Brasilien förbjuder hjärntvätt av barn

by

I Brasilien förbjuds nu PAS-beteende. PAS står för Parental Alienation Syndrome. Det innebär att en förälder, vanligtvis den som tillbringar mest tid med ett barn, hjärntvättar barnet att tycka illa om den andra föräldern. PAS är ett stort problem i samband med vårdnadstvister, där det bland annan används som ett verktyg för att vinna vårdnadstvister, även i Sverige.

Att förbjuda PAS är att vidta en reell åtgärd för ökad jämställdhet. Den är företrädesvis kvinnor som använder sig av PAS, och därmed mest pappor som drabbas.

Är du själv drabbad av PAS, eller känner du någon som drabbats? Skriv gärna kommentar. Läs mer om Brasiliens lagstiftning här.

20 svar to “Brasilien förbjuder hjärntvätt av barn”

  1. Patrik (PP) Says:

    Att människor sjunker så lågt att man manipulerar sitt eget barn mot dennes andre förälder är skrämmande. Helt rätt med en lag mot detta även om lagföring säkert inte är en enkel sak. Den som sysslar med sådant har man i alla fall tydligt bevisat sin olämplighet som förälder.

  2. Jocke S Says:

    Utmärkt initiativ som nog ligger långt bort i svensk lagstiftning. Och trots att Manna-Reta Swinmärg var där och ljög om män! Skall läsa!

  3. Ulf Andersson Says:

    http://www.dads-r-us.se/2010/09/07/brasilien-kriminaliserar-pas-brazil-criminalizing-pas/

  4. Pappa Robinsson Says:

    Hej! Äntligen en förnuftig lagstiftning, som kriminaliserar den värsta
    psykiska misshandeln som kan tänkas.. Att använda sina egna barn för att ta hämnd på den andre föräldern, är oerhört grymt och drabbar alltid
    barnen hårdast. Denna vidriga misshandel är att slå så långt under bältet som det bara är möjligt… och det måste vara oerhört grymma och störda personer som tillämpar det. Viva Brasilia, och må resten av världen följa efter!!!

  5. Caspian Rehbinder Says:

    Annars brukar GN vara snabb med att säga att statlig reglering av människors privatliv är av ondo, men när det gäller att hindra kvinnor från att säga negativa saker om män är det visst okej.

    Missförstå mig inte nu – jag tycker självklart inte att det är ett acceptabelt beteende att ”hjärntvätta” sina barn på det sättet. Vad jag vill lyfta är helt enkelt inkonsekvensen hos GN; när det gynnar män är det bättre än när det gynnar kvinnor, ty om det gynnar kvinnor är det en radikalfeministisk extremism som vill detaljstyra människors liv.

  6. Jack Says:

    Caspian,

    ”när det gäller att hindra kvinnor från att säga negativa saker om män är det visst okej”

    PAS gäller mer än att säga negativa saker om män, men låt utgå från den enskilt valda delen istället för helan. Mot bakgrund av att denna specifika typ av förtal skadar barn har GN visat sig positiv till en lagbegräsning av beteendet. Så långt tror jag ingen kan säga emot.

    Här kommer dock din grövsta tankevurpa in, Caspian, grövre än ”delen i stället för helan”. När du säger att GN menat att det är bra att begränsa tillfällen kvinnor talar illa om män så har du från den från av dig valda delen extrapolerat till en allmän förespegling, att det aldrig borde vara tillåtet att säga negativa saker om män. Har du tänkt på hur det är något helt annat än att säga det aldrig borde vara tillåtet att skada barn med PAS eller ens att det inte borde vara tillåtet att skada barn med PAS i form av negativt tal om män?

    Fundera ett slag Caspian

    Ok, är du med? När du i merparten av ditt inlägg sedan raljerar är problemet att det du raljerar över är en inställning GN aldrig haft utan något du själv skapat genom en serie tankevurpor såsom jag förklarat ovan.

    Jag påminner dig som vanligt om att bloggen fokuserar på den obelysta halvan av jämställdhetsfrågan.

  7. anonym Says:

    Nä… Caspian. Nu är du verkligen ute och cyklar. Den här sidan är för konsekvent för regleringar när det gäller familjelagstiftningen, där samhället totalt kapitulerat för matriarkatet. Rättssystemet gynnar konsekvent mammor som föräldrar, från konceptionen fram till 18 års-åldern. Barnbidrag, bestämmelser kring faderskap och adoption är exempel på lagar som uttryckligen, men utan egentligt skäl, gynnar förälder av ett kön enbart på basis att föräldern är en kvinna. Domstolar dömer män hårdare än kvinnor, mödrar får straffreducering, men inte fäder (min åsikt är att sådan straffreducering är fel). Och i familjerätterna och vårdnadsmålen pågår samma diskriminering. Och medan feministerna i nästan allt annat tar avstånd från stock-konservativa värderingar angående könsroller och partnerbildning, så anser feministerna att i just dessa fall, saknas anledning att bekämpa det gamla könsrollsmönstret. Denna inkonsekvens sväljer du uppenbarligen med hull och hår.

    Men denna fråga handlar inte om reglering. Det handlar om en märklig rätt för en föräldrar att misshandla sina barn utan att samhället gör något. Ja, det finns också exempel där samhället stödjer denna misshandel. Och det är något som dessutom drabbar både mammor och pappor.

  8. barfota Says:

    På tiden att alla skyddas från sjukt skitsnack som ofta uppstår vid en separation, många gånger med de gemensamma barnen närvarande.
    Jag kan inte se någon förlorare på den här lagen, bara vinnare.

  9. Gunnar Says:

    Jo jag och mina barn är drabbade av en avancerad och raffinerad form av PAS!
    Visst är det hemskt för barnen och kommer påverka dem för resten av livet, även om de själva kanske inte är riktigt medvetna om det.
    Och som drabbad förälder känns det så fruktansvärt hopplöst, men även skamfullt, att inte kunna påverka situation trots många kraftfulla försök och initiativ.
    Och kan bara säga att för mig som pappa är det grymt plågsamt att bli utsatt för, på många olika sätt och många olika plan.
    Är lite som att en stor del av mitt liv krossats effektivt…
    Och jag känner mig så fruktansvärt ensam och utlämnad till mig själv i detta plågsamma, då det finns absolut noll möjlighet att få hjälp och stöd från samhället! Jag känner inte det minsta av att jag bor i ett välfärdssamhälle, avseende min möjlighet att få vara en aktiv och engagerad pappa, som jag var innan skilsmässan…
    Och har nog nu efter så många år gott miste om möjligheten till en bra och nära kontakt med mina barn för all framtid, även om vi återknyter kontakten…
    Så jag hoppas vi snart har en lag mot PAS i Sverige också!

  10. barfota Says:

    @Gunnar

    Jag har inte själv råkat ut för det men jag känner flera par i min bekantskapskrets som håller på med sitt skitsnack fram och tillbaka inför barnen. Jag lider med dig Gunnar för som du själv skriver så finns det ingen hjälp att få för dem som är drabbade. Hoppas vi får se denna lag i Sverige också inom en snar framtid.

  11. Sven Says:

    Och för att grummla vattnet ännu mer. Vad hamnar man när Den ena föräldern faktiskt inte sköter sin del. Med svikna löften etc.? Hur ska man på ett vettigt sätt tala om för barnen att: ”Ja. Din mamma/pappa ÄR en svekful idiot!” ? Vad är PAS vad är ta tag i och skydda barnen? (Fallen finns och har två i mitt ”närområde”)

    Är inget dilemma som löses i en sån här tråd men är ytterligare en aspekt.

  12. anonym Says:

    Sven:

    Man löser det genom att tala om för sina barn att så beter sig den andre föräldern ibland och det har inget att göra med att hon eller han inte älskar sitt barn. Man avdramatiserar det hela.

    Om det sker upprepade gånger så planerar man sina ”barnlösa” helger så att man har en back-up. Man sätter gränser gentemot barnets andra förälder. Man håller sig till sanningen, men man använder inte barnet som budbärare eller slagträ. Det är inte speciellt svårt – vilken vuxen som helst klarar av det.

  13. Fria ord « Ann-Mari's Blogg Says:

    […] Brasilien förbjuder hjärntvätt av barn (Genusnytt) […]

  14. monik a Says:

    pas det finns mammor pappor som utför detta .. så se till att vi får en lag som tvingar människor till terapi .. detta ska kriminaliseras vi måste se till att myndigheter får upp ögonne för detta .. i år kan de pågå till slut börjar tom med en förälder och barn som utsätts för detta h¨ålla på och pasa sina barn själva detta är en form av hjärntvätt.. sina egna barn … att alliera barnen från den andra föräldern är ett brott… polisen tar heller inte deta på allvar … nu behövs förändring i sverige… och för barnen som drabbas mina barn har varit drabbade från 2002

  15. Mattias Says:

    Jag har ett stort problem med att tingsrätten inte tar till sig det som familjerätten har uttalat sig om sin utredning. Familjeutredningen lämnar förslag till tingsrätten att döma att jag ska få vårdnaden och boendet för mina 2 pojkar och mamman umgängesrätt. Denna utr var klar i juni 2010 och även fast rätten vet att mamman inte låter mig se eller träffa barnen och går emot det beslut som de fattat i okt09 gör de ingenting trots påtryckningar från min advokat. Har för några dagar sedan fått besked om att de bokat huvudförhandling i slutet januari 2011 men ändra inget ang det gamla beslutet som ger mig rätt till 3 timmmars umgänge/vecka. Sist jag träffade mina bran var i nov09. Hela min historia som jag har är helt pas relaterad, men vem lyssnar? Har tappat helt förtroende på rättssystemet.
    Vem kontaktar man för att på ett bra sätt göra tingsrätten i eskilstuna kommun varse om att detta är ett problem och existerar faktkiskt. Jag skulle vilja ha en person som kan ställa upp med att komma och prata om pas vid min förhandling för att stärka att mamman utövat pas inom precis alla områden. Historien är lång med alla typer av påhopp, anmälningar, avstängningar etc som mamman kunnat hitta på.

    Jag längtar till att få återförenas med mina 2 pojkar. Love

  16. Marie Says:

    Hej!
    Jag är en mamma som drabbas av detta! Min Exmake låste ut mig från vårt gemensamma hus hösten 2009. Och låste in sig där med vår dotter efter detta förändrades vår dotter och idag har vi ingen kontakt. Från utlåsningen och framåt undanhöll exmaken allt om vår gemensamma dotter även medicinska problem med hjärtat som vår dotter fick ca 10 månader efter utelåsningen. Vår hund har han också tagit, han vägrar att svara på hur hunden mår var hon befinner sig etc, är mkt orolig då vår hund nu har fyllt 11 år och inte är ngn ungdom längre. Min dotter hade sms kontakt med mig nga månader efter utelåsningen. Då skrev hon att jag var en lögnare, att det vore bäst om jag dog och efter ca 1 år skrev hon att jag misshandlat henne sedan hon var 12 år och 6 månader. Många av sms:en jag fick motta var direkt dikterade av min exmake, det var uppenbart då jag inte kände igen skrivspråket etc. Detta är fruktansvärt för alla! Mina släktingar är också helt avskurna från kontakt. Det är ren och skär ondska från en vuxen förälder och mkt svårt att förstå för vanliga människor.

  17. Marie Says:

    Hej Igen!

    Glömde; Jag håller fullkomligt med, det måste också i Sverige tas på allvar genom en lag, naturligtvis ngt annat finns inte. Barn får betala ett högt pris för vuxnas sätt att agera för/om sina egna syften.

    Jag älskar mina barn och har alltid varit en sk ”hönsmamma”. Min exmake vill åt egendom som lagligen inte är hans samt att han vill att jag avstår ekonomiska tillgångar i bolag som lagligen till 50% är mina, då jag sa NEJ och att detta får advokater sköta. Kom han på det mest raffinerade sättet att sänka mig nämligen ”barnen” mitt allt!
    Man måste säga att hans upplägg var skickligt uttänkt men inte särskilt långsiktigt. Det förvånar mig att en vuxen människa och tillika förälder kan använda sina barn för att komma åt ekonomiska tillgångar som inte är dennes samt förvägra exmakan tillgångar som lagligen är dennes genom att utnyttja barnen som fotsoldater i ett eget krig????

  18. Papparättsrörelsen och den svenska nazismen « Sanningen om Papparättsrörelsen Says:

    […] som offentligt stöder PAS-teorins införande som bedömningsgrund i vårdnadstvister är, förutom regeringens IT-ombudsman Pär Ström, bloggen ”Medborgarperspektiv” (enligt Pär Ström en ”utmärkt antifeministisk […]

  19. Det högerextrema kvinnohatets fanbärare « Sanningen om Papparättsrörelsen Says:

    […] stöder PAS-teorins införande som bedömningsgrund i vårdnadstvister är, förutom regeringens IT-ombudsman Pär Ström, bloggen”Medborgarperspektiv” (enligt Pär Ström åtminstone tidigare en ”utmärkt […]

  20. Studenlitteratur AB ger ut bok om PAS av Lena Hellblom-Sjögren som brukar föreläsa med Ingrid Carlqvist, Tryckfrihetssällskapets grundare « Sanningen om Papparättsrörelsen Says:

    […] som föräldrar ska vara så lika, när man tills alldeles nyss i detta vurmande till 100 % understötts av en högerflank som varit lika noga med att samtidigt poängtera vikten av att göra skillnad mellan […]

Lämna en kommentar