Organisationen Sveriges ingenjörer har skickat en inbjudan till sina medlemmar i Skåne om en gratis föreläsning. Den handlar om hur man planerar in styrelsearbete i sin karriär.
Utskicket gick dock inte till alla medlemmar – bara de kvinnliga. De manliga medlemmarna betalar lika mycket i medlemsavgift men bjuds inte in till denna träff. Mansdiskriminering, alltså.
Nedan kan du se inbjudan som det såg i ett mejl som jag fått vidarebefordrat av en jämställdist.
Sveriges ingenjörer har en särskild sida om kvinnliga nätverk. De skriver att de har fem kvinnliga nätverk – i Skåne. I ett pdf-dokument listas alla deras kvinnliga nätverk – det är många.
Så här skriver de om ekonomiskt stöd:
Tack för tipset, V!
För övrigt 1: En studie vid Universitetet i Chicago visar att pojkar blir mer lidande än flickor av att växa upp med en ensamstående mamma (istället för två föräldrar). ”Vi visar att ensamstående mammor verkar vara mera känslomässigt distanserade från sönerna [än från döttrarna] och rapporteras också i högre grad slå sina söner”, säger forskarna. Läs mer här. Tack för tipset, Odin!
För övrigt 2: ”I år lyfter vi de feministiska frågorna”, säger Ida Luther Näsholm som är ordförande för Vänsterpartiet Lidingö. Se nedan eller här.
31 oktober 2012 kl. 14:51
Undrar hur stor andel av medlemmarna som är män. Hur smart är det av en organisation som behöver betalande medlemmar att diskriminera majoriteten.
31 oktober 2012 kl. 14:55
Måste vara skönt med lite omväxling. 🙂
31 oktober 2012 kl. 14:55
Skönt att man lämnat Sverige. Lite sorgligt är det att jag inte med gott samvete kan rekommendera min son att satsa på studier eller jobb i Sverige. Men, har vi tur så kanske förnuftet hinner ta över innan han blir stor nog.
31 oktober 2012 kl. 15:05
Vilken tur att man inte röstar på (V) i kommande val
31 oktober 2012 kl. 15:23
Nils Pettersson har ”bjudit in oss” till sin sida och lite annat.
Jag har svarat här, på vår sida om honom.
http://nilspettersson.net/behovs-feminismen-reflektioner-kring-en-debattartikel/
31 oktober 2012 kl. 15:26
JS: Äh, han får vackert komma hit om han vill ha en ärlig diskussion.
31 oktober 2012 kl. 15:33
@ Ulf T (14:55)
Tack för du bjöd på dagens garv!
@ Nils Pettersson
Jag vill instämma med Joakim Steneberg. Jag har också sett din blogg och nej, jag kommer inte heller kommentera där. Vi här har orsak att tänka på vår säkerhet, det har man när man går mot det politiskt korrekta, så som feminism.
Jag hoppas du visar vår rädsla respekt och kommer in och tar debatten här.
Jag vill ändra en sak som Joakim Steneberg skrev:
”Tycker sedan du skall bestämma dig för vart du står, och ditt förhållande till dina bröder och systrar.”(mitt tillägg markerat)
Tror du verkligen du gör kvinnor en tjänst, när du ställer dig bakom en -ism som saknar bärighet och utmålar oss som förtryckta underställda offer?
31 oktober 2012 kl. 15:46
Ninni, ja det är bra! Men jag tog faktiskt med er kvinns i meningen efter:
”Man löser nämligen inte kvinnors problem heller, om man inte är medveten om männens problem, och löser dem samtidigt.
Där har möjligen Sabuni m.fl. vaknat!”
JS “På båda könens villkor, för båda könens bästa”
31 oktober 2012 kl. 15:49
@ Joakim Steneberg
Jag såg det. Det var en bra kommentar.:)
31 oktober 2012 kl. 15:53
Pär!
Det är fel att kalla Sveriges Ingenjörer för en organisation då de är ett Fackförbund.
Att det är ett fackförbund gör det ännu allvarligare i och med att man behandlar sina medlemmar olika beroende på kön!
Det är fördjävligt helt enkelt!!!
Jag skulle utan vidare direkt gå ur Sveriges Ingenjörer om jag som Man vore medlem i detta fackförbund eftersom mycket talar för att detta förbund även kommer att göra skillnad på kön hur de företräder sina medlemmar vid en konflikt med en arbetsgivare!
Om konflikten även innefattar en kvinnlig medlem där det står mellan mig och henne så skulle jag inte satsa många korvören på att Sveriges Ingenjörer skulle ge mig samma stöd och hjälp som den kvinnliga medlemmen!
Jag skulle till och med se det som högst osannolikt att förbundet skulle behandla oss likvärdigt!
31 oktober 2012 kl. 16:05
Enligt det där efterfrågas kvinnliga ledamöter till styrelser. Kan ju inte stämma, har de inte hört talas om könsmaktsordning och patriarkat och sånt där.
31 oktober 2012 kl. 16:15
Haha, ytterligare en anledning till att jag aldrig kommer rösta på vänsterpartiet. Diskriminerar dom mig som man så kan dom feteglömma min röst.
31 oktober 2012 kl. 16:18
Jag kan sympatisera med det vällovliga i att stödja minoriteter och marginaliserade grupper. För att vara en i mängden innebär i sig en trygghet, man sticker inte ut, man avviker inte, man slipper en utsatthet.
Men insatser riktade åt minoriteter innebär att de som på något vis kan tillhöra majoriteten, dessa nedprioriteras. Att vara en i mängden är att glömmas bort, att bli osynliggjord för att genusvetarspråk.
Dessa ridderliga människor som talar för de utsattas sak, jag undrar om de inte kan ha glömt bort själva grundprincipen för demokratin? Demokrati är inte till för att skapa det perfekta samhället, allas lycka, inte utopin. Demokratin strävar efter att hitta den bäst fungerande kompromissen mellan stridande intressen, och att det är majoritetens väl och ve som ska sätta dagordningen. Det är inte minoriteten som kommer i främsta rummet – fast man kan i anständighetens namn hoppas att de blir behandlade med respekt.
31 oktober 2012 kl. 16:21
@JS
Var finns din kommentar?
Varför tror han att vi eller någon annan vill kommentera hos honom?
Det är ju tydligt att han redan alla svar som han behöver!
Det enda jag kan tänka mig att han är ute efter är att hitta någon enda orsak till att svartmåla och misskreditera dem som inte håller med honom till 100% !
31 oktober 2012 kl. 16:29
@ JD
Det var jag som klantade mig. Jag skrev i word och svarade sen på fel ställe då jag skulle svara ULF T här och fick för mig båda var i samma inlägg i hasten.
Ber om ursäkt för det. Du finner JS’s kommentar här
31 oktober 2012 kl. 16:29
F.ö. 1: Jag noterade först nu att forskarna är citerade i artikeln, men deras namn förekommer inte! Normalt är forskare rejält intresserade av att få publicitet för sitt arbete, eftersom det brukar öka chansen att få vidare finansiering.
31 oktober 2012 kl. 16:32
Här är själva rapporten:
The Trouble with Boys: Social Influences and the Gender Gap in Disruptive Behavior (Marianne Bertrand, Jessica Pan)
31 oktober 2012 kl. 16:33
JD Min kommentar och adressen till hans sida är här på genusnytt, på den sidan här bredvid, som tar upp hans artikel på Newsmill.
Han har visst fått minst ett litet napp på sin sida, …
31 oktober 2012 kl. 16:41
Jeg husker ikke om jeg har lagt inn disse linkene for så beklager om det blir dobbelt opp:
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2102759/Why-boys-failing-grade-classroom-Lack-male-teachers-reason-according-new-study.html
Denne er av avgjørende betydning for jämstäldister. Det viser seg at med den leseopplæringsmetoden som ble brukt før 1970 så lærer jenter å lese litt bedre enn i dag, mens gutter lærer å lese så mye bedre enn i dag at de lærer seg å lese BEDRE ENN JENTER:
http://www.publications.parliament.uk/pa/cm200405/cmselect/cmeduski/121/5020702.htm
31 oktober 2012 kl. 16:42
Från rapporten:
31 oktober 2012 kl. 16:48
@Odin,
Ja, både AngryHarry och GirlWritesWhat har varit inne på att just det där med att pojkarna går förbi flickorna med den här metoden är främsta skälet till att man inte tagit till sig resultaten…
31 oktober 2012 kl. 17:11
Fackförbundet IF Metall har en satsning för män som heter ”Läs för mig pappa” är det också diskriminering eftersom det specifikt vänder sig till män?
31 oktober 2012 kl. 17:13
Feminism borde byta namn till kvinnoism.
31 oktober 2012 kl. 17:13
@Joakim Steneberg
Apropå Nils Pettersson. Du har alldeles rätt. Han har ju absolut ingenting att säga i sin newsmillartikel. Antagligen är den en desperat vädjan om uppmärksamhet. Konstigt dock att han beklagar sig över tonläget samtidigt som han själv har betydande svårigheter att hålla en god ton.
31 oktober 2012 kl. 17:13
@Joakim Steneberg,
Ja, men han verkar ha glömt vad han skrev på Newsmill!
Så här skrev han på Newsmill:
31 oktober 2012 kl. 17:13
i
Ja ?! Det är det. Kön har ingen betydelse. När ska ni feminister förstå.
31 oktober 2012 kl. 17:20
”Fackförbundet IF Metall har en satsning för män som heter “Läs för mig pappa” är det också diskriminering eftersom det specifikt vänder sig till män?”
Bara om männen erbjuds något extra som inte kvinnor får, om de nappar på uppmaningen, typ ledighet för att läsa för barnen eller gratis böcker.
31 oktober 2012 kl. 17:26
”Vilken makt pratar du om? Den som utövas vid våldtäkt och misshandel eller den som utövas när karriärvägarna ser helt olika ut.”
Herre.. Jösses…
31 oktober 2012 kl. 17:30
@ Ulf T (17:13)
Nu lyckades du bjuda mig på andra garvet(av tre möjliga) i dag!
Inte lätt att minnas allt man står för/säger… det är ju en gammal newsmill-artikel, typ;)
31 oktober 2012 kl. 17:32
Ulf T. Ja minsann! Plus att den enda kommentaren (innan Sandra som påpekar detta) också tar upp just detta med att släppa makten!
Det är ju tydligt att dessa två är människor som själva har problem, och det är ju mänskligt, det har vi alla. Det är ju vad vi diskuterar och kommenterar om.
Men samtidigt så erkänner dessa båda inte att andra kan ha problem eller att det finns en problematik, även genom diskriminering, för t.ex unga killar, eller för pappor!
Vi skall bara betraktas som och VARA ett problem, som de kan använda som skuldobjekt för sin enögda analys!
Att negligera och förlöjliga.
Det är sådan egocentrisk attityd som jag därför anser man kan kalla för könsfascism.
31 oktober 2012 kl. 17:32
OT tips:
Debattartikel av en viss Felicia Ohly, ordförande i Ung vänsters feministiska utskott:
http://debatt.svt.se/2012/10/30/svenska-torskars-sexkop-ska-vara-straffbart-i-hela-varlden/
”Ett kriminaliserande av männen har också en normerande verkan.”
Hmm, var har jag läst det, var det åklagare Marianne Ny i Assangefallet?
Svenska män ska jagas i hela världen, skyldiga eller ej! Men inte ett ord om att också kvinnor köper s*x. Män är onda!
Ja, det är samma Felicia Ohly som ville ge lillsessan Estelle en kurs i feministiskt självförsvar. MSM kommer att älska den här politikern, h*n har det med modersmjölken…
http://ungvanster.se/2012/05/24/grattis-till-dopet-av-oss-far-du-en-kurs-i-feministiskt-sjalvforsvar/
31 oktober 2012 kl. 17:41
@Ninni
Va fanken, bara ett kvar då, och jag som har gjort slut på mina dumheter för idag.
31 oktober 2012 kl. 17:44
@ Hjalmar
Jag har noterat (eller inbillat mig iaf) en sak som jag tycker är lite lustigt.. att vi hänger upp oss på lite olika saker beroende på vårt kön.
Det jag hängde upp mig på var detta:
”det är okej för mig att ligga med någon som egentligen inte vill, så länge jag betalar”
Min tanke var: Det är inte okej att köpa sex av någon som inte vill. Var har du fått det ifrån, lilla Felicia? Det heter våldtäkt. Våldtäkt är olagligt oavsett hur mycket förövaren försöker betala.
Sexköpslagen reglerar samtyckessex mot pengar. Det är inte din sak att bestämma vad andra kvinnor(eller män) vill eller inte vill göra med sin kropp och varför de vill göra så.
Vi ska naturligtvis ha bort en lag som olagliggör vuxna människor har sex med varandra på frivillig basis för att staten(och du då) anser att pengar inte är okej utbyte.
31 oktober 2012 kl. 17:48
@ Dolf
Men dolf, mitt söta lilla hjärta:P. Jag har naturligtvis inte nån maxgräns för skratt per dygn. Det var tre hittills Du är så välkommen att dubbla det om du så önskar.
31 oktober 2012 kl. 17:53
@Ninni
Jag förstod att du skulle reagera på Felicia Ohlys insändare:)
Även jag har svårt för hyckleriet.
FO har flera logiska felslut, och insändaren präglas av vonoben-mentalitet och misandri. Ett självmål, kan jag tycka, men insändaren ger säkert många interna ryggdunkningar. FO är på väg upp i (V)-hierarkin…
31 oktober 2012 kl. 18:00
@Hjalmar
Ja, det var intressant att se hur ensidigt fokuserad artikeln var på män och mäns sexualitet, det började med ”I min generation är det normalt att tycka att män som köper sex är äckliga.” och sen fortsatte det i samma anda genom hela artikeln. Inte för ett ögonblick adresseras frågan könsneutralt eller från vinkeln med kvinnors köp eller att även män säljer sex. Och så förstås på slutet ”Skulden ska läggas där den hör hemma – hos sexköparen.” (efter att nyss ha sagt ”Rätten till sin egen kropp ska gälla överallt. Det är orimligt att det ska vara brottsligt att köpa en kvinnas kropp här hemma, men inte i Thailand eller i Lettland. Det handlar ytterst om människovärde.”) Borde inte rätten till sin egen kropp också innefatta rätten att ”sälja” den (mer korrekt sälja tjänster som innefattar att kroppen ifråga används)? Jovisst, det gör det förstås, säljandet är ju inte förbjudet, bara köpandet. Jag anser att vi skall införa lagstiftning enligt samma modell i andra sammanhang, narkotikaförsäljning, försäljning av alkohol till minderåriga, vapenförsäljning, försäljning av stöldgods. Placera skulden där den hör hemma. (Särskilt alkoholförsäljning till minderåriga tycker jag att man skall placera skulden där den hör hemme, hos de unga köparna, och att de skall bestraffas. Då skulle jag kunna tjäna en bra hacka som det förtryckta langaroffer jag vore.)
31 oktober 2012 kl. 18:01
@dolf
(V) når nya höjder…
31 oktober 2012 kl. 18:15
@ Hjalmar
Mm.. jag tror att jag är lika trött på offergörandet & omyndighetsförklarandet som ni är för misandrin.
Ja menar, handen på hjärtat, hur otrevlig är arbetsuppgiften sexsäljarna har? Jag kan komma på rätt många saker(typ allt) som är tråkigare än sex. Och som sexsäljare kan man säga nej om inte köparen känns något kul att ha att göra med. Hur konstigt är det att det finns kvinnor och män som tjänar pengar på en arbetsuppgift som vi andra väljer att pyssla med utan att tjäna pengar på det? (Fast iofs, min man tjänar mer än mig. Kan det räknas?;) )
31 oktober 2012 kl. 18:18
Sjokkerende innrømmelser og holdninger i forhold til vold av kvinner mot menn på feminist siden Jezebel:
http://feck-blog.blogspot.no/2009/09/abusing-men-is-ok.html?showComment=1351702855792
Mere interesante studier om kvinnelig strafferabat
http://feck-blog.blogspot.no/2009/09/judical-bias-better-be-woman.html
31 oktober 2012 kl. 18:21
dolf: Ja, det enda andra brottsliga utbyte som jag kan komma på där bara en partens beteende är straffbart är ocker, men där är kraven rätt höga på att det ska vara fråga om ocker.
31 oktober 2012 kl. 18:26
Angående: ”För övrigt 1: En studie vid Universitetet i Chicago visar att pojkar blir mer lidande än flickor av att växa upp med en ensamstående mamma (istället för två föräldrar). “Vi visar att ensamstående mammor verkar vara mera känslomässigt distanserade från sönerna [än från döttrarna] och rapporteras också i högre grad slå sina söner”, säger forskarna.”
Följer av dessa observationer att det nuvarande, inte bara groteskt kvinnodominerade, utan också groteskt genusinfesterade förskole- och utbildningsväsendet sannolikt är en hjälp, eller rent av en stjälp ur småpojkarnas livsperspektiv?
31 oktober 2012 kl. 19:11
@Ninni
Helt bortsett från att jag förbrukat mitt förråd av dumheter för dagen, hur kan du tro att jag skall bjuda på några skratt när du kallar mig för ”söt”, till och med offentligt? Knäppa fruntimmer.
31 oktober 2012 kl. 19:16
@ Dolf (19:11)
Tihi!
31 oktober 2012 kl. 19:25
Jag hittade lite flera ”godbitar” i Lidingö vänsterns budget.
Vad sägs om dom här :
”Vänsterpartiet avsätter också pengar för att alla anställda inom den kommunens verksamheter ska ges rätt till heltidstjänster.
– Som vi ser det är det ett jämställdhetsproblem att många kvinnor väljer att gå ner i arbetstid trots att deras löner är lägre än männens, detta vill vi åtgärda.”
Med andra ord tycker vänstern att det är ett problem om någon väljer att gå ner i arbetstid frivilligt.Jag kunde förstå deras resonemang om de pratade om att kvinnor tvingas gå ner i arbetstid.
”I budgetförslaget finns en hel del olika satsningar som ska ta Lidingö framåt på vägen mot jämställdhet så som slopande av vårdnadsbidraget, anställning av en genuspedagog,”
Äntligen får jag betala för en genuspedagog. Det har jag saknat länge :-).
”ökade satsningar på flickor i all fritidsverksamhet i kommunen.”
Självklart måste vi satsa lite mera på flickor i fritidsverksamheten.
Pojkarna klarar sig säkert själva ;-).
31 oktober 2012 kl. 19:49
@Ninni
Ditt ”Tihi” gottgör väl till en del din tidigare fadäs, jag ska fundera på om jag förlåter dig.
31 oktober 2012 kl. 19:58
@ Dolf
Bah! Som om du skulle kunna motstå min förödande charm. Jag tror inte på rödluvan heller.
31 oktober 2012 kl. 20:06
@Odin
Tack för länkar! Finns det förresten någon bra ungefärlig motsvarighet till Genusnytt på norska? Jag misstänker att det kan behövas och det skulle vara intressant med mer info om vad som händer på genusfronten i Norge.
31 oktober 2012 kl. 20:10
On topic: det borde vara relativt enkelt för SI:s medlemmar att få till ett principbeslut mot diskriminering pga kön i ALL SI:s verksamhet.
31 oktober 2012 kl. 20:15
http://www.dads-r-us.se/2012/10/31/boys-raised-by-traditional-families-do-better-at-school/
31 oktober 2012 kl. 20:25
@Ninni
Jag har ignorerat dig tidigare i flera timmar. Kan göra det igen. Eller så tvingar jag dig till att lyssna på Tangerine Dream till dess att du erkänner deras storhet.
31 oktober 2012 kl. 20:47
@Robin
Ja det behövas! Men, vi har ikke noe på det nivået ennå. Vi har disse:
http://maskulistene.blogg.no/
http://maskulinist.no/
http://www.krisesenter.org/
Jeg har også kommet over noen blogger hvor menn har skrevet et par tre innlegg som er kritiske til feminismen, men lite annet. Vi har også mannsutvalget på facebook og twitter som gjør en svært god jobb.
De norske bloggerne blir sikkert glad for litt svensk besøk:)
31 oktober 2012 kl. 20:48
Forresten vi har denne også:
http://myantifeminism.wordpress.com/
31 oktober 2012 kl. 20:49
Ninni.
Vilka kvinnofrågor finns det som feminismen inte adresserat och hur kan jämställdismen erbjuda bättre lösningar. Jag är nämligen intresserad vilka kvinnofrågor jämställdismen kan sno. Vi är ju en rörelse som sen måste övergå till att bli lika bra på att se kvinnors problem. Har full förståelse för mansfrågefokuset just nu men kan tänka mig det skrämmer bort en hel del tjejer faktiskt.
31 oktober 2012 kl. 20:58
Odin, också har ni ju lagt ner genusvetenskapen i Norge väl? Och blev på köpet av med lite ”hjernevask”!
Skulle vara intressant få veta vad detta har inneburit i media och politik osv i Norge. Kan du inte skicka in något om detta?
31 oktober 2012 kl. 21:39
Undrar vilket parti som blir först med att ta jämställdhet på allvar och aktivt se även till gruppen män. Men det kanske räknas som att fiska i grumliga vatten. KD borde inte behöva frukta 4 % spärren men då gäller det att först våga se helheten, förmedla att man förstått till väljarna och göra sig av med sin unkna och förlegade manssyn. Annars ska de helt enkelt ut ur riksdagen och i så fall ju förr desto bättre. Jag glömmer inte Mats Odells ridderlighetsförsök och uttalande om att kvinnor våldtas på löpande band. För det första stämmer inte det och för det andra är definitionen av våldtäkt felaktig. Kanske dags att våga förstå och erkänna av Sveriges sexpolitik har havererat.
31 oktober 2012 kl. 21:40
Så vad röstar man på nu? V som aktivt diskriminerar män? SD som påstår att de inte avskyr invandrare? C som dödar vargar trots EUs raka direktiv? M som skär ner i välfärden med alibit att det ger valmöjligheter? S som håller med M i praktiken. MP som vill hänga sig kvar i städernas rikemannadomäner?
Blankt 2014.
31 oktober 2012 kl. 22:11
Formellt tycks ”Läs för mig pappa” vara öppen även för kvinnor. Formellt alltså. I praktiken är kursen givetvis könsdiskriminerande. Och, som jag känner det, förolämpande.
Nu har jag ett par små frågor tillbaka till signatur ”i”. Kändes det självklart för dig att jämställdister utan minsta tvekan kallar ovannämnda kurs könsdiskriminerande? Kallar du kursen könsdiskriminerande?
31 oktober 2012 kl. 23:47
@ Torstensson
Ninni.
Vilka kvinnofrågor finns det som feminismen inte adresserat och hur kan jämställdismen erbjuda bättre lösningar. Jag är nämligen intresserad vilka kvinnofrågor jämställdismen kan sno.
Vi har ju ingen formell diskriminering att prata om och väldigt lite informell diskriminering(dock finns det). Så det är svårt med konkreta frågor på kvinnosidan, som jag ser det.
Däremot har vi ett verkligt och stort hinder som kvinnor behöver frigöras från; ”vi kvinnor”. Jag har skrivit om det förr så du vet vilket jag menar. Detta med social bestraffning kvinnor mellan.
Här behöver kvinnligt beteende analyseras.
Men en annan viktig fråga för kvinnor är misandrin.. ja du läste rätt, misandrin.
De flesta kvinnor är heterosexuella. Att gå runt med helgalna vanföreställningar om det motsatta könet är djupt problematiskt då.
För båda är det en verklig genusvetenskap(som dock borde byta namn så att biologiska skillnader får en naturlig plats då det inte går skilja arv och mijö åt. Vi är ett resultat av kombinationen, forskningen måste därför vara kombinerad.)
01 november 2012 kl. 0:52
Torstensson:
Agressiva kvinnor behöver ‘Anger management’ av den sort som erbjuds män vid statligt sponsrade mansjourer. Det torde vara statistiskt säkerställt att kvinnor som kan hantera sin ilska löper väsentligt lägre risk att drabbas av grov partnermisshandel, eftersom kanske hälften av alla våldsamma förhållanden innehåller ömsesidigt våld och att kvinnan ofta är den som slår först.
01 november 2012 kl. 1:23
Ninni
Det var ett hyffsat svar men inte bra. Vi måste bli bättre på att vara förberedda på kvinnofrågor. Jag kommer på en som man kan väl kalla kvinnofråga då det drabbar kvinnor mer än män och det är inom vården där manliga och kvinnliga chefer som jag ser det, tycker att en kvinna är ett lättare offer att göra sig av med. Fast jag vet inte om det finns någon statistik på detta men låt säga att kvinnor är mer utsatta för mobbing på arbetsplatser då, finns det inte en sådan rapport? Hur löser man den biten. Aktivarum har varit inne på det tidigare. Kort sagt det här måste vi bli bättre på åtminstone framöver. Sen är jag av den uppfattningen, precis som du är, att den formella diskrimineringen är ju värre än den informella då det är lagligt och kulturellt sanktionerad som helt rätt.
Det här är bara något jag funderat över och ni behöver inte alls hålla med om att tycka detta är något som jämställdismen just nu ska fokusera på. Fast fokusera på något annat behöver inte betyda att frågan ändå börjar ställas. Godnatt jämställdister.
01 november 2012 kl. 1:30
@ Torstensson
Fast jag vet inte om det finns någon statistik på detta men låt säga att kvinnor är mer utsatta för mobbing på arbetsplatser då, finns det inte en sådan rapport? Hur löser man den biten.
Men det är ju just det med social bestraffning. Det är det som är mobbingen, det är därför kvinnoarbetsplatser har mer mobbing.
01 november 2012 kl. 1:44
När vi är inne på kvinnofrågor vs mansfrågor – Nedanstående torde i min mening vara den enda rimliga approachen för en ‘jämställdist’.
Eftersom vi i regel lever i par (eller åtminstone försöker), så vill jag nog kalla bröstcancer en viktig mansfråga, och prostatacancer en viktig kvinnofråga.
När ens partner drabbas av något av ovanstående, så mister man i milda fall det bästa av sitt sexliv och i värre fall sin livskamrat. Jag kan inte tänka mig ett värre öde.
Det är kanske därför vissa säger att ‘kvinnor drabbas värst i krig’ – männen dör och slutar lida, medan kvinnorna överlever och blir ensamma kvar – ett öde värre än döden?
01 november 2012 kl. 6:18
Ot: Läkare har skyldighet att lämna ut alla uppgifter ur patientjournal som begärs av socialtjänst och som kan vara av betydelse för utredning av skydd för minderårig. Läkare som anser att inga sådana uppgifter finns men ändå lämnar ut uppgift ur eller en hel patientjournal begår brott mot tystnadsplikten ifall detta strider mot med en patients vilja. Socialtjänst har inte rätt att mot vuxen eller vårdnadshavares vilja söka och ta del av annan information än vad som motsvaras och kan specifiseras av frågeställning. Detta i synnerhet inte under vårdnadstvist och i syfte att skaffa sig annan information än den socialtjänst behöver bekräfta eller avfärda. Läkare har anmälningsskyldighet och relevant information kan och ska därför inte på eget bevåg eller på förhand antas av socialtjänst. Utnyttjande av journaler mot patients vilja och samverkan mellan myndigheter gällande sekretessbelagda uppgifter eller dylikt som berörd kan anse som men och som inte följer av lag får således ske.
De poliser, läkare, domare, socialsekreterare och annat som bryter eller har brutit mot ovanstående ska polisanmälas och skadeståndsanspråk göras. Preskriptionstid för tjänstefel, grovt tjänstefel och brott mot tystnadsplikt är fem till tio år.
”Om ett brott är att anse som grovt, skall dömas för grovt tjänstefel till fängelse, lägst sex månader och högst sex år. Vid bedömande av om brottet är grovt skall särskilt beaktas om gärningsmannen allvarligt har missbrukat sin ställning eller om gärningen för någon enskild eller det allmänna har medfört allvarligt förfång eller otillbörlig förmån som är betydande.”
01 november 2012 kl. 7:27
@Torstensson:
Nåt jag upplever runtom mig och som undersökningar också pekar på är det här med kvinnors arbetstid. Det ojas och suckas och stönar över hur jobbigt det är på jobbet och att man jobbar för mycket och vill gå ner i arbetstid – men får inte för arbetsgivaren. Jag kan inte få det till annat än att kvinnor faktiskt inte vill (orkar) arbeta lika mycket som män. Lik förbaskat är det ”rätten till heltid” som feministerna driver. Rätten till deltid är det ingen som pratar om, och här tror jag vi hittar en av anledningarna till att feminismen även anammats av borgarna – tillgången till arbetskraft dubbleras.
Risken är dock stor att man blir utpekad som mansgris om man ens antyder en sån här sak… Personligen tycker jag att offentliganställda ska få arbeta heltid om de vill istället för att man plockar in vikarier, men det borde väl också vara ok att välja att arbeta deltid, oavsett om man är man eller kvinna (däremot har män oerhört svårt att hitta en partner som tillåter det, men om de skulle ha det så)? Det är det inte idag, speciellt inte för kvinnor. Då står en feminist redo att läxa upp á la DN:s ledare på kvinnodagen förra året.
01 november 2012 kl. 7:38
@ Torstensson
Det finns en orsak att man inte kan bemöta oss med fakta och argument. Det finns en orsak man använder sig av myter och slogans.
Hade det funnits den typen av kvinnofrågor som du efterfrågar, så hade man inte behövt använda myten ”80 % i lön” eller hur?
Vi varken kan eller ska trolla fram kvinnofrågor med knäna, vi måste hålla oss till fakta.
Däremot är det avgörande för kvinnor är männen i vårt liv, i synnerhet våra söner.
Att kvinnofrågor mer eller mindre inte finns, gör inte livet lättare som kvinna. Det är svårt… på ett helt annat sätt.
En allvarlig fråga som finns, som är faktisk, är våldtäkter. Men i dagens samhälle kan man knappt tala om denna, för att feminismen har kidnappat den och använder den i syftena skrämselpropaganda och male blaming, vilket förhindrar att man kan göra saker bättre.
01 november 2012 kl. 7:42
@ Bashflak.
Precis. Jag har lite svårt öht för detta med mans- resp. kvinnofrågor. För mig är det människofrågor.
01 november 2012 kl. 11:00
Matte Matik: Jag tror att ”rätten till heltid” handlar om möjligheten att höja sitt underlag för olika ersättningar vid frånvaro, särskilt inför graviditet. Tanken är inte att kvinnorna ska jobba heltid längre tid än vad som behövs för att få rätt till högre ersättning.
01 november 2012 kl. 11:12
@lavazza1891:
Jag upplever det som att Reinfeldt och andra trycker på rätt bra om att kvinnor inte får arbeta nog, och jag tycker det verkar komma rätt ofta från sossarna också, för den delen – rätt till heltid var slogan jag såg på deras skyltar inför förra valet. Hur som helst spelar det ingen roll vad jag som man säger i denna fråga, de kommer inte att lyssna på vad jag säger, i egenskap av att jag är man. Det måste komma från kvinnorna själva.
05 november 2012 kl. 14:21
Re. F.ö. 1, så läser jag bitar av rapporten då och då. Det här var intressant:
05 november 2012 kl. 15:05
…mer om rapporten. Jag imponeras av hur systematiskt och noggrannt de går tillväga för att kontrollera för olika variabler, och deras beredskap att utforska även ‘obekväma’ förklaringsmodeller.
En av observationerna är att könsfördelning, pedagogik och nivån av ‘reglering’ på dagis inte tycks ha någon större inverkan på pojkarnas benägenhet att agera ut.
Egentligen kan man se i analysen ett genomgående drag av att flickor får lite mer tid av föräldrarna, mindre bestraffning, mer närhet, och föräldrarna visar större förväntningar redan i dagis på att flickorna skall gå på college. Det som lyser med sin frånvaro är bevis för att pojkarna skulle vara ‘normen’ och få positiv särbehandling på någon nivå.
Men det kanske kommer? Jag har inte läst klart än. 🙂
Det vore kul att få kommentarer från andra med kunskap och erfarenhet från den här typen av analys. Jag vill gärna veta om jag missar något.
05 november 2012 kl. 16:15
Ulf T: Om den där undersökningen är väl genomförd är det rätt anmärkningsvärda grejor som kommer fram där. Vad gäller arbetslösheten verkar vi gå i samma riktning som USA – det varslas rätt friskt i industrin och byggbranschen idag. Hoppas inte det här scenariot kommer hit det också.
05 november 2012 kl. 16:44
Nu har jag läst hela rapporten. Till min stora besvikelse lyckades inte Patriarkatets särbehandling av pojkar manifestera sig denna gång heller. Det bevisar bara hur enormt mycket ‘norm’ det är, alternativt, hur demoniskt slugt den manliga kunskapsbaserade forskningsmetodiken är utformad: den kan bara påvisa diskriminering mot män – aldrig särbehandlingen. Den är verkligen osynliggjord.
05 november 2012 kl. 17:59
@ Ulf T
Läst rapporten nu. Tack!
Förvånad över att du inte såg patriarkatets räkmacka. Du måste lära dig se strukturer och läsa mellan raderna.
05 november 2012 kl. 19:05
@Ninni,
Ja, du får lära mig vid tillfälle. Över en öl eller ett gott rödvin, kanske? 🙂
05 november 2012 kl. 19:41
@ Ulf T
Du menar att du fixar att nå hallucinerande tillstånd på en öl? Jag behöver nog en back för att fixa bli genus”medveten”.
05 november 2012 kl. 19:48
@Ninni,
Jag motsätter mig inte flera öl. Vi får väl hålla på tills insikten infinner sig.