Tysk regeringskonferens om mansfrågor startar idag

by

Idag inviger den tyska familjeministern Kristina Schröder(ovan) sin nationella konferens om mansfrågor. Ja, du läste rätt. Det är ännu ett tecken på att vi ser en gryende postfeministisk era.

Konferensen pågår i två dagar. Den engelska titeln är ”Men’s Policies: Contributions to a Gender Equitable Society”. Det är den första konferensen någonsin på hög nivå om mansfrågor i den tysktalande världen, skriver Der Spiegel (på engelska).

Så här har familjeminister Kristina Schröder uttryckt sig om jämställdhet:

Vi har blivit så vana vid ensidiga krav från kvinnorättsaktivister när det gäller jämställdhet att idén om att i större utsträckning inkludera pojkar och män i debatten har, i bästa fall, ignorerats och i värsta fall kallats för ett svek mot kvinnorörelsens mål”.

Kristina, you rock!

På konferensen håller Kristina Schröder ett inledningsanförande, och efter henne talar den österrikiska ministern för arbete, sociala frågor och konsumentskydd, Rudolf Hundstorfer. Föredrag på ministernivå från två länder, alltså.

Vad är det då för mansfrågor det handlar om i Tyskland? Artikeln i Der Spiegel tar bland annat upp det faktum att medan män gått mot att ta ett större ansvar inom familjeliv och barn så har de inte fått någon lättnad i sin traditionella roll som primära familjeförsörjare. De för också fram problemet hur pojkar sackar efter i utbildningsväsendet.

Der Spiegel skriver om mansfrågornas framväxt:

I såväl Tyskland, Österrike som Schweiz har män i respektive land slagit sig samman på senare år och bildat föreningar som fokuserar på problem som drabbar män, och det österrikiska Arbetsministeriet har till och med skapat en särskild avdelning för mansfrågor. År 2004 höll ministeriet Europas första konferens om faderskap

Der Spiegel (och andra medier) skriver att familjeminister Kristina Schröder länge har varit föremål för feministers vrede. Utöver det ovan nämnda säger hon nej till kvotering av kvinnor.

Tack för tipset, Göran! Här finner du programmet för konferensen på engelska som pdf.

För övrigt 1: En stor överraskning. Hatten av för Miljöpartiet på kommunal nivå i Stockholm. De har lämnat in en motion till kommunfullmäktige om att våldsutsatts män bör få ökat stöd av staden. ”Vi tycker inte att det finns tillräcklig med hjälp till kvinnor som blir misshandlade heller. Men för män finns det nästan ingenting”, säger gruppledaren Stefan Nilsson. Skillnaden är slående mot Miljöpartiets politik på riksplanet. Läs mer här. Tack för tipset, Göran!

För övrigt 2: Här kan du läsa mer om ökad särbehandling av kvinnor när det gäller statligt filmstöd. Hälften av pengarna ska framöver gå till kvinnor, trots kraftig manlig övervikt i underlaget. Tack för tipset, Johan! Filmstöd, och den manliga övervikten i underlaget, behandlas ingående i min bok ”Mansförbjudet”.

För övrigt 3: Studier specifikt på män med långvarig smärta är ovanliga. De flesta studier är gjorda på enbart kvinnor eller på blandade grupper. Nu visar en undersökning att ängslan minskade och motivationen ökade när män med långvarig smärta fick poolträning. Läs mer här. Tack för tipset, Magnus.

95 svar to “Tysk regeringskonferens om mansfrågor startar idag”

  1. Ninni Says:

    Fantastiskt! :D:D:D:D:D:D:D:D

  2. Noterat Says:

    Låter alldeles för bra för att vara sant

  3. Ninni Says:

    Måste skriva igen. Helt sanslöst glad blev jag. Det är på gång grabbar! Det är äntligen, äntligen på gång!
    Tant Ninni blev lycklig så hon blinkar tårar. Snart är detta sexistiska förtryck ett minne blott. Det är på gång!

  4. AV Says:

    Undrar när vi får se något liknande i Sverige? Utan att halva etablissemanget får en stroke.

  5. Klas Says:

    Suveränt, man borde bo i Tyskland istället.

  6. Ninni Says:

    @ AV

    Jag tror det går fort faktiskt. Du vet flockdjuret människan.

  7. Matte Says:

    Bra där Tyskland!

  8. Jack Says:

    Kul att ministrar fått upp ögonen för vad feministerna är för några, istället för att själva vara det.

    Det är olika människor helt enkelt. Och så kommer det nog vara, feministerna finns kvar, men andra börjar kunna se vilka typer de är.

    Såg en video i kommentarsfälten här från ett annat mansfrågekonvent. Dessvärre deltog kvinnliga deltagare som uppvisade misandri, sublimt, men ändå. Det är förmodligen svårt (men inte omöjligt) att hitta någon upplyft kvinna idag som inte följt med strömmen av sin samtids samhälleliga känslor och sägner, dvs en kvinna som inte internaliserat de feministiska omvärldslögnerna och det följande mansföraktet.

    Skiljer sig Tysklands familjeminister i detta hänseende?

    Oavsett är det förstås en viktig händelse för män och pojkar, i Tyskland och kanske också hela världen.

  9. Nils Jungenäs Says:

    …och här i Sveige demoniseras de som engagerar sig för mansfrågor. De kallas för kvinnohatare. Helt absurt.

    För övrigt 2:

    Jag har deltagit i en studie om smärta av en forskare från KI. Jag frågade om det här med kön och fick till svar att man faktiskt vet att det är skillnad mellan könen. Både fyiologiskt och psykologiskt. Detta undersöker man också även i blandade studier. Bara för att en studie innefattar kvinnor, blir ju inte de mansspecifika resultaten förbisedda.

  10. Jämställdhetsfeministern Says:

    Ja här ser vi att Tyskland ligger långt efter Sverige när det gäller jämställdheten. I Sverige förstår vi, tack vare feminismen, att alla problem alltid drabbar kvinnor – och orsakas av män.

    Sverige måste därför genast tvinga Tyskland att anamma vår kloka, svenska statsfeminism. Så att det blir jämställt!

  11. Robin Says:

    Kul med goda nyheter. Bra att det just är i Tyskland som det händer. Tyskland är ju en tung faktor i EU och kan bromsa könsmaktsfeminismens intåg i EU-myndigheterna.

    @Ninni, jag tror som du. En vacker dag snart kommer samma sak i Sverige. Några av dagens feminister kommer säkert att gallskrika medan de flesta av dem kommer att säga ”så här har jag alltid tyckt” om att alla ska ha lika rättigheter.

  12. Robin Says:

    Kristina Schröder kommer från tyska kristdemokraterna, CDU. En bra förebild för svenska KD för att undvika fyraprocentspärren om två år.

  13. Matte Says:

    OT.

    En annan god nyhet är att bilförsäkringen ska göras könsneutral.

  14. Bashflak Says:

    I Tyskland finns väl inte väl inte så mycket ‘hårda’ mansfrågor, d.v.s. mansdiskriminerande lagar och regler? Omskärelse är väl fortfarande tillåtet, förvisso. Så tyska mansfrågor bör väl handla om ‘mjuka saker’, som utfall i statistiken, eller mer populärt utryckt struktuuuurer.

  15. Oscar Says:

    Grattis alla tyska män. Sverige ligger onekligen på efterkälken när det gäller jämställdhet.

  16. dolf Says:

    @Jack

    Det är förmodligen svårt (men inte omöjligt) att hitta någon upplyft kvinna idag som inte följt med strömmen av sin samtids samhälleliga känslor och sägner, dvs en kvinna som inte internaliserat de feministiska omvärldslögnerna och det följande mansföraktet.

    Dude, du behöver bara backa två snäpp i kommentarstråden. Så svårt är det inte.

  17. Joakim Steneberg Says:

    Ja det var väl bra. Då har en liten bit av frågan kommit upp i Danmark, Norge, USA, Storbrittanien, Sverige (!?) och Tyskland. Så får vi hoppas på ”snöbollseffekten”.
    Och att t.ex. Merkel får backa från sina ord om att Tyskland skulle göra bort sig om manlig könsstympning förbjöds.
    Klart är, att historien kommer att se denna period som en skandalös brist i västliga demokratier.
    Alltså negligeringen, smutskastningen och diskrimineringen av mannen som kön.

  18. Joakim Steneberg Says:

    Vi får väl inte helt glömma Sabunis inhopp här. Även om man kan känna tveksamhet så vet vi ju inget om utfallet.
    Hur gick det i USA, med Warren Fallen och Obama, vet någon? Ligger på is till efter valet kanske?
    Där heter det ju (som vanligt?) att ”kvinnorna kommer att avgöra valet”? För mansfrågor behöver det visst sällan fjäskas om kön, för att de skall ”avgöra valet…

  19. dolf Says:

    @Nisse
    intressant det där med skillnader mellan könen när det gäller smärta. Har du något att dela med dig av? Jag har för mig att jag sett tidigare att kvinnor skall vara mer tåliga mot smärta, vilket inte förefaller helt otroligt (de stackars jäklarna får ju stå ut med en hel del när de poppar ut nya individer i världen), men kunskapsreservoaren skulle inte må illa av lite påfyllning på den kanten.

  20. lavazza1891 Says:

    Jag tror tyvärr en anledning till att feminismen fått sämre fäste i Tyskland är att Tyskland hade ett mansunderskott efter andra världskriget och att den generationen kvinnors konkurrens om och uppskattning av männen förts vidare till deras döttrar och söner.

  21. lavazza1891 Says:

    ”Där heter det ju (som vanligt?) att “kvinnorna kommer att avgöra valet”? För mansfrågor behöver det visst sällan fjäskas om kön, för att de skall “avgöra valet…”

    Kvinnliga väljare är valboskap som kan köpas. Män röstar efter vad de tror är bäst för samhället.

  22. AV Says:

    Ninni: Visst, men jag misstänker att en större andel av etablissemanget har en hel del att förlora på att tänka om och inkludera män i jämställdhetsfrågorna på annat sätt än problem och förövare.

  23. JD Says:

    Hur ska jag kunna förklara för min son nu när han växer upp att kvinnor inte får extrahjälp och extra stöd för att dom är mindre intelligenta än oss Män?
    Att dom får detta stöd bara för att dom är kvinnor kommer han aldrig någonsin att tro på!

    Moderering: ”inte” förtydligat med hjälp av fettext.

    – Admin

  24. JD Says:

    Frågan var seriös!

  25. Nils Jungenäs Says:

    >> dolf

    Män och kvinnor hade tydligen ungefär samma smärttröskel såtillvida att de upplever smärta likadant. Män är dock bättre på att ”stålsätta sig” och fungera trotts smärtan. Kvinnor hindras betydligt mer av smärta och får avsevärt nedsatt prestationsförmåga.
    Jag har tyvärr ingen källhänvisning. Det var mitt eget samtal med smärtforskaren.

    Själv har jag tagit morfin och andra preparat i 3,5 år nu, sedan jag körde av vägen med motorcykeln. Det är hela tiden en balansgång mellan att hålla smärtan på en uthärdlig nivå, och å andra sidan undvika att bli helt indolent av allt knark.

  26. Joakim Steneberg Says:

    dolf och Nisse, här min historia från Karolinska.
    Jag gick på ett program där för tio år sedan, akupunktur mot tinnitus (hjälpte ej tyvärr).
    Kanske 10-15 gånger var jag där, och vid ett tillfälle gjorde det lite ont, det kom en tår i ögat.
    Den kvinnliga kinesiska akupunktören menade då, att män har lägre smärttröskel än kvinnor.
    Men hon kunde inte avhålla sig från att framhålla det med ett stänk av förakt, ”ni känsliga män”, typ.
    Minns det tydligt.

  27. Taste in men Says:

    Härligt!

  28. Urban Says:

    Joakim, varför anmälde du inte henne? Det skulle jag ha gjort..

  29. Jack Says:

    dolf ,

    Jag sa:”Det är förmodligen svårt (men inte omöjligt) att hitta någon upplyft kvinna idag som inte följt med strömmen av sin samtids ”

    Dolf sa:”Dude, du behöver bara backa två snäpp i kommentarstråden. Så svårt är det inte”

    Grabben (?)…

    Ninni är inte upplyft, hon postar i kommentarstrådar. Förvisso i kanske en av de bästa enligt oss själva kanske men låt säga att hon istället vore familjeminister eller åtminstone ledarskribent. Eller åtminstone betald av skattemedel för att styra en hord konsulter i deras arbeta för jämställdistisk jämställdhet. Förstår du skillnaden och hur ditt exempel på upplyfta jämställdistiska kvinnor är felaktigt? Läste du kanske ”upplyst”?

    Dessutom, ett exempel på någon som klarar något motbevisar inte att det är svårt.

    Notera hur jag tydliggjorde skillnaden mellan omöjligt och svårt också. Det svåra är möjligt.

    Men du ville visst prata Ninni….;)

  30. Kalle K Says:

    Bra! Konferensen kommer säkert att bevakas utförligt och i positiva ordalag i svensk press. Svenska journalister berömmer sig ju för att ha ett öppet och objektivt sinnelag.

  31. Joakim Steneberg Says:

    Urban, menar du mig? (det finns en ”Joakim”).
    Äsch man är väl karl, lite ont är väl inget att bråka om?😦
    Då hade jag ju dessutom gett henne ”rätt”. Och värre saker har jag varit med om på området.
    Nej, så farligt var det inte, och hennes tonfall hade dessutom varit svårt att anmäla.
    Fast frågan är om inte detta kändes mest ändå, men redan då var jag van vid viss psykning ifrån ”kvinnosamhället” och media.
    Men nu är vi här, och kör hårt!
    (Du var väl med på sourze, Urban?)

  32. Torstensson Says:

    lavazza1891

    Det kanske kan ligga något i det. De flesta svenska män som befunnit sig i Tyskland under trevliga former vet att tyska kvinnor är väldigt glada för svenska män dessutom. Kanske dags att ta sin familj till tyskland, men de tankarna har jag haft sedan tidigare också. Får se hur det blir. Tyskan sitter kvar i märgen. En fråga till er, i min släkt och i min bekantskap på den svenska sidan har jag lagt märke till att jag har några svenska äldre män som gifte sig med tyskor. Har äldre grannar där damen är tyska osv. Förvisso är dom väldigt gamla nu men det där underskottet på män i Tyskland märktes ganska tydligt menar jag då en hel del svenska män blev ihop med tyska frauleins. Jag har sett tyska kvinnor i bayern med det mest fantastiska bruna ögon och bruna hår och jag har sett otroligt söta blondiner med ”myntinkast”-ögon där i mitten typ vid Fulda och Köln. Ett fascinerade land trots den mörka historian. Det bästa av det hela är ju att dom tycker att Sverige är fascinerande tillbaka. När jag bodde där och gick ut och festade i Köln framförallt så var det väldigt mycket trevligare stämning, folk var inte speciellt berusade, inga jävla bira bira bira skrik och brudarna var mer sociala och down to earth än de svenska.Kanske är det så att tyska feminister är mer sansade än de svenska rent mentalt?

    Beskrev inte Horace Engdahl det som att Tyskland är som Sverige fast för vuxna?

    Jag skulle vilja sticka ut hakan och säga att tyska kvinnor är som svenska, fast snälla. =)

  33. Hjalmar Says:

    @ Jack 10:18
    ex. Marika Formgren förstår dessa frågor, och brukar skriva väldigt bra om feministernas dumheter.

    http://www.smp.se/ledare/alla-vet-varfor-kvinnor-ar-sjuka(3487858).gm

    Kopiera länken ovan till adressfältet så fungerar den.

    – Admin

  34. Joakim Steneberg Says:

    Torstensson, jo ungefär så sade han hos Skavlan. Han kritiserade svenska media, men tog inte riktigt fram vad som fallerades hos dem.
    Han hade varit där i 2-3 år, men nämnde alls inget om att Ebba Bratt Wittström var med. Men nu läste jag nånstans att hon var också med där.
    Det är en känslig tid vi lever i, med uppvaknandet för vissa.
    Minns delar av hans hyllningstal för extremfeministen Jellinek.
    Engdahl verka vara lite som Guillou och Aschberg, varken fågel eller fisk…”Neutrala”. Det är väl priset man får betala i den sitsen kanske?

  35. Torstensson Says:

    Joakim

    Aschberg är en får i ulvkläder. Avigt inställd mot folk som ifrågasätter rådande ordningar samtidigt som han själv gärna framstår som en extrem machohjälte på barrikaderna.

    Guillou klarar jag inte av heller. Han är så ambivalent och effektsökande i sina politiska uttalanden. Från att försöka krossa Unni Drougge, dissa feminister till att sen rulla ut röda mattan för dom. Måste vara svårt att disktuera politik med båda dessa herrar. Guillou är förresten också macho, glömmer inte hur han satt i nått program på fyran och tuppade sig mot Steffo Törnqvist om vem som hade fräsigast bil. Då stängde jag TV:n.

  36. Torstensson Says:

    Vad jag menar är att det finns machomän i media, machomän i politiken och vad som är slående för dem alla är att dom kräver av den vanliga redan jämställda mannen att han ska bli mesig. Det är så komiskt.

  37. dolf Says:

    @Jack
    Ber ödmjukt om ursäkt. Du har helt rätt, jag dubbade not ‘upplyft’ till ‘upplyst’.
    Sjyssta fruntimmer med huvudet rätt påskruvat är inte så jädrans svåra att hitta, men då är de förstås inte upplyfta. Den som troligtvis mest upplyft torde väl vara Tanja Bergkvist, men genus, feminism och jämställdhetspolitik är inte hennes main forte, så hon är, tyvärr, ändå ganska marginell. (ännu så länge)

  38. Byter snart parti Says:

    Kanske Renfeldt lär sig något nu, han tycks ju gilla att umgås med Angela Merkel, det här borde kunna väcka till och med döda.
    Förstår han inte detta så borde hon förklara för honom.

  39. Joakim Steneberg Says:

    Torstensson. ”Machomän” inom media och politik, som oftast kryper för feminismen. Likaså komiskt.
    ”Riktiga män har inga problem med kvinnor som tar för sig”, typ.
    Men är man för mycket macho, kan det hämma sig på intellektets område enligt min mening.
    F.ö. är det mesta bara global teater alltsammans!

  40. Joakim Steneberg Says:

    En av tre vill enligt AB byta ut enda kvinnliga partiledaren på ministerpost, Annie Lööf som näringsminister.
    Lite synd det blev ett sådant stolpskott… Hon ser ju rätt mycket fräsigare ut än Reinfeldt, (typisk ”västerländsk heteroman”, grå och tråkig) och med mycket snyggare färg på håret! (Ursäkta ev ”sexism”!) http://www.svd.se/naringsliv/en-av-tre-byt-ut-loof-reinfeldt_7602626.svd

  41. Ninni Says:

    Urs nej. Ninni är inte upplyft, hon har höjdskräck.😉

  42. Glenn Says:

    Då jag ser alla som unika individer är jag inte helt nöjd efter denna nyhet. Att ta upp även mansfrågor är kanske feministetablissemangets sätt att göra en läpparnas bekännelse och säga ”nädå, vi vill inte alls att bara kvinnor ska ha det bra, mansfrågor behöver förstås också tas upp”. Men problemet med feminism begränsar sig inte till att den främst gynnar kvinnor, utan till att den har ett synsätt som reducerar individen till vilket kön den tillhör, ett begränsat synsätt som riskerar ge farliga konsekvenser. Om regeringen kan hävda ”men nu har vi faktiskt haft seminarium om både kvinnofrågor, mansfrågor och queerfrågor, då har vi såklart tänkt på ALLA” så kan detta användas som en ursäkt att påstå att ingen individ kan vara diskriminerad.
    Mänskligheten består av individer, inte av gruppindelningar!!!

  43. dolf Says:

    @Ninni
    Jag med, lider av både långt gången svindel och panisk spindel, ändå är jag barnsligt fascinerad av svarta änkor och älskar att flyga (och segelflög en del i min ungdom).
    Men go är du ändå, trots … (fyll i själv, jag tror du kan gissa)

  44. Hurtbullen Says:

    Mycket goda nyheter. Dags att printa ut den här sidan ,klippa ut porträttet på Christine Schröder och hitta en ledig kylskåpsmagnet.

  45. Lite länkar till bra läsning « Toklandet Says:

    […] Genusnytt skriver om att det börjar röra sig i Tyskland minsann när det gäller mansfrågor. Kanske det finns hopp trots allt? Vad är oddsen på att Sveland, Marteus, Uschman, förlåt, menar Schyman med flera drabbas av akut turbomigrän när liknande kommer till stackars Sverige? Nu ska det ju bli en liten utredning om män villkor men jag anar att den mest är ett alibi, i alla fall om genustokarna får som de vill för de tycker ju att frågan redan är utredd… Läs deras exempel på den forskning som är så fantastisk att de lyfter den i en debattartikel! […]

  46. Hurtbullen Says:

    Torstensson säger:
    22 oktober 2012 kl. 10:40

    Ja, det stämmer faktiskt som du beskriver hur tyskarna roar sig. Knappt något fylleri (Om det går riktigt packade individer på stan,så är de alltid från de nordiska länderna) Down to Earth. Nyfiken attityd, snarare än nordisk aggressiv.

    Något som inte går att förfäkta är att man hamnar alltid i betydligt fler intressanta diskussioner med helt nya bekantskaper i vilken tysk storstad som helst. Det är inte så förbaskat ålderssegregerat på nöjesställerna som det är i de nordiska länderna.

    Nu är det väl dags att printa ut den här sidan , klippa ut porträttet på min landsmannina Christine Schröder och hitta en ledig kylskåpsmagnet. Något litet att hålla i minnet just nu …

    Det ska dessutom bli väldigt intressant hur svenska medier rapporterar denna stora toppkonferens,speciellt i nyhetskanalerna. Min gissning är att det blir ett ganska ljumt intresse. Inte minst därför att Sverige har väldigt få tysklandskorrespondenter om man jämför med UK och US.

    Jag ska hålla ögonen på konferensen genom tysk media, och kan rapportera in eventuella händelser hit till Genusnytt.

  47. Ninni Says:

    @ Dolf

    Höjdskräck var mer metaforiskt för maktelit-positions-skräck. Det tycks mig som det är syrefattigt på den höjden så till den grad att hjärnans funktion påverkas allvarligt hos majoriteten individer. Jag är rädd om de stackars fungerande hjärnceller jag har.

    Men go är du ändå, trots … (fyll i själv, jag tror du kan gissa)
    men jag funderar ju så de stackars nyss omnämnda hjärncellerna åker virvelvind där uppe. Lovar informera om vad jag kommer fram till;D

  48. Lovgard Says:

    Tummen upp för Tyskland men jag kräver mer än så för att känna mig nöjd. Jag kräver omedelbar jämställdhet och eftersträvar retoaktiv jämställdhet.

  49. Hurtbullen Says:

    Glenn säger:
    22 oktober 2012 kl. 12:30

    ”Då jag ser alla som unika individer är jag inte helt nöjd efter denna nyhet. Att ta upp även mansfrågor är kanske feministetablissemangets sätt att göra en läpparnas bekännelse”

    ”Mänskligheten består av individer, inte av gruppindelningar!!! ”

    Jag ser det som att kollektiva strömningar som t.ex. feminismen som lyckats förankra själva ideologin ända upp i statsapparaten är övermäktig för alla de som har en mer liberal agenda.
    Just nu i verkligheten så har feminismen som ideologi (Ett särintresse) uppnåtts med demokratiska medel. Utfallet i t.ex. utbildningen syns nu. Utbildningsplatserna har fått en slagsida åt det ena könet.
    Det enda sättet att lösa detta -just nu. Är att den demokratisk valde familjeministern Schröder, gör det jobb som hon ska göra. Dvs mota den stora etablerade feministapparaten med hjälp av mansgrupperna som kräver sin demokratiska rätt att även inkludera pojkarna som framtida samhällsbärare, genom att skolor ändrar attityd .

    Kollektiva värden som satt sig i samhället ändras enbart genom att -andra- kollektiv hävdar sina rättigheter och går in i debatt.

    Om man rankar sin och andras individualismen FÖR högt, så lägger man sig utanför nästan alla samhälleliga skeenden,

  50. Ulf Andersson Says:

    http://www.dads-r-us.se/2012/10/22/tyskland-ett-foregangsland-for-mans-och-pappafragor/

  51. Nils Jungenäs Says:

    >> Maria Sveland

    Hur går det med researchen till boken? Har du fått ihop tillräckligt med kvinnohat än?

  52. Ulf T Says:

    Här en intressant diskussion mellan Schröder och Vivian Reding om kvotering i näringslivet.

    Många intressanta meningsutbyten, men Schröder framstår för all del som aningen mer positiv till kvotering av kvinnor än jag väntat mig:

    Schröder: I find it strange to think in terms of gender collectives. On the surface, a quota may simulate fairness, but it tends to exacerbate unfairness for individuals rather than eliminate it. I think it’s absurd to impose a uniform quota on very different companies, from the steel industry to the media. The reason for the limited presence of women in top jobs is that senior executives are expected to work 70 or 80 hours a week. This keeps almost anyone with family commitments away from such positions. And as far as female university graduates are concerned, no one goes directly from the university to the executive floor.

    Schröder: To be honest, your image of women is too passive for my taste. It isn’t as if we women were merely victims of circumstance and had no minds of our own. We don’t want pity, and we don’t want special treatment. We just want equal opportunities.

    SPIEGEL: When you both look back on your own careers, do you see yourself as quota women?

    Schröder: I once benefited from a quota, namely when my party sponsored me as a candidate for the Bundestag in 2002. People still smugly hold this against me today, as if my abilities hadn’t counted at all at the time. Many have had the same experience.

    Reding: In my career, I always benefited from the fact that there were so few women in politics.

    Så båda kvinnor erkänner att de gynnats av kvotering, men tycks mena att de ändå förtjänat sin framgång.

    Här en annan intressant volley:

    Reding: I don’t think we should bring it to this level. I believe that you — two men — are trying to disparage discussions among women as a catfight once again.

    SPIEGEL: You use the word ”catfight,” but we would call it a power struggle. When it comes to power, do women treat each more brutally than men?

    Reding: There are no differences. I see many brutal disputes among men, between men and women, and among women.

    Schröder: We agree on that. Performance and competency should count, not a person’s gender.

    Min tolkning: Reding försöker spela ut kvinnokortet genom att insinuera att intervjuarna (2 män) vill förminska dem på grund av deras kön. Intervjuarna biter ifrån överraskande, och Reding försöker snabbt retirera.

    Men Reding kommer igen med lite misandri och logiska felslut:

    SPIEGEL: Ms. Reding, the Berlin Declaration, which you signed, states that in a first step 30 percent of supervisory board members are to be women. What will you say to all the men who will have to do without their careers in the coming years as a result?

    Reding: I think it’s sweet to hear you talk about the poor men who are now effectively protected by an 86-percent quota.

    Dvs de män som blir sidsteppade pga kvotering skall inte gnälla, eftersom en annan grupp män ändå är i majoritet (”effectively protected” till och med).

    Schröders svar får bara halvt godkänt:

    Schröder: I think it’s problematic to hold the young generation responsible for things that generations of men did wrong in the past. It’s about opportunities, not settling scores.

    ”Generations of men did wrong in the past”…? Hennes slutreplik är då lite bättre:

    Schröder: Even without instruction from Brussels, we’ll find a good solution, so that people can have a family life and still pursue a career, regardless of their gender.

  53. Glenn Says:

    Hurtbullen, du menar som jag förstår dig att feminismen är så långt gången att även om ALL kollektivism är fel, är det av pragmatiska skäl bättre av jämställdisterna att belysa gruppen mäns intressen, för att kanske i framtiden kunna hoppas på mänskliga fri- och rättigheter för ALLA och inte bara de som har turen att tillhöra någon mäktig lobbygrupp? Visst, jag utesluter inte att det kan vara så….

  54. dolf Says:

    @Ninni
    Ja, att det är syrefattigt på maktens höjder framgår ju ganska klart av alla hjärnskadade zombies som stapplar runt där.

    men jag funderar ju så de stackars nyss omnämnda hjärncellerna åker virvelvind där uppe. Lovar informera om vad jag kommer fram till;D

    Wow, så jag har verkligen lyckats få grundvalarna i din verklighet att krackelera på riktigt? Jag blir änna imponerad av mig själv.😎

  55. Joakim Steneberg Says:

    Ult T, bra jobbat! Varenda sten skall vi lyfta på!
    eller hur nu churchill sa…

  56. Gunnar D.U. Says:

    Jättegoda nyheter om ett bra steg framåt i Tyskland!
    Känns skönt det händer mer och mer.

    Såg en intressant webbplats i England som gärna kunde få vara lite av förebild för oss här i Svenska kommuner (av det lilla jag hunnit läsa där ännu):

    ”By taking this male-friendly inclusive approach we believe we can make Brighton & Hove a healthier, happier, safer place for everyone who lives in, works in and visits our city – Men and Boys included.”
    http://brightonmanplan.wordpress.com/2010/12/16/introducing-our-strategy-for-men-and-boys/

    ”The Men’s Network in Brighton & Hove is committed to creating A City That Works For Everyone – Men And Boys Included. We can only do this if we help the city to develop a culture of public service that is both pro-male and pro-female and remembers to include Men and Boys in the design […]”
    http://brightonmanplan.wordpress.com/category/campaigns/remember-men/
    (Klicka på rubriken för hel text.)

  57. Hjalmar Says:

    Nils Jungnäs skrev:
    ”>> Maria Sveland

    Hur går det med researchen till boken? Har du fått ihop tillräckligt med kvinnohat än?”

    Det blir väl lätt, här finns ju bara kvinnoplågande nätbrynjor…🙂

  58. carpe diem Says:

    @AV
    Undrar när vi får se något liknande i Sverige? Utan att halva etablissemanget får en stroke. Är inte det bra om halva etablissemanget får en stroke,jag menar bort med det gamla in med det nya…………:)

  59. jämställdisten Says:

    härligt att höra att tyskland börjar bli ett föregångs land att ta upp mansfrågor på regerings nivå,när får man se sånt i vårat feministiska samhälle förmodligen aldrig inte som det ser ut i dag i sverige där feminismen styr med järn hand och mansförtryck av värsta sort

  60. carpe diem Says:

    Vi kommer inte få se det hända av sig själv,man måste tvinga makten till att göra saker….. Men det har börjar röra lite på sig i Sverige också,och om det rör på sig ordentligt i Tyskland kommer det hit så småningom ,allt är internationellt i dag,allt hänger i hop.

  61. Lovgard Says:

    Kristina Schröder ser mycket bra ut. Jag har därför i det här fallet möjligtvis svårt att bedöma henneför hennes jobb och åsikter som politiker. Finns det kanske en liten men statistisk korrelation mellan utseende och feminism. Har mindre vackra kvinnor (äldre?) fallenhet för feminism, mansfrustration (hat?) och ologik?
    Kan det rent av vara så att ju fler vackra kvinnor som politiker desto mindre feminism och tvärtom?

  62. Torstenson Says:

    Hurtbullen

    Ja, jag brukade ofta hamna i snack med äldre engelska herrar när jag var ute i vimlet. Dom är fruktansvärt ödmjuka engelsmännen men det tycker jag faktiskt tyskar också är förutom när dom paxar platser med handdukar. Självironi funkar inte i Tyskland dock, dissar man sig själv så har man ett gäng tyskar som går in och försvarar dig mot dig själv. Och egentligen har dom ju rätt, varför ska man dissa sig själv?

  63. Ulf Andersson Says:

    http://fightingfeminism.wordpress.com/2012/10/22/the-german-family-minister-is-upsetting-german-feminists-a-good-start-to-my-week/

  64. carpe diem Says:

    @ Lovgard
    Det finns en hel del feminister som ser bra ut,även radikalfeminister.
    så att det skulle bli mindre feminism om det var fler vackra kvinnor som politiker stämmer inte,tyvärr.
    Men det skulle va tevligt om feminism inte var accepterat hos politiker.

  65. Emma Isaksson Says:

    Jag knåpade ihop en video på Youtube som jag kallar: ”Feminister i Sverige förstör unga pojkars självbild, målsättning & framtid!”,

    Mitt syfte var att ta upp det faktum att unga pojkar som råkat ut för våldtäkt eller incest vägras hjälp (trots att tjejer får hjälp från många håll). Ville även ta upp att unga killar höga självmordsfrekvens ignoreras helt & hållet. I min upprördhet över detta blev arbetet med videon ett sätt att få utlopp för mina känslor.

    Det slutade med att jag även inkluderade ämnen som våld i nära relationer, statsfeminismens ursrung, feministers hat & närhet till våld, medias censur & lögner, unga killars situation i våra skolor, Turteaterns & Stockholms Kommuns SCUM-förnedring av betygsberoende gymnasiekillar, orättvisor i betygssättningen, unga killars försämrade framtidsutsikter, brist på livsviktig forskning mm. Detta föll sig naturligt eftersom det finns en röd tråd i allt detta.

    Jag har stulit information från alla håll och kanter. Hoppas att ingen tar illa upp för det. Jag har försökt vara tydlig med att informationen kommer från andras artiklar/bloggar/utredningar. Om någon önskar att jag ska plocka bort något så gör jag det förstås!

    Ge jättegärna positiv/negativ feedback på Youtube i kommentarsfältet eller betygsätt!

  66. Ulf T Says:

    @Lovgard,

    Jag tror nog snarare att det i så fall finns en korrelation mellan utseende och snabbheten med vilken vissa kvinnor tar sig till toppen, men jag är inte säker på om sambandet är så starkt. Det känns sannolikt att de som Warren Farrell kallar ”genetic celebrities” har en klar fördel, men det är nog svårt att mäta – får jag spekulera gissar jag att man skall se bra ut, men på rätt sätt. Jag tror att detsamma gäller män, för övrigt.🙂

    Det som är tydligt är att kvinnor som har förutsättningar och motivation för att satsa på en toppposition, når dit i snitt flera år snabbare än motsvarande män.

  67. Joakim Steneberg Says:

    Emma Isaksson, bra initiativ, skall kolla sedan!

  68. carpe diem Says:

    Emma Isaksson, mycket bra initiativ,ska kolla den nu!

  69. Joakim Steneberg Says:

    Oj Emma, har kollat 7 minuter av en timme. Du verkar har gått igenom en hel del av rubbet. Tycker absolut du skall skicka detta till Pär Ström!

  70. Lovgard Says:

    Min känsla är att bitterfeminismen oftast handlar mer om personlig frustration mot män än genuin politisk ideologi. Vissa feminster ser möjligen bra ut men det verkar ändå som om någon slags personlig motgång ligger bakom i många fall. Jag tycker mig se ett samband.

    Margareta Winberg. Mona Sahlin. Gudrun Schyman. Anna Hedh Birgitta Ohlsson mfl Vissa av dem ser verkligen kusliga ut.

    Modererad av Admin.

  71. Hurtbullen Says:

    Emma Isaksson säger:
    22 oktober 2012 kl. 20:42

    Bra gjort Emma, har hunnit kolla det mesta nu .

    Särskilt ett segment i filmen gjorde stort intryck på mig – Radikalfeminismens starka organisation och den effektiva förmågan att nå ut med hatpropagandan. Det här är proffs .

    Det som slår mig väldigt tydligt nu – Är att ”vi” jämställdister,maskulinister och antifeminister aldrig får lägga oss på samma nivå. Därför att då sprättar proffsen upp sina nästa brev och anlägger plan b.,c,d i krigskorrespondensen …och så vidare.

    Våra motreaktioner kommer att utnyttjas in absurdum för att äska ännu mer skattepengar ur kassan – Under förespegling att ”männen faktiskt hatar oss kvinnor – mer än vi trodde, och vi behöver mer pengar för att sjösätta plan b,c,d, eller e ”

    Med saklig kritik, är det precis tvärtom. Eftersom vi vet att feminismen är antivetenskapligt snömos, så kan till slut inte en enda toppfeminist få loss mer pengar till projekten, om man möter på en opposition som bara utnyttjar sin lagstadgade yttrandefrihet.

    Det hela rinner alltså ut i sanden.

  72. Emma Isaksson Says:

    @Hurtbullen
    Tack för dina synpunker!

    Håller med dig angående feministernas starka organisation och effektiva propaganda. Vi måste vara sakliga och uttrycka oss sansat för att de inte ska kunna utnyttja våra uttalanden i deras propaganda.

  73. jämställdisten Says:

    emma en mycket bra gjord film som lyfter fram verkligheten för hur många unga pojkar har det och känner sig i sverige i dag att dom saknar rättvisa när det gäller lika skyldigheter inför lagen kvinna som man,där kvinnor och flickor slipper undan sitt ansvar i den svenska lagen på grund av att pojkar och män alltid ses som förövare och flickor och kvinnor alltid ses som offer även när det är flickan eller kvinnan som är förövaren.

  74. Emma Isaksson Says:

    @jämställdisten
    Tack!🙂

  75. Dalahestur Says:

    Men det vet vi ju alla att Tysklands levnadsstandard ligger långt under Sveriges och att skillnaderna kommer att utkristalliseras än mer allt eftersom …

  76. Gunnar D.U. Says:

    The Men’s Network in Brighton & Hove skriver också om detta:
    http://brightonmanplan.wordpress.com/2012/10/22/german-government-funds-mens-conference/

  77. Gunnar D.U. Says:

    SECOND NATIONAL CONFERENCE FOR MEN & BOYS 2012
    http://brightonmanplan.wordpress.com/conference-2012/

  78. Hurtbullen Says:

    Glenn säger:
    22 oktober 2012 kl. 14:21

    Hurtbullen, du menar som jag förstår dig att feminismen är så långt gången att även om ALL kollektivism är fel, är det av pragmatiska skäl bättre av jämställdisterna att belysa gruppen mäns intressen, för att kanske i framtiden kunna hoppas på mänskliga fri- och rättigheter för ALLA och inte bara de som har turen att tillhöra någon mäktig lobbygrupp? Visst, jag utesluter inte att det kan vara så….

    Bra formulerad !

    Önskar jag hade skrivit så från början😀

    Med en inpassning : Vår representativa demokrati formades en gång i början just för att även få med de svagaste med i båten i samhällsbygget, där alla ska kunna få plats.

    I det stora hela så pendlar vår mänskliga natur hela tiden mellan kollektiva krav och våra individuella behov.

    Våra pojkar i skolorna behöver en kollektiv uppbackning av oss jämställdister. Men våra pojkar är fortfarande individer ? Resonerar detta ?

  79. Admin Says:

    Lovgard m.fl

    Feministers utseende hör inte till sak. Den typen av diskussion får ni föra någon annanstans.

    – Admin

  80. michael Says:

    Emma.
    Väldigt bra en applåd för ditt arbete.

  81. Hurtbullen Says:

    Ulf T säger:
    22 oktober 2012 kl. 14:21

    Tack ! Väldigt intressant läsning mellan Schröder – Der Spiegel – Vivianne Reding. Schröder verkar vara en klassisk skolad humanist som inte går på billiga tricks av den indoktrinerade marxistleninist feminister.

    Däremot : ” men Schröder framstår för all del som aningen mer positiv till kvotering av kvinnor än jag väntat mig:”

    Håller jag inte ALLS med om. Schröder gav ett väldigt bra skäl,av dig citerat, exempel på varför kvotering av kvinnor absolut är inget att ha.

    ?????

  82. carpe diem Says:

    Emma.
    Stor applåd till dig,ett mycket bra arbete du har gjort!
    Kan nog öppna ett par ögon i landet.
    Ja,ROKS och andra feministiska organisationer är mycket duktiga på manipulation och att dupera folk och samhället samt infiltrering m.m. Men det är snömos allt dom säger,vi har fakta på vår sida.
    Gäller att få ut budskapet så att folk börjar vakna upp!

  83. Nils Jungenäs Says:

    >> Emma Isaksson

    Imponerande. Vilket arbete du har lagt ner. Hur gick det till när du bestämde dig för att göra den? Jag får intrycket att den växt utanför den ursprungliga ambitionen.

  84. Ulf Andersson Says:

    Men´s Activism
    Berlin Conference Adresses Male Troubles
    http://news.mensactivism.org/node/19962

  85. Joakim Says:

    ”Går vi ett nytt 30-tal till mötes?!”
    – Maria Sveland

  86. Thomas Andersson Says:

    Pendleln svänger,, inga storafärre tuttar på Tvn och färre damer som lättklädda säljes på bilar eller om det är tvärtom,, bara herr rumpor utvikes med hekorkade karlar i större utsträckning som kliar sig i kalsongreklamen och annorstädes. Lite skrattavlönat misshandel från kvinnor mot män är dock modernt.. Men på jämnställdsidan verkar pendeln gunga under 90 nu¤ .
    Det sker mycket nu..Må pendeln snart stanna i balanserad nivå för allas glädje..

  87. Ulf T Says:

    @Hurtbullen,

    Det var nog främst det här uttalandet av Schröder som jag hakade upp mig på:

    I want to force companies to address the issue of how to consistently increase the percentage of women in the workforce. If they don’t achieve self-defined goals, there should be sanctions. That’s the core of my flexible quota.

    Det låter lite som den svenska modellen med ”självreglering under hot om kvoteringslagar”. Och hennes måttstock tycks här vara hur stor andel kvinnor man kan uppnå.

  88. Hjalmar Says:

    Till Emma Isaksson: Bra gjort! *Applåd*

  89. Hurtbullen Says:

    Ulf T säger:
    23 oktober 2012 kl. 7:03

    ” Det var nog främst det här uttalandet av Schröder som jag hakade upp mig på:”

    Ja, det stämmer. har nyss varit på Schröders hemsida, där hon presenterar sin FQ ( Flexibel Quota) .

    Du hade rätt.

  90. dolf Says:

    @Emma
    Väldigt bra video. Skulle du kunna tänka dig att publicera referenslistan för materialet du använt?

  91. Emma Isaksson: Feminister i Sverige förstör unga pojkars självbild, målsättning & framtid! « Aktivarum Says:

    […] Emmas video består av sekvenser från kända och mindre kända filmklipp varvade med citat och Emmas egna kommentarer. Denna “Jämställdismens Megamix” klockar in på strax över en timme. […]

  92. Malte Skogsnäs Says:

    Emma Isaksson: Vi behöver fler kvinnliga hjältar som du.

  93. Video: Feminister i Sverige förstör unga pojkars självbild, målsättning & framtid! « Malte on the Roxxx Says:

    […] över en timme lång video har börjat spridas bland jämställdister, först i GenusNytts kommentarsfält och sedan dök den upp på Aktivarum. Videon, med namnet “Feminister i Sverige förstör unga […]

  94. Niko Says:

    Emma:

    Fantastiskt bra! Hoppas du fortsätter att engagera dig!

  95. Jämställdhetsfeministern « Toklandet Says:

    […] Det kommenterade inlägget […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: