Ledare: vita heterosexuella män ska betala ett pris

by

Idag tar Ann-Charlotte Marteus upp Bo Hansson-historien i Expressens ledare. Han kallade ju färgade fotbollsspelare för ”svartingar”.

Låt mig först säga att jag verkligen tycker det var mycket klandervärt av honom att använda det ordet. Det är öppet nedsättande, och har med självklarhet så varit i ett antal decennier. Ingen människa ska tilltalas eller behandlas nedsättande för att vederbörande tillhör viss ras, nationalitet, kön, sexuell läggning, etc.

Men när Ann-Charlotte Marteus på det generella planet tar upp det olämpliga i att använda nedsättande ord landar hon i denna formulering:

Alla medborgare ska kunna röra sig i det offentliga rummet utan att bli stukade av nedsättande uttryck och uttalanden. Och alla grupper måste ta hänsyn. Alla. Mest hänsyn måste vita heterosexuella män ta – det är priset de får betala för att de, som grupp, har mest makt i det offentliga rummet, och av hävd har haft makt över språket och verklighetsbeskrivandet”.

Man baxnar. Är det teorin om arvssynden hon bekänner sig till? Är människor med en viss kombination av egenskaper födda med en skuld?

Varför ska en enskild människa ta särskild hänsyn och känna någon slags skuld bara för att han är född med ett viss kön, en viss hudfärg och en viss sexuell läggning? Med motiveringen att vissa andra personer, med samma kön, samma hudfärg och samma sexuella läggning, har eller har haft makt?

Obegripligt.

Även om det vore så att de flesta vita heterosexuella män har stor ”makt i det offentliga rummet” och ”makt över språket och verklighetsbeskrivandet” hade resonemanget varit absurt, eftersom varje människa är en individ. Men nu är det ju så att de allra flesta vita heterosexuella män inte har någon makt att tala om – vare sig nu eller förr i världen.

Det här är ett exempel på tillämpat manshat. Misandri. När feminister säger att det inte finns något manshat kan detta anföras som exempel.

Marteus skriver att vita heterosexuella män – till exempel undertecknad – har ett särskilt ”pris” att betala. Ett ”pris”. Varför i helvete – ursäkta – ska JAG betala ett särskilt pris för att jag råkat födas med kombinationen vit, man och hetero? Vari ligger logiken?

Du snackar om vilka som har ”makt i det offentliga rummet”, Ann-Charlotte. Hur är det med dig själv, du som sitter som prestigefylld ledarskribent på en av Sveriges största tidningar?

Man skakar på huvudet, och konstaterar att man lever i Sverige i nådens år 2012. När ska masspsykosen ta slut?

För övrigt:  Visst är det bra att man satsar på jourlägenhet för män i Nyköping? Läs här.

 

Förtydligande: Det kan nog vara bra med en jourlägenhet för våldsbenägna personer. Felet är den enkönade inriktningen. Tack för tipset, Gunnar!

90 svar to “Ledare: vita heterosexuella män ska betala ett pris”

  1. Johan Says:

    Begreppet om arvsynden visar feminismens närhet till religionen.

  2. Skrattar åt alla manshatare Says:

    Någon som vet om hon själv är ihop med en vit heterosexuell man?

  3. Urban Says:

    Snart kommer det inte att finnas några vita heterosexuella män längre då alla kommer att ha blivit bögar. Kan inte fatta att vita heterosexuella män står ut med alla vita gnällande heterokärringar!

  4. stina Says:

    Du menar att det kan var svårt att se om han är vit, för han kan vara färgad?

  5. Nils Jungenäs Says:

    Ja, precis. Kvinnor som slår då – ska inte de ha hjälp? Eller män som blivit slagna?

    Ska det vara så förbannat svårt att bortse från kön?!?

  6. Göran Jansson Says:

    Vad som retar mig mest är nog att man kan ha en god försörjning på att skriva sådant här .
    Jag retar mig inte fullt så myckt på vad hon skriver , dels för att jag är avtrubbad , dels för att Marteus tid som ledande skribent snart är över .

  7. David8 Says:

    “Alla medborgare ska kunna röra sig i det offentliga rummet utan att bli stukade av nedsättande uttryck och uttalanden.”

    Utan vita, heterosexuella män då såklart. För de ska hålla tyst och betala sitt pris…

    Ann-Charlotte Marteus har givetvis betydligt mer makt än en överlägsen majoritet av Sveriges vita, heterosexuella män. Att bunta ihop tusentals män till en gigantisk jätte-man med jätte-makt och kanske ett jätte-lasersvärd passar bättre för en serietidning än för Aftonbladet.

  8. stina Says:

    Jah, och varför släpper Expressen fram en sådan text på sin ledarsida? Kan det ha något med ”Follow the money” att göra?

  9. Joakim Steneberg Says:

    Vill nog påstå att den ”vita heterosexuella västerländska kvinnan” är historiens mest priviligierade (bortskämda) generellt sett alltså.
    Visst har det varit väldigt bekvämt att som sådan kunna låta det andra könet göra skitjobbet, men ändå att själv kunna njuta en hel del av frukterna i sin mer skyddade miljö.
    Och därefter komma ändå otacksamt komma med anklagelserna!
    Passa på, så där.

  10. Petter Nilsson Says:

    Hur påläst är hon när hon pratar om ”vita heterosexuella män” och Bosse Hansson? Han uppfyller ju bara två av de tre kategorierna..

    Nu har jag absolut inte någon synpunkt på Bosses läggning. Men det vore önskvärt om hon höll sig till sitt eget fyrkantiga ämne.

  11. Niko Says:

    Urban: haha, du har ju helt rätt…

    I övrigt så hänger allt det här ihop. Den radikala feminismens övertagande av nästan alla högskolor i Sverige. Intersektionalismens intågande. Allting leder ner och ut i en enda slutsats:

    Den vita, heterosexuella, mannen kan vi basha eller rent av slå ihjäl utan att det är fel enligt teorin.

    Vi ser detta överallt nu. Tintindebatten (samma grundtes), Wirséndebatten (samma grundtes). Facebooksidan ”Vita kränkta män” (samma grundtes). SCUM, på flera teatrar (samma grundtes). Gammelmedia (TV, tidningar och SR), oändliga misandriska inslag, artiklar och påståenden (samma grundtes).

    Osv, Osv, Osv, jag skulle kunna fylla ut listan hur lång som helst men har inte tid. Jag tror budskapet går fram.

    Sakta, sakta, men säkert vill jag tro, vänder dock skutan och människor börjar förstå vad det är som händer – vilka det är som nu befinner sig i maktpositioner och trampar omkring på både folket och historien.

    Den politiska, radikala feminismen – den härskande i Sverige – hatar den vita, heterosexuella mannen. Så enkelt är det.

  12. stina Says:

    Men glöm inte att statsministern Göran Persson förklarade sig vara feminiast.

  13. JO Says:

    Hon är årets kvinnliga hantverkare

    Vinnaren av Isabelle-stipendiet 2012 är snickaren Emelie Lindeberg, 32 år, som driver den egna byggfirman Snikk. ”Branschen är för mansdominerad och det behövs en injektion av kvinnlig finess. Därför hoppas jag att mitt arbete och brinnande intresse för hantverksyrket inspirerar fler tjejer till att arbeta som hantverkare”, säger Emelie Lindeberg.

    Isabelle-stipendiet delas ut i dag i samband med invigningen av Hem & Villa-mässan. Stipendiets syfte är att synliggöra kompetenta hantverkare som är kvinnor och inspirera tjejer från hela Sverige att i högre utsträckning välja hantverkaryrket.

    http://www.vvsforum.se/?use=publisher&id=7851&force_menu=1169

  14. Aktivarum Says:

    Så Drottning Marteus tar till orda igen. Det gick ju så bra förra gången…

    http://aktivarum.wordpress.com/2010/08/26/drottning-marteus-tar-till-orda-hos-expressen/

  15. Joakim Makkonen Says:

    Och ni ”genusvetare” som bara tar plats och luktar illa borde sy igen era virtuella ”fittor” och skaffa er en riktig verklighet.

    Mdereringsorsak: bristande ton och osakligt.

    – Admin

  16. Joahn Says:

    Joakim, finns det genusvetare som deltar här?

  17. JD Says:

    Vad skiljer Marthheus från andra rasister. Inte någonting alls egentligen.
    Dessutom! Om det är så att vita män har haft makt och pengar så har det också funnits en vit kvinna som levt i lyx och överflöd vid hans sida utan att själv ha arbetat för sitt överflöd. Exakt sådana kvinnor som Martheus själv och hennes kvinnliga släktingar.

  18. Anders Karlsson Says:

    Nu är det så fiffigt att Bo Hansson är så vitt jag vet HOMOSEXUELL!!!

    Hälsningar Anders K

  19. Urban Says:

    Niko, själv älskar jag vita heterosexuella män och ju snabbare de tar sig samman och lämnar alla vita gnällande heterokärringar därhän och skaffar sig en karl desto bättre🙂

  20. Ninni Says:

    Som kvinna tycker jag det är pinsamt med alla dessa vita maktkvinnor i media som använder… nej, missbrukar.. sin makt på detta sätt. Är det här det vi kvinnor förmår i maktposition?? Pinsamt!
    Och vad gör ni, Expressen? Varför låter ni ert namn stå bakom så vidriga företeelser som sexism och rasism? Varför ska min man och min son, båda vita och heterosexuella, beläggas med någon skuld för en makt dom inte har och aldrig haft? Gäller det kollektiva maktskulds-arvet även den vite heterosexuella uteliggaren?

    Skärpning Expressen! Städa rent bland era journalister och skribenter! Sexism och rasism är inte okej! Det är dax att vakna nu.

  21. Torstensson Says:

    Urban

    Jag har faktiskt aldrig ställt denna frågan till en homosexuell man innan och jag hoppas du inte ser det som något konstigt.

    Hur känns det att ha sex med en man? Var är beröringspunkterna förutom snoppen? Se det som din chans att göra reklam för lite manly love nu. Jag ställde samma fråga till en kvinna (inte den jag lever med nu för jag vill inte veta hur kass jag är i sängen) och jag fick ett dåligt svar. ”det känns liksom najs”. Frågan kanske inte går att svara på?

    Detta kan kanske vara den konstigaste frågan ever ställd på genusnytt men jag kan garantera dej att jävligt många kommer invänta ett svar från dig på min fråga. =)

  22. Urban Says:

    Torstensson, vi kan ju inte diskutera sånt på Genusnytt – vi måste ju tänka på Kampen😉

  23. Stina Says:

    Ninni, “Follow the money”.

  24. Anders Karlsson Says:

    Ninni, har du underrättat Expressen vad du tycker och tänker???

    Till er andra KÖP inte Kvällstidningar om ni inte ”måste”!!!”!!

    Hälsningar Anders K

  25. Torstensson Says:

    Urban

    Ja okej vi skippar det.

    Jag tyckter Ninni myntade det bra för övrigt.

    Den vita heterosexuella uteliggaren är ju inte direkt priviligierad men vad jag förstått ska han också be om ursäkt för det som Bosse Karlsson sade. Jag ska genast skälla ut en uteliggare.

    PS. Inte för att jag vill förbätta mitt karma men jag gjorde en sak en julafton som jag inte tror är så vanligt i Sverige. Jag skulle fira jul hemma hos min mamma och på väg dit ser jag ett gäng uteliggare. Jag sprang in och lade ner massa julmat och pepparkakor och allt möjligt och gick tillbaka till uteliggarna och gav dom matkassen och sprang iväg vettskrämd när dom sa tack. Tror det var 2 dagar innan julafton. Jag var 18 och fylld av drömmar.

    Idag vet jag att jag ska skälla ut dom alltså för att dom är vita. Bra där.

  26. Anders Karlsson Says:

    Urban!

    Trots att jag är en gravt medelålders vit hetrosexuell blåögd man
    ser jag att det finns många härliga män. !+?!!

    Hälsningar Anders K

  27. Ninni Says:

    @ Anders Karlsson

    Jag ska. Jag letade upp ansvarig utgivare nyss. Han får ett mail imorgon.:)

    @ Urban: Sluta locka heteromännen till er sida nu. Jag vill inte behöva byta kön! Dessa rasist-sexister med samma könsorgan som mig(nej, dom förtjänar inte att kallas kvinnor) som beteer sig på detta sätt är jättebra. Det blir ju många fler män åt oss kvinnor då ;P

  28. Johan Says:

    Det var ett tag sedan jag var här senast. Det har hänt något sen förra gången. Är det ”troll” som låtsas vara homosexuella män som raggar andra män här? Någon form av organsiserade motåtgärder mot feminismen ser jag nte heller – bara karlar (?) som skakar på huvudet. Jag tror inte det räcker.

  29. schmucken Says:

    Från Ann-Charlotte Marteus ledare:

    Ord som dessa talar för sig själva och visar hur manipulativ, fördömande och intolerant feminismen är:

    ”Mest hänsyn måste vita heterosexuella män ta – det är priset de får betala för att de, som grupp, har mest makt i det offentliga rummet, och av hävd har haft makt över språket och verklighetsbeskrivandet.”

    Män som grupp… vilket nonsens.

    ”Sen behöver man inte kölhala pensionärer som säger hemskheter för att de slutade tänka 1956.”

    Vem är DU, Ann-Charlotte Marteus, att avgöra när någon slutat tänka?

    Förutom bredsidan som levereras mot vita, heterosexuella män konstaterar hon vidare:

    ”Men ingen slipper undan kravet på tolerans och respekt.”

    Nej, just det – det inkluderar även DIG, Ann-Charlotte Marteus.

    Lev som du lär.

    / schmucken

  30. Torstensson Says:

    Johan

    Innan jag nu försvinner så måste jag säga att jag gärna lockar hit fler bögar. Det är ju feministernas mardröm om heterosexuella män och homosexualla män kan gå under samma flagg. Ser det som en självklarhet eftersom manshatet naturligtvis också drabbar homosexuella.

  31. JD Says:

    @Torstensson

    Din fråga var rätt gullig!

    Godnatt på er!🙂

  32. Anders Karlsson Says:

    Johan!

    Berätta vad du vill, tycker och tänker, så kanske vi lättare förstår
    vad du vill säga.

    Hälsningar Anders K

  33. dolf Says:

    Min kommentar på Häxpressen:

    ”Mest hänsyn måste vita heterosexuella män ta” är i sig självt både sexistiskt och rasistiskt. Och som vit heterosexuell man, till på köpet medelålders, kan jag säga att det faktiskt är kränkande att behöva läsa sån jävla skit i stora dagstidningar där det framställs som om det skulle vara någon jävla universell sanning.
    Artighet och respekt och att visa hänsyn i det offentliga rummet är något som Ann-Charlotte Marteus själv behöver lära sig.
    Notera att trots att jag är heligt förbannad inte förfaller till att kalla Ann-Charlotte för ”kärringdjävel” eller liknande kränkande uttryck, trots att det vore i högsta grad motiverat för att göra en poäng med tanke på ämnet.

  34. Nils Jungenäs Says:

    >> Ninni

    FYI
    Rasism mot vita är inte rasism. Precis som diskriminering av män inte är diskriminering utan ”främjande av jämställdhet”.

  35. Lars I Says:

    En priviligierad kränkt feministisk kvinna är upprörd över en VIT heterosexuell man som trots sin arvssynd använder hudfärgen SVART i beskrivningen av en fotbollspelare i AIK.

    I sandlådan, på dårhuset eller Expressens ledarredaktion ?
    Intellektuell debatt år 12 eller 2012 ?
    Tragiskt, komiskt eller tragikomiskt ?

  36. Johan Says:

    OK, för cirka tio år sedan på ett möte i Örebro kapade queerfeminsterna FI:s möte. Ska samma sak hända med Pär Ströms möte? Det är inte ovanligt. Radikala krafter brukar våga sig fram när andra brutit den första marken. Samma sak hände inom den svenska vänstern under 1960-talet och inom Islam under senare tid.

  37. Rocki Says:

    Suck! Vilken otroligt konstig inställning till människan den där Marteus har. Hennes grundkänsla är att hon är underordnad som kvinna och därför får hon uttala sig precis hur hon vill om män. Hon kör det nya knepet också, eftersom det inte räcker med att vara vit (mycket priviligierad) kvinna så smetar hon på sig lite av icke-svenskars underordning också. Hon känner sig förfärad by proxy. Det är en salig röra av nyargument mot vita män, Marteus kanske skulle gå med i katolska kyrkan om hon tror så starkt på arvsynden?

  38. Johan Says:

    Jag glömde säga: och i USA med den extremt högerkonservativa mormonkyrkan. Nu kan en mormon bli ny amerikansk president.

  39. Johan Says:

    Rocki, bra analys. I USA brukar man tala om att spela: ”The race card”.

  40. Claes-Peter Says:

    Kollektiv skuld – vi män brände väl häxor förr i världen? Men nu är lite snällare – vi försöker bara diskutera med dem…

    Har man inte ganska länge motiverat diskriminering av judar med att ”de dödade Kristus”? Man nämner ju förstås inte att Jesus också var jude, PLUS att om INTE Jesus hade korsfästs, uppstått igen osv. – SÅ skulle det väl INTE finnas någon kristendom? Ingen påskhögtid? Ingen nattvard? Inget ‘Jesus har dött för våra synder’?

    Fast uttrycket ‘vita heterosexuella män’ är naturligtvis förvanskat – feministerna är, fruktar jag, ganska LATA. Några kvinnokämpar läste böcker på engelska, och sedan kom en massa direktiv från regeringen att använda ordet ”gender” i alla möjliga sammanhang, trots att ordet inte finns i svenska språket. Vedertaget är ju sedan gammalt ”genus”. Så försäkringskassan fick ett regleringsbrev (via dåvarande Riksförsäkringsverket?) om att Försäkringskassans ärenden skulle handläggas med ett ”genderperspektiv”. Jag frågade ca 20 medarbetare, men ingen hade en aning om vad det innebar, rent praktiskt.

    Det heter faktiskt ”vita, heterosexuella protestantiska män” – eller minns jag fel?

  41. Rocki Says:

    @Urban.

    Mycket bra och välkommet med bögar som protesterar. Ju fler kvinnor, invandrare och bögar som säger vad de tycker desto svårare blir det för den anti-vita mänrörelsen att argumentera. Det är svårt att försvara människor som inte vill bli försvarade. Jag som kvinna med invandrarbakgrund känner bara vämjelse inför sådan här retorik.

  42. Jämställdhetsfeministern Says:

    Mycket bra skrivet av Ann-Charlotte Marteus – en klok och kunnig feminist. Precis som hon säger:

    Alla medborgare ska kunna röra sig i det offentliga rummet utan att bli stukade av nedsättande uttryck och uttalanden – därför måste alla vita män kollektivt betala priset för att de är sådana svin, som glider fram på en räkmacka i livet och förtrycker alla andra.

  43. Varför har Expressen en rasist och sexist som ledarsrkibent? « Toklandet Says:

    […] lugna mig lite så den här texten har vilat lite under ett par timmar. Jag såg nu att även genusnytt har tagit upp det fast på ett annat sätt, precis som genusnytt brukar göra. Så vill ni ha en […]

  44. Social ingenjörskonst Says:

    Retorik som använder sig av ”vita heterosexuella män” är vissa vita heterosexuella kvinnors sätt att försöka kontrollera de vita heterosexuella män de har runt sig, i ett land som av naturliga orsaker fortfarande innehåller en stor majoritet som är vita och heterosexuella.

    Det speciella med ”vita heterosexuella män” är nog inte att de sitter på en massa pengar och professortjänster, utan att det är den största lättdefinierade grupp som feministiska kvinnor har runt sig, och som man tror att man kan utnyttja. Det är nämligen vita heterosexuella män, som av helt naturliga orsaker, är de män som de oftast möter på gatan, på jobbet och som de ingår relationer med.

    Den gruppen kan vissa inte låta bli att sätta tänderna i för att suga ut och kontrollera. Hur görs då det? Jo, man försöker dels inbilla folk att alla i gruppen delar allt och att den sitter på stora fördelar, och dels så pekar man på andra grupperingar som man får folk att tycka synd om. Syftet är att skapa en stor upplevt skillnad i hur man föreställer sig gruppernas tillgångar. Sen är det tänkt att individer i den grupp som ser ut att ha mest ska få ett tryck på sig att ge av sina resurser till de andra, eller lägga ner ”vapnen” och inte försvara sig. Ju större upplevd skillnad desto bättre. Det handlar alltså om att några ska spela rollen av offer och att de andra ska känna skam och skuld.

    Jag tror faktiskt att det här är en av anledningarna till att feminismen är så starkt förknippad med hbtq, och att man inte kritiserar ”patriarkala” tendenser hos invandrare. Man behöver helt enkelt dessa grupper som murbräckor för att lura av målgruppen det godis man fått för sig att de har. Och ifall man inte skulle hitta någon annan grupp av människor, så skulle man nog falla tillbaka på en grupp ur djurriket – eller i värsta fall någon fiktiv ras av utomjordingar.🙂

    http://www.dn.se/kultur-noje/darfor-ater-riktiga-karlar-kott

  45. toklandet Says:

    Så många sanningar från Jämställdhetsfeministern att till och med Marteus skulle kunna få en liten tår i ögat

  46. Peter Says:

    Kommer osökt att tänka på syndabocksfenomenet…..

  47. Carl Says:

    ”Lars I säger:
    11 oktober 2012 kl. 23:05

    En priviligierad kränkt feministisk kvinna är upprörd över en VIT heterosexuell man som trots sin arvssynd använder hudfärgen SVART i beskrivningen av en fotbollspelare i AIK. ”

    Nej, han säger SVARTING, inte SVART. Det är ett uppenbart rasistiskt tillmäle och jag skäms över de som försöker försvara det. Direkt pinsamt. Det enda som försvarar det är att Bo Hansson är GAMMAL och antagligen gaggig, och som de flesta gamla mediarävar anser sig ha rätten att uttala sig mer frispråkigt när de är på väg bort: ”Men jag är ju så gammal och det går inte lära gamla hundar sitta! Tyck synd om mig istället jag som jobbat så hårt hela livet och nu utsätts för ett orättfärdigt DREV!”. Patetiskt.

  48. lavazza1891 Says:

    Carl: Lugna ned dig. Det finns väl få utanför PK-kretsar som kan gå särskilt länge utan att privat säga något som inte godkänns av PK-polisen. Otroligt att det anses OK med nät- och mediahat mot vår minoritet. Vita heteromän är kanske 40 procent av befolkningen och lägger man till medelålders så sjunker det till 15-20 procent. Lägger man till icke arbetarklass, så sjunker det till 10 procent. Vita heterokvinnor är också en stor minoritet som vill få stöd för sina åtgärder mot den stora minoriteten vita heteromän genom att hänvisa till icke-vitas och homosexuellas situation, trots att icke-vita män och bögar oftast har mer gemensamt med vanliga vita heteromän än radikalfeministiska vita heterokvinnor.

  49. Ninni Says:

    Jag har missat uttalandet som denna Bo Hansson gjorde. Jag skulle vilja höra det i sin kontext. Någon som vet var det sas och om det kan höras i efterhand?

  50. AV Says:

    Marteus har förstått precis hur det ligger till. På 70-talet var det viktigt vilken klasståndpunkt man hade, inte vilken klass man tillhörde. Speciellt med tanke på vilken klass de mest högljudda kom ifrån. Idag är det vilken sexualståndpunkt och vithetsståndpunkt man har som spelar roll. På så sätt är det helt ok för en vit heterosexuell (?) kvinna att skylla allt ont på vita heterosexuella män, eftersom hon har rätt ståndpunkt i frågan. Hon tillhör de goda trots hennes vita heteroegenskaper, ty hon har sett ljuset. Och då kan hon också värma sig lite i offerkoftan, trots sin egen privilegierade medelklasstillvaro med makt att föra ut sina åsikter till folket.

    Som vanligt går historien i cirklar och de historielösa är dömda att traska med.

    Ibland undrar man om detta gnäll på ”vita heterosexuella män” från likaledes vita heterosexuella kvinnor grundar sig i besvikelse med sitt eget partnerval. Eftersom man inte gärna vill skylta med sitt eget dåliga omdöme måste man smeta ut hans ”dåliga” egenskaper på alla vita heterosexuella män. Då var det ju inte hennes fel att hon blev ihop med ett svin om alla är det.

  51. Gubbklubben Says:

    Det var inga problem för feminister att skratta åt Elins misshandel av Tiger Woods. Eller för feminister att hylla Scum manifestet som går ut på att skära upp alla män oavsett etnicitet.

  52. Johan Grå Says:

    Brukar inte Marteus själv använda det nedsättande epitetet ”gubbar”?

  53. Gubbklubben Says:

    Ninni
    http://mobil.aftonbladet.se/sportbladet/article15573365.ab?partner=wwwredirect

    http://m.sverigesradio.se/artikel/5301068?programId=83&gruppId=10974

  54. Ninni Says:

    @ Gubbklubben

    Tack.

  55. Gubbklubben Says:

    Ninni

    http://m.sverigesradio.se/artikel/5301068?programId=83&gruppId=10974

  56. Misandripatrullen » Misandri & rasism på Expressen Says:

    […] Från Pär Ström och Genusnytt […]

  57. Noterat Says:

    Vad som behövs är en jourlägenhet för män som blir slagna.
    Fast sådana finns förstås inte i feministernas värld.

  58. Gunnar D.U. Says:

    Såg ett citat som jag tycker är intressant vs hur många (radikal)feminister brukar reagera på kritik:

    ”Folk, som inför varje kritik, klagar över förföljelse i stället för att svara i sak är en ömklig trupp på polemikens slagfält.”

  59. lavazza1891 Says:

    Ninni: Kontexten är att Hansson blir inbjuden i (webb)radiostudion för att värma sina gamla kropp. Han muttrar för sig själv och vet inte att de är i ”sändning”. Jag vet inte om Strandberg vet att de är i ”sändning”. Det kan inte vara många tusen som hörde det just då det sändes. Duktigt av den som hittade det. Jag skulle ha missat det om jag hade följt matchen på webbradion.

  60. lavazza1891 Says:

    Mer kontext:

    http://www.expressen.se/sport/mats-strandberg-en-jakla-blunder-av-mig/

    Dumt av Hansson att bjuda in sig och inte hålla käft, och dumt av Strandberg att inte fatta risken med att ha Hansson i hytten under sändning.

  61. Lars I Says:

    Carl
    jag förstår inte vad hudfärgen har med saken att göra vare sig det gäller fotbollspelare eller den halva befolkningen som är män.
    När Marteus angriper VITA heterosexuella heterosexuella män är det med betydligt större förakt än när Bosse Hanson använder SVARTINGAR om fotbollspelare, men idag är MÄN den enda folkgrupp man fritt kan kränka och håna som kollektiv utan att behöva stå till svars. På kultursidor och i genus”debatten” i allmänhet. Och du märkte det inte ens ?

    Eller varför tyckte att VIT behövdes i beskrivningen av män som diskriminerar andra p.g.a hudfärg ? Varför reagerar du inte på det ?

  62. Ninni Says:

    Nu har jag mailat expressens ansvariga utgivare. Jag uppmanar er andra att göra detsamma. Jag tycker det är nog nu med denna häxjakt på den vite mannen och nu måste vi gå ett steg längre och agera(naturligtvis på ett fredligt och demokratiskt tillvägagångssätt). Vi är många nu, låt oss fylla deras inkorgar till bredden, tills dom inser att det är nog med rasism-sexismen!

    (Använd en diplomatisk och god ton. Avkräv svar.)

  63. lavazza1891 Says:

    Wegerup nyanserar debatten så mycket som är möjligt i PK-media, men får skit för det.

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/jenniferwegerup/article15582553.ab

    ”Men att jaga människan Bosse Hansson, för något han sade när han trodde att ingen hörde, vad leder det till?

    Att kräva en ursäkt för att han pratade högt för sig själv?”

    ”Jag sade samma sak när fotbollsspelaren Antonio Cassano under EM i somras sade att han hoppas att ”det inte finns några bögar i omklädningsrummet” och senare samma dag tvingades backa från det han sagt.

    Det blir bara en läpparnas bekännelse.

    Ingen tror väl att Cassano på några timmar ändrat åsikt om homosexuella?

    Blåslamporna flammar, vågorna går höga på upprördhetens hav.

    En falsk, framtvingad ursäkt kommer. Mediedrevet lägger sig belåtet, utan att någon konstruktiv dialog om det som sades ägt rum.”

    Problemet är stormarna är medvetna om att de inte klarar av att föra en konstruktiv dialog. De vill inte bredda och fördjupa debatten så att deras egna blottor uppenbarar sig (bara upplysta helgon klarar av att inte särskilja alls mellan människor) utan vill hålla sig på säker mark.

  64. Nils Jungenäs Says:

    >> Ninni

    Får man ta del av mailet? Du kan ju maila mig om du inte vil publicera.

  65. John Berg Says:

    Pär:

    ”Förtydligande: Det kan nog vara bra med en jourlägenhet för våldsbenägna personer. Felet är den enkönade inriktningen.”

    Felet måste inte vara jourlägenheternas enkönade inriktning. Jag kan mycket väl tänka mig att man ibland måste separera män från kvinnor. Erbjud våldsbenägna män och våldsbenägna kvinnor varsitt boende. Anpassa utbudet efter efterfrågan hos respektive kön. Målet måste vara att komma tillrätta med lägenhetsinnehavarnas problematik, inte att uppnå jämställdhet framför allt annat.

  66. dolf Says:

    Är det anmälningsbart? Till vem och hur anmäler man i så fall?

    @Ninni
    Vilken adress skickade du till? Jag hittar tips@expressen.se och rattelse@expressen.se. Ingen av dem känns riktigt rätt. Har du någon annan?

    (Skickar man klagomail bör man förstås sätta
    cc: ann-charlotte.marteus@expressen.se)

  67. Ninni Says:

    @ Dolf

    jag använde denna mail till ansvarig utgivare. thomas.mattsson@expressen.se

    (Skickar man klagomail bör man förstås sätta
    cc: ann-charlotte.marteus@expressen.se)

    Japp, det borde man gjort… men så långt tänkte jag inte. Man lär så länge man lever?

  68. Ninni Says:

    @ Dolf igen

    Är det anmälningsbart? Till vem och hur anmäler man i så fall?

    Det borde räknas som hets mot folkgrupp?
    I Sverige är det dock tillåtet att häxjaga så länge det bara är den där hemska gruppen vita heterosexuella män, så jag skulle bli hemskt förvånad om anmälan leder till annat än ”nedlagd förundersökning”.

    Poängen är att vi måste markera, igen och igen, till detta upphör. Jag tycker verkligen det är nog nu.

  69. Nils Jungenäs Says:

    >> Ninni

    Jag drar mig inte en sekund för att anmäla om jag anser att det finns något syfte med det.
    Du kan väl slå mig en pling senare i em/kväll så kan du få förklara exakt varti ”hetsen” mot folkgrupp ligger…

  70. Lars I Says:

    @Ninni,
    Bra, helt rätt ! Kommer också att maila Expressen och som jag sagt förut så måste vi oftare höja rösten och agera mot slentrianmässiga kränkningar.

  71. dolf Says:

    Jag skickade följande mail till expressen:

    [Jag har skickat detta mail till de adresser jag hittat, vidarebefordrar gärna till ansvarig utgivare och/eller andra ansvariga; och berörda på Expressen]

    Med bestörtning har jag läst Ann-Charlotte Marteus krönika om Bosse Hanssons groda. Bosse Hansson använde sig olyckigt av ordet ”svarting” i ett sammanhang som, honom ovetandes, gick ut i det offentliga rummet. Fru/fröken Marteus skriver en indignerad krönika om detta språkbruk och förfäktar själv allas rätt att få vistas okränkta i det offentliga rummet, och att hyfs och artighet är civilisationens smörjmedel, för att sedan avsluta med: ”Artighet skapar ett klimat där respekt och tolerans kan frodas och där alla orkar andas. Men i ett klimat där glåpord och fördomar har fri lejd, kan de starka lätt och ledigt förtrycka de svaga. […] Ordets makt – det begreppet borde väl alla journalister fatta, oavsett födelseår.”
    Om det hade stannat därvid hade allt varit gott och väl. Men Marteus gör sig själv skyldig till precis lika fördomsfulla kränkningar och generaliseringar som hon argumenterar emot i artikeln. Först benämner hon en äldre man som ”museal”, något som knappast kan anses vara något annat än nedlåtande. Såsom varande medelålders, 52 år, känner jag själv hur jag, även om inte där ännu, är på väg att fösas in i antikhandelns kuriosavdelning av onyttiga och obehövda medborgare som lever på nåder. En högst obehanglig användning av ett ord i ett nedvärderande syfte, klart värre än Bosse Hanssons tanklösa ”svarting”, då det finns en klart nedvärderande avsikt bakom användningen av ”museal”.
    Men detta är ändå en petitess i sammanhanget, lite senare gör Marteus den verkliga tankevurpan när hon säger: ”Mest hänsyn måste vita heterosexuella män ta – det är priset de får betala för att de, som grupp, har mest makt i det offentliga rummet, och av hävd har haft makt över språket och verklighetsbeskrivandet.”
    I en och samma mening generaliserar Marteus fördomsfullt på ett sätt som är både sexistiskt med avseende på könstillhörighet, rasistiskt med avseende på hudfärg, och drar dessutom helt omotiverat in sexuell läggning, vad nu denna har för relevans i sammanhanget.
    Ann-Charlotte har som krönikör på en av Sveriges största aftontidningar en makt i det offentliga rummet och makt över, om kanske inte språket, så åtminstone verklighetsbeskrivandet som jag aldrig har haft i min egenskap av vit, medålders, heterosexuell man. Den enda av dessa egenskaper jag dessutom kan sägas ha ett eget val över är sexualiteten, man och vit är jag av födsel och ohejdad vana och det är bara att gilla läget. Åldern kommer med tiden.
    Hur kan Marteus rationellt försvara att hon kränker mig som tillhörande denna folkgrupp, och minoritet, genom att särskilja mig på ett diskriminerande sätt och belägga mig med ett särskilt ansvar som andra medborgare inte undslipper.
    Jag ser högst allvarligt på att ett offentligt medium som Expressen låter sådan infekterad smörja spridas fritt i det offentliga rummet.
    I dagens politiska klimat och läge anser jag det därför fullt befogat att kräva en offentlig ursäkt, dels av Ann-Charlotte Marteus själv, men också Expressens ansvariga utgivare.
    Det vore inte heller orimligt att kräva att Marteus entledigas från sitt uppdrag som krönikör på Expressen. Sådana krav har ställts i ett flertal liknande sammanhang på grund av yttranden av personer i mediala sammanhang. Jag ser inte vaför Marteus skulle utgöra ett undantag som undslipper sitt ansvar. Jag förstår dock att jag knappast lär för gehör för en sådan begäran, så jag avstår från att framföra den. Men en ursäkt är definitivt på sin plats.
    Uteblir den överväger jag att gå vidare till berörda etiska/juridiska instanser.

    Anders Ericsson

  72. Ninni Says:

    @ Nils

    Jag är inte juridisk kunnig, men min bästa vän har pluggat juridik. Jag ska höra med honom vad han tro. Men det viktiga är inte att den går igenom eller är korrekt. Det viktiga är, som jag ser det, att vi sätter ner foten och markerar ”enough is enough”.

    (Jag har dock inte kvar ditt nummer, bytt telefon och telenummer. Gubben-min har mitt gamla numret, skicka ett sms till honom så får jag det ikväll.)

  73. dolf Says:

    Skickade också en korrigerad version, framför allt motiverat av att jag förstås menade ”belägga mig med ett särskilt ansvar som andra medborgare undslipper” utan något ”inte”.

  74. dolf Says:

    @Ninni
    Tack. Ska skicka den till honom också. Och kommer det ingen ursäkt så är det inte utan att jag vill gå vidare med en anmälan, fast jag är ganska lat, så det får inte vara alltför mycket arbete med det då.

  75. Ninni Says:

    Snyggt Dolf!

  76. dolf Says:

    Givetvis vet vi att anmälan kommer att ignoreras och att man bara får något schablonsvar om att man beslutat att inte driva ärendet. Vad man då ska göra är förstås att gå vidare till nästa instans. Jag är inte särskilt väl bevandrad i svenska myndigheters ansvarsområden och organisation och vad som krävs för formella klagomål och anmälningar, och jag är fullt medveten om att det hela kan bli tidskrävande, men rent principiellt skall man inte ge sig utan bara driva på det högre och högre. Så vitt jag förstår står det var och en fritt att skriva till riksdagsledamöter och ministrar, och att all sådan kommunikation diarieförs och blir officiell och måste handläggas enligt specifika rutiner. Så som jag ser det skulle man till exempel kunna anmäla krönikan till DO, när den sedan lämnas utan åtgärd går man vidare till nästa instans, polisanmäler DO eller vad man än kan tänka sig, i brist på annat skriver man direkt till statsministern (vilket man i vilket fall som helst bör göra i slutänden om man inte får gehör för sin sak, och det lär man ju inte få) och jämställdhetsministern och ställer dem till svars för den obefintliga rättsskipningen och uttalade diskrimineringen som faktiskt förekommer i det offentliga rummet och rättsväsendet. Är man riktigt på hugget vänder man sig också till EU- och FN-instanser. Så långt man kan komma med en rimlig arbetsinsats och utan att det börjar kosta pengar (mer än frimärken och printer-bläck).

  77. dolf Says:

    Hets mot folkgrupp från wikipedia (tack @Ninni) (min emfas i utdraget):

    Vilka folkgrupper som skyddas och vilka kriterier som skall uppfyllas för att uttalandet skall vara ett brott varierar mellan länderna. Vanliga kategorier omfattar etnisk härkomst, religiös övertygelse, på senare tid även sexuell läggning och könsidentitet och rökare.
    Rättslig reglering
    Enligt svensk rätt, är hets mot folkgrupp att
    1. uppsåtligen,
    2. i uttalande eller i annat meddelande som sprids,
    3. hota eller uttrycka missaktning för folkgrupp eller annan sådan grupp av personer med anspelning på ras, hudfärg, nationellt ursprung, etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning.
    Brottet omfattar inte ”en saklig och vederhäftig diskussion” och inte heller uttalanden som görs i den helt privata sfären[1].
    Med begreppet folkgrupp avses enligt justitiekanslern varje existerande etnicitet utom den svenska.[2] Att svenskar undantas förklarar justitiekanslern med att

    ”syftet vid tillkomsten av straffstadgandet om hets mot folkgrupp var att tillförsäkra minoritetsgrupper av skilda sammansättningar och bekännare av olika trosuppfattningar ett rättsskydd. Det fallet att någon uttrycker kritik mot svenskar torde inte ha varit avsett att träffas av straffstadgandet”
    — Justitiekanslern, [2]

    Saken har dock ej prövats i högre rätt.

    Krönikan angriper helt klart folkgrupp på basis av könstillhörighet, hudfärg och sexualitet. Justitikanslern vill göra undantag för etniska svenskar (villket förmodligen skulle vara den underförstådda motiverngen för att man inte vill driva ärendet), men det har aldrig prövats rättsligt, och är vad jag kan förstå, inte en del av lagtexten per se. Ann-Charlotte Marteus pekar inte heller specifikt ut svenskar i sitt angrepp, hon pekar ut vita, så det står fritt för alla icke-svenska vita, heterosexuella män att känna sig kränkta och anmäla. Det enda som skulle kunna anföras som en förmildrande omständighet på något som liknar saklig grund vore väl i så fall att man betraktar Marteus svammel som del av ”en saklig och vederhäftig diskussion”. Det blir ju en tolkningsfråga. Jag anser dock att det argumentet inte håller, för då skulle man kunna rättfärdiga hets mot judar med att palistinier kränks av Israel. Ett resonemang som helt klart aldrig skulle godtas i ett svenskt rättsligt sammanhang.

  78. dolf Says:

    Förresten, feministiskt initiativ har ju kommit ut med en ny antologi, 20 anspråksfulla förslag för att ändra framtiden eller något sådant. Där har man ju, vad jag förstår, lagt förslag om att införa manlig livplikt (nu när värnplikten är avskaffad) och har tydligen med något särskilt 12-stegsprogram för män också. Jag hoppas jag kan få tag på ett exemplar utan att behöva stödja eländet finansiellt. Det måste vara en frodig mylla där man anmälningar för hets mot folkgrupp har god grogrund.

  79. Sam_Vimes Says:

    @dolf:

    Jag vet inte om det är ett överseende från din sida att ditt expressen-mail har ett underskrivet namn här i kommentarsfältet.

  80. dolf Says:

    @Sam_Vimes
    Jag brydde mig inte om att ta bort det. Jag använder inte mitt nick för att vara anonym, kan man bli mer anonym än om man heter Anders Ericsson? Ett av Sveriges i särklass vanligaste namn. Och min logga syns ibland ckså på ställen under mitt riktiga namn (som AB:s kommentarsfält), så inte mycket anonymitet för mig inte🙂

  81. John Nilsson Says:

    dolf säger, 12 oktober 2012 kl. 13:13:
    ”Förresten, feministiskt initiativ har ju kommit ut med en ny antologi, 20 anspråksfulla förslag för att ändra framtiden eller något sådant.”….

    Mer om det här:
    http://www.stockholmsfria.nu/artikel/94375
    http://bambuser.com/channel/Feministiskt+Perspektiv

  82. John Nilsson Says:

    Bahareh Andersson har bloggat om den ”Feministiska Tribunalen”:

    http://baharehandersson.blogspot.se/2012/09/feministiska-tribunalen-sviker-de-mest.html

  83. Johan Says:

    Ninni skrev: ”Nu har jag mailat expressens ansvariga utgivare. Jag uppmanar er andra att göra detsamma. Jag tycker det är nog nu med denna häxjakt på den vite mannen och nu måste vi gå ett steg längre och agera(naturligtvis på ett fredligt och demokratiskt tillvägagångssätt). Vi är många nu, låt oss fylla deras inkorgar till bredden, tills dom inser att det är nog med rasism-sexismen!

    (Använd en diplomatisk och god ton. Avkräv svar.)”

    Jag tror inte det biter på Expressen. Det som skulle kunna bita är en smaskig historia med en blödande, misshandlad man – helst med knivhugg i ryggen – och helst nykterist, som ställer upp och låter sig fotograferas.

  84. Ärjagenviting? Says:

    Jag undrar var gränsen går mellan vit och icke-vit i Marteus föreställningsvärld. Hur ser hennes rasindelning ut? Räknas Reinfeldt som vit?

  85. Moneymaker Says:

    Martéus i farten igen, och favorithatobjektet är ju vita heteromän. H*n börjar bli tjatig… Men vad gör man inte för brödfödan, och ‘kamraternas’ ryggdunkningar.

  86. Erik Says:

    > Alla medborgare ska kunna röra sig i det offentliga rummet utan att bli stukade av nedsättande uttryck och uttalanden.

    … säger Marteus som har en lång historia bakom sig av att på ledarplats använda grovt nedsättande uttryck på folk som inte delar hennes ideologiska preferenser.

  87. Lars Says:

    Om alla vita hetorosexuella män sluta annosera i Bonniermedia skulle problemet minska med dessa kränkningar. Ta bort bilanannonser från DN så skulle de förlora miljontals kronnor. Bättre att påverka bilhandlare än att försöka påberka socialister/miljöpartister(journalister), bilhandlarna lever i verkligheten vilket inte journalisterna verkar göra.

  88. Cora Says:

    Wonderful goods from you, man. I’ve understand your stuff previous to and you’re just extremely excellent.
    I actually like what you’ve acquired here, really like what you’re saying and the way in which you say it.
    You make it enjoyable and you still care for to
    keep it sensible. I cant wait to read far more from you.
    This is really a great site.

  89. Claes-Peter Says:

    28 augusti 1963 höll medborgarrättsrörelsen i USA en jättedemonstration till washingtonmonumentet i Washington D.C.,, och ledaren, Martin Luther King Jr. höll ett tal som gått till historien – och även retorikens historia. Det kallas ”I have a dream”. I sitt tal använde King ordet Negro 15 ggr, black 4, white 7, colored 0, slave & slave owner 3, Africa 0, America 11, country 1, free & fredom 25, chains 1, captivity 1, segregation 2, discriminatiin 1, children 5.

    Senare kom en ny våg av aktivism bland ‘afroamerikanerna’ – Black Power, senare Black Panthers.. Artister sjöng saker som ”I’m black and I’m proud”.

    Jag undrar nu – får jag fängelse eller blir lynchad om någon upptäcker att jag har ordet Negro på min hårddisk? Lika illa som barnporr? En opportunistisk hysteri sveper över landet, nästan ingen vågar stå rak i stormen, och dumheten regerar.

    Jag är i alla fall outsägligt tacksam för att jag inte lever på att författa barnböcker. Ingenting får skildras såsom det är i 95 procent av fallen – det kallas stereotypi och fördomsfullt. Hjärntvätten har väl redan nu i stort sett nått nivån ‘dubbeltänk’ från George Orwells romanen 1984?

  90. Jämställdhetsfeministern « Toklandet Says:

    […] Det kommenterade inlägget […]

Kommentera

