Pris för bästa kvinnocurlare instiftat

by

Här kommer ett exempel på könsdiskriminering i IT-branschen. Det gäller nätverket Womentor, ett mentorsprogram endast för kvinnor som drivs av IT&Telekomföretagen inom Almega.

Nedan ser du en annons i gårdagens Computer Sweden om deras nyinstiftade pris, som ska tilldelas årets curlare (fast de säger årets ”främjare”). Den person, organisation eller det företag som bäst främjar kvinnors avancemang till toppen i IT-branschen får priset.

Womentor syftar alltså till att bryta, eller åtminstone minska, mansdominansen. När det gäller mansdominansen i IT-branschen, vad kan den bero på? Intressant fråga. Är det kanske Patriarkatet som har byggt ett glastak?

Jag ägnade ca 90 sekunder åt att googla ”könsfördelning datateknik kth” och fann en rapport med bland annat denna formulering:

.

Vad säger du, hittar du några ledtrådar till vad det skulle kunna bero på att könsfördelningen inte är jämn i IT-branschen?

Tack för tipset, Knoffla! För övrigt kan nämnas att Womentor är med i min bok om mansdiskriminering.

66 svar to “Pris för bästa kvinnocurlare instiftat”

  1. Joakim Steneberg Says:

    Vad ”förfäras” de tekniska högskolorna över? Att inte fler kvinnor söker, och att det är är ”männens fel”? Så där mellan raderna…
    För kvinnor gör ju aldrig fel, val eller nånting?

  2. Göran Jansson Says:

    Ja , Sverige är ju även både världsmästare och olympiska guldmedaljörer i damcurling . :=)

  3. AV Says:

    Göran Jansson: Vi är flera här som anser att damcurling (som all curling) permanent borde läggas på is.

    Undrar om det finns några mentorsprogram för att få fler manliga chefer inom kommunala sektorn. Där dominerar nämligen kvinnliga chefer stort. Har vi några prova-på-dagar på förskolan endast för män? En temadag endast för pojkar att välja bli hårfrisörer (manliga barberare är snart ett minne blott)? Borde man inte åtminstone ha några speciella killtider på ridhusen, där killar får vara sig själva? ”Varje år förfäras ridlärarna om hur få killar som gillar hästar”.

    Eller så skiter vi i vad folk har mellan benen och bryr os mera om vad de har mellan öronen.

  4. Liberalen Says:

    Är skrivbordsprodukten, femtio-femtio-floskeln, en extraspeciell numerär centralplanerad fördelning av just faktorn medfött biologiskt kön något som vi även fortsättningsvis bör tillåta klustret könskommunister påtvinga befolkningen?

    Eller kanske någon annan centralplanerad procentsats?

    Eller ska alla, ja alla, människor tillåtas välja helt själva efter eget intresde, egen talang, eget tycke, och egen smak. Där samma regler gäller för alla. Ja, alla. Och detta, hör och häpna, helt utan genuslobotomerat kommunistgnäll från vår lilla svårt föraktade klase maniska kvotvåp?

    Det hade varit supernajs. Lika spelregler. Frihet. Alla människor får välja själv. Jag tror helt bestämt att det skulle funka alldeles utmärkt. Klart bättre än kvotkommunism pådriven av en klase individer som faktiskt bara lider av ett sjukligt kontrollbehov.

  5. Albin Says:

    OT:
    En man tar självmord och vänsterpartiet känner att dom bara måste påpeka att kvinnor drabbas värst!
    http://mobil.aftonbladet.se/nyheter/article15582494.ab;jsessionid=400B3B5FC65F2EB5BC69491772437E7B

  6. Göran Jansson Says:

    #AV 17.00

    Klockrent !

  7. Erik Says:

    Avämnes:
    Kärnkraftverket som hade intrång har en kvinnlig VD. Kvoterad? Kön före kompetens? Hon tyckte det var ”olyckligt” att aktivisterna kunnat vara osedda så länge.

  8. Peter Says:

    Jag tillhör en bransch inom IT där kanske 98 procent av de man sett på tekniska utbildningar varit män. Minns för några år sen när en tidning förfärade sig över att ”bara” typ en tredjedel av cheferna i denna bransch var kvinnor.Långt kvar till jämställdhet tror jag de sa, och det är ju kanske sant men inte på det vis de antydde.

  9. Håkan Says:

    IT-företagen vill gärna anställa kvinnor men i branchen är kompetens A och O så de måste ändå vara kompetenta.

    Jag har jobbat med flera duktiga kvinnliga programmerare med de är få. Inom IT-branchen så verkar de flesta kvinnor vilja hålla på med projektledning eller användargränssnitt.

    Som jag skrev ovan i branschen är det kompetens som gäller men det finns inget som hindrar en kvinna att skaffa sig det och då finns det jobb. Det handlar bara om viljan.

  10. Nisse Says:

    Hur många IT-företag är skapade av dessa 4,5 % ??

    Varför startar inte kvinnor IT-företag?? Där skulle de ju kunna sätta 100% kvinnor både i Ledningsgrupper och styrelser?

  11. Matte Matik Says:

    Jag tycker det är utmärkt att det kommit till ett sånt här s.k. ”pris”! Då vet män i IT-branschen var de inte ska söka sig, och folk som letar leverantör får reda på vilka som kan tänka sig att se genom fingrarna vad gäller de anställdas kompetens då företaget hellre lyfter fram individer av rätt kön. Det gör det ju lätt att plocka in någon annan som leverantör. Det låter ju mer som en skämsstämpel – fast det kanske kan vara en fördel i offentliga upphandlingar.

  12. Lorem Ipsum Says:

    Vad IT-branschen behöver är inte fler projektledare och verksamhetsspecialister. Allt för ofta ser jag kvinnor bli befordrade till just dessa jobb då det visar sig att de inte har läggningen eller drivet att fixa jobbet som utvecklare.

    Detta drabbar tyvärr kompetenta kvinnliga utvecklare som faktiskt vill fortsätta med sitt jobb och som inte strävar efter att bli befordrade. De måste slåss med näbbar och klor för att inte befordrade.

    Situationen blir milt sagt märklig då företaget kan hamna i ett läge då det finns fler ”generaler” än ”infanterister”.

  13. Karin Says:

    Varför tror ni att det inte är så många tjejer på KTHs datatekniksprogram?

  14. Jack Says:

    Karin,

    ”Varför tror ni att det inte är så många tjejer på KTHs datatekniksprogram?”

    För att vi läst statistiken som säger att det just inte är så många tjejer, 4.5% t ex det år som Pär citerade, står i rapporten.

  15. Manne Says:

    @Karin
    Det kanske råder en antiteknikkultur bland tjejer?

  16. Jack Says:

    Karin,

    Du menade förstås ”Vad tror vi är orsaken till att det inte är så många” snarare än varför vi tror att det inte är så många?

  17. Jack Says:

    eller ”orsakerna”…

    Varför kan det inte få vara så kan man också undra? Samt varför det kan få vara så?

  18. toklandet Says:

    Manne:
    Den var klockren! 🙂

  19. Jämställdhetsfeministern Says:

    Självklart är det ju så att de svenska männen förtrycker kvinnor och hindrar dem från att studera IT och teknik. Jag tror alla människor i Sverige innerst inne är överens om att det därför är oerhört viktigt att vi genast tar krafttag för att säkerställa att kvinnodominansen inom tekniska ämnen på högskolorna blir lika stor som inom alla andra ämnen. Så att det blir jämställt.

    I alla branscher där det inte är minst 50% kvinnor råder det grov kvinnodiskriminering, som endast kan lösas genom kvotering och positiv särbehandling av kvinnor. Det har feministisk forskning tydligt visat.

  20. Karin Says:

    Kul att jämställdhetsfeministen kommer och säger precis det jag tänkte säga. Kan nu lämna Genusnytts kommentarsfält och gå vidare med mitt liv.

    @ Manne Jag tror att du kan ha en poäng i att det finns en ”antiteknikkultur” bland tjejer, även om jag kanske inte skulle uttrycka det precis så. Sen kan man ju fråga sig vad den kulturen kommer ifrån.

    @Jack Jag tror att samhället förlorar på att smarta tjejer och killar inte utnyttjar sina möjligheter till fullo. Jag tror att det finns massor av tjejer därute som skulle vara skitbra på att knacka kod om de bara kom på att det var det de skulle göra. Men som det ser ut idag är det ”killigt” att programmera, och det gör att ganska få tonårstjejer kommer på att det kan vara något för dem. Genom att lyfta fram kvinnliga förebilder kan man säkert inspirera några tjejer att utforska IT-världen och utvecklas där.

  21. Ninni Says:

    @ Karin

    Jag tror att det finns massor av tjejer därute som skulle vara skitbra på att knacka kod om de bara kom på att det var det de skulle göra. Men som det ser ut idag är det “killigt” att programmera, och det gör att ganska få tonårstjejer kommer på att det kan vara något för dem. Genom att lyfta fram kvinnliga förebilder kan man säkert inspirera några tjejer att utforska IT-världen och utvecklas där.

    Har du verkligen så låg tro om unga tjejer? Jag behövde då ingen som pekade ut min väg för att veta vad jag ville. Jag är säker på att dom väljer vad dom vill om bara samhället slutar upp att pusha på tjejer så som görs och gjorts sen runt milleniumskiftet när ”duktiga tjejer” ska ”lyftas fram”. Detta konstanta signalerandet från samhället till unga tjejer att man är ”duktig” om man väljer traditionellt manligt tycker jag är disrespekt och osmakligt. Vilken ung tjej vill inte vara duktig? Låt bli och pressa och respektera deras nej.

  22. Jack Says:

    Karin,

    ”Jag tror att samhället förlorar på att smarta tjejer och killar inte utnyttjar sina möjligheter till fullo.”

    Visst.

    ”Jag tror att det finns massor av tjejer därute som skulle vara skitbra på att knacka kod”

    Visst, men även killar. Tjejerna är ju skitsmarta även om de gör något annat dessutom, speciellt om de är intresserade.

    ” ..“killigt” att programmera…gör att ganska få tonårstjejer kommer på att det kan vara något för dem”

    ok, visst, det är en av flera orsaker.

    ”Genom att lyfta fram kvinnliga förebilder kan man säkert inspirera några tjejer att utforska IT-världen”

    Förvisso men, Va? Varför skulle man prioritera det över t ex att stimulera de som är smartast? Du skrev ju själv

    ”Jag tror att samhället förlorar på att smarta tjejer och killar inte utnyttjar sina möjligheter till fullo”

    Nu vill du istället lyfta fram tjejer. Dvs de sämsta, eftersom de inte inte varit intresserade. Låter, som du säger själv, skadligt för samhället.

  23. tjenare Says:

    ja om ni läser uppsatsen kanske ni kan förstå. men jag tror kanske inte ni gjort det utan fortsätter med det eviga tröskandet : feminister hatar män. Helt obegripligt. ni borde läsa fler akademiska texter faktiskt. Om inte för att skilja mellan feminism och genusvetenskap, den skillnaden är på denna sida helt hipp som happ. Tror inte ni riktigt förstår skillnaden alls faktiskt. När man håller på med ”genusforskning” som ni tror ni gör (?) så kan man inte välja och vraka mella olika resultat. man är konsekvent. man håller sig till en linje. Så till exempel kan ni inte säga att feminster (?) vill att män inte ska vara pappor (!) samtidigt som ni säger att män inte riktigt har det inom sig. Vill ni ta hand om era egna barn eller inte? jag känner inte EN ENDA feminist eller bara kvinna som inte kämpat för detta: att pappan ska ta sitt ansvar! Men icket..
    Ett annat exempel är att ni INTE kan kalla kvinnor för offerkoftor (tro mig den koftan har ni tagit för länge sen) och att kvinnor klagar på låglönejobb (vilket skulle av nån anledning förklara den extrema löneskillnad som det skulle ta HUNDRA ÅR att fixa (kolla källa, rapportrades för ca 3 veckor sen) som det finns mellan kvinnor och män medan män som dör på jobbet (det kallas klasskillnad – en sk ”struktur” i samhället – som ni också antagligen helt förnekar, eftersom STRUKTUUUUUURER INTE FINNS) men dessa män är RISKTAGANDE. men bara då det gäller såna jobb då de tjänar såna fruktansvärda miljoner (vilket många kvinnor inte gör, inte alls i lika hög grad iaf). När dessa män (som enligt er logik är RISKTAGANDE alls inte arbetarklassunderklass) dör på jobbet då är de offer och när de tjänar pengar är det risktagande.
    Så mycket, så många frågor skramlar runt, och det enda som förenar er dessa är allt är hatet mot feministerna. Allvarligt talat. Fixa era liv. get a haircut. detta är så pinsamt. Jag skäms.
    Eller varför inte läsa EN kurs på högre nivå?
    Ni behöver inte ta examen i något ämne, bara ägna er åt kritiskt ifrågasättande. jag vet att ni ryggdunkar varandra här, men jag lovar och svär att varenda jävel (och de är rätt många) som inte är inne på denaa sida skulle inte ryggdunka er.

    Här använder vi argument för våra åsikter och för en saklig debatt. Om du inte uppfyller detta så kommer du bli blockerad. Du får inte fler varningar.

    – Admin

  24. Palkka Tasa-arvo Says:

    I Finland hade vi ungefär 18 år sedan en special program att ha mer kvinnliga studenter till Tekniska Högskolan. De valdes utan att delta i samma allmän test som pojkar. De kallades ”blomsterstudenter” därför att alla var kvinnor av speciell kvotering.

    Vad har hänt sen? Det är officiellt en absolut hemlighet. Jag vet några av dem och alla har bytt yrke. De jobbar inte som civilingengörer, de fick senare en annan möjlighet att snabbstudera via en speciell snabbväg till ett annat yrke. De jobbar numera mest som matematik/fysiklärare. Så de har kortare arbetstid, längre semester osv.

    Här vi ser, vad händer när man vill forcera kvinnor tille en yrke, de inte är nöjd med.

    Jag undrar om ni måste göra samma fel i Sverige, som vi gjorde i Finland? Mest det är tvärtom!

    Pauli Sumanen

  25. Karin Says:

    @Ninni baserat på mina erfarenheter av att vara ung tjej: ja, så låg tro har jag på unga tjejer. Och på unga killar också för den delen. Grattis till att du inte behövde någon som pekade ut vad du ville. Jag tror att de flesta andra har påtvingats någon som pekar ut vad de ska vilja. De tjejer och killar som går på högstadiet idag vet väldigt väl vad som är okej och inte för tjejer och killar, och många anpassar sig därefter. Den kille som visar sig intresserad av ”tjejiga” saker (hästar, barn, smink…?) blir inte accepterad, den tjej som vill nörda ner sig i matte eller datorer blir inte heller accepterad. Att pusha tjejer (och killar!) till att vidga sina vyer och testa andra möjligheter än de som föreskrivs för deras kön, tycker jag är jättebra. Det är ingen tjej som tvingas att läsa IT eller teknisk fysik. Men det kan väl inte vara så fel att påminna om att tjejer också kan läsa sånt?

    @Jack Jag håller med om att det kan vara problematiskt att kvotera in kvinnor och män när underlaget inte räcker till för en sådan kvotering, men det verkar det ju inte som att det handlar om här. Womentorprojektet riktar sig till kvinnor som redan är chefer inom IT-företag – det tycks inte vara de sämsta som lyfts fram.

  26. Men@Work Says:

    Bara detta enkla klipp visar att även amerikansk lantisromantik är bra mycket sensuellare än svensk feminism. Wheeehaa!

  27. Pelle Says:

    @ Tjenare

    ”jag känner inte EN ENDA feminist eller bara kvinna som inte kämpat för detta: att pappan ska ta sitt ansvar! Men icket..”

    Ja, tänk om de även kunde ha kämpat för att pappan skulle få RÄTTEN ATT KUNNA ta sitt ansvar. Verkligen inte alla gånger den rättigheten finns.

  28. Jack Says:

    Karin,

    Jag förstår hur du menar, du önskar att det vore så att kvinnor då skulle inspirera tonårstjejer att söka IT. Det finns knappt något belägg för det och i jämförelse med andra sätt att påverka tonårstjejer förefaller det en barbariskt grov metod.

    Snarare än kvinnliga förebilder kan det dock vara de mansdiskriminerande förordningarna, eller det så kallade, framlyftandet av kvinnor, garanterade gräddfilen som lockar tonårstjejerna att söka sig dit isf, och gräddfilssökare snarare än intresserade vill vi inte lyfta fram, det är också dåligt för samhället.

    Dessutom även chefer i IT sektorn som kvalificerar sig genom att vara kvinnor är sämst jämfört med de chefer i IT sekton som kvalificerar sig genom att vara bäst.

    Och det är som du säger skadligt för samhället hålla tillbaka de bästa cheferna för att kvinnor ska få avancemang.

    Vill man påverka tonårstjejer dock, om DET är så att säga orsake, eller ursäkte eller hur man nu vill se det, så finns andra metoder att tillgå för att påverka dem men man kan undra varför? Varför då inte försöka stödja de bästa bland tonåringar istället?

  29. Ninni Says:

    @ Karin

    Unga får råd av syo inför gymnasievalet. Min grabb sitter här nu med ”biblen”(boken om gymnasieval) och bläddrar. Jag har också gått igenom den. Där står om alla möjliga vägar. Den är också väldigt pedagogisk med bilder på tjejer och killar i en blandad kompott så det inte är könsstereotypiskt.

    Vi har minst sen 80-talet haft ett samhälle som likt en gigantisk hand trycker på gruppen unga tjejer för att få dessa att välja teknikyrken. På min tid hette det ”kvinnor kan-mässor”, idag ska ”duktiga tjejer” lyftas fram.
    Jag tycker denna press på tjejer är mycket olycklig. För liksom dig har jag varit ung och man är inte precis trygg och att då ha denna gigantiska hand som talar om för tjejerna vilket val som är ”lite bättre/mer önskvärt”, där man är ”duktig” om man väljer ”rätt”.. tycker du det är schyst mot tjejerna?

    Vi har idag massor belägg för att medfödda könsskillnader påverkar våra val och önskningar i livet. Hur vet du att det inte är dessa medfödda skillnader som gör att tjejer väljer bort? Är det då så bra att vi(som samhälle) pressar dom att välja annorlunda? Bör vi inte vara ödmjuka och respektfulla inför tjejers val? Ska dom inte få lov att slippa höra att dom är ”duktiga” om dom väljer ”rätt”?(vilket indirekt säger att dom inte är duktiga om dom väljer ”fel”)
    Jag tycker denna samhällets press är rent vidrig och jag tycker inte alls det är konstigt att psykisk ohälsa ökat så markant bland unga tjejer under denna tid.

  30. Hurtbullen Says:

    För en gångs skull en intressant diskussion på Genusnytt och inte det ständiga ryggdunkandet såfort Pär klipper och klistrar in några rader från skandalpressens sopiga artiklar.

    Om vi skall hjälpas åt , så får vi vara så goda och balansera upp själva manifestet bakom jämställdismen. En del verkar blanda ihop jämställdhet med revansch för vad en utflippad minoritet av feminister påstår .

  31. i Says:

    Varför prata om IT-branschen hela tiden när den bara sysselsätter 3,9 % av de sysselsatta i Sverige? (siffror enligt 2009) finns dessutom omkring 50 000 personer med IT-utbildning som arbetar med IT i andra branscher.
    Är det så att de som arbetar där inte vill ha konkurrens även av tjejer för att de liksom i Iran är rädda för konkurrens?

    Inför det kommande läsåret kungör 36 iranska universitet att sammanlagt 77 akademiska utbildningar är tillgängliga enbart för män.

    – Detta är nödvändigt för att skapa balans, säger Irans utbildningsminister Kamran Daneshjoo.

    I år gick det tre kvinnor på två män bland de 935 000 som klarade inträdesproven till Irans universitet och högskolor, en siffra som oroar det styrande prästerskapet. För att minska antalet högutbildade kvinnor tillåter Irans ledande lärosäten hädanefter bara män att läsa exempelvis engelsk litteratur, arkeologi, kärnfysik, datorkunskap, elektronik och business management.

    Universitetet i Teheran tillåter inte längre kvinnor att studera matematik, skogsbruk och naturvård.

    – Det finns ämnesområden som inte alls passar kvinnans natur, säger utbildningsrådet Abolfazl Hasani till den iranska nyhetssajten Rooz Onlin

    Universitetet i Ahvaz stänger ute kvinnor från alla teknologiska kurser. Oljeindustrins universitet, som har flera utbildningsorter över hela Iran, kungör att man inte längre accepterar kvinnliga studenter. Orsaken sägs vara att kvinnliga ingenjörer inte får jobb, ett argument som avfärdas av åtgärdens kritiker i Irans parlament och regimkritiker inom och utom landet.

    Bra gymnasieval är NV med de olika inriktningarna som finns då får eleven särskild behörighet och kan söka allt senare.

  32. Hurtbullen Says:

    Är det rätt att curla kompetenta kvinnor som redan befinner strax under toppstyret i en organisation , vars enda problem verkar vara att ett kön är underrepresenterat i den absoluta toppen ?

    Nej, varför det ? De flesta i organisationen är män och liksom kreatörerna är män.

    En topp skall helt klart återspegla organisationen som helhet. Man kan förstå om en styrelse består endast av män, och som främst har kvinnliga medarbetare, är inte riktigt rätt melodi. Det hade jag själv inte velat ha.

    MEN, det skall åtminstone finnas representanter som procentuellt återspeglar könssammansättningen bland medarbetarna.

  33. Argus Says:

    Det talas mycket om pojkars ”anti-pluggkultur” men en stor anledning till att unga kvinnor skyggar utbildningar med mycket matematik och fysik i är att dessa utbildningar ställer större krav på studenten än samhällsvetenskapliga och humanistiska utbildningar gör.

  34. Hurtbullen Says:

    i säger:
    10 oktober 2012 kl. 23:39

    Intressant.

    Det skadar inte att lyfta blicken från vår lilla ankdam …:-)

  35. Robin Says:

    @tjenare

    Hej! Kul att du läser Genusnytt! Tyvärr saknas det en del struktur och stringens i din kritik vilket gör det lite svårt att bemöta den.

    Men jag lovar dig, jag har läst många akademiska texter. Det hjälper inte, jag tror ändå inte på könsmaktstrukturer.

    Om kvinnor är strukturellt underordnade, hur kommer det sig att majoriteten av de hemlösa är män? Hur kommer det sig då att det inte finns någon svensk lag alls som diskriminerar kvinnor medan en handfull svenska lagar diskriminerar män (fridsbrott, vårdnad, könsstympning t. ex.)?

    Och kritik mot oss som kommenterar här på Genusnytt råder det inte brist på. Vi har ju Teater Smuts, Maria Sveland och alla andra mediefeminister som vaktar våra tungor.

  36. Maja Says:

    http://blogg.vk.se/Mexan/2012/10/11/nar-lammen-tystnar-1037437

  37. Argus Says:

    För övrigt: När ska man börja curla in män på genusvetarutbildningar? Är det acceptabelt med 95 % kvinnor på dessa utbildningar? Kommer också ihåg när man inom veterinärbranschen försökte börja kvotera in män på veterinärlinjen: Det slutade med masskadestånd till upprörda kvinnor…

  38. Johannes Westlund Says:

    Det här är en fråga jag personligen är mycket intresserad av. Jag är själv (manlig) student på Datateknik vid Chalmers. Jag har haft förmånen att träffa utomordentligt duktiga kvinnor, men dessa kan jag räkna på ena handens fingrar. Jag har också träffat många duktiga män. Det blir dock ”arithmetic overflow” när jag ska räkna dem eller så… Min ”processor” klarar bara tre-bitars tal, eller nått.

    Skämt åsido. Jag har funderat en hel del på varför det är på det här sättet. Varför vill tjejer inte ta i datateknik och it med tång? Jag har träffat många intelligenta tjejer som jag är övertygad om skulle kunna formas till bra utvecklare. Men av något skäl vill de inte. Jag har ägnat ett och ett halvt år åt att försöka få min bättre hälft intresserad av funktionell programmering (då jag tänkte att likheterna med matematik skulle tilltala henne mer än imperativ programmering). Hittills har ämnet ratats utan minsta försök till att känna på hur det är. Och det är samma sak med många andra tjejer jag träffat. De har inte ens prövat. Hur vet man att något är tråkigt om man inte ens testat det?

    Jag är emot all form av könade kvinnosatsningar, så för mig är det en utesluten väg, men jag funderar ändå på vad det är som går snett. Jag är övertygad om att det finns fler av både män och kvinnor som kan bli duktiga inom it som inte söker sig dit. Kan det ha att göra med att programmering och it behandlas väldigt styvmoderligt i skolan? Vad skulle hända om man introducerade sådant stoff för alla skolbarn istället för att ha kurser för de intresserade geeksen någonstans på gymnasiet och sedan speciella linjer för geeksen på universitetet? Någon som har input till mina funderingar på orsaker? Observera att jag inte söker svar av stilen ”det är en social konstruktion/konvention” eller ”det är grabbigt”. Jag vet att det är så, men varför?

  39. Argus Says:

    Kort svar till ditt långa inlägg, Johannes: Tjejer ”nördar” inte in i dessa områden. Det är inte socialt accepterat för dem; de riskerar att falla utanför tjejgruppen. Antagligen är det inte många tjejer på datorspelsmässor t ex. Däremot gillar de att blogga, facebooka och twittra; oftast dock om tjejiga saker (relationer, mode, killar o s v).

  40. Hurtbullen Says:

    Maja säger:
    11 oktober 2012 kl. 0:40

    http://blogg.vk.se/Mexan/2012/10/11/nar-lammen-tystnar-1037437

    Ännu en meningslös gnällblogg ?

  41. kirderF Says:

    Hej Maja!
    Jag undrar varför du länkar till en blogg där de sju första raderna bl a innehåller följande: ”jävla rövläpparna”, ”Pär Ström”, ”Pelle Billing”, ”Tanja Bergkvist”, ”sjukt obildade”, ”Sverigedemokraterna”. ”korkade”, ”kissa på golvet”, ”kissa på en man!”
    Är det du som skriver på bloggen? Varför vill du att vi ska läsa den?

  42. Hurtbullen Says:

    @ Johannes

    ” Jag är emot all form av könade kvinnosatsningar, så för mig är det en utesluten väg, men jag funderar ändå på vad det är som går snett.”

    Det är inget som är snett, förutom att vi förväntas att ge stöd åt alla kvinnor som vill sitta vid köttgrytorna i styrelserna och som säger sig kunna lösa ”problemet” med bristen på kvinnokvoten för datateknik på våra högsta läroverk. Alltså samma problem som du redan själv konstaterat blir väldigt svårlöst, trots att det redan finns uppmuntran och stöd såväl inom institutionerna som individuellt.

    Man kan ju starkt misstänka att det pågår en och en annan fint enbart för att få en 50/50 kvotering i styrelser, och det har inte ett jota med studenterna könsammansättning att göra överhuvudtaget.

    Dom lirar i en egen division.

  43. Hurtbullen Says:

    Argus säger:
    11 oktober 2012 kl. 1:18

    För övrigt: När ska man börja curla in män på genusvetarutbildningar? Är det acceptabelt med 95 % kvinnor på dessa utbildningar? Kommer också ihåg när man inom veterinärbranschen försökte börja kvotera in män på veterinärlinjen: Det slutade med masskadestånd till upprörda kvinnor…

    …elller till förskolepedagog, socionomutbildning,psykologutbildningen,läkarutbildningen, juristutbildningen osv.osv.

    Där finns ett överskott av kvinnor uppemot 20% övervikt. Detta hänger kronologisk kusligt bra ihop i samma veva som våra förträffliga pedagoger på grundskolorna konstaterade att det plötsligt infann sig en ”antiplugg” kultur bland pojkarna. Helt hastigt och lustigt. Never heard of before.

    Dessutom har diagnosen ADHD bland pojkar formligen exploderat på bara några års sikt. Intressant nog under bara en 10 års period.

    Samband ? Utredningar ? Sherlock where are you ?

  44. Manfrågor måste lyftas Says:

    Bra du lyfter fram detta. Hoppas ansvariga skäms över denna mansdiskriminering. Skitbra att det är med i din bok. Pinsamt för dom.

  45. chade Says:

    Tips:lyssnade på P1 precis där de diskuterade Nobelpris i litteratur. Någon som jag tror var Elin Claesson (men väldigt osäker) sa att hon och hennes väninnor hade diskuterat om det skulle bli en KVINNA från Kanada i år men hon gissade till slut att det blir en GUBBE.

    Sen upprepade den kvinnliga programledaren ordet gubbe en eller flera gånger.

  46. Matte Says:

    Angående ordet gubbe, feminister använder det så negativt.

    De flesta har läst eller hört om Bo Hanssons….

    Skulle det för en ung feminist om låt säga 50 år kunna bli som det i veckan blev för Bo, om hon skulle använda ordet gubbe av misstag i radio? Hon får sparken och skäll för man använder inte det ordet.

    Man vet aldrig🙂

  47. Ninni Says:

    @ Johannes Westlund

    Det tog inte lång tid innan kvinnor dominerade på journalistlinjen, på läkarlinjen mfl. Men vi har ett motstånd mot teknik i synnerhet data.

    Tittar man på biologiska skillnader så ser man samband mellan dom platser där kvinnor ”tagit plats” respektive ”inte tagit plats” och hur dessa biologiska skillnader ser ut.
    Det är skillnader som man börjar se tidigt i livet. Alltså före vi kan påstå det beror på könssocialisering.
    Det är inte så att kvinnor inte skulle kunna bli bra på ditten eller datten, men man är på kollektivnivå intresserad av annat.

    Detta styrks ytterligare av att dessa skillnader i yrkesval blir större i kulturer där vi har en hög levnadsstandard(man är på ”självförverkligande” i Maslows behovstrappa) än i kulturer där levnadsstandarden är lägre. Detta kallas jämställdhetsparadoxen.

    Saken är att som kvinna har man bred möjlighet att välja yrkesväg. Redan på mitten av 80-talet.. det fanns ingen social bestraffning, det var ryggdunk och ”coolt”. Vår könsroll är bred i den frågan.
    Här är det värre med den manliga könsrollen där pedofilhysterin och ”fjolligt” är sociala faktorer som utgör ett hinder (Det innebär inte att vi skulle få en jämn könsfördelning, bara något fler män)

    Jag är helt övertygad om att när man ser dessa område där det är som om det fanns ett motstånd på de kvinnliga sidan mot vissa yrkesval, så beror motståndet till största del det på biologiska skillnader, just pga att vår könsroll i detta är bred och tillåtande, samt att samhället i minst 30 år pressat kvinnor att göra traditionellt manliga val.

  48. Maja Says:

    @ KirderF
    Jag skriver bloggen men kommentarerna är ju från Nannas sida, det är HENNES kommentatorer och Nanna i SIN tur är uppskattad av Sanna Lundell. Jag tycker det är anmärkningsvärt att denna typ av ”kvinnokamp” får föras utan att nån sätter ner foten.

  49. Ninni Says:

    @ Maja

    Första raden är alltså skriven av ”Sara”, inte en inledning av dig?

  50. michael Says:

    i
    Så Assange har fel sverige är inte feminismens saudiarabien utan feminismens iran.Där kvinnor dominerar utbildningar och även får riktade resurser och hjälp till sig vilket män utestängs från intressant jämställdhets politik sverige har.

  51. Maja Says:

    läs här, det är alltså inte JAG som kallas Pär ström för ”rövläpp” utan Sanna Lundells stora idol Nanna Johanssons kommentatorer.
    http://nojesguiden.se/blogg/nanna-johansson/genusnytts-kommentarsfalt-recenserar-min-blogg#comments

  52. Ninni Says:

    @ Maja

    Ah! Jag tolkade första meningen som en inledning och att saras kommentar var stycket som kom efter/under hennes namn och tid. Därför ignorerade jag dig helt.

    Bry dig inte om dom, dom kommer tystna när vindarna vänder. Eller rättare sagt dom kommer att vända sina mobbingfasoner åt ett nytt håll där det då är pk att bära sig åt sådär.
    Det är bättre, anser jag, att argumentera för det man tror på och tycker är rätt, å kommer vindarna vända. Det är att sätta ner foten.

  53. dolf Says:

    Personligen tycker jag att ”När lammen tystnar” är ett jäkligt coolt namn på en blogg. Blir änna avundsjuk.
    Fast det är lite svårt att se vad som Majas eget och vad som är citat.
    Och Nannas inlägg om att genusnytts kommentarsfält recenserar min blogg var helt meningslöst. Skulle det vara ett axplock av saker härifrån? Eller skulle det föreställa satir? I vilket fall som helst, 150% intetsägande.

  54. Johannes Westlund Says:

    Jag är helt med på att det finns biologiska skillnader, men jag köper inte att det svarar för att män och kvinnor väljer så radikalt olika när det gäller just… mjukvara. Är det så enkelt som att män är intresserade av att skapa användbara verktyg i större utsträckning än kvinnor? För det är när jag tänker efter den historiskt första inkörsporten till programmering för flertalet. Det var tråkigt och repetitivt rutinarbete som vissa lite mer drivna (män) skrev s k makron för att göra. Det var ju en man som utvecklade tvättmaskinen, inte kvinnor trots att de traditionellt har haft mest med tvätt att göra. Är förklaringen så enkel?

  55. Matte Matik Says:

    @Johannes Westlund: Om du menar att män är mer intresserade av att skapa användbara verktyg är det väl samma sak som att mena att det finns biologiska skillnader?

    Tycker också det är fascinerande, försökte också få frun att förstå det som är fascinerande med programmering. Lyckades inte ens få henne att testa. Det är inte så att jag tror att kvinnor inte kan, många kan – de behöver bara inte. Män är tvingade att prestera för att få fortplanta sig, även idag. Klart det rent evolutionärt lönat sig att vara duktig på att skapa användbara verktyg. Män i de kulturer som inte var duktiga på det förr i världen blev ihjälslagna av grannkulturen medan kvinnorna skonades då de kunde föda barn åt den nya kulturen. Kvinnor har inte behövt, och behöver fortfarande inte göra detta för att få en partner, då det fortfarande är de som bestämmer vem som ska få para sig eller inte.

    Nåt sånt.

  56. dolf Says:

    Det är kul att programmera. Fruntimmer verkar dock tycka det är roligare med bakrecept än med programkod. So be it.

  57. Ulf T Says:

    Jag har också under många år, mest i min ungdom, försökt få kvinnor intresserade av IT, men egentligen utan någon som helst framgång. Bland annat därför reagerar jag lite surt när det kastas ut anklagelser om att ‘vi män’ diskriminerar kvinnor inom IT. Jag kan inte påstå att jag sett det, överlag, men däremot massor av försök att rekrytera och uppmuntra kvinnor, som i stor utsträckning fått mycket magra resultat. Mitt intryck, efter alla försök, är att väldigt många kvinnor inte bara är ointresserade, utan till och med ser sitt ointresse som något starkt ihopkopplat med sin kvinnlighet.

    Just när det gäller programmering (i synnerhet, datorer i allmänhet), tror jag att en avgörande skillnad är hur man spontant reagerar på allt strul man stöter på när man försöker lära sig. Det går i princip inte att bli en bra programmerare om man inte är lite fanatisk, och ger sig tusan på att man skall lista ut det, även om det tar dagar att få rätsida ens på någon liten detalj.

    Jag såg härom dagen en studie, där man frågat kvinnor i IT-branschen vad de tyckte var viktigt:

    Kvinnor i IT-branschen – I vilka roller är de och varför?

    En sak jag reagerade på var att de tillfrågade kvinnorna dels gav så låg vikt till behovet av teknisk kompetens för sin roll, och dessutom inte såg sig själva som speciellt tekniska. Eftersom man bara intervjuat kvinnor är det svårt att jämföra med hur motsvarande män skulle se sig själv, men som manlig programmerare, med erfarenhet från systemutveckling, processanalys och management, tycker jag inte att jag kan hålla med om deras viktning, eller t.ex. ett sådant här uttalande:

    Idag är inte tekniska färdigheter den huvudsakliga nyckelkompetensen utan teknisk kompetens skall helst innehas i kombination med mer mjuka egenskaper såsom social kompetens och kommunikation. Denna roll har kommit att kallas en hybridroll.

    Jag håller med om att vikten av sociala färdigheter ökat, men i slutändan är den tekniska kompetensen extremt viktig, även hos chefer inom IT, men väldigt mycket så för systemutvecklare och testare.

    Nästan alltid när det gått riktigt galet i de organisationer jag jobbat i, anser jag att det är just den tekniska förståelsen som fått för lite genomslag. Man har inte förstått att lyssna tillräckligt på de som faktiskt gör jobbet, alternativt har inte förstått vad de har försökt berätta.

  58. Nils Jungenäs Says:

    >> Dolf 11:42

    ”-So be it”

    …som kejsaren sa innan han började skjuta blixtar på Luke Skywalker.

    Det var fan det bästa jag läst på länge.
    Tänk den dagen vi kommit dithän att 50/50-samhället ersätts med ”So be it.”

  59. dolf Says:

    @Ulf T
    Ligger en hel del i vad du säger. Jag vet inte hur många gånger jag envisades med att sitta hela nätter tills jag hittade att det stod ”if (x=y)” istället för ”if (x==y)” någonstans (och kommer lite osökt att tänka på rymdsonden som kraschade, om det var på månen eller mars, därför att någon hade missat ett komma i en rad Fortran). Jag har lite svårt att föreställa mig ett fruntimmer som sitter och blänger rödögt på skärmen med fullklottrade programlistningar utspridda över tangentborde klockan 5 på morgonen för att programmet inte fungerar som det ska. Det brukar mer vara så att går en säkring eller datorn kraschar för att de spillt juice i tangenbordet så kommer de och frågar nervöst: ”Är det ett virus?”

  60. dolf Says:

    Och man kan ju fråga sig, om det hade funnits datorer på 1800-talet, hade Ada Lovelace då blivit den första programmeraren?

  61. Matte Matik Says:

    @Ulf T:
    Det känns som det är ett mantra som upprepas överallt i samhället – ”teknisk kompetens är oviktigt”, samtidigt som företagen nu även flyttar forskning utomlands – tillverkning har vi inte mycket kvar av. Visst, det är inte så att alla ska veta hur saker och ting fungerar på lägsta nivå, men att vara chef på ett bygge utan att på allvar ha provat hur man bygger, åtminstone nåt år eller två, är inte lämpligt om du frågar mig. Har samma erfarenheter av när det går galet i IT-projekt – det är när de som sitter högre upp inte har förståelse för det dagliga arbetet som det smäller. Processer och arbetssätt kan inte kompensera för detta.

  62. Ulf T Says:

    @Matte Matik,

    Tyvärr är det i alla fall så i min egen erfarenhet, att det har varit rätt stor skillnad på den tekniska kompetensen mellan de manliga och de kvinnliga tekniska chefer jag haft. Därmed inte sagt att alla de manliga cheferna varit bra, eller att alla de kvinnliga varit dåliga (eller ens teknisk svaga), men jag tycker själv att jag sett tendensen att man bortförklarar bristen på tekniskt kunnande just när det handlar om kvinnliga chefer, men kan inte komma på ett enda fall där man tyckte att det var ok för en man att inte förstå tekniken, eftersom han ju var bra på annat.

    (Nu talar jag om avdelnings- och sektionschefer på utvecklingsavdelningar där chefen har direkt påverkan på tekniska beslut, inte exekutiva positioner, där det ju faktiskt allt som oftast sitter personer som inte har solid teknisk erfarenhet inom det område där företaget verkar).

    Jag vill dock inte dra för stora växlar på min egen erfarenhet. Jag har varit med ett tag, men mitt sampel är ändå på tok för litet för att ha någon signifikans.

  63. dolf Says:

    Jo, det är skrämmande om man föraktar den tekniska kompetensen och tror att någon sådan inte behövs på chefsposition.
    Som underordnat märker man en klar skillnad om man har med en tekniskt kompetent eller tekniskt inkompetent chef att göra.
    Som chef famlar man i mångt och mycket i blindo om man inte själv kan göra jobbet man leder, särskilt visar det sig när saker går snett. Kan man sina saker blir man inte ställd, utan kan få saker hanterade effektivt. Varken ris eller ros, skrik eller bön, hjälper om förståelsen brister.

  64. Jack Says:

    Allvarligt talat, det längsta vi kan komma i denna och egentligen alla andra kvinnofrågor (styrelseposter, högre lön osv) är att kvinnorna som för dem får slut på argument och börjar beskylla oss för att vara pedofiler och våldsverkare. Faktum kommer ändå kvarstå:

    De vill fortfarande ha saker. Chefslönen, chefsmakten.

    Kvinnosakskvinnor är helt enkelt inte kvinnor man kan vänta att få något ut av. De är konsumenter och dominanssökare ute efter att tjäna sig själva på andras bekostnad.

    Vår och andra människors bästa användning av dem är förmodligen som infiltratörer i konkurrerande organisationer vilka de helt enkelt kan konsumera genom sin närvaro. Ju högre upp och ju fler av dem i organsiationen desto större bli fördärvelsen.

    Det är dock ett oroande tecken, om man bryr sig om Sverige, att så många av dem finns i här.

  65. Den gigantiska talande handen | Genusnyttcitat Says:

    […] allt som står i den där kommentaren är komplett […]

  66. Jämställdhetsfeministern « Toklandet Says:

    […] Det kommenterade inlägget […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: