Bibliotekstjänst recenserar ”Mansförbjudet” positivt

by

Bibliotekstjänst har valt att skriva en recension för Sveriges bibliotek om min bok ”Mansförbjudet”. Recensionen är positiv – det står faktiskt inget negativt alls om boken.

Bibliotekstjänst skriver att det är förbjudet av upphovsrättsskäl att återge hela recensionen (som jag fått med mejl), så jag har valt att citera de viktigaste partierna:

Frågor om jämställdhet och jämlikhet inom samhället och i arbetslivet handlar om ett sammansatt och konfliktfyllt ämnesområde. Facklitteraturen i dessa frågor är omfattande. Pär Ströms för vissa läsare kanske provokativa bok bryter här mönstret. Den handlar om könsdiskriminering och då den allvarligaste formen nämligen formell diskriminering som grundar sig på lagstiftning och myndighetsutövning. Den drabbas nästan uteslutande pojkar och män.

”I 18 kapitel redovisas ett stort antal exempel rörande könsdiskriminering av pojkar och män inom en rad områden.”

Och avslutningsvis:

Pär Ström, författare och samhällsdebattör, har skrivit en intressant och medvetet provocerande bok”.

Roligt. Hoppas många bibliotek beställer boken.

.

Insändare

Det kom en insändare till Genusnytt, från en person vid namn Susanna Svensson. Varsågod:

Här om dagen hörde jag på nyheterna i radion att kvinnor i lägre utsträckning än män får ta del av arbetsmarknadspolitiska åtgärder. Framför allt skulle det gälla kvinnor med invandrarbakgrund.

För ett par veckor sedan avslutade jag en arbetsmarknadspolitisk utbildning i administration. Vi var 28 deltagare i kursen – alla utom en var kvinnor varav ca 25% med invandrarbakgrund. Den enda mannen hade svensk bakgrund med hög akademisk utbildning i botten.

I samma lokaler pågick en introduktionskurs för invandrare där var det nästan 50-50% mix kvinnor och män även om jag inte har räknat exakt där.

De sista två veckorna jag gick på kursen flyttade vi till nya lokaler och delade dessa med två olika varianter av serviceutbildningar. Även i dessa utbildningar var kvinnorna i klar majoritet fast dock inte lika tydligt som på vår administrationskurs.

Skulle vara mycket intressant att se hur urvalet gått till när de gjort undersökningen som medierna rapporterade om. Har de kanske bara tagit med verkstadsutbildningarna?

Susanna Svensson

55 svar to “Bibliotekstjänst recenserar ”Mansförbjudet” positivt”

  1. Bashflak Says:

    Det rör på sig

  2. Joakim Steneberg Says:

    Ja den här förhoppningen om en plats i biblioteken ställde jag väl redan i början tror jag, som självklar egentligen.
    Men det här var positivt. Man undrar bara hur många bibiotek? Och med hopp om att de gör lite reklam. Kanske dags för en egen märkning och avdelning, ”mansfrågor”? Eller finns det redan?

  3. Urban Says:

    Om Bibliotekstjänst skriver en positiv recension, då förstår man att något är på väg att hända!

  4. Per Plex Says:

    OT:

    Eva Nygren blir Årets Ruter Dam

    ”– Det känns väldigt roligt, både för mig personligen och för Rejlers som företag. Jag tror att det är viktigt med tydliga förebilder för att få fler kvinnor att vilja ta ledande positioner. Här fyller Ruter Dam en viktig roll genom att lyfta och synliggöra kvinnor på tunga poster inom näringslivet, säger Eva Nygren i ett pressmeddelande. ”

    http://www.vvsforum.se/?use=publisher&id=7869&force_menu=1169

  5. Robin Says:

    Välförtjänt Grattis!

  6. Magnus Says:

    ”..för vissa läsare kanske provokativa bok.. ”För vem och hur kan boken vara provokativ?

  7. Karl Says:

    Bra insändare Susanna!

  8. hereticisright Says:

    Mansförbjudet kan inte lånas som e-bok i biblioteken i nordvästra Skåne. Spelar ingen roll för mig, därför att jag har den förstås!🙂

  9. Men@Work Says:

    Som situationen ser ut så borde mansförbjudet finnas på varje bibliotek, och ligga på varje skolbänk. Pär: du har en förmåga att uttrycka dig som jag verkligen uppskattar. Skarpt, intellektuellt, och samtidigt med en betydande ödmjukhet och värme. Sådant går hem!

  10. Niko Says:

    Jätteroligt att Bibliotekstjänst är positiv till din bok, Pär!

    Jag är säker på att alla människor med ett gott hjärta och ett sunt förnuft kan se din bok som både viktig och högst angelägen.

    Claes-Peter:

    Du verkar vara fientlig till invandrarkvinnor? Jag tror inte att du har något att hämta här på Genusnytt.

    Ditt inlägg är en slags dimridå kring allt det viktiga som diskuteras här. Bevare oss.

    Modereringsosak: Den omnämnda kommentaren är modererad.

    – Admin

  11. Niko Says:

    Jag tror att allt detta handlar om fokus.

    Det handlar inte om vänster/höger. Det handlar inte om invandringsfrågor. Det handlar inte om hetero/homo.

    Fokusen måste ligga på jämställdhet.

    Lika rättigheter och skyldigheter för kvinnor och män.

    Där måste vi avgränsa, menar jag.

  12. barfota Says:

    @Niko
    Är det verkligen du som avgör vad som är eller inte är viktigt och vem som är välkommen på Genusnytt? Om fokus nu skall ligga på ”jämställdhet” så måste det väl innebära att positiva särbehandlingar inte kan leda till jämställdhet. Positiv särbehandling av en grupp innebär väl automatiskt en negativ särbehandling av en annan grupp, eller tänker jag fel?

  13. Niko Says:

    barfota:

    Ja, tänk om lite.

    Jag avgör ingenting. Det gör vi tillsammans.

  14. Niko Says:

    Jag kommer att fortsätta att stå upp för det som jag anser är avgörande för detta politiska uppvaknande.

    Det här är ingen högerklubb. Alla från vänster är också välkomna! Det är helt naturligt, jag kommer själv från vänstern.

    Det här handlar inte om invandrarfientlighet. Folk kan ha olika åsikter om detta ämne men det kan diskuteras på andra forum.

    Det här handlar om det viktigaste vi har framför oss.

    Och våra barns framtid. Allting visar att inte bara skolan havererar utan att pojkarna nästan går under i denna skola.

    Detta är statsfeminismens växthus. Sedan länge

    Här finns jämställdismen, som ett alternativ, som en sann kämpe för det vi kallar jämställdhet.

    Välkommen!.

  15. Men@Work Says:

    @Niko:

    Visst är alla som kämpar mot radikalfeminismen välkomna, men statsfeminismen har ju vänstern som ursprung, eftersom det är marxistiska dogmer som ligger till grund för den…

    Att invandringspolitik är OT håller jag med om, men det finns inte något skäl att beskriva de jämställdister som belyser feminismens passivitet inför hederskultur och kulturella/religiösa värderingar som går mot kvinnans sexuella frigörelse, som främlingsfientliga.

    Dessutom måste man kunna få vara kritisk till rådande invandringspolitik, utan att kallas för främlingsfientlig. Detta står jag för, som liberal.

  16. Ninni Says:

    @ Men@work

    Dessutom måste man kunna få vara kritisk till rådande invandringspolitik, utan att kallas för främlingsfientlig. Detta står jag för, som liberal.

    Absolut. Men gränsen mellan ”kritiks mot” och ”fientlig” är hårfin och i mycket en bedömningssak. Väldigt ofta ser jag åsikter som personer själv kallar ”kritisk mot invandringspolitik” som för mig är klockren främlingsfientlighet.

  17. Men@Work Says:

    @Ninni:

    Ja, det är ju alltid enkelt att vilja censurera åsikter som inte faller en själv i smaken. Det gör ju statsfeministerna själva. Men vet du vad? Det är en primitiv och totalitär instinkt som vi bör undvika.

  18. barfota Says:

    @Men@Work
    Word!

  19. Aktivarum Says:

    Niko:

    ”Det här handlar om det viktigaste vi har framför oss. Och våra barns framtid. Allting visar att inte bara skolan havererar utan att pojkarna nästan går under i denna skola.”

    Väl talat.

    Allihop:

    Vi behöver för inte ha en lång diskussion om invandringspolitiken. Det räcker att konstatera att inlägg på temat är off topic (OT) och att det redan finns andra forum där man kan diskutera de där sakerna.

    Däremot är det oerhört användbart att jämföra feministers syn på män med reaktioner på invandrare(män). Kanske mest tydlig är hur feminister först kallar det rasism att vilja träna bort en killes ursprungslandskultur för att sedan kalla det genusmedvetet att försöka träna bort en killes manskultur.

    Främlingsfientlighet = Dålig
    Mansfientlighet = Bra????

    Sedan har vi såklart reklamerna….nån som tittat på dem än?
    http://mansforaktireklamen.wordpress.com/

  20. Adam Bek Says:

    @Aktivarum:
    Jag tittade på några stycken och tyckte de var helfestliga. Om man ser dem som humor vilket jag gjorde. Överhuvudtaget tycker jag bättre om humoristisk reklam än mycket annan reklam.

    Visst bygger de på könsstereotyper och just dessa förlöjligar ju en man (inte nödvändigtvis alla män) men vad gör det?

    Däremot – utan tvekan – hade många av filmerna orsakat debatt och kanske till och med rubriker och förbud om det var en kvinna som blev förlöjligad.

    Men jag fattar inte, bloggen har en svensk rubrik men inga filmer var svenska vad jag kunde se.

  21. Ulf Andersson Says:

    Kul med recensionen!

    Samtidigt funderar jag på
    [….] och medvetet provocerande bok”.

    Är diskriminering som inte stämmer in med den
    allena rådande politiskt korrekta filosofin/ideologin/
    åskådningen feminismen provocerande, enligt vem
    och för vem är det provocerande?

    Ja, visst är boken provocerande för feminister.
    Å andra sidan tar Bibliotekstjänst på sig att
    föra fram och pådyvla bibliotekarier åsikter som
    de tror att majoriteten av Sveriges befolkning delar –
    vilket inte är fallet enligt valresultatet 2010:
    F! kom ju inte in i riksdagen.

    Däremot blev alla partier skraja för F! och började
    istället tävla om vilket som var det mest feministiska
    av riksdagspartierna.

  22. RefcenOmega Says:

    Kul Pär att även Bibliotekstjänst har uppmärksammat din viktiga bok.

    När är det dags för Riksdagen?

  23. Anders Senior Says:

    OT:

    Fel på Högskoleprovet eller fel på betygen?

    ” Den här typen av män får män bättre resultat än kvinnor, på ett sätt kan man verkligen ifrågasätta det eftersom kvinnor har bättre betyg. – Jag tycker verkligen att det är något som de som värderar de här proven kan fundera över. Speglar verkligen proven studieförmågan”

    http://www.expressen.se/nyheter/nio-personer-med-alla-ratt-pa-hogskoleprovet/

  24. Ninni Says:

    @ Anders Senior

    Haha! Naturligtvis är det fel på högskoleprovet😉

    Hade varit kul om de redovisade fördelningen på bottenresultatet också. Det bör se snarlikt ut.

  25. barfota Says:

    @Niko säger: 25 oktober 2012 kl. 22:38
    Jag skrev innan…
    ”Positiv särbehandling av en grupp innebär väl automatiskt en negativ särbehandling av en annan grupp, eller tänker jag fel?”
    När jag som inte ens kallar mig jämställdist men ändå har samma åsikt som jämställdismens grundare när jag skriver att positiv särbehandling av en grupp = negativ särbehandling av en annan grupp så svarar du med…

    ”Ja, tänk om lite.”

    Hur tänker du då?

    Jag håller fullständigt med dig om att

    ”Det här handlar om det viktigaste vi har framför oss.

    Och våra barns framtid. Allting visar att inte bara skolan havererar utan att pojkarna nästan går under i denna skola.”

    Allting hänger ihop och det är just av den anledningen som inget ämne får vara heligt och förbjudet att diskutera. Några här har ju uttalat sig om att ”det finns andra bloggar/forum där man diskutera dessa frågor. Nåväl men varför talar ni som påstår detta inte om vilka bloggar/forum det finns som varje sig är rasistiska/nazistiska/feministiska/invandrarfientliga/främlingsfientliga/vänster/höger etc. etc. där man kan och öppet får diskutera all som har med jämställdhet att göra?
    Sedan finner jag också ditt uttalande

    ”Det här är ingen högerklubb […]”

    synnerligen märkligt. Menar du att på fullaste allvar att en åsikt eller fakta du inte samtycker med skulle vara högerkonspirationer? Kan bara de rätta åsikterna komma från ett håll?… och om så är fallet så varför blogga öht. Alla de rätta åsikterna kommer ju redan från samma källor, nämligen media som är bevisat vänster och sympatiserar med ManshatarPartiet (MP).

    Ninni säger: 25 oktober 2012 kl. 23:32

    ”Väldigt ofta ser jag åsikter som personer själv kallar “kritisk mot invandringspolitik” som för mig är klockren främlingsfientlighet.”

    Du vet att jag gillar dig skarpt @Ninni men jag undrar försiktigt om det inte var så att du såg alla ”anitfeminister” med liknande ögon på den tiden du var en övertygad feminist. Den minsta lilla åsikt eller kritik mot feminismen (din dåvarande religion) såg du sannolikt lika klockrent som feminist/kvinnohat eller en patriarkatisk konspiration.

    Nåväl, nu tänker jag hålla mitt löfte och tar ”timeout” på riktigt.
    För som sagt var.
    ”What difference does it make to the dead, the orphans and the homeless, whether the mad destruction is wrought under the name of totalitarianism or the holy name of liberty or democracy?”
    Mahatma Gandhi

    Ha det så bra allihop. Kanske dyker jag in här någon gång i framtiden, kanske inte, vi får se.
    Kram på dig @Ninni

  26. Ninni Says:

    @ Barfota

    Du vet att jag gillar dig skarpt @Ninni men jag undrar försiktigt om det inte var så att du såg alla “anitfeminister” med liknande ögon på den tiden du var en övertygad feminist.

    Ock jag gillar dig.

    Men, nej, du har fel. Då var jag ung och naiv, idag är jag öppen för jag kan ha fel. Än har man inte lyckats övertyga mig. Med argumentering och framhållande av ”sanningar” som håller samma klass som ”män slår”, lär man inte lyckas.
    Det innebär att jag inte sågar allt, viss invandringskritik samtycker jag med. Identiskt med att jag använder ”hen” då och då, hur illa ni andra än tycker om det.

  27. barfota Says:

    @Ninni
    Vi ser bara ”sanningen” med olika glasögon men det märkliga är att många inte tycks inse att om vi verkligen menar jämställdhet och verkligen vill ha jämställdhet så måste ”hela bilden” av hur vårt samhälle ser ut tas med i debatten. Jag har därmed kommit fram till att det är jag och ingen annan som har en avvikande uppfattning om vad jämställdhet borde vara och handla om, så enkelt är det.
    Men låt oss hålla detta utanför Genusnytt. Jag och @dolf kommer hem om ”manglar” dig frampå vårkanten, hoppas jag😀
    Hej då.

  28. Carl Says:

    Om jag inte är alltför fördomsfull nu så är en majoritet av bibliotekarier kvinnor och dessutom av naturliga skäl belästa – inte direkt blåsta bimbos om man säger så. Att den gruppen accepterar din bok, Pär, känns särskilt stort.

  29. KullaGulla Says:

    @ Pär
    Grattis till den positiva recensionen!

    @ Aktivarum
    Kikade på några av filmerna på din fina blogg. Skrattade gott åt ett par stycken (om det beror på mansförakt eller sjuk humor låter jag vara osagt), några var bara skitdåliga. Jag tycker att du borde lägga upp svenska reklamfilmer också. Det måste ju finnas massor. Kolla t ex Svenska Spels ”Triss Presskonferens” och ”Triss Baracken ”.

  30. Ninni Says:

    @ Barfota

    Jag och @dolf kommer hem om “manglar” dig frampå vårkanten, hoppas jag

    Det hoppas jag verkligen. Attan va kul det hade varit. Och då är jag inte hämmad av ”respekt för Pär”(Jag vill inte diskutera/debattera här då han önskar så), så då kommer jag kunna bemöta det sakligt. Så frågan är vem som blir manglad? Jag har satt mig in i frågan sen sist, så törs du verkligen? ;D

  31. Joakim Steneberg Says:

    Nyfeminismen kom från USA, Berkely university i Kalifornien om jag är rätt underrrättad, och är snarare ett fenomen i kapitalistiska västländer, än i kommunistiska som Sovjet och Kina.
    Få har väl fört fram statsfeminismen som alliansen, även om Persson motvilligt anammade den först.
    Men kan ju med visst fog hävda att vänstern i Sverige idag är mest rabiat. Men feminism är feminism, oavsett.
    Kolla Birgtitta Ohlsson t.ex. eller Bratt Wittström…

  32. Joakim Steneberg Says:

    Som jag tidigare länkat så är en av de nominerade till Augustpriset denna bok:

    Katrine Kielos. ”Det ena könet, varför du är förförd av den ekonomiske mannen och hur det förstör ditt liv och världsekonomin”

    Facklitteratur, nominerad.

    Juryns motivering: ”I Det enda könet går Katrine Kielos i clinch med ”Homo economicus”, föreställningen om att samhället befolkas av obevekligt rationella manliga individer. Med skenbart enkla exempel och feministiska verktyg klär hon av den ekonomiske mannen hans anspråk på allmängiltighet, och utmanar till diskussion om samhälle, marknad, ekonomi och kön.”

    Priset utdelas av Svenska förläggarföreningen, och är på 100.000.
    När nu bibliotekstjänst är så positiva, så kanske Mansförbjudet borde få en chans till nästa år? Man kanske kan tipsa dom då?

    ”…klär han av statsfeminismens dess anspråk på allmängiltighet, och utmanar till diskussion om samhälle, arbete, lagstiftning, diskriminering och kön.” Skulle en motivering kunna låta!

  33. Adam Bek Says:

    @Ulf Andersson:

    Att kalla en bok ”provocerande” skulle jag tro handlar lika om att sälja in den. Ordet har definitivt positiva konotationer i många sammanhang.

  34. Aktivarum Says:

    Adam Bek:

    ”Visst bygger de på könsstereotyper och just dessa förlöjligar ju en man (inte nödvändigtvis alla män) men vad gör det?”

    Nej de bygger inte på könsstereotyper. Stereotyper är saker som är vanliga i verkligheten. Exempelvis att basketspelare är långa och svarta. Att däremot män är klantskallar, våldsamma, korkade etc är knappast en stereotyp i din omgivning.

    Det är lika dumt som att göra filmer där alla kvinnor utan undantag säljer sex för pengar.

    Filmerna förlöjligar heller inte ”en man” magiskt i en annan dimension. De förlöjligar DIG. Hade de handlat om judar så hade du nog inte ens ställt frågan. Bruce Lee såg precis samma sak gällande kineser en gång i tiden. Tanken med historia är att inte upprepa idiotiska ideer.

    ”Däremot – utan tvekan – hade många av filmerna orsakat debatt och kanske till och med rubriker och förbud om det var en kvinna som blev förlöjligad.”

    Nu säger du saker som är skrattretande dumma. Filmerna hade aldrig gjorts om det var en kvinna. Du skulle bli utskrattad i branschen om du frågade det vore ok att låta en kvinna ha den här rollen.

    ”Men jag fattar inte, bloggen har en svensk rubrik men inga filmer var svenska vad jag kunde se.”

    Statsfeminismen som kommenteras här på Genusnytt kommer heller inte från Sverige. Svensk TV visar heller inte bara svenska reklamer.

  35. Aktivarum Says:

    Kullagulla:

    ”Kikade på några av filmerna på din fina blogg. Skrattade gott åt ett par stycken (om det beror på mansförakt eller sjuk humor låter jag vara osagt), några var bara skitdåliga.”

    Först och främst så har jag inte något emot de flesta av filmerna som engångsfall. Det är det faktum att de allihop visar män på det här sättet och kvinnor på det här sättet som är problemet och att de gör det är ett betydligt större problem för verklighetens män och kvinnor än att kvinnor i många reklamer ser ut på ett visst sätt och poserar i bikini.

    Att posera ofta i bikini är liksom inte samma sak som att bli ofta påkörd av bilar, ofta orsaka skador för tusentals kronor osv.. En person som poserar i bikini framställs inte som ett kostsamt problem. Anledningen folk inte kan prioritera är att det finns en organiserad verksamhet som protesterar högt mot det ena men inte mot det andra.

    ”Jag tycker att du borde lägga upp svenska reklamfilmer också. Det måste ju finnas massor. Kolla t ex Svenska Spels ”Triss Presskonferens” och ”Triss Baracken ”

    Bra tips. Visst skall jag lägga upp svenska filmer. Eller så kanske någon annan vill göra det? Vi får se om det finns fler som vill lägga upp reklamfilmer på MFIR.

  36. Jack Says:

    ”Här om dagen hörde jag på nyheterna i radion att kvinnor i lägre utsträckning än män får ta del av arbetsmarknadspolitiska åtgärder”

    Sveriges media och akademi är fyllda med informationsministrar (dvs en person som i krig framför inget annat än propaganda hur absurt missvisande eller felaktig den än är)

  37. Adam Bek Says:

    @Aktivarum:
    Nu vill jag inte ställa mig på barrikaderna och försvara ett par stycken halvdåliga men ändå mestadels lite roliga reklamfilmer. Jag har inga problem med någon av dem och din omdefinition av ordet ”stereotyp” ställer jag inte upp på. Prinsessor i glittriga klänningar t.ex. kallar jag för en könsstereotyp (som jag f.ö. inte har några problem med) men de är extremt ovanliga i verkligheten. Både mannen och kvinnan i t.ex. rumsparfymfilmen var för stereotypa så det finns andra kvinnliga könsstereotyper än prostituerade.

    Mycket humor (i reklam och annorstädes) bygger på igenkänning och stereotyper. Jag har lagt märke till att sånt upprör en del människor (inte minst feminister) något alldeles otroligt men vill själv inte ha ett humorlöst samhälle eller ett samhälle där man bara får skämta så att absolut INGEN blir kränkt. Så jag vet inte vad jag skall göra för att känna det du känner när du ser de där reklamsnuttarna. Jag känner ingen harm alls faktiskt.

    Själv kan jag inte skratta åt skämt om t.ex. förintelsen eller nyligen inträffade olyckor så jag tror alla har sin gräns. Din toleranströskel verkar helt enkelt vara lägre och det har du din full rätt till. Så jag tycker absolut du kan samla exempel på manliga (negativa) stereotyper i en blogg. Om många har din lägre toleranströskel så kommer den kanske att bli en värdefull källa i debatten. Om flertalet istället har min lite högre toleranströskeln tror jag mer den kommer att bli kuriosa men också möjligen en bra referens när feminister blåser på om kvinnliga stereotyper i reklamen.

    Så kör på!
    För den svenska debatten gärna med svenska referenser.

  38. KullaGulla Says:

    @ Aktivarum

    Har du någon uppfattning om hur stor andel av reklamfilmerna som innehåller någon form av mansförakt? Jag har inte sett det tidigare. Måste nog börja titta på tv-reklam igen i studiesyfte.

    Det finns gott om fler svenska exempel på youtube. Kolla t ex Mer, Vasakronan, Ica, Max (tripple cheese), Comviq (en man som lagar mat) och Risifrutti (Foppa Forsberg).

    ”Nej de bygger inte på könsstereotyper.”

    Rätt och fel. En del reklamfilmer bygger på stereotyper. Typ dubbat skräp där den vackra hemmafrun berättar hur fantastiskt livet blev när hon hittade ett nytt rengöringsmedel. Andra filmer driver med stereotyper (t ex män ramlar, gör bort sig mm). Tanken är väl att det ska vara roligt. Tror det finns undersökningar som visar att svenskar tycker det är viktigt med humor i reklam.

  39. Niko Says:

    Men@Work

    ”men det finns inte något skäl att beskriva de jämställdister som belyser feminismens passivitet inför hederskultur och kulturella/religiösa värderingar som går mot kvinnans sexuella frigörelse, som främlingsfientliga.”

    Här håller jag helt med dig – men det var inte så jag uppfattade den text jag reagerade mot.

    Just den svenska feminismens svek mot de både kvinnor och män som råkar illa ut i hederskulturer menar jag är en viktig pusselbit i att förstå och avkoda den svenska statsfeminismens strategi.

    Det är någonstans i detta – och med introduktionen av begreppet ”intersektionalitet” – som den svenska statsfeminismen radikalas ytterligare i sitt synsätt på just den vita mannen som bilden av ondskan.

    Men det här förtjänar en egen tråd…

    Aktivarum:

    Bra initiativ med reklamfilmerna! Jag tror också att det skulle vara mycket värdefullt att få in de svenska (finns ju nästan hur mycket som helst…).

  40. Niko Says:

    Adam Bek:

    Angående stereotyper. Jag tycker det finns en intressant sekvens i Solsidan när det ena paret skall välja dagis. Mot det ”genusanpassade” (politiskt radikalfeministiska) dagiset – som det ju finns flera av idag – ställs ett föreställt stereotypt dagis, där ena halvan av rummet är blåmålat och pojkarna leker med vapen och den andra halvan är rosa där flickorna leker med glitter och klänningar. Med ”frökens” samtycke.

    Ett ganska roligt grepp, men problemet är att den här typen av dagis inte finns.

    Man gör alltså gällande att ”Hen-galenskapen” har någon slags motpol, när så inte är fallet. Sanningen är ju att förskolor i allmänhet har en balanserad syn på kön och hur man skall behandla flickors och pojkars olika behov – men att de feministiska förskolorna bedriver en extrem ideologisk indoktrinering.

    Samma med jämställdism. Man vill hela tiden göra gällande att jämställdismen är extrem åt andra hållet, när så inte är fallet.

    Jag har aldrig hört Pär Ström yttra ett enda ord som kunde uppfattas som att män vore mer värda än kvinnor. Som kunde uppfattas på något annat sätt än att detta handlar om lika rättigheter och skyldigheter för könen.

  41. Aktivarum Says:

    Kullagulla:

    ”Har du någon uppfattning om hur stor andel av reklamfilmerna som innehåller någon form av mansförakt? Jag har inte sett det tidigare. Måste nog börja titta på tv-reklam igen i studiesyfte.”

    Den där frågan fungerar inte. Exempelvis i USA löste man problemet med att svarta fick spela ”skurkroller” genom att ta bort skurkrollerna. Istället för rasism mot svarta i form av ständiga skurkar fick de rasism mot svarta i form av frånvaro av svarta. Samma sak skulle hända i reklamer om vi klagade på att män för ofta är klantskallar och värre. Då skulle det bli färre reklamer med klantskallar. De skulle inte i första hand börja låta kvinnor vara klantskallar och bli sparkade mellan benen. Om de inte fick göra det mot män skulle de inte göra det alls för de vågar inte göra det mot någon annan.

    Exempelvis en reklamfilm plockades bort direkt för att en tjej oroade sig över vikten. Både kvinnoförbund och föreningar för överviktiga ansåg den var okänslig mot respektiva grupp.

    Jag har ju tagit upp det här för att det är en JÄMSTÄLLDHETSFRÅGA som visar vilken åsikt de har om det manliga könet.

    ” Tanken är väl att det ska vara roligt. Tror det finns undersökningar som visar att svenskar tycker det är viktigt med humor i reklam.”

    Folk tyckte rasism var skitkul förr i tiden. Finns ingen orsak att vi skall fortsätta basera hur ”Kul” nåt är på hur förnedrande det är för det manliga könet för att folk som växte upp under värsta feminism inte lärde sig något positivt om män.

    Varför har vi inte reklamer där en kille slår en tjej på käften om det är så ”kul”?

    Jo för vi tycker inte att folk slår på käften är kul
    Hur män upphörde att räknas som ”folk” är en annan femma…

  42. KullaGulla Says:

    @ Aktivarum

    ”Den där frågan fungerar inte.”

    Eh, jo … det är en väldigt användbar fråga när man vill förstå omfattningen av ett problem. Hur man väljer att lösa problemet är en annan sak.

    ”Jag har ju tagit upp det här för att det är en JÄMSTÄLLDHETSFRÅGA som visar vilken åsikt de har om det manliga könet.”

    Ja, det är ju jättebra att du synliggör mansföraktet. Men vad vill du då? Att vi ska sluta framställa män som klantskallar i reklam? Eller att kvinnor OCH män ska framställas som klantskallar i reklam? Eller något annat?

  43. Joakim Steneberg Says:

    Är det inte balans som efterfrågas? Saken har varit uppe flera gånger, bl.a. på forna AFS.
    Och då med anmälningar till det som då kallades ”bla bla bla mot könsdiskriminerande reklam”. (Finns väl kvar i någon form). Men som oftast, kanske alltid, tog ställning för ena könet, mot det andra.
    Gissa vilka!
    Samma med förra radio/TV-nämnden, (heter nu?) där jag själv slog huvudet i väggen ett par gånger, vad den nu heter idag.

  44. Adam Bek Says:

    Nä, balansen i reklamen är definitivt sned när det gäller att spela idiotrollen.

    Försökte komma på kvinnliga stollar, men kom inte på något reklamexempel. Däremot ett humorexempel. Kvinnorna i ”Absolutely fabulous” är exempellöst korkade, självupptagna och gör bort sig hela tiden. Hur kul som helst!

  45. Aktivarum Says:

    Kullagulla:

    ”Eh, jo … det är en väldigt användbar fråga när man vill förstå omfattningen av ett problem. Hur man väljer att lösa problemet är en annan sak.”

    Problemet är inte hur ofta reklamen visar idiotier. Problemet är hur ofta reklamen NÄR den visar idiotier visar män i den rollen. Att minska idiotiska reklamer totalt skulle minska antalet män som visades idiotiskt men det skulle inte visa att man hade ändrat den unkna manssyn som skapade situationen.

    ”Ja, det är ju jättebra att du synliggör mansföraktet. Men vad vill du då? Att vi ska sluta framställa män som klantskallar i reklam? Eller att kvinnor OCH män ska framställas som klantskallar i reklam? Eller något annat?”

    Jag vill att vi antingen

    a) Framställer ingen på det sättet
    b) Eller alla på det sättet

    Ur jämställdhetsperspektiv gör det sak samma vilket av dem vi väljer.

    Vi kan diskutera om samhället behöver reklamer som baserar sig på att utmåla individer som idioter men att utmåla grupper som idioter är det ju bara radikalfeministerna som anser är jätte nödvändigt. Ingen annan babblar om behovet att exempelvis utmåla kineser som praktsvin i varenda reklam om och om igen tills de gör bot och bättring, lämnar Nepal och blir bättre på mänskliga rättigheter.

  46. Adam Bek Says:

    Fast Aktivarium, det är inte statsfeminister som producerar reklaminslagen vi talar om. Inte i någon större utsträckning i alla fall.

  47. Aktivarum Says:

    Adam Bek:

    ”Fast Aktivarium, det är inte statsfeminister som producerar reklaminslagen vi talar om. Inte i någon större utsträckning i alla fall.”

    Så här funkar det: Statsfeminister ser till att reklamskapare inte kan använda kvinnor. Afrosvenskarnas riksförbund ser till de inte kan använda svarta. Islamic Foundation ser till de inte kan använda muslimer… Vilka ser till de kan använda män?

    Jo alla som förespråkar ”kritisk forskning” och motsätter sig mäns rätt att organisera sig på samma sätt.

  48. KullaGulla Says:

    @ Aktivarum

    ”Problemet är inte hur ofta reklamen visar idiotier. Problemet är hur ofta reklamen NÄR den visar idiotier visar män i den rollen.”

    Men gud, vad du krånglar till det. Min fråga var ju om du hade någon uppgift om hur stor del av reklamen som innehåller mansförakt och jag tycker att den är högst relevant (jmf 0,1% = pyttelitet problem, 99,9% = jättestort problem). Men jag föreslår att vi släpper det.

    ”Att minska idiotiska reklamer totalt skulle minska antalet män som visades idiotiskt men det skulle inte visa att man hade ändrat den unkna manssyn som skapade situationen.”

    Nä, men man minskar ju i alla fall spridningen och det kan ju inte vara fel.

    Kom att tänka på en tv-reklam från Zalando. Förutom att den är otroligt dålig, tycker jag den är föraktfull mot både män och kvinnor. Kvinnan framställs som shoppingberoende och helt utan kontroll. Mannen framställs som en hjälplös toffel som får ett hysteriskt anfall. Hur ser du på den? Ser du den som jämställd? Båda framställs ju som idioter.

  49. Aktivarum Says:

    KullaGulla: (nu kom jag ihåg stora G)

    Jag håller med om din analys av Zalando-reklamen. Den är jämställt urdålig. För att hamna på ”Mansförakt i Reklamen” så skulle tjejen komma på honom när han beter sig som en idiot och sedan göra den där minen. Typiskt exempel:

  50. Adam Bek Says:

    @Aktivarum:
    Tack, vad bra att du berättar hur det är.
    Vi hoppar över diskussionen nästa gång så kan du berätta med en gång.

  51. Aktivarum Says:

    Ibland gör dock kvinnan inte den där minen. Om hon gör den där minen kan vi ju få intryck av att detta är en särskild händelse. Vill vi vara riktigt roliga så reagerar hon inte alls på mannens idiotier utan kommunicerar att idioti är mannens normala beteende.

  52. Adam Bek Says:

    @KullaGulla:
    He he, jag tycker den reklamen är rätt rolig.
    Naturligtvis är det en fullständig karikatyr men jag tycker nog den är rolig i alla fall. Påminner rätt mycket om en Heinkenreklam för några år sedan där tjejen visar sin walk-in-closet och killen sin walk-in-fridge med Heineken.

  53. KullaGulla Says:

    @ Aktivarum
    Intressanta exempel. Jag brukar byta kanal när det är reklam, men jag ska faktiskt ta mig tid att titta ett tag framöver.

    Tack för att du kom ihåg stora G!🙂

  54. KullaGulla Says:

    @ Adam Bek
    Såg några kommentarer på nätet om Zalandos reklam, en del älskar den och en del hatar den. Smaken är som …! Det lustiga är att jag tycker Heinekens walk-in-fridge-reklam är jätterolig. Måste nog fundera på varför jag skrattar åt den ena, men inte åt den andra.

  55. Adam Bek Says:

    Toffel-aspekten på Zalando har jag faktiskt inte riktigt tänkt på. Tycker mest det är så komiskt med en totalt shoppingfixerad kvinna som öppnar ett paket och skriker över ett par skor varpå mannen i ren fasa skriker i kör. Jag tror delvis det beror på att jag tycker det är hantverksmässigt väl tajmat och klippt.
    Men Heineken-reklamen är bättre helt klart. Och säkerligen förlaga till Zalando.

    Nä, nu skall jag sluta vara OT.

Kommentera

