Skattepengar får inte gå till män

by

”När advokat Peter Haglund tog över som ordförande för Sveriges mansjourers riksförbund, blev han förvånad. Förbundet fick inte söka pengar för att hjälpa män som blev misshandlade av sina kvinnor – bara för att hjälpa män som slår.

– Kvinnojourerna får hundratals miljoner kronor, men vi får inte ett öre för att hjälpa män, säger han.

Pengarna delas ut av Socialstyrelsen och året innan hade Mansjourerna tagit emot 150000 kronor. Visserligen hade de då tvingats lova att använda pengarna till ett projekt om ”könsmaktsordningen”, inte för män som blir slagna.

– Men det var ju helt fel. Syftet med jourerna är främst att hjälpa män som blivit fråntagna sina barn och illa behandlade i vårdnadstvister. Men vi får alltså inte hjälpa män.”

Så inleds en artikel skriven av jämställdisten Ingrid Carlqvist i tidningen Kristdemokraten. Heder åt Kristdemokraten som tagit in artikeln – och heder åt Ingrid som skrivit den!

Peter Haglund berättar vidare i Ingrid Carlqvists intervju:

”En som grep mig alldeles särskilt var mannen vars hustru var patologiskt svartsjuk. Varje dag när han kom hem från jobbet fick han dra ner byxorna så att hon kunde inspektera honom och leta efter spår av andra kvinnor. En dag hade den svartsjuka hustrun slagit sönder stereon som var mannens ögonsten och då blev han så upprörd att han knuffade till henne. Hustrun ringde polisen och anmälde honom för misshandel och fick på så sätt ut honom ur lägenheten.

– Den nya och utökade lagen om besöksförbud har blivit ett mäktigt vapen för kvinnor, menar Peter Haglund.

Han berättar om en annan man vars kvinna bedrog honom och ville bli av med maken. Hon anmälde honom för misshandel, såg till att han häktades och fick igenom ett besöksförbud i det egna hemmet. Så trots att det var mannens hus fick han inte komma dit – men samma dag som han greps flyttades hustruns älskare in.”

Nu har Sveriges Mansjourers Riksförbund slutat ta emot pengar som är villkorade, så därför har de inga pengar alls. Samtidigt får kvinnorjourerna mycket stora belopp av skattepengar. En underlig jämställdhet, kan man tycka.

Enligt den ovan nämnda artikeln bekräftar Socialstyrelsen att mansjourer inte får statsbidrag för att hjälpa och skydda män som blir misshandlade.

– Det beror på våra lagar: lagen om kvinnofridskränkning och socialtjänstlagen där det står att vi särskilt ska beakta kvinnor och barn som utsätts för våld av närstående, säger Elis Envall, utredare på Social­styrelsen.

Enligt rapporten ”Sex Differences in Aggression Between Heterosexual Partners: A Meta-Analytic Review” av professor John Archer vid University of Central Lanca­shire i Storbritannien är det lika många kvinnor som slår sina män som tvärtom. Men det tystas ned och ignoreras när svensk lag stiftas.

48 svar to “Skattepengar får inte gå till män”

  1. leifer Says:

    Han berättar om en annan man vars kvinna bedrog honom och ville bli av med maken. Hon anmälde honom för misshandel, såg till att han häktades och fick igenom ett besöksförbud i det egna hemmet. Så trots att det var mannens hus fick han inte komma dit – men samma dag som han greps flyttades hustruns älskare in.

    Feminister tiger när sånt här kommer på tal, dvs tyst medgivande.

  2. Anna F Says:

    Tack Ingrid Carlqvist 🙂

    http://www.kristdemokraten.com/article.asp?Article_Id=30303

    Välkommen

  3. michael Says:

    Detta visar feminismens rätta ansikte vilket allt mer liknar en förvriden mask av hat mot män

  4. Bo Sundbäck Says:

    Håller helt med ”leifer” i dennes kommentar.
    Är det inte dags att diskutera i termer av; ”lika värde – lika rätt” oberoende av kön…?
    Någon mer som instämmer..?

  5. 50/50 Says:

    Män betalar betydligt mer i skatt än landets kvinnor.

  6. Markus Ollikainen Says:

    Jag röstar på Bo i nästa riksdagsval 😉

    //Markus
    Pappamanualen.se

  7. Christer Says:

    Vart är vi på väg?

    Det blir bara värre och värre. Håller med om att diskutera i termer av; ”lika värde – lika rätt”. Det som är skrämmande i detta som sker nu, är att ” stora massan” blir allt mer avtrubbad. Ingen lyfter ögonbryn på det som sker och ifrågarsätter turerna…

  8. Anna F Says:

    @Bo Sundbäck, lagstiftningen är ett hån, myndighets utövandet är capriciös, idag finns det ingen att diskutera med. Har förutspått att kristdemokraterna kan lyfta frågan om männens nedtrampade rättigheter, bättre än inget om det blir så.

  9. Anna F Says:

    @Christer, lite svårt, bäst nog att ge upp? Aldrig, det feministiska korthuset kommer att rasa!

  10. Torsten Says:

    ”Alltid blir jag så förbannad av dé!”
    För att citera en kuplett från Hasse & Tage revy – http://www.youtube.com/watch?v=HfYfFm2laQE

    Blev så förbannad att jag bara måste avlasta med lite humor…

    Orättvisan i inlägget från Pär kan snart ta sig ut i en politisk manifestation!

    Varför ska statens pengar inte användas jämlikt! Fattar inte detta överhuvudtaget!

  11. P.E. King Says:

    Tack till Ingrid Carlqvist! 😀

    Bo Sundbäck efterfrågar ovan om fler instämmer i leifers kommentar.

    Ja, jag instämmer, men som Anna F påpekar – det finns ingen att diskutera med – det är svårt att få svar från ”Tystnaden”… 😦

  12. Torsten Says:

    @Anna F
    KD kan behöva lite kraft för att hålla sig kvar i den borgerliga gemenskapen och de kan komma igen stort om de tar upp mansfrågor. Och ja… håller med dig – ändamålen får väl helga medlen.

  13. P.E. King Says:

    Citat Anna F:

    …bäst nog att ge upp? Aldrig, det feministiska korthuset kommer att rasa!

    David och Goliat:

    Bibelns berättelse om David och Goliat handlar om hur David dödade jätten Goliat genom att kasta en sten mot hans tinning.

    Hur kunde David, som var så liten i förhållande till Goliat, klara det? Hur kunde han få så stor kraft i kastet? Hur kunde han komma så nära?

    Historien kan förklaras så här:

    Goliat var en jätte. Troligen var hans hypofys större än den borde vara och den klämde därför på synnervskorset som ligger alldeles framför hypofysen.

    Synnervskorset är det ställe där några av ögats nerver korsar varandra. Det är nämligen så att nerverna från ytterdelen av höger öga går till vänster hjärnhalva och resten av ögats nerver går till höger hjärnhalva. Nerverna från ytterdelen av vänster öga går till höger hjärnhalva och resten går till vänster hjärnhalva.

    Eftersom synnervskorset kom i kläm av Goliats allt för stora hypofys kunde inte signalerna från hans ögons näthinnors yttersidor komma fram. Goliat kunde därför bara se det som fanns rakt framför honom och inte någon som smög sig på honom från sidan. Detta hade David lagt märke till. Genom att närma sig Goliat från sidan kunde han komma så nära att kastet blev dödande.

    Skriven fritt efter bok Marie Nordström

    Gör som David och voilà – krashboom! 😉

  14. Andreas Nurbo Says:

    Helt jävla sjukt. Varken mer eller mindre.

    Var finns de männen som inte tar skit och vågar stå för det öppet?

    Är det inte dags att arrangera demonstration och ”mannens dag” eller nåt?

  15. Bo Sundbäck Says:

    Det är så det ser ut. Men – jag håller inte med om att ”tystnaden” gäller. Debatten som förs, inte minst här, är viktig för att lyfta rättviseaspekten.
    Att det sedan måhända finns ett s k ”tystnadens motstånd” – ja så är det alltid för alla olika typer av rörelseinriktningar.
    Men kämparna finns – inte minst Ingrid!
    En eloge till henne!

  16. Torstensson Says:

    Anna F

    Har du en mail man kan nå dig på?

  17. Anna F Says:

    @Andreas Nurbo
    Det enda rätta för svenska män är en sex strejk! Samla några kompisar (helst snygga och vältränade) med tomteluvar och bar överkropp. Skriv på banderollen på engelska att ni strejkar i protest mot diskriminering tills det blir fred mellan könen. Ring utländsk medier, TT etc. du fixar det på mindre än ett dygn. Prata om förebilden Lysistrata (länk). Du blir världskändis på noll tid. Lycka till!

    http://en.wikipedia.org/wiki/Lysistrata

  18. Anna F Says:

    @Torstensson, det beror på…, varför?

  19. P.E. King Says:

    @ Bo Sundbäck:

    Jag uttryckte mig kanske lite luddigt – jag menar naturligtvis att ”tystnadens motstånd” råder som du uttrycker det.

    Och ja, gudskelov finns det kämpar som Ingrid Carlqvist! 😀

  20. leifer Says:

    Anna F

    Det enda rätta för svenska män är en sex strejk!

    Meddelande till alla kvinnor!

    Tyvärr måste jag meddela er att ni inte kan räkna med något sex mellan jul och nyår,
    för det är ”mannens säkra period” :
    – Då står staken i fönstret , kulorna hänger i julgranen , skinkan på bordet och pungen är tom….

  21. Sigvard Lingh Says:

    Kan någon finna ádvokat Peter Haglund på Internet?

    Jag fnner honom blott under konkurser…

    /Sigvard

  22. Eric Says:

    För varje sådan artikel så inser jag hur totalitärt och rättslöst Sverige har blivit.

  23. Anna F Says:

    @Sigvard Lingh

    http://www.lokaldelen.se/foretag/Falk%C3%B6ping/977084/Advokatfirman+S.+J.+P.+Haglund+AB/

  24. Markus Ollikainen Says:

    Vi har ingen tystnad… Tro mig. Och det händer saker, varje dag!
    – långt mer än vad som ges sken av. Däremot så förs denna kamp på olika nivåer, på olika arenor där de flesta är bakom stängda dörrar.
    (På tryggt avstånd från medias rampljus)

    – Här på Genusnytt ser vi kanske 5% av dess totala omfattning.

    Det vi bevittnar just nu är sådan som sedan flera år tillbaka är beslutat. Det här skeppet håller på att vända riktning och det vet radikalfeministerna om, och det märks också i deras agerande. De börjar bli mer och mer desperata och Pär & Co. kommer att kunna avslöja fler bluffar just för att de börjar att vackla, och göra fel.
    Många som kämpar för sann jämställdhet som Pelle, Ingrid, Pär, Tanja, Mettamatik m.fl. blir starkare…
    Vi är också fler idag som är riktigt trötta på detta spektakel och även interna grupper inom feminister börjar ifrågasätta dessa radikalfeministernas missbruk av sitt inflytande…

    Fler inser att jämställdhet handlar inte om skuldbeläggande, utan om samarbete, ödmjukhet och förståelse för olikheter och tolerans.

    //Markus
    Pappamanualen.se

  25. Bo Sundbäck Says:

    @P.E. King;

    Vi är helt överens!

  26. leifer Says:

    Anna F

    Hoppas att du förstod att mitt förra inlägg var humor.

  27. Anna F Says:

    @leifer, det var lite svårt att missa 😉

  28. Bo Sundbäck Says:

    @Markus!

    Du skriver så himla klokt!
    Kunde inte gjort det bättre själv:-)
    Ta gärna del av några av mina citat på min lilla blogg;
    http://vittensten.blogspot.com/2010/12/bloggtankar-citat-i-funderingens-tecken.html
    T ex detta citat;
    ”En vinnare hittar alltid en lösning – en förlorare hittar alltid en ursäkt!”

  29. Torstensson Says:

    Anna F

    Jag tycker du är duktig på att finna info och jag funderar på en sak. Om du inte vill ge ut din mail så kontakta erik på arkivarum och be han skicka min mail till dej så kan du skriva till mej så ser jag din mail. Han har min mail. Jag e försiktig emd att ge ut den här eftersom man aldrig vet vad en hatisk feminist kan göra.

  30. Manhood United (barn till radikal feminist som gör tok revolt;-) Says:

    När man skrapar på ytan….

  31. Anna F Says:

    @Torstensson, jag har detta email i 30 min 🙂

    jul700@hotmail.se

  32. Torbjörn Tjärner Says:

    Har själv blivit misshandlad av mix ex-fru. Hon höll på att slita strupen av mig. Men jag anmälde henne inte för att en man ”kan inte bli misshandlad Av en kvinna”. Speciellt inte här uppe i Tornedalen. Visst hade jag kunnat ge igen, men det bär mig emot att bära hand mot en annan människa. Jag backar hellre än tillfogar någon annan skada. Däremot ställer jag upp för andra som blir utsatta och riskerar min egen hälsa för att försvara dem som blir attackerade.
    Det är skamligt att män inte kan få samma stöd när de blir utsatta för misshandel, som kvinnor får. Dessutom räknas inte den psykiska misshandeln in som misshandel eftersom den är i stort sett omöjlig att bevisa.

  33. Torstensson Says:

    Anna F

    Jag missade det hehe. Sorry. Vi får ta det imorgon igen. Måste sova.

  34. Hanna Fridén Says:

    Pär. När du belyser såna här saker, då tycker jag att du gör ett bra jobb. För det behövs.

  35. Torstensson Says:

    Torbjörn Tjärner

    Här har du en *vinkekvink* som blivit psykiskt misshandlad inte bara en gång utan två. Den förste för att jag inte ville ha henne. Hämnd från en försmådd kvinna kan man kalla det. Vilket kanske är det Assange är utsatt för nu. Helt ärligt, vet samhället om hur många killar som får ett helvete av ”försmådda kvinnor”. Det mindgamet är inte att leka med.

    Den andra gången blev jag manipulerad nått så in i bomben av en mycket vacker kvinna som egentligen inte ville ha mig. Hon ville inte ha någon. Men så provade hon på ibland att ha mig som en sorts pojkvän. Hon var psykiskt sjuk och jag trodde jag skulle kunna hjälpa henne liksom. LOL.

    Då var jag svag. Långt ifrån strong. Det skedde gravis så jag fattade själv aldrig att jag vara down så att säga. Fy för sören vad det var svårt att få tillbaka självkänslan och respekten för sig själv. Kan tänka mig att det råder en viss machokultur där uppe i Tornedalen som är onödig. Lite macho måste man dock vara för att skapa intresse hos en tjej. Sen kan TM och Hanna Friden eller vad hon heter komma och hävda annnat. Själv minglar dom garanterat med myspysmjäkkillar. Not.

  36. Sigvard Lingh Says:

    Anna F, innan du ger information, kolla om den är korrekt. Jag frågade efter Björn Hurtigs adress och du gav en adress som resulterade i följande:

    Jag har från och med nu en ny mailadress:
    peter@advokatfirmansjphaglund.se

    Då jag inte har tillgång till min gamla mail så är det viktigt att du/ni skickar meddelandet på nytt till den nya adressen.
    Mvh
    Peter Haglund

  37. P.E. King Says:

    Citat Sigvard Lingh:

    Kan någon finna ádvokat Peter Haglund på Internet?

    Jag fnner honom blott under konkurser…

    /Sigvard

    Detta var väl din fråga som Anna F besvarade?

  38. Musse Pig Says:

    Sigge då…! Tttt…

  39. JD Says:

    @Hanna Friden
    Jag tror det är svårt att bara fokusera på ”viktiga” och ”stora” frågor som just vid det här inlägget även om det vore det allra bästa då det är konkreta saker som alla kan förstå.
    Jag tror alla förstår hur du menar men det finns också mindre, löjliga och mer fjantiga frågor som faktiskt är värda att ta upp just därför att dessa mindre frågor ofta speglar samhällsklimatet på ett tydligt sätt.
    Ett samhällsklimat där pojkar och män ofta utmålas som något negativt i flera små bagatellartade artiklar i media t.ex där alla dessa små bagatellartade artiklar till slut blir en större del av den attityd som råder.
    Jämför gärna med mobbing där det kan vara svårt att peka på enskilda större faktorer som är avgörande för att det kan kalla mobbing.
    Attityder är svåra att förändra men det är viktigt och därför är det viktigt att även ta upp sånt som enskild kan uppfattas som löjliga bagateller. Detta tycker jag genusnytt lyckas med på ett bra sätt!

  40. Klarabesked Says:

    Av något skäl utträdde Peter Haglund ur Advokatsamfundet 2007, det är väl inte så vanligt att man gör det eftersom det inte är så lätt att bli medlem.

    Ett antal år som jurist, advokatexamen och rekommendationer för att bli medlem.

  41. Hanna Fridén Says:

    Torstensson:

    Alltså, hur kan du ha mage att uttala dig om hur mitt kärleksliv ser ut? För din information så känner Pär min kille, och har anställt min kille som föreläsare på sina grejer. Jag uppskattar inte att du skriver sådär, och ärligt tror jag inte att Pär gör det heller eftersom att du i princip säger att en person både han och jag gillar väldigt mycket måste vara ett svin.

    Du har träffat på psykobrudar, döm inte ut alla människor för det. Det är lika illa som om jag skulle tro att alla killar var svin på grund av de äckliga saker vissa skriver till mig eller ringer och säger om natten för att jag är en offenlig person. Uttala dig inte om folks intima preferenser bara för att du råkar ogilla min politiska ståndpunkt.

  42. Bo Sundbäck Says:

    @ Hanna Fridén;

    Instämmer i det du skriver om etikett.
    Vi bär alla med oss våra levnadshistorier – till både glädje samt även sorg och smärta.
    Brukar försöka att ha som led stjärna att inte tala illa om någon – utan att försöka diskutera i sak – med respekt för andra.
    Skrev ner en del av mina citat på min blogg för några dagar sedan, bl a denna;
    ”Varje gång du fördömer så ägna ett ögonblick åt att utvärdera varför du gör det. Försök bara komma ihåg att vi alla behöver göra misstag för att kunna växa”

    Titta gärna vidare….
    http://vittensten.blogspot.com/2010/12/bloggtankar-citat-i-funderingens-tecken.html

  43. Hantverkare Says:

    @Hanna Friden
    ”myspysmjäkkille” är väl inte detsamma som ”ett svin” eller?

  44. Hanna Fridén Says:

    Hantverkare:

    Tolka det hur du vill. Torstensson ska inte uttala sig om mitt sex/kärleksliv i vilket fall. Det är bara smaklöst. Lågt.

  45. Manhood United (barn till radikal feminist som gör tok revolt;-) Says:

    Såja lugn och fina…..

    Thorstensson refererade till sina egna personliga erfarenheter. Om de sätts i ett större sammanhang kanske dom inte utgör en slump. Thorstensson ville att du,Hanna skulle förstå, och refererade till det privata i syfte att verkligen f;rm[ dig förstå. Vilket f;ljdaktligen blev ett missförstånd :-\

    That’s Respect and 36ve

  46. Mrs X Says:

    Ajamen herregud Hanna Fridén, kan du försöka växa upp nån gång lilla söta rara gumman!

  47. Hur länge ska våldsutsatta män vara utan statligt stöd? « Ann-Mari's Blogg Says:

    […] och det ojämställda och diskriminerade sätt som statsbidraget till mansjourerna villkoras. Skattepengar får inte gå till män  […]

  48. Att leva med trakasserier « Ann-Mari's Blogg Says:

    […] Skattepengar får inte gå till män  (GenusNytt) […]

Lämna en kommentar