt till rent vatten.”
    eller:
    ”Kursen bygger på Mc Donald Sveriges djurskydd, djurhushållning samt ickevåld mot djur”.

    Är ”vackra” ord (/form) viktigare än innehåll?
    Sedan när då?

    Vidare är det fascinerande att deltagarna på den aktuella kursen, efter endast två dagar (!), mellan kl. 10 och 17 (totalt fjorton timmar, inkl. raster och lunch?), ska ha:

    ”breddat breddat dina färdigheter i att ingripa i konflikter och maktsituationer som oenighet, fördomar, baktaleri, mobbing, sexism, trakasserier, rasism, homofobi. Du övar dig i att ta dig ur de vanligaste låsningarna som prestige, social klinch, defensiva och offensiva roller, förnekelse, dominans – underordning. Du kommer även få öva på metoder för direkt upprättelse av offret samt att både sätta gränser och skapa möjligheter till försoning.

    !

    Det är, enl. RC, rent löjeväckande att kursen tänks ge någon som helst behållning!

    Kursbeskrivningen gör även gällande att det ligger någon sorts vetenskaplig sanning bakom begrepp som:
    ”baktaleri”, ”social klinch”, ”defensiva och offensiva roller”, etc och antyder att kursledaren är diplomerad och certifierad inom relevanta områden.

    Istället för att förslösa dina surt förvärvade slantar (eller e-pengar) på denna kurs: drick hellre Proviva – bra för magen (sägs det).

  12. Patrik Says:

    Ett tips: Socialdemokraternas Ibrahim Baylan sa i gårdagens Rapport att forskarpengar bör öronmärkas till kvinnliga forskare med hänvisningen till att de inte är riktigt lika duktiga som männen och behöver extra stöd.

    Mycket kort kommentar. Inslaget börjar 3 minuter in i programmet.

    http://www.svtplay.se/video/237268/14-8-19-30

  13. AV Says:

    @ Kristin. Jo det verkar som jag blandade ihop Bilda förlag och Studieförbundet Bilda. Man ska vara försiktig med att kommentera innan hjärnan kommit igång på morgonen.

    Dock, alternativen står kvar. Antingen är det en feministiskt grundad kurs som marknadsförs till allmänheten som allmänpolitisk, eller så är den allmänpolitisk och marknadsförs till genusvetare som feministisk för att appellera till deras politiska preferenser. Mot vem är han ärlig?

  14. joeytruelove Says:

    @Sam: Vi kanske skulle börja kalla Annie Lööf för Annie Turner-Leaf, eftersom verkar ha noll koll på vad saker kostar och var pengar tar vägen men ändå lyckas hålla färgen och gå vidare i karriären. Kanske hon har politikernas motsvarighet till shopoholism, eller något. Men hon har ju ett så vackert, oskuldsfullt leende – och är kvinna – så de låter henne nog vara som hon är av dessa anledningar.

  15. Joakim Says:

    Om han nu inte är likhetsfeminist, så vill det till att han använder sina egna kunskaper till att flytta fokus från maktanalys på kursen. Om en genusvetare ställer sig upp och pladdrar på om kvinnors löner så kan han alltså snabbt passa på att göra en undanmanöver genom att svara något i stil med: ”Om du upptäcker att du är underbetald så ska du löneförhandla på detta vis. Anklaga inte, utan pressa din arbetsgivare att förklara sig och samla mod innan.” Då ifrågasätter han ju inte feminismen heller. Kanske hade det räckt med att dra upp sexism som exempel på Genuslistan eftersom genusforskarna alltid utgår från misogyn sexism. Men det här kanske man ska prova – lagligt sno pengarna de inte förtjänar😀

  16. Aktivarum Says:

    ”Socialdemokraternas Ibrahim Baylan sa i gårdagens Rapport att forskarpengar bör öronmärkas till kvinnliga forskare med hänvisningen till att de inte är riktigt lika duktiga som männen”

    Om jag var kvinna skulle jag se till att aldrig bli lika duktig som männen. De betalar mig för att göra det så jag skall ge dem vad de betalade för.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: