”Gubbtung höst”, skriver TT

by

 

Nyhetsbyrån TT tar tillfället i akt att sprida lite manshat (misandri). Det gäller musik. ”Gaga versus gubbarna” är rubriken för en artikel som inleds med följande ingress:

Lady Gaga öppnar en musikhöst som till stor del domineras av äldre herrar och deras gitarrer. Anna von Hausswolff, First Aid Kit, Eva Dahlgren och Jennifer Lopez. Alla gör de sitt bästa för att väga upp gubbtyngden.”

Och så lite längre ned:

Även om sångaren Chris Martin har fem år kvar till 40 måste man kanske konstatera att spelningen blir startskottet för en ganska gubbtung svensk konserthöst.

Och så (efter några manliga namn till):

Räcker det med gubbar? Tja, Kiss, Peter LeMarc och Bob Dylan släpper skivor också.

Ordet ”gubbe” förekommer fyra gånger i olika varianter, i en ganska kort artikel. Varför kallas män för ”gubbar”? Varför är det dåligt med män och härligt med kvinnor? Det är mycket en jämställdist som jag inte förstår…

Läs mer här.

För övrigt: Här ssammanfattar socialdemokraterna sin syn på jämställdhet. Det är sorgligt hur ensidigt det är och hur lite de har förstått. Sossarna har en lång och smärtsam vandring framför sig. Tack för tipset, Sara!

64 svar to “”Gubbtung höst”, skriver TT”

  1. Eva Ellnefors Says:

    ”Bossen” fick lysande kritik! Vad skönt med musiker, som gör sitt bästa så länge de kan! Fattar inte detta snack, nu har det gått för långt. Många skådisar blir bättre med åren, tyvärr har kvinnorna svårare där. Meryl Streep är ett undantag, men det blir nog fler! Äldre kvinnor kallas ”tjejer”, äldre män ”gubbar”. För mig är gubbe en stockkonservativ man som diskriminerar kvinnor, inget annat. En som lever i en förgången tid. Ska alla ta livet av sig, som vissa gjort?

  2. Matte Matik Says:

    Sluta hänga i ridhuset eller på caféerna, tjejer – ner i replokalerna där det fortfarande är 80% killar, ”kärringarna” på TT är inte nöjda! De sitter där och gnäller, helt i linje med den traditionella kvinnliga könsrollen, och väntar på att någon annan ska fixa det åt dom.

    http://mattematiksblogg.blogspot.se/2012/06/tjejer-pa-scen-och-i-replokalerna.html

  3. Eva Ellnefors Says:

    Sorgligt detta med uppdelningen av föräldraförsäkringen! För många blir det ekonomisk katastrof. Då de måste börja jobba tidigare kommer ungarna att lämnas till privata dagmammor alltför tidigt. Sen sitter ibland den ena föräldern inne eller super/knarkar. Ska en baby dö innan man fattar detta? Det är en medelklass, med högavlönade föräldrar som kräver detta! Men där jag bor är det vanligare med t ex en rörmokare och en timanställd undersköterska. Så är det på många håll och annat arbete finns inte på orten. En del har redan separerat vid barnets födsel. Ska ungen forslas mellan Norrland och Skåne som baby? Tyvärr är det så redan när det gäller umgängesrätt! Trots att jag är sosse fattar jag inte detta resonemang och vi är MÅNGA som inte gör det.

  4. the rocker Says:

    Tänk att media har invaderats av alla dessa unga bittra feminister som ständigt visar upp sin avundsjuka mot duktiga och framgångsrika män. De måste lida oerhört av mindesvärdeskomplex och penisavund. Själv gillar jag rockgubbarna stenhårt. Härligt att de håller år efter år.

  5. Misandripatrullen &raquo TT står för dagens Misandri Says:

    […] “Gubbtung höst”, skriver TT […]

  6. Bashflak Says:

    Den finstilta ingressen till såssarnas jämställdhetsplan hade räckt. Så långt är det bra. Det enda jag vänder mig mot i det stycket är ordet ‘möjligheter’, eftersom det inbjuder till misstolkning, som leder till särbehandling där ‘lika rättigheter och skyldigheter’ nedprioriteras.

    Sen går det utför fort, när resten av texten inleds med ordet ‘Men’.

  7. AV Says:

    Undrar när vi få se rubriker som:
    Gumtungt när hembygdsföreningen hade folkdräktskvällar.
    Tjejtätt på ridskolan, varför stängs pojkar ute?
    ”Hönsgård” under kommunens chefsmöte. (Majoritet kvinnor bland offentliga chefer)
    En man bland svängande höfter och guppande behag när tanterna har zumba. Ensam i en tantbastion.

    Näää, det vore ju sexistiskt att skriva så!

  8. Men@Work Says:

    Det är en liten, men centralt placerad klick som driver genusfanatismen i politik och media i ankdammen och bananrepubliken Sverige.

    En sak som vi måste säkertställa är att de aldrig står oemotsagda. Vi har inte samma resurser och inflytande (ännu), men underskatta inte sociala mediers genomslagskraft.

    Ut på Twitter!

  9. dolf Says:

    @Toktorsten
    Det är inte ordet(”gubbe”) i sig självt som är det negativa, det är att det används negativt. Kvinnor talar ofta om sina män som ”gubben”, precis som män talar om sina fruar som ”kärringen”, men då används termerna oftast tillgivet. ”Gubbe” används inte med tillgivenhet i det mediala klimatet utan mer som ett föraktfullt ”skitgubbe”, eller ”gubbdjävel”, och det skulle vara otänkbart att använda ”kärring” på det viset (dvs. som ”satkärring” eller ”kärringdjävel”).
    Det är värderingarna skribenter lägger in i ordet ”gubbe” som är stötande, inte ordet i sig självt.
    För övrigt kan jag inte påminna mig att någon här använt kallat kvinnor för ”radikalvaginor”, när man har talat om ”prostituerade” så har det verkligen handlat om prostituerade och inte använts som ett skällsord eller förklenande omdöme, ”psykiskt störda” och ”koleriska” har huvudsakligen, i den mån de förekommit, använts om specifika kvinnnor, inte kvinnor i allmänhet.

    @barfota
    Håller inte med dig där. Om svarta får använda sig av ”nigger” ser jag ingen anledning till att inte jag också skulle få det.

    Modereringsförklaring: Signaturen ”Toktorsten” är borttagen på grund av trollning.

    -Admin

  10. Joel Johansson Says:

    ”För oss är det självklart att kvinnor och män ska ha samma rättigheter, skyldigheter och möjligheter i hela samhället.”

    Så länge sossarna står för detta så är jag inte orolig. Då får de gärna tro på sina kammare att kvinnan är underordnad. Deras retorik är naturligtvis enögd, men i sak har jag t ex inget emot att kvinnor totalt sett tar ett större ansvar på arbetsmarknaden.

    Föräldraförsäkringen bör vara individuell, men inte primärt av jämställdhetsskäl (även om det skulle gagna män, vilket är bra) utan därför att det är principiellt fel att kunna överlåta sådana förmåner till någon annan. Det ryms inte i min bild av ett rimligt samhällskontrakt. Förlåt😉

  11. barfota Says:

    @Eva Ellnefors
    Jag tycker du ”talar med kluven tunga” när du skriver…

    ”Ska en baby dö innan man fattar detta?”

    Många småpojkar har redan dött p.g.a. den vidriga omskärelsen (legaliserade barnmisshandeln) som du inte ser några som helst problem med. Du till och med tycker att ”Omskurna snoppar är ganska sexiga”.
    Hur många fler pojkar skall dö innan du ändrar din uppfattning Eva Ellnefors?
    Hur många miljontals foster skall aborteras innan någon inser att detta har gått helt överstyr? Hur många fler skilsmässor behöver vi innan man börjar fundera om inte kärnfamiljen trots allt var ett bättre alternativ?
    Hur många fler egoistiska kvinnor som på eget bevåg skaffar sig barn som de inte kan försörja eller ta hand om skall samhället vara med och betala kostnaderna för?
    Hur länga skall vi acceptera att kvinnornas (de som lever längre och jobbar mindre än män) sjukdomar belastar samhället med 50 miljarder/år mer än männens?
    Hur länge skall skattebetalarna stå för kostnaderna för att rätta till kvinnornas självvalda plastikoperationer som misslyckats?
    När skall vi bli av med transfereringen av pengar från män till förmån för kvinnor?

    Skall jag göra listan längre Eva?

  12. barfota Says:

    @dolf

    ”Håller inte med dig där. Om svarta får använda sig av “nigger” ser jag ingen anledning till att inte jag också skulle få det.”

    Ja du har rätt, jag uttryckte mig otydligt. I princip så ville jag försöka förklara att andra skall skita i vad vi kallar oss själva inom en viss grupp och att använda ordet ”nigger” är kanske OK inom den egna gruppen men fan ta dig som använder det utanför gruppen eller i offentliga sammanhang. Då springer ”niggern” till DO och kräver ersättning och får rätt. Springer vi ”gubbar” till DO för att vi blir kallade gubbar så får vi???

  13. Carl Says:

    Han borde sparkas för att ha skrivit en genusspalt istället för en musikartikel. Och dessutom avskyr jag Lady Gaga, för att hon är fejk hela vägen till banken, oavsett vilket kön hon nu påstår sig tillhöra och stödja.

  14. Daniel Says:

    Lite lätt OT:

    ”Unga och kvinnor hoppar av politiken”

    Källa:http://www.svd.se/nyheter/inrikes/unga-och-kvinnor-hoppar-av-politiken_7452488.svd

    Måste vara ”glastaket” och ”patriarkatet”, vad annars kan det vara eller hur ?

  15. dolf Says:

    @Barfota
    ok, då förstår jag.

  16. lavazza1891 Says:

    Tina Turner fick strålande recensioner som 69-åring 2009.

    http://www.svd.se/kultur/scen/orkanen-tina-drog-in-over-stockholm_2766181.svd

  17. Torstensson Says:

    Kommer låta bitter. Och provocerande.

    Känns inte Sverige som en lekplats för kvinnor? Eller ännu värre en plats där kvinnor med hjälp av staten konkurrerar bort män.

    Jag håller faktiskt inte riktigt med i bilden av att många kvinnor också vill ha bort misandrin i samhället för dom har ju enorma fördelar pga av det.

    Hur vanligt är det att den offentliga sekton tillämpar regeln att om en arbetsplats har mer än 10 anställda så ska en jämställdhetsplan upprättas? Hur vanligt är det att män får samma räkmacka som kvinnor nu har fått så länge? Jag misstänker att systerskapet sträcker sing längre än till feminister för när man ser uppdelningen på FK och andra offentliga organ på lägre nivåer så vimlar det ju av unga kvinnor som utbildat sig. Var är de utbildade männen? Jag vet ju att dom finns men hur lätt är det för dom att ta sig in på dessa arbetsplatser egentligen? Det behövs skrivas mail till dessa arbetsplatser och där man frågar hur deras jämställdhetsplaner ser ut och vad de kan tänkas göra för att få in fler män där.

    För de kvinnor som är vackrast har den här utvecklingen egentligen inte inneburit några fördelar i den saken. Dom har fortfarande förmånen att inte behöva utbilda sig för att leva ett ekonomiskt hållbart liv via en man som inte ställer några andra krav än utseende.

    Men för de kvinnor som inte har detta utseende har det varit en succé. Jag har nu 5 exempel på sådana tjejer i min bekantskapskrets , dvs kvinnor som inte alls är feminister egentligen, men som inte alls skäms över det dom säger. Dom tvärtom har alla fem vid olika tillfällen de pratat med mig på ett ganska malligt sätt konstaterat att dom kan utbilda sig och få jobbet för att dom är kvinna. Dvs dom VET att samhället Sverige fjäskar för dom. Så om jag nu känner till 5 sådana exempel, hur ser då samhället ut i övrigt? Jag är i valet och kvalet av att starta upp en firma i Sverige inom en viss branch, men jag har allvarligt tänkt över situationen ifall Sverige är rätt plats för de 3 barn vi vill ha. Tänk om man får 3 söner och blir bunden till Sverige iochmed att man driver ett företag här. Det hade inte varit optimalt för varken mig eller mina söner. Jag vill att dom ska vara allt annat än bundna till Sverige, just pga av att Sverige är det land i världen som tar sämst hand om sina män.

    En annan sak jag också är orolig över, man blir det när man ska bli förälder, det är att Sverige sägs vara världens mest jämställda land. Då måste det betyda att svenska män är världens mest jämställda, ändå är skilsmässostatistiken så att i mer än 7 av 10 fall så är det kvinnan som vill separera. Vill inte den jämställda kvinnan ha den jämställda mannen?

    Jag vill inte att mina söner ska växa upp med fruar eller flickvänner som krossar dom ekonomiskt eller känslomässigt. Det tjänar ingen på, varken samhället eller jag.

  18. Valeria Says:

    Angående ”För övrigt”:

    Såg ni Stefan Löfvéns första tal som S-ordförande? Jag gjorde det och kom väl ihåg hur karlstackarn var tvungen att betona att han var en övertygad feminist, troligtvis eftersom han ansågs sakna trovärdighet inom just den frågan.

    Efteråt satt Karine Kielos i SVT:s studie och myste, medan jag frågade mig om det är någon som på fullaste allvar tror att uttalandet gör av eller till. Inför senaste valet så betraktade väljarkåren jämställdhetsfrågor (som i dagens politiska klimat är synonymt med feminism) som en av de minst betydelsefulla frågorna. Så som jag ser det är den enda anledningen att bekänna sig till feminismen (om man är partiledare för S) att det får igen käften på vissa falanger.

  19. Valeria Says:

    @Torstensson

    Även om jag inte håller med i allt du skriver så gör du en poäng angående vad ”jämställdheten” har inneburit rent konkret.

  20. Eva Ellnefors Says:

    Barfota orkar jag inte ens kommentera. Det enda jag vill påpeka är att barnen är allas ansvar, de är ju framtiden! Att lämna ensamma mammor oförsörjda är inget alternativ. Tvärtom tycker jag det är oroande att många unga kvinnor inte längre vill ha nån ”bajsmaskin” utan hellre gå på gym och dricka vin med ”tjejerna” och göra ”karriär”. Även män högt upp i åldern vill fortsätta på samma sätt och ta en öl med ”grabbarna”. Jag har inget bra förslag hur man ska lösa det problem, som det innebär, att alla barn ska vara på dagis/nattis från 9 månader. Och sen leva i en värld åtskild från samhället tills de börjar skolan. Barfota är emot aborter och samtidigt emot att ”försörja” ensamma mammor. Precis som högern i USA. SUCK säger jag bara.

  21. Christo Says:

    @Admin
    Trollet Toktorsten (Lena?) är tillbaka. Dags för en permanent banning, trots ett visst underhållningsvärde, eller hur?😉

  22. Torstensson Says:

    Dolf

    du som inte gillar dekadens. Har du läst biografin från guns n roses trummis ? Tror boken är rätt ny. Jag visste att rockstjärnor fick mycket sex men att det var så mycket var faktiskt förvånande haha. Det var dekadens rätt igenom, men sen har dom ju gjort många låtar. Han berättade att dom fick så mycket brudar att det till sist inte var intressant.

    I boken berättar han att han fick en avsugning när han var 14 av en 36 årig kvinna. Vilken hemsk upplevelse för kvinnan, hon måste kännt sig utnyttjad av denna lilla patriark. Att män alltid ska trycka ner kvinnor !

  23. barfota Says:

    @Eva Ellnefors

    ”Barfota är emot aborter och samtidigt emot att “försörja” ensamma mammor.”

    Håll dig gärna till sanningen. Jag är inte emot aborter, jag är emot ett överdrivet användande aborter och hur de ibland missbrukas. Att abortera ett foster som är av ”fel kön” tycker jag inte är OK. Självklart är jag emot att försörja ensamma mammor. Man kan inte bli gravid utan att det finns en pappa inblandad någonstans och jag finner dit svar förvirrande… Både pappor och mammor skall ta ansvar för sina egna handlingar men vi andra skall inte ta ansvar för och betala kostnaderna för att egoistiska kvinnor vill ha barn eller plastikoperera sig av estetiska skäl.

    Hoppas du ”väljer” att tolka mig mer korrekt och rätt denna gången! Vill också gärna att du förklarar ditt vurmande för barn samtidigt som du inte tar avstånd från legaliserad barnmisshandel. Det är dubbelmoral på högsta tänkbara nivå.

  24. Mia W Says:

    I Sverige har vi demokrati. Vill ni förändra så finns det val till riksdagen vart 4:e år. Kapisch?

  25. Matte Matik Says:

    @Mia W: De har val i Ryssland också, ja t.o.m. Nordkorea, men det är väl bara för folket att åstadkomma förändring vid valurnorna där också. ..

  26. Carl Says:

    ”Överdrivet användande av aborter”

    Tillåt mig asgarva, du snackar som en sann politiker.

  27. Ninni Says:

    @ Mia W

    I Sverige har vi demokrati. Vill ni förändra så finns det val till riksdagen vart 4:e år. Kapisch?

    De val vi feministkritiska har att välja mellan är SD och KD. Det är partier vars övriga politiska program många av oss inte finner oss hemma i.
    Därför använder vi oss av vår rätt till åsiktsfrihet och yttrandefrihet, för att påverka samhället så att även vi i praktiken ges demokratiska rättigheter, dvs att kunna välja vart 4:e år. Det här är en demokratisk metod för att försöka få till en förändring.

    Varför har du problem med detta demokratiska tillvägagångssätt?

  28. robjoh Says:

    @Mia W
    I en demokrati ingår också att diskutera samt göra sin röst hörd mellan valen.

    @Eva Ellnefors
    ”Tvärtom tycker jag det är oroande att många unga kvinnor inte längre vill ha nån “bajsmaskin” utan hellre gå på gym och dricka vin med “tjejerna” och göra “karriär”. Även män högt upp i åldern vill fortsätta på samma sätt och ta en öl med “grabbarna”. Jag har inget bra förslag hur man ska lösa det problem”

    Några förslag:
    1, Få samhället att sluta att utmåla kvinnor som vill vara hemma med sina barn som offer för det onda patriakatet.
    2, Sambeskatta par så att det blir ekonomiskt möjligt att göra 1.
    3, Sluta smutskasta män som tar sitt försörjningsansvar.

    I helhet handlar det om att det i Sverige inte ger status att vara en bra familj längre. Snarare är det ett drev emot den klassiska familjen. Där kvinnorna blir beskrivna som mindre vetande och männen som förtryckare.

  29. Eva Says:

    @ Torstensson

    ”En annan sak jag också är orolig över, man blir det när man ska bli förälder, det är att Sverige sägs vara världens mest jämställda land. Då måste det betyda att svenska män är världens mest jämställda, ändå är skilsmässostatistiken så att i mer än 7 av 10 fall så är det kvinnan som vill separera. Vill inte den jämställda kvinnan ha den jämställda mannen?”

    Enligt en SCB-undersökning vill den jämställda kvinnan ha en jämställd man. Men undersökningen är i och för sig cirka 10 år gammal, så det kanske är annorlunda nu.

    http://www.scb.se/Grupp/valfard/_dokument/A05ST0202_02.pdf

  30. Nils Jungenäs Says:

    Det kommer dröja minst en generation innan jag ens kan överväga att rösta på sossarna igen. V är naturligtvis ännu värre. Utförsäljningar av bolagiserade verk, sänkt skatt och privatiserade pilprovningar tror jag heller inte på. Jag har dock äntligen hittat mitt parti. Det är liberalt mittenparti som propagerar för en stark välfärd och jämställdhetspolitiken har de utformat utifrån Jämställdhet 2.0 och genusnytts syn på saken – copy+paste rakt av.

  31. Nils Jungenäs Says:

    *bilprovningar*

  32. Treve Says:

    Mia W skrev härovan att vi har val här i landet vart 4:e år. Helt riktigt, det kan ingen förneka. Problemet är bara att alltför många politiker (och journalister också för den delen) ser som sin roll att uppfostra och styra medborgarna, inte besluta efter majoritetens önskemål. Föräldraledigheten och andra kvoteringsfrågor är bara några exempel.

    Vad vi bör göra, oavsett parti, är att inför valet noga gå igenom varje namn på valsedeln och se om de med jämställdhet menar verklig jämställdhet eller bara likställer ordet jämställdhet med feminism. Ett retoriskt fulknep alltså.Tyvärr kan vi ju inte stryka namn längre, men vi kan i alla fall kryssa för den person som verkar ärligast vad gäller jämställdhet.

  33. joeytruelove Says:

    Hade räckt med att typ säga ”Det är övervägande manliga, lite till åren komna artister” om det hade varit en poäng med att skriva det. Jag skriver ju själv i en tidskrift och är väl medveten om att allt man skriver måste fylla en praktisk funktion för textinnehållet för att upplevas som sakligt. Skulle man upprepa ett ord som kan ha en viss generell laddning för att påvisa något skribenten anser vara ett missförhållande tyder det i mina öron på att man försöker ge uttryck för något egoistiskt syfte – alla skribenter borde veta att säger man något en gång på ett avvägt sätt men med eftertryck är det kraftfullare än att tjata.

  34. joeytruelove Says:

    För övrigt har vi ju den gulliga laddningen: gubbe vs gumma; -”Jag älskar dig, gubben!” -”Och jag dig, gumman!”
    Se’n har vi den oftare negativa laddningen: (gammal) gubbe vs kärring/ (gammal) tant – se t.ex. filmen Göta Kanal där Kim Anderssons karatkär kallar Yvonne Lombard för ”tant” som skällsord.

  35. barfota Says:

    @Carl

    ”“Överdrivet användande av aborter”

    Tillåt mig asgarva, du snackar som en sann politiker.”

    Vad glad jag blir… kanske man kan glida in på nån glamorös efterfest som går loss på 2 – 6 mille också😀
    Skämt åsido så hoppas jag att du förstår skillnaden mellan bruk och missbruk.

  36. dolf Says:

    Riksdagsval vart 4:e år? Kom igen, är det någon som verkligen köper den skiten? Den västerländska demokratin är inget annat än en fars och spel för gallerierna. Grunden för verklig demokrati torde vara att man först och främst har ett inflytande över sitt eget liv, inte att man har en niodemilliondels beslutsrätt ifråga om man vill köra utan säkerhetsbälte, slänga påskasmällar, dricka brännvinn med 99% alkoholhalt, snusa, röka, måla sitt hus kräkgrönt med rosa elefanter, eller för den delen hissa hammaren och skäran eller en hakkorsflagga från skorstenen.
    Grundprincipen i den amerikanska konstitutionen är bra, med ”born with inaliable rights” och ”pursuit of happiness”, det är så rätt tänkt, fast ack så fel det blev.

  37. dolf Says:

    @Torstensson
    Nope, har inte läst den. Jag har hört sägas att Slash skulle ha haft upp en brud som sög av honom på scenen mitt under koncert, men det kan ju mycket väl bara vara förtal. Men det är väl knappast någon hemlighet att rockstjärnor har det väl förspänt med groupies. Jag kommer ihåg att det var någon från Deep Purple, tror det var Coverdale eller Glover, som uttalade sig i en intervju om att han gillade när de de körde med långa solosekvenser (typ långt trumsolo av Ian Paice, följt av att Jon Lord gick löst på keyboards) för det gav honom tid nog för att sätta på nån groupie bakom scenen, och vid något tillfälle när trummisen var placerad på en upphöjning på scenen så pippade han en brud under trummisens solo.

  38. dolf Says:

    oups, det sista blev inte riktigt som tänkt, han gjorde det alltså rent fysiskt under trummissen medan denna spelade sitt solo.

  39. Nils Jungenäs Says:

    dolf:

    Ordet du söker är ”demokratur”.

  40. AV Says:

    Mia W: Och i det valet fick F! 0,4%. Uppenbart är ganska få utanför universitetens genusdagis, förlåt -institutioner, och kultureliten på Söder intresserade av en radikalfeministisk framtid. Capich?

    Förövrigt är demokrati inte bara att rösta var fjärde år och överlämna makten till de som fick flest röster. Det är också opinionsbildande, diskutera sakfrågor, komma över ens över gränserna i olika frågor, forska, ta fram statistik, analysera den osv osv. Om du nu tycker att det enda du behöver göra är att rösta och sedan tugga lättsmällt underhållning till nästa val medan andra tar hand om besluten, så varsågod. Vi andra tar ansvar, som det heter.

    Eller du kanske tycker att om andra vunnit valet så ska man hålla käften tills det är val igen? Skulle du själv göra det om ”vi” vann? Nå, då så.

  41. Herre Says:

    Åh, känner så stor respekt nu för dessa *Qvinno-artister, tac vare TT-jounalisten. Vilken bamse-tjänst att omnämna dem i en könspolariserande artikel. Kanske borde gå på Jenifer Lopez nu istället, för att supporta.

    Syns vi där eller, tjejer?

  42. leifer Says:

    @Torstensson

    Stämmer, är ett enormt driv nu att få in kvinnor på olika arbetsplatser i Sverige.

    Så om du tänker skaffa barn snart, se för f-n till att det blir döttrar! Flickor är jämställt, pojkar är ojämställt. Tragiskt men så ser det ut i dagens Sverige.

    Att vara man är att vara det ojämställda könet.

  43. Jämställdhetsfeministern Says:

    Gubbar över 18 borde inte få syssla med musik överhuvudtaget. Jag tycker att Sverige, genom FN, borde kräva att all musik gjord av gubbar som Bob Dylan, David Bowie, Amadeus Mozart och Bob Marley förbjuds och bränns på bål. Det är ju dags att alla duktiga kvinnor, som Lady Gaga, släpps fram. Så att det blir jämställt.

  44. dolf Says:

    @Jämställdhetsfeministern
    Håller helt med du. Häng med mig på Alice Cooper nästa gång!

  45. leifer Says:

    Gillar förresten Melissa Horn mycket, men kolla här, mest hemska gubbar i bandet! Hur kan hon!? Så jäkla ojämställt! (obs humor)

  46. Torstensson Says:

    Eva

    Kvinnor i Sverige vill inte ha en jämställd man överlag.

    Han ska vara i snitt 4 år äldre.
    Han har mer i lön än henne.
    Han är längre kommen inom karriären än henne.

    Män finner sig i detta för dom ställer inte motsvarande krav och skulle dom göra det så finner dom snart att dom inte har något annat alternativ än att vara singel.

    Tänk på det nästa gång du gastar om orättvisor och tycker att kvinnor är exploaterade.

  47. Torstensson Says:

    Leifer

    ja det är det. Och det är olagligt. Har en arbetsplats mer än 10 personer på sin arbetsplats så ska en jämställdhetsplan upprättas. Jag misstänker att Försäkringskassan och Sveriges alla kommuner bortser från denna regel så länge det inte är en omvänd situation.

  48. Malte Skogsnäs Says:

    Lady Gaga är inte feminist.
    http://www.buzzfeed.com/hillaryreinsberg/6-famous-women-who-say-theyre-not-feminists

  49. John Berg Says:

    Göteborgs-Posten publicerade nyligen en artikel på samma tema, se länk nedan. GP passade även på att lägga till rubriken ”Nog med gubbar” i slutet av artikeln för att ytterligare understryka gubbvarningen.

    Artikel 19, VMA: Gubbvarning i höst!:
    http://artikel19.blogspot.com/2012/08/vma-gubbvarning-i-host.html

  50. Eva Says:

    @ Torstensson

    Du frågade om den jämställda kvinnan inte vill ha en jämställd man, och jag länkade till en SCB-undersökning som handlar om det.

    Då övergår du till att påstå att ”kvinnor i Sverige inte vill ha en jämställd man överlag”. Jag tycker att det låter lite överraskande och du får gärna berätta vad du grundar det på.

    Varför blev du så arg och säger att jag gastar om orättvisor och tycker att kvinnor är exploaterade?

  51. Gorby Says:

    @Malte Skogsnäs
    Intressant länk.
    ”A number of famous women have shied away from identifying as feminists, but they’re not anti-lady. Instead, many of them seem to associate feminism with man-hating and passing judgement.”
    Amen

  52. Matte Matik Says:

    @Eva: Det är skillnad på vad folk säger och hur de faktiskt handlar. Att kvinnor i allmänhet väljer i snitt 4 år äldre män som tjänar mer än de själva mäter hur kvinnor faktiskt handlar medan en intervju där de säger sig vilja ha en jämställd man inte säger något om hur de faktiskt agerar. Undersökningen grundar sig för övrigt på 20 år gammal data, vill minnas att jag sett att man gjort undersökningar på senare tid som visat att speciellt yngre tjejer svarat att de i större utsträckning vill vara hemmafruar och bli försörjda jämfört med tidigare.

    Var och en gör förstås som de vill, och går man in i ett förhållande har man ett eget ansvar att ta reda på vad den andra parten förväntar sig av en. Däremot tror jag att unga män idag behöver upplysas om att kvinnor (nu talar jag generellt) inte tar ihop det med vem som helst, att de måste uppfylla vissa krav. Utgallringen av män är hårdare än den av kvinnor när det gäller fortplantning, och män som bara vill vara kvinnor till lags är sällan de som går hem. För att komma dit måste unga män också få tillbaka sitt värde, istället för att skuldbeläggas och nedvärderas. Det är här det ironiska med feminismen kommer fram, eftersom de känsliga männen tar åt sig och försöker anpassa sig efter hur feminister säger att de ska vara, de försöker vara till lags medan det i själva verket är en dålig strategi. De män som förstår att utnyttja detta, opportunisterna, är sådana som Kapten Klänning. Feminismen bidrar själv till det s.k. ”patriarkatet”.

  53. Joakim Says:

    Kunde de inte åtminstone hålla sig till ledarsidorna med sånt här tjafs?

    @Valeria
    Här ska du få lite rolig läsning angående det: http://www.newsmill.se/artikel/2012/01/28/stefan-l-fven-m-ste-bevisa-att-han-r-feminist

  54. John Berg Says:

    Matte Matik:

    ”… vill minnas att jag sett att man gjort undersökningar på senare tid som visat att speciellt yngre tjejer svarat att de i större utsträckning vill vara hemmafruar och bli försörjda jämfört med tidigare.”

    Absolut!

    En äkta kvinnosakskamp skulle därför sträva efter att ge kvinnorna betalt för utfört arbete oavsett om arbetet utförs i hemmet eller på en arbetsplats utanför hemmet. Sveriges feminister ingick en ohelig allians med Sveriges kapitalägare, vars främsta syfte bestod i att sälja ut landets kvinnor till högstbjudande. Feministerna oerhörda svek mot Sveriges kvinnor fick som konsekvens att många kvinnor i dagens ”jämställda” Sverige tvingas slita ut såväl kropp som själ i låglöneyrken trots många kvinnors inre längtan om att få ta hand om familj och barn. Efter åratal av slit i den offentliga sektorn avtackas kvinnorna med fattigpension eller också betraktas kvinnorna som sjukdomsfall och hänvisas till Försäkringskassan, eller än värre till Socialtjänsten, för vidare försörjning.

    Aftonbladet, Varannan mamma vill bli hemmafru:
    http://www.aftonbladet.se/wendela/article13833274.ab

    Sydsvenskan, Hemmafrun poppis i Danmark:
    http://www.sydsvenskan.se/danmark/article1610242/Hemmafrun-popular-bland-danska-karriarister.html

  55. Eva Says:

    @ Matte Matik

    ”Det är skillnad på vad folk säger och hur de faktiskt handlar. Att kvinnor i allmänhet väljer i snitt 4 år äldre män som tjänar mer än de själva mäter hur kvinnor faktiskt handlar medan en intervju där de säger sig vilja ha en jämställd man inte säger något om hur de faktiskt agerar.”

    Menar du att ett förhållande inte kan vara jämställt om mannen är 4 år äldre och tjänar mer än kvinnan?

    Du verifierar påståendet ”kvinnor i Sverige vill inte ha en jämställd man överlag” med en enkät gjord bland medlemmarna på Familjeliv.se. Menar du på allvar att Familjelivs medlemmar skulle vara representativa för gruppen ”kvinnor i Sverige”?

  56. Heat Says:

    @torstesson

    ”Jag misstänker att systerskapet sträcker sing längre än till feminister för när man ser uppdelningen på FK och andra offentliga organ på lägre nivåer så vimlar det ju av unga kvinnor som utbildat sig. Var är de utbildade männen? Jag vet ju att dom finns men hur lätt är det för dom att ta sig in på dessa arbetsplatser egentligen? Det behövs skrivas mail till dessa arbetsplatser och där man frågar hur deras jämställdhetsplaner ser ut och vad de kan tänkas göra för att få in fler män där.”

    Mycket bra förslag. Det offentliga är ju till för oss alla, betalas av alla och borde vara första platsen som staten (som föredöme) jobbar för att könet inte ska vara hinder eller uteslutas pga. gamla strukturer, arbetsätt, attityder och inställning. Det handlar ju dessutom om arbete med människor, inte maskiner, vilket gör att könsfördelning kan spela en roll för hur miljön och tankesätt gentemot klienter utvecklas. Självklart är det svårare att komma in som man i en miljö som länge präglats av kvinnligt tankesätt, inte minst på socialkontoren som dessutom jobbar under devisen att kvinnor är extra skyddsvärda.

    Inte heller utbildning ska vara hinder. Hur ser den ut, är det feminism på det schemat, skrämmer man bort killar? Vad görs för att väcka killar intresse för dessa utbildningar som leder till jobb i det allmänna? Hur mycket satsar man på lärlingsplatser, introduktion, information? Förekommer det ens i skolan? Vad gör konsulenterna på skolan i sitt arbete för att väcka nya intressen och tankebanor? Alla har inte en utstakad plan med sig hemifrån och kanske dåligt med kontakter via sina föräldrar.

  57. Matte Matik Says:

    @Eva: Det var inte familjelivsundersökningen jag tänkte på, det är sådant jag läst i förbifarten innan den, jag har inget jag kan hänvisa till och vet inte hur bra de undersökningarna var – men faktum kvarstår – kvinnor väljer män som är i snitt 4 år äldre och tjänar mer, oavsett om de hävdar annars.

    Du inser väl att du genom att argumentera för att ett sådant förhållande ändå kan vara jämställt argumenterar MOT feminismen? Personligen tycker jag absolut det kan vara det, då det är upp till var och en hur de fördelar arbete och barnomsorg, men den feminism som dominerar västvärlden idag anser inte det, då ett förhållande där kvinnan tjänar mindre än mannen per definition innebär att hon är i underläge. Kvinnor ska ut och förvärvsarbeta, vare sig de vill eller inte (och av vad jag sett är kvinnor överlag inte intresserade av att göra det i samma utsträckning som män överlag). Sedan missar man helt att se att män inte har samma möjlighet att bilda familj om de är arbetslösa eller tjänar mindre än kvinnan. Så nej, enligt den feministiska definitionen på jämställdhet är kvinnor (i allmänhet) inte intresserade av jämställda män även om man säger det. Det här är förstås något som jag inte personligen tycker ska ses som positivt för män, då en viktig mansfråga är att ha rätt att vara med sina barn och att inte enbart ses som ett objekt som drar in pengar. Faktum kvarstår dock att det inte går att tvinga kvinnor att ta ihop det med män de inte finner attraktiva (ex arbetslösa, låginkomsttagare).

    Men det beror förstås på vad man menar med jämställdhet. Om du faktiskt på allvar menar att ett förhållande där ena parten tjänar mindre än den andra kan vara jämställt, att ena parten kan ta mer ansvar för matlagning och barn medan den andra förvärvsarbetar, då är kritisk mot feminismen och förmodligen inte långt från vad många andra som kommenterar här förespråkar.

    Personligen skulle jag däremot inte vilja vara den som har huvudansvaret för förvärvsarbetet och missa att vara med mina barn. Det betyder dock inte att andra inte får göra på det viset.

  58. Matte Matik Says:

    @Eva: Det ska förstås vara ”om du faktiskt på allvar menar att ett förhållande där ena parten tjänar mindre än den andra kan vara jämställt, att ena parten kan ta mer ansvar för matlagning och barn medan den andra förvärvsarbetar, då är du faktiskt kritisk mot feminismen och förmodligen inte långt från vad många andra som kommenterar här förespråkar.”

  59. Eva Says:

    @ Matte Matik

    Det problem som jag har med ditt (och Torstenssons) resonemang är ”faktumet att kvinnor väljer män som är 4 år äldre och tjänar mer” skulle vara ett argument för att kvinnor inte vill ha jämställda män.

    Om jag har förstått er logik rätt så utgör skillnad i ålder och lön ett hinder för att pappor är föräldralediga och att man delar jämlikt på hemarbetet (vilket var de mått på jämställdhet som användes i SCB-undersökningen). Och den uppfattningen delar inte jag. I så fall borde kvinnor ha valt annorlunda tidigare, med tanke på resultatet i den gamla SCB-undersökningen, och det har jag svårt att tro.

    Generellt skulle jag inte vilja kalla ett förhållande jämställt där mannen förvärvsarbetar och kvinnan är hemmafru. Men jag har inget problem med att människor gör det valet, så länge det är medvetet och genomtänkt från bådas sida.

    Tips! Lägg inte energi på att fundera på om jag argumenterar för eller emot feminismen. Jag uttrycker bara mina egna personliga tankar och åsikter.

  60. leifer Says:

    I sammanhanget kan det väl vara värt att nämna att det är svårt att ekonomiskt ha råd med en hemmafru. Vi har ett skattesystem som mer eller mindre tvingar båda att förvärvsarbeta. Sambeskattning togs bort på 70-talet. Därmed kan man ju säga att det inte alls är upp till var och en att välja, valet är förbehållet få och troligen då familjer där mannen har ovanligt hög inkomst (även om det faktiskt förekommer en del familjer där det är kvinnan som tjänar stora pengar och mannen är hemma och servar, förvisso måste det väl då ses som förtryck av mannen och icke jämställt, men i alla fall).

  61. Micke Says:

    Jag har hållit på med musik i olika band sedan jag var 15 år….(är 47 år idag)….jag har spenderat oräkneliga timmar i replokaler, och burit oräkneliga kilon med utrustning upp och ner för källartrappor och in & ut på krogar/pubar o.s.v……för att jag tycker att det är jäkligt kul att spela musik.

    Förra året gjorde jag c:a 50 gig med mitt band, vid sidan om ett heltidsjobb.

    Tyvärr ser man väldigt få tjejer som håller på med detta, ens på min ganska låga nivå……de prioriterar väl annat. De kanske inte tycker att det är lika kul med musik, och att lira i ett band? Generellt kanske tjejer inte är lika ”nördiga” som killar, och snöar in på sina hobbies lika hårt..? Jag vet inte varför tjejer inte drar igång band i samma utsträckning som killar…

    Men det finns ju inga hinder, som jag ser det. Sommarjobba – Spara pengar – Köp prylar – Dra igång! Så gjorde vi, och det borde funka för tjejerna också.

    Om det nu är så att väldigt få tjejer håller på nere på min gräsrotsnivå……kombinerat med att det är väldigt få som överhuvudtaget lyckas i musikbranschen….

    Är det då underligt att de som blivit ”stjärnor” oftare är killar..?

  62. Gonzo Says:

    @lavazza1891
    28 augusti 2012 kl. 11:31
    Tina Turner fick strålande recensioner som 69-åring 2009.
    http://www.svd.se/kultur/scen/orkanen-tina-drog-in-over-stockholm_2766181.svd

    ”Tina Turner plötsligt står där likt en statyliknande superkvinna på en tio meter hög piedestal.”

    En 69 årig kärring beskrivs som en superkvinna? Ha ha

  63. Alex Says:

    Roligt då att en stor del av Gagas musikalitet ‘lånar’ direkt från dessa gubbar; Bowie, Springsteen och Queen är uppenbara hjältar för henne.

  64. Nils Jungenäs Says:

    Lady Gaga hör tydligen till den lilla skara högpofilerade kvinnliga kändisar som uttalat ett avståndstagande från feminismen.

Kommentera

