”Förskolan är indränkt av klassiskt feminina värderingar”

by

Lärarutbildaren Mats Olsson, känd skoldebattör, är en modig man. Nu har han uttalat sig igen. Bland annat säger han att ”förskolan är indränkt av klassiskt feminina värderingar”, och han vill att män ska ta mer plats.

Ta mer plats. Tvärtom mot vad feminister brukar säga alltså. Dessa brukar ju tycka att män ska maka på sig, kliva åt sidan, och låta bli att ta så mycket plats. Dock menar de vanligtvis inte förskolsvärlden då, utan de talar i generella termer.

Mats Olsson berättar i Sydsvenskan om hur det var när han började jobba på förskolan för länge sedan. Han ville vara en ”mjuk man”, och avstod från att sparka boll, snickra eller spela musik för att inte ”knuffa undan de kvinnliga kollegorna”. Fast han egentligen ville gör de sakerna.

Sedan upptäckte han hur han hade utplånat sig, och vilket högt pris han betalt för det.

Mats Olsson började intressera sig för maskulinitet, och gjorde bland annat sånghäften med titeln ”Pojkaktiga sångböcker”.

Mats Olsson säger i Sydsvenskan:

Min allvarligaste anklagelse är att det finns ett grundläggande ointresse för pojkarnas lekar från pedagogerna. Man upplever det som ett hot mot ordningen.”

Han säger också att den fria leken ”kvävs” i dagens förskola, till stor del av rädsla för att barnen ska dela upp sig i pojklekar och flicklekar. Det måste vara genuspedagogiken som tagit sin tribut.

Tänk att ”fri lek” motarbetas på dagis. Man skakar på huvudet.

Apropå det vanligt förekommande pratet om att män har ett maktövertag, och att jämställdhetsprojekt i skolan nästan alltid går ut på att stärka flickor, säger Mats Olsson:

De 80 procenten killar från Rosengård som misslyckas i skolan, på vilket sätt representerar de någon sorts makt? Jag har svårt att se det.”

Det har jag också svårt att se.

Mats Olsson verkar vara en sund person i en sjuk värld.

Det är intressant att Mats Olsson upptäckte hur han hade utplånat sig för att vara de kvinnliga värderingarna till lags, och vilket högt pris han betalat för det. Jag tror det är många män i Sverige som har en liknande insikt framför sig: Hur de har utplånat sig för feministiska värderingar, och vilket högt pris de betalat för det.

Tack för tipset, Sara! Läs mer här.
.

För övrigt 1: Finns det någon attityd i denna artikel? Tack för tipset, ni många som tipsat.

 

.

För övrigt 2: Den som orkar ta del av hur underlig den kulturella världen har blivit kan läsa denna artikel som har rubriken ”Penisprydda lappar i filmprotest”. En av teserna som drivs i artikeln är att det är en slags kvinnodiskriminering att kräva att den som får statliga pengar för att producera en film ska ha god erfarenhet. Vadå erfarenhet – det räcker väl med rätt kön? Tack för tipset, Ann-Mari Maukonen på Ann-Mari’s blogg.

För övrigt 3: En brittisk parlamentsledamot kritiserar det brittiska rättsväsendet för att diskriminera män. Läs mer här.

41 svar to “”Förskolan är indränkt av klassiskt feminina värderingar””

  1. Malte Skogsnäs Says:

    Feminismens och dess genusindustris mål är att skapa feministiskt korrekta män och kvinnor. De som påstår någonting annat är okunniga eller fulla av skitsnack.

  2. Ninni Says:

    “Min allvarligaste anklagelse är att det finns ett grundläggande ointresse för pojkarnas lekar från pedagogerna. Man upplever det som ett hot mot ordningen.”

    En genus”vetare” förklarade mycket seriöst i ett blogginlägg att det handlade om att förstå kopplingen mellan att pojkar uppmuntras till aktivare lekar och våldsbrott.

    Jag anser att genusvetare tuggat svamp(dom måste ha en stor odling i bla. Uppsala) för att kunna få fram någon sån koppling och delar Mats Olssons upplevelse. Jag anser att livliga barn, vilket vanligen är pojkar, förtrycks i vårt samhälle(och har antagligen alltid gjorts men mer idag än förr) från ca 2,5 års ålder. Och jag menar att vår uppfostringsnorm troligen utgör en pusselbit(av flera) till männens överrepresentation i våldsstatistik.

    Jag har skrivit om detta i ett inlägg här.

  3. Johan Grå Says:

    Till förskolelärarnas försvar vill jag tillägga att de flesta av dem verkar hålla teorier på visst avstånd. Senast igår gick jag förbi en stor klätterställning fylld av små pojkar som klättrat högre upp än vad som var säkert och förtjust skrek varningar till varandra när förskolefröken, med gott mod, jagade dem.

    För akademikerna i fältet däremot, för dem finns inget försvar. Förutom några få klarsynta, som Mats, består de allt för mycket av människor som skapar intellektuella luftslott de inte hittar ut ur.

  4. AV Says:

    Dagens pojk-bashing i Aftonbladet:
    http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/evafranchell/article15653543.ab

    Ett extremt exempel från en 13 år gammal rapport blir till ”Pojkar leker indianer och flickor är djur eller slavar som pojkarna jagar” i svenska fritids och fritidsgårdar.
    Pojkar är bråkiga och flickor söta offer. Som vanligt.

  5. Carl Says:

    Angående övrigt 2:
    Vad gäller kultur och kreativitet ser jag inte ett direkt samband mellan ålder/livserfarenhet och värde då de flesta hävdar sig vara som mest kreativa, eller i vilket fall mest passionerade, runt 20-strecket. Däremot är svensk film något jag i allmänhet anser vara riktigt usel och satsar konstant fel. Det ska gå hem i stugorna och det blir kriminalskräpfilmer som visas söndagar i TV4.

    Så kvinna eller man eller hen, manschauvinist eller radikalfeminist eller queer — blir det bra är det rent av tur som ligger bakom. Men givetvis ska kvinnor inte lyftas fram i egenskap av att de är kvinnor, om de inte kommer fram kan de ju alltid försöka byta till sig ett manligt namn som författare gjorde när kvinnor ju faktiskt ansågs oförmögna att bidra till kulturrikedomen.

  6. Malte Skogsnäs Says:

    Johan Grå: Många förskolelärare känner sig inkompetentförklarade av genuspedagoger, vilket är ett sundhetstecken.

  7. Bashflak Says:

    All heder åt Mats Olsson

  8. JD Says:

    OT:
    Journalist anser att SCUM bör spelas på skolor:
    http://op.se/kulturnoje/recensioner/1.5217924-scum-helt-utan-pardon

  9. JD Says:

    ÖP har tagit bort en kommentar som menade att om ordet Man skulle bytas ut till invandrare så skulle texten anses vara rasistisk.
    Obegripligt varför den togs bort!

  10. Adam Bek Says:

    Jag har haft mina barn både på ett privat dagis och kommunalt och knasgenuspedagogiken har faktiskt inte synts till. Nog för att pedagogerna varit medvetna om frågorna men de har låtit förnuftet (och barnen) styra. Med det menar jag inte att vi skall förringa risken med tokiga genusteorier i förskolan, vi skall definitivt vara vaksamma, men än så länge har det kanske inte slagit igenom så mycket man kan tro. Förmodligen sitter många förskolechefer och totar ihop korrekt genusfärgade rapporter om sin verksamhet som inte har mycket med verkligheten att göra för att blidka sina beställares krav på ”jämställdhet”.

    Fast jag kanske har haft tur. Någon som har genusstolligheter frpn dagis att berätta om?

  11. Adam Bek Says:

    @JD apropå Anna Westers artikel.
    Hon kan ju inte ens föreslå namn på äldre kvinnliga artister att boka. Hennes bakomliggande tes verkar vara att framgångsrika kvinnliga artister efter att kommit upp i en viss ålder blir bortknuffade från scen. Jag skulle vilja se belägg för att det är så och inte den mer rimliga förklaringen att de inte känner för att åka ut och spela längre.

    Dessutom, den gamla slitna klyschan att man som kvinna måste vara så hiiiiimla duktig och 1347 ggr bättre än männen för att slå igenom. Vilket strunt. Det är precis lika svårt för alla att ta sig in och nå framgång i artistbranschen.

    Fegt av GP att stänga av kommenteringen.

  12. JD Says:

    @Adam Bek
    Jag håller med. Min länk var dock OT.🙂
    När det gäller förskolor så tror upplever jag samma sak som dig. Att chefen hellre sitter på sitt kontor och skriver teoretiska verksamhetsberättelser och gärna låter barnen vara ifred från genuspedagogiken i verkligheten.

  13. Anna Wester, Göteborgsposten eller Massmediekulturen som helhet? « Aktivarum Says:

    […] Genusnytt: Mats Olsson om förskolans feminina värderingar […]

  14. Noterat Says:

    Kan inte låta bli att delge läsarna ett par erfarenheter av hur tidningsjournalisterna jobbar.
    Läste ett reportage om Carin Götblad som varit på orten och berättat om sitt utredningsuppdrag. Den kvinnliga journalisten som skrivit artikeln skrev långa haranger om våld mot kvinnor, men inte ett enda ord om våld mot män. Jag skickade då ett mail till henne och påtalade denna brist samt hänvisade till vad som sagts på TV.
    Då kom ett automail där det upplystes om att hon slutat på tidningen den 1 oktober. Men reportaget var bara för någon vecka sedan.
    Skickade då ett mail till huvudredaktionen, men därifrån har inte hörts ett knyst.
    I en annan tidning försökte jag med en insändare om kvinnors våld mot män med hänvisning till just TV. Tyckte jag skrev hyfsat och vänligt. Tro inte att den insändaren blev publicerad. Men så är ju både chefredaktören och insändarredaktören kvinnor.
    Tänk om rubriken varit Vaginaprydda lappar i filmprotest!

  15. Nicholas Says:

    Adam Bek:

    Tja, i Helsingborg så får barn julklapp och någon annan slags present, (vet inte om det bara var invandrarbarn dock), åldrar upp till 9 var det nog.

    Pojkar fick hopprep/docka och flickor fick vattenpistol/boll.
    Rätt roligt då många flyktingbarn kommer hit utan leksaker och det enda de flickorna vill ha är en barbiedocka.

  16. Adam Bek Says:

    @Nicholas
    Hehe, det var rätt komiskt. I mina ögon helt harmlös genuspedagogik som ironiskt nog befäster könsrollerna genom att enbart vända dem bak-o-fram.

  17. Hjalmar Says:

    OT tips:
    En suverän ledare av Maria Ludvigsson!
    http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/votering-om-kvotering_7605414.svd

    ”Påståendet att fler kvinnor ökar vinsten är lika dumt som att påstå motsatsen. Kvinnor är inte en homogen grupp med särskild ”kvinnlig kompetens” som per automatik leder till högre, eller lägre, lönsamhet. Om så vore skulle varje kvinna vara ersättlig med vilken annan kvinna som helst. Sänd in en kvinna bara, så kommer vinsten.”

  18. Joakim Steneberg Says:

    Jag fick en länk av Mats Olsson en gång i en debatt på newsmill, där han skrivit en del.
    Den avsåg Förskolans läroplan, skall se om jag kan hitta den nånstans…

    Iaf, den säger bla ungefär så här, att ”otidsenliga könsroller skall motverkas”. Vad det nu är.
    Jo det innebär att unga barnsköterskor, de flesta kvinnor och med oftast bara ett års utbildning (eller ingen alls, vanligt) avgör vad som är otidsenliga könsroller.
    Att många är, eller tvingas bli (grupptryck) feministiskt anfäktade i den miljön, är knappast en överdrift.

    Och ingen skall inbilla mig, att om en liten flicka är ”flickig”, så hutar man åt hennes könsroll.
    Nej det man är ute efter på förskolan, är natuligtvis som vanligt att ”problematisera maskulinitet”, att kväsa manlighet.

  19. Joakim Steneberg Says:

    Obs, förskolan är, till skillnad från skolan, en frivillig verksamhet,som föräldrar betalar för.
    Den är ändå utsatt för statsfeministisk styrning.

  20. Adam Bek Says:

    Frivillig är en sanning med modifikation om man inte har en egen förmögenhet att ta av under småbarnsåren.

  21. Gubbklubben Says:

    Tjej fick inte klippa kill frisyr tidningen Expressen flippar

    https://www.flashback.org/t1992091

    För övrigt tre:
    Britterna har en historia av rättssäkerhet att försvara tillskillnad från feminismens Saudiarabien.

  22. Fredrik Says:

    @Joakim Steneberg: flickornas könsroll problematiseras nog också, ibland: pedagogerna i min äldsta dotters förskola var bekymrade över att hon bara ville leka med dockor. De blev lättade då jag visste berätta att det gör hon aldrig hemma.

  23. rocki Says:

    @Joakim Steneberg.

    I förordningen om läroplanen för förskolan står det:

    ”Förskolan ska motverka traditionella könsmönster och könsroller. Flickor och pojkar ska i förskolan ha samma möjligheter att pröva och utveckla förmågor och intressen utan begränsningar utifrån stereotypa könsroller”

    Det betyder med andra ord att de barn vars ”läggning” drar åt det traditionella mönstret, deras ”könsmönster” ska motverkas. Kunde de inte ha skippat den första meningen och bara tryckt på att alla barn ska ha samma möjligheter? Just det här stycket gör mig så jävla förbannad rent ut sagt!

  24. rocki Says:

    @Joakim Steneberg.

    Min erfarenhet är också att ”flickighet” problematiseras fast på ett annat sätt än hur man problematiserar ”pojkighet”. Flickflickorna är det ju givetvis synd om.

  25. Argus Says:

    Det stora problemet med förskolan är ju att förskolelärare är en enkönad kår. Säkert mer än 90 % är kvinnor och de fåtal män som vågar sig dit tvingas inordna sig i ett matriarkat. Lägg därtill att de yrkesfeminister (genuspedagoger) som toppstyr verksamheten nästan uteslutande är unga kvinnor. Manliga förebilder?

  26. Fredrik Says:

    Håller med rocki. Problemet med att dottern lekte med dockor var inte hon, utan vi. Personalen ville försäkra sig om att vi inte påtvingade henne en traditionell könsroll.

  27. Argus Says:

    När det gäller könskvotering inom filmindustrin så upprepar jag vad jag har sagt tidigare. Fler kvinnliga regissörer leder till fler filmer men färre biobesökare. De gör, för att generalisera, samma film allihop: Bullens brevfilmer i bioformat. Jag kommer ihåg ett år när det hade producerats 77 svenska filmer varav 4 hade burit sina egna kostnader! Alla vill göra film men få vill betala kalaset när biobesökarna uteblir.

  28. Adam Bek Says:

    @rocki

    Om man aktivt motarbetar uttryck för traditionellt könsbeteende hos ett barn så ger man ju faktiskt inte barnet möjlighet att utforska den ”egna” könsrollen ordentligt. De ges enbart möjligheten att prova den motsatta könsrollen.

    Inversionen av den traditionella könsrollen är naturligtvis en könsroll det med. Stycket från förskoleläroplanen som rocki citerar bär på en motsägelse.

  29. robjoh Says:

    @Fredrik
    Har minst lika stora problem över att lärare blir ”lättade” över att en flicka inte lekte med dockor hemma. Vad är det för fel över att tycka om att leka med dockor? Nästa gång skulle du ju kunna fråga lärarna om de möjligtvis tycker att det är något fel på deras eget yrkesval. För det är det yrkesvalet barnen kopierar i sin lek.

  30. JD Says:

    Om inte feministiska värderingar införs på våra förskolor så behandlar pojkarna flickor som slavar!

    En intressant rapport gjord av ultrafeministen och tillika utredare på kommunal.
    En rapport som visar varför genusteori måste införas på alla förskolor!
    http://www.kommunal.se/PageFiles/136886/Rapport%20Har%20n%C3%A5gon%20sett%20Matilda.pdf

    ”I leken är pojkarna indianer och flickorna djur som pojkarna jagar. Om någon
    flicka inte vill vara djur får hon vara slav i stället. Det är ett exempel på när fri lek inte vidgar
    kunskaper utan förstärker könsstereotyper, tvärtemot skolans och fritidshemmens uppdrag att
    ifrågasätta traditionella könsstereotyper.”

    POJKAR ÄR ONDA!

  31. Misandripatrullen » Misandri i massmedia Says:

    […] Genusnytt: Mats Olsson om förskolans feminina värderingar […]

  32. Ninni Says:

    @ JD 16:16

    Antingen var pojkarna annorlunda på 70-talet eller så såg dom inte mig som flicka.
    För jag har då aldrig hanterats så av grabbarna när vi lekte, jag var bara en i gänget som alla andra liksom.

    Jag tror pojkar av idag blivit onda? ;P

  33. Fredrik Says:

    @robjoh: Jag tyckte det var så korkat och inskränkt av pedagogerna att jag lät det bero. Nu, tio år senare skulle jag säkert vara mer ifrågasättande, men vi bor inte längre i Sverige, och på yngsta dotterns nuvarande dagis får hon leka med vem och vad hon vill.

    Sedan var det fråga om makt: förskolepedagogerna har stor makt att forma våra barn, och jag ville inte att de skulle pressa in dottern i en stereotyp könsroll som kompensation för en eventuell indoktrinering hemifrån. Det senare bland annat eftersom vi var relativt nya i Sverige och därför förmodades bära på traditionella – och därmed ojämställda – värderingar hemifrån – i Sverige anser man sig ju vara världbäst på jämställdhet, vilket innebär att utlänningar inte ”har kommit lika långt”. Att vi var utlänningar gjorde redan det i sig att både BVC och dagis hade ögonen på oss: ”I Sverige gör vi så här …”

  34. Joakim Steneberg Says:

    Vill påpeka att redan på min tid så lekte vi med flickor på deras villkor också, ”mamma pappa barn – åsså kommer du hem från jobbet”…
    Men även hoppa hopprep och hage, bolla med boll osv. Flicklekar som väl är närmast utrotade idag, även hos flickor, för ”könsstereotypa” = nedvärderade av dagens PK!

    Ungefär som att en emanciperad kvinna idag kan säga att ”jag hatar att hålla på i köket”. Men en man som säger så…?
    Och antagligen så är det OK och inget att ifrågasätta om pojkar leker med dockor på dagis då.
    Men ”Rosa bandet” är OK, fast inte gärna på tjejkläder.
    Vem hänger med i genuskarusellen?

  35. Joakim Steneberg Says:

    Fredrik, precis, Sverige är inte bara könsrasistiskt. Landet är jämställdhetsrasistiskt, gentemot andra länder!
    ”Mångkultur”?!

  36. dolf Says:

    Man kan ju trösta sig med att det finns härliga kvinnor som åker raket till månen med pojkarna på dagis.

    Och jag har inte heller något minne av att ha hanterat flickor som djur eller slav när jag var liten. Bortsett från när man lekte mamma, pappa, barn eller sjukhus (he he, med barnafödande, vilket gav tillfälle till närstudium av feminin anatomi) så var leken på det hela genusneutral, utan att någon behövde tvinga oss till det.

  37. Ulf Andersson Says:

    Pär,

    fick inte du en ”penis-prydd lapp”
    med en bild där toppen av penisen var avskuren –
    på förra pub-träffen?

  38. rocki Says:

    Det hela skulle ju kunna vara så enkelt, alla barn ges tillgång till allt material som förskolan har. Sedan får de välja själva. Det enda jag håller med om är att man inte ska döpa utrymmen till ”tjejhörnan” och liknande, i övrigt så ska personalen inte lägga sig i vad barnen väljer att leka med. Sedan talar man om för barnen, gärna väldigt högt, att man inte kommenterar andra människors utseende eller klädsel om man inte har något snällt att säga. Personalens uppgift är också att hålla ett öga på barnen så att vissa inte blir uteslutna från något de vill leka med, exempelvis dockor eller andra genusläskiga leksaker. Se där, genuspedagogik 2.0.😉

  39. dolf Says:

    @rocki
    det begriper du väl att det inte funkar, det vore ju förnuftigt.

  40. rocki Says:

    @dolf

    Nä just det, tänkte inte på det.

  41. Erik S Says:

    Viktigt jämställdhetsarbete av Mats Olsson. Här är f.ö. ett exempel på vad en ledande genuspedagog tycker om jämställdhet. I korthet: när det gäller jämställdhet i förskolan är det viktiga inte den faktiska könsfördelningen och avsaknad av manliga förebilder utan att lärarna är ”genusmedvetna”.
    http://www.sydsvenskan.se/inpa-livet/livet-pa-jobbet/pedagogiken-viktigare-an-konet/

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: