Ny radiointervju om ”Mansförbjudet”

by

Sveriges Radio i Norrbotten har intervjuat mig om boken ”Mansförbjudet”. Du kan lyssna på intervjun här.

Med iPhone, iPad, Android-telefon eller Kindle kan du nu läsa ”Mansförbjudet” som e-bok. Läs mer om det här. I vanlig pappersversion kan boken beställas hos exempelvis Adlibris och CDON.

För övrigt 1: ”Män går systematiskt före i kön till ledningsgrupper och styrelserum”, skriver Thomas Frostberg som är ekonomiskt krönikör på Sydsvenskan och redaktör för tidningens näringslivsdel på lördagar. En del har ett stort uppvaknade framför sig.

För övrigt 2: Nu är det dags igen – mansförbud på fotbollsläktarna. Se här.

För övrigt 3: Svenska Microsoft har arrangerat en mingelträff för IT-proffs, dock bara av det ena könet. Gissa vilket! Läs här. Tack för tipset, Johan!

Replik från Kjell Alsetun

I detta blogginlägg skrev jag härom dagen att jag fått ett mejl från Kjell Alsetun där han skrev ”Hej Pär. Du framstår för mig som en liten skolpojke som viftar med handen och protesterar när flickorna på fredagar får gå före i matkön eftersom pojkarna alltid annars tränger sig före dem”. Jag tolkade detta som ett förklenande omdöme om mig, och trodde att Kjell Alsetun menade (som väldigt många feminister) att jag inte ska ”gnälla” om mäns rättigheter. Man blir känslig när man fortlöpande utsätts för omfattande härskarteknik. Tyvärr, eller kanske glädjande nog, misstog jag mig den här gången. Så jag är skyldig Kjell en ursäkt. Här är hans replik, där han kommenterar saken och förklarar vad han menade:

Pär!
Har jag sagt att du ska tiga?
Har jag sagt att du ska vara lugn och tyst? etc.

Nej, det har jag inte gjort och jag själv är inte den som tiger.
Det har andra sett under årens lopp. Och jag vill att du ska veta att jag själv varit drabbad av mansdiskriminering.

När jag t.ex. fick jobb som familjerättssekreterare i början av 90-talet var jag aktiv i mansjourerna sedan några år. Det såg kommunen som anledning att ge mig en prövotid på sex månader innan jag blev fast anställd.

– Har du hört talats om att någon kvinna fått en prövotid i en ny anställning i en socialförvaltning eller någon annan stans för att hon är aktiv i en kvinnojour?

Kan räkna upp fler händelser under årens lopp men stannar där för den sena timmen.

Nej, Pär, låt mig själv komma till tals och lägg inte ord i munnen på mig som jag aldrig skulle ha sagt.

Kommentarerna från Aktivarum och ADS ovan är intressanta.

Är det på något sätt förklenande att bli jämförd med “en liten skolpojke som protesterar”?

Det har jag nog själv blivit sedd som många gånger genom åren.

33 svar to “Ny radiointervju om ”Mansförbjudet””

  1. Matte Says:

    Bra svar Pär, de är skeptiska i sina frågor men innerst inne tror jag att de håller med. Indoktrinering är inget som tvättas bort över en natt…

  2. Forellen Says:

    Riktigt bra svarat tycker jag. Nu kunde gott någon ställa intervjuarna mot väggen, jag menar: ”har inte män tillgång till tillräckligt många arenor redan?”, vad är det för fråga.

    Alldeles för enkelt att bara sjunga med i kören och det märks ofta på sådana här journalister.

  3. Jack Says:

    Pär,

    Kjell Alsetuns uttalande var fortfarande förklemande från början.

    ”Är det på något sätt förklenande att bli jämförd med “en liten skolpojke som protesterar”?” frågar Kjell.

    Svaret är ja.

    Dessutom räcker det inte med denna kulturella förståelse, Kjell skrev också att du liknade en skolpojke som efter att pojkarna trängt sig hela veckan protesterar mot att flickorna får förtur.

    I detta ligger ett förmedlande inte bara av att du barnsligt och orätt protesterar (”pojkarna” som kollektiv hade ju gjort fel, ”trängt sig” i bilderna Kjell beskriver i sin hjärna, varpå det är fel för någon av dem att klaga i den kollektivistiska världsåskådningen (Vilken man inte behöver ha, men som Kjell förmedlar genom att relativt andra uttryckssätt till stor del använda sig av ”pojkarna” och ”flickorna”, kollektiven, i beskrivningen av bilderna i hans hjärna)) utan också ett förmedlande av misandri från Kjell, bilden av att pojkar tränger sig hela veckan.

    Kontenta, Kjells utalande var förklemande, han förmedlade också kollektivism och misandri, men har gjort en högljudd deklaration av hur han själv utsatts för mansdiskriminering samt också ifrågasatt vår kulturella förståelse av skolpojkar som protesterar. Trots en förklemande inledning får man väl säga att det är sympatiska handlingar av Kjell.

  4. David Says:

    @ Forellen
    Hon kanske menar att männen kan gå och spela innebandy istället när de inte kan söka några forskningspengar.

    Jag antar att Pär inte fick välja bild och bildtext själv. De väljer bort bra många lagtexter för att istället välja kavajtvånget i Riksdagen som exempel. Politiskt obunden media – inte så mycket.

  5. Kristin Says:

    Som min dotter skulle uttryckt det ”Pär Ström äger”.

  6. Joakim Says:

    Som vanligt en riktigt bra insats, Pär. Fast den kvinnliga journalistens slutkläm var typisk på något sätt: ”hoppas inte du har känt dig diskriminerad under intervjun”.

    Ett slags förminskande och förlöjligande som jag är övertygad om att hon aldrig hade sagt om det hade varit en kvinna som intervjuats om kvinnodiskriminering.

  7. rockibarocki Says:

    Det tröttsamt tröttsamma argumentet att kvinnor har varit förtryckta av män i tusentals år så nu är det minsann kvinnornas tur. Det är ett stort problem att vissa människor är benägna att känna historiskt retroaktivt lidande, det är ju liksom omöjligt att rätta till och ta sig ur, speciellt om man trivs i den känslan.

    Imponerande att Pär håller sig så lugn och saklig under intervjun, jämställdiströrelsen ska vara mycket glad att jag inte förekommer i radiointervjuer.😉

  8. Göran Jansson Says:

    ” Nej, Pär, låt mig själv komma till tals och lägg inte ord i munnen på mig som jag aldrig skulle ha sagt. ”

    Varför skriver han inte ”….. har aldrig sagt” ?

    Klurigt det där med konditionalis . .

    ( ” Med konditionalis uttrycks något som skulle ske om vissa förutsättningar rådde eller inträdde.
    Av ursprungsformen används exempelvis vore, kunde, finge och ginge.
    En annan uttrycksform är ”skulle” + infinitiv, till exempel ”Jag skulle gå hem, om jag mådde som du”.
    Liksom i exemplet används skulle-konstruktion endast i en av satserna (huvudsatsen)” . )

    (Wikipedia)

    ”Skulle” beskriver ngt som ännu inte hänt + en bisats med en förklaring.
    Ex:
    Jag skulle inte ha skrivit detta,om jag hade besinnat mig .

    Utelämnar man bisatsen får vi :

    ” Jag skulle inte ha skrivit detta .”

    Det innebär att man önskar att det inte hänt eller m.a.o ; man ångrar sig .

    Ytterligare exempel :

    ”Jag tycker att Du aldrig skulle ha skrivit detta .”

    Här används ”skulle” som synonymt med ”borde” .

    Sammanfattning :

    Byt ”skulle” mot ”borde” i Kjell Alsetuns mejl .

    Då får vi :

    Nej, Pär, låt mig själv komma till tals och lägg inte ord i munnen på mig som jag aldrig borde ha sagt. ” .

    Till sist en liten hälsning till Kjell Alsetun :

    Inte för att jag är nedlåtande , men Ditt mail känns som om det vore skrivet av en skolpojke som fortfarande är sur för att de flesta tjejer hade bättre betyg i svenska än vad Du hade i femman .
    (Säger som Pär : Obs! ironi )

  9. Göran Says:

    Vem var inte förtryckt för tusen år sedan? Kungen? Men kanske även han kände sig förtryckt? Av någon annan kung eller kanske av alla plikter?

    Det är lätt att vräka ur sig att kvinnor var förtryckta eller att arbetare var förtryckta eller att svarta var förtryckta, men det är ändå bara en förenklad och förljugen bild av en verklighet som var långt mycket mer komplex. Tyvärr klarar inte speciellt många av att se helheten. Andra vill inte se helheten. Speciellt inte de som vill göra politisk karriär inom feminismen och extremvänstern. De vill bara kunna hata och se sig själva som offer som alla ska tycka synd om, trots att de själva aldrig ens har levt under de villkor och det förtryck som de talar om.

  10. Jack Says:

    rockibarocki,

    ”Det tröttsamt tröttsamma argumentet att kvinnor har varit förtryckta av män i tusentals år”

    Dessutom glömmer de ofta att säga att män också var förtryckta av kvinnor, om inte i tusen år så i miljontals år.

    Jag uppfattar det också som att antimansrörelsens följare inte riktigt smält att mänskliga rättigheter är en ny uppfinning, de fanns inte för hundra år sedan. Precis som kvinnor hade män hade inga mänskliga rättigheter då utan dessa ideer skapades efter att miljontals dött i krig, mest män.

    Det faktum att män inte ägde rätten till sitt eget liv kompenserades förr i tiden till liten del av andra rättigheter, men när män, som än idag, dog/dör mer ensamma än kvinnor, mer olyckliga (självmord vanligaste dödsorsaken för män upp till 45 års ålder), mer barnlösa, mer år i förtid och mer tystade om sina verkliga livssituationer än kvinnor måste man verkligen fråga sig vilka som förtrycks mest i livet, kvinnor eller män?

    Intressant hur den manliga intervjuaren försöker koda ordet mansförtryck till att betyda att män förtrycker och därmed omöjliggöra ett verklighetsbaserat samtal om att män är förtryckta, samt också stämpla in i den naiva lyssnarens hjärna att män alltid är förövarna. Vem är den där snubben egentligen som sitter och förmedlar en förljugen bild till svenska folket?

  11. dolf Says:

    @rockibarocki
    då är vi nog två rörelsen skall vara glad inte är med i intervjuer. Jag skulle nog vara ungefär lika lugn, sansad och finkänslig som en flaska nitroglycerin. Minsta stöt och …👿

  12. rockibarocki Says:

    @ Jack.

    Det är pinsamt när bortskämda människor som aldrig varit ens i närheten av verkligt förtryck babblar om en massa oförrätter som begåtts mot andra människor och gör om deras lidande till sitt eget. Det är pinsamt hur kvinnor är besatta av sin inbillade underordning trots att de har samma rättigheter, till och med fler, än män. De tolkar minsta lilla motgång i sina liv som ett övergrepp från patriarkatet. Att vara människa innebär att man ibland stöter på motgångar, det behöver inte vara någons fel, det bara är så. Man pratar om curlade barn, jag skulle vilja påstå att vi i Sverige har minst två söndercurlade generationer av feminister, såväl kvinnliga som manliga. Jag vill INTE att mina döttrar ska få feminismens självbild. Om jag hade haft söner hade jag varit ännu mer förbannad.

  13. Hurtbullen Says:

    …” o.k. Per Ström hoppas att du inte känt dig diskriminerad under intervjun …” avslutar den kvinnliga radiointervjuaren på radio norrbotten.

    Lågt. Och pinsamt.

  14. Ninni Says:

    @ Rockibarocki

    Jag vill INTE att mina döttrar ska få feminismens självbild. Om jag hade haft söner hade jag varit ännu mer förbannad.

    Jag är glad att jag har en son i denna galna värld. Kollektivismen i tonåren är så stark att min möjlighet som förälder att påverka.. så att inte feminismen förgiftar dom och förstör deras liv.. jämfört med tjejkompisarna inflytande… Min möjlighet är begränsad om vi säger som så.

    Grabbar.. det är lättare, tycker jag. Raka puckar, logisk förklaring, smula sönder statistik, bryta ner feminismen i smulor och visa att det bara är tom rök..Blir sen inte samhället bättre så finns det andra länder att dra till.

    Det kanske säger mer om mig som person än om söner kontra döttra… jag vet inte…

  15. rockibarocki Says:

    @ Ninni.

    Ja, du har rätt. Det är som att prata om pest eller kolera. Förhoppningsvis har pendeln slagit tillbaka när mina döttrar når tonåren.

  16. rockibarocki Says:

    @ Ninni.

    Å andra sidan så är det betydligt lättare för en tjej/kvinna att träffa en hygglig kille/man än det är för killar/män att träffa en partner som inte är indoktrinerad in i feminismens offerroll.

  17. Ninni Says:

    @ Rockibarocki

    Jag får väl rekommendera honom att hitta partner utomlands så är den saken löst.:)

    Om han är hetero vill säg. Det vet jag inte. Han är nörd på allvar, så det är bara nörderiet som gäller.

  18. rockibarocki Says:

    @ Ninni.

    Ja, det kanske är nästa steg. Son-export.😉
    Eller så får våra barn starta en dejtingsite som heter: Vi som vuxit upp med mödrar som inte är feminister?

  19. Ninni Says:

    @ Rockibarocki

    Haha. Det kunde vara en lösning.:P

  20. rockibarocki Says:

    @Ninni.

    Jag skulle kunna ge mycket för att åka 15-20 år framåt i tiden för att se vad som kommer upp när man skriver in ”Genusvetenskap” i Wikipedia…

  21. Göran Jansson Says:

    # Ninni
    Kanon att Du är här inne och skriver roliga och kloka grejer,
    men ger oss ett tjuvnyp då och då .Dom behöver vi .
    Hoppas på fler tjejer och även kanske lite mognare kvinnor också vågar sig hit , Vi bits inte men vi kräver lite på fötterna av de som vill debattera här . Här använder vi inte härskarteknker utan vi bara ber om belägg

  22. Ninni Says:

    Nyps jag? :O

  23. AV Says:

    OT: En ny ”undersökning” av SVT av inkomster och kön. De konstaterar att kvinnors inkomster i genomsnitt är 60000 mindre per år. De visar en graf som omöjligen kan vara justerad för heltid utan visar faktisk inkomstskillnad, varav den största skillnaden förklaras av deltidsarbete.

    De berättar mycket riktigt att män oftare jobbar som chefer [i privat sektor. Min anmärkning] och kvinnor oftare jobbar i offentlig sektor. Men sen slutar analysen. Så intervjuar de en psykoterapeut [offentliganställd?] som säger att ”det är förjävligt att det fortfarande är så”. De frågar sedan vad hon skulle gjort med 60000 extra per år, som om det är något vi män bara får?

    De missar som vanligt vad män gör för de där extra pengarna per år. Vilka kostnader det innebär att sträva efter chefsjobb. Män som pendeljobbar långt hemifrån, borta i dagar/veckor. Som ligger ute på vägarna. Som jobbar i riskfyllda jobb. Otrygga prestationsberoende jobb i privat sektor. Osv osv. Det gör inte män för skoj skull! Den dag kvinnor tar samma kostnader för jobb och släpper sitt grepp över hemmets makt kommer de tjäna lika mycket.

    http://www.svt.se/nyheter/sverige/kvinnolonerna-kommer-ikapp-om-100-ar

    http://pejl.svt.se/visualisering/inkomster/skillnader/kvinnor-och-man/

  24. barfota Says:

    Man blir bara såååå trött. Vad är det för feministnötter som sköter intervjuerna i Sveriges Radio i Norrbotten. Totalt oförmögna att hålla sig helt opartiska och uppföra sig hyfsat.

    Sveriges Radio i Norrbotten = Sveriges Radio i botten!

  25. dolf Says:

    @rockibarocki

    Det är pinsamt när bortskämda människor som aldrig varit ens i närheten av verkligt förtryck babblar om en massa oförrätter som begåtts mot andra människor och gör om deras lidande till sitt eget.

    Jag har också sett att du säger på din egen blogg att du själv är invandrare, så jag kan inte annat än läsa mellan raderna att du har ett förflutet som inte är så där helt rosenrött. Vart kommer du från? Ren och skär nyfikenhet från min sida. Jag vet inte hur du låter, men det finns inte minsta lilla spår av att du är invandrare i din skrivna svenska, så jag gissar att du har bra språkkänsla och/eller är intresserad av språk.

  26. chade Says:

    Monica Gunne på Aftonbladet verkar ha fått nya insikter av att läsa Pär Ströms Mansförbjudet!

    Krönikan är väl allt annat än tydligt men slutklämmen är ju ganska klar:

    ”Debattören Pär Ström har nyligen gett ut boken ”Mansförbjudet”, där han ger massor med exempel på den ensidiga och omfattande satsningen på bara flickor.

    Helt rätt att satsa på ­flickor, kan jag tycka.

    Men kanske är det dags, att också ställa sig ­frågan: men ­killarna då? Vad behöver de?”

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/monicagunne/article15497533.ab

  27. Carl Says:

    Älskar hur kvinnan som intervjuar säger ‘okej’ i slutet, oerhört illa dolt förakt. Att påstå att feminister är arga gör dem ironiskt nog ännu argare (eller gäller det kvinnor i allmänhet kanske?) – ibland som här trycker de ner känslan och sparar energin till en text fylld med skojiga nedsättande ord som ja varför inte ‘usla snoppgubbar med endast reptilhjärnan påslagen’?

  28. ingeborg Says:

    Underbart att läsa att det håller på att förändras – genusperspektivet på allting. Jag har alltid uppfattat det så att om kvinnor alltid måste kvoteras eller ha särskilda privilegier så säger man egentligen att kvinnor skulle inte lyckas utan dessa.

    Sedan tycker jag att barnperspektivet kommer bort helt och hållet då man skall lagstifta om heltid för kvinnor. Vi måste tänka på barnen. Varför förneka att en kvinna är mor och en man är far. De behövs båda men var och en på sitt sätt men kanske har flickor mer moderliga instinkter. Usch vad skriver jag!!
    Pensionär och luttrad av alla tokigheter som politiker hittar på.

  29. Rikard Says:

    @ninni
    ang det här att flytta utomlands – tanken har verkligen slagit mig. jag känner mig inte längre välkommen i Sverige. Jag är dessutom med i Hemvärnet, vilket innebär att jag frivilligt ställt upp för att försvara vår demokrati och stödja samhället vid svåra händelser. Motivationen att fortsätta med det är inte direkt superstor just nu…

    Jag tror faktiskt på allvar att om saker och ting inte ändras, så kommer det ske en ”mansflykt” från Sverige. visserligen är det kanske målsättningen för vissa feminister.

  30. Bashflak Says:

    Hörde intervjun nu. Riktigt bra, skarpa och tydliga svar.

    Typiskt att SR misslyckad med att stava till Pär, ett ord på tre bokstäver. Undrar om det är medvetet?

  31. Ninni Says:

    @ Rikard

    Jag tror faktiskt på allvar att om saker och ting inte ändras, så kommer det ske en “mansflykt” från Sverige. visserligen är det kanske målsättningen för vissa feminister.

    Det är absolut konsekvensen. Det kommer främst handla om en ”brain drain”, dvs män som har kapacitet att nå ”höga positioner” kommer inte ta att deras kön är en negativ merit. Fördelen är att vindarna vänder nu. Om 10-20 år kommer detta vara en pinsam del av vår historia och ses som vår ”sexistiska period”. *övertygad*

  32. Om vi inte kvoterar kvinnor till styrelser går världen under!? « Aktivarum Says:

    […] Pär Ström: Mansförbjudet – Intervju i Radio Norrbotten Share this:FacebookTwitterGillaGillaBe the first to like this. Publicerat i Genus, JämställdhetTags: Thomas Frostberg […]

  33. lksdjfgklsdhng Says:

    Kjell framstår som en dryg jävel enligt mig. Så svårt eller så mycket begärt ska det fan i mig inte vara att man kan skriva så man fattar.

    Kjell har förklarat sig, Pär har accepterat hans förklaring och bett honom om ursäkt. Därvid är saken utredd. Använd god ton, personliga påhopp är inte okej.

    – Admin

Kommentera

