Aftonbladets ledare kallar män ”oansvariga”

by

Här kommer dagens portion manshat (misandri). ”De blir sjuka av oansvariga män”, är rubriken för Aftonbladets ledare. Det handlar om de nya siffrorna som visar att kvinnor i åldern 30-39 år är sjukskrivna i dubbelt så hög utsträckning som män.

”Oansvariga”. Så beskrivs Sveries män.

Jag blir sorgsen av detta manshat. Hur stor del av Sveriges män är egentligen oansvariga? De allra, allra flesta män kämpar på i sitt anletes svett i sitt ekorrhjul för att få livet att gå ihop. De som har familj kämpar för sin familj. Exempelvis genom att ta ett större ansvar än kvinnor för att dra in pengar till familjen (i genomsnitt).

Aftonbladets ledarskribent Ingvar Persson skriver i ledaren:

Kvinnors dubbla ansvar för familj och arbete – eller kanske snarare männens bristande ansvarstagande – är en orsak till ojämställdheten i arbetslivet.”

Att den så kallade Tidsanvändningsundersökningen (här, här, här) från SCB har visat att män och kvinnor arbetar nästan precis lika mycket när förvärvsarbete och hemarbete läggs ihop har uppenbarligen gått Aftonbladet förbi. Kvinnor arbetar mer hemma, men män arbetar som sagt mer med att dra in pengar till familjen – men det är tydligen inte något ansvarstagande. Det är kanske att lata sig.

Jag undrar hur samhället skulle påverkas om alla män i Sverige en dag bara skulle sluta att göra den där extrainsatsen i förvärvslivet som de hela tiden gör. Jag misstänker stora problem i samhället, och på sikt kris för Sverige. Förutom försörjningsproblem för massor av familjer, förstås.

Många som tänker fritt istället för styrt tror att skillnaden i sjukskrivningsfrekvens mellan män och kvinnor har mycket att göra med skillnader i värderingar och attityder. Där borde forskningen sätta in en stöt, om intresset för att finna orsaken vore seriöst. Det är exempelvis väl känt att män drar sig för att söka vård när de är sjuka. Män förväntas bita ihop och kämpa på. Det finns också undersökningar som visat att män har svårare att bli sjukskrivna än kvinnor – vid samma diagnos – på grund av attityder inom vården.

Jag har en vän som blivit änkling mitt i livet. Efter hans frus död blev han inbjuden till en stödgrupp för dem som blivit av med sin partner mitt i livet. Min vän berättade att de flesta kvinnor i denna grupp var sjukskrivna (på grund av dödsfallet), men ingen av männen.

Det är sorgligt att media fortsätter och fortsätter att pumpa ut manshat. Och det är obegripligt att Sveriges män finner sig i det. Man skakar på huvudet.

Tack för tipset, Sara1. Även Pelle Billing bloggar om saken.

För övrigt: Vid en bombattack i Afghanistan har 19 personer på väg till ett bröllop dödats. ”Bland offren finns sex barn och sju kvinnor”, skriver Aftonbladet. Jag undrar varför tidningen särskilt nämner antalet kvinnor? Är det värre när kvinnor dödas än när män dödas? Har inte Aftonbladet en jämställd syn på könen?

78 svar to “Aftonbladets ledare kallar män ”oansvariga””

  1. Lars Says:

    Jag tycker inte män och kvinnor ska stödja tidningar med detta manshat. Vad man kan göra är att inte köpa tidningen inte annonsera i tidningen uppmana andra att inte annonsera samt skapa tidningar utan manshat.

  2. Clabbe Says:

    I gårdagens Aktuellt debatterades detta mellan Gudrun Schyman och någon moderat minister. Kanske läge att länka till?

  3. Clabbe Says:

    Schyman hamrade förstås in att det hela handlade om ”struktuuuuurer”, vilket knappast var en högoddsare.

  4. Jeppe Says:

    Om försäkringskassans utredning kommer fram till att kvinnors högre sjukfrånvaro beror på att de i genomsnitt har lägre arbetsmoral än män kommer det då att sägas? Och i så fall; hur kommer det att låta..

  5. Kalle Strokirk Says:

    När jag arbetade på ett stort statligt företag var det inte ovanligt att även kvinnor UTAN barn väldigt ofta var borta.

  6. Rick Says:

    Finns det någon ursäkt längre för att kalla sig feminist? Deras vämjeliga ideologi löper amok nu, så det är upp till alla människor som betraktar sig som åtminstone lite anständiga att vända feminismen ryggen.

  7. Clabbe Says:

    Schyman knep även en retorisk poäng på att barn är ”tillval” för män. Säg det till alla de som först blir pappor mot sina vilja och som sedan tvingas bidra med underhåll i 18 år utan att ens få träffa sitt barn.

  8. Clabbe Says:

    Kalle > En annan väldigt vanlig frånvaroorsak är den av typen ”Jag kommer in senare, för det är Luciafirande på dagis” eller ”Jag går tidigare eftersom det är skolavslutning”.

  9. Ulf Andersson Says:

    Även Uffe har tipsat och bloggat i ämnet:
    http://www.dads-r-us.se/2012/10/19/mammor-offer-for-lata-pappor/

  10. Matte Says:

    Skämmes tamefan Aftonbladet.

  11. Exempel på misandri i media. « Malte on the Roxxx Says:

    […] GenusNytt och Pelle Billing tar upp ett exempel på misandri i media, den här gången på Aftonbladets ledarsida. Läs och förvånas alternativt förfäras. Share this:TwitterFacebookGillaGillaBe the first to like this. […]

  12. Bashflak Says:

    Jag ska inte köpa Aftonbladet…

    idag heller

  13. Liberalen Says:

    Oväntat att den fossiliserade gammelkommunist-tanten vart inbjubbad till DDR-teve…

    Oväntat att genuslobotomerade smygkommunister återigen torgför sitt könshat i genuspravda-ftonbladet…

    Nej, tyvärr inte alls ovanligt, eller oväntat, men fortfarande mycket sjukt, skevt, historielöst, fasansfullt, omänskligt och oerhört bedrövligt.

    Tänk så mycket sakligare, mänskligare och konstruktivare debatten och samhället skulle kunna vara, utan de där verklighetsförnekande gaphalsarna från vänster, de där förljuget kollektivistiska hatmånglarna.

  14. Matte Says:

    Inget nytt under solen.

    Män ska skam och -skuldbeläggas och kvinnor ska offerstämplas.

    Det är svårt att förstå att det har blivit så här, hur kan män ta skiten utan att sätta ner foten. Är det för få som bryr sig?

  15. ParStrom Says:

    @Matte
    Ja, varför sätter män inte ned foten? Det har jag undrat länge. Den svenske mannen måste, i genomsnitt, vara världens största mespropp.

  16. Hjalmar Says:

    Schyman är ju en tillgång… (ironi)
    S. och övriga feminister gör uppenbarligen allt de kan för att borra feminismskutan i sank. Varje hatangrepp på män är ett självmål för den som vill att feminismen ska fortleva här i landet.

  17. Peter Says:

    IFAUs rapport måste ni läsa i dess helhet! Slutsatsen är just att moralen minskat. Tydligen har Aftonbladet inte läst rapporten. Svenskan och DN låtsas också att de är obekanta med IFAU rapportens slutsats i denna nyhet. Bojkott!

    http://www.ifau.se/Upload/pdf/se/2011/r11-02-Kvinnors-och-mans-sjukfranvaro.pdf

  18. Hjalmar Says:

    Jag ska aldrig köpa Aftonbladet eller Ex-pressen, det är ett löfte!
    Deras webbsidor undviker jag, så gott jag kan.
    Upplagorna rasar…

  19. dolf Says:

    i det här sammanhanget kan jag inte låta bli att tänka på följande från Yvonne Hirdmans Genus: om det stabilas föränderliga former:

    …där kvinnor kommer att löne arbeta och män riskerar bli arbetslösa. Denna trend, om alls riktig, med de överflödiga männen behöver emellertid knappast betyda större frihet och emancipation för kvinnorna. Med de starka genusstrukturer som excistrar riskerar kvinnorna snarare att bli slavar på annat sätt. Försörjarslavar. Man kan tänka sig ett slags ”pimp-society” där kvinnorna skickas ut att jobba, medan männen sitter hemma och samlar in förtjänsten

    Tipstack till stollefian Ninni som just nu är alltför upptagen med att fundera sig fördärvad över skatter för att kunna posta denna pregnanta observation själv.

  20. Ninni Says:

    @ Matte

    Det är svårt att förstå att det har blivit så här, hur kan män ta skiten utan att sätta ner foten. Är det för få som bryr sig?

    Och kvinnor!
    Jag älskar min son, min man, min far, min bror och min bästa vän. Hur fan kan ni acceptera detta, kvinnor? Det är våra män man spyr på!
    Är det okej? Är det okej att det här är vad era tonårssöner ska tro/höra om sin könsidentitet?

    För mig är det inte det. Inte ens nästan okej. Säger som Matte; Skämmes tamefan, Aftonbladet!

  21. leifer Says:

    @Pär Ström

    Inte bara Aftonbladet, utan vad värre är, hela veckan har genomsyrats av att kvinnor tar ”större ansvar” i SR P1 etc. Och bara (radikalfeminitiska) kvinnor tycks få uttala sig i såna här frågor.

  22. Ninni Says:

    @ Dolf

    Mm, den är helt sanslös. Varje gång jag får tag på feministisk litteratur så är det svammel, cherry-picking och total avsaknad av belägg. Och varje gång är där några sånt citat, som man bara blir helt tappad av. Sjukt. Fattar inte hur folk kan gå in i den feministiska masspsykosen av sånt där, materialet är ju inte ens slipat.

    Jag sätter gem på sidan när jag hittar sånt helgalet, (eller riktigt bra saker i icke-flumflum.. förlåt.. icke-feministiskt/genusvetenskaps-material). Det är många gem i mina feministiska böcker… Tror jag ska samla ideotin som citat i ett inlägg på bloggen en dag.

  23. Nordboer Says:

    ”About one in ten working women in the Netherlands suffered from burn-out symptoms in 2004. Single women and women who worked more hours were more likely to suffer these symptoms. The combination of a job, housework and childcare does not increase the risk of burn-out. ”

    ”With 16 percent, single women were most likely to suffer from burn-out. Women in a household with underage children suffered slightly less often (8 percent) than women in multi-person households without underage children. ”

    ”After corrections for age and working hours, the risk of women with underage children suffering from burn-out was nearly the same as for women in a multi-person household without underage children. For single working women, the risk was nearly twice as high; living together seems to reduce the risk of suffering from burn-out. ”

    Med andre ord, der det er en mann i bildet blir kvinner SJELDNERE utbrent. Kanksje fordi kvinnene får støtte gjennom at mennene tar ansvar?

    ”Working women who spent relatively many hours on household chores were about just as likely to suffer from burn-out as women who spent less time on housework. Apparently the time spent on household tasks does not correlate with the risk of burn-out. ”

    ” Working hours have a greater effect. For women who worked 20 hours or more the risk was more than twice as high as for women who worked for 12–19 hours a week.”

    Det tok meg 2 minutter å finne en studie som avkreftet lederskribentens påstand. Kanskje jeg burde ta over jobben hans?

    http://www.cbs.nl/en-GB/menu/themas/arbeid-sociale-zekerheid/publicaties/artikelen/archief/2006/2006-1937-wm.htm

    http://www.forbes.com/sites/larissafaw/2011/11/11/why-millennial-women-are-burning-out-at-work-by-30/

  24. Misandripatrullen » Misandri med presstöd Says:

    […] Från Pär Ström och Genusnytt […]

  25. Nordboer Says:

    Norsk minister har helt annen forklaring:

    http://www.dagbladet.no/2012/07/03/nyheter/politikk/innenriks/arbeiderpartiet/regjeringen/22347968/

  26. dolf Says:

    @Ninni
    Jaså, du har gett upp med skatterna nu. Jag förstår att det blev för tufft för dig😀 Om du redan har en samling citat kanske du skulle göra ett gästinlägg om dem här hos Pär.

  27. dolf Says:

    Nordboers post om undersökningen ovan är intressant.
    Min gissning är att det inte är mer komplicerat än att ett förhållande och barn upplevs som meningsfullt i livet, och att hushållsarbetet då inte känns som ett betungande slavgöra utan att de istället är motiverade att ge sin man och sina barn av sig själva. Medans de som ensamstående istället uplever hushållsarbetet som en börda och de saknar de positiva aspekterna av att leva i ett förhållande, och då lättare blir utbrända.

  28. Kristin Says:

    Här finns en omröstning som ställer frågan
    ”Vad tycker du om könskvotering?”
    För närvarande är 79% emot.
    http://hn.se/nyheter/halland/1.1800951-fa-kvinnor-i-hogsta-toppen

  29. Robin Says:

    @Nordboer

    ”Med andre ord, der det er en mann i bildet blir kvinner SJELDNERE utbrent. Kanksje fordi kvinnene får støtte gjennom at mennene tar ansvar?”

    Precis.

    Och sedan har många pappor inte rätt att träffa sina barn så mycket de vill, det får vi inte glömma. Ingvar Persson borde först kräva en jämställd föräldrabalk innan han gnäller på papporna.

    Finns det någon icke-feministisk dagstidning i Sverige över huvud taget? Nya WermlandsTidningen? Smålandsposten?

  30. Hjalmar Says:

    @Kristin
    Och nu är 80% emot:)

  31. Johannes Says:

    @Pär
    Det er en kjent sak at kvinners sykefravær har økt kraftig de neste 30 årene (med 60% i Norge). Det er også en kjent sak at ingen av de forklaringene som Aftonbladet kommer med kan forklare hvorfor sykefraværet har økt så kraftig blant kvinner, men ikke blant menn. Kvinners dobbeltarbeid forklarer på ingen måte noe av dette sykefraværet. Dersom dette var grunnen skulle sykefraværet gått ned i takt med at menn i stadig større grad har tatt såkalt ”ansvar” også hjemme. Se mer om saken her;
    http://www.hegnar.no/kvinner/article706922.ece og http://www.vl.no/samfunn/kvinner-har-mye-hoyere-sykefraver-enn-menn/

    Aftonbladet burde komme med et dementi. De burde skamme seg.

  32. Torstensson Says:

    Pär

    Svenska män är de största tofflarna i världen. Var nyss ute i det gröna och såg ett par gående längs en skogsstig. Pojkvännen gick bokstavligen bakom henne och såg ut som en ledhund. Jag skakade på huvudet när jag körde förbi. Han såg så mesig ut och sen på tillbakavägen stod dom och tittade i diket på något och då stog han fortfarande och tofflade sig på ett iögonfallande sätt. Jag kan inte förklara det men det påminner mig lite om klippet där Joe Rogan dissar en brud som började häckla honom. Han dissar även hennes kille och menade att han gör allt för att få ligga med henne osv. ”Please let me be inside your vagina”

    Sen sägen Joe till henne ”Im not your fucking boyfriend, I dont have to liste to your shit” Han satte ner foten och jag önskar att fler svenska män hade gjort det istället för att gå högröda i ansiktet och toffla för brudar som dom bara måååååste ligga med. Vissa män gör seriöst allt för sex och det är tyvärr nog samma män som inte alls reagerar när män kvoteras bort. Dom har tankarna på annat. Typ att stå i diken i skogsområden och se ut som mesproppar !

    Jag behövde faktiskt avreagera mig. Jag avgår för dagen och får leta upp lite valium märker jag.

  33. # 500 – “I haz failed” Världens skönaste video med Girlwriteswhat! « Aktivarum Says:

    […] Genusnytt: Aftonbladet kallar män oansvariga vilket är… […]

  34. Robin Says:

    @ Johannes

    ”Det er også en kjent sak at ingen av de forklaringene som Aftonbladet kommer med kan forklare hvorfor sykefraværet har økt så kraftig blant kvinner, men ikke blant menn”.

    En möjlig förklaring är däremot framväxten i Norge och Sverige av feminism och teorin om könsmaktsordningen och patriarkatet. Det eviga tjatet om att kvinnor är underordnade och förtryckta kanske rentav gör kvinnor sjuka.

  35. Niko Says:

    Detta ständiga manshat från de etablerade mediernas redaktioner är vidrigt.

  36. Aftonbladet vs Expressen « Toklandet Says:

    […] Här ska ni läsa lite mer seriöst om ledaren i aftonbladet, liksom här. Rekommenderas! […]

  37. dolf Says:

    81% emot

  38. dolf Says:

    En möjlig förklaring är däremot framväxten i Norge och Sverige av feminism och teorin om könsmaktsordningen och patriarkatet. Det eviga tjatet om att kvinnor är underordnade och förtryckta kanske rentav gör kvinnor sjuka.

    Helt fel. Det gör dem inte kanske sjuka. Det gör dem sjuka. Och skadar männen.

  39. Anon Says:

    Jag kan med stor stolthet meddela att jag bojkottat Aftonbladet i över 30 år. Det var knepigt med Estonia, men jag höll på mina principer då också.

    Jag har f ö inte träffat/dejtat någon svensk kvinna de senaste åren heller, redan på fittstimstiden och före det var hatet utbrett. Jag vill helst dö utan den erfarenheten dessutom. Hellre singel än plågad och hatad.

  40. Rick Says:

    @Anon
    Som icke-svensk man måste jag dock ta (en del av) de svenska kvinnorna i försvar, dock utan några som helst ambitioner på att bli någon vit riddare.
    Det finns faktiskt en hel del riktigt trevliga svenska kvinnor i Sverige. Förståndiga är de också många gånger. Det är sant att många blivit förgiftade av feminism, men då det gäller de som samtidigt är både smarta och empatiskt balanserade brukar ett fungerande motgift mot feminism vara ett tydligt motargument, Prova på att vara riktigt tydlig samtidigt som du visar stolthet över att vara man. Jag lovar dig att det funkar. Nåja, oftast åtminstone.
    Det slemmigaste som Sverige har att erbjuda är dock feministmännen (som ledarskribenten i AB). De formligen utstrålar en djupt perverterad sexualitet.

  41. Jämställdhetsfeministern Says:

    Men det förstår väl alla!? När kvinnor blir sjuka så är det ju självklart mäns fel. Män är oansvariga och det drabbar kvinnor värst. Så är det. Det har feministisk forskning tydligt visat. Den som inte håller med om det är oansvarig och hatar kvinnor.

  42. Elin Says:

    ”Det är exempelvis väl känt att män drar sig för att söka vård när de är sjuka. Män förväntas bita ihop och kämpa på. ”

    Stopp o belägg här nu!
    Det där med att det bara är män som ska vara tysta o kämpa o inte gnälla, är falsklarm! Det finns kvinnor som drar sig för att gnälla och bara håller huvudet högt. Jag själv känner igen mig i männens kämpande att inte visa något och bara bita ihop och kämpa!
    Det stämmer inte att detta endast förväntas från män. Det förväntas av mig också, fast vet ni vad jag tror det handlar mer om individuell prestationskraft/ångest/drivkraft.

    Tycker också artikeln är olyckligt vinklad. helt klart vinklad till att ”ni män ska sluta lata er, ta ert ansvar” vilket inte alls är så. (srtikeln är så skrattretande negativ-feminist-vinklad så att man svimmar ju. En artikel endast för att skapa diskussion) Visst att män kunde hjälpa till mer hemma, fast nån måste ju jobba ihop brödfödan. Den som tjänar mes är den som ska jobba, anser jag. tyvärr elelr vad man ska säga är det män som får ”dra det stora lasset i detta brömsspår som kallas Sverige”. Tror innerst inne att alla män vill vara hemma med sina små bebisar/barn precis som mamman. Nånstans måste man börja prioritetra och ta ett beslut om uppdelning av pengajobb/hemmajobb.

    Barn har ju även sina mamma o pappa perioder. Då kanske det bara är mamma som gäller när det gäller att vara hemma.

    Det här med att män drar sig för att söka vård….ja jag vet inte vad det är som är så svårt. Tror det är individuellt där också. Jag sticker då rakt inte till läkaren för lite vånda, smärta eller snor, då ska det ha gått lång tid innan jag springer dit. Endel springer dit helt i onödan.
    Kvinnor lär sig tidigt att ta hand om kroppen bättre, äta rätt, träna rätt vilket dom uppmanas i sådana dära tramsiga kvinnotidningar.

    På nått sätt känns det som att allt som är tjejigt vill inte män ha o göra med, detta för att särskilja sig från det motsatta könet. Att tydligt visa vad som är vad, utan för den skull nedvärdera. Hur ofta hör man inte att pojkar säger ” nääääuuuääää det där är tjejigt, det är är bara för tjejer”. Jag hör inte sådana kommentarer från tjejer.
    Nån som känner igen sig? Eller inte alls?

  43. Noterat Says:

    Dom slugaste tjejerna är dom som när dom kommer för sent säger till chefen (om hen är en man) att anledningen är ”jag har mens”.
    Sedan frågar ingen nästa gång hon kommer sent.
    Så använder dom k-kortet.

  44. Jeppe Says:

    Mannen måste vara dum. Han förstår inte att kvinnokampen är fientlig och riktad mot honom och ser inte (kan inte tro) hur det är tänkt att sluta. SCUM-manifestet (den slutliga kastreringen) är tydligare än Mein Kampf var om judegasningen. Förintelsen började smygande och succesivt. Tur att man kommer vara död om 100 år.

  45. Claes-Peter Says:

    Som jag ser det, så är det inte feministernas största och främsta ”brott” att de angriper (oss) män. Kastar någon skit på dig, så blir du smutsig, men du dör inte. Men här sitter en massa, ofta högutbildade och förmodligen intelligenta kvinnor – i ett land med all upptänklig välfärd och trygghet, och med ett med tillgång till ett modernt samhälles alla kommunikationsredskap – och så använder de sin tid, sina kunskaper och sin kraft för att sandlåde-retas med männen i Sverige!

    Världen är full av hundratals miljoner kvinnor som som framsläpar sina liv i det största elände och utsatthet, men de kan inte förvänta sig att få någon hjälp från den stora gruppen välutbildade och privilegierade västerländska kvinnor! Nej, de sysslar med en sorts egocentriskt socialt navelskådande och vrängande av ord och fakta. De är tillbaka till barndomens köksbords-kiv om vilket av syskonen som har fått mest läsk i sitt glas eller den största tårtbiten.

    Den ena undersökningen efter den andra har genom åren visat, att Sverige ligger i topp både vad gäller välfärd och social trygghet, samt är dessutom mest jämställt i världen! Ex.:[http://www.dn.se/ekonomi/sverige-mest-jamstallt-i-varlden]

    Det finns många exempel på VERKLIGA kvinnokämpar. En är bara 14 år, och det är högst osäkert om hon kommer att bli äldre. Citat: ”Skolflickan Malala Yousufzai, som stod upp för kvinnors och flickors rätt i Pakistan, förs nu till Storbritannien för vård, enligt en pakistansk militär talesman. Hon blev skjuten av en taliban förra veckan, och tillståndet för henne är kritiskt. Efter mordförsöket har hon vårdats i respirator.

    Yousufzais röst för kvinnors rätt till utbildning fick internationell spridning genom nyhetsorganisationen BBC. Därför försökte talibanerna tysta henne i tisdags då en man sköt henne på nära håll.”

    Var är feministerna nu? Jaså, de vägrar åter igen, för tusende gången, att kritisera mäns våld mot kvinnor, ifall mannen inte är vit och helst har rötter som lutheransk kristen?
    ———————————————————————————-

    Appendix: Kvinnors som har VERKLIGA problem i sitt liv.

    ”Outrage over ‘how to beat your wife’ book

    A marriage guidebook written by an Islamic scholar offers men advice on how to beat their wives by hand or stick, withhold money, pull them by their ears

    An Islamic marriage guide book has sparked outrage — by advising men on the best ways to beat their wives.

    http://www.mid-day.com/news/2012/mar/260312-Outrage-over-how-to-beat-your-wife-book.htm
    ———————————————————————————-
    TV-program från Libanon(?) ”Islam: how to Beat Your Wife”

  46. Lars I Says:

    Feministerna har det jobbigt just nu. Inte bara med en självförvållad backlash som idogt måste bortförklaras med männens ondska utan dessutom alla hemkokade myter om kvinnans ädla natur som hela tiden motbevisas av den förbannade verkligheten, en verklighet som man då måste skruva på. Allt mer ansträngt och patetiskt. Att påstå att halva ansvaret för familjen är hela ansvaret är dessutom en lögn som feministerna idag gjort till slentrian.

    Så männen som aldrig påstått annat än att det finns skurkar och helgon i alla läger behöver egentligen inte försvara ett jota för den tänkande befolkningen men för feministerna får vi uppenbarligen fortsätta att förklara så elementära grunder i logik och människosyn som att helgonen INTE har koncentrerats till den kvinnliga befolkningshalvan och skurkarna till den manliga. Behöver vi ens förklara det för barn med normal förmåga till självinsikt ?

    Men uppenbarligen är det viktigt att vi gör det och inte tiger stilla och därmed godkänna att vi trampas ner i det feministiska egoträsket.

  47. Niko Says:

    Claes-Peter:

    Håller med. Den Svenska feminismens svek mot invandrande kvinnor är lika stor som den är mot etniska svenska män.

    Kanske är det också därför vi ofta tvingas läsa eller ta del av (i de största Svenska medierna), just hur förfärligt och äckligt det är när svenska män träffar utländska kvinnor.

    I Sverige har den feministiska medialobbyn hittills hunnit etablera begreppet ”kvinnoimport”, när en svensk man älskar och vill leva tillsammans med en utländsk kvinna.

    Jättebra att allt fler börjar se detta mönster, att det hänger ihop och att den enda vägen framåt är att arbeta aktivt mot feminismen i Sverige.

  48. Joakim Steneberg Says:

    Elin, hopppas någon ger dig ett svar. Orkar inte själv just nu…

  49. Kim Says:

    @ Elin
    Bra skrivet.

    @Noterat
    ”Dom slugaste tjejerna är dom som när dom kommer för sent säger till chefen (om hen är en man) att anledningen är “jag har mens””.

    Va?? Vad heter den tjejen som har gjort så och kommit undan med det? Eller är du ett troll?

  50. Elin Says:

    Noterat: Hahahahhahaha! Är det sant! Isåfall.är jag slug. Min chef, manlig chef gav mig en utskällning efter att jag kom försent 5min till ett viktigt möte. Jag blödde mens och var tvungen att byta tampong. Sist i kön till toa stod jag. Jag kunde bara inte offra att blöda på stolen o låta blodet blöda genom byxor. Jag hade blod plätt i trosan när jag kom in på toa. Ialf. Jag så till honom: ursäkta mig men jag hade mens och var tvungen att byta tampong, ville inte blöda på stolen tyvärr, du hade fått städa upp efter mig….” han glodde bara på mig och bad om ursäkt. Sen var han snäll efter det.

  51. Joakim Steneberg Says:

    Elin. Nyanserat?

  52. michael Says:

    Ja du snackar om förtrycket men är så auktoritär med nyligt väckt intellekt men kära vän vi måste väll riva det gamla för att bygga det nya där sekt är sekt och vi är det nya.

  53. dolf Says:

    Det där med mens som en falsk ursäkt är nog ganska mycket en icke-fråga. En som använder det systematiskt för att kunna vara frånvarande eller få fördelar på andra sätt är rätt och slätt oärlig och det kommer också att visa sig på andra sätt. Så hon möts nog av en hel del (outtalad) misstro, fast det går ju inte att motbevisa eller kontrollera. Ett ärligt och rekorderligt fruntimmer, kanske drar till med det som en ursäkt någon enstaka gång av bara farten, men lär inte använda det generellt eller systematiskt.
    Folk är ju generellt inte oärliga just i ett avseende och ärliga i alla andra, de är oärliga eller oärliga över lag.

  54. Robin Says:

    Aftonbladet skapar nyhetsartikel:

    Radikalfeminist A är arg på vit, manlig, heterosexuell programledare.

    Radikalfeminist B är också arg på samma vita, manliga, heterosexuella programledare, för exakt samma sak.

    Aftonbladet sammanfattar de två vredesutbrotten => nyhet.

    http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article15639972.ab

  55. Elin Says:

    Joakim. Vad menar du med nyanserat? Berättelsen är sann. Jag hade riklig mens.

    Dold: kunde inte sagt det bättre själv! Helt rätt. Ingen kvinna säger att hon lider av mens om hon verkligen inte gör det. Jag misstror kvinnor som säger att de har ont i magen. Mens höra jag att de har, smärta vet jag ej. Den dagen jag själv upplevde fruktansvärd magknip då förstod jag hur dessa tjejer som har skitont hade det. Då vill man bara ligga i sängen o ojja sig.
    Har Aldrig aldrig, skulle aldrig stanna hemma för jag har mens. Det skulle ge mig dåligt samvete.

  56. Gubbklubben Says:

    @ Lars Hjalmar Matte Niko L..

    Motiv till manshat: vilka i kulisser och högre upp tjänar på diskriminering av män. Å ena sidan i egna politiska led och hemvister framstå som stöttande för att i nästa stund offra män genom oro och destanilisering genom statlig subvention av Feminism. Svårt att begripa förräderi problematiken och dubbelspelet se filmen The Beliver med Ryan Gosling

  57. Gubbklubben Says:

    Här är några långa tankar,funderingar och
    kritik till förflackade journalistkåren i sverige och världen över. Det är Kängor mot ett degenererat journalistiskt kall som låtit sig fångats i klorna på feta löneutbetalningar och extrem meningslös ideologi. Det är förlorat kall med avslöjanden av all sorts maktmissbruk och korruption. Beklagar lång text, men var tvungen att skriva av mig efter reagerat på detta blogginlägg om Aftonbladets fortsatta öppna manshat. Försökte ändå vara eftertänksam med risk för onödiga cirkelresonemang och upprepningar. Det skylls på all frustratipn att knappa ner det på skärmen fortast möjligt.

    Ställ radikalfeministiska och folkföraktande Aftonbladet mot väggen på samma sätt som det gjordes med GP. Feministerna inom LO kan inte styra över feministerna på Schibstedt? Kontakta Ab,LO och Schibstedt och be om förklaring varför de räknar antal döda tillhörande ett kön. Det är så uppenbart och medvetet att dom inte kan undanhålla sanningen.

    Avslöjandena i mailkonversation med GP visar på det strategiska om att ett visst kön är mer värt än ett annat. Cynisk, vidrig och föraktfull människosyn bland överklassfeminister och tidningsägare.

    Välavlönade MediaFeminister på Aftonbladet räknar upp ett visst kön inför det tragiska att människoliv oavsett kön går till spillo där fega krigsmakter inte kan göra upp utan att döda civila och oskyldiga. Det gör Mediafeministet på Aftonbladet mfl blaskor lika medskyldiga till våldet och krigsdrabbade Mellanösten.

  58. Joakim Steneberg Says:

    Elin, är inte expert på det området, men det borde väl du vara? Om tillräckligt skydd från början? Eller var syftet från början att gå på chefen?
    Fast man undrar lite till mans, om inte en del kvinnor tar lite för lätt på det där både med otillräcklig klädedräkt eller skydd, och t.ex. medföljande urinvägsinfektioner, samt en del annat på området. Vad säger du själv?

  59. JD Says:

    Orsaken till kvinnors omfattande sjukskrivningar kan mycket väl vara att media och delar av samhället ständigt rättfärdigar att kvinnor sjukskriver sig medan män alltid förväntas bita ihop.
    På manliga arbetsplatser anses ofta att
    -Orkar man ringa och sjukskriva sig så orkar man banne mig jobba också!

  60. Liberalen Says:

    JD skriver: ”Orsaken till kvinnors omfattande sjukskrivningar kan mycket väl vara att media och delar av samhället ständigt rättfärdigar att kvinnor sjukskriver sig medan män alltid förväntas bita ihop.”

    Det vill säga att statligt genus-sanktionerade gnälltanter, statligt sanktionerade ynkryggar iklädda sin statligt sanktionerade offerkofta självömkar en smula oftare än andra männskor? Och sjukskriver sig följaktligen en smula oftare? Därför att just gnälltanter genus-kan och kommer således att statligt sanktionerat genus-ursäktas för sin påfallande uppenbara ynkedom?

  61. Claes-Peter Says:

    Tror inte menssmärtor beror på för tunna trosor eller likande – det är mer frågan om muskelkramper. Har för mig att livmodern till stor del består av muskler – och vid mensen ska de väl dra sig samman för stöta ut det ägg som passerat ”bäst-före-datum”. Men ibland kanske livmodern är lite överdrivet arbetsam?

    I alla fall – jag måste i ärlighetens namn erkänna detta – kvinnornas mens i allmänhet och menssmärtor i synnerhet Är Faktiskt Männens Fel! Hade vi bara skött vårt jobb sedan urminnes tider att göra kvinnorna ständigt gravida, så hade menssmärtor varit en okänd åkomma!

    P.S: Är man i en relation med en kvinna, så förväntar hon sig att mannen håller reda på hennes ‘röda dagar’. Då ska man vara lite extra snäll mot henne, köpa blommor eller godis eller liknande. Så om hon är sur och grinig, så möter man det med mycket ”tycka-synd-om” – och då får hon väldigt svårt att vara arg på dig.

    P.P.S: Google Chromes stavningskontroll vill sär skriva ordet ”menssmärtor”, men anger också alternativordet ”manssmärtor”!!!
    :Är det månne någon jämställdist som varit lite övernitisk och laddat upp det med ”lägg till i ordlista”??🙂

  62. Claes-Peter Says:

    Passar på att lägga ut mina småelaka inlägg i AB:
    ————————————————————–

    Så klart man tjänar mindre, ju mer sällan man visar sig på sin arbetsplats. Sjukpengen är ju betydligt lägre än lönen. Dessutom ger ju sjukfrånvaron lägre pension, och är ett handikapp vid tjänstetillsättningar. Ingen vågar väl ge ett viktigt jobb till någon som ofta är frånvarande utan varsel? Men undersökningen borde ha kopplat ihop sjukfrånvaron med det omfattande ”VAB-bandet” – det ger ju nog minst lika stor frånvaro från jobbet.

    Dessutom är det ett frestande lätt sätt att få en sovmorgon med en försäkring där det inte krävs några läkarutlåtande, oavsett hur ofta och hur länge barnet är sjukt. Och ingen på jobbet har ju mage att ifrågasätta om ett stackars barn är sjukt eller inte.

    En gåta som stått olöst kvar genom åren är den, att hur det kommer sig, att vi i vårt land är sjukare än både människorna i fattiga u-länder såväl som våra grannar i de nordiska länderna. Elaka läkare jag pratat med viskar om ”komfortsjukskrivningar”. Och en läkare jag känner hade efter sin skilsmässa sin lilla dotter boende hos sig, så han fick dubbelarbeta med ett slitsamt och krävande jobb samtidigt med att sköta hemmet och barnet helt ensam. Men ändå så ”tog han inte ut sina sjukdagar” som man uttryckte det för några år sedan.

    Dessutom finns det rön från företagshälsovården, att den typiska utbrända kvinnan är singel, ensamboende och runt 30 – och UTAN barn! Är det väldigt elakt att ställa sig frågan ifall det möjligen inte ibland kan vara ett krävande nöjeslivs som sliter hårt på både kropp och själ?

    Ännu taskigare –en organisationsexpert, Dr. Laurence J. Peter, lanserade 1968 en teori som kom att kallas ”Peters princip”. Innebörden av Peters princip är, att alla framgångsrika medarbetare i en hierarkisk struktur kommer att befordras till sin högsta kompetensnivå, eftersom de har visat sig vara bra på det de gör. Efter detta kommer de att befordras till sin inkompetensnivå.

    Följdsats 1: Om tiden och antalet trappsteg är tillräckliga, kommer varje anställd att klättra till, och stanna på en nivå högre än hans kompetens medger.

    Följdsats 2: Med tiden kommer alla befattningar att innehas av någon som är inkompetent att sköta uppgiften.

    Min egen privata följdsats: Det är jobbigt att ha ett jobb som man inte riktig klarar av, och få arbetsuppgifter som man inte är riktigt vuxen till. Stressen och pressen kan mycket väl göra en ambitiös människa sjuk!

  63. Claes-Peter Says:

    Nummer två hittills….
    ————————-
    @ Mia Joh : Det har ”alltid” varit möjligt att dela upp föräldrapenningsdagarna precis hur man vill. I alla fall var det så för en 5-6 år sedan. Vardera parten har garantidagar, som så att säga är öronmärkta för personen i fråga. Men den stora mängden av dagar var i alla fall en öppen pott för ”first come – first served”.

    Endera parten kunde ta ut dagar, även utan den andres godkännande. Försäkringskassan krävde bara att ‘hen’ 1. var tillsammans med barnet den huvudsakliga tiden, och 2. avstod från förvärvsarbete.

    Minns en kvinna som var helt rasande över att hennes ex-man hade tagit ut HENNES DAGAR utan att fråga henne om lov! Men egentligen är det ju barnets dagar – en möjlighet att vara tillsammans med en av föräldrarna hela dagen. Den lilla potten som kallas ‘garantidagar’ måste överlåtas skriftligen för att ‘fel’ förälder ska få ta ut dem. Men det händer, att pappor tagit ut alla FP-dagarna medan mamman jobbet.

    Men om något politiskt parti direkt vill tvinga båda föräldrarna att ta ut dagar, och går till val på det ‘löftet’ – så tror jag att det inte går så bra vid rösträkningen.

  64. Argus Says:

    Aftonbladets ledarsida för en strikt identitetspolitisk agenda. De är inte ens ”vänster” längre (ur ett klassiskt perspektiv). De ger sig inte förrän Sverige är en arabstat med 50% arbetslöshet, alla Sveriges kvinnor antingen är styrelseledamöter och VD:ar eller går hemma med 120% bibehållen lön, alla landets biskopar är lesbiska samt hela regeringen är kvinnor.

  65. Claes-Peter Says:

    Med en liten tanke på exv Grekland – för dem räckte inte exporten av inlagda oliver och fårost för att betala alla bilar, elektronikprylar, kläder osv – det blir ingen handelsbalans. Och om vi ska bli ett land som helt litar på ”tjänster” för vår ekonomi – jag tror nog inte att kineserna är så intresserade om vi skickar en armé av organisationskonsulter, tatuerare och nagelskulptriser. Risken är att Sverige hamnar i samma läge som exv Filippinerna – exporten består av unga människor som får jobba under slaveriliknande förhållanden till låga löner i rika personers hushåll utomlands.

  66. Argus Says:

    Det komiska med AB:s identitetspolitik är dock att den är kontradiktiv. Mångkultur och radikalfeminism, till exempel, går ju inte alls ihop. Islam och hbtq går heller inte ihop.

  67. michael Says:

    Ja det intressanta är att man gjorde en undersökning/studie som visade en kvinnodominerad arbetsplats så ökar sjukskrivningar manligt dominerad så minskar dom.Där kvinnor som jobbar på mans dominerade arbetsplatser sjukskriver sig betydligt mindre än genomsnittet av kvinnor.

  68. Klasse Says:

    Jobbade för några år sedan på en kvinnodominerad arbetsplats. Det kommer jag aldrig göra om igen. Så mycket skitsnack bakom ryggen, mobbing och utfrysning har jag aldrig skådat. En av de värsta var den kvinnliga chefen. Inte underligt att sjukskrivningsrna är höga bland kvinnor.

  69. Ninni Says:

    @ Klasse

    Jobbade för några år sedan på en kvinnodominerad arbetsplats. Det kommer jag aldrig göra om igen. Så mycket skitsnack bakom ryggen, mobbing och utfrysning har jag aldrig skådat.
    Min erfarenhet också. Vidrigt var det. Och det stämmer ju även med undersökningen om mobbing på arbetsplatser.

  70. DrKejs Says:

    Lite glädjande information om aftonbladet behövs: deras pappersupplaga har sjunkit från 409900 per dag år 2008 till 213900 per dag i augusti 2012.🙂

  71. Thomas Says:

    “Kvinnors dubbla ansvar för familj och arbete … är en orsak till ojämställdheten i arbetslivet.”

    Persson säger således följande:

    1. Om kvinnor som har en familj också arbetar så blir det en ojämställdhet i arbetslivet.
    2. Det finns kvinnor som både har en familj och arbetar
    3. Det blir en ojämställdhet i arbetslivet

    Vad blir då lösningen? Ska kvinnor ska tvingas välja familj eller arbete för att arbetslivet ska bli jämställt? Vad är ett jämställt arbetsliv? Resonemanget går ju även att lika felaktigt applicera på män och dra samma slutsats. Oerhört märklig inställning tycker jag. Låt varje par själva bestämma hur de vill lägga upp sina liv, oavsett vem som arbetar mest hemma eller borta och oavsett vem som går före eller efter på deras skogspromenad.

  72. Mats Lundgren Says:

    Fantastiskt hur den PK- analoga logiken bygger sina tankekedjor.
    I statistiken finns inga uppgifter ännu om hur många av dessa kvinnor som har barn och ännu mindre om de har en ansvarslös man. Det enda vi vet är att kvinnliga sjukskrivningar nästan dubblerar manliga….och varar längre – se SCB-statistik.
    Naturligtvis handlar inte detta om försäkringsbedrägeri utan som vanligt, utan eget ansvar, en situation som män skall skuldbeläggas för till varje pris. Märkligt hur i jämställdhetsens namn en kvinna kan anses oförmögen att ta ansvar för egna val av karriär, yrke, livspartner, familjesituation mm.
    Att enbart kvinnan tar ansvar för hemarbete och barn är dessutom en grov spekulation.

  73. Gubbklubben Says:

    Dr Kejs

    Några siffror för nätupplagan? Mediahusens självklara maktposition är ett korthus. Läsarna och väljarna har mer makt än vi anar.

    http://www.svt.se/2.174794/1.2795251/page_one_-_ett_ar_pa_new_york_times

  74. Nordboer Says:

    http://www.hegnar.no/kvinner/article708560.ece

  75. Gunnar D.U. Says:

    Ett intressant svar i Smålandsposten, på artikeln i AB, vilken ger en historisk återblick på kvinnors högre sjuklighet samt att detta undervisats om inom färsäkringsbranschen ända sedan 1960-talet, samt visar på den manliga könsrollens ”bita ihop och inte känna efter”:

    ”Alla ”vet” varför kvinnor är sjuka”

    http://www.smp.se/ledare/alla-vet-varfor-kvinnor-ar-sjuka(3487858).gm

  76. Gunnar D.U. Says:

    Tyvärr klarar inte kommentarsfunktionen att inkludera ändelsen i länken ovan, så kopiera och klistra in i webbläsaren!

  77. Nordboer Says:

    Er det noen her som sender den som har skrevet artikkelen de alternative undersøkelsene vi har funnet på mail? Jeg har gjort det noen ganger når norske journalister har skrevet ting om menn og kvinner jeg finner undersøkelser viser at ikke er sant.

  78. Jämställdhetsfeministern « Toklandet Says:

    […] Det kommenterade inlägget […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: