Skanska vill undanta kvinnor vid uppsägningar

by

Byggföretaget Skanska behöver minska sin personal på grund av lågkonjunkturen. 2.000 personer ska sägas upp. Men nu vill man göra undantag för kvinnor. Skanska ska förhandla med facket om att få frångå turordningsreglerna för att kvinnor inte ska drabbas av uppsägningarna. Läs mer här. Det framgår också att Skanska vill göra linjechefer av kvinnorna. Inte ska de behöva utföra farligt och tungt arbete ute på byggena och riskera liv och lem.

För övrigt sägs ju väldigt många upp från skolan i dagsläget. Det ska bli spännande att se om det blir aktuellt att undanta män från uppsägningarna. Män är ju i minoritet i skolan…

3 svar to “Skanska vill undanta kvinnor vid uppsägningar”

  1. Gunnar Says:

    Smaka på de bisarra argumenten: ”Men Skanska vill nu inte bara tala om anställningstid, utan även om kompetens. Mångfald är en kompetens, och mångfald är bland annat fler kvinnor, säger Anders Danielsson. ….Men vi har inte fått nått gehör från fackligt håll, säger han. Anders Danielsson vill inte kalla detta för undantag från LAS utan snarare hänsyn till kompetens”

    Jag skall kanske använda argumentet nästa gång jag söker jobb.

    -Jag skall ha jobbet för jag är den mest kompetente. Ni har ju inga smålänningar och jag tillför därför mångfald och mångfald är komptens. Därför är jag den mest komptente sökanden.

  2. barfota Says:

    Om enfald = en och mångfald = flera då skulle man kunna säga att företaget drivs av många enfaldiga, eller? Man blir mörkrädd för alla dessa politiskt bekväma fjantarna som bestämmer på svenska företag.

  3. Nerd Life Deluxe B-L-O to tha double G » Blog Archive » Feministiska Skanska. Says:

    […] Ströms spår som vanligt ledde direkt till källan på första träffen, gav mig informationen på hans egna GenusNytt, med hänvisning till Ekot för vidare […]

Lämna en kommentar