Computer Sweden blåser upp kvinnobilder

by

 

 

Idag publicerar IT-tidningen Computer Sweden en karriärbilaga som sitter ihop med den vanliga tidningen. Jag bläddrade i karriärbilagan och tyckte att det var misstänkt mycket bilder på kvinnor. Detta i en bransch som är känd för att betydligt fler män än kvinnor valt att jobba där. Ovan ser du framsidan och ett representativt uppslag.

Här ligger en hund begraven, tänkte jag. Saken måste utredas.

Analysen visade att det är fler bilder på kvinnor än på män, men framför allt är bilderna på kvinnor mycket större. Uppblåsta. En areaanalys visade att den yta som karriärbilagan lägger på bilder fördelar sig på könen på detta vis:

– Bilder på män: 18 procent
– Bilder på kvinnor: 82 procent

Detta i en kraftigt mansdominerad bransch. Enligt Statistiska Centralbyråns statistik består gruppen ”systemerare och programmerare” till 80 procent av män, och gruppen ”datatekniker” består till 79 procent av män. Det går fyra män på varje kvinna i underlaget, alltså.

Computer Sweden behöll siffrorna men vände på könen.

Här kan du läsa mitt blogginlägg från i februari, när Computer Sweden hade ordet ”Gubbvälde” över hela förstasidan. De syftade på IT-branschen, och män beskylldes för att dominera på branschens vd-poster (här och här). Jag skrev ett svar som publicerades i tidningen.

 

Tidigare på Genusnytt om tidningars genusarbete

Så sorterar Göteborgs-Posten bort män
SvD svarar kryptiskt på min fråga om de kvoterar
Så arbetar en tidnings genusgrupp
Tidning erkänner att verkligheten manipuleras

.

För övrigt: Bloggen Aktivarum har startat en systerblogg vid namn ”Mansförakt i reklamen”. Den består helt av YouTube-klipp med mansföraktande (”misandriska”) reklamfilmer.

71 svar to “Computer Sweden blåser upp kvinnobilder”

  1. leifer Says:

    Ofta är det bara unga tjejer som visas dessutom. Vilket ju i sig väcker misstankar om att alla tidningar säljer på att visa ”unga snygga tjejer” oavsett målgrupp på tidningen.

    Varför inte visa nån äldre ”ful” kvinnlig tekniker på bild t.ex.?

  2. Bashflak Says:

    Sex säljer. Så gott som alla tidningar har mest bilder på unga vackra tjejer, oavsett om de riktar sig till kvinnliga eller manliga läsare.

  3. Oscar Says:

    Journalisterna som skriver i branschtidningar har allt för ofta ingen kunskap om branschen och än mindre om tekniken. Det gör att tidningarna ofta är ganska tråkiga att läsa och inte speciellt relevanta. Dessutom är journalistyrket ett yrke som blir allt mer feminiserat och politiskt korrekt, vilket allt mer börjar avspegla sig i tidningar som CS. Själv har jag slutat läsa skiten.

  4. Nisse Nyfiken Says:

    Är själv versam i IT-branschen och har också reagerat på den övervikt på kvinnor som förekommer framförallt i jobbannonserna i CS. Att vara kvinna i IT-branschen är idag en stor fördel. Som exempel kan jag nämna att vi på ”mitt” företag (som de flesta företagen i branschen) har en rekryteringsbonus, men i vårt fall är en kvinna värd 20% mer än en man. Glashissen är ett faktum.

  5. Matte Says:

    Undrar hur CS tänker egentligen? Jag förmodar att deras vanligaste läsare är en medelålders man som jobbar inom IT-branschen. Att osynliggöra dem eller kalla de för gubbröra eller liknande nedsättande benämningar. Är inte det att bita dem som föder dig? Skjuta sig själv i foten?

    Det är ju som om Amelia eller vilken tidning som helst som har flest kvinnliga läsare, skulle lyfta fram män och skriva nedsättande om kärringröra osv.

    Kan CS komma undan med detta pga av tidsandan där män som grupp kan bli bespottade utan att mycket händer? Att det är inne att all fokus och allt stöd ska gå till kvinnor i sann feministisk anda?

    Women are wonderful syndromet?
    Män är indoktrinerade vita riddare?
    Kvinnor tycker det är fel men rider med på vågen?

  6. AV Says:

    Jag har egentligen ingenting emot att det i en tidning ibland blir fler kvinnor än män i en tidning. I en jämställd värld kan det bli ojämnt åt båda hållen. Det kan bero på slumpen, att just nu var de mest intressanta personerna av ett visst kön, att man vill göra ett reportage om just ett visst kön (t ex hur det är att vara manlig lärare) eller att man vill inspirera en viss grupp att söka nya vägar (Från Rosengård till Rosenbad).

    Problemet blir när man å ena sidan kritiserar tidningar om det är manlig övervikt (kallar det omedvetna osynliga strukturer) och sedan medvetet gör precis samma sak åt andra hållet. Det kallas dubbelmoral. Om man nitiskt räknar bilder på kvinnor/män/invandrare (hur man nu ska veta vem som är det) och tar illa upp om en viss grupp dominerar får man inte själv göra en sned fördelning. Det kallas dubbelmoral. Men förvänta er inte att samma genustolkare kommer springa benen av sig för att kritisera CS. Eftersom män ju dominerat i ”minst 200000 år” är det tydligen rätt att frångå sina egna principer när det passar.

  7. WimanX Says:

    Kan bara hålla med om den sk. ”IT-Glashissen” för kvinnor.
    Jobbar sjäv inom IT och hör ständigt detta, ”- Vi vill rekrytera en tjej/kvinna”, dock så slutar det oftast med att en man blir rekryterad pga kompetens, då just positionen kräver några års erfarenhet

  8. Joakim Steneberg Says:

    Uppmuntran är väl OK? Men när det går til sådana här överdsrifter undrar man ju vad syftet är. ”Objektifiering” skulle man ju kunna viska om…

    Kolla annars när det fäller tidskrifter, en större Pressbyrå, börja med löpsedlarna utanför. Och försök sedan räkna alla ex med kvinnoansikten/kroppar på, och för kvinnor.

    ”Kvinnlig frigörelse” omfattar tydligen inte en narcissitisk fixering vid det egna könet. Precis som hos feminismen.
    Vad säger spinnsidan här om detta? Eller är vi män likadana, fast på ett annat sätt?

  9. Jämställdhetsfeministern Says:

    Upprörande att hela 12% av bildytan i Computer Sweden upplåts till män. Den tidningen måste jobbar hårdare med att synliggöra kvinnor. Så att det blir jämställt.

    Sen måste ju hela samhället ta krafttag för att sparka ut männen ur IT-branschen och istället släppa fram duktiga kvinnor. Bort med gubbväldet! Det ska vara minst 50% kvinnor i IT-branschen!

  10. Ulf Andersson Says:

    Uttrycket ”blowing things out of proportion”
    (ung. ”orimliga proportioner”) tycker jag
    kommer till sin rätt i sammanhanget med
    de uppblåsta bilderna och den tidigare
    framsidan med ”Gubbvälde”.

    @ WimanX
    “- Vi vill rekrytera en tjej/kvinna”, dock så slutar
    det oftast med att en man blir rekryterad pga kompetens,
    då just positionen kräver några års erfarenhet”

    Vad har kompetens med positionen att göra?
    Kvotering, kvotering, kvotering…………
    (Ironi med en allvarlig underton mot det
    politiserade feministiska samhällsklimatet
    med kvoteringsfanatism).

  11. JD Says:

    Och egentligen har computer sweden den här plattityda synen på kvinnor och IT
    http://computersweden.idg.se/2.2683/1.472731/fujitsu-slapper-kvinnodatorer

    Själv läser jag inte längre CS därför att hela konceptet känns oäkta, pådyvlat och oseriöst.
    Jag vet ingen på det dataföretag där jag jobbar som fortfarande läser CS

  12. Lorem Ipsum Says:

    Låt oss rekrytera helt och hållet på identitet istället för kompetens. Det blir så mycket enklare för alla som ska sitta och åsikta sig i jämställdhetsfrågor för mina skattepengar.

  13. Den beljugna tredje statsmakten 4. « Malte on the Roxxx Says:

    […] fann ovanstående GenusNytt-inlägg i ett färskt inlägg som handlade om hur Computer Sweden blåser upp kvinnobilder. Där kan Malte gott tycka att man ibland tar med mer unga kvinnor i en sån pass mansdominerad […]

  14. AV Says:

    JD: ”Förinstallerade med scrapbook, dagbok och horoskop.”

    Hade de varit konsekventa i sin approach skulle CS kritiserat den stereotypa synen att kvinnor är mer intresserade i sådana saker och är mer vidskepliga. Nu är visserligen gruppen kvinnor mer vidskeplig. Uttalade ateister och skeptiker domineras av män. New Age, healing och homeopati följs av fler kvinnor. Men att därför göra en ”kvinnodator” med horoskop riktat till alla kvinnor? Och ingenting om prestanda och tekniska kvalitéer. Sådant ska kvinnor tydligen inte bry sina små hjärnor med? Skulle inte förvåna mig ett dugg om det är sämre/billigare datorer de pimpar upp och säljer dyrare. Ungefär som att ett rosa leksaksteleskop är sämre än normalvarianten. Om jag vore kvinnlig datornörd skulle jag antingen bli förolämpad eller skratta hela vägen hem med min ”mansdator”.

    Vi kan ju tänka oss att ett vitvaruföretag gör en mattsvart tvättmaskin med massa digitala displayer och lanserar den som ”The washing mashine for MEN!”. Att den sedan endast tar tre kg tvätt, tar fyra timmar på normalprogrammet och har energiklass C, ska vi inte bry oss om. Någon som tror det blir en hit?

  15. Aktivarum Says:

    Beträffande reklamerna…

    Den som vill kan testa att byta ut ”man” mot svart och ”kvinna” mot vit och föreställa sig ett samhälle där den svarta personen alltid blir påkommen att göra dumma saker medan den vita personen alltid blir förfärad över den svarta personens primitiva kultur.

    De kan även föreställa dig reklamer som uppmanar svarta (enbart svarta) att uppfostra sina barn i vikten av respekt mot vita.

    osv…

  16. Ninni Says:

    @ AV

    Om jag vore kvinnlig datornörd skulle jag antingen bli förolämpad eller skratta hela vägen hem med min “mansdator”.

    Jag är inte datanörd, men ska jag ha en teknisk grej oavsett vilken så är det teknisk info som jag väljer efter. ”scrapbook, dagbok och horoskop.” är för mig skräp jag inte vill ha på min dator.

    Annat citat från sidan: Dessutom ska den vara enkel att använda även med långa naglar.
    Gör jag varje dag, vad är problemet som behöver åtgärdas?
    (På knapp-mobiltelefoner(som snart nog inte finns mer) är det ett problem då man skrapar bort färgen med naglarna. Men det är ett val att ha långa naglar. Gör man val får man hantera konsekvenserna. Jag har lärt mig utantill var bokstäverna sitter när jag smsar, så behöver jag inte se dom när färgen är borta. )

    Förolämpad? Jag blir mest bara så trött på denna puckade könsfixering som råder i nutid. Tack för den feminismen!

  17. Adam Bek Says:

    Jag tror det vi ser ser på CS och i flera andra medier är resultatet av broilerfabriken Journalisthögskolans utbildningsproduktion.

    De som utexamineras därifrån är en mycket homogen grupp människor som tänker, tycker och till och med talar ungefär likadant.
    Redan vid intagningen är de förmodligen rätt homogena och efter 3-4 års utbildning har homogeniteten ökat ytterligare. Ängsliga chefredaktörer utan egen näsa för talang och egna idéer tror lätt att dessa unga, prestationsinriktade och hungriga nykomlingar kommer att ”locka till sig unga läsare/tittare/lyssnare” (gammelmedias mantra numero uno) för de kan ju allt om Twitter och iPhone och dataspel och har nya fräscha åsikter om politik och feminism och annat som är modärnt.

    Jag vet inte om det beror på att chefredaktörerna/ägarna själva är för gamla och trötta eller om det beror på att de påverkas av den miljö som deras rekrytering skapar – men det verkar inte som att de märker att de sågar av sin egen gren. I längden är det få läsekretsar som har något större lust att vare sig bli ständigt uppläxade av självgoda krönikörer som tror sig veta bäst i allt, eller av ljummen halvdålig Wikipediaproducerad journalistik i ett ämne man själv brinner för. Det blir bye bye och nedläggning, eller så får de förbilliga produktionen så till den grad att det blir som ett annonsblad istället.

    Kanske är det enkelt och bekvämt att rekrytera journalisthögskolejournalister. De är förmodligen billiga (stenhård konkurrens om jobben) och lätta att sätta i arbete, men som publicistisk modell i det långa loppet är det en ren katastrof. Människor med egna tankar, patos, specialistkunskaper eller för den delen ett genuint intresse för tidningens ämnesområde tappas fullständigt bort.

    Jag tror man skall lägga ner Journalisthögskolan i sin nuvarande form. Möjligen behålla en liten utbildning i renodlad nyhetsjournalistik. Istället borde de helt och hållet satsa på den modell som de delvis har som bygger på att komplettera en universitetsexamen med journalistik. D.v.s. det krävs att man är specialist i något för att bli journalist. Lämpligtvis har man där ett antal olika inriktningar, naturvetenskaplig/teknisk, samhällsvetenskaplig, kultur/konst, med begränsat antal platser fördelat efter ungefär hur branschen ser ut. Kanske dessutom en utbildning för redan yrkesverksamma utan krav på högskolepoäng men med någon form av intagningsprov.

    I längden kanske journalistiken då skulle kunna komma upp i samma kunskapsnivå och brinnande intresse som bloggsfären och kommentatorfältens ljusaste punkter.

  18. Carl Says:

    Kan vara så att bilder på kvinnor helt enkelt säljer bättre. Och särskilt om de inte är supermodeller. Män, alltid kåta förstås, tänker ”Hon ser ok ut, jag har en rimlig chans att få ligga” och kvinnor med ökänt låg självkänsla tänker ”Hon är ju inte så mycket mer attraktiv än vad fula jag är”.

    Så jag tror det egentligen är en ekonomiskt strategisk fråga som utnyttjar vår mänsklighet.

  19. JD Says:

    @Adam Bek
    Ja, att journalisthögskolan bör tänka igenom vad de egentligen håller på med eller har för uppgift, känns nödvändigt.
    Ska utbildningen lära elever att opartiskt granska och rapportera nyheter eller ska utbildningen gå ut på att forma sina elever till politiska drängar som alltid rapporterar det som förväntas av dem.

    Jag menar, vi ser ju dagligen skrämmande exempel både i SVT, SR, i Aftonbladet och inom andra medier på total avsaknad av kritisk granskning och nödvändiga följdfrågor vid intervjuer.
    Följdfrågor som i bästa fall inte ställs pga journalisten är rädd att mista sin anställning om han/hon avviker från den politiska riktlinjen.

    Det är ju definitivt inte en slump att Journalistyrket är det yrke som år efter år hamnar på sista plats då det gäller Svenskarnas förtroende för olika yrkesgrupper.

    http://www.dagensmedia.se/nyheter/pr/article3503749.ece
    ”Journalistyrket hamnar, med 23 procents förtroende, i botten på listan över yrken som institutet mäter.”

  20. AV Says:

    Ninni: Jag är inte datanörd, men ska jag ha en teknisk grej oavsett vilken så är det teknisk info som jag väljer efter.

    Jo, men vi har ju redan konstaterat att du inte är en vanlig kvinna. Lite mer från Mars. Misogyn könsförrädare och allt.😉

    Tyvärr tror jag inte att försäljningen helt uteblir. Det går att spela på kvinnlighet i marknadsföring, ‘cos I’m worth it. Vi hade ”tjejkväll” på stan här i Falun igår på löningsdagen. Ett skäl att känna sig lite speciell till priset av en blus eller nått. På samma sätt som man kan sälja saker till män som spelar på deras manlighet. Dock kommer nog seriösa kvinnor nog inte köpa skräpet, liksom trygga killar inte behöver en turbobil för att känna sig manlig.

  21. Adam Bek Says:

    Vad är CS för slags tidning? Är det någon nivå på texterna eller är det mer en blaska som folk bläddrar i lite slött på IT-jobbet men vars egentliga syfte mest är att vara bildrik annonsplats för produkter?

    Är det de senare så är jag med på Carls tes. En tidning som inte bygger på läsarförtroende utan på att man skall lockas av omslaget, öppna några sidor och därmed nås av annonsörerna kan mycket väl ha den strategin som Carl nämner. Något som de naturligtvis aldrig skulle yttra öppet, ens för journalisterna ”på golvet”.

  22. Niko Says:

    Adam Bek 10.46:

    Håller med om Journalisthögskolan. Jag vet att läget vid de större konstnärliga statliga universiteten är än värre. Vid någon tidpunkt (förmodligen för ca 10 år sedan), hade man lyckats få in radikalfeminister vid alla viktiga positioner. Härefter görs kontroller av politisk hemvist innan lärare anställs eller studenter antas. Den som inte uttalar stöd för det feministiska projektet (alltså radikal statsfeminism) varken anställs eller antas.

    Det här är inga skrönor. Det är en verklighet i Sverige 2012. Kanske inte någon överraskning då att praktiskt taget alla verksamma i kulturen i Sverige idag är manshatande feministiska revolutionärer.

    Det har säkert också funnits en långsiktig strategi i att börja med att ta över just Journalisthögskolan och konst- och designuniversiteten, vid sidan av Lärarhögskolan. På detta sätt kan man indoktrinera genom massmedier, förskola och skola men också genom bildböcker för barn.

    Glöm aldrig att för dessa radikala feminister lever vi i ett inbördeskrig, varje dag, där det endast finns en fiende och det är mannen som begrepp och varelse.

  23. Urban Says:

    Varför är det inte minst 50% HBTQ på CS:s bilder? Det vore jämställt och fint.. typiskt att HBTQ-personer osynliggörs och drabbas ännu värre än kvinnor av allt😦

  24. Ninni Says:

    @ AV

    Misogyn könsförrädare och allt.

    Haha! Ja, hemska jag som anser kvinnor är fullvuxna och kompetenta individer och ska hanteras som sådana ;P

    Tyvärr tror jag inte att försäljningen helt uteblir.
    Tror detsamma.

  25. Joakim Steneberg Says:

    AV ”Vi kan ju tänka oss att ett vitvaruföretag gör en mattsvart tvättmaskin med massa digitala displayer och lanserar den som “The washing mashine for MEN!”. Att den sedan endast tar tre kg tvätt, tar fyra timmar på normalprogrammet och har energiklass C, ska vi inte bry oss om. Någon som tror det blir en hit?”

    Bra beskrivning, men nej tack, det är illa nog redan nu! Som resande som tvättar på campingar mm nere på kontinennten, måste jag alltid fråga någon kvinna hur just den här maskinen funkar. (Jag vågar, snarare passar på. Men historier finns ju om män i tvättstugan…)

    Onödigt massa tjafs, värre för var generation. Liksom mobilerna/datorerna mm. Inte funktionerna i sig, men framför allt otydlig info.

  26. Glenn Says:

    Patetiskt! Computer Sweden består av den sortens journalism som inte vill berätta om verkligheten utan styra den. Förmodligen går inte vänstervridningen igen enbart i bilderna utan även i artiklarna. Tur att man inte prenumererar på den skiten.

  27. P.T. Says:

    Varför har den ena tjejen psycho-blick? Ser bara så krystat ut.

  28. Leif Says:

    Flera tidningar tar i dag upp det faktum att endast nio personer klarat full pott på högskoleprovet. Av dessa nio är åtta män och en, säger en, kvinna. Likväl illustreras Expressens artikel om detta av bilden på en kvinna förstås.

  29. Leif Says:

    Ursäkta!
    http://www.expressen.se/nyheter/nio-personer-med-alla-ratt-pa-hogskoleprovet/

  30. bezor Says:

    @ Pär

    Det är samma ”gubbvälde” i IDG.se och samma tjat om för få kvinnor i en mansdominerad yrke. Skrivet av en kvinnlig reporter.

    http://www.idg.se/2.1085/1.471303/ovanligt-fa-kvinnor-i-life-science-bolagens-styrelser

    Att de aldrig ger sig.

  31. Torstensson Says:

    Urban

    Det beror på att vita heterosexuella kvinnor idag kommit att bli betydligt mer politiskt korrekt än tex homosexuella män. Med tanke på att det nu enbart handlar om kvinnor kvinnor kvinnor så har hbtq inte samma självklara minutes of fame som dom hade innan. Det är min tes iaf. Feministerna har lyckats med konsstycket att få vita heterosexuella kvinnor mer politiskt korrekt än svarta homosexuella män.

    Det är faktiskt ganska imponerande och förvånande.

  32. Ulf T Says:

    @Leif,

    Ur artikeln:

    Varför tror du att du är den enda kvinnan som fått alla rätt?
    – [På] Den här typen av [prov] får män bättre resultat än kvinnor, på ett sätt kan man verkligen ifrågasätta det eftersom kvinnor har bättre betyg.
    – Jag tycker verkligen att det är något som de som värderar de här proven kan fundera över. Speglar verkligen proven studieförmågan.

    …eller speglar verkligen betygen färdigheterna?🙂

    Det är ju inte så att de som utformar Högskoleproven inte funderar (aktivt) på detta.

    Samtidigt fanns förhoppningen att de nya delproven skulle kunna jämna ut skillnaden i resultat mellan män och kvinnor. Ända sedan provet började ges 1977 har män haft bättre snittresultat än kvinnor.

    – Vår bedömning var att kopplingen till skolmatematiken i de nya uppgifterna som testar kvantitativ förmåga borde gynna kvinnor. Kvinnor har bättre betyg i matematik än män från gymnasieskolan, säger Åsa Rurling, utredare på Högskoleverket, den myndighet som står bakom provet.

    Jag vill minnas att jag läst att lärare informellt könsanpassar även vanliga prov, utöver att de också väger in saker i betygen som inte formellt är betygsgrundande. Just denna skillnad tycks dessutom snarare öka, även efter att den uppmärksammats.

    Allt detta tycks vara helt i linje med ett konsekvent och ensidigt arbete för att favorisera flickor/kvinnor, vare sig det är för att kompensera för ett förmodad underläge, eller för att det finns en underliggande tendens att göra så.

  33. Adam Bek Says:

    Att utforma ett intagningstest till högre utbildning så att det skall gynna en speciell grupp är rena rama kunskapsföraktet. Testet skall naturligtvis utformas så att de bäst lämpade framträder. Vad håller de på med? Skall vi göra dagis och lekstuga av hela utbildningsväsendet?

  34. Torstensson Says:

    Här ställs det krav på män

    http://livsstil.se.msn.com/mode/sex-och-relationer/detta-kan-du-f%c3%b6rv%c3%a4nta-dig-av-honom

    Står inget om vilka krav män kan ställa på kvinnor.

  35. Leif Says:

    @Ulf T
    Ja högskoleprovet har det bråkats om tidigare. Ingen, absolut ingen, får missgynnas när han, hon eller hen gör provet. Därför ägnas det mycket tankemöda åt hur man ska åstadkomma ett prov som ser till att alla blir exakt lika gynnade eller missgynnade oavsett om hur man än väljer att gruppindela dem som gör provet.
    Man kan se vilka bryderier man haft med detta om man googlar på ”högskoleprovet gynnar” eller ”högskoleprovet missgynnar”.
    Nu har det i alla fall visat sig att män gynnas av provet när det gäller full pottresultat. Andelen män är där nästan 90%. Borde ett välkänt verktyg inte också där kunna appliceras? Kvotering!

  36. Thomas Says:

    När man granskar reportagen/bilderna i en tidning ur ett genusperspektiv (som ju är fallet i detta exempel), bör man då räkna enskilda nummer, årsvis eller rentav 10-årsperioder?

    Jag har redan sett ett otal högljudda protester från feminister genom åren där situationen är den omvända. Vilken är skillnaden i detta fall?

    Bör jag se det hela som en sarkastisk kommentar mot feminismens enögdhet, eller är det en genuin åsikt som råder att kvinnor ej bör dominera innehållet i en tidning?

  37. Aktivarum Says:

    Thomas:

    ”Bör jag se det hela som en sarkastisk kommentar mot feminismens enögdhet, eller är det en genuin åsikt som råder att kvinnor ej bör dominera innehållet i en tidning?”

    Du bör se det som ett konstaterande gällande hyckleriet att personer som klagat över att män dominerar tidningar nu plötsligt är ok med att ett kön dominerar tidningar.

    Du kan även se det i enlighet med logiken att det i enlighet med människors lika värde då borde vara helt ok med tidningar där inga kvinnor finns och hur det står till med den saken vet ju alla redan.

  38. Niko Says:

    Urban; Torstensson:

    Ivar Arpi har skrivit bra om när en homosexuell man från ett baltland blev hånad och konfronterad på scen (av fyra kvinnor) under Uppsala Pride när han försökte framföra sången ”I will survive” i drag.

    http://suspensoarg.wordpress.com/2010/11/10/uppsala-pride-2010-en-svartvit-historia/

    Arrangörerna ingrep inte och mannen fördes av scenen. Här får man också komma ihåg att det knappast är en schlager att vara gay där denne unge man kommer ifrån.

    Jo, i Sverige har definitivt hatet mot den (vita) mannen högre prioritet än viljan att stötta individer i hbt-frågor. Hbt är numera helt politiserat och ägs praktiskt taget av den extrema vänstern och radikalfeminismen.

  39. Adam Bek Says:

    @Thomas:
    Om man vill granska något gör man sitt urval utifrån de premisser man har för sin granskning. Hur skall Aktivarium kunna svara på den frågan? Det går att göra på en mängd sätt.

    Om CS konsekvent har en övervikt av kvinnor så är det synnerligen intressant (som du ser har Per gett exempel på sådant i andra tidningar tidigare), här fick vi enbart ett exempel från en karriärbilaga (kanske inte kommer mer än någon gång per år) och det var också intressant men kanske av lite lägre specifik vikt än ett års jämförelse hade givit.

    Tio år kan ju låta otroligt ambitiöst men kan å andra sidan sudda ut trender över tid. Gör en egen analys av valfri sort och redovisa resultatet så får vi se vad diskussionen ger.

  40. Ulf T Says:

    @Thomas,

    Det finns en liten historia mellan Genusnytt och Computer Sweden:

    22 feb -12: Tidning försöker genusuppfostra en hel bransch – sprider manshat

    Både ledaren och två nyhetssidor ägnas åt en undersökning tidningen gjort, som visar att andelen kvinnor bland IT-branschens vd:ar är 7,6 procent, att jämföra med snittet för samtliga branscher som ligger på 9,5 procent. För detta viner nu anklagelserna i Computer Sweden mot framför allt IT-branschen och indirekt mot det manliga könet.

    “Det tyder på att it-branschen misslyckats kapitalt med att profilera sig som något annat än en skruv-och mutterindustri“, skriver tidningen i förstasidans ingress.

    Ledaren på sidan två har rubriken “Ett misslyckande för hela it-branschen“. Det står där om “it-branschens oförmåga att attrahera kvinnliga chefer till sina toppositioner“. Det står att branschen “tragiskt nog” har misslyckats med att förmedla bilden “till den kvinnliga delen av befolkningen” om att it-branschen är en “kunskapsbransch, där allt inte längre kretsar kring teknik, utan allt mer handlar in människor och processer“.

    24 feb -12: Vilket budskap sänder platsannonserna ut?:

    Om man tittar hur många bilder det är på män och kvinnor, och väger in vilken storlek personerna tar upp, kan man konstatera att det råder en kraftig kvinnlig övervikt. Och detta, som sagt, i en bransch bestående av 80 procent män – och förmodligen mer än så om man ser till de rent tekniska positionerna.

    Förvirrat svar från Computer Sweden i lödkolvsfrågan:

    Computer Sweden inleder med:

    “Enligt Pär Ström ‘är det bara för kvinnorna att börja löda’ för att ta sig in i it-branschen. Som om lödkolvar fortfarande hade med it att göra, vilket CS inte har påstått.“

    Men det är Computer Sweden som börjat prata om lödkolvar, inte jag. De skrev att branschen lider av ”kvardröjande industriellt lödkolvsos” och att detta skrämmer bort kvinnor. Själv tycker jag att lödkolvspratet är jättelarvigt.

  41. Jörgen Says:

    Bara att konstatera: Genusnytts kollektiva och analytiska intelligens är mycket hög.

  42. Joakim Says:

    För övrigt: Förstår inte riktigt var Aktivarum vill komma. Jag upplever inte dessa reklamfilmer (har dock bara sett de tre senaste hittills) som särskilt misandriska. Snarare att vissa människor är lite kokobäng, och då råkade det vara män.

  43. Ulf T Says:

    Joakim,

    För övrigt: Förstår inte riktigt var Aktivarum vill komma. Jag upplever inte dessa reklamfilmer (har dock bara sett de tre senaste hittills) som särskilt misandriska. Snarare att vissa människor är lite kokobäng, och då råkade det vara män.

    Fortsätt titta, så kommer du snart se mönstret.😉

    Försök sedan hitta reklamfilmer där kvinnor beter sig koko och männen tittar uppgivet på dem, eller sådana där kvinnor råkar illa ut och män antingen struntar helt i dem, eller suckar uppgivet.

  44. Ulf T Says:

    @Thomas,

    Här är en annan till Aktivarums samling…

  45. Thomas Says:

    @Adam Bek

    ”Om man vill granska något gör man sitt urval utifrån de premisser man har för sin granskning.”

    Som jag förstod det hela så var det hur CS tidigare hade uttryckt sig som väckte den aviga inställningen till tidningen. Börjar man därefter räkna bilder och storleken på bilderna för att styrka sin slutsats om att redaktionen är avigt inställd till män, så borde man ju också kunna motivera varför just det är viktigt.

    * Vilken fördelning krävs för att kunna utesluta att tidningen har ett ”mansförakt”?
    * Ska fördelningen motsvara antalet anställda/hyresgäster/samhällsmedborgare mm baserat på kön?
    * Spelar det någon roll till vilken grupp av individer tidningen riktar sig?
    * Ska jag räkna varje enskild individ på fotografier där båda könen är förekommande, eller bara på de fotografier där det ena könet är i majoritet? (50/50-bilder torde ju kunna kvittas?)
    * Om en individ förekommer på flera bilder, räknar jag då varje enskild bild eller lägger jag ihop den totala bildytan?
    * Finns det något som kan motivera att minoriteter överdrivet uppmärksammas i enskilda nummer?
    * Med tanke på fallet GP, så blir ju frågan också huruvida man bör räkna fördelningen i enskilda delar av tidningen eller inte beroende på vilken typ av tidning det är?
    * Ska jag räkna bilderna på eventuella reportrar/redaktörer också?

    Om jag ska kunna göra en likvärdig undersökning så måste jag ju kunna utgå ifrån samma premisser för att kunna göra jämförelsen rättvisa.

  46. Adam Bek Says:

    @Thomas:
    Jag förstår inte vart du vill komma. Jag tycker Per ganska väl beskriver vad syftet med CS-bloggandet var. Han satte det i relation till hur IT-industrins könsfördelning ser ut. Han pekade på misandriska uttryck och omotiverad curlingattityd gentemot kvinnor. Det var ingen fullödig forskningsrapport men inte heller ointressant att läsa. Jag tror vi är fler som har lagt märke till liknande snedvriden rapportering.

    Han exemplifierade.

    Nu bidrar du men en punktlista på olika frågor att fundera kring gällande urval och fördelningar om man tänker sig att skrivaen liknande analys.

    Jättebra, men var är din rapport eller artikel?
    Var är din egen analys?

  47. Thomas Says:

    @Adam Bek

    ”Han pekade på misandriska uttryck och omotiverad curlingattityd gentemot kvinnor.”

    Vilket jag antog när jag inledde mitt tidigare inlägg med ”Som jag förstod det hela så var det hur CS tidigare hade uttryckt sig som väckte den aviga inställningen till tidningen.”

    Om man däremot avser att mäta det s.k. ”mansföraktet” via antalet bilder på kvinnor i en tidning i förhållande till män så måste man också ha en klar föreställning om vilken fördelning som pekar på motsatsen.

    ”Han satte det i relation till hur IT-industrins könsfördelning ser ut.”

    Vad som här sägs (samt antyds i rubriken) och som du tydligen inte har någon invändning emot är följande:

    1 Om antalet bilder på män respektive kvinnor i CS inte motsvarar könsfördelningen hos de anställda så råder ett mansförakt
    2 Antalet bilder i CS motsvarar inte könsfördelningen hos de anställda
    3 Alltså råder ett mansförakt

    Samma argumentation använder sig också feminister av när det tex. gäller könsmaktsordning, löneskillnader osv.

    1. Om teorin om könsmaktsordning är sann, så borde jag se färre kvinnor i bolagsstyrelser.
    2 Jag ser färre kvinnor i bolagsstyrelser.
    3 Alltså är teorin om könsmaktsordning sann.

    Som du märker så är det en slags självuppfyllande profetia och är helt enkelt inte hållbart.

    Jag har som sagt inte ifrågasatt Ströms kritik av textinnehållet, endast försöket att styrka sin tes med hjälp av att räkna bilder.

    Således undrar jag genuint över vilka kriterier som eftersträvas i bedömningen. Fem myror är som sagt fler än fyra elefanter, men vilka får störst betydelse? Således är det av yttersta vikt för mig om jag ska göra en liknande undersökning att veta vad som anses ha mest betydelse då man ska räkna bilder. Givetvis måste jag ges möjligheten att välja vilken tidning som helst för en undersökning och då måste kriterierna vara tydligt fastställda.

    Det är smått anmärkningsvärt att du som efterfrågar liknande undersökningar från undertecknad inte accepterar detta. Självklart kan jag utifrån andra premisser finna andra resultat, men vad blir då poängen? Om vi inte räknar på samma sätt blir ju jämförelsen intetsägande – oavsett om avsikten är att understödja eller motbevisa tesen(!)

  48. Thomas Says:

    @Ulf T

    ”Här är en annan till Aktivarums samling…”

    Föga förvånande att det finns sexistisk reklam. Det är knappast förstasidesmaterial och drabbar båda könen (därmed inte sagt att det rättfärdigar det hela).

  49. Ulf T Says:

    @Thomas,

    Till att börja med har inte Pär påstått att det bevisar mansförakt att 4x mer bildyta tas upp av bilder på kvinnor. Däremot kan man nog numera utgå ifrån att alla redaktioner håller koll på sådant här. Det man brukar få höra när det är övervikt av män på bilder är att man trots ansträngningar inte lyckats få in tillräckligt många kvinnor. Det sägs ofta att kvinnor är ”motarbetade” inom IT-branschen. Trots detta är det mycket lättare att hitta bevis på motsatsen.

    Din analogi vacklar en smula. Det finns åtskilliga indikationer på att det som begränsar andelen kvinnor i styrelser är antalet kvinnliga kandidater.

    Tror du på allvar att det ligger liknande skäl bakom att CS lyckats få till kraftig kvinnodominans i bildmaterialet, när branschen har ung. motsatt fördelning? Att det inte fanns några intressanta män som ville vara med på bild?

    Givet att de nu räknar bilder och jämför bildutrymme, vad vore din hypotes för att de både har fler bilder på kvinnor, och redigerat så att de tar upp mer plats? Att det varit obalans i tidigare nummer?

  50. Ulf T Says:

    @Thomas,

    Föga förvånande att det finns sexistisk reklam. Det är knappast förstasidesmaterial och drabbar båda könen (därmed inte sagt att det rättfärdigar det hela).

    Jag håller med om att det finns mycket reklam som spelar på könsrollsstereotyper. Däremot tycker jag inte det är vanligt med reklam där kvinnor utmålas som korkade och omogna och männen samtidigt som mogna och kapabla.

  51. Ulf T Says:

    @Thomas,

    En reklamsnutt som låter mannen ”segra” är Ugly Stik. Den framställer kvinnorna som rätt ogina beträffande mannens fritid, alternativt mannen som typiskt fanatisk – det får man kanske själv spekulera kring. Att Ugly Stik är förbaskat bra kastspön står dock klart.😉

  52. Adam Bek Says:

    @Thomas:
    Dina trepunktsantaganden är dina egna. Du lägger bokstäver i andras munnar i ett försök att växla upp allt till en problematiseringsnivå som inte motsvarar den ursprungliga artikeln.

    Exempelvis är det du och ingen annan som introducerade ordet ”mansförakt” i det här sammanhanget. ”Blåser upp kvinnobilder” skrev Per Ström.

    Som sagt, Per Ströms artikel här är ingen doktorsavhandling utan ett belysande exempel som jag nu känner att jag inte behöver redovisa min tolkning av ytterligare en gång.

    Vill du skriva artiklar och göra undersökningar på ett annat sätt så är det bara att sätta igång men jag kan inte svara på hur du skall göra.

  53. Thomas Says:

    @Adam Bek

    ”Exempelvis är det du och ingen annan som introducerade ordet “mansförakt” i det här sammanhanget.”

    Jag ber om ursäkt för detta, det skulle visst vara ”manshat”.

    https://genusnytt.wordpress.com/2012/02/22/tidning-forsoker-genusuppfostra-en-hel-bransch-sprider-manshat/

    ”Dina trepunktsantaganden är dina egna. Du lägger bokstäver i andras munnar i ett försök att växla upp allt till en problematiseringsnivå som inte motsvarar den ursprungliga artikeln.”

    Om syftet med Ströms exempel ovan INTE var att förstärka bilden av CS som en tidning som sprider ”manshat”. Hur ska jag som utomstående läsare då tolka innehållet i artikeln? Det verkar ju oerhört märkligt att förringa jämställdhetsargumentation i ett forum som just förespråkar jämställdhet. Givetvis måste frågan problematiseras även av människor som inte diametralt befinner sig på ”andra sidan”, dvs feminister.

  54. Ulf T Says:

    @Thomas,

    Om syftet med Ströms exempel ovan INTE var att förstärka bilden av CS som en tidning som sprider ”manshat”. Hur ska jag som utomstående läsare då tolka innehållet i artikeln? Det verkar ju oerhört märkligt att förringa jämställdhetsargumentation i ett forum som just förespråkar jämställdhet.

    Nu tycks du vara inne på att IT-branschen i grunden diskriminerar kvinnor. Det som framstår rätt tydligt, från studier som tittat på varför kvinnor inte i större utsträckning jobbar i IT-branschen, är att de flesta kvinnor helt enkelt inte vill. Eftersom det blivit ett självändamål med jämn könsfördelning överallt, leder det till att man särbehandlar kvinnor på alla nivåer. Samma entusiasm för självspäkning ses inte där kvinnor dominerar… tror jag, men du kanske kan hitta motexempel?

  55. Thomas Says:

    @Ulf T

    ”Det finns åtskilliga indikationer på att det som begränsar andelen kvinnor i styrelser är antalet kvinnliga kandidater. ”

    Vilket innebär att den feministsiska argumentationen om könsmaktsordning som jag tog upp är felaktig. Det var ju just det logiska felslutet i det exemplifierade sättet att argumentera på som jag försökte lyfta fram. Likväl finns det åtskilliga indikationer som visar på att det är intresset bland individer som till stor del styr yrkesvalet.

    Vad jag försöker säga är att en kvinnodominerande bilaga (lika lite som en mansdominerad bilaga) inte behöver vara ett bevis på diskriminering bara för att könsfördelningen ser annorlunda ut ibland läsarna. Lika lite som en mansdominerad styrelse behöver vara ett bevis på feminismens könsmaktsordning.

    Om vi dock utgår ifrån att intressen och yrkesval går att påverka genom att medvetandegöra och informera individer om särskilda så kan det finnas en poäng med att emellanåt lyfta fram en minoritet av de yrkesverksamma.

    Jag tror inte att IT-branschen i grunden diskriminerar kvinnor, men jag tror inte heller att ett fokus på att intressera kvinnor för branschen påverkar männens intresse för den.

    ”Eftersom det blivit ett självändamål med jämn könsfördelning överallt, leder det till att man särbehandlar kvinnor på alla nivåer”

    Det leder till också till att kvinnor misstänkliggörs för att inte besitta rätt kompetens. Uppenbarligen leder det också till att en del män också börjar sträva efter en jämn könsfördelning (eller åtminsone en fördelning som motsvarar underlaget) i diverse tidningar och traditionellt sett kvinnodominerade yrkeskategorier.😉

  56. Thomas Says:

    @Ulf T

    ”Däremot tycker jag inte det är vanligt med reklam där kvinnor utmålas som korkade och omogna och männen samtidigt som mogna och kapabla.”

    Den dumma blondinen är väl en klassiker som ofta använts?

  57. Ulf T Says:

    @Thomas,

    Den dumma blondinen är väl en klassiker som ofta använts?

    Är den? Jag kanske har förträngt exempel från de senaste åren. Kan du hitta några?

  58. Thomas Says:

    @Ulf T

    En snabb sökning på ”dumb blonde commercial” renderade i följande exempel:








  59. Thomas Says:

    Vet inte varför vissa blev inbäddade och andra inte. Trodde de endast skulle synas som länkar. Jag jobbar inte inom IT-branschen som du märker😉

  60. Ulf T Says:

    @Thomas,

    Ok, onekligen korkade tjejer (dumma blondiner t.o.m.), men i endast två av dem är de ens observerade av män, och dessa män kommunicerar inte någon överlägsen attityd, utan ser bara lite förbryllade ut. Den enda person som visar upp en nedlåtande attityd är servitrisen i första klippet – alltså en kvinna som tycker att en annan kvinna beter sig korkat. Mannen i sista klippet ser mest konfunderad ut.

    Jag skrev:

    Däremot tycker jag inte det är vanligt med reklam där kvinnor utmålas som korkade och omogna och männen samtidigt som mogna och kapabla.

    Det enda ”kapabla” som en man gjorde i dessa klipp var att öppna en dörr (någon kvinna måste ha visat honom tidigare hur det gick till). Dvs ingen man som får glänsa på någon kvinnas bekostnad.😉

  61. Thomas Says:

    @Ulf T

    Jag har väldigt högt i tak vad gäller humor och tolkar de allra flesta könsstereotypa reklamfilmerna som parodier och uppenbara överdrifter. Jag har således väldigt svårt att ta både länkarna jag hittade och Aktivarums lista på allvar.

    Min genomgående känsla är att stereotyperna oftast parodierar över en viss sorts individer som vi alla någon gång har träffat. Egenskaperna som givits individerna i parodin tycker jag oftast inte representerar den verkliga synen på gruppen som individerna representerar i samhället – just på grund av parodins särart.

    Jag är dock öppen för att människor tycker att det ibland är svårt att avgöra huruvida reklamen bör tolkas som en parodi eller inte. Tur då att det går att anmäla och få en ”objektiv” bedömning.😉

  62. Ulf T Says:

    @Thomas,

    Jag tycker nog att man skall ha högt till tak också. Det jag egentligen är emot är att reklam som vänder sig mot vuxna förbjuds när det egentligen inte finns orsak.

    Frågan är om man kan lita på sökningar som ”banned commercial”. Varför t.ex. skulle denna bannas?

  63. Ulf T Says:

    Och denna?

  64. Thomas Says:

    @Ulf T

    ”Det jag egentligen är emot är att reklam som vänder sig mot vuxna förbjuds när det egentligen inte finns orsak.”

    Precis så. Jag skulle personligen inte förbjuda filmerna ovan.

    Ytterligare ett exempel (kanske det mest aktuella) som människor reagerade starkt emot är en av Coops senaste reklamfilmer:

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15681246.ab

    Både män och kvinnor tyckte att den var stötande och sexistisk. Personligen så känner jag igen mig själv något oerhört i stereotypen och tyckte att den var riktigt rolig.

  65. Ulf T Says:

    @Thomas,

    Var det stötande och sexistiskt att en kvinna är ute och vardagshandlar?🙂

  66. Adam Bek Says:

    @Thomas 7.23:
    Artikeln du länkar till var inte den som räknade bilder på kvinnor. Om du tittar längst upp på denna sida hittar du den artikeln som räknade bilder på kvinnor. Titta själv, det är inte så svårt, och den innehåller inte orden ”manshat” eller ”mansförakt” från Per Ströms sida. Andra artiklar gör säkert det, problematisera dem där istället.

  67. Adam Bek Says:

    Tillägg @Thomas:
    OK, jag fattar nu att du vill diskutera det hela på bredare front.

    Som jag begrep en av dina inledande frågor så kändes det mer som att du var ute efter någon slags exakt definition av hur man skall räkna bilder för att det skall betraktas som korrekt vilket kändes extremt överdrivet. Denna artikel (den ovan alltså) tycker jag mest är en humoristisk illustration på ett fenomen som man ser mycket av numera. I många situationer där man på goda grunder förväntar sig en bild på eller text om en man så får man en kvinna. En gång är ingen gång – men tre gånger är en vana. Det är ett mönster i tiden. Per måste kunna ge sådana exempel utan att avkrävas en doktorsavhandling i ämnet.

  68. Thomas Says:

    @Ulf T

    ”Var det stötande och sexistiskt att en kvinna är ute och vardagshandlar?”🙂

    Nja, inte direkt. Jag kunde inte hitta själva filmen, men den går ut på att kvinnan går och letar efter sin man som hon sedan hittar på någon verktygsavdelning. Den är uppbyggd som om hon letar efter ett bortsprunget barn, vilket jag ofta kan liknas vid när jag är ute och handlar med min sambo. Eftersom vi inte delar alla varandras intressen så måste hon ofta leta upp mig eller ringa eftersom jag dröjer mig kvar vid diverse avdelningar.🙂

  69. Thomas Says:

    @Adam Bek

    ”Artikeln du länkar till var inte den som räknade bilder på kvinnor”

    Nej, men artikeln med bilderna är väl i högsta grad en del av samma följetong och torde således kunna återspegla åsikten i den artikeln till vilken jag länkade?

    ”OK, jag fattar nu att du vill diskutera det hela på bredare front.”

    Jag tycker om att vända och vrida på saker och ting ja.

    ”Som jag begrep en av dina inledande frågor så kändes det mer som att du var ute efter någon slags exakt definition av hur man skall räkna bilder för att det skall betraktas som korrekt vilket kändes extremt överdrivet.”

    Då tolkade du mig delvis rätt😉

    Om människor avser att använda bildräkning som ett argument/bevis för jämställdhet/ojämställdhet så kommer jag alltid att avkräva en exakt definition för att kunna bilda mig en uppfattning om den grundläggande ideologin och huruvida slutsatserna är logiskt försvarbara eller ej.

    Min ursprungsfråga var om artikeln skulle ses som sarkastisk vilket Aktivarum svarade tillfredsställande (och väl i det närmaste bifallande) på. Jag tolkade senare ditt inlägg (16:47) angående premisser för undersökningar som att du INTE tolkade artikeln som en humoristisk illustration och följden av detta känner vi nu båda till.😉

    ”En gång är ingen gång – men tre gånger är en vana. Det är ett mönster i tiden. Per måste kunna ge sådana exempel utan att avkrävas en doktorsavhandling i ämnet.”

    Men kommer det att fungera i realiteten om man vill sprida sin ideologi? Människor som skall övertygas kräver allt som oftast belägg för de presenterade teserna och nöjer sig inte alltid med tendenser.

    Pratar vi rent moraliskt så köper jag emellertid teorin.

  70. Adam Bek Says:

    @Thomas:
    Problemet i såväl din ursprungspost som nu är att du verkar vara ute efter att någon annan exakt skall definiera saker och ting åt dig men från din horisont. Som om alla tänker som du.

    Om man räknar bilder skall det hela definieras exakt på något vis (som du fortfarande egentligen aldrig redovisat, du har enbart staplat olika problematiseringar på hög) – och om det däremot skall tolkas sarkastiskt, ja då skall istället det redovisas tydligt, varpå du i slutklämmen på din första post dessutom fastställer att Per antingen kan uppfattas sarkastisk, eller så måste han ha som ”genuin åsikt” att kvinnor inte skall dominera innehållet i en tidning.

    Som om de vore de enda alternativen till tolkning. Som om en definition (hur den nu skall se ut, jag begriper det inte) i ett slag löser upp alla möjligheter till ifrågasättande eller kritik.

    Härmed känner jag att jag börjar upprepa mig och har inget mer att tillägga.

  71. Thomas Says:

    @Adam Bek

    ”Problemet i såväl din ursprungspost som nu är att du verkar vara ute efter att någon annan exakt skall definiera saker och ting åt dig men från din horisont. Som om alla tänker som du.”

    Problemet som jag ser det är snarare att när jag ifrågasätter metoden för undersökningen så får jag till svar att jag själv får lista ut vilka definitioner som är rimliga att göra. Jag vill emellertid INTE utgå ifrån mina subjektiva preferenser (dvs min ”horisont”), utan tvärtom utgå ifrån samma preferenser som den som presenterat undersökningen.

    Om någon räknar äpplen så finns det ingen anledning för mig att räkna päron bara för att jag personligen tycker att päron är godare.

    ”Som om en definition (hur den nu skall se ut, jag begriper det inte) i ett slag löser upp alla möjligheter till ifrågasättande eller kritik”

    Det är precis det motsatta. Just för att kunna kritisera en slutsats på goda grunder så är det i allra högsta grad nödvändigt att känna till vilka definitioner undersökningen utgått ifrån.

    Om en person till exempel utgår ifrån att jämställdhet är 50/50 så kommer ju alla resultat som pekar på motsatsen att vara mer eller mindre ojämställda. Om en annan person menar att jämställdhet istället är 60/40 så kommer denne att dra helt andra slutsatser utifrån samma resultat, men då blir jämförelsen ovidkommande.

    Om en person menar att riktig pasta är makaroner och den andra menar att riktig pasta är spaghetti så har ju båda förvisso rätt utifrån sina subjektiva definitioner, men de kommer sannolikt få det svårt att kunna enas om inte båda istället accepterar att grundreceptet på riktig pasta består av durumvete, ägg och vatten – oavsett slutresultat.

    Målet måste alltså vara att vi tillsammans kommer fram till ett gemensamt förhållningssätt (eller grundrecept för att återknyta till exemplet med pastan) till vad som kan vara rimligt att lyfta fram för att beskriva vad som kan anses vara jämställdhet och då krävs det tydligare definitioner att utgå ifrån.

    ”och om det däremot skall tolkas sarkastiskt, ja då skall istället det redovisas tydligt”

    Möjligtvis gör jag fel när jag förutsätter att bloggen avser att vara en seriös aktör i debatten. Om vissa artiklar är avsedda att vara sarkastiska/satiriska medan andra är seriösa så kan jag absolut se en mening med att förtydliga det ja. Särskilt eftersom jargongen inte alltid blir begriplig för utomstående läsare. Här är ett utmärkt exempel på en tydlig formulering:

    https://genusnytt.wordpress.com/2012/10/29/mediamakten-gar-mot-kraftig-kvinnodominans/#comments

    ”Härmed känner jag att jag börjar upprepa mig och har inget mer att tillägga.”

    Dito😉

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: