Får en kvinna nita en man, frågar Idol-kändis

by

Artisten Daniel Breitholtz, bland annat känd från Idol-juryn, skrev igår detta tweet:

Ja, gör man det nu med? Det blev en diskussion om saken på Twitter, som du kan följa här. Vissa kändisar deltar. Tack för tipset, Clabbe!

I filmen nedan kan du se ett experiment som ABC News har gjort om vilka reaktionerna blir när en kvinna slår en man på en offentlig plats. Rekommenderas.

För övrigt: Artikel på Newsmill: ”Kränkthet har blivit en karriärväg i Sverige”. Tack för tipset, Kaveh och någon mer som jag tappat bort.

35 svar to “Får en kvinna nita en man, frågar Idol-kändis”

  1. Matte Says:

    Ingen idé att ringa polisen så som det verkar fungera i dagsläget. Det slutar väl med att det är den slagna mannen som är boven och kvinnan som slog som får stödet.

    Jag hoppas att jag har fel. Men videon talar väl sitt tydliga språk…

  2. Nisse Says:

    Satt och kollade Desperat Hoesewife idag på TV5. (Hittar ingen länk).
    En av huvudrollsinnehavaren skådespelaren Eva Longoria Parker får reda på att hon är gravid. Och ger med full kraft sin läkare en höger när han kommer med beskedet. När han senare säger att det är ett mirakel (i all välmening) , får han en ny höger.

    Man kan se det komiskt, jag har med hjälp av Pär, lärt mej sätta på mina genusglasögon och då är det bara tragiskt att se hur accepterat det är att misshandla män i tv:s dokusåpor.

    Skandal!!!

  3. Joakim Steneberg Says:

    Våld skapar våld. Eftersom enligt forskning (Peter Gill) dubbelt så många kvinnor som män börjar med partnervåld, så är dessa kvinnor en stor orsak till ökat våld.

    Särskilt som samhället hittills helt blundat för kvinnligt våld, och därmed indirekt legitimerat det.
    Hoppas Götblad får med även detta nästa gång!

  4. Malte Skogsnäs Says:

    Daniel Breitholtz uppvisar en märklig osäkerhet när han ser en olaglig handling begås.

  5. DK Says:

    Det brukar också filmas många komedier som visar män som blir sparkade i skrevet av kvinna. Av någon anledning anses detta vara roligt och männen brukar därefter säga åhhh!! och sjunka ner i smärta. Det är kanske denna bild polis och eller åklagare har när män utsätts för våld.

  6. Pros Says:

    Förstår att man bara går förbi i filmen, killen ser ut att vara upptagen med annat när tjejen ger sig på, medans när det var omvänt så ville ju killen visa sin makt och få tjejen att lyda. Så lite fel perspektiv blir det, utan i stället skulle båda ”visat” sin makt.

  7. Brother Ali Says:

    Goddamn, ringde David Breitholz aina skulle misshandlade snubben åka in för kvinnomisshandel.

  8. Bo Says:

    Svaret n är jag klickar på länken…;
    ”Sorry, that page doesn’t exist!”
    ……?????

  9. toklandet Says:

    Kanske lite panikrensning av Breitholtz?

  10. Hurtbullen Says:

    När jag ser videon , så ser jag ombytta roller i varsin uppsättning av ” När kommunikationen brutit ihop, och någon regredierar tillbaka till barnstadiet och blir desperat ” pjäs.

    Det intressanta är att kvinnan överlag får mer sympatier när hon reagerar sådär. Måhända en rest av ett negativt stereotypiserade av kvinnor som någon som inte kan ta ansvar för sina känslor utan bara ” är” barnslig,jobbig,gnatig,påstridig.
    Därför går kvinnlig aggression på äkta hälft,pojkvän,arbetskamrat osv.osv. bort i det stora hela. Stora barn går ju inte att åtala. man talar dem tillrätta.

    Medans mannen är egentliogen ansvarig för allt som händer partner och familj. Så därför buras han in utan några större krusiduller.

    Mannen är ju en skitstövel. Alla vet ju om det – egentligen innerst inne.

    Väldigt mycket Kudos till kvinnorna som betraktade grälet när kvinnan kastade plastflaskan på mannen och någon av dem gick fram till dem. Det visar , som tur , att inte alla stereotyper har köpts upp utan det finns folk som tänker själva…

  11. JD Says:

    Uhhh
    Aktuellt på SVT har ikväll varit fullständigt fullspäckat med okritiska feministiska vinklingar.
    Jag har aldrig någonsin upplevt något liknande!!!!
    Vad fan har hänt med den statliga televisionen?

  12. DK Says:

    JD; jag såg och hörde samma. Kvällens Aktuellt var pullpackat med feminism och kvinnosyn. Bla intervjuades Mona Sahlin där hon menade att Danmark, med endast kvinnliga toppolitiker, hade nått längre på vissa sätt i jämställdheten än Sverige. Det manliga nyhetsankaret såg lite konfunderat ut men vågade inte fråga den självklara frågan hur Mona kan tycka 100 % kvinnor är jämställt. Dessförinnan var hormonstörande ämnen i mat och kläder uppe. Det gick en tid utan att kvinnor nämndes men sen på slutet kom det jag hela tiden väntat på; inte bara män ska ha en säker kemikaliemiljö gick resonemanget. Och sen kom hela mamma & barn aspekten. Suck! Något i stil med det var det och en hel del annat också.

  13. Nils Jungenäs Says:

    Det här har varit uppe för diskussion tidigare – för något år sedan på Pelle Billings blogg, om jag minns rätt. Dåligt med medhåll fick jag iallafall. Däremot en hel del mothugg. Jag ansåg att det var kvinnoförakt.

    Jag anser för det första att man öht inte ska slå folk.

    Med det sagt…

    Jag anser att den gamla attityden ”man slår inte tjejer” (underförstått: det går bra att slå pojkar) innebär att man ska skänka kvinnor en särställning. De ska vara extra skyddade mot våld. Det innebär att det är mer ok att slå pojkar. Det i sin tur, när det gäller att slå tillbaka, tycker jag delvis härör ifrån och vittnar om en attityd att kvinnor är mindre klandervärda och inte ska hållas ansvariga för sina handlingar i lika stor utsträckning som män. Män ska istället klappa kvinnor lite nedlåtande på huvudet när de utövar fysiskt våld mot en man. ”-Det är ju ”bara” en kvinna som utdelade slaget, då slår man inte tillbaka.”

  14. dolf Says:

    @Nils
    Skäms du inte för ditt kvinnohat? Att nedlåtande klappa kvinnan på huvudet när hon utövar våld mot en är förutom att det helt klart ör en manlig härskarteknik också patriarkal sexism och bör som sådant leda till en omedelbar polisanmälan och ett kännbart fängelsestraff. Vi måste klargöra att vi har en nolltolerans mot sådana kränkningar av kvinnor.

  15. JD Says:

    @DK
    Det där med hormonstörande ämnen.
    Sa hon inte något om att -Inte bara 50 åriga män få leva utan gifter… Eller något sånt?

  16. Matte Matik Says:

    Står ni fortfarande ut med nyheterna från SVT/SR? Har lagt ner det där för länge sen, är så skönt slippa eländet.🙂

  17. subkulturen rappar när dom pratar Says:

    4.03 in i filmen ”look how many people just pass by without defending that guy” Och sen ett leende som om det vore kul. Inte ens genusanalytikern förhåller sig neutralt när män misshandlas.

  18. Carl Says:

    En kvinna slår en man i ansiktet, mannen ringer polis, polis dyker upp, finner att kvinnan har ett brutet ben i handen medan mannen har en ömmande käke, kanske lätta frakturer, inte att göra så mycket åt ändå. Vem tror du ‘vinner’ enligt en inskränkt polishjärna som anser sig vet hur det alltid ‘går till i verkligheten’?

  19. Nils Jungenäs Says:

    >> dolf

    (Jag har haft jobb där man får slåss en hel del med folk. (FN-tjänst och väktare) Ville man vara ridderlig och bara slå tillbaka på de med snopp så var det med livet som insats.)

    Jag aldrig kunna vara tillsammans med tjej som behöver överseende och ringaktande när hon ”beter sig” – som kommer i affekt och tappar fattningen och säger saker i vredesmod som hon inte menar osv. Jag har jättesvårt för såna människor. Jag upplever ibland att män på något sätt tycker att man som man behöver ta sånt från sin kvinnliga partner. Det är väl kvinnoförakt? Aldrig att jag skulle acceptera det. Jag vill ju ha en partner som jag beundrar och respekterar, inte en som behöver ringaktas och klappas på huvudet.

    Förstår du hur jag menar?

    (Nu är jag trött.)

  20. dolf Says:

    @Nils
    Du förstod väl att jag ironiserade?
    Jag avskyr attityden att det skulle vara okej för någon som anses vara mindre/svagare att slå den större/starkare utan att denne skulle få slå tillbaka. Det må så vara när man har med småbarn att göra, men inte vuxna.

  21. Nils Jungenäs Says:

    Ja jag förstod att du var sarkastisk.😉

    Ja ville bara utveckla mitt resonemang vidare.

  22. Ulf Andersson Says:

    @ JD
    https://genusnytt.wordpress.com/2012/10/15/har-en-kvinna-ratt-att-nita-en-man/#comment-115473

    ”Aktuellt på SVT har ikväll varit fullständigt fullspäckat med okritiska feministiska vinklingar.
    Jag har aldrig någonsin upplevt något liknande!!!!
    Vad fan har hänt med den statliga televisionen?”

    DDR
    http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96sttyskland
    packade ihop 1990 och flyttade till Sverige
    och ockuperade SVT och har huserat där sedan dess.

  23. roffe Says:

    Definition av jämställdism fattas på wikipedia. Alltså; mäns likhet inför lagen, barnen, myndighetsutövning m.m Mäns lika värde och rätt att slippa diskriminering pga kön.

  24. vinterviken Says:

    Vem är den där Daniel Breitholtz? Varför har han raderat sitt tweet?

  25. Joakim Steneberg Says:

    Matte Matik, instämmer sedan decennier, men nu hade de väl Götblad där? Ser sällan TV, men kollade TV4 nyheter igår. Fruktanvärt med alla reklamavbrott, ofta riktad kvinnoreklam, hårshampo, sådan som sponsrar flickor endast osv.

  26. Hjalmar Says:

    Breitholtz ställer en viktig fråga, men vågar inte låta den stå kvar…
    Sverige 2012.

  27. hereticisright Says:

    Tack för länken till Bertil Rolfs artikel på Newsmill !!

    Beskrivningen av kränkningskonsulterna stämmer perfekt in på karriärfeministerna! Bertil Rolf har verkligen lyckats uttrycka vad som är på gång.

    Hela tiden identifieras nya svaga grupper som måste hjälpas på något sätt med förtur eller begränsningar för oss andra. Feminismen är ett praktexempel.

    Kränkta muslimer är en stigande stjärna. Där finns det mycket pengar att tjäna och nya professurer att inrätta.

    Nu är det extra fokus på flyktingar, mest kvinnor och barn förstås. Definitivt en lovande marknad för kränkningsflummare.

    Men grund-problemet är inte dessa kränknings-hetsare själva, utan slappa politiker och en dålig etik bland politiker som ständigt låter sig pressas av dessa hetsare att leka jultomte med skattemedel.

  28. Tobias Says:

    Vem är Kaveh? Det var jag som länkade Newsmill-artikeln😛

    Förövrigt finns en väldigt intressant deb attartikel på Journalisten som handlar om näthat och kriget mellan bloggare – journalist i näthatets namn. Värt att fördjupa sig i och dra paralleller!

  29. Brother Ali Says:

    Pros och Hjalmar

    Med brother Pros justering kan man och kvinna here i feminismus reich testa förbipasserandes reaktioner under inspelning.
    Namn på inspelning ‘Svt dokumentär könsfrid’

  30. Gubbklubben Says:

    Nisse

    Pojkar får tidigt lära sig att det är absolut förbjudet att slå en tjej. Men det anses komiskt och coolt när en kvinna slår en man på film. Tala om ruttna samhällsattityder.

  31. dolf Says:

    @Tobias
    Kan du ge en länk till artikeln? Handlar det om Fahlgren (Cattasbubbla) vs Babitz?

  32. Joakim Says:

    Hade nog avvaktat med att ringa polisen om det varit tvärt om också. Jag har anmält en förmodad (kvinno)misshandel, och det var när våldet aldrig tog slut. Män som ”bara” örfilar sina flickvänner förtjänar däremot helt enkelt att bli dumpade. Eller åtalade om hon själv väljer att anmäla. Men jag kan inte sätta mig in i deras situation.

  33. Brother Ali Says:

    Joakim

    Kvinns som ”bara” flappar sina män förtjänar?

  34. Joakim Says:

    @Brother Ali
    Exakt samma sak, jag skulle aldrig någonsin acceptera att bli slagen om jag inte själv var medveten om att jag verkligen, verkligen hade förtjänat det (fast då hade jag accepterat att bli slagen av en killkompis också). Men nu råkade Breitholtz säga att han på eget initiativ skulle ha anmält precis vilken kvinnomisshandel han än såg, och då var det det jag reagerade på.

  35. Brother Ali Says:

    joakim
    WTF acca pisk för att du förtjäna de ok du mena acca däng föR du gola lr bazza
    chompis gäriz

Kommentera

