Känd författare betecknar män som ”fiende”

by

 

Den etablerade och flera gånger prisbelönta författaren Birgitta Stenberg kallar män för kvinnors ”fiende” i en sändning i Sveriges Radio.

Bakgrunden är att prinsessan Madeleine sa ”tihi” i samband med att hennes förlovning offentliggjordes. Birgitta Stenberg menar att det är kvinnlig underordning. Hon säger i radio, om prinsessans ”tihi”:

Det värsta är att det här är att ställa sig till förfogande för någon som i politiska sammanhang är ens fiende

Programledaren frågar: ”Hur menar du då?”

Jag menar att männen håller på den makt de har skaffat sig gentemot kvinnor. Och det kommer de att fortsätta med så länge de har en möjlighet för den som har makt släpper den inte.

Egentligen är språkbruket häpnadsväckande. Det motsatta könet kallas för ”fiende”. Då har verkligen feminismen spårat ur. Ordet ”fiende” för tankarna till krig. Man undrar, befinner sig Birgitta Stenberg i ett könskrig?

Hör inslaget här (ca 04:20).

För övrigt: Den nya högskoleprovet beskylls för att gynna män. Tack för tipset, Mats! Kommentar: Jag har känslan att så fort män presterar bättre än kvinnor i något sammanhang så ”måste” det bero på att det är någonting som otillbörligt gynnar män. För det kan ju bara inte vara så att män helt enkelt är bättre på ett område.

89 svar to “Känd författare betecknar män som ”fiende””

  1. Nisse Says:

    Det är faktiskt nästan komiskt. När killarna gör bättre ifrån sig så kommer snabbt den reflexmässiga kommentaren att skall det utvärderas och ändras. Och nästan alltid kvinnor som uttalar sig.

    När tjejerna prestera bättre så är det fel på pojkarna och deras ideal.

    Otroligt att det bara kan fortsätta.

  2. Johannes Says:

    Birgitta Stenbergs kommentar viser dessverre tankesettet som råder blant enkelte feminister. Bytt ut menn i sitatet med jøder eller muslimer, så ser man raskt hva slags uttalelse dette er. Denne formen form uttalelser fortjener merkelappen ”kjønnsrasisme”. Menn og kvinner er ikke politiske fiender, ei heller er vi i krig. At denne formen for ytringer får stå uimotsagt i pressen sier en god del om dagens tidsånd og klima.

  3. Erik Says:

    Det är detta som är så sjukt. Att de inte nöjer sig förrän män är kvinnor och kvinnor är män. Alla andra beteendeyttringar ska bort. Fint feminint beteende ska analyseras sönder. Vem som har makten är allt. Jisses.

  4. Lasse Says:

    ”Man undrar, befinner sig Birgitta Stenberg i ett könskrig?”

    Ja det gör hon.

    När man försöker se feminismen med sk. ”helikoptersyn” börjar man skönja ett mönster. Det första man reflekterar över är att man alltid ställer mannen som en motpart alternativt fiende. Vi befinner oss mitt i ett sofistikerat könskrig där feministerna anser männen vara den ”lede fi”.

    Vi får inte vara rädda att verbalt skjuta tillbaka bara man gör det på ett nyanserat sätt.

  5. DrKejs Says:

    Vettig inställning från en av de intervjuade i artikeln om högskoleprovet. Hon kan inte vara feminist.

    ”Tamara Kheiry, som vill bli apotekare, håller med.

    – Män tänker snabbt och kvickt medan kvinnor tänker efter, och just högskoleprovet, på mattedelen, måste man vara snabbtänkt för att hinna gå igenom alla frågor och svara rätt, säger hon.

    Men samtidigt ser hon ingen anledning att ändra provet.

    – Vi tjejer borde kämpa mer och inte bara för att männen är bra ge upp, utan fortsätta och kämpa för att ändra våra resultat. Om männen kan lyckas kan vi också lyckas, säger hon.”

  6. Niko Says:

    Bra att du lyfter detta, Pär!

    Jag reagerar också på journalisternas totala handfallenhet. Är det inte (egentligen) anmärkningsvärt att liksom slentrianmässigt kalla män som grupp för fienden?

    Inga motfrågor ställs, ingen problematisering kring detta alls.

    Och från Stenbergs sida låter det ju nästan som om detta är en etablerad sanning, att det är fullkomligt självklart att detta är den rådande och riktiga uppfattningen (att vi alla skall betrakta män som fienden).

    Det här säger mycket om läget i Sverige 2012. Även om det knappast går en dag utan att liknande uttalanden görs i SVT eller SR.

  7. Liberalen Says:

    Birgitta Stenberg hyser onekligen en påfallande sund, saklig, varm, positiv, kärleksfull, vidsynt och medmänsklig människosyn i sitt eget könskrigiskt, det vill säga, könskommunistiskt infesterade sinne. I det att hon för egen maskin, rakt av, faktiskt betecknar hälften av hela världens alla människor som varandes sin ”fiende”.

    Jag tycker faktiskt lite synd om henne som är så uppfylld av, som lider av ett sådant uppenbart och kategoriskt könshat att hon till och med visar det offentligt.

  8. Bashflak Says:

    Det är väl bara de med halvtaskiga betyg som behöver göra högskoleprovet? Och eftersom pojkar halkar efter i dagens skola så måste de skriva, medan de bästa flickorna inte gör provet. Då blir pojkarnas genomsnitt högre.

  9. Niko Says:

    Om Dagens Nyheters rapportering om högskoleprovet:

    Man utgår ifrån att det är helt i sin ordning att försöka anpassa provets utformning så att det skall passa kvinnor bättre (vilket man också gjort). Nu skriver alltså unga män fortfarande bättre vilket naturligtvis framställs som ett problem i sig. Man har alltså misslyckats med att anpassa provet tillräckligt mycket – så att kvinnor skriver bättre. Nu har man tillsatt en studie som alltså skall komma fram till hur man kan undvika att män skriver bättre på proven.

    Är det någon annan som känner att allt detta liksom försiggår i en parallell verklighet, helt fristående från allt det som brukar kallas för förnuft och hederlighet?

  10. Ulf Andersson Says:

    Förutom att jag tycker att det är ledsamt att
    Birgitta Stenberg anser att männen är kvinnornas fiende,
    tror jag att det på sätt och vis ändå måste kännas rätt befriande
    att kunna skuldbelägga ett helt kön – på grund av att en individ
    från motsatta könet agerat på ett visst sätt.

    Birgitta Stenberg är tyvärr inte ensam om sina
    extrema åsikter om männen. Manshatet (misandrin)
    är allmänt utbredd och accepterad av flertalet
    feminister. En del feminister tar avstånd från de mest
    extrema uttalandena, men det gör varken till eller ifrån.

    Feminismen måste belysas som den hatiska
    ideologin den är. Det finns tyvärr många exempel
    på manshat som kända feminister har uttryckt genom
    åren och som även har uppmärksammats här
    på GenusNytt i blogginlägg.

    Den tidiga feminismen hade influenser från socialismen och kommunismen, och det är antagligen därifrån det kollektivistiska
    skuldbeläggandet av männen kommer.
    Man vägrar att se individen och skyller allt på kollektivet.

    Kollektiv inom den svenska socialismen
    Jämför ”kollektivanslutningen till partiet” (S)
    genom fackligt medlemskap, som upphörde först 1987
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Kollektivanslutning

  11. AV Says:

    Om högskoleprovet och betyg.

    Lärarförbundet visade förra året att skillnaden mellan könen i resultat på nationella prov är betydligt mindre än slutgiltigt kursbetyg. Tjejer har alltså lättare att få höjt betyg när lärarens mer subjektiva bedömning räknas med. Speciellt i t ex svenska där bedömningen är mer subjektiv än i t ex matematik. Ytterligare en förklaring är att skolans metod och bedömningskriterier gynnar tjejer. Högskoleprovet har mindre utrymme för bedömning. Antingen har man rätt eller fel. Hurvida män eller kvinnor gynnas av mer matte osv tänker jag inte ge mig in på. Tycker det är ganska fördomsfullt att tro det skulle gynna kvinnor att ta bort matematikkrav.

    Intressant artikel i dagens Expressen. Förra året fick första kvinnan alla rätt, av sammanlagt 9 personer som klarat det. Hon får frågan “Varför tror du att du är den enda kvinnan som fått alla rätt?” och svarar att hon tycker det är konstigt då tjejer har högre betyg i skolan. Då har man inte förstått hur statistik och fördelning fungerar. Det är vanligt att man blandar ihop ett gruppmedelvärde med resultatet i en undergrupp. Bara för att ett medelvärde skiljer sig mellan storgrupperna betyder det inte att det är samma skillnad i topp och botten. Den manliga populationen har större spridning. Både världens längsta och kortaste personer domineras av män oberoende av att män som grupp är längre än kvinnor. Bland de som endast har ett fåtal fel dominerar män, liksom bland de som endast skulle ha ett fåtal rätt (om de ens skrev). Att det mest är män i den yttersta extremen och lilla grupp som har alla rätt är fullt logiskt.

    http://www.expressen.se/nyheter/nio-personer-med-alla-ratt-pa-hogskoleprovet/

  12. carpe diem Says:

    Jag undrar om journalisterna är handfallna……. Tror dom flesta journalister i dag är feminister,kanske dags att byta ut stora delar av journalistkåren,till folk som kan göra sitt jobb ordentligt utan feministiska ideer.

  13. Anton Says:

    Jag tycker det är intressant att få en inblick i den feministiska tankevärlden.
    Jag har svårt att tro att vanliga vettiga kvinnor ser sina sönder,äkta makar,bröder,pojkvänner som politiska fiender som ska bekämpas med ojusta medel.
    Någon skrev att feministerna faller på eget grepp och Birgitta Stenberg gör här ett rejält självmål.

  14. Bashflak Says:

    Vad har Birgitta Stenberg för människosyn, om en ung nyförlovad persons käresta betraktas som fiende?

    Och sen kommer hon med en fånig förklaring där hon tror att en okänd utlänning har mer makt än en kunglig familjemedlem.

  15. JD Says:

    Bor Stenberg i ett område där det finns många barn?
    Har Birgitta Stenberg barnbarn av pojkkön som hon får sitta barnvakt åt?
    Jag skulle starkt rekommendera dem att hyra skaffa en annan barnvakt i så fall.

    Räknar man Män som fiende så vet man inte hur pojkar uppfattas av dessa människor!

  16. JD Says:

    Nej! Jag tycker inte att frågorna är obefogade!

  17. Jämställdhetsfeministern Says:

    Nu blir jag upprörd!

    Hur kan någon invända mot konstaterandet att män har skaffat sig makt gentemot kvinnor och är kvinnors fiender? Så är det ju.

    Och det är ju absurt att ifrågasätta att när män når bättre resultat än kvinnor, så är det orättvist och beror det på att kvinnor missgynnas och förtrycks. Feministisk forskning har ju tydligt visat att män och kvinnor är exakt likadana. Och då måste ju kvinnor alltid få bättre resultat än män! Det förstår ju vem som helst.

  18. Jämställdhetsfeministern Says:

    Birgitta Stenberg har också rätt i att alla män på jorden har mer makt än prinsessorna i svenska kungafamiljen. Könsmaktsordningen. Män tvingar kvinnor att säga ”tihi” som ett tecken på underkastelse. Så är det. Det har feministisk forskning visat.

  19. Ulf Andersson Says:

    http://www.dads-r-us.se/2012/10/26/man-ar-kvinnors-fiender-enligt-birgitta-stenberg/

  20. Niko Says:

    Jämställdhetsfeministern:

    Du är bäst. Du gör allt detta uthärdligt:)

  21. ParStrom Says:

    Jämställdhetsfeministern for president!

  22. ParStrom Says:

    @Bashflak:
    Jag strök ett ord i din kommentar. Du anar säkert vilket.

  23. joeytruelove Says:

    Bäst man passar sig om Jämställdhetsfeministern låter känslorna dra iväg med denne och göra denne ”upprörd”. *lol* ”Feministiskt forskning” låter som man forskar mot ett givet resultat och att dessa säkert skulle hävda att jorden visst är platt, i vart fall relativt platt, om det skulle fylla något syfte för dessa.

    För övrigt är benämningen ”fiende” något man tar till om man vill visa att man hatar en person eller en grupp. ”Hat” betyder att man bestämt sig för att man inte kan relatera till denna individ eller grupp. Bristen är alltså Birgitta Stenbergs och inte männens, eftersom det är hon som gett upp viljan att försöka förstå.

    Jag finner det intressant när betydande personligheter, vilka ofta gör och tar sig för bra saker, tas på lika stort allvar och hyllas när de faktiskt brister i sitt beteende och frivilligt och egenmäktigt gör sak av sin dåliga inställning. *gäsp*

  24. Walle Says:

    Ett litet tihi kan ju undslippa ett lillasyskon, inte på grund i första hand av kön, utan lika gärna som en referens till sin plats syskonskaran. Liten o söt hela livet. När det gäller Madde har hon väl visat prov på lillasyskonmentalitet förut (alltså :lätt ansvarslös – men kompencera med charm- och intensitet). Har svårt att se Kronprinsessan spontantihia mot Hertig Daniel.

  25. Niko Says:

    Vi pratar ibland om detta med språk och hur vi och feminister uttrycker oss.

    Jag tycker att ett annat exempel, som de flesta här säkert känner till, finns i samband med SCUM-debatterna.

    Nu vill jag inte driva in detta till SCUM (det lär komma fler debatter kopplade till Solanas), men jag minns och blev väldigt illa berörd av Sara Stridsbergs recension (eller var det förordet i den svenska översättningen?).

    Hon skriver att ”det värmer i f…an” när hon läser dessa föreställningar om att utrota det manliga könet från jordens yta.

    För mig är detta från början obegripligt. Hur kan en författare (Stridsberg) hyllas i media och lyftas upp till skyarna med en sådan människosyn?

    Att det värmer i könet, när man föreställer sig våld och mördande…, det är liksom helt vansinnigt. Det hör hemma bland ”the criminally insane”.

    Men i Sverige hyllas detta. Kultursida efter kultursida gillar Stridsbergs arbete och gärning och ingen ifrågasätter hennes uttalanden…

    När man har avkodat och förstått radikalfeminismens mål och syfte är detta inte konstigt längre, men det blir viktigt att förstå hur motståndaren tänker.

  26. Oscar Says:

    Hur hemskt man än kan tycka att Birgitta Stenbergs uttalande är så är det faktiskt bra att feminismen visar sitt rätta ansikte då och då. Det gör att fler och fler ser vad feminismen egentligen står för – och det är som synes inte jämställdhet och lika värde mellan könen.

  27. Urban Says:

    Är man radikaljämställdist om man tycker att män som ligger med kvinnor är könsförrädare?!

  28. dolf Says:

    @Urban
    Nä, man är korkad.

  29. Biologist? Says:

    Män vet hur man går in för något, och män som skriver hp är kanske ännu mer drivna än andra män. Där tror jag förklaringen finns till de bättre resultaten.

  30. Lase Says:

    Nej du är radikalmaskulist, jämställdister slåss inte mot något kön bara mot en ideologi. Feminism är en ideologi och inte ett kön, faktum är att flertalet kvinnor i det här landet avskriver sig radikalfeminismen, i en engelsk undersökning nyligen visade det sig att endast 1 av 10 unga kvinnor identifierar sig som feminister i Storbrittanien. Förmodligen är siffrorna högre i Sverige men utanför södermalm når det knappast upp i ens 20 %

  31. Ulf Andersson Says:

    @ Oscar
    ”Hur hemskt man än kan tycka att Birgitta Stenbergs uttalande är så är det faktiskt bra att feminismen visar sitt rätta ansikte då och då.”

    Absolut! Håller med dig.
    Tyvärr ser aldrig merparten av befolkningen i Sverige
    feminismens rätta ansikte i sin mest destruktiva form –
    eftersom de flesta lyckas att separera utan
    långdragna och smutsiga vårdnadstvister .

    När jag träffade utredarna från socialtjänsten blev jag
    chockad över hur mycket manshat som kunde
    rymmas i två stycken socialsekreterare.

    Socialtjänsten och universiteten blir lite som
    skyddade verkstäder (Samhall kallades tidigare för
    ”Skyddade Verkstäderna”)
    http://www.samhall.se/Om-Samhall/Vart-uppdrag/
    för de värsta manshatarna.

    Jag har funktionsnedsättningen Aspergers Syndrom,
    men jag anser att manshat också måste vara
    någon form av funktionsnedsättning/funktionshinder.

  32. Niko Says:

    Urban:

    haha, bra att vi behåller humorn…

  33. Niko Says:

    Ulf Andersson:

    Bra att du berättar!

  34. Ulf Andersson Says:

    Tack Niko!

    Jag vill bara tillägga att en funktionsnedsättning är just det,
    det vill säga, en funktionsnedsättning är ingen ursäkt
    för ett beteende – det är en förklaring till människors
    agerande och hur man uttrycker sig.

    Har hört att de som har Aspergers Syndrom har ett oerhört starkt rättspatos – vilket givetvis inte stämmer in på alla:
    https://genusnytt.wordpress.com/2010/12/21/feminist-kallar-mig-jakla-pucko/

    Hanna Fridén påstår att hon har Aspergers Syndrom.

  35. Joakim Steneberg Says:

    Har lyssnat lite på slutet, helfnoskigt!

    Pinsamt, och de rätt lama programledarna. BS babblar om att ”det här inte tar slut, att kvinnor behagar”.
    När skall DETTA ta slut, när skall någon säga emot tydligt!!!? (Den kvinnliga försökte lite krystat…)

    Doris Lessing, du som är snäppet över denna kvinna, litterärt, intellektuellt, moraliskt.
    Var är du?

  36. Johan Says:

    Bilder talar ju också. En del tycker att de säger mer än tusen ord:

    http://miabellelind.blogspot.se/2012/10/birgitta-stenberg.html

  37. Robin Says:

    Tack för din åsikt, Birgitta! Såna som du är några av jämställdismens bästa förkämpar.

    Jag tror för min del att SCUM-debatten 2011 sammanföll med ”Peak manshat” i Sverige. Birgitta är en del av efterskalvet och inom några år kommer manshat att vara lika ”ute” som kvinnohat och homofobi.

    Feminismen har ett tidsmässigt försprång med att sprida kvinnofrågor. I takt med att kännedomen om mansfrågor ökar (via bloggar, böcker, vissa journalister och kanske rentav vissa politiker), påeldat av manshatiska uppkast som Birgittas, kommer manshatet snart att marginaliseras. Håll ut och håll ställningarna!

  38. Shastra Says:

    Birgitta Stenbergs ärlighet är uppfriskande. Hon säger rent ut att alla vi män är hennes fiender, det gör det ju så mycket enklare att förhålla sig till henne: i och med att hon betraktar mig som sin fiende så betraktar jag därmed automatiskt henne som min fiende.

    Det är betydligt mer komplicerat att hantera de manshatare som oärligt påstår att de inte alls hatar män, att ”alla vinner på feminism” o.s.v.

  39. lavazza1891 Says:

    Män som ligger med kvinnor är sällan könsförrädare, men många av dem tar stora risker och ger stor makt till kvinnor för att få ligga, och många av dem skadar andra män i sin kamp för att få ligga.

    Män i celibat och bögar tar inga sådana risker och ger inte kvinnor makt lika ofta. Och om de skadar andra män är det inte för att få knulla.

  40. ParStrom Says:

    @Urban 17:07
    Lätt för dig att säga, du som är bög 🙂

  41. Urban Says:

    @Pär, politisk bög om jag får be🙂

  42. Benny M Says:

    Det är upprörande att killars bättre prestationer alltid måste problematiseras och ”rättas till”. Att tjejer från början får bättre betyg än killar är inget problem utan killarnas eget fel. Högskoleprovet kallas även för ”den andra chansen” till att bli antagen till en högskoleutbildning. Skall det då anpassas så att den kvinnliga övervikten blir ännu större – vilket resultatet av en provjustering blir?
    En annan aspekt är också att högskoleprovsresultatet möjligen även kan tydliggöra betygsdiskrimineringen av killar i ämnet matematik.

  43. Joseph Caux Says:

    Det som är riktigt problematiskt är ju att Birgitta Stenberg varken är ond eller dum. Dessutom har hon skrivit några riktigt bra böcker. Jag har pratat med henne några minuter i samband med att jag köpte en av hennes romaner och hon var lågmäld och trevlig. En vanlig människa.
    Tyvärr (för annars hade allting varit mycket enklare) tror jag att feminister i allmänhet inte är vare sig ondskefulla (typ Schyman) eller blåsta (typ Borgström). I stället tror jag att de allra flesta är offer för tidsandan; steg för steg har gränserna flyttats och många har bara glidit med. Visst är tyskarna jobbiga när de går upp halv sex på semestern och lägger ut sina handdukar på solstolarna vid poolen men ingen tror väl på allvar att de är en sämre sorts människor än engelsmän och svenskar? Ändå hittade de en syndabock i juden och röstade fram Hitler för 80 år sedan.
    Och ungefär samma med feministerna och deras syndabock (inga jämförelser med tyskt trettiotal i övrigt, naturligtvis): långsamt blir idéerna mer och mer extrema, och till slut kan man på allvar argumentera för mansskatt och könsbestämd olikhet inför lagen. Och de feministiska männen är som grodorna som till slut blir kokta i ett vatten som från början hade en alldeles lagom temperatur.
    Innan någon skäller ut mig vill jag poängtera att jag inte alls tycker att det är en bra idé av Stenbergskan att utse halva befolkningen till den andra halvans fiende.

  44. Niko Says:

    Shastra:

    Jag tror att du dessvärre måste räkna med att alla de radikalfeminister du möter, som håller fasaden snygg utåt, faktiskt delar Stenbergs uppfattning om vad som borde göras med männen (fienden).

    Vi måste sluta vara så här naiva.

    Robin:

    Tyvärr är jag inte lika optimistisk som du. Jag hoppas i och för sig men tror faktiskt inte att detta kommer att avta på många år. Allt för mycket pekar på att det tvärtom kommer att intensifieras – och jag tror att peaken kommer snart under 2013 – 14. Då kommer det inte att finnas en statlig arbetsplats, en universitetsutbildning, en mediakanal kvar, som totalt domineras av kvinnor (och en del män) med feministisk ambition och målsättning.

    Och då… kommer kanske också resten av folket att vakna. Ja, det är min ödmjuka gissning.

  45. Niko Says:

    Rättelse:

    Då kommer det inte att finnas en statlig arbetsplats, en universitetsutbildning, en mediakanal kvar, som INTE totalt domineras av kvinnor (och en del män) med feministisk ambition och målsättning.

  46. Jörgen Says:

    Jag har lagt märke till att på bröllop och äktenskapsfoton ser alltid kvinnan lite gladare ut än mannen. Evolutionärt, historiskt sett och således även idag har mannen och kvinnan olika intresse av äktenskap. Kvinnan vill skaffa sig försäkring om att mannen tar ansvar inför och efter ev kommande barn (oavsett om sådana tänker skaffas eller inte). Dna-test och tvingande försörjningsplikt är enligt nuvarande lagstiftning mer än tillräckligt för kvinnan i relation till vad hon för i världen uppnådde genom giftemål. Mannen vill försäkra sig att endast han kan vara biologisk pappa inför och efter ev kommande barn. Feminismen ställer inte detta som ett självklart moraliskt krav, snarare tvärtom. Kanske bottnar familjebrott och många kvinnomord i enögd feministisk och skev lagstiftning. Kanske skulle samhället blivit bättre om även mäns problem blivit diskuterade, förstådda, erkända och kvinnor upplysta däri. Ingen lag eller myndighet ställer sig idag på männens sida och ingen vågar ställa de svåra frågorna rakt ut. Vilket mervärde ger äktenskapet en man? Är det konstigt att män många gånger känner sig hopplöst kränkta och svenska kvinnor lika oförstående? Vad tänker samhället göra för att även män ska ånjuta trygghet och en bättre tillvaro? Dessa frågor borde bla Eva Rusz ställa sig inför kommande program.

  47. Joakim Steneberg Says:

    Jörgen, javisst. När det gäller leenden, så har det av feminismen tolkats som ”kvinnlig underkastelse” (!). Och kolla Reinfeldt, han ler nästan aldrig…?

  48. Jörgen Says:

    Klartext: Jag är övertygad om att lagar som bla brottsliggör kvinnan att försöka eller föda oäkta barn i etablerade relationer avsevärt skulle minska mäns tendenser till våld.

  49. Anders Senior Says:

    Klart att män är fienden i deras ögon;

    Analyserar man feminismen visar det sig nämligen att feminism= samma totalitära kommunism som den alltid varit, med uttalade (statens) fiender, lysenkoism, zampolit och hela köret, de har bara döpt om det till ”feministisk forskning” och ”genuspedagog” etc…… Samma diktatoriska skit i ny förpackning. De har sakta smygit in sina åsikter i tidningar och media, men nu börjar de ha lite för bråttom, så nu börjar det lysa igenom.

    De har ju dessutom blivit totalt fartblinda i sina ruttna åsikter, argument (idiotkommentarer) som,

    ”Vi tycker att diskriminering av en grupp är nödvändig för att förhindra diskriminering av en (annan) grupp” är ju vardagsmat från dessa..

    -Visst tryck ner alla fiender, dvs oliktänkande, och ta ifrån dem all makt. Nästa steg? Gulag?

    Eller

    ”Vi tycker det är bra med genuspedagoger (zampolit) i våra dagis och skolor, så barnen lär sig att tänka (de rätta åsikterna) genusneutralt (som en god kommunist)”

    Samt

    ”Vi vill dessutom inte att könet (klassen) skall styra hur vi bemöts, så vi tycker att vi skall införa ordet hen (kamrat) istället….

    ”Och vi vill ha könsneutrala kläder (kommunist-kina någon? Mörkblå arbetarkläder åt alla) för att de inte skall tvingas in i en könsroll (klass)….

    Javisst ja, höll på att glömma

    ”Vår feministiska forskning (lysenkoism) visar att patriarkatet (klassamhället) är roten till allt ont och bör dekonstrueras (upplösas)….

    Och vi sitter framför tidningar och tv och tuggar i oss skiten utan att reflektera….

    Jag kommer ihåg i slutet på 70-talet när de första satellitsändningarna tilläts i Sverige; i de kommunala hyreshusen i min hemkommun fick man bara tillgång till de ryska propagandasändningarna….

    Dags att vakna Sverige!

    Dags att stänga av den statliga propaganda tv´n och slopa våra Pravda tidningar, dags att vakna upp ur propaganda-sömnen och börja tänka själv(ständigt) istället!

    Var är våra socialdemokratiska politiker som var på studieresor i DDR i tid och otid för att forma vår Svenska skola?
    Sitter de kvar eller har de avgått?
    Har de plötsligt bytt politisk åsikt i samma ögonblick som muren föll?
    Vart tog kommunisterna vägen när muren föll tror ni?
    Tror ni verkligen att åsikterna blev annorlunda för att K-et försvann ur VPK?
    Tror ni Gudrun Schyman har gjort avbön från sina kommunistiska tankebanor för att hon istället startade upp F!?
    Vart sitter alla revolutionära KPLMr människor idag?
    Ändrade de politisk ståndpunkt bara för att muren föll 1989?
    Tror ni att alla IM-agenter som verkade i sverige plötsligt inte längre är övertygade kommunister bara för att deras uppdragsgivare tappade makten?
    Nej, det är hög tid att ställa krav på att öppna Rozenholz kartoteket och på allvar forska och granska STASI´s register och den politiska påverkan deras f.d. IM-agenter har i Sverige, och vart dessa agenter nu befinner sig i samhällspositionerna. Hur många vänstervridna journalister och statsmän har inte varit i forna östtyskland på ”studieresor” och ”vänortsbesök” o dylikt. Dags att börja ställa saker tillrätta i denna sista Sovjetiska utposten som Sverige utgör…

  50. Anders Senior Says:

    Och Ja, jag vet att jag jämför med en -ism, precis som förra inlägget gick ut på att man inte skulle göra, men om ni kollar på dessa feministiska uttalanden, och vad de verkligen innebär, så är det ju ingen tvekan om saken!
    Det är ingen jämförelse mellan två olika företeelser, det ÄR SAMMA företeelser!

    För att försöka uttrycka mig lite liknande (min hjälte) jämställdhetsfeministern:

    Ser man inte det är man redan indoktrinerad och förlorad!

  51. Anders Senior Says:

    Kalla det kommunism, feminism, kollektivism, socialkonstruktivism, eller vad ni vill, olika ord, samma principer, samma metoder, det går bara ut på en sak: att göra dig som individ foglig, att du skall ta skiten och svälja. Att du skall låta dig styras.

  52. Jörgen Says:

    Jag tror inte att svensk feminism direkt beror på kommunism utan en mix av tre faktorer där även ridderlighet och kapitalism ingår. Detta har tagit sig uttryck i ett nästan allsmäktigt manshat som spinner vidare av sig själv.

    1. Försök till relationsbrott eller handling att jämställa med detta 2-6 ärs fängelse.
    2. Relationssbrott 6-10 års fängelse.
    3. Otillbörligt sexuellt maktutnyttjande böter-6 månaders fängelse.

    Det brottsliga ska ligga i försöket (punkt1) eller fullföljandet av otillbörlig graviditet (punkt2). Utnyttjande av sexuell makt (punkt3) i annat syfte än endast sexuell njutning. En ensamstående kvinna kan således inte begå brott 1 eller 2 och en man inte något av dem. Likgiltighetsuppsåt kan finnas i alla fall utom faktisk våldtäkt.

  53. Robin Says:

    Jörgen: Varför kräva nya orealistiska lagar? Det kommer ju knappast att hända. Är det inte bättre att jobba för att de befintliga lagarna blir neutrala med avseende på kön?

    Till ämnet igen:

    Jag testade med transgenus-motorn på texten. Intervjupersonen framstår då som en konspiratorisk rasist som ser invandrarna som fienden:

    “Det värsta är att det här är att ställa sig till förfogande för någon som i politiska sammanhang är ens fiende“

    Programledaren frågar: “Hur menar du då?”

    “Jag menar att invandrarna håller på den makt de har skaffat sig gentemot svenskar. Och det kommer de att fortsätta med så länge de har en möjlighet för den som har makt släpper den inte.“

  54. Robin Says:

    Niko: Vi får väl se!

  55. Anders Senior Says:

    @Jörgen

    Så du vill att staten skall gå in och styra upp och bestämma hur vi skall knulla?
    Var är ditt eget ansvar att se till att inte göra någon på tjocken/bli på tjocken?

    Du är värre totalitär än feministerna!

    Dessutom är skillnaden mellan kommunism och kapitalism mindre än du tror: När den rikaste kapitalisten till sist köpt upp alla konkurrenter, när han har köpt upp polisväsendet, när han köpt upp alla banker, när han privatiserat och köpt upp polisen, när han privatiserat och köpt upp militären, när han privatiserat och köpt upp (tagit kontrollen över) alla instanser med makt och inflytande, vem är det då som enhälligt bestämmer, vem är det då som är staten? Det kan lika gärna kallas president som VD, olika ord, samma sak. Styrelse eller regering. Riksdag eller företagsstämma. Olika ors, samma sak…..

    Den enda skillnaden en kommuniststat gör är att den skyndar på processen.

    Rent nyfiket förresten, vilken är den tredje faktorn utöver ridderlighet och kapitalism?

  56. Anders Senior Says:

    @Robin

    “Jag menar att invandrarna håller på den makt de har skaffat sig gentemot svenskar. Och det kommer de att fortsätta med så länge de har en möjlighet för den som har makt släpper den inte.“

    Ja, det är precis vad det handlar om: olika argument och metoder för att tillskansa sig makt. Vare sig det är kommunism, feminism, kapitalism, eller någon annan -ism.

    Det är människor det handlar om, och det är ett mänskligt drag att vilja ha makten. Frågan är bara vilket retoriskt knep du använder dig av för att försöka få den.

  57. Torstensson Says:

    @jörgen

    Dina uttalanden är sjuka. Ingen jämställdist ställer upp på det. Du kan istället se till att inte knulla andra killars flickvänner. Jag personligen skulle aldrig få för mig att knulla en annan mans tjej. Tyvärr finns det en hel drös med män som jättegärna saboterar andra personers förhållanden. Killar har aldrig sammarbetat i dessa saker och kommer tråkigt nog inte göra det. Men jag kan säga att jag kommer aldrig knulla med någons tjej. Det är så jävla lågt. Lite brotherhood i den saken är jag helt med på men inte att straffa någon rättsligt eller liknande.

  58. Torstensson Says:

    Folk som klagar på tjejer som är otrogna har naturligtvis min sympati så sätt att det är oacceptabelt att vara otrogen, men jag hade hatat den killen som hon låg med minst lika mycket. Precis som man i yngre dagar (vi hade det innan jag stack utomlands) en sorts kod att man raggar inte på polarnas ragg, så borde, tycker jag, män respektera andra män genom att inte ligga med någon annans flickvän.

  59. Anders Senior Says:

    @Jörgen

    Det finns redan idag fungerande metoder att reglera dina ”relationsbrott”. Äktenskapsförord/samboavtal kallas det.

    Skillnaden är att det är du eller en av dig anlitad privatdetektiv som får bevisa att brottet sker, istället för att en statlig polis skall spränga dörren in till sängkammaren….

    ”Hmm, jag tror minsann försök till relationsbrott”
    ”-Men konstapeln, vi är faktiskt..”
    ”-Spara det till rätten grabben, dra ut den! NU!
    annars blir det elpistolen!”
    -”Men”
    ”Inga men, ut med den bara! -Och du bruden ligger still! Annars tar jag fram batongen!”

    ”Jaha, ingen kondom heller! Ja då blir det dessutom böter för försök till otillbörlig graviditet! Du bruden, äter du p-piller förresten, annars får du också böter för försök till dito.”

    Gäller nog att inte polisen själv kommer för nära med batongen, då kanske han själv åker dit för medhjälp!!😀

    Fan Jörgen, det här är ju humor på hög nivå!

    Ett par frågor om dina ”relationsbrott”:

    Skall polisen stå i våra sovrum och kontrollera att vi knullar rätt, på samma sätt som de står vid våra vägar och kontrollerar att vi kör lagligt?

    Hur har du tänkt dig att man skall se till att lagen om relationsbrott efterlevs?

    Skall polisen patrullera på krogen och granska äktenskapsbevis?

  60. Jörgen Says:

    Det är kvinnans kropp och endast hon som kan eller har möjlighet att försöka bli gravid, därav ett ansvar. ”Så du vill att staten skall gå in och styra upp och bestämma hur vi skall knulla?” Anders Senior skriver ”vi” som om han vore kvinna. Endast det direkta brottsoffret ska kunna polisanmäla dessa sexuella övergrepp. Vanlig bevisbörda i domstol ska råda. Självklart är vissa gärningar som inte idag är lagstiftade brottliga. Brott ska bestraffas. Öppna relationer och äktenskap ska kunna förekomma och vara lika accepterade som idag men under förutsättning att det då var både kvinnan och mannens önskan.

  61. Linn Says:

    ”Hon fnissar omedvetet. Precis som alla andra kvinnor” för att behaga eller vad författaren påstår. Jag blir som tjej förolämpad! Jag har ingen lust att höra av en minst 40 år äldre kvinna vad jag gör och varför jag gör det!

  62. JD Says:

    @Joseph caux

    Väl skrivet!
    Dessutom , tillsammans med att gränserna har förskjutits så har feminismen lyckats få makt inom juridik, media, universitet och politik tack vare några få personers skickliga infiltrering inom dessa områden. En makt som man vill behålla samtidigt som man har makten och medlen för att kunna behålla den.
    Feminismen har lyckats genomföra en statskupp i Sverige.

  63. Anders Senior Says:

    @Jörgen

    Ditt sjuka troll!

    ”Det är kvinnans kropp och endast hon som kan eller har möjlighet att försöka bli gravid, därav ett ansvar.”

    ”Endast det direkta brottsoffret”😀

    ”Konstapeln, jag lovar! Det var HON som stack in den.
    Jag försökte dra ut den hela tiden, men hon tryckte in den igen hela tiden! Ända tills jag kom!”😀

    Jag skriver vi, för att det mig veterligen måste till en man (med lite stake dessutom) för att en ”otillbörlig graviditet” skall kunna komma på tal…

    Mig veterligen finns det bara en omtalad jungfrufödsel i historien, och den tror jag inte alls på!
    Alla som säger att Jesus hade talets gåva: Ni skulle ha varit med när hans morsa förklarade hur hon blev gravid!!😀

    Kan du svara på min fråga om hur polisen skall se till att lagen om relationsbrott efterlevs?

    Kan du svara på vilka kriterier skall gälla som ”försök till”?
    Kramar?
    Hångel?
    Avbrutet samlag?

    Skall polisen stå i våra sovrum och kontrollera att vi knullar rätt, på samma sätt som de står vid våra vägar och kontrollerar att vi kör lagligt?

    Skall polisen patrullera på krogen och granska äktenskapsbevis?

    Du svamlar!

    Men jag måste ändå tacka dig för kvällens bästa humor!

    Nu skall jag gå och lägga mig, och hoppas att min fru utsätter mig för ett ”Otillbörligt sexuellt maktutnyttjande” jag vet att hon ligger och lurar på mig i sängen….😉

    God natt Jörgen, sov gott.

    Akta dig för trollmor!

  64. michael Says:

    Det måste vara jobbigt att vara feminist där ett tihi gör en sömnlös och utan ro.
    Men den vetskapen gör att jag fnissar ett tihi av lite skämmig skadeglädje.

  65. Grrblt Says:

    @ParStrom 19:42

  66. Torstensson Says:

    Grrblt

    Jag stödjer killen i videon ! hahaha..så jäkla bra. Kan vi få Pär att kyssa en bög på ett gayställe och sen få Pär själv att lägga upp bilden på genusnytt så kommer hbtq-bögarna att valfärda hit och det vore bra.

    Jag är seriöst med det. Vi måste vinna hit bögarna.

  67. Adam Bek Says:

    @Ulf Andersson:
    Apropå media-Aspberger. Jag har hört en del mediapersoner påstå att de har Aspeberger. Jag har själv en vän med diagnosen. När jag jämför honom med mediamänniskorna säger min instinkt att det nog mest är hittepå från mediamänniskornas sida. Aspberger har haft en viss hipphetskvot sedan ett par Hollywoodrullar.
    Stor skepsis rekommenderas.

  68. Elitfeministerna av Susanna Popova – Del 1 Kvoteringsivrarna « Aktivarum Says:

    […] Genusnytt: Birgitta Stenberg kallar män för “kvinnors fiende” […]

  69. Jörgen Says:

    På samma sätt som att polisen inte står i våra sängkammare och kontrollerar om våldtäkt eller inte begås ska ingen således heller göra det i något annat fall. Du förlöjligar en seriös och viktig samhällsfråga. Sexuell otrohet inom tex äktenskapet är ett biologiskt mord på mannen, som förtjänar att bekämpas med alla medel om vi menar allvar med få slut på relationsvåld och mord. Vart gränsen går är en fråga för lagstiftning och praxis men de flesta kan nog hålla med om att lagöverträdelse börjar när kvinnans könsorgan involveras eller annan handling där detta lika bra kunde ha skett. När ett samboförhållande eller ett seriöst äktenskap inleds ska samhället ställa sig bakom båda parters intressen. Önskas öppet äktenskap så är detta inget hinder under förutsättning som ovan, att kvinnan och mannen är överens. Äktenskap ska i juridisk mening kunna upplösas retroaktiv ifall brott begås.

    Min uppskattning är att samhället kan minska både misshandel och kvinnomord med hällften bara genom att diskutera frågan och våga se verkligheten. Genom lagstiftning kanske med bortåt 90 %

    ”Varför kräva nya orealistiska lagar?”. De handlar knappast om orealistiska lagar utan om sunt förnuft i ett enögt samhällsklimat. Om man uppsåtligt skadar en annan människa genom tex våld eller sex så ska man också straffas för det. Jag tycker det säger sig självt.

  70. Jörgen Says:

    Torstensson: Det förutsätter att killen som gör så vet om att hon har en annan kille eller kanske make. I sådant fall tycker jag båda i sitt beteende är brottsliga. Men eftersom det sexuella ansvaret i egentlig mening aldrig kan bli någon annan än kvinnans tror jag inte att någon ytterligare lag behövs.

  71. lavazza1891 Says:

    Angående otrohet: Vi har fått den konstiga situationen att kvinnors föredragna form av promiskuitet (seriell monogami) uppfattas som moraliskt neutral eller till och med moralisk, medan mäns föredragna form av promiskuitet (harem) anses som moraliskt förkastlig.

    För att trohet ska kunna leda till livslånga förhållanden, måste trohet innefatta att man har sex med sin partner när denne önskar det och att man inte vill ha möjligheten att kunna ersätta denne med någon annan.

  72. Charlie Says:

    Jag skulle vilja se statistik angående utlösande orsaker till mord och våld mot kvinnor. Jag kan gissa att de flesta beror på framkallad svartsjuka, säkerligen inte sällan av feminism-troende och oförstående kvinnor. Sorgligt att liv och resurser går till spillo utan att någon ställer sig frågan varför och vad kan vi göra åt det. Det är skam. Kanske heter mördaren och fängelsevakten feminism.

  73. Kauko Issakainen Says:

    Stenberg har tagit Valerie Solanas SCUM-manifest på bokstavligt allvar och menar att män är ”biologisk olycka och borde utrotas”?

    Så enkelt är feminismens budskap och går ej att ta miste på !

  74. hereticisright Says:

    Det som är fel i Birgitta Stenberg affären är att hennes åsikt överhuvudtaget uppmärksammas. Vi vet alla att det beror på statsradions urartning.
    Birgitta Stenberg levererade sin sjuka kommentar därför att tillfället gavs! Det här är vad hon tänker. Det visste de som frågade henne innan de frågade.
    Utfrågaren hoppades att Birgitta Stenberg skulle leverera något hatiskt i sitt program och det gjorde hon med råge.

  75. Joakim Steneberg Says:

    Stenberg och Sveland spelar väl i samma dimension och är säkert överens, eller låtsas vara det? ”För den goda sakens skull”. Man undrar vad mer ”sansade” feminister tycker innerst inne?
    Eller ändamålet helgar medlen för dem alla, därför håller de tyst?
    Inga offentliga stöd- eller mottkommentarer än? Hovet?
    Nivån är väl nu sådan att det borde vara dags för någon ny ”Sigmund Freud” att ta sig an (extrem)feminismen…

  76. Urban Says:

    @Torstensson, vi får starta ett jämställdistiskt hbtq-nätverk där vita, medelålders heterosexuella män är särskilt välkomna för omprogrammering. Filmen Nakenlekar (se ovan) blir obligatoriskt work shop-material.

    Fast det kanske inte behövs; med feminismens frammarsch i vårt land kommer det snart inte finnas några straighta män att omprogrammera! För oss bögar så är det vinna-vinna hur man än vänder och vrider på det..🙂

  77. John Nilsson Says:

    Anders Senior säger, 26 oktober 2012 kl. 22:39:

    ”Dessutom är skillnaden mellan kommunism och kapitalism mindre än du tror: När den rikaste kapitalisten till sist köpt upp alla konkurrenter, när han har köpt upp polisväsendet, när han köpt upp alla banker, när han privatiserat och köpt upp polisen, när han privatiserat och köpt upp militären, när han privatiserat och köpt upp (tagit kontrollen över) alla instanser med makt och inflytande, vem är det då som enhälligt bestämmer, vem är det då som är staten? Det kan lika gärna kallas president som VD, olika ord, samma sak. Styrelse eller regering. Riksdag eller företagsstämma. Olika ors, samma sak…..”

    Bra synpunkt och något som dogmatiska privatiseringsivrare sällan tar hänsyn till eller låtsas om. Erich Fromm, som företrädde en humanistisk socialism ”av frihetlig karaktär” (enligt svenska Wikipedia), ser också likheter mellan kapitalism och kommunism och skriver i ”The Sane Society”:

    ”In the development of both capitalism and communism, as we visualize them in the next fifty or a hundred years, the processes that encourage human alienation will continue. Both systems are developing into managerial societies, their inhabitants well fed, well clad, having their wishes satisfied, and not having wishes that cannot be satisfied. Men are increasingly automatons, who make machines which act like men and produce men who act like machines; there reason deteriorates while their intelligence rises, thus creating the dangerous situation of equipping man with the greatest material power without the wisdom to use it.”

    Erich Fromm var också för kvinnors frigörelse, men skriver ändå i ”The Art of Loving”:

    ”Just as modern mass production requires the standardization of commodities, so the social process requires standardization of man, and this standardization is called equality.”

    En intressant formulering från någon som väl får anses höra hemma på vänsterkanten och som förespråkar kvinnors frigörelse, tycker jag. Det verkar mera som att Fromm säger att jämlikheten eller jämställdheten drivs fram av samhällsutvecklingen, som en nödvändighet, snarare än att det handlar om en frigörelseprocess. Men kanske ska man läsa mer i vilket sammanhang denna formulering finns, och kanske är det så att samhällsutvecklingen skapar både möjligheter för och krav på jämställdhet mellan medborgarna?

    Citaten från http://en.wikiquote.org/wiki/Erich_Fromm .

  78. michael Says:

    Urban.
    Själv är jag hetro och tycker kvinnor är sexiga å vackra bröst höfter osv jag föddes så🙂 men det kanske fanns fler än jag som tyckte det inte skulle vara så dumt att spela med bortalaget efter sett Broke Back Mountain🙂
    Men det kanske mest beror på samma språk tankegångar att inte linda in utan säga vad man vill och där skitsaker inte blir stora som elefanter vilket det blir ibland med kvinnor.
    Men fortfarande så väger dom positiva sakerna över än dom negativa för kvinnor då inte mest sex:)

  79. leifer Says:

    Ulf Andersson

    ”Hanna Fridén påstår att hon har Aspergers Syndrom.”

    Aha, då förstår jag äntligen!

  80. michael Says:

    Urban.
    Jag blir arg när feminister skriver att det är tack vare dom ni fått era rättigheter
    Dom skriver om historian och blundar för er kamp.

  81. Torstensson Says:

    Urban

    Låter intressant men sexualiteten hade jag tonat ner i en sådan workshop. Däremot är jag helt med på att starta en workshop för att homomän ska kunna närma sig jämställdismen. Jag tror många är fast i hbtq världen och inte riktigt vågar annat. Men teorierna som man har i den teoretiska delen av feministisk forskning eller genusforskning har ju en helt vrickad bild av manlighet. Tex det här med mäns våld, att det ligger i normer att män är våldsamma. Men som Pelle Billing (och jag själv) tidigare formulerat så är ju våld av män mot andra män eller kvinnor faktiskt ett normbrott. Våld i sig är alltså inte männens domän, de män som brukar våld mot någon annan är de män som utgör ett normbrott. Normen är annars att män inte brukar våld.

    Hur man ska kunna lägga fram det för homosexuella män som blivit utsatta för hatbrott är svårt tror jag, men jag är övertygad om att homosexuella män hade gagnats av ett samhälle som varit fritt från misandri och felaktiga teorier om manlighet.

    Kanske dags för HBTQ-J rörelsen?

    Homo Bi Trans Queer-jämställdisterna.

  82. Anders Senior Says:

    @John Nilsson

    ”Bra synpunkt och något som dogmatiska privatiseringsivrare sällan tar hänsyn till eller låtsas om.”

    Låtsas om, är nog det rätta…. De som propagerar för privatisering är nämligen de potentiella köparna, som ser möjligheten att själva kunna lägga bud på makten när den blir till salu.

  83. Torstensson Says:

    Sen ställs det också krav på heteromän att inte vara så barnsligt rädda för homosexuella män. Homomän och heteromän hade absolut behövt mötas.

  84. Urban Says:

    Torstensson, vi kan ha ett HBTQRSTUVXYZÅÄÖ-J🙂

    Ett av problemen, som jag ser det, med mäns bedrövliga situation har just att göra med homofobin bland många män. Det har gjort att män blivit lätta offer när de velat tänja på sina trånga ramar; ”är du bög eller?”, har effektivt hållit män i schack. Det här har upprättshållits av både kvinnor och män även om det idag inte är samma stigma.

    Och när det gäller mäns våld, det slåss aldrig på en bögklubb, folk går hem och knullar istället. Samtidigt så gör bögar kult av manlighet, oavsett vad alla världens genuspedagoger försöker hävda. De kan mästra och bitcha när det gäller straighta män, vi bögar har fullt upp med att jaga karlar och hylla manlighet!

  85. The Perfect Man Says:

    Urban. 9:34.
    Var anmäler man sig?😄

  86. Gorby Says:

    Birgitta Stenberg skriver även om Maddes ”ti hi” på SVT Debatt:
    Maddes ”ti hi” talande för svenska kvinnors undergivenhet
    http://debatt.svt.se/2012/10/25/maddes-ti-hi-talande-for-svenska-kvinnors-undergivenhet/

    ”Prinsessan Madeleines fniss i förlovningsfilmen med Chris O’Neill har fått nationen att gå i spinn. Men Maddes ”ti hi” är inte ett spontant uttryck för förälskelse – fnissandet avslöjar ett behov att behaga som alla svenska kvinnor lider av. Jag har retat mig på detta sedan jag föddes, skriver Birgitta Stenberg.”

    Måste vara jobbigt att hela livet gått och retat sig på detta?

    Det är otroligt vad ett litet ”ti hi” kan uppröra. Artikeln har i dagsläget över 600 kommentarer…

  87. Claes-Peter Says:

    Jaha – Stenberg har sedan en senaste världskriget kn****t runt med en stor del av Europas manliga befolkning, inklusive den attraktive exkung Farouk – fast hon har inte lyckats komma med på listorna över hans fruar och älskarinnor. Och Stenberg har i praktiken levt på att skildra sitt sexliv med – för det mesta – män.

    Och nu har hon fyllt 80 – och upptäcker först nu att hon egentligen hatar män!

    Borde inte detta platsa som årets roligaste skämt?

  88. leifer Says:

    Urban

    ”“är du bög eller?”, har effektivt hållit män i schack.”

    Dock är inte män isolerade från kvinnor, och kvinnor är inte isolerade från män. Män syn på homosexualitet är ju också faktiskt just en del av ”patriarkatet”. Mannen ska vara ”manlig”, uppoffrande, prestationsmaskin, förbrukningsvara, ansvarig, leda, bestämma, styra upp, 100% hetreo etc. Mannen definieras kring detta och lyckas han inte med dom bitarna så är han ”ingen man” i ett ”patriarkat”. På samma sätt kallas då en man som är bisexuell för enbart ”bög” i ett samhälle med patriarkaliska värderingar efter som synen på en man är binär (antingen eller).

    (jag skrev patriarkat inom citationstecken eftersom folk här tycks förneka patriarkatets existens i historien, tycks alltså vara nån slags idé om patriarkatets icke existens som härskar på genusnytt och f-n den som säger emot det).

  89. per Hagman Says:

    stenberg ..och hennes vrickade resonemang ær typiskt før feminismen.

    Per Hagman

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: