”Kritiska femininitetsstudier” – är detta på riktigt?

by

Följande mejl kom på Genuslistan, som drivs av Nationella sekretariatet för genusforskning. Jag blir så förvånad att jag inte kan låta bli att fundera på om det är på riktigt. Men det verkar det vara.

Kritiska femininitetsstudier

Ulrika Dahl, Docent, Institutionen för genus, kultur och historia, Södertörns högskola.
Onsdag 26/9, 13.00-15.00, Centrum för genusforskning, Karlstads universitet, Seminarierummet 5A415

Abstract

Varför är femininitet ett sånt problem för feminism och varför finns inget fält kallat kritiska femininitetstudier? Hur har feministisk teori behandlat frågan om femininitet och hur har queerrörelsen radikaliserat femininitet? Hur kan queera femininiteter beforskas och vad betyder det att ”tala i egen sak”, dvs att som femme forska om femme? Detta är några av de frågor som Ulrika Dahl ägnar sig åt i projektet Femme as Figuration: Rethinking (queer) femininities, och på seminariet talar hon om hur hon arbetar teoretiskt, etnografiskt och textuellt experimentellt med femmefiguren och hennes relation till femininitet och feminism.

Är det någon som har möjlighet att gå på seminariet i Karlstad imorgon kl 13-15 och sedan rapportera till Genusnytt?

Se även här (scrolla ned en bit) och här (om docent Ulrika Dahl).

20 svar to “”Kritiska femininitetsstudier” – är detta på riktigt?”

  1. Ninni Says:

    Ljusen i tunneln blir allt fler! Kanske kommer de tillslut inse att könsmaktorningen är en teori de ”råkat” vända upp och ner?

  2. Kristin Says:

    Det var inte feminismen som skulle studeras kritiskt.
    Tyvärr har jag inga större förhoppningar på detta.
    Men jag kan ha fel.

    Ulrika Dahl har sagt att ”vi måste återerövra feminiiniteten från patriarkatet”

    http://www.stockholmpride.org/Journal/Arkiv/Artiklar/Vad-ar-Femmeninitet/

  3. Access Says:

    Inget att bli förvånad över. De kommer garanterat inte komma fram till nån kritik mot traditionella kvinnliga könsroller och de kvinnor som föredrar sådana – på motsvarande sätt som den kritiska maskulinitetsforskningen gjort med mansroller och män.

    Inget de kommer att göra kommer att riskera splittring av ”gruppen kvinnor”.

    Kom ihåg var ni läste det först. 😉

    (om det istället hade handlat om ”Kritiska feministstudier” skulle jag kunna tänka mig att bli positivt överraskad)

  4. Ninni Says:

    @ Access

    Inget att bli förvånad över. De kommer garanterat inte komma fram till nån kritik mot traditionella kvinnliga könsroller och de kvinnor som föredrar sådana – på motsvarande sätt som den kritiska maskulinitetsforskningen gjort med mansroller och män.

    Inget de kommer att göra kommer att riskera splittring av “gruppen kvinnor”.

    Jag skulle inte slå vad mot dig.

    Man lär inte heller studera hur feminitet drabbar män och kvinnor. Man blundar väldigt gärna för sådana sociala fakta, kosta vad det kosta vill.

  5. Bashflak Says:

    Jag hoppas verkligen att folk som vill hålla på och studera sånt här, gör det på din obetalda fritid. Men det är nog överdrivet optimistiskt.

  6. Maverick Says:

    Håller med dig Pär – man tror inte sina ögon när man läser en dylik textmassa.
    Vad håller hon/dom på med?

  7. rocki Says:

    Haha! Jag har vanligtvis inga problem med läsförståelse men jag har faktiskt lite svårt att ta till mig den där texten, mest för att den får mig att gråtskratta.

  8. Ninni Says:

    @ Bashflak.
    Glöm det! Det är vad dina skattepengar går till.

    Men om det hade gjorts på ett bra sätt, dvs hållt måttet för forskning, så hade jag gärna lagt skattepengar på det.

    Tänk bara om man byggde upp kunskap i samhället om det sociala fenomen som ligger bakom att kvinnan förhållandet ofta kallas ”regeringen”. Det hade varit en bra sak att medvetenhetsgöra för oss alla.

    Det lär ju inte bli så då denna ”forskning” bedrivs att religiöst övertygade feminister.

  9. Argus Says:

    Är det sådan här elitforskning Sverige måste satsa på för att hänga med i den internationella konkurrensen? Bidrar genusvetenskapen till att höja Sveriges BNP? Ska vanliga svenska arbetare slita i sitt anletes svett för att med skattemedel försörja dessa kvinnor?

  10. Torstensson Says:

    Mathias sa det bra hos Pelle Billing. Kritiska mansstudier förhåller sig mellan män och enskild man. Man går aldrig in på förhållandet man-kvinna mer än att man påstår att män som individer är överordnade kvinnor som individer. Man går inte in på relationen man kvinna och de nackdelar och fördelar som uppstår inom en sådan relation. Man nämner ridderlighet som ett förtryck mot kvinnor i längden då det anses vara ett ideal och alla manliga ideal är på något sätt negativa i de kritiska mansstudierna. Man jämför aldrig mot något. Ungefär som att studera ett specifikt löv och sen påstå att det löver växer felaktigt. Jaså, men jämfört med vad?

    Jag misstänker att kritiska feminintetsstudier också kommer undvika relationen man , kvinna och framförallt den sexuella makten. I texten Pär hänvisar till står det ” hennes relation till femininitet”

    Dvs det där är mycket avslöjande. Sådana studier kommer fortsätta med att studera specifika ”löv” och inte jämföra dem mot något. Man kan se det som en ischockey-match om man vill framhäva svagheterna i genusforskningen.

    Dvs vi har två lag. Det ena laget heter Sverige och det andra laget heter Sovjet. Året är 1979. Sovjet är bäst i världen och Sverige är inte fy skam heller men långt ifrån Sovjet. Vad Genusvetare då gör är att studera Sverige. Låt oss säga matchen slutar 7-2 till Sovjet, genusvetarna bygger då en hel teori och massor av begrepp enbart kring Sverige. Massor av böcker produceras som beskriver hur Sverige spelade extremt bra, man gjorde två mål, och livet är frid och fröjd. Man missar helt att Sovjet gjorde 7 mål och var mycket bättre. Då har man missat att jämföra ett helt system, genusvetenskap jämför inget. Dom jämför Sverige med Sverige. Dvs Sveriges relation till Sverige och det är oärligt och fegt och nonsens. Man frågar sig aldrig varför Sverige inte gjorde fler mål (Sovjet var i vägen och krävde andra lösningar)

    Liknelsen är inte så bra kanske men jag tycker den illustrerar bristerna.

  11. Stockholm/TT Says:

    Som begrepp är ”genusvetenskap” en lika grov oxymoron (http://en.wikipedia.org/wiki/Oxymoron) som ”krigshjälte” eller ”Ikea quality”.

    Typiskt att feministtribunalen omfamnat den puerila Pojktanten medan man fördömer kvinnobilden i den nästan lika dåliga Lawless. Pojktanten är mycket mer en film om att bada badkar med mossiga gayklichéer än att försöka bli den människa som individerna här vill vara i trakterna mellan kvinna och man. Lawless rackar man däremot ned på eftersom filmens två väldigt sympatiska kvinnor i 1920-talets Södern inte agerar utefter ett ”modernt” genusvetande. Att männen i filmen är avsevärt mer grovhuggna i sina könsroller är visst ointressant för den så kallade debatten.

    Vad ska förresten kvinnorna ”bejaka sin sexualitet” med när männens könsorgan blivit avskurna i detta jolmiga feminist-DDR? Själv har jag blivit kallad våldtäktsman eftersom jag hävdar att det är lite mer livgivande att vara människa (och i mitt fall man) i Frankrike än i Sverige – här där det bara går att diskutera en sak i taget och förstås bara på ett enda sätt. Alva Myrdal fick Nobels fredspris för sin bok Kris i befolkningsfrågan, som var den avgörande faktorn när Sverige på 1950-talet gav sig på nästan 300 000 människor som inte ”passade in” i den tidens idealvälde med tvångssterilisering och/eller lobotomi som följd.

    Låt mig citera Orson Welles (sagt till ett gäng andra klåpare, men applicerbart på alla ”textuellt experimentellt” framstående queer-ulanter): ”What is it that you want? In your depths of your ignorance, what is it that you want?”

  12. Torstensson Says:

    Ninni

    Jag hittar inte boken just nu konstigt nog. Den var här nyss. Jag återkommer med namn och titel. Du frågade efter den.

  13. Lorem Ipsum Says:

    Har man hört en sån där forskare har man hört alla. Det enda som brukar variera är förvirringens art och omfattning.

  14. michael Says:

    teoretiskt.etnografiskt och textuellt experimentell den var bra påminner om min ungdom när jag förvillade mig in i Marxism och annan vänster retorik🙂

  15. jämställdisten Says:

    jag tycker det är något skumt med det hela

  16. Ninni Says:

    @ Jämställdismen

    jag tycker det är något skumt med det hela

    Jag tycker det är riktigt bra. Jag litar inte på deras vetenskapliga förmåga. Dessa individer är ideologiskt färgade och kan inte hålla sig neutrala. Det blir som med annan feministisk forskning. Men det det kommer att ge är sociala fakta som jag/vi kan använda så som jag gjorde här.

    Du vet det heter: ”allt du säger kan användas emot dig.”

    Vi ska lyfta upp deras ”forskning” och använda den väl. Troll spricker av solljus vet du väl?

  17. Joakim Steneberg Says:

    ”Queer”…? Hmm

  18. Joakim Steneberg Says:

    Så här har jag funderat kring ”feminitet”, eller ”den kvinnliga problematiken”, i artikeln, ”Svensk statsfeminism – legitim könsrasism”.
    ”Är det t.ex. möjligt att kvinnan även själv kan orsaka sina problem? Ja t.o.m. att hon kan vara en del av mannens, eller barnens, problem? Eller att de kanske skapar varandras problem?”

    Kvinnor som fullt ut delaktiga i sitt eget öde, och delansvariga-
    Men detta är tydligen tabubelagt resonemang än så länge. ”Tiden är inte mogen”, eller vad/vem det nu är

    Här finns artikeln, som f.ö innehåller citat från tre vuxna män, varav två på Riksdagiset…Och så han på DN
    http://www.sourze.se/Svensk_statsfeminism_%e2%80%93_legitim_k%c3%b6nsrasism_10756119.asp

  19. Hurtbullen Says:

    Stockholm/TT
    25 september 2012 kl. 15:16

    Jädra bra skrivet ! En hel synopsis till en tokrolig/tragisk teaterpjäs öppnar sig där elegant vid sidan av .🙂

  20. Bo Says:

    Hej! Liote sent upptäckt för min del. Bor visserligen i Värmland (Västra) men har 10 mil till vårt sobra provinsiella Universitet. Orsa kompani lovar inget bestämt just nu – men kan jag så åker jag…

Kommentera

