Vänsterpartiets partiprogram förklarar Patriarkatet

by

Efter tips från Göran har jag tagit mig en titt på Vänsterpartiets partiprogram. Det innehåller en hel del om feminism och genus. Nedan finner du ett avsnitt i partiprogrammet som bär rubriken ”Patriarkatet”:

Patriarkatet

Vi lever i ett samhälle som bärs upp av en maktstruktur grundad på kön: patriarkatet. Det är ett system som innebär mäns kontroll över kvinnors liv. Detta system överordnar män och underordnar kvinnor både samhälleligt och privat.

Det patriarkala maktmönstret genomsyrar förhållandet mellan könen på alla områden, i familjen, på arbetsmarknaden, i statsapparaten, i myndighetsutövning och i de politiska församlingarna. Kvinnoförtrycket förekommer både öppet och dolt, medvetet och omedvetet. Det återskapas ständigt i nya former.

Patriarkatet är ingen biprodukt av kapitalismen utan en självständig maktfaktor i samhället.

Patriarkatet har sin materiella bas i reproduktionen, den sociala verksamhet där människor föder och fostrar nya generationer. Män som grupp utövar makt genom kontroll av kvinnors sexualitet och arbete både i familj och samhälle. I arbetsdelningen mellan könen framträder strukturen tydligt. Män och kvinnor gör olika saker och befinner sig på olika platser, vilket antas motivera att de betalas olika och har olika mycket makt.

En utvidgning av kvinnors makt, inflytande, utrymme och inkomster kommer att innebära en inskränkning för män. Samtidigt innebär det patriarkala systemet också begränsningar av mäns livsval.

Olika män har olika positioner i könsmaktsordningen men systemet skapar ett ömsesidigt beroende mellan män, en lojalitet som befäster deras samhörighet med varandra. Patriarkatet ger gruppen män makt över gruppen kvinnor och ger män fördelar som de inte frivilligt avstår från. När kvinnor ställer krav på ändrade maktförhållanden blir de ett hot mot mäns makt.

Det sexualiserade våld som utövas av män mot kvinnor och barn över hela världen, liksom våld mot homosexuella, återspeglar och upprätthåller den manliga maktstrukturen. Våldet mot kvinnor och barn exploateras av porrindustrin, som blivit en vinstgivande kapitalistisk storindustri. Människohandel inom och över nationsgränser växer i omfattning.

Porrindustrins bildflöde förmedlar förakt och manlig dominans. Pornografi och prostitution är besläktade fenomen. De blottlägger båda grundläggande strukturer i samhället som ytterst handlar om ojämna maktrelationer mellan könen. Kriminaliseringen av könsköparna kan inte ensamt utrota prostitutionen, men samhället markerar sin syn på könsköp.

Historiska, ekonomiska, sociala och politiska faktorer bestämmer hur kvinnoförtrycket konkret yttrar sig i olika samhällen och vid skilda tidpunkter. Dessa skillnader är stora och betydelsefulla, men förändrar inte patriarkatets generella karaktär.

Mäns överordning och kvinnors underordning är ingen naturlag. Kampen för kvinnors rättigheter har givit viktiga resultat. Feminismen ger argument och redskap för den särskilda kvinnokamp som måste föras för att patriarkatets makt skall kunna brytas. Denna kamp förs inom politiken och arbetslivet, men också i privatlivet.

.

Att ett riksdagsparti har sådana här skrivningar i sitt partiprogram måste anses utgöra ett exempel på att samhällsklimatet på genusområdet är extremt i Sverige. Männen är Det Skyldiga Könet och kvinnorna är Det Drabbade Könet. ”Statsfeminism”, säger en del.

För övrigt: ”Mansförbjudet” har nu klättrat till plats 43 på topplistan hos Adlibris (direktlänk) över de 100 mest sålda böckerna.

97 svar to “Vänsterpartiets partiprogram förklarar Patriarkatet”

  1. Madden Says:

    Trams Vänsterpartiet är bästa partiet. Jämstålldism normen usch usch usch

  2. leifer Says:

    Undrade om dom pratade om Sverige eller ”resten av världen”, men första meningen klargjorde att det just handlar bara om Sverige i texten som följer sen.

    ”Vi lever i ett samhälle”

  3. Dodgy Dave Says:

    Var är journalisterna? Vad är det som gör att ingen journalist vågar ta tag i öppet mål?

    Härligt att boken är på väg upp!
    Prognos:
    1. 50 Shades of Grey
    2. Mansförbjudet
    3. Jämställdhetsbluffen

  4. Madden Says:

    Btw den stora Patriarken ni vet han den där Assange som inte kan hålla snorren i styr, försöker glida undan den svenska rättvisan. Men han kommer hit så småning om, så lugna o fina ni rättshaverister, rättvisan kommer i fatt den grottmannen med.

  5. Kvinnor kunde tydligen inte. « Malte on the Roxxx Says:

    […] att hon avser att sluta efter nästa riksdagsval. Vad ni än gör, svenska folket, släpp inte in Vänsterpartiet, även kallat det nya VPK – VänsterPartiet Könsseparatisterna, i maktposition. Citat från […]

  6. Madden Says:

    ”Prognos:
    1. 50 Shades of Grey
    2. Mansförbjudet
    3. Jämställdhetsbluffen”

    Visst bland era propagandaböcker blir det säkert så, men du det finns miljontals böcker med oändligt större intresse än att läsa enstaka böcker av manliga gnällspikar som inte vill ha ens en atom av jämställdhet.

  7. Dodgy Dave Says:

    @Madden
    På 13.14 rekommenderas Valium.

    På 13:19. Ser du 50 Shades of Grey som en propagandabok?. Det är någon form av tantsnusk. Jag lämnade kvar den på första platsen för att den nog är ointaglig…

  8. Madden Says:

    Puss på dig Dodgy Dave

  9. Dodgy Dave Says:

    @ Madden
    Tack för det! Inget dåligt sätt att börja en lördagkväll.

  10. Madden Says:

    Är det redan kväll för dig Dodgy Dave. Inte förvånande alls. Sov gött lilla grabben.

  11. JD Says:

    partiprogrammet måste skickas till media utomlands.
    Shockerande att man anser att Män som grupp stödjer våld mot kvinnor och barn.
    Otroligt att det här är ett riksdagsparti i Sverige år 2012!

    Helt fucking jävla otroligt alltså!🙂

  12. leifer Says:

    @Madden 13:14

    Problemet är väl att kvinnor springer benen av sig för att ha sex med ”stora patriarker som Assange” , medan kvinnor visar närmast noll intresse för vanliga laglydiga jämställda män, dvs dom är jämförelsevis osexiga. Hur arbetar vänsterpartiet och feminismen för att förändra det?

  13. Dodgy Dave Says:

    @Madden

    Tack för din sakliga kritik och din väl avvägda argumentation. På återseende!

  14. Peter Jacobsson Says:

    Nog är det märkligt, dessa kommunister stog på barikaderma och ropade ut kvinnans sexuella frihet, i dag säger man att det är fel att kvinnor viker ut sig i Slitz, patriarkatet exploaterar kvinnans sexuella frigörelse. Snacka om att kommunisterna söker möjligheter att få förtrycka oluktänkande

  15. Genusfolket vs Jämställdismen! – Del 1 Lagstiftning och sexbrott « Aktivarum Says:

    […] Genusnytt: Vänsterpartiets flumdefinition av Patriarkatet. […]

  16. schmucken Says:

    ”Patriarkatet har sin materiella bas i reproduktionen, den sociala verksamhet där människor föder och fostrar nya generationer. Män som grupp utövar makt genom kontroll av kvinnors sexualitet och arbete både i familj och samhälle…”

    Nonsens!

    En man kan inte bli gravid således inte heller göra abort och inte heller hur som helst frånsäga sig faderskap (”juridisk abort”).

    En kvinna kan vanligtvis däremot (vilket är närapå onödigt att påpeka) utan direkta hinder bli gravid (bortsett från diverse biologiska orsaker), enkelt göra abort och hävda faderskap (lagligt bindande).

    Vem har alltså makten i reproduktionen?

    Svar: Kvinnan (matriarkatet).

    Är det patriarkatet eller matriarkatet som har makten i det dagliga livet som påverkar barnen?

    Svar: Mestadels kvinnor (matriarkatet) i hemmet, förskolan, dagis, fritids, skola…

    Tss tss… dags för kvinnor att maka på sig, va’?

    / schmucken

  17. leifer Says:

    schmucken

    Väl talat. Visst är det kvinnor som har makten över barnen. Men även överlag vad gäller relationer och sexuell makt. Även i hemmet är det kvinnan som bestämmer. Liksom val av bostad och hur den ska inredas.

  18. Hjalmar Says:

    Tänk om VPK modell 1972 kunde få träffa Vp(k) modell 2012, och tala de senare tillrätta… En eldfängd diskussion:)

  19. Madden Says:

    Leifer dom flesta män klarar umgås naturligt med oss tjejer utan att doppa snorren varsomhelst eller sitta här på GenusTrams och gnälla över att kvinnor får stöd att delta i avgörande beslut. Dock med det inte sagt alla män här är usla killar, men några sticker ut ur mängden.

  20. Göran Jansson Says:

    ”schmucken

    Klockrent !!

    Hittar bara ett fel : att jag inte själv kom på den infallsvinkeln . := )

  21. Patrik Boman Says:

    Vänsterpartiet gör bort sig rejält med sådana här programförklaringar. De skrämmer bort männen från partiet. Förhoppningsvis går männen till (s) och (v) åker ur riksdagen.

  22. Ninni Says:

    @ schmucken (leifer och Göran Jansson)

    Väl skrivet schmucken!

    Uppenbarligen har de svårt att bestämma sig, se detta:

    Samtidigt hotas vi inte i vår könsidentitet, för vår överordning i hemmet motsvaras av en underordning på arbetet – och det är detta arbete, denna offentliga sfär, som är den viktiga. (Under det rosa täcket N. Björk, 2012, s. 102)

    Och ja, Björk har rätt(förutom att hon naturligtvis inte har rätt som överordnad att avgöra vilken makt som är ”den viktiga”) Kvinnan har makten och är överordnad mannens makt i samma sociala position. Då vi kvinnor sedan länge kan välja att studera och göra karriär finns det ingen plats kvar där männen har någon makt på grund av sitt kön. Män kan däremot inte göra mycket annat än att ”gilla läget” vad gäller hemmets makt och kvinnans total makt över reproduktionen.

    Det är en sak som jag som jämställdist vill förändra så långt det är möjligt.

  23. Göran Jansson Says:

    # Madden

    De fem härskarteknikerna :

    – Osynliggörande
    – Förlöjligande
    – Undanhållande av information
    – Dubbelbestraffning
    – Påförande av skuld och skam

    (Efter den norska feministen Berit Ås)

    Känner Du igen Dig Madden? Du lyckades pricka alla fem .

    Varför är DU f.ö här på ”GenusTrams och gnäller”

    Dina ord ,inte mina ?

    /Göran i Gamleby

  24. leifer Says:

    @Madden 14:17

    Du snackade ju om patriarkatet, nu förnekar du helt plötsligt dess existens. Bestämma dig.

  25. lavazza1891 Says:

    ”Patriarkatet har sin materiella bas i reproduktionen, den sociala verksamhet där människor föder och fostrar nya generationer. Män som grupp utövar makt genom kontroll av kvinnors sexualitet och arbete både i familj och samhälle. I arbetsdelningen mellan könen framträder strukturen tydligt. Män och kvinnor gör olika saker och befinner sig på olika platser, vilket antas motivera att de betalas olika och har olika mycket makt.

    En utvidgning av kvinnors makt, inflytande, utrymme och inkomster kommer att innebära en inskränkning för män. Samtidigt innebär det patriarkala systemet också begränsningar av mäns livsval.”

    De har helt rätt. Patriarkatet är samarbete och kompromisser, ett quid pro quo. Männen ställer upp med försörjning och försvar och får som ersättning exklusiv tillgång till sex, garanterat egen avkomma och kvinnans arbete och stöd i den privata sfären.

    Det patriarkala samhället hindrar män från att inte försvara och försörja kvinnor och samhälle, och förhindrar kvinnor från att ha sex med vem de vill, att ha ensam kontroll över avkomman och från att bara arbeta för sig själv och inte för familj och samhälles bästa.

    I det kommunistiska samhället behöver män inte försvara och försörja kvinnor och samhälle, och kvinnor kan ha sex med vem de vill, har ensam kontroll över avkomman och behöver bara arbeta för sig själv och inte för familj och samhälles bästa. Ingen behöver göra några ansträngningar eller kompromisser, utan slipper att göra uppoffringar och kan behålla alla sina resurser för sig själva.

    Eller så betyder kritik av patriarkatet inte att man utlovar dess motsats. Vad vet jag? Men vad är i så fall poängen med kritiken?

  26. Argus Says:

    De män som tänker sig att rösta på Vänsterpartiet måste väl vara av den självföraktande sorten. Hade de inte haft en så pass vettig partiledare som Jonas Sjöstedt hade de straffat ur sig själva ur politiken precis som Feministiskt Initiativ.

  27. leifer Says:

    @Göran Jansson

    Jag tror jag identifierat en härskarteknik till. Det är att göra sig till offer (och se alla andra som elaka förövare) för att på så sätt ogiltigförklara alla andra åsikter. Ex ”hatet mot feminismen”. Men det kanske faller in under en eller flera av punkter du nämnde,

  28. Joakim Steneberg Says:

    Ähum, ja det här var väl objektivt och väl argumenterat från V…
    Det enda som visade något som helst politiskt intresse och en minimal förståelse för män var: ”Samtidigt innebär det patriarkala systemet också begränsningar av mäns livsval”.
    Punkt slut, inget mer om det.
    Sedan anser ju jag, att det finns ingen anledning annat än att se kritiskt på begreppet patriarkat, och inte försöka göra något positivt av det.
    Det befinner sig idag i samma anitintellektuella fålla som begreppen feminism, genus och i realiteten även jämställdhet, dessvärre.
    Men det sista är ju ett etablerat begrepp även utanför politiken så där kanske det går att göra något?
    I alla fall att påpeka vinklingen. Det har var ingen ”jämställd” genomgång av könen av V!
    Ordet nämns inte ens av V vad jag såg.
    ”Det är dags att gå från jämställdhet till feminism!” (Gudrun Schyman) Storemor ser er Vänsterpartister!

  29. leifer Says:

    @Ninni
    ”Det är en sak som jag som jämställdist vill förändra så långt det är möjligt.”

    Tack det låter kanon! Att frigöra även männen då.🙂

    Jämställdhet måste ju handla om båda könen, och att inget kön ska ha makt på det andra könets bekostnad. Det tycks vara jobbigt för kvinnor nu att ge upp sin könsbaserade makt, är det rädsla månne? För i den processen kan ju faktiskt kvinnor slippa ett ok, det att kvinnor ses som huvudansvariga för barn, och alltid måste identifiera sig som mamma först och främst. Jag brukar prata om att det mest traumatiska för män är att bli arbetslös, medan det mest traumatiska för kvinnor är att förlora vårdnaden över ”sina” barn. Dvs detta är då hur samhället är organiserat och mannens roll är att jobba heltid, det är en norm och gör han inte det så är han ingen man. Han ska dessutom helst tjäna bra och bättre än sin kvinna (vilket blir allt svårare för män att leva upp till).

  30. JD Says:

    Som någon skrev tidigare.
    Varför skriver inte Svensk media om det här?

  31. Madden Says:

    Absolut Leifer, offerrollen är en grymt använd härskarteknik en del av er kör med här inne.

  32. Göran Jansson Says:

    #Patrik Boman

    De är redan bortskrämda :

    – Första vice ordförande är kvinna
    – Andra vice ordförande är kvinna
    – Den ekonomisk-politiska talespersonen är kvinna
    – I partistyrelsen är 63% kvinnor (14 kvinnor och 8 män)
    – Bland riksdagsledamöterna är 58% kvinnor (11 kvinnor och 8 män)
    – I verkställande utskottet är 57% kvinnor (4 kvinnor och 3 män)

    ”Gubbröra” , kallar Gudrun ”Schyman detta .

    (Saxat ur Pär s blogg)

    Kanske betyder det att gubbar börjar röra på sig ?

    /Göran iGamleby

  33. lavazza1891 Says:

    ”Olika män har olika positioner i könsmaktsordningen men systemet skapar ett ömsesidigt beroende mellan män, en lojalitet som befäster deras samhörighet med varandra. Patriarkatet ger gruppen män makt över gruppen kvinnor och ger män fördelar som de inte frivilligt avstår från. När kvinnor ställer krav på ändrade maktförhållanden blir de ett hot mot mäns makt.”

    Intressant. Patriarkatet skapar således enligt motsatsslut inget ömsesidigt beroende mellan kvinnor och män. Män är beroende av varandra men inte beroende av kvinnor. Män får allt från kvinnor men behöver inte ge något i gengäld. Vari ligger i så fall patriarkatets begränsningar av mäns livsval? Begränsningen ligger i så fall bara i mäns beroende av varandra, medan män inte behöver ge något till kvinnor för att få något från kvinnorna. Kvinnorna försörjs och försvaras inte alls av männen, tydligen, utan kvinnorna försvarar och försörjer sig helt ensamma plus att de ger männen en massa extra.

  34. Taste in men Says:

    Låter som en skrift från medeltiden, fast då var det djävulen det handlade om när det istället är männen idag. Halva befolkningen alltså.

  35. Ninni Says:

    @ Leifer

    Tack det låter kanon! Att frigöra även männen då.🙂

    Som jag ser det så friar det både männen och kvinnan. Om man delar makten så delar man också ansvaret, tillsammans är vi starkare än var för sig.

    Idag ser maktfördelningen väldigt konstig ut. Kvinnan har makten, mannen ansvar och skyldigheter. Men kvinnan pressas också(du vet detta med kollektivismen och ”vi kvinnor”) att behålla makten pga social bestraffning som sker mellan kvinnor om man inte lever upp till ”Kvinnan”
    Som jag ser det är det till största delen win-win.

  36. lavazza1891 Says:

    Tanken är kanske att män ska få lite mer frihet men mycket mer ansvar, medan kvinnor ska få mycket mer frihet och mycket mindre ansvar. I det kommunistiska samhället är kakan att dela på mycket större.

  37. ParStrom Says:

    För kännedom: Admin modererar kommentarer på mitt uppdrag. Olämpliga kommentarer raderas, och i vissa långtgående fall blockeras personer från fortsatt kommenterande.

  38. lavazza1891 Says:

    Eller så är tanken att ansvar och friheter totalt kommer vara desamma men att fördelningen kommer vara så optimal att nya ansvarsområden och nya frihetsinskränkningar kommer att kännas mycket lättare att bära än de gamla.

  39. Göran Jansson Says:

    #Admin

    Ok

  40. Biologist? Says:

    Ninni

    ”kvinnans total makt över reproduktionen.”

    Man är såvitt jag vet fortfarande två om att skapa liv.

  41. psodh Says:

    Fi fick väl 0,4 % i förra valet. Kan vi hoppas på något liknande för V när partirepresentanter grillas för dessa formuleringar inför nästa val.

  42. ADS Says:

    Jag skulle vilja veta hur vänsterpartiets gamla arbetarkärna ser på att få veta att de som män automatiskt är överordnade deras kvinnliga VD.

    Den enklaste förklaringen är väl helt enkelt att det inte finns någon arbetarkärna kvar i vänsterpartiet, utan att det nu mer är helt uppbyggt kring identitetspolitik.

    Även som ganska rabiat antikommunist känns det lite sorgligt att det numera inte är något parti som längre specifikt för arbetarklassens kamp. Samtliga sätter ju särintressen som feminism, mångkultur, mm före svenska arbetare.

    Egentligen är det ju fullkomligt bisarrt hur ofta företrädare för sossarna och vänstern uttalar sig föraktfullt om människor som jobbar med händerna och inte vill eller kan skaffa en högskoleexamen. Åtminstone så länge människorna i fråga är svenska män. Den gruppen ska ju nominellt vara en del av partiets kärna.

  43. Men@Work Says:

    Har tagit mig friheten att byta ut ett par ord i texten:

    Vi lever i ett samhälle som bärs upp av en maktstruktur grundad på kön: feminismen. Det är ett system som innebär feministers kontroll över mäns liv. Detta system överordnar feminister och underordnar män både samhälleligt och privat.

    Det feministiska maktmönstret genomsyrar förhållandet mellan könen på alla områden, i familjen, på arbetsmarknaden, i statsapparaten, i myndighetsutövning och i de politiska församlingarna. Mansförtrycket förekommer både öppet och dolt, medvetet och omedvetet. Det återskapas ständigt i nya former.
    🙂

  44. Ninni Says:

    @ Biologist?

    Man är såvitt jag vet fortfarande två om att skapa liv.
    Man är två om att skapa liv, ja. Men bara en bestämmer om huruvuda båda ska eller inte ska bli förälder. Graviditet är inte samma sak som föräldraskap.

  45. schmucken Says:

    @ Biologist?:

    ”Man är såvitt jag vet fortfarande två om att skapa liv.”

    Njae, hört talas om insemination, IVF, provrörsbefruktning…?

    Leder till tankar om surrogatmammors vara eller icke vara.

    / schmucken

  46. leifer Says:

    @Ninni

    ”Som jag ser det är det till största delen win-win.”

    Jo håller med där också. Grundtanken är ju att båda könen tjänar på att man river ner alla könsprivilegier. Som jag ser det så har man i princip rivit ner alla könsprivilegier män haft, samtidigt som man närmast gått åt motsatt håll vad gäller kvinnor. Nu gäller det att riva ner kvinnors alla könsprivilegier. Och givet kommer man då kunna jobba bort sånt som ”en dålig mor” etc. Dvs kvinnan ska inte behöva ses som huvudansvarig för barnen, vårdnadshavare nr1. Men det verkar sitta oerhört långt inne för kvinnor att släppa detta och feminismen hjälper ju inte alls till där i praktiken. Feminismen måste inse nån gång att ansvar och makt hänger ihop, man måste verka för att minska kvinnors makt, om man ska slippa ansvar. Men detta kan och vill inte feminismen se. Fast ska man dock förtydliga och många icke feminister, både kvinnor och män, är emot att man river ner kvinnans domän. För många män, inte minst patriarkaliska män, är det ju dessutom rätt praktiskt att låga kvinnor sköta sina traditionella områden. Så vi jobbar alltså i en enorm motvind och det tycks vara få som förstår detta eller ens vill det.

    För mig är det dock enormt motsägelsefullt med många svenska män, som tycker att kvinnor självklart ska ha samma möjligheter som män inom arbetslivet, medan man ändå försvarar kvinnors ”rättigheter” inom reproduktionen. Jag gissar att det delvis beror på att män ändå är rätt hårt indoktrinerade i detta med att skydda kvinnor och att det då blir en slags björntjänst med att inte låta kvinnor frigöras från barnområdet.

    Jag kan förvisso se samma ologik hos kvinnor, som vill försvara sina domäner men ändå kräver lika behandling i arbetslivet.

    Det stora uppvaknandet om barnfrågan har inte kommit ännu. Jag tycker också makt och media resonerar oerhört naivt när det kommer till HBTQ-personers rättigheter. För man missar helt barnfrågan där och hur den ska kunna lösas. Ex hur två homosexuella män som lever tillsammans, ska kunna kräva lika rättigheter som alla andra par.

  47. schmucken Says:

    @ Ninni;

    Hoppsan, du hann före.
    😉

    / schmucken

  48. JustMe Says:

    Jag tror att bakom Maddens kommentarer ligger en uttänkt strategi. Vederbörande vill reta upp folk. Om någon blir uppretad och ger igen med samma mynt så kan Madden visa upp dessa kommentarer (tagna ur sitt sammanhang) på lämplig feministsajt som exempel det mansgriseri som finns på Genusnytt. Hoppas ingen går på det.

  49. Biologist? Says:

    schmucken

    Ja, jag har hört talas om insemination men det är fortfarande ingen vanlig praktik i det här landet. De flesta barn kommer inte till på det sättet.

    Ninni

    Jag upprepar mitt svar till schmucken: i den faktiska verkligheten är män fortfarande delaktiga i beslutet att skaffa barn. Inte alltid, men ofta. Och detsamma gäller förresten även föräldraskap, även om det inte var det jag pratade om.

  50. AV Says:

    Det patriarkala maktmönstret genomsyrar förhållandet mellan könen på alla områden, i familjen, på arbetsmarknaden, i statsapparaten, i myndighetsutövning och i de politiska församlingarna. Kvinnoförtrycket förekommer både öppet och dolt, medvetet och omedvetet. Det återskapas ständigt i nya former.

    Detta får definitivt foliehatt-o-metern att ge fullt utslag. Mönstret känns igen från andra konspirationsteorier. En mystisk makt som finns överallt oftast utan att synas, utom för de som har särskild förmåga att se tecknen. Varken förövare eller offer behöver ens veta om vilka roller de spelar. De är helt i händerna på ”makten”. Eftersom direkt motsatta händelser båda är bevis för konspirationen är den inte falsifierbar. Att man förnekar dess existens betyder bara att man antingen är med på det eller inte är upplyst. Makten har också den farliga förmågan att likt mytologins hydra ständigt komma tillbaka i nya former. Hugger man av ett huvud växer två nya ut. Endast en ständig kamp från de rättrogna kan knäcka monstret.
    Utan att bryta Goodwins lag för mycket för det tankarna till Judiska världskonspirationen (ZOG), New World Order, Illuminati etc. Det enda som saknas är ett passus om hur patriarkatet avlyssnar kvinnor genom eluttagen.

  51. schmucken Says:

    @ AV, som sa:

    ”Detta får definitivt foliehatt-o-metern att ge fullt utslag. Mönstret känns igen från andra konspirationsteorier. En mystisk makt som finns överallt oftast utan att synas, utom för de som har särskild förmåga att se tecknen.”

    Definitivt, bra att du påpekar detta.🙂

    @ Foliehattarna:

    Håll i hatten, för nu blåser det!
    😉

    / schmucken

  52. Göran Jansson Says:

    # Men@Work 16.10 Trycker på gilla-knappen

    Att media inta skriver om saken kanske kan bero på att journalistkåren har en röd anstrykning .

    Enligt en färsk undersökning från Göteborgs Universitet röstar kåren enl, följande:

    Mp 41%
    V 15%
    S 14%
    M 14%
    Fp 7% %
    C 4%
    Kd 2%

    På Svt och SR är siffran för Mp över 50%

    Där har vi nog de ”dolda strukturer” som fungerar
    som ett ”glastak” för jämställdhetsfrågor och som gör att
    feministiska frågor ”lyfts fram” på ”mäns bekostnad” .

    /Göran i Gamleby

  53. Ninni Says:

    @ Biologist?

    i den faktiska verkligheten är män fortfarande delaktiga i beslutet att skaffa barn. Inte alltid, men ofta.

    I den faktiska världen behandlar partners varandra väl. Inte alltid, men ofta. Således behöver vi inte bry oss om de personer som råkar ut för partnervåld?

    Jag bryr mig om mina medmänniskor oavsett om dessa tillhör en majoritetsgrupp(=ofta) eller en minoritetsgrupp. Det är för dom som inte är ense frågan spelar roll.

    Tillika vill jag man börjar diskutera huruvida vi ska ha statlig finansierad IVF osv. Det finns gott om barn i världen som behöver ett hem, jag ser hellre att vi statligt subventionerar adoption, även för singelföräldar(under förutsättning att trygghet för barnet finns säkrad i förälderns närhet).

    Det skulle ta udden av maktförskjutningen i reproduktionsfrågan och ge män så lika rättigheter på området som möjligt.

  54. Biologist? Says:

    Ninni

    Ingenstans har jag ställt de flesta mot de färsta. Jag bara konstaterar att “kvinnans totala makt över reproduktionen” är ett uttalande som inte speglar verkligheten.

  55. schmucken Says:

    @ Ninni:

    ”Det finns gott om barn i världen som behöver ett hem, jag ser hellre att vi statligt subventionerar adoption…”

    Det håller jag med dig om.

    Att adoptera ett barn som behöver ett hem, att ge barnet omvårdnad och trygghet visar på sann människokärlek och äkta solidaritet med våra medmänniskor.

    Hellre adoption än IVF.

    / schmucken

  56. Nej till feminism och feministiska förklaringsmodeller ! Says:

    Kommer Pärs bok ut på engelska.

  57. schmucken Says:

    @ Biologist?, som sa:

    Jag bara konstaterar att “kvinnans totala makt över reproduktionen” är ett uttalande som inte speglar verkligheten.

    Det har du antagligen rätt i.

    Men ”kvinnans närapå totala makt över reproduktionen” speglar troligtvis verkligheten bättre.

    / schmucken

  58. Ninni Says:

    @ Biologist?

    Att man tar ansvar för den makt(och ja, jag håller med om att majoriteten kvinnor tar ansvar och diskuterar saken med sina partners) man har innebär inte att man inte har total makt.

    Låt oss hypotetiskt säg så här; om jag hade velat ha barn men inte min man, då kan jag ”glömma” p-piller(vanligaste p-medel i fasta förhållande) och ”råka” bli gravid. Vad kan han göra om jag vägrar?
    Om jag råkar bli gravid, så är det ytterst mitt beslut att behålla det eller ej(vilket jag anser det ska vara). Vad kan han göra om han vill behålla det? Eller om han inte vill bli förälder?

    Total makt.

  59. Pelle Says:

    ”Detta system överordnar män och underordnar kvinnor både samhälleligt och privat.”

    Av mina upplevelser så är det inte män som har makt inom den privata sfären. Generellt inom familjer (konventionella sådana) så inte är det mannen som bossar, snarare kvinnan. (undantag finns givetvis). Men vad vet jag, jag är ju en man (jag kanske går patriarkatets ärenden med mina hemska påståenden…)

  60. Nej till feminism och feministiska förklaringsmodeller ! Says:

    Vad är det som säger att den makten som DOM har räknat ut här är den makt som är åtrådd att ha?

    Makt i vänsterpartiets exempel säger inget om hur lätt livet är att leva.

  61. Nicke 2 Says:

    Helt rätt Pelle! Alla vet ju att det är så, att inom de flesta familjer så styr kvinnan, jag har mellan ”skål och vägg” aldrig hört någon vare sig man eller kvinna ha en annan uppfattning. När den personen skriver så att mannen är överordnad även privat undrar hur han/hon tänker, de måste ju veta att det inte är sant. Antagligen för att det låter bra och politiskt korrekt.

  62. Biologist? Says:

    Ninni

    ”Att man tar ansvar för den makt(och ja, jag håller med om att majoriteten kvinnor tar ansvar och diskuterar saken med sina partners) man har innebär inte att man inte har total makt.”

    Män har makt att med våld tvinga sig till saker: betyder det att män besitter den ultimata makten, dvs, makt över allt mellan himmel och jord och däribland reproduktion? Visst, så kan man se det, men eftersom män i allmänhet inte griper efter denna makt (de ”tar ansvar och diskuterar” istället) så blir det konstigt att beskriva det som att de har den.

    ”Låt oss hypotetiskt säg så här; om jag hade velat ha barn men inte min man, då kan jag “glömma” p-piller(vanligaste p-medel i fasta förhållande) och “råka” bli gravid. Vad kan han göra om jag vägrar?
    Om jag råkar bli gravid, så är det ytterst mitt beslut att behålla det eller ej(vilket jag anser det ska vara). Vad kan han göra om han vill behålla det? Eller om han inte vill bli förälder?

    Total makt.”

    Han kan använda våld, tänk lejonhannar. Det enda som hindrar honom från att använda våld är det sociala kontrakt som ni har upprättat mellan er och som säger att ni ska (typ) dela på makten.

    Jag tycker att man ska utgå från detta kontrakt när man talar om vem som har makt och vem som inte har makt. Annars blir det genast väldigt läskigt.

  63. Mars Says:

    @Biologist?: Jag blir nyfiken – var är mannens makt över reproduktionen enligt dig? Hittills säger du bara nej. Förklara din ståndpunkt. I likhet med många härinne – tror jag – förstår vi ärligt talat inte alls vad du menar.

  64. Mars Says:

    @Biologist: Är alla män våldtäktsmän enligt dig? Till och med för mainstream-feminister är detta en högst extrem åsikt.

    Dessutom – det du beskriver är en sorts makt över sexualiteten. Det är idag inte ens i närheten att vara makt över reproduktionen.

  65. Ninni Says:

    @ Biologist?
    Att du upplever det väldigt läskigt, gör inte saken annorlunda och förändrar inte mina åsikter angående reproduktionasmakten.

    Det enda som hindrar honom från att använda våld är det sociala kontrakt som ni har upprättat mellan er och som säger att ni ska (typ) dela på makten.

    Ja, men om han ändå missbrukar den makten så är det olagligt och han får skaka galler. Men om jag missbrukar min makt så får han vackert betala 20 år.

    Vi kan avsluta här om du önskar.

  66. Kim Says:

    Stackars V. Partiet hade kunnat utnyttja världskapitalismens nuvarande kris och blivit ett av de tre största partierna. Istället ägnas så mycket energi åt olika sorters svartvitt offerkofteri, bland annat patriarkala hjärnspöken till teorier.

    Jag hoppas att någon av de stora drakarna gör stort nummer av detta elände så att V antingen försvinner eller förändras.

  67. Rocki Says:

    Oj igen! Varför är de så paranoida? Min första impuls är att skratta eftersom det är så befängt men när man kopplar ihop sådana här föreställningar med att människor överlag är dåliga på kritiskt tänkande så känns det läskigt på något sätt.

  68. Torbjörn Says:

    Nog för att man förstått att det inte stått helt rätt till i Vänsterpartiet, men att de var sådana här foliehattar kunde man ju inte tro. Det här visar ju tydligt vilken konspirationsteori hela idéen med patriarkatet är.

  69. Biologist? Says:

    Ninni

    Det är framför allt den biologiska verkligheten som skrämmer mig, dvs mannens makt att härska genom våld.

    ”Ja, men om han ändå missbrukar den makten så är det olagligt och han får skaka galler. Men om jag missbrukar min makt så får han vackert betala 20 år.

    Vi kan avsluta här om du önskar.”

    Olagligt därför att män vill att det ska vara olagligt – javisst.

    Mars

    ”Jag blir nyfiken – var är mannens makt över reproduktionen enligt dig?”

    Den finns i konventionen som säger att män och kvinnor delar på ansvaret för reproduktion och föräldraskap. Kanske är detta på väg att rubbas men jag anser inte att vi är där ännu.

    ”Är alla män våldtäktsmän enligt dig? Till och med för mainstream-feminister är detta en högst extrem åsikt.”

    Tvärt om! Män vill ju inte ha den här makten, alltså har de den inte. Det är det som är poängen.

  70. toklandet Says:

    Biologist?
    Helsike vad svammel du kommer med!

  71. leifer Says:

    @Biologist?

    ”Män vill ju inte ha den här makten, alltså har de den inte.”

    Det var milt sagt obegripligt resonemang.

  72. Ulf T Says:

    Biologist?

    “Ja, men om han ändå missbrukar den makten så är det olagligt och han får skaka galler. Men om jag missbrukar min makt så får han vackert betala 20 år.”

    Olagligt därför att män vill att det ska vara olagligt – javisst.

    Vad är det som säger att det är mäns vilja som reflekteras i lagarna, bara för att det är en majoritet män som stiftar lagarna? (är det ens det numera förresten?)

  73. JD Says:

    @Biologist
    Män har alltså makt över all. Att slåss, våldta och även att förbjuda dessa saker enligt dig?
    Män har också makt över reproduktion och samvaro i familj samtidigt som män har makt att avstå från detta. Underförstått att delat ansvar alltid är naturligt för kvinnor så har männen makten över hur det blir?
    Har jag förstått ditt resonemang så måste du som kvinna, känna en enorm vanmakt i ditt liv?

  74. JD Says:

    Till alla kvinnor som känner sig underlägsna och maktlösa.
    Sluta att ta till er vad feminismen säger om er som kvinnor och börja tro på er själva istället!

    Lyssna på oss jämställdister och icke feministrar. Kvinnor kan!!!!

  75. Ulf T Says:

    @Biologist?,

    Jag noterar att kvinnor aldrig varit i närheten av majoritet i den lagstiftande församlingen (nuvarande 45% är rekord). När kvinnors rösträtt röstades igenom fanns inga kvinnor med. Två alternativa förklaringar:

    1) Kvinnorna påverkade beslutsfattandet indirekt.
    2) Beslutet hade inget med kvinnorna att göra, utan fattades bara med hänsyn till männens intressen.

  76. Ulf T Says:

    @JD,

    Till alla kvinnor som känner sig underlägsna och maktlösa.
    Sluta att ta till er vad feminismen säger om er som kvinnor och börja tro på er själva istället!

    Jag och min fru talade just om detta i samband med att vi behöver tala med en av dotterns lärare (en ung man som verkar rätt okomplicerad) om hur hon är väldigt känslig för prestationskrav: det kan inte vara så lätt att som ung tjej ta sig igenom systemet utan att börja ta in idén om att de är offer. De tjejer som fått med sig en ordentlig motståndskraft hemifrån tycks åka expresshiss mot toppen, med alla dörrar som hålls öppna för dem.🙂

  77. Nej till feminism och feministiska förklaringsmodeller ! Says:

    Hen glömde såklart en annan makt. Den sexuella makten. Dvs innan den där ”konventionen” om parförhållande äger rum så ska kvinnan godkänna mannen ifråga. En man som har mer resurser än henne själv i någon form ska alltså först godkännas att få ingå i den där konventionen. Att påstå att den manliga överordningen genomsyrar vårt västerländska samhälle säger en hel del om analysförmågan hos vänsterparitet.

  78. Nej till feminism och feministiska förklaringsmodeller ! Says:

    Kvinnor väljer ju inte jämlika män. Hur kan de då förvänta sig att män automatiskt ska svälja kvoteringar utan motstånd?

  79. Biologist? Says:

    leifer

    ”Det var milt sagt obegripligt resonemang.”

    Den manliga delen av befolkningen har – tack och lov – ingen lust att använda sin större fysiska styrka som ett medel att tillskansa sig makt. Den skulle kunna göra det men den är inte intresserad av att göra det. Den besitter en makt som den inte använder.

    Skulle någon tala om att män äger ”total makt” för att de SKULLE KUNNA och de VILLE? Nej, det hör man sällan talas om. Man ser hellre till det sociala kontrakt som upprättats mellan män och kvinnor och som säger att vi delar på makten (ungefär).

    Ninni talade om att kvinnor har total makt över reproduktionen för att de SKULLE KUNNA om de VILLE. Jag menar att det rimmar illa med en verkligen där kvinnor varken vill ha eller upplever att de har den totala makten.

    Män har avsagt sig den totala makten och i den mån kvinnor kan göra anspråk på den totala makten så har de avsagt sig den också.

    PS. Inte mitt fel att diskussionen har blivit så här flummig, jag bara tycker det är konstigt att tala om att någon har ”total makt” på ett område där två parter har gjort upp om att dela på ansvaret. Och ska man dra det till sin spets så är det förmodligen ändå männen som sitter på störst ”outnyttjad makt”-resurser.

    Ulf T

    ”Vad är det som säger att det är mäns vilja som reflekteras i lagarna, bara för att det är en majoritet män som stiftar lagarna? (är det ens det numera förresten?)”

    Jag vågar nog påstå att de flesta män stödjer att våld ska vara förbjudet.

    JD

    ”Män har alltså makt över all. Att slåss, våldta och även att förbjuda dessa saker enligt dig?”

    Enligt Ninnis syn på makt – ja. Men jag ser det alltså som att män har avsagt sig den här makten.

  80. toklandet Says:

    Biologist?:
    ”Enligt Ninnis syn på makt – ja. Men jag ser det alltså som att män har avsagt sig den här makten.”

    Vilken smörja, det är ingen makt som någon avsagt sig alls för den finns inte i huvudet hos män med några undantag liksom den finns hos några kvinnor också, men de undantagen klassas som psykiskt störda i båda fallen! Kvinnorna i Ninnis exempel klassas INTE som psykiskt störda även om de borde…
    Gissar att du får lyfta näsan ur de feministiska teoriböckerna och titta ut genom fönstret och se hur verkligheten ser ut. För jag antar att det inte kommer som en överraskning att man inte kan leva i teorin? För i din teori kan ingen leva alls utan att underkasta sig total teoretisk makt under någon annan, man som kvinna.

  81. Mjauuuuu Says:

    Kan inte vara V som skrivit detta, de måste fått en psykopat som infiltrerat deras partiprogram om ej är det väl bra att aftonbladet driver kampanjen ”Gillar olika” mot V politiska ideer.

  82. JD Says:

    @Biologist
    Ok. Du menar att män och kvinnor delar solidariskt på makten i verkligheten och att teoretiskt skulle män med fysisk styrka ta mer makt över bla reproduktion?
    I så fall håller jag med.

  83. Biologist? Says:

    toklandet

    ”den finns inte i huvudet hos män”

    Exakt!

    ”Kvinnorna i Ninnis exempel klassas INTE som psykiskt störda även om de borde…”

    Kvinnor som agerar utifrån en föreställning om att de har total makt över reproduktion och föräldraskap må inte klassas som psykiskt sjuka men de bryter definitivt mot gängse syn på maktförhållandet mellan män och kvinnor.

    JD

    Precis.

  84. toklandet Says:

    Biologist?:
    Då finns ju den lilla lilla detaljen att de få män som klassas som psykiskt störda blir inlåsta medan kvinnorna som också BORDE klassas som störda har hela samhällsapparaten inkl speciallagar bakom sig… I verkligheten alltså! Som sagt, man kan inte leva i teorin.

  85. Ninni Says:

    @ Biologist?
    Först var det ”väldigt läskigt”, nu är det ”Ninnis syn på makt”, vill du vara hygglig att lägga av med sånt trams och känsloretorik?
    Jag beskriver ett faktiskt och konkret ämne och hur det förhåller sig i vårt Sverige.

    Kalle och Lisa har sex där kondomen brister. Lisa blir gravid, Kalle vill verkligen inte bli pappa.
    Men Lisa vill behålla barnet. Det spelar ingen roll att han är starkare, använder han den styrkan får han skaka galler(vilket såklart är rätt), det spelar ingen roll hur högt han skriker ”NEJ!” som man lär sig av feministiskt självförsvar, han blir pappa ändå. Han får betala 20 år ändå.

    Det spelar ingen roll att du tycker det är väldigt läskigt, det är inte heller ”Ninnis syn på makt” som gör detta till ett faktum.

    JD skrev:
    ”Du menar att män och kvinnor delar solidariskt på makten i verkligheten och att teoretiskt skulle män med fysisk styrka ta mer makt över bla reproduktion?”
    I detta håller jag naturligtvis med, men det gör ingen skillnad för Lisa och Kalle. Där har Lisa ensam makten att bestämma att DOM ska bli föräldrar. Kalle kan skrika sitt nej till han blir hes, han blir pappa ändå och han får betala ändå. En makt som staten står bakom att Lisa ensam ska ha för dom båda.

    Jag anser att detta är en ojämställdhet som är problematisk. Liksom staten bestämt att det inte är okej att män använder sin fysiska styrka, så anser jag staten ska bestämma att man inte kan bestämma att någon annan blir förälder. Därför vill jag se juridisk abort.

    Jag kan med lätthet välja att bli gravid som singel. Det är bara att ragga på puben och döpa pappan till ”fader okänd”. Jag tycker män ska ha samma möjlighet. Massor barn i världen behöver ett hem. Därför skrev jag tidigare i tråden om adoption.

    Det är mina åsikter. Du behöver inte diskutera frågan såklart, men ska du göra det så håll dig frågan och bemöt den med argument istället för det känslotrams du försöker kleta på mig. Tack!

  86. Ulf T Says:

    @Biologist.,

    Den manliga delen av befolkningen har – tack och lov – ingen lust att använda sin större fysiska styrka som ett medel att tillskansa sig makt. Den skulle kunna göra det men den är inte intresserad av att göra det. Den besitter en makt som den inte använder.

    För all del kan man notera att samhället förbjudit våld som generellt maktmedel, detta för att människor i ett avancerat samhälle måste kunna lita på ingångna avtal. Ingen man upplever förstås att de kan tillgå våld som lagligt och accepterat maktmedel i vardagen.

    Om vi räknar reproduktionen som lite mer än själva befruktningstillfället (människobarn behöver skyddas och vårdas under mycket lång tid), blir det uppenbart att män inte har mycket makt där, utan är tämligen utlämnade. Lägg till att mannen inte kan veta om avkomman är hans…

    Att kvinnor inte upplever att de har någon makt, beror nog delvis på att ‘offermakt’ (att få sin vilja igenom genom att agera svag och hjälplös) fungerar bäst när den är omedveten.

    “Vad är det som säger att det är mäns vilja som reflekteras i lagarna, bara för att det är en majoritet män som stiftar lagarna? (är det ens det numera förresten?)”

    Jag vågar nog påstå att de flesta män stödjer att våld ska vara förbjudet.

    Självklart, men du undvek att svara på frågan. Om vi specikt talar om relationsvåld, eller lagändringar i allmänhet som specifikt gynnar kvinnor, ibland uttalat på mäns bekostnad, hur menar du att de har kommit till, då män konsekvent varit i majoritet i den lagstiftande församlingen?

  87. Taste in men Says:

    Tror detta gäller cdon:

    http://aftonbladetwebshop.cdon.se/böcker/boknyheter/mest_sålda_böcker/#112916-display=2&112916-page-size=50&112916-sort-order=103&112916-page=1

    Mansförbjudet bland de 50 mest sålda böckerna!

  88. joe Says:

    Det är lite synd att vänsterpartier i dagens läge vill utesluta män. Förr i tiden var de mera benägna mot vanliga män.

    Nuförtiden kallar de män för gubbröra.

    Jag förutser att samma som har hänt i Finland kommer att äga rum här också. Feminister kapar de gamla partierna och slutsatsen av det ska bli att män hoppar av och ansluter sig till nya högerfolkpartier.

  89. Jocke Says:

    Ingen sund och vettig människa med båda fötterna på jorden kan på allvar sitta formulera ihop den här sortens tankegods. Det v ger uttryck för i det här sammanhanget är helt enkelt en sjuklig extremism.

    Jag hoppas därför att detta sprider sig till så många som möjligt. Framförallt bör ju alla män som funderar på att rösta på v ta sig en ordentlig funderare kring dessa formuleringar.

    Och precis som flera varit inne på, om vi fortfarande har några journalister med sin yrkesheder i behåll borde detta vara högintressant. Ett parti som stämplar halva befolkningen som fiender och lägre stående varelser måste stå till svars.

  90. schmucken Says:

    @ Jocke, som sa:

    ”Ett parti som stämplar halva befolkningen som fiender och lägre stående varelser måste stå till svars.”

    Jag instämmer helt och hållet!

    Förhoppningsvis fångas detta upp av journalister med råg i ryggen och tillräckligt mod att gå mot pk-strömmen.

    Nolltolerans mot intolerans, så att säga.

    / schmucken

  91. JD Says:

    @Jocke

    ” Och precis som flera varit inne på, om vi fortfarande har några journalister med sin yrkesheder i behåll…..”

    Eller om det visar sig att Tomten verkligen finns på riktigt…

  92. michael Says:

    Biologist.
    För mig mig låter ditt resonemang som en feminist där män har den informella makten och kvinnor har den till låns så ser inte min verklighet ut.

  93. Genusfolket vs Jämställdismen! – Del 2 Manlighet och Kvinnlighet « Aktivarum Says:

    […] kvinnors beteenden! Som feminismen också skyller på manssamhället – patriarkatet. Hanna Gustafsson har fel så det sjunger om det när hon hävdar att jämställdister är […]

  94. Joakim Steneberg Says:

    (Ur ”9 partipolitiska argument för statsfeminism: V:partiet”. JS 2012)
    ”Då vi är ett konsekvent feministiskt parti så står förstås hos oss kvinnligt kön ovanför all kritik, och därför är t.ex. påståenden om kvinnlig miljöpåverkan* eller ”kvinnligt våld”** som egenorsaker helt okända och därmed även politiskt obefintliga för Vänsterpartiet. Sammanfattningsvis blir vänsterfeminismen i framtiden den enda, fullständiga och slutgiltiga lösningen på alla rättviseproblem för både rätt kön och rätt klass!”

  95. Hurtbullen Says:

    @Joakim Steneberg 14:59

    ” Sammanfattningsvis blir vänsterfeminismen i framtiden den enda, fullständiga och slutgiltiga lösningen på alla rättviseproblem för både rätt kön och rätt klass!”

    Snälla, säg att du hittat på detta ….snälla

  96. leifer Says:

    @Biologist?

    Du talar om att män frivilligt sagt upp den ”totala” makten som män har med större fysisk styrka över kvinnor.

    Menar du då att kvinnor borde säga upp den ”totala” makten som kvinnor har med större biologisk styrka över män?

    Berätta vad du vill så blir det tydligare.

  97. Jacob Says:

    Hej vänsterpartiet!😀

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: