Toppkvinnor säger att könet varit till nytta

by

Den tyska tidskriften Der Spiegel har intervjuat två kvinnliga toppolitiker om genus, jämställdhet och särskilt  kvotering. Det rör sig om EU:s justitiekommissionär Viviane Reding och Tysklands familjeminister Kristina Schröder.

Den avslutande frågan är allra intressantast. Den lyder så här:

När ni ser tillbaka på era karriärer, ser ni er som kvoterade kvinnor?

Viviane Reding, som för närvarande hårt driver sitt förslag om införande av bindande EU-lag i hela Europa om kvotering av kvinnor till bolagsstyrelser, svarar så här:

I min karriär har jag alltid dragit nytta av att det varit så få kvinnor i politiken.

Ursäkta, fru Reding, hörde jag rätt? Sa du att ditt kvinnliga kön inte har varit ett hinder, inte heller utan betydelse, utan en fördel? Och ändå driver du kvotering av kvinnor till bolagsstyrelser så hårt?

Förvisso är bolagsstyrelser och politik inte samma värld, men det ligger ju ganska nära till hands att misstänka att skickliga kvinnor även i näringslivet kan dra nytta av den manliga övervikten. Vilket jag för övrigt vet att de ofta gör (jag ägnar saken ett helt kapitel i boken ”Sex feministiska myter”).

Familjeminister Kristina Schröders svar på samma fråga är:

En gång blev jag kvoterad, och det var när mitt parti sponsrade mig som kandidat till Bundestag [riksdagen] 2002. Folk håller fortfarande det emot mig, än idag, som om min förmåga på den tiden inte alls räknades. Många har haft samma erfarenhet.”

Det där ”många har haft samma erfarenhet” låter som att många kvinnor blivit kvoterade till fina jobb. Kan man tolka det på något annat sätt?

För övrigt är det väl inte så konstigt att det väcker irritation att Kristina Schröder uppenbarligen la grunden för sin toppkarriär genom att bli könskvoterad. Det innebär ju per definition att mera kvalificerade män hoppades över. Att bli stoppad till förmån för någon som är mindre kvalificerad, för att den personen har ett visst kön, måste rimligtvis väcka stor bitterhet. Om någon feminist nu tänker skriva i kommentarsfältet ”Det finns minsann många väldigt duktiga kvinnor” så ber jag vederbörande att först tänka över vad kvotering innebär.

Läs hela intervjun här.

Näraliggande: Svenska Dagbladets ledarskribent Maria Ludvigsson levererar här en helt lysande sågning av hela idén om att kvotera kvinnor till bolagsstyrelser. Rekommenderas! Maria Ludvigsson och Marika Formgren spelar i samma division. Förnuft, fakta och logiskt tänkande. Tack för tipset, Tobias och Leif!

För övrigt 1: Jag har just läst en bok med titeln ”World War II”, och fann nedanstående bildtext tillsammans med en bild på kvinnor som städar upp bland ruiner. Jag fann mening nummer två intressant mot bakgrund av den feministiska tesen ”kvinnor drabbas värst i krig”. Det verkar vara något som inte stämmer, jag kan bara inte sätta fingret på det…

Översatt står det: ”Med så många män förlorade i kriget, och tysk infrastruktur i ruiner, var kvinnor ansvariga för mycket av återuppbyggnaden”.

För övrigt 2: Exempel på vinklad journalistik: ”Tjejerna får vara djur eller slavar”. Aftonbladet gör en höna av en fjäder på ledarplats för att kunna utmåla flickor som förtryckta. En enskildhet lyfts upp och utmålas som norm. Som vanligt i Sverige i nådens år 2012, alltså. En stor del av svensk journalistik håller mycket låg klass, tyvärr. Läs ledaren här. Tack för tipset, Manfred!

 

55 svar to “Toppkvinnor säger att könet varit till nytta”

  1. AV Says:

    Intressant att Kristina Schröder fortfarande får skit för att hon blev kvoterad tidigare. Ännu värre måste det vara för den kvinna (eller man) som tagit sig till en position på egna meriter, men blir sammanblandad med de som kvoterats.
    Viviane Reding dödade just ”glastaket” inom politiken.

  2. Ninni Says:

    Pär

    ”Det där “många har haft samma erfarenhet” låter som att många kvinnor blivit kvoterade till fina jobb. Kan man tolka det på något annat sätt?”

    Jag tolkade det som samma erfarenhet av följande: ”Folk håller fortfarande det emot mig, än idag, som om min förmåga på den tiden inte alls räknades.”

    Alltså fler kvinnor har blivit kvoterade och dessa har också fått uppleva att folk ser dom som inkompetenta.

    Jag läste ju den igår och just det tyckte jag va komiskt. Min tanke var ”Men stackars lilla dig då, är du förvånad på riktigt?”

  3. robjoh Says:

    @Ninni
    Jag tolkade det på samma sätt som du. Tycker det är intressant att hon inte kan få 1+1 till 2 och inse att kvotering ger den effekten. Om jag vet att någon har fått sin tjänst pga kön, ursprung eller något annat istället för kompetens i första hand kommer jag vara osäker på om jag kan lita på personen

  4. Ninni Says:

    @ Robjoh

    Precis. Fattar man inte själv konsekvenserna av kvotering (dels att folk runt en kommer tvivla på ens kompetens och dels att man förlorar i samarbetsvillighet för att folk helt enkelt inte vill ha med ”fuskare” att göra.) då är det frågan om inte könet var individens enda merit, för då har man inte många fungerande hästar på kontoret.

  5. Ulf T Says:

    Det finns andra, mer vetenskapliga, indikationer på att ”glastaket” inte (längre?) hindrar kvinnor (men möjligen män?).

    Hamori & Capelli i The Changing Path to Corporate Leadership:

    In addition, not only are women now a presence in the power structure, but women executives tend to be younger (47 years versus 52), less likely to be lifetime employees (32 percent versus 47 percent), have spent less time in each of their jobs before being promoted (3.4 years versus 4.0), and broke into the executive ranks “much quicker (21 versus 25 years) than did their male counterparts,” the authors find.

  6. DrKejs Says:

    Här ser vi att Reding använder sig av en undersökning som enligt henne ska ge stöd åt kvoteringstanken:

    ”Reding: The people are much more sensible than politicians like us. We did a poll among citizens in Europe, and the results surprised me. Some 75 percent of people believe that we have to introduce a quota, unless an alternative can be found.”

    Schröders svar är riktigt bra. Det visar att Reding är en helt vanlig lögnaktig politiker som medvetet far med osanning:

    ”Schröder: I took a careful look at that survey. Interestingly enough, the questions don’t address a fixed quota at all. Instead, they mention legal measures under the condition that ability is taken into account and that neither gender is to be given preference automatically. Thus, the survey doesn’t prove at all that the majority of Europeans favor a rigid quota. On the contrary, the largest group wants companies to set their own goals.”

  7. DrKejs Says:

    Det roliga här är att kvoteringstanken ibland slår tillbaka på kvoteringsivrarna. Om kvoteringsgalningarna som fick in Schröder hade insett att hon nu både går emot kvoteringsgalenskapen och står för att även män ska ha lika rättigheter så hade de säkerställt att just hon inte skulle få bli kvoterad.

  8. Ninni Says:

    @ Ulf T

    Stiligt!

  9. Torbjörn Says:

    Allt snack om att det skulle finnas ett glastak för kvinnor är helt klart en feministisk lögn. Det finns snarare en glashiss för kvinnor, vilket inte minst Reding själv är ett bevis på.

  10. AV Says:

    Om FÖ2. Här är min kommentar på AB.

    Som vanligt när det diskuteras flickor och pojkar i skolan fokuseras det på två stereotypa grupper: De bråkiga pojkarna och de ”fina” flickorna. Dessa får representera hela könsgrupper. Och som vanligt osynliggörs den tysta killen och den o
    roliga flickan. Hon kanske inte hoppar runt som de störande pojkarna, men hon finns där.
    Det riktiga lågvattenmärket är att hänvisa till en 13 år gammal rapport från skolverket (Givetvis utan källhänvisning. Skolverkets rapport nr 186) som tar upp ett extremt anekdotiskt exempel vilket Eva här tar som intäkt för hur det går till på Svenska fritidshem och fritidsgårdar. Oärligt är bara förnamnet.
    För den grupp som verkligen halkar efter i dagens skola är pojkar! Normeleven som barnen jämförs med är en flicka född före juni. Pojkar och elever födda sent klassas som ”efter”, ”omogna” eller får lättare en ADHD-diagnos. Verksamheten och inlärningsmetoderna är klart flickanpassade. Tävlingsmoment och tydliga uppgifter har försvunnit, medan grupparbete och ”forskning” ökat. När pojkar inte känner sig hemma och protesterar genom att inte plugga får de veta att de har en ”antipluggkultur”. De är minsann själva orsak till sina problem. Flickors problem i skolan beror uteslutande på strukturer, vad andra orsakar mot dem. Senare upp i åren när betygen kommer måste en pojke prestera bättre för samma betyg. En undersökning från Lärarförbundet här om året konstaterade att flickor hade mycket lättare att få MVG i slutbetyg, trots att skillnaden i nationella prov är mycket liten (http://www.lararnasnyheter.se/lararnas-tidning/2011/02/09/pojkar-missgynnas-betygsattningen). Gruppen som definitivt behöver läxhjälp på fritids är pojkar.
    Med den enögda, men vanliga, syn på pojkar och flickor i skolan som Eva Franchell visar upp sviker man inte bara pojkar som grupp utan i synnerhet de tysta duktiga pojkarna och de oroliga flickorna. Dem hon aldrig ser. Ska man göra något åt skolan behövs en öppen syn, fri från ideologiska fördomar.

  11. Björn Carlsson Says:

    Big News, det vet väl alla hur opportunistisk en klättermus är!

  12. Hjalmar Says:

    @AV 7:17
    ”Viviane Reding dödade just “glastaket” inom politiken.”
    Ja, genom sin egen inkompetens, vilken ironi:)
    Vem tror på ”glastaket” nu? Feminismen krackelerar.

  13. Hjalmar Says:

    @Björn Carlsson 9:24
    Snälla, försök att utrycka Dig bättre, gärna med källa. Feministerna letar efter misogyna uttalanden här, och vi vill ju inte bjuda dem på något, eller hur?

  14. dolf Says:

    @Hjalmar
    Så länge vi säger något överhuvudtaget kommer feminister som letar hitta misogyna uttlanden här, även om vi bara skulle diskutera regnbågens spektrum. Jag invänder skarpt mot det där tänkesättet ”vi ska tänka på vad vi säger så att vi inte ger feministerna bränsle”. Det är en form av självcensur av rädsla för att stöta sig med den politiskt korrekta mobben. Låt dem hitta vad fan de kan. Vi ska inte dra oss tillbaka och bli försiktiga, det är att ge dem tolkningsföreträde och låta dem föra striden på vår mark. Tvärtom, om de hittar ”misogyna” uttalanden här så är det bara, i falet att det verkligen är misogynt, att påpeka att det är kommentatorn själv som får stå för det, och om det inte är misogynt så motbevisar man det bara så står de där överraskade med trosorna nere. (Och det där kan förstås tolkas som misogynt, men det skiter jag i)

  15. hereticisright Says:

    Självcensur skadar debatten och är inte mindre skadlig än överhetens censur. Man ska bara hålla god ton. Skilja på åsikt och person. Undvika svordomar och om man är arg är det bättre att vänta med att skriva en liten stund.

  16. Gubbröra Says:

    För övrigt 2:

    Var det inte män som var värre än djur.

    Roks, fd ordförande
    http://mobil.aftonbladet.se/wendela/article11334208.ab?partner=wwwredirect

    Mansslakt är kvinnomakt

    https://genusnytt.wordpress.com/2010/02/18/ssu-tjejer-vill-slakta-man-tjejerna-forsvaras/

    http://antifeministen.blogspot.se/2006/06/ssu-fr-mansslakt.html?m=1

    Skära av kuken och utrota män

    https://genusnytt.wordpress.com/2010/11/27/skar-kuken-av-mannen-tycker-uppburen-forfattare/

    https://genusnytt.wordpress.com/2011/11/08/svd-chockerar-med-manshat-pa-rekordniva/

    http://maukonen.wordpress.com/2011/11/10/skattepengar-i-arbete-scum-manifestet-–-som-skolforestallning/

    ”All animals are equal, but some animals are
    more equal than other’s”

    George Orwell

  17. AV Says:

    dolf: Speciellt om vi diskuterar regnbågens spektrum. Glöm inte Moira von Wrights utläggning om hur den naturvetenskapliga förklaringen av regnbågens spektrum var diskriminerande mot flickor i fysikundervisningen.

  18. Oscar Says:

    @dolf
    Håller med om att vi inte ska ha nån självcensur. Samtidigt är det viktigt att reagera på kommentarer som bara innehåller bittra angrepp och fula generalliseringar och som lika gärna kan vara skrivna av feminister som vill få oss alla att framstå som s.k. kvinnohatare. Vem vet, det kan ju vara Svedland som trollar bara för att få material till sin bok.

  19. dolf Says:

    @AV
    Jag såg (om) Tanjas föredrag på FreedomFest 2011 häromdagen där hon nämnde något om att regnbågen inte hade en fast förankring. Är det det du tänker på?
    Annars får du gärna förklara.

  20. dolf Says:

    @Harald
    Björns kommentar är för övrigt inte ett faktamässigt påstående, utan ett uttryck för hans subjektiva syn och åsikt, således är källan han själv och behöver inte anges.

  21. AV Says:

    dolf:
    http://www.newsmill.se/artikel/2010/01/07/varf-r-vill-s-dert-rns-h-gskola-ha-en-vetenskapsfientlig-rektor

    Sök på skolverket ”Genus och text”. Ett klart lågvattenmärke.

    Hon försvarar sig:
    http://www.newsmill.se/artikel/2010/02/09/or-ttvist-att-peka-ut-mig-som-vetenskapsfientlig

    Tanjas text:
    http://tanjabergkvist.wordpress.com/2010/01/11/genusvaldet-intar-sodertorns-hogskola/

  22. Ulf Andersson Says:

    Kvoterad – eller inte, jag tycker ändå att Kristina Schröder
    verkar ha en någorlunda hyfsad syn på jämställdheten,
    det vill säga, att jämställdhet även inkluderar män.
    http://www.faz.net/aktuell/politik/inland/gastbeitrag-abschied-vom-kampf-der-geschlechter-1620073.html

    Och när får vi se en regeringskonferens om mansfrågor i Sverige?
    https://genusnytt.wordpress.com/2012/10/22/tysk-regeringskonferens-om-mansfragor-startar-idag/

    Jag tror inte att det någonsin kommer att ske med våra
    efterblivna, banjo-lirande politiker

  23. JD Says:

    Angående Förövrigt 2:

    Jag lade upp en länk igår i ett annat inlägg där man kan läsa vad Aftonbladet grundar sin artikel på.
    Här:
    http://www.kommunal.se/PageFiles/136886/Rapport%20Har%20n%C3%A5gon%20sett%20Matilda.pdf

    Onekligen gör Aftonhoran allt för att smutskasta småpojkar!

  24. JD Says:

    OT: Googlar man på den som har gjort rapporten på kommunal så verkar det som om kommunal har anställt en person som närmast har vigt sitt liv åt den feministiska ideologin.

  25. Hjalmar Says:

    @dolf
    Jag instämmer med Oscar 10:22. Vi behöver inte ”pissa i motvind” bara för att det är åt rätt håll…

  26. dolf Says:

    @Oscar
    Äkta självcensur är ok, för det innebär bara att an använder sitt omdöme till att filtrera vad man bör och inte bör säga. (Det finns t.ex. ingen poäng med att påpeka för en annan att denne är fet om man inte har något konstruktivt att förmedla såsom hur personen skall komma till rätta med fetman.) Men det vi (felaktigt) kallar självcensur innebär vanligtvis att vi skall filtrera vår kommunikation utifrån vad vi tror andra inte skulle godkänna, vilket givetvis är förkastligt.
    Folk som generellt kommer med osakligheter och bara sprider osämja och smutsar ner bloggen skall blockeras, men jag ser inte varför inte bittra kommentarer skulle vara tillåtna, känslouttryck är helt okej enligt min mening, även osakligheter till en viss del, så länge de reflekterar författarens åsikt eller attityd. Det är när det slår över och syftet uppenbart bara är att störa och ställa till som det blir en annan femma.
    Och som sagt, vräker man ur sig dumheter här får man svar på tal också. Jag säger inte att folk skall få vräka ur sig vad för smörja som helst oemotsagda, bara att man bör bemöta det de säger istället för att bara säga till dem att stänga igen.

  27. Ninni Says:

    @ Hjalmar

    Jag kan hålla med om att Björns kommentar inte var den mest briljanta.

    Men jag ser inte det misogyna du ser. Var det ”klättermus” du reagerade på som misogynt? Det är inget, som jag iaf, upplever som ett kvinnokönsbundet skällsord. Jag tror inte kvinnor generellt skulle göra det heller. Var det så du tolkade det?
    Snarare kopplar jag klättermus till man(som Klas Klättermus) och tolkade hans inlägg som ”Alla vet ju hur maktgalna människor är”.

  28. JD Says:

    @Björn Carlsson

    Jag uppskattar i alla fall din humor!😉
    Det vore ju hemskt om alla lät bli att skämta av rädsla för att inte uppfattas som seriösa!

  29. Hjalmar Says:

    @Ninni
    Björn Carlssons inlägg gör mig ledsen, ingen ska reduceras till enbart sitt kön (klätter-mus). Men visst, det är kanske en tolkningsfråga, och det finns förstås värre saker man kan säga om en inkvoterad kvinna. Om Björn ville utveckla sitt resonemang…?

  30. Jämställdhetsfeministern Says:

    Det är ju självklart oerhört viktigt att kvinnor ska få hjälp med kvotering! Och om kvinnor har en fördel framför män, så är det ju bara jättebra. Då är det ju jämställt.

    Dagens kvinnor måste ju självklart kompenseras för hur kvinnor hade det i arbetslivet på 1800-talet. Det tror jag alla förstår.

  31. JD Says:

    @Hjalmar
    Självklart kan man reducera kvinnor till sitt kön om det sker med glimten i ögat!
    Du överreagerar!

  32. Hjalmar Says:

    @JD
    ”Du överreagerar!”
    Jag hoppas du har rätt:)

  33. JD Says:

    Med risk för att uppfattas som oseriös eller provokativ!

    -Mamma, är mus ett fult ord?
    -ja lille vän säg inte det ordet mer.
    – Mamma det hänger en fladderfitta i garaget.

    Slappna av!

  34. Bashflak Says:

    WTF, halva kommentarsfältet har handlat om rädsla för att hamna i Maria Svelands bok.

    Men det är väl ingen nyhet att gräsrötterna i alla läger, både till höger och vänster, inte alltid har den verbala och diplomatiska begåvning som ledarna har.

    Om Sveland tror hon kan vinna en debatt genom att sparka neråt så är hon oerhört naiv. Ifall stommen i hennes bok utgörs av de sämsta citaten hon hittat i kommentarsfälten så har hon redan förlorat.

  35. Ninni Says:

    @ Hjalmar

    Björn Carlssons inlägg gör mig ledsen, ingen ska reduceras till enbart sitt kön (klätter-mus).

    Vad är kvotering om inte reducera oss kvinnor till vara vårt kön? Gissa en gång vad jag, som kvinna, anser om det?

    Jag hade inte överhuvudtaget kopplat att klättermus var klätter-mus om inte du reagerade. Jag var tvungen att fråga Dolf vad som var hemskt, för jag fattade nada..😀
    Jag tror det bara är män som kan se kopplingen mellan klättermus och kvinna, oss andra får ni förklara för ;D

    Det innebär inte att här aldrig förekommer saker som motsvara hur ”gubb-välde/gubbslem” känns för er. Det händer att jag biter mig i läppen för att inte klatscha till någon/några skribenter här, men då reagerar ni sällan eller aldrig. Jag tror det är svårt att se/känna igen stigmatiska uttryck som inte riktas mot ens egen identitet. Men klättermus… njä, inte. Jag kan inte se den problematisk.:)

  36. Ninni Says:

    @ JD (13:13)
    😀😀

  37. Ninni Says:

    @ Bachflak

    WTF, halva kommentarsfältet har handlat om rädsla för att hamna i Maria Svelands bok.

    Men det är väl ingen nyhet att gräsrötterna i alla läger, både till höger och vänster, inte alltid har den verbala och diplomatiska begåvning som ledarna har.

    Med tanke på hur begåvad MS är vad gäller just verbalt och diplomati?
    Snälla säg att du finner mig ohyggligt obegåvad i detta om det där är begåvning!

  38. Aktivarum Says:

    Björn Carlsson:

    ”Big News, det vet väl alla hur opportunistisk en klättermus är!”

    Ja, särskilt Claes ”Klättermus” Borgström. Oerhört intressant att läsa hur Sture Bergwall upplevde sin försvarare under deras sista samtal…

    ”Så berättade Claes Borgström lite om sig själv. Han hade vid tidigare samtal berättat om skilsmässan, om det “trista” jobb han tyckte Jämo-jobbet var “Jag ser till att åka bort till någon fjärran ö och hålla lite kurser tillsammans med Sten-Åke Larsson för advokater – jag delegerar helt enkelt Jämo till vår vice-Jämo.” “Inte blir jag kvar hela ämbetsperioden”, brukade han säga.”

    “Efter nästa val”, fortsatte advokaten, “skall jag bli minister. Som du vet så har jag inga höga tankar om Thomas Bodström, det är faktiskt ofattbart att han blev justitieminister – den karln har inget särskilt djup. Jag har gått med i partiet. Jag var tänkt som minister i Perssons regering men det sprack på att jag varit med i Vänsterpartiet och att jag inte hade partibok. Winberg snodde på så vis min ministerpost”

    http://sturebergwall.wordpress.com/2012/10/08/parentes-mitt-sista-samtal-med-claes-borgstrom/

  39. Börje Says:

    Hur skall vi / pär komma ut till en större målgrupp

    Det finns hur mycket snea skeva exempel som helst att rada upp

    Mycket av feminismen finns på högskolorna och benämns där forskning (skvaller central vore ett bättre namn)

    I Norge har man fått lite ordning efter hjernevask

    Vad skall till i Sverige ?

    Har någon ett förslag ?

    Med vänlig hälsning,

  40. JD Says:

    @Aktivarium
    Tack för länken till Sture Bergvall.
    Underbart att se vilken distans Bergvall hade till Claes Borgström redan på den tiden!
    Eller som ungdomar idag skulle säga. Quick ägde Borgström.

    @Ninni
    Roligt att du uppskattade den.
    Bara för det får du en ännu sämre här:🙂

    Den snygga, sexiga kvinnliga busschauffören som inte kunde säga S ropar till dem som trängs i kön utanför bussen.
    Flappna av, flappna av… Alla får fitta!

    Flappna av!😉

  41. Ninni Says:

    @ JD

    Hehe

    Min man kommer från en ort i Skåne där man har en lite speciell dialekt. e uttalas i och sammansatta ord binder man ihop med ett ”a” som typ ett bindestreck.
    Fettspruta(verktyg) och fettkant är inte helt vackert på denna dialekt:P

  42. Hjalmar Says:

    @Ninni 13:37
    Ja, kvotering är verkligen ett sk*t.
    ”Jag hade inte överhuvudtaget kopplat att klättermus var klätter-mus”
    Där ser man, män och kvinnor är visst olika – trots allt som genusfolket mfl. säger…
    Som hetero-man så är jag tämligen mus-intresserad… De är fina små djur, trots att de blivit hårlösa på senare tid, stackarna🙂

    Vanligtvis, nu för tiden, så hoppas vi att Admin löser problemen. Men jag var kanske lite morgonsur. Det kommer så mycket sk*t nu, tex Reding.

  43. dolf Says:

    Nä, ingen som reducerar kvinnorna till bara sitt kön, men jag betackar mig för fruntimmer som saknar mus.
    ”Fettspruta”, man ska väl inte reducera män till bara sitt kön heller😉 ?

  44. dolf Says:

    Jag är 150% heterosexuell, men kopplade inte det där med klätter-mus ändå. Ungefär lika långsökt som att man skulle börja prata om insektspersondibler för att insektsmandibler har med män att göra.

  45. Ninni Says:

    @ Dolf

    “Fettspruta”, man ska väl inte reducera män till bara sitt kön heller?

    Äh.. nu kollrade du bort mig. Försöker du antyda/påstå att män är något mer än sitt kön? Eller vad?

  46. Björn Carlsson Says:

    När ” toppkvinnor säger att könet varit till nytta”, är det någon som blir förvånad då?

    Jag har min erfarenhet hur kvinnor kan vara som handen i handsken så länge som det är något som hägrar.

  47. Aktivarum Says:

    Börje:

    ”Hur skall vi / pär komma ut till en större målgrupp”

    Ett förslag är att skapa lightalternativ som ger även ej insatta personer möjlighet att delta i vår diskussion utan att för den delen känna de är på den sida som Sveland försöker utmåla oss som.

  48. Ulf Andersson Says:

    @ ParStrom

    ”Om någon feminist nu tänker skriva i kommentarsfältet “Det finns minsann många väldigt duktiga kvinnor” så ber jag vederbörande att först tänka över vad kvotering innebär.”

    Jag tror inte några feminister tycker bra om Kristina Schröder
    med anledning av att hon tycker att jämställdhet
    även inkluderar män – samma åsikt som för övrigt
    Monika Ebeling hyser
    https://genusnytt.wordpress.com/2011/05/21/ansags-for-mansvanlig-fick-sparken/

  49. joeytruelove Says:

    @ Jämställdhetsfeministern: Du lever uppenbart i det förgångna; du verkar inte se fördelarna att göra rätt nu istället för att ‘förtrycka tillbaka’. Med ditt sätt att se det blir du alltså en förtryckare själv, eller hur? Men vilken rätt kan du ta på dig den rollen? Två fel gör inte ett rätt, vet du. Och jag har tidigare jämfört det med att de svarta i USAs sydstater kanske också skulle ha vita slavar i några hundratals år ”för att jämna ut” historiska oförrätter.

    Ibland måste man bara kunna förlåta och släppa det som har varit, för det bygger annars lätt upp en skadlig stress, som bara gör en bitter och eländig och man ser massa fel i andra och inte i sig själv. Jag vill därför uppmuntra dig att leva i nuet och låta alla göra det dessa är bäst på och instinktivt attraheras av, oavsett kön eller vad annat, och eftersträva en mer utjämnad lönesättning generellt.

    Mitt tips till dig är därför att förena dig med mig och låta marknaden självförstöras, då det är den som gör värdeskilnad på människor. Ty marknanden älskar traditionellt manligt associerade jobb, av någon anledning – utan att vi ska lägga någon laddning vid det. Hoppas vi kan tänka i nya banor och släppa hämnkänslorna ett tag nu, eller?

    För övrigt: rubriken på detta inlägg lät nästan som om det gällde gatflickor, vilka säkert även de har sitt kön att tacka för att hamna på topp!😛

  50. Men@Work Says:

    Förslaget om kvotering till bolagsstyrelser inom EU har fallit. Hurra!

  51. dolf Says:

    Stackars @Ninni, det är inte så lätt att vara liten och späd och tillhöra det svagare könet alla gånger. Särskilt inte när man ska brottas med logiska resonemang.😛

  52. Adam Bek Says:

    Men alltså, nog för att Borgström inte är mycket att hänga i julgranen men man kanske skall läsa brottslingen och psyksjuke Bergwalls blogg med viss skepsis trots allt.

    Han har som bekant hittat på både det ena och det andra vid tidigare tillfällen.

  53. jämställdisten Says:

    helt rätt dolf själv censur gynnar bara feministerna.

  54. toklandet Says:

    Jag kopplade inte heller klättermus förrän det blev förklarat vad som ev kunde vara konstigt. Då blev det ju jäkligt fyndigt! Jaja, man börjar nog bli gammal och extra seg i skallen.

  55. Jämställdhetsfeministern « Toklandet Says:

    […] Jämställdhetsfeministern säger: 24 oktober 2012 kl. 12:58 […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: