Bär testosteron eller PMS störst skuld till samhällskriser?

by

Författaren och säkerhetskonsulten Johanne Hildebrandt skriver i en SvD-krönika att det tyngsta argumentet för att kvotera in kvinnor till ledande poster i näringslivet är att sänka nivån av testosteron. ”Testosteronstormar”, som hon uttrycker det, undviks därmed. Hildebrandt hänvisar till forskning som lägger skulden för finanskrisen på unga mäns höga halt av testosteron.

Så här skriver Johanne Hildebrandt i en krönika som har rubriken ”Testosteron ligger bakom finanskrisen”:

Enligt Coates växte bolånebubblan i USA när de alltför många unga män som handlade med lånen började göra vinster. Deras chefer belönade dem med allt större bonusar, vilket gjorde att testosteronhalterna i deras kroppar ökade. Hungern efter sex, tunnelseendet och viljan att ta större risker växte. Ingen tror sig vara är så ofelbar och omnipotent som en ung man som är hög på sitt eget biologiska belöningssystem. När ynglingarna dessutom uppträder i flock triggar de varandra att ta allt större risker, vilket ledde till allt fler vanvettiga beslut.

Hildebrandt hänvisar till forskaren i sin slutsats:

Coates råd och lösning är därför att anställa fler kvinnor och äldre män, de sistnämnda eftersom testosteronhalten hos män sjunker med åldern. Enbart genom en blandning mellan de båda könen och olika åldrar blir en grupp mer sansad och kan stå emot testosteronstormar. Och det torde vara det tyngsta argumentet hitintills för att kvotera in fler kvinnor till ledande poster inom näringslivet.

En fundering jag har är denna: Detta är inte första gången jag hör kritik mot mäns testosteronhalt. Låt gå att höga halter av testosteron kan utgöra ett problem i vissa fall. Men har inte mänskligheten ibland nytta av höga halter av testosteron? Som i de fall när vi behöver folk som tar risker, eller när tävlingsvilja (som gynnas av testosteron) skapar innovationer, nya företag och andra framgångar? Varför hör vi så sällan, om ens någonsin, talas om nyttan av testosteron?

Tack för tipset, Hampus, Leifer och Heat! Jag kan inte låta bli att lyfta fram en av kommentarerna till Hildebrandts krönika på svd.se – se nedan. Ibland passar det att skylla på biologi, ibland är det fullständigt förbjudet…

.

För övrigt: Idag skriver Sveriges Radio: ”I Syrien dödades sex människor varav två barn och två kvinnor i dag i staden Daraa i den södra delen av landet när rebellerna och regimens styrkor drabbade samman”. Se rubriken nedan. Man undrar – varför nämner de särskilt att kvinnor har dödats? Är det ovanligt med kvinnor i Syrien? Är kvinnors liv mer värda än mäns liv?

73 svar to “Bär testosteron eller PMS störst skuld till samhällskriser?”

  1. NinniTokan Says:

    Haha! Den här är kul!

    1. Ynglingarna ska bort från ledande positioner i samhället för dom har för mycket testosteron. Hur vanligt är det med ”ynglingar” i ledande positioner? Det brukar kräva några års hårt arbete att nå dessa positioner.

    2. Kvinnors testosteronvärde varierar och forskning visar att det just är kvinnor med högt testosteron som ”tar plats”

  2. Nils Jungenäs Says:

    Det är så sorgligt när sån här enögd fientlighet får genomslag i samhället.

  3. Valeria Says:

    @Ninni

    Fin paradox😉

    Och för övrigt, för att ingen ska gapa om att jämställdister talar sig varma om biologiska skillnader enbart när det gynnar deras egna teser: Det finns biologiska skillnader mellan män och kvinnor, men variationen inom gruppen är betydligt större än den genomsnittliga variationen mellan könen. Det är därför både ohållbart och oetiskt att diskvalificera människor från positioner med hänvisning till att de tillhör en särskild grupp.

  4. leifer Says:

    Fast om vi ska tro artikeln så borde ju då äldre män kvoteras in lite här och där, hur ser feminister på detta, dom som ju hatar ”gubbar”?

  5. Prill Says:

    Ett bättre exempel på à la carte – feminism är väl svårt att komma på? Biologism är tydligen helt ok när det kan användas för att sänka män. Jag skäms över att vara kvinna när jag läser alla dessa efterblivna feminstkrönikor.

  6. tjenare Says:

    suck… kanske för att de oftast tillhör civilbefolkningen…(alltså de som inte deltar i strider för att tala klarspråk)

  7. Peter Says:

    Har för mig att testosteronhalten ökar av att man klättrar i den sociala hierarkin och man får makt. Iallafall när det gäller vissa människoliknande apor som testats.

  8. Chr Ewrk Says:

    Peter,Ninni, har ni någon källa man kan läsa mer på? Låter intressant🙂

  9. barfota Says:

    @tjenare

    ”alltså de som inte deltar i strider för att tala klarspråk”

    Så djävla orättvist. Skall vi kvotera in fler kvinnor i strider eller skall vi sparka alla kvinnliga soldater, det är ju ändå inte så vanligt att kvinnor ”deltar i strider för att tala klarspråk”.
    Om jag nu skall tala klarspråk så vill du helt enkelt inte ens försöka förstå vad bloggen försöker förmedla. Att visa på även män som grupp drabbas ”och belysa är att dessa är väldigt underbelysta i samhällsdebatten (till skillnad från kvinnofrågor).”

  10. Vänster och intefeminist Says:

    Vanliga arbetargrabbar sitter inte i bolagsstyrelser. Gold diggers och tjejer kommer få det svårt att i fortsättningen bli bjudna av killar pga testosteron i finanskrisen. Hua. Dumhet till journalister skiter i drabbade människor och de stora problem i världen när de förpestar ledarkolumner med idiotiska genusteorier.

  11. Hjalmar Says:

    Jaha, så nu ska unga män återigen vara spottkopp, och stå till svars för sin största tillgång – sin ungdom. Att manshatarna bara orkar, har de ingen positiv erfarenhet män?

    @Nils Jungenäs
    +1 till dig…

  12. Nils Jungenäs Says:

    Tjenare 14:58

    Du kan ju inte slänga ur dig ett slarvigt ifrågasättande med en arrogant von oben-attityd utan att förklara för oss vanliga okunniga icke-PK, icke-feminister hur det funkar här i världen.
    Du får nog utveckla det där. Inte kanske i första hand för att jag ska förstå vad du menar utan snarare för att du i det tankearbetet kommer att komma ifatt och se det andra inser, och som du inte nått insikt om.

    Så… Skulle du kunna vara vänlig och utveckla ditt resonemang lite?
    1. Likställer du benämningen ”kvinnor och barn” med ”civila”, och drar slutsatsen att alla som inte tillhör gruppen kvinnor och barn automatiskt är kombatanter enligt genévekonventionen?
    2. Menar du att det inte finns några kvinnliga kombatanter?
    3. Menar du att det inte finns några civila män?
    4. Är barnsoldater kombatanter?
    Osv…

  13. NinniTokan Says:

    @ Chr Ewrk

    Självklart ska du få källa, det finner du sist i denna kommentar.:)

    Just vad gäller testosteron så finns det otroligt mycket forskning och den är så grymt intressant. Så därför är mitt råd att ”söka runt” bland forskningsrapporter (lite snarlikt ”slö-surfa”-beteende) tex. med utgångspunkt från den nedan och via dennes källförteckning vidare till andra rapporter och via deras källförtekning till annat osv + Använd lämpliga sökord för fri sökning.

    http://www.pnas.org/content/106/36/15268.full.pdf+html

  14. NinniTokan Says:

    @ Prill
    Jag skäms över att vara kvinna när jag läser alla dessa efterblivna feminstkrönikor.

    Vi är två. Pinsamt är ordet.

    Jag visste dock inte att du var kvinna, jag trodde du var man. Jag tycker du skulle haft ett nick(tex. Prillan) som tydligare signalerar det, inte för det har betydelse eg. utan för att könsrasisterna därute tror/försöker bortförklara ”oss” med att vi är ”vita kränkta män” du vet så tycker jag det är bra att kvinna ”syns” så att säga.

  15. Eva Ellnefors Says:

    Kvinnor och barn bär mer sällan skuld till krigen, i alla fall inte det arbetande folkets kvinnor! Hur fan kunde man lura ut MÄN från Australien i Vietnamkriget, Vietnam ligger ju långt därifrån och de var inte hotade av invasion, Hur kunde MÄN gå ut i kriget om de töntiga Falklandsöarna, på andra sidan jordklotet, utan nån som helsr samhörighet med Storbrittanien. Visst stöder en del kvinnor männen, men är man soldat får man skylla sig själv. Stanna hemma för HELVETE!

  16. NinniTokan Says:

    @ Chr Ewrk och alla andra vetgiriga människor;D(tillägg)

    Med ett sådant ”söka runt-beteende” som jag uppmuntrade till i förra kommentaren finns ännu en ”vinst”. Gör man så, så kommer man också upptäcka/skapa sig en egen helhetsbild och därmed undvika risken att den som lyfter fram källan ”cherry-pickar” sånt som stödjer dennes tes

  17. Prillan Says:

    @ Ninnitokan

    Det måste absolut framgå att jag är kvinna! Viktigt i dessa sammanhang att lyfta fram. Jag byter genast nick. Prill var ett smeknamn jag hade under en period och jag tycker inte det passar på en kille, men här tar vi inga risker – jag byter till Prillan. Man tänker väl inte på snusprilla hoppas jag?

  18. ParStrom Says:

    @Eva Ellnefors 17:06

    Du skriver:

    ”Visst stöder en del kvinnor männen, men är man soldat får man skylla sig själv. Stanna hemma för HELVETE!”

    Det verkar som om du inte har särskilt bra koll på hur det är ställt i världen.

    Hade det blivit krig i Sverige för en tid sedan hade exempelvis jag själv fått ”skylla mig själv”. Jag var nämligen tvångsuttagen till krigstjänst på grund av mitt kön. Värnplikt, kallades det. Närmare bestämt kallades det ”allmän värnplikt”, trots att den aldrig var allmän. Halva befolkningen slapp ju automatiskt. Den korrekta termen hade varit ”manlig värnplikt”.

    Fängelse hade jag hamnat i om jag vägrat. Det du, Eva. En del länder avrättar de män som vägrar bli soldater.

  19. ParStrom Says:

    @Prillan

    Jag tyckte också att Prill lät mest som en kille. Det är roligt med kvinnor här på Genusnytt, så känn dig välkommen!

  20. Prillan Says:

    Tack Pär;-)!

  21. Susanna H Svensson Says:

    Jag läste en analys för ett tag sedan om att det i stället är de senaste årens trend med positivt tänkande som låg bakom finanskrisen. Tror faktiskt det ligger betydligt mer i det. Tydligen fick flera personer inom finansvärlden som ville bromsa i tid kicken för att de förmedlade en negativ stämning, http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/psykologi/hon-vagrar-vara-glad-for-cancern_5808471.svd

  22. Sam_Vimes Says:

    OT.
    En mansfälla?

    http://www.expressen.se/halsa/hemlosa-manniskor-ar-ofta-svart-sjuka/

  23. Pelle Says:

    @Eva Ellnefors 17:06

    ”Hur kunde MÄN gå ut i kriget om de töntiga Falklandsöarna,..”

    Ja, säg det… Men var det inte en KVINNA som satt bakom ratten då?

    ”men är man soldat får man skylla sig själv”

    Absolut. Väljer man den karriären. så borde man förvänta sig det (om nu männen just fick den chansen att ens välja). Dessutom, menar du att det inte finns kvinnliga soldater? De om några har i så fall faktiskt VALT att vara med, då knappast någon värnplikt för kvinnor funnits.. (rätta mig om jag har fel)

  24. Pelle Says:

    @ParStrom 17:30

    Är ganska roligt att se hur jämställdister tänker. Tämligen lika i alla fall, då jag kommenterade i princip samma sak.

  25. Pelle Says:

    17:29 ska det står

  26. Fredrik Says:

    @ Eva Ellnefors

    Tror du generellt att män ger sig ut i krig frivilligt? I regel tvingas män ut i krig med olika typer av tvångsåtgärder.

    Här i Sverige hade vi till exempel PLIKTLAGEN där varje svensk MAN TVINGADES offra minst ett år av sin allt för korta livstid på VÄRNPLIKTEN.

    Lyckligtvis blev inte Sverige indragna i väpnad konflikt under den tid då manlig plikttjänstgöring rådde. Men skulle Sverige blivit indragna i en konflikt och männen helt sonika skulle vägra att försvara Sverige skulle de vägrande männen med all säkerhet blivit kallade för fegisar och ynkryggar.

    Därtill hade de vägrande männen riskerat livstids fängelse eller i värsta fall avrättning för desserering alternativt landsförräderi. ( Om du inte vet om det redan sä gäller andra lagar i Sverige om landet är inblandat i krig. Extra hårda lagar gäller speciellt då svenska män och soldater.)

    Tack och lov avskaffades pliktlagen och idag kan killar OCH tjejer söka sig till militärlivet frivilligt.

  27. Sam_Vimes Says:

    @Eva Ellnefors:

    I fallet Falklandsöarna var det för att den dåvarande regeringschefen så bestämde.

  28. NinniTokan Says:

    @ Prillan
    Kul:)
    Man tänker väl inte på snusprilla hoppas jag?
    Jag gör det absolut inte iaf. Nick är ju självvalt smeknamn, vem skulle vilja välja ”Prillan” med snusprilla i åtanke?

    Viktigt i dessa sammanhang att lyfta fram.
    Dessvärre ja. Det är ju inte vad som sägs inte vem som säger som ska ha betydelse. Bara det att det är viktigt att visa att vi är kvinnor är en markör för hur mycket bloggar som denna behövs, tycker jag. Kön ska ju sakna betydelse… en gång kommer vi (tillbaka) dit.

  29. Urban Says:

    Kan inte alla unga killar med höga testosteronhalter bara sluta starta företag eller på sin höjd enmansbolag? Eller för den delen alla gubbar; varför tar de en massa plats i styrelser i stora företag som de startat; kan de inte bara genast lägga ner firmorna?

    Vi män ska väl inte hålla på och ta en massa plats eller vara någon slags sociala inrättningar som ska förse folk med jobb och kvinnor med styrelseplatser, det känns patriarkaliskt..

    Så luta er tillbaka killar, män och gubbar och släpp fram damerna. Själv tänker jag lägga mig på en divan med praliner – because I´m worth it🙂

  30. Heat Says:

    @Eva Ellnefors

    Det kanske är så ibland att de förtryckta startar krig eller uppror också? Att ”bli soldat” har ju också varit den fattige mannens lott.

    Men vad skulle thatcher på de töntiga öarna och göra? Hade hon en tillfällig testosteronstorm månne?

    Sedan har väl Australien och Storbritannien visst en historia, kanske avtal som binder dem, vad vet jag? Vad vet du?

  31. dolf Says:

    Jag visste dock inte att du var kvinna, jag trodde du var man. Jag tycker du skulle haft ett nick(tex. Prillan) som tydligare signalerar det

    Jädrans tur att jag inte kör med ”dolfinetta” med andra ord, vilka pinsamm missförstånd det hade kunnat leda till.

  32. Anders Says:

    Mmmm det gapas inte om ”käringar” i politiken, jo vi män är mindre värda, se bara vad gäller prostatacancer/bröstcancer där det gnys väldigt om kvinnorna….och ska särbehandlas….men fler män dör i prostatacancer än i bröstcancer….media…svt styrs av män….Vi män är diskriminierade i Sverige

    Pms ska vi ha förståelse för….men inte för mäns ”driftighet”,,, om den inte sitter hos en kvinna…då är det postivt!

  33. Anders Says:

    Blev fel…ibland har man bråttom….SVT styrs av kvinnliga rödvinsvänstermaffian….

  34. Forellen Says:

    Lite snusdosevarning på Prillan faktiskt =)

  35. Nils Jungenäs Says:

    Eva Ellnefors:
    Det är väldigt ironiskt att du tar upp Falklandskriget som ett exempel på hur män är krigiska, då Storbritannien vid tillfället leddes av Margaret Thatcher… som var kvinna. Dessutom var det Storbritannien som försvarade sig mot en Argentina. Argentina hade invaderat Brittiskt territorium.

    Vietnamkriget var betydligt mer komplicerat. Det kan du läsa om här. http://sv.wikipedia.org/wiki/Vietnamkriget
    Det var ett inbördeskrig där USA, Australien och många fler gick in för att skydda sydvietnam mot nordvietnamesiskt maktövertagande. Det var alltså inte för att man var rädd att kommunisterna från Hanoi skulle invadera Australien eller USA.

    För övrigt:
    ”-Kvinnor och barn bär mer sällan skuld till krigen”

    Är det apex fallacy igen eller? Fan, ni feminister fixar tydligen inte logiskt resonemang. Vad är problemet egentligen?!?
    ”De flesta VD’ar är män” betyder inte automatiskt att ”de flesta män är VD’ar”.

  36. Carl Says:

    Såg en dokumentär från förr på Kunskapskanalen som visade just unga svenska yuppies i Stockholm på 80-talet. Och kanske kan man tillskriva tävlingsmentaliteten just testosteronnivåerna. Däremot tror jag inte åldern är så avgörande som man tror utan vilken nivå man är predestinerad att ha – alltså kan vissa kvinnor ha väldigt höga nivåer testosteron och just därför mäta sig med män (i vilket fall rent intellektuellt).

    Kön är en skala, inte något svart eller vitt. Det finns män som är mer feminina än vissa kvinnor och kvinnor som är mer maskulina än vissa män. Men det är väl ok, för ingen väljer väl hur de ska födas?

    Att döma så gravt utifrån kön är alltså direkt korkat.

  37. Heat Says:

    @Urban

    Det skulle vara kul om alla män som jobbar kunde enas om att lägga ner all form av arbete under åtminstone tre dagar, se vad som händer.

    Själv köpte jag en bytta glass idag och ett fyrpack mariestads (det är så kvavt!). Jag håller mig ur vägen och låter kvinnsen ”ta för sig” minsann därute, har uppsikt från balkongen.🙂

    Ps. säg till när ni startat nått företag därute så väntar jag på att mitt inkvoteringsbesked ska ramla ner i brevlådan. Men jag vill bara sitta i styrelsen, för jag har riktiga akademikerhänder och andra speciella mjuka sidor samt en kompetens som bara jag som man har (förutom duktig). Min testosteronhalt är perfekt enl. feministiska provtagningsinstitutet.

  38. Anders Senior Says:

    Även om staten nu väljer att värva på frivillig basis, så finns pliktlagen fortfarande kvar. Värnpliktslagen är helt enkelt ersatt med lagen om totalförsvarsplikt. Tro det om ni vill, men det verkar som om den blivit könsneutral, och utökats att gälla även civila samhällstjänster. Enda skillnaden är nu att staten fortfarande kan kalla in dig, fast utan att du nu fått genomföra den icke längre obligatoriska GMU (Grundläggande Militär Utbildning), vilket av många missuppfattas som att plikten är avskaffad.

    D.V.S. staten har fortfarande all rätt i välden att skicka ut dig i krig, fast de har snålat in på den förberedande utbildningen som krävs för att du skall ha en chans att klara dig……

    Nu har de faktiskt rätt att skicka ut kvinnor till kanonmat också, i jämställdhetens namn. Sug på den karamellen Eva Ellnefors, nu kan även du tvingas ut i krig och dö, för några töntiga öars skull…….

    http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19941809.HTM

  39. Anders Senior Says:

    Edit:
    De är skyldiga att utbilda dig när det drar ihop sig:

    ”5 § Värnplikten ska fullgöras hos Försvarsmakten och ska alltid inledas med grundutbildning enligt denna lag, om inte den totalförsvarspliktige redan har fullgjort annan motsvarande militär utbildning eller tjänstgöring.”

  40. Forellen Says:

    Claes Borgström svarar Bergman och Carlgren: http://www.dn.se/debatt/manga-felaktigheter-i-artikeln-om-assange

  41. Valeria Says:

    Jag läste på text-teven att man vill skärpa lagarna om näthat. Jag hoppas att lagförslaget går igenom innan Pär släpper sin nya bok…

  42. Sam_Vimes Says:

    Det här var ett par intressanta artiklar på temat kvotering till bolagsstyrelser:

    http://e24.no/jobb/flere-kvinner-i-styrer-gir-verdifall/3537627

    http://www.nytimes.com/2010/01/28/world/europe/28iht-quota.html?_r=2&pagewanted=all

  43. Heat Says:

    @Susanna H Svensson

    Ja, den där analysen är intressant. Det funkar mycket så med hur man bedriver KBT inom psykiatrin idag (terapin för allt mellan himmel och jord). Där läggs fram ”possitiva mål”, eller. illusoriska mål, istället för att något i ens verkliga värld ska ändras. Man arbetar med att egentliga normala tankar (uppkomna ur ens situation) ska ändras, istället för att erkänna någons känslor och jobba för att skapa en verklig förändring i livssituationen.

  44. Rick Says:

    @Eva Ellnefors

    Ditt inlägg tyder på att det är någonting fundamentalt fel på din inlevelseförmåga.

    Du säger att kvinnor och barn sällan bär skuld till krig. Barn bär aldrig skuld till krig, kvinnor däremot ganska ofta – via ombud. De stöder ofta, minst lika ofta som män, blodtörstiga regimer. Hur var könsfördelningen egentligen bland dem som på 70-talet hyllade Stalin, Mao och de röda khmererna? Och menar du att masspsykosen i 30-talets Tyskland var ett manligt fenomen?

    Som uppvuxen i Finland är jag mycket medveten om att drygt 20 000 unga finländska män under en enda vinter fick betala med sina liv då diktatorn Stalin ville utradera Finland. Antalet döda kvinnor kan ha varit ett hundratal. Detta säger jag inte för att förringa kvinnornas insatser, utan för att göra det så tydligt att t.o.m. en feminist borde begripa hur verkligheten kan se ut. De finländska män som dog var inte några vapenfixerade våldsverkare, utan alldeles vanliga unga killar som helt enkelt inte hade något alternativ. Och hade de haft ett val skulle de antagligen ändå ha varit vid fronten, p.g.a. männens traditionella känsla för plikt.

  45. Mars Says:

    Amatörpsykologiska tankegångar som Johanne Hildebrandt beskriver kan hon bara skriva eftersom de återger köns-stereotyper. Testosteron-stinna män erbjuder ingen riktig förklaring till finanskrisen, utan innebär bara en pseudovetenskaplig koppling. Att, som Susannah H Svensson gör, närma sig det hela från ett annat håll – bara genom att peka på andra tänkbara enkla processer, teorier som dessutom har större förutsättningar att prövas än testosteron-teorin, tycker jag visar JHs teori som löjlig.

    Men en sådan teori som inte är lika folklig eller spektakulär, skulle aldrig få några större tidningsrubriker.

  46. Joakim Steneberg Says:

    Johanne Hildebrandt började, tror jag, sin karriär som kolumnist i metro. Början av 2000-talet. Tillsammans med en radda andra feminister som Liza Marklund, som dock kom upp sig snabbare i feministkarriären än Hildebrandt.
    Det var på tiden då man kunde kommentera kolumnerna i metro, många som redan då började ifrågasätta vår tids nationalsjuka, med just då snabb spridning till riksdagiset under dess genuspedagogiska feministrar.

  47. Bashflak Says:

    Jag läste precis en bok om Falklandskriget, skriven av en menig fallskärmssoldat som var där. Med viss bitterhet skrev han att det är fler falklandsveteraner i både UK och Argentina, som begått självmord efter kriget, än vad som stupade på plats. Ovanpå den siffran kommer alla som dött i alkoholrelaterade sjukdomar och olyckor. Orsaken är de båda ländernas oförmåga att erkänna och behandla post-traumatisk stress.

    Boken slutade med att han besökte Falklandsöarna igen, för första gången på 30 år. Och märkte vilken spontan och oerhörd tacksamhet som lokalbefolkningen visade för den uppoffring han och hans kompisar hade gjort. Då kom han till insikt om att Thatcher kanske hade rätt ändå.

  48. Nisse Hult Says:

    Ha ha money talks, min placeringsstrategi är enkel. Placera alla mina pengar i fonder med porr, krigsmaterial och tobak och i företag som aldrig tar ordet kvotering i sin mun.

    Här regera testosteronet

    Mina fonder slår alla med hästlängder.

    Kvotering till styrelse?? har aldrig hört något så dumt.

    Och jag skrattar hela vägen till banken

  49. Kissen Says:

    MEN HAHAHAHAH!

    Hur dumma är ni. Förnekar ni er biologiska kropp? Män. (och kvinnor för den delen) ( djuvårdaren för vargarna som blev ihjälbiten blev ju beskylld av att hon var kvinna. Det spekulerades om att hon dog av vargarna för att hon kunde haft mens, snacka om att kränka ett kön. Det är som att säga att Du som kvinna ska INTE jobba med djur för om du inte är uppmärksam på din mens o freoner som flyger fritt, kan du antingen bli påsatt eller dödad. Hon får skylla sig själv om hon var kvinna? ”att hon blev dödad kan bero på att man har mens?” Alltid ska man vara förberedd som kvinna, klä dig inte för urringat, annars blir du våldtagen, ta en annnan väg hem, ha inte för kort kjol annars bli du kallad hora, men var ändå sexig fast du ska ändå vara flickväns material. Snacka om att försöka leva upp till madonna-horan komplexet. Klä dig sexigt men inte för mkt, var fin, var si and so.)

    Det är samma sak här, nu ”beskylls” männen för att de har testoteron. Kom igen! Det är ju ändå lite sanning? Funkar ijnte killar så i grupp då? Män, hur funkar det då? Har ni aldrig varit med om det? Förnekar ni er biologiska natur?
    Att analysera som hon gjort är ju verkligen att tänka biologiskt, finns ingen psykologi i den analysen, ingen socialpsykologi.

    Kvinnor i grupp hur funkar dom? Inom idrott övar dem i konkurranskraft, sammarbete, ta för sig, vinna, kriga, ja ni vet nog allt. DET är väldigt bra! Killar övar också det.

    Hjälp ibland förvränger ni ju allt! Kan ni inte se nyanserat nångång?
    Är ni offer?

  50. Heat Says:

    @kissen

    Och han som dog av tigrar i Danmark var man. Undrar vilken pojkvän som sagt åt dig att klä dig si eller så… kom igen, sånna där fantasier börjar bli riktigt gamla nu.

  51. Nils Jungenäs Says:

    Kissen:

    ”-Det är som att säga att… [skitmycket svammel]”

    Nej det är det inte. Däremot verkar det vara du som är ”dum”.

    ”-Förnekar ni er biologiska natur?”

    Nej, men sannolikt din bild av den.

  52. AV Says:

    Carl. Det har visat sig att kvinnliga styrelseledamöter är MER riskbenägna än män. Eftersom de är yngre har de mindre erfarenhet och gamblar mera.
    För övrigt missar Johanna vem som tog de där lånen de egentligen inte hade råd med. Har inte de också skuld i krisen? Vem i familjen är det som trycker på om att familjen behöver ett större hus? Oftast inte han som får än mer att renovera och tapetsera…

  53. Nils Jungenäs Says:

    AV:

    Dessutom är de flesta män (som ju alla tjänar så väldigt mycket pengar) gifta med och har gemensam ekonomi med, en kvinna. Kvinnor i västvärlden står för majoriteten av all konsumtion. Konsumtionen som är grunden i det konsumtionssamhälle som vänsterfeminismen beskyller männen för.

  54. Joakim Says:

    Och jag som trodde att det var medelålders män som var problemet. Nu lär hon väl åka på däng av Ung&Dum för att hon spelar åldersmaktsordningen i händerna.

  55. Testosteron gör människor rättvisa och givmilda « Genusnytt Says:

    […] Genusnytt Jämställdism – det jämlika alternativet mellan feminism ocn maskulism « Bär testosteron eller PMS störst skuld till samhällskriser? […]

  56. Aktivarum Says:

    kissen:

    ”nu “beskylls” männen för att de har testoteron. Kom igen! Det är ju ändå lite sanning? Funkar ijnte killar så i grupp då?”

    Funkar inte killar i grupp hurdå? Killar i grupp tävlar, tävling är beroende av förutsättningarna för vinst. Om man straffar fusk så funkar killar i grupp så att de inte fuskar. Vad man framför allt får från killar i grupp är vad som funkar för att vinna, inte minst vinna kvinnor.

    ”Män, hur funkar det då? Har ni aldrig varit med om det? Förnekar ni er biologiska natur?”

    Inte alls Jag förnekar inte alls att när kvinnor faller för den mest våldsamma idioten blir killar i högre grad våldsamma idioter. Jag har sett den dynamiken med egna ögon.

    ”Att analysera som hon gjort är ju verkligen att tänka biologiskt, finns ingen psykologi i den analysen, ingen socialpsykologi.”

    Som de flesta feministiska debattörer har hon inte tänkt alls. Hon har förväxlat korrelation och kausalitet. Att män med testosteron blir aggressiva betyder inte det är testosteronet som GÖR dem aggressiva. Testosteronet gör dem tävlande, det är när tävlan uppmuntrar aggressivitet som de bara följer spelets regler.

    JH tänkte med vad hon har mellan benen.

    ”Kvinnor i grupp hur funkar dom? Inom idrott övar dem i konkurranskraft, sammarbete, ta för sig, vinna, kriga, ja ni vet nog allt. DET är väldigt bra! Killar övar också det.”

    Kvinnor i grupp funkar så att de förlorar mot killar i grupp i nästan alla former av prestationer pga frånvaro av testosteron. Vad tjejerna är bra på är att hålla ihop gruppen och skapa harmoni. Vad killarna är bra på är att tävla och vinna. Gissa vilken av dessa grupper som är mest sannolik att vilja ha politiker inblandade i resultatet?

  57. Kissen Says:

    @Aktivarum. Tack den nyktra feedbacken, precis vad jag sökte.
    Vore intressant i hur kvinnor funkar i grupp. Ska vi tro vissa evlotionärister så sägs det att: kvinnor förut (jag pratar stenålder) var en mer samladgrupp. Doim höll ihop, utvecklades därefter språkintelligens. Laga mat, äta mat, städa, tända lägerelden = socialisera sig. Kvinnorna utvecklade ett starkt socialt intelligent övertag. Det innebär också att kvinnorna skapade psykologiska ingångar i att skydda sig verbalt mot om nån försökte trycka ner dem (mobbing). Det kan tyckas att och tro att kvinnors som inte övats i verbal styrka drabbas av mobbing…är den jämförelsen långsökt.

    Männen å andra sidan behövde inte kommunicera med varandra på samma vis när de var ute o jagade. Tysta ska de smyga sig på djuret. De behöver däremot kunna göra beräkningar, av t.ex avstånd. Därav mindre språkligt utvecklad hjärna.

    Hurra för stenåldern😉 hehe.

    ”Inte alls Jag förnekar inte alls att när kvinnor faller för den mest våldsamma idioten blir killar i högre grad våldsamma idioter. Jag har sett den dynamiken med egna ögon.

    Ja och det där är ju trist….dom som faller för denna typen brukar inte vara särskilt smarta. På nått konstigt vänster känns detta som muskel knutten på gymmet som pumpar tomma muskler för att se stor o stark ut, men egentligen inte är det utan bara korkad, faller för kvinnan mer det färgade blonda håret. Inget fel i det, jag ser bara en bild framför mig o kan inte låta bli att småle.
    Jag väljer hellre den smala killen på universitet med styrkan på insidan istället för på utsidan.

    @heat och Nils: Det blir en stor skärmdump på era svar. Visar nog mer er dumhet än att komma med tydliga argument. Det jag målar upp är föreställningar och bilder som kretsar kring den stora allmänheten. Jag kräver en nykter bild av könen. Fakta inget trams, som det så mkt florerar i samhället, tramset alltså. Snacket bland allmänheten. Föreställningar o myter om ditt o datt, det vill jag slå hål på.

    ”Nej det är det inte. Däremot verkar det vara du som är “dum”.” = skulle mer säga att det var en ”dum” kommentar av dig. Eller blev du uppretad? Eller hade du bara lite otur när du tänkte?

  58. Kissen Says:

    Krönikor är skrivna på ett visst sätt och ska inte alltid hålla till sanningen eller baserar på fakta. Läs på mer om gengrer inom skrivande språket innan ni häcklar debattörer, krönikörer, journalister.

  59. Heat Says:

    @kissen

    ”Fakta inget trams, som det så mkt florerar i samhället, tramset alltså. Snacket bland allmänheten. Föreställningar o myter om ditt o datt, det vill jag slå hål på. ”

    Kolumn kallade Hildebrandt sin svada.

    Jag har verkligen inte lust att hänga med dig ut på savannen. Eller till stenåldersfolken och din ”fakta” kring hur de tänkte eller spenderade sina dagar. Lika lite som jag är intresserad av vad vargar gör eller hur sånna där hoppande saker med rosa stjärt beter sig. Det är nog med människorna.

    Och bara för att vissa kvinnor babblar mer så betyder det inte att språket är mer effektivt, eller att ni har något att vettigt säga. Kan du inte kommunicera med en man är det ju inte bra t.ex

    Tonhöjden, frekvenserna hos den kvinnliga rösten är oftare jobbigare att lyssna på i längden. Inom radiovärlden brukar man prata om vikten av att ha en ”bra radioröst”, det är färre kvinnor som har det än män. Ulf Elwing är exempel på en bra radioröst. Men det här struntar man i på dagens p3. Fick veta detta när jag jobbade på lokalradion.

    Kissen, en person som tycker sig själv vara smart, eller har ett ständigt behov av att påpeka det, samtidigt som man kallar andra dumma, brukar i regel ha komplex över någonting.

  60. Daniel Says:

    @Kissen
    ”Jag väljer hellre den smala killen på universitet med styrkan på insidan istället för på utsidan.”

    Vad kan då detta bero på då tror du?
    Kan det vara så att hög utbildning/intelligens = styrka och makt inom den sociala grupp där du ingår.

    Jag skulle inte säga att det gör dig särskilt bättre eller smartare än ”tuttinutt brudar” som söker en anabola biff.

  61. Heat Says:

    “Jag väljer hellre den smala killen på universitet med styrkan på insidan istället för på utsidan.”

    Ja, DU väljer. Du väljer någon som du hoppas kan inbringa en högre inkomst till den framtida familjen, vilket ger dig själv status bland tjejgänget, genom hans liv.

    Jag hade blivit mer förvånad om du sagt att du hade uppvaktat den snälle normalbyggde killen som har vissa planer på att bli behandlingsassistent, men som prioriterar familjeliv och fritid.

  62. Kissen Says:

    @Daniel: ”Jag skulle inte säga att det gör dig särskilt bättre eller smartare än “tuttinutt brudar” som söker en anabola biff.”

    hahaha! tuttinutt-brudar. Det var nytt uttryck😉. Det har du rätt i. Man väljer själv vad man gillar. Då blir det också bra.

    ”Vad kan då detta bero på då tror du?
    Kan det vara så att hög utbildning/intelligens = styrka och makt inom den sociala grupp där du ingår.”

    Tror det bror på att nivån på honom tillikar mig. Eller vad tror du? Vad skulle du välja om du var tjej. Den som hade samma intelekkt eller lägre…?

  63. Kissen Says:

    @Heat:

    ”Tonhöjden, frekvenserna hos den kvinnliga rösten är oftare jobbigare att lyssna på i längden. Inom radiovärlden brukar man prata om vikten av att ha en “bra radioröst”, det är färre kvinnor som har det än män. Ulf Elwing är exempel på en bra radioröst. Men det här struntar man i på dagens p3. Fick veta detta när jag jobbade på lokalradion.”

    Detta var givetvis intressant! Tror du kvinnors ton är jobbigar för män att höra på eller kvinnor, eller båda? Har det forskats på nån skillnad där?
    Klarar kvinnor av bebisskrik bättre än män? (den tonen är ju väldigt hög)

    ”Jag hade blivit mer förvånad om du sagt att du hade uppvaktat den snälle normalbyggde killen som har vissa planer på att bli behandlingsassistent, men som prioriterar familjeliv och fritid.

    Om man söker denna typ av man beror det väll också på vad tjejen själv har för livsändamål. För mig låter det som ett tryggt liv, risk att hamna i ekorrhjulet. (fast alla liv hamnar nog där nångång, bara frågan om vad som ekorrhjul). Familjeliv prioriterar väll ändå de flesta människor. Och jag själv i allra högsta grad.

    ”Kissen, en person som tycker sig själv vara smart, eller har ett ständigt behov av att påpeka det, samtidigt som man kallar andra dumma, brukar i regel ha komplex över någonting.

    Har du komplex över något eftersom du kallade mig dum?
    Skärmdump på denna.
    Du har förvisdso rätt att den som vill hävda sig själv på något sätt lider i ”tysthet” av något, det stämmer ganska bra.

  64. Heat Says:

    @kissen

    ”Detta var givetvis intressant! Tror du kvinnors ton är jobbigar för män att höra på eller kvinnor, eller båda? Har det forskats på nån skillnad där? Klarar kvinnor av bebisskrik bättre än män? (den tonen är ju väldigt hög)”

    Vad gäller radioröst får du ha i åtanke att den ska passera filter av olika slag, för att slutligen komma ut i ex. dina bilhögtalare. Det är alltså en skillnad mot att tala fritt ut i luften. Jag återger bara här vad min chef på radion lärde ut, vilken ”forskning” det finns kring detta låter jag vara osagt. Ska gå på folks upplevelser vid radiojobbet så är det generellt så att färre kvinnor har en bra radioröst. Det finns en anledning till att Ulf Elwing var populär.

    Om kvinnor klarar bebisskrik bättre…tja, det statistiken visar är att män drabbas lättare av tinnitus än kvinnor, men det har också med stress att göra, vilket det finns studier på. Öronen ”anstränger” sig mer vid högre frekvenser och blir uttröttade, tinnitus lägger sig vanligen på frekvenser kring 12000-16000 hz, vilket då styrker att man är mer känslig för högre frekvenser.

    Sedan är det tiden man utsätter sig för ljud samt ljudtryck, återigen, skillnad mellan att tala i tomma luften och lyssna via ex. hörlurar.

    ”Om man söker denna typ av man beror det väll också på vad tjejen själv har för livsändamål. För mig låter det som ett tryggt liv, risk att hamna i ekorrhjulet. (fast alla liv hamnar nog där nångång, bara frågan om vad som ekorrhjul). Familjeliv prioriterar väll ändå de flesta människor. Och jag själv i allra högsta grad.”

    Låter mer som att du väljer en man som ett projekt/objekt som ska prestera för att du själv ska slippa, för du vill vara hemma med barnen, samt kanske gillar shopping? Jag undrar bara var kärleken kommer in i dina livsval? Och integriteten? Och jämställheten?

    ”Har du komplex över något eftersom du kallade mig dum?
    Skärmdump på denna.”

    Det var ju som kallade mig dum, jag citerar:

    ”Visar nog mer er dumhet”.

    Och varför skriver du ”skärmdump” hela tiden? Ta en skärmdump på din egen text vetja så kommer du ihåg lättare.

  65. Aktivarum Says:

    Kissen:

    ”Vore intressant i hur kvinnor funkar i grupp.”

    Vi vet redan hur kvinnor funkar i grupp. Ninnitokan har skrivit massor om detta i kommentarer och på sin blogg ”kvinnaochantifeminist” och för den som inte tycker det räcker gick Professor Baumeister i sin bok genom hela argumentet ”kvinnor är mer sociala än män” och visar hur män och kvinnor är sociala på olika sätt.

    ”Ska vi tro vissa evlotionärister så sägs det att: kvinnor förut (jag pratar stenålder) var en mer samladgrupp. Doim höll ihop, utvecklades därefter språkintelligens. Laga mat, äta mat, städa, tända lägerelden = socialisera sig.”

    Kvinnor var en mer homogen grupp där det var viktigt att individer inte stack ut för mycket och där medel dög bra för evolutionär framgång. Det var ingen större skillnad på rika och fattiga mäns preferenser av kvinna. Män å sin sida var en mer heterogen grupp där man måste höja sig över mängden för att anses ha värde. Män som inte har värde kan slängas bort som kanonmat i krig utan ett ögonblicks eftertanke. Det kan man däremot inte göra med värdefulla män (generaler, VD:ar etc) eller kvinnor.

    ”Kvinnorna utvecklade ett starkt socialt intelligent övertag.”

    Kvinnor har inget ”intrinsic” övertag på män. Poängen är att de inte behöver något heller. Eftersom män har mångfald och kvinnor inte har det så består kvinnors övertag i att ”hålla ihop” vara lika, tycka lika etc.

    ”Det innebär också att kvinnorna skapade psykologiska ingångar i att skydda sig verbalt mot om nån försökte trycka ner dem (mobbing).”

    Nej, det är framför allt män som skyddar kvinnor. Mobbning är kvinnors sätt att tvinga andra kvinnor hålla sig inom gruppens ramar. Kvinnor som inte viker sig efter kvinnogängs åsikter om vad som är nödvändigt brukar ha killar som kompisar.

    ”Det kan tyckas att och tro att kvinnors som inte övats i verbal styrka drabbas av mobbing…är den jämförelsen långsökt.”

    Eftersom kvinnor i regel är mobbare oftare än de är offer så är jämförelsen bara dum. Pojkar gör oftare upp med nävarna som tar några minuter. Tjejer gör oftare upp med utfrysning som kan ske i veckor, månader och år.

    ”Männen å andra sidan behövde inte kommunicera med varandra på samma vis när de var ute o jagade.”

    Helt felaktigt. Män behövde inte PRATA med varandra. De behövde definitivt kommunicera. Vilket framför allt handlar om att kommunicera sitt värde för gruppen genom att vara särskilt bra på vissa saker.

    ”Tysta ska de smyga sig på djuret. De behöver däremot kunna göra beräkningar, av t.ex avstånd. Därav mindre språkligt utvecklad hjärna. Hurra för stenåldern hehe.”

    Jag varken hurrar eller fördömer stenåldern. Vår historia är inte perfekt men det är den enda vi har. Den som vill ha åsikter om det vad är alternativen? Aliens från yttre rymden?

    ”Ja och det där är ju trist….dom som faller för denna typen brukar inte vara särskilt smarta.”

    Helt felaktigt. De tjejer som faller för den typen är smarta, dumma, lågutbildade, högutbildade. det är till och med kvinnliga polischefer som gjort detta det finns ingen korrelation som säger det bara är dumma tjejer som gör dåliga val i kärlekslivet.

    ”På nått konstigt vänster känns detta som muskel knutten på gymmet som pumpar tomma muskler för att se stor o stark ut, men egentligen inte är det utan bara korkad, faller för kvinnan mer det färgade blonda håret. Inget fel i det, jag ser bara en bild framför mig o kan inte låta bli att småle. Jag väljer hellre den smala killen på universitet med styrkan på insidan istället för på utsidan. ”

    Jag har kompisar som är både muskelknuttar och smarta som tusan. Det finns inget som säger svagare killar är smartare eller att starkare killar är dummare.

  66. Ninni Says:

    @ Aktivarium

    Gissa om jag skrattade av igenkännande i den kommentaren, isynnerhet det här:

    Kvinnor som inte viker sig efter kvinnogängs åsikter om vad som är nödvändigt brukar ha killar som kompisar.
    😛

  67. tjenare Says:

    @Nils: som jag skrev… ”oftast”.
    Oftast betyder oftast men alltså inte alltid.

  68. Kissen Says:

    @Heat: Nu ser jag! Det ber jag om ursäkt för. Tar tillbaka det jag sa om att du skulle var dum. Jag hoppas ursäkten godtas.

    ”Och varför skriver du “skärmdump” hela tiden? Ta en skärmdump på din egen text vetja så kommer du ihåg lättare.”

    Skärmdump betyder att man stänger av och gör bilden svart/ville inte se. Inte att du skulle vara dum utan att texten är dålig – en skärmdump, man dumpar texten på skärmen. Aldrig hört det uttrycket tidigare?

    ”Låter mer som att du väljer en man som ett projekt/objekt som ska prestera för att du själv ska slippa, för du vill vara hemma med barnen, samt kanske gillar shopping? Jag undrar bara var kärleken kommer in i dina livsval? Och integriteten? Och jämställheten?”

    Tror du missuppfattade mig lite! Nej jag hatar shopping. När jag ska handla något så gör jag det för att jag behöver inte för nöjjes skull, värsta jag vet att gå i affärer, om jag inte ska ha något. Och då vet jag vad jag ska. Går dit provar ut o köper, om det ej passar inget köp. Enkelt.
    Som mor vill man väll alltid vara hemma med barnen. För att det är egentligen bäst för barnet att mamman är hemma o inte släppa iväg barnen på dagis, har läst nån forskning på det, minns inte var.
    Jag är nog mer en strateg än jag vill erkänna. Kärlek för mig är att man uppskatar varandras sällskap. Livet handlar inte om att överleva det handlar mycket om att finna den personen som förstår och bekräftar ens känslor, och mycket mer…För dig då?
    Jämställdhet är viktigt.

    @Aktivarum
    “Männen å andra sidan behövde inte kommunicera med varandra på samma vis när de var ute o jagade.”

    ”Helt felaktigt. Män behövde inte PRATA med varandra. De behövde definitivt kommunicera. Vilket framför allt handlar om att kommunicera sitt värde för gruppen genom att vara särskilt bra på vissa saker.”

    Det är precis det jag menar Aktivarum. Jag menar att män inte behöver prata i den bemärkelsen i hur kvinnor pratar. Precis som du säger dom behöver kommunicera, fast dom gör det på deras vis. Är välbekant med det du påpekar. Killar i grupp skryter för varandra. Har sett o hört det flera ggr.

    @Ninni:
    ”Gissa om jag skrattade av igenkännande i den kommentaren, isynnerhet det här:

    Kvinnor som inte viker sig efter kvinnogängs åsikter om vad som är nödvändigt brukar ha killar som kompisar.”

    Det gjorde jag också och det stämmer såväl in! Man måste hålla med tjejer i ett tjejgäng annars är man inte välkommen igen och man måste dela med sig om sina erfarenheter med killar, det är så jag upplever det. Kvinnor gillar inte mothugg, fast vem gör det, alla människor älskar när man får sin åsikt bekräftad och när nån håller med dig, håller du inte med?
    Man diskuterar o diskuterar för att nånstans hitta nått som man tycker är lika, om man är oense bilr inte vänskapen särskilt långvarig…

  69. Nils Jungenäs Says:

    Nej. ”en skärmdump” är en ögoblickskopia av vad som visas på skärmen. Det kan du göra när som helst genom att trycka på den knapp på översta raden på tangentbordet, som det står [Prt Scr] på. Testa. Öppna sedan word och klistra in bilden genom att trycka [ctrl]+[V].
    Tänk nu tillbaka på hur ditt uttryck måste ha tolkats.

  70. Nils Jungenäs Says:

    Tjenare:
    Då förstår jag tyvärr ännu mindre din kritik av texten. Kan du inte hjälpa mig genom att svara på frågorna 1-4?

  71. Heat Says:

    @kissen

    Självklart godtar jag ursäkten🙂

    Sorry för lite tråkrattityd. Jag har brusat upp i vissa trådar, en del saker triggar mig för jag ser ett fel i samhället. Ang. skärmdump, nej, jag har faktiskt inte hört det uttrycket användas på det sättet, men nu har jag🙂

    Ja, det verkar ju vara en sund inställning till shopping, som jag då. (även fast jag iofs haft känslor ibland som hindrat mig från att bara strosa omkring i affärer)

    Jag har sagt det förut när det gäller dagis att det är nog bra att upptäcka världen i lugn och ro själv först, naturen osv. En del i skapandet av sin egen unika identitet.

    ”Jag är nog mer en strateg än jag vill erkänna. Kärlek för mig är att man uppskatar varandras sällskap. Livet handlar inte om att överleva det handlar mycket om att finna den personen som förstår och bekräftar ens känslor, och mycket mer…För dig då?”

    Hmm..jag måste försöka försätta mig i ett annat tid/rum. Jo, alltså, nej jag kör pass på den frågan. Förutom att det handlar om att bli tillfreds med livet.

  72. Kissen Says:

    @Nils:
    Tack Nils för korrigeringen av begreppet skärmdump, du har den rätta. Jag tolkade bara vad jag själv associerar ordet med.
    Då ber jag om ursäkt att jag kallat dig så. Jag hoppas att ursäkten godtas.

    @Heat: Man har rätt till yttrandefrihetsrätten!
    Tillfreds med livet låter klokt! ”Om man står med båda fötterna på jorden blir det svårt att kliva framåt, fast står du för länge på ett ben vinglar du snart omkull”

  73. Mario Says:

    Hi there, just wanted to tell you, I loved this post.
    It was inspiring. Keep on posting!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: