Kvinnor: Vi har rätt att slå män

by

Den här undersökningen, refererad av brittiska BBC, är visserligen från 2006. Men inget talar för att resultatet skulle bli annorlunda idag.

200 kvinnor vid ett universitet i Glasgow tillfrågades om huruvida de anser det acceptabelt att en kvinna slår sin man. Ca 60 procent av de caledonska (skotska) kvinnorna svarade ja. 35 procent erkände att de själva slagit sin partner. 8 procent erkände att de tillfogat sin partner skada. Deras män hade främst tillfogats blåmärken, skärsår och brutna ben.

Av de engelska kvinnorna erkände 41 procent att de slagit eller sparkat sin partner. I den gruppen var det 5 procent som erkände att de hade skadat sin partner.

När 60 procent av kvinnorna tycker det är i sin ordning att slå sin man, då undrar man hur långt jämställdheten har kommit egentligen. Kan det vara så att dessa kvinnor anser sig ha rätt till gamla kvinnliga privilegier? Privilegier från 1800-talet eller ännu längre tillbaka i tiden? ”En karl ska tåla några slag” – åtminstone från en kvinna…

Läs mer här. Tack för tipset, Andreas!

Uppdatering: Pelle Billing har bloggat om, och lagt upp, en viktig uppsats om misshandel av män. Här.

För övrigt, glöm inte GenusNytts träff på puben i Stockholm på måndag (info här).

16 svar to “Kvinnor: Vi har rätt att slå män”

  1. JJ Says:

    Tips !

    http://www.yakida.se/myter.html

  2. JD Says:

    Hädanefter ska jag nog börja slå min partner jag också eftersom så många kvinnor inte kan ha fel om att det är rätt att slå sin partner.
    Att min partner är kvinna gör ju saken bara mer jämställd.

  3. JD Says:

    Nej förresten…
    Jag känner mig faktiskt inte lika primitiv som dessa kvinnor.
    Så jag låter nog min fru vara utan blåmärken även i fortsättningen…

  4. Gonzo Says:

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7052553.ab
    ”Den kvinnliga butikschefen tog tag i expeditens kläder med en galge – och drog ner hennes topp och bh så att brösten blottades”

    ”Chefen erkänner såväl nålstick som tafsande, men säger i förhören att det handlat om ett ”kvinnligt sätt att umgås”. ”

  5. pekka Says:

    54-åring anhållen för misshandel
    Norrköping

    En 54-årig man greps sent på fredagskvällen misstänkt för att ha misshandlat sin sambo.
    Bråket ska ha ägt rum i parets gemensamma bostad i Åby.

    – Kvinnan ska först ha slagit mannen och sedan slog han henne, fast mycket värre, säger stationsbefäl Hans Borglund.

    Mannen greps klockan 23.45 och togs med till polishuset i Norrköping där han senare anhölls.

    Kvinnans skador var lindriga efter misshandeln.

    Malin Löfgren

  6. Medborgare X Says:

    Manuell trackback:

    http://medborgarperspektiv.blogspot.com/2010/05/lastips-om-partnervald.html

  7. ronjaorca Says:

    Jag tycker inte att någon har RÄTTEN att slå någon annan, oavsett kön.

  8. morrhugg Says:

    @ronjaorca

    Precis.. oavsett vem som gör det, så är det förkastligt. Men, när vi idag pratar om våld i hemmet så utmålas alltid mannen som den som slår. Det finns till och med lagar som talar om kvinnofrid – men inte mansfrid. Ska ett jämställt samhälle fokusera på ett av könen? Hur jämställt är det?

    Om de som är ”starka” inte får slå tillbaka.. är det inte ännu mer förkastligt när de svaga räknar med att de inte kommer att åka på stryk, eller att de tror, för att de är svagare, ändå inte kan skada den starkare.. så, då är det OK att slå? Psykisk skada verkar inte finnas med alls. Jag har sett våld i hemmet ett antal gånger. För min egen erfarenhet så var det kvinnan som slog. Kastade tallrikar. Smörpaket. Glas. Mannen bara tog emot.. svalde det. För, man slår ju inte en kvinna, oavsett vad som händer.

    Nej. Fy fan för våld i hemmet. Synd att dagens debatt är så vinklad och skev att det i princip bara är män som är förövarna, de som ”systematiskt” slår sina kvinnor.

  9. Ulf Andersson Says:

    http://www.dads-r-us.se/2010/05/02/kvinnors-ratt-att-sla-man/

  10. morrhugg Says:

    Ulf Andersson, hur ger man dig tips om saker att ta upp? Jag hittar ingen ”kontakt” på din sida.. ?

  11. Ulf Andersson Says:

    @ morrhugg

    Här är länken,eftersom du inte hittade den
    http://www.dads-r-us.se/om-papparattsgruppen/kontakta-oss/

    Annars är min mailadress
    uffe@dads-r-us.se

  12. morrhugg Says:

    Oj.. tja – det första man blir blind på är ju ögonen. Tack för länken.

  13. Pär.B Says:

    Som vanligt gjorde du en bra insatts, trots den på för hand givna antiinställningen.

    Men Jag anser inte att du ska avfärda dansken så lätt. Han sa det uppenbara, nämligen att feminismen handlar om att tillförsäkra kvinnor rättigheter, på männens bekostnad. Låt vara att dansken tramsade med svenska män, men andemeningen är ju ändå uppenbar: svenska män tycks inte begripa att de självmant skänker bort sina rättigheter.

    En av västerlandets bärande rättspraxis är att en persons rättighet inte ska minska på grund av en annan persons rättigheter. Feminismen som idé och religion handlar om att strunta i detta och sätta kvinnor först av princip. Jag tror det var detta dansken ville förmedla, om än larvigt.

  14. Andreas Says:

    Alla ni som inte kan deltaga på Genusnytts träff i Sthlm på Måndag den 3/5 och som bor i sydvästra delen av Sverige. Vad sägs om att annordna en Genusnytt träff inom kort för området Västra Götaland och Halland? Det har redan anordnats en träff på Harry B James i Malmö som var lyckad!

  15. ronjaorca Says:

    @morrhugg
    Folk som slår och tror att bara för att dom är svagare eller är kvinnor så får dom inte slag tillbaka är fel och fegt. Våld i hemmet, psykiskt eller fyskiskt är aldrig okej men tyvärr så är det oftast männen som målas som syndabock, även om det finns fall då kvinnorna ligger bakom.
    Jag har aldrig sett det på så vis att bara för att jag är tjej så är jag ”skyddad” från slag men får själv slå. Om jag av någon anledning slår till någon man eller kvinna så räknar jag med att få slag tillbaka. Även om man inte ska slås.

  16. Erik Says:

    ronjaorca:

    ”Jag tycker inte att någon har RÄTTEN att slå någon annan, oavsett kön.”

    Jag är rädd för att ditt uttalande missar poängen. Kan du ostraffat slå nån annan pga ditt kön HAR du rätten att slå denne. Det enda som sedan finns är om du vill utnyttja den rätten eller inte. Men rätten i sig är ingenting annat än huruvida andra hindrar dig. Om du kan göra det utan att bli hindrad har du redan rätten. Det spelar ingen roll vad nån tycker det är när de HANDLAR som rättigheter skapas. Inte när de tycker.

Lämna en kommentar