Utskälld i trekvart av Tiina Rosenberg

by

Sindra Peterson Årsköld, som är docent i biokemi vid Lunds universitet, har skrivit en mycket intressant krönika. Den tar upp genusfrågan. Sindra, som för övrigt har skrivit kommentarer på GenusNytt, berättar hur det gick till när hon tappade förtroendet för genusvetenskap och genuscoacher.

Låt mig citera ett stycke. Det handlar om när Tiina Rosenberg skulle hålla ett föredrag som en del i en omfattande ledarskapsutbildning. Åhörare var 30 akademiker med olika former av chefsansvar, däribland Sindra Peterson Årsköld. Jag citerar Sindra (vi kommer in när hon berättar om Tiina Rosenbergs agerande under sitt föredrag):

”Hon inledde seminariet otydligt, och efter en kort stund räckte min bordsgranne, en man från Lunds tekniska högskola, upp handen. Hon tystnade och vände sig mot honom; han tolkade detta som att han fått ordet och ställde en fråga. Det skulle han inte ha gjort. Med blixtrande ögon vrålade hon: Du är man, jag är kvinna, och därför håller du käften! Hon fortsatte därefter att ömsom skälla ut, ömsom förolämpa hela gruppen, oprovocerat och osammanhängande, i hela 45 minuter. Det var fruktansvärt obehagligt. Jag har aldrig sett ett sådant hat. Den episoden var en väckarklocka för mig. Vem är de egentligen, de som lagt beslag på jämställdhetsbegreppet?”

Jag tycker det är väldigt välformulerat. Jämställdhetsbegreppet är kapat, det är precis vad det handlar om. Om många gånger kan det kännas som att det är galningar som har kapat det.

Vi måste återta begreppet jämställdhet. Jämställdhet är lika rättigheter och skyldigheter för könen, vare sig mer eller mindre. Lika spelregler, helt enkelt. Jämställdhet är inte genushysteri och manshat.

Läs Sindras krönika här. Den är mycket intressant på flera sätt.

70 svar to “Utskälld i trekvart av Tiina Rosenberg”

  1. Hanen Says:

    Jag kan trösta Sindra med att vi är många som ganska länge har förstått att det är exakt så här det ligger till. Så för mig var detta ingen nyhet och inte ens förvånande.

    Här finns också ett faktum som inte går att bortse ifrån – samtidigt är det nästintill omöjligt för mig som heterosexuell, vit, medelålders och svensk man att säga det.

    Och det är att den moderna svenska statsfeministiska rörelsen till stora delar präglas av en extremistisk lesbisk kärna som har samma syn på män som rasister har på invandrare. De är hatiska.

    Men som sagt. Att påstå en sådan sak i dagens Sverige är en omöjlighet. Speciellt om du är man.

  2. Matte Says:

    Hmmmm. Manshatare som har seminarie om jämställdhet på våra universitet.

    Det är tragiskt.

  3. Matte Matik Says:

    Sindra, det gör mig väldigt glad att du tar upp detta offentligt. Det är väldigt viktigt att kvinnor protesterar mot dessa självutnämnda talespersoner som med jämställdhet som täckmantel försöker driva igenom sin egen agenda. Att komma som man och påpeka dessa tokigheter är tyvärr inte så mycket värt. Det här med att kön dels är en social konstruktion samtidigt som det ”kvinnliga” (=holistiskt, icke-vetenskapligt, vardagsnära – enligt von Wright) är bättre är djupt vetenskapsfientligt och kvinnofientligt på en och samma gång. De här människorna gör definitivt inte jämställdheten en tjänst, och det verkar som fler kvinnor behöver få upp ögonen inför detta.

  4. Dr. Jonsson Says:

    Sindra: Jag kan nog inte riktigt hitta ord för att säga hur glad jag blev över att du skrev det här debattinlägget. Det var i alla fall nåt av det mer hoppfulla jag läst med kombinationen genus och svensk naturvetenskaplig forskning. Kanske finns det ändå en liten chans att stå emot den tsunami av dårskap som f.n. väller in från genus-s.k.-vetenskapen och ödelägger allt i sin väg. Hoppas det finns fler forskare som du som har den integritet som krävs.

  5. Erik Says:

    Hur kommer det sig att många välutbildade kvinnor ställer så allmänt korkade frågor? Varför ställer smarta frågor superkorkade frågor?

    ”Vem är de egentligen, de som lagt beslag på jämställdhetsbegreppet?”

    SVAR: De är feministrörelsen!

    Dvs alla personer som kallar sig feminister (inklusive hon själv ifall hon missat det). De har heller inte lagt beslag på någonting. De har agerat helt i linje med det mandat de fått av sina medlemmar. En organisation kan inte agera utan mandat av sina medlemmar. Hur svårt kan det vara att fatta vems fel detta är?

    Nej det är klart de inte vill säga det är deras eget fel. Som en av världens främsta experter på ämnet skriver, det är den ”imaginära feministens fel”. Man kan inte påpeka felet ligger hos riktiga personer som kallar sig feminister eller hur?

    Ingen feminist har klagat. Det finns inga som helst orsaker att misstänka någonting har hänt som feministrörelsens medlemmar (dvs alla som kallar sig feminister och därmed ger rörelsen makt att representera dem) inte varit med på. Antingen som mobbare eller som räddharar som stått vid sidan och tittat på när andra personer mobbas. Ett passande ordspråk i dessa fall är -Sent skall syndaren vakna.

    Sluta kallar er feminister, hur svårt kan det vara!? Varifrån tror ni dårarna får sin makt? Tror ni de är många nog att göra nånting om inte en massa icke-dårar envisas med att titulera sig medlemmar av dårarnas parti?

    Jösses, vad besviken jag är på folk som Sindra!

  6. uffenordholm Says:

    Jag tycker att Tiina Rosenberg skall hålla fler föredrag. Många fler föredrag. Ju fler föredrag desto bättre. Men anledningen är inte att jag vill henne väl, snarare är jag cyniskt elak: ju fler som får ta del av hennes galenskaper enligt Sindras beskrivning desto bättre. När en stor majoritet av Sveriges akademiker har fått se henne skälla ut deltagarna för att en man vågar ställa en fråga kommer det oundvikligen att börja ställas frågor om hennes forskning, om hennes metoder, om det hon försöker föra ut och om henne själv. Enkelt uttryckt så kommer hon att gräva sin egen grav med varje nytt föredrag hon håller.

  7. Erik Says:

    PS: Jag förstår alla er som pratar om hur glad ni blir åt att Sindra skriver som hon gör och jag håller med om att vad hon skriver är vettigt men faktum kvarstår att så länge inte ens de smarta välutbildade kvinnorna (de som man skall kunna ha höga krav på) som kritiserar feminismen fattar att de är en del av den så länge de kallar sig feminister så var sjutton finns framtiden?

    1) De har inte för avsikt att göra revolution, sparka ut knäppskallarna och ta över feminismen

    2) De har inte för avsikt att sänka feminismens makt genom att sluta kalla sig själva feminister

    Vilka andra alternativ finns?

  8. 50/50 Says:

    45 min utskällning?

    Tack och lov att de visar var de står så tydligt!

  9. Observer Says:

    De mest ondskefulla människor jag träffat på i livet är precis med hennes bakgrund. Oftast så har de fördärvat sin själ med att iklä sig för många djävulska roller på teaterscenen. Till slut så finns det bara ett enda ”fuck, fuck, fuck” kvar hos dem. Söndriga människor utan godhet men dock utnämnda till professorer!

  10. Ursus Says:

    Jag skulle nästan råda alla som i framtiden är med om något sådant bara ställer sig upp och går ut i protest. Annars är det väldigt lätt att det ses som att åhörarna tar till sig och känner sig skyldiga – varför skulle en oskyldig acceptera att bli utskälld, ungefär.

  11. Torstensson Says:

    Erik

    Jag tänkte exakt samma sak som du. Sindra är ju själv en feminist och ställer en så pass korkad fråga. Jag tycker inte Sindra är en hjälte alls. Hon är fortfarande feminist och könsrasist och bär stor skuld till att en sådan som Tiina Rosenberg har saker att säga över huvud taget.

    Att en person som har akademisk gedigen bakgrund ställer en fråga som på femårings nivå gör mig ännu räddare än Tiina Rosenbergs hataiska utfall mot mannen i publiken.

    Och oaktat Tinna Rosenbergs raseri så kvarstår ändå faktum att feminismen är en könsrasistisk kollektivistisk rörlse som har en mycket skev ide kring hur världen ter sig.

    Sindra blir inte mer legitim i mina ögon bara för att hon tycker att Tiina flippade ut.

  12. Torstensson Says:

    Och den där mannen som räckte upp handen. Var han feminist så eller bara en vanlig man?

    För om han nu är en vanlig man så måste han haft noll koll på Tiina sedan innan. Hade jag suttit med i den publiken så hade jag inte räckt upp handen för jag hade VETAT att ett sådant raseri skulle komma. Jag hade VETAT att hon hade försökt sätta sig på mig direkt eftersom jag är en stolt karl.

    Jag hade bett henne dra åt helvete innan hon hade hunnit be mig hålla käft. Återigen, ge inte radikalfeminister ett uns av respekt för du kommer ICKE ble respekterad tillbaka ändå. Så den mannen verkar också korkad.

  13. Matte Says:

    Vem tar emot 45 minuters utskällning utan vidare? Jag hade bett henne fara och flyga efter 4,5 sekunder.

    Det daltas för mycket med sådana personer i detta avlånga land.

  14. Jack Says:

    Hörni,

    Sindra skriver en inledningsvis mycket bra artikel. Sen skriver hon uttryckligen att hon är feminist och implicit förespråkar hon vilja ha lika många av män och kvinnor inom forskning och att detta tänk skall vara överordnat kompetens med mera, vilket hon dock kanske skulle förneka om hon kom till svarsmål. Hon är alltså själv nära på radikalfeminist men sorterar ändå ur den feministiska kitteln ut en grupp feminister till som är ännu värre. Det är anmärkningsvärt!

    Sindra är kanske en person på uppvaknandets väg. På väg ut ur kitteln. Goda nyheter!

  15. Dr. Jonsson Says:

    @Erik:

    Du har helt rätt i din analys att alla som kallar sig feminister bidrar till att legitimera såna som Tiina. Inklusive Sindra, ja. Bra att du lyfter fram det.

    Du sätter också ord på nåt som gnagt i min hjärna ett tag:

    Ingen feminist har klagat. Det finns inga som helst orsaker att misstänka någonting har hänt som feministrörelsens medlemmar (dvs alla som kallar sig feminister och därmed ger rörelsen makt att representera dem) inte varit med på. Antingen som mobbare eller som räddharar som stått vid sidan och tittat på när andra personer mobbas.

    De går nästan aldrig tillrätta med varandra offentligt [även om det är just det Sindra gjorde nu, och det gjorde mig lyrisk att se detta undantag]. Även fast den ena kallar sig XXX-feminist, och är väldigt noga med att detta inte *alls* är samma sak som en YYY-feminist så är mitt intryck att de närapå alltid ger sitt stillatigande (och) ibland ljudliga samtycke till varandras galenskaper. De spinger aldrig i vägen för varandra, eller motarbetar varandra. Det verkar, precis som Mona Sahlin deklarerade, som att ”feminismen är överordnad alla andra ideologier”. Alltså håller man i allt väsentligt ihop mot icke-troende på samma sätt som olika varianter av kristna eller olika varianter av muslimer skulle kunna göra mot ”icke-troende” i deras respektive kontext.

    Som du säger: ”ingen feminist har klagat”. [Utom Sindra, då … ]

  16. Dr. Jonsson Says:

    När jag läser Sindras artikel, så tycker jag nog att hon i huvudsak verkar ha samma värderingar som en jämställdist, dvs. att det ska vara lika villkor på arbetsplatserna. [Och att ostörd tid till forskning är högt prioriterat även för en manlig forskare kan jag definitivt intyga.]

    Sen väljer hon trots det att *kalla* sig feminist (vilket ju verkligen är synd), och varvar det med ordet jämställdhet som om hon verkligen tror att de är utbytbara begrepp. Det kan tolkas som att uppvaknandet ur feminismens mardröm inte ännu är 100%-igt [ursäkta jag pratar om dig i tredje person här, Sindra, lovar byta till andra om du dyker upp här]. 45-min genuschockbehandling räckte uppenbarligen långt, men inte ända fram. Kanske en 45 min fysiklektion med Moira von Wright skulle ta Sindra hela vägen över till jämställdistlägret. 😉

    Jag hoppas i alla fall.

  17. Dr. Jonsson Says:

    @uffenordholm: Fler föredrag av Tiina, och sen får man verkligen hoppas att nån filmar i smyg med mobilen. Inget går nog upp mot ett litet YouTube klipp i detta fall.

    Om jag finge chansen att gå på ett föredrag skulle jag gärna räcka upp handen och ställa frågor med jämna mellanrum. Nu när vi vet vad man kan vänta sig, behöver man ju inte ta illa vid sig. Om en enda artig fråga från en man kan få henne helt ur balans, så är det ju lite lockande att testa hur långt mot avgrundens kant man kan putta henne genom att ställa t.ex. tre eller fem frågor utan att verka förstå att mannens plats är att hålla käften och lyssna.

  18. Snaphanen Says:

    Er I nu også sikre på, at Tina Rosenberg er en kvinde ? Er hun selv ? 🙂

  19. DrKejs Says:

    Kommer ni ihåg Tiinas frispel vid en promovering för något år sedan? Hon skällde ut kvartetten Last Call, här är deras svar: http://m.youtube.com/index?desktop_uri=/&gl=SE#/watch?xl=xl_blazer&v=8K3G7omOHqo

    🙂

  20. Demokraten Says:

    Vad är äckligare än 1 feminist? 2 feminister.

  21. michael Says:

    Tiina Rosenberg i förförra valet när F! fick kritik för sin partistämma där ibland deras berömda kampsång kritiserades gick hon ut med att hon blivit mordhotad. Det visade sig att någon skickat en bok till henne (utan några kommentarer) som någon tyckte hon behövde läsa enligt henne var detta ett mordhot

  22. Jay Says:

    Jag håller med Matte här ovan. Jag hade gått därifrån. Sånt ska man faktiskt inte behöva tåla, oavsett om man är man eller kvinna.

  23. JD Says:

    Ett mycket viktigtcitat!

    Vem är de egentligen, de som lagt beslag på jämställdhetsbegreppet?

    Tänk om alla dessa förbannade idioter som sväljer feminismens härskande utan vidare kunde lära sig tänka själva också!
    Alla som kallar sig för feminister för att det känns rätt och inne eller alla före detta patetiska veganer i Umeå som istället hoppat på feminst-tåget i ett slags pubertalt uppror mot samhället. Hela Umeå är rätt patetiskt då det gäller dessa rörelser!
    Använd er egen hjärnan och låt den inte utnyttjas som ett slags mental Hub för feministisk krigsföring och destruktivitet av sådana som Tina Rosenberg.

  24. Thomas! Says:

    Svenska kvinnor blir mer och mer obegripliga!
    Om man som en man uppvaktar det motsatta könet i Sverige, vilket har ägt rum sedan mänsklighetens tillkomst, så är man antingen en ”mansgris/potentiell våldtäktsman” alternativt så är man en oromantisk nordisk man som är avsaknad av ”sydländsk glöd”!
    Om dagens moderna jämlika och osjälvständiga kvinna berusar sig och ”tar för sig”, som det heter numera, och blir avspisad så stämplas den svenske mannen som typisk ”känslokall”, oromantisk och avsaknad av ”sydländsk glöd”!
    Ursäkta, men hur skall Vi svenske män vara egentligen?

  25. barfota Says:

    Hade mer än gärna sett att man slopade begreppen jämlikhet och jämställdhet och i stället började diskutera ett mera rättvist system för alla.
    Befinner mig utomlands och befriande långt ifrån feminist-tjafs!

  26. JD Says:

    Varför är det så viktigt för Sindra att kalla sig feminist?

    Räcker det inte att tydligt påpeka att hon tycker att jämställdhet mellan könen är väldigt viktigt, liksom alla oss här på genusnytt!

    Innebär epitetet feminist att man får fördelar som man annars inte skulle få om man bara arbetar för jämstäldhet?

    Kanske Sindra och andra skulle ta en funderare på om det är sunt med en rörelse som hellre bejakar och accepterar människor utifrån deras epitet än deras inställning till jämställdhet!
    Det är kanske dags för alla som inte vill kalla sig för feminist att ha en armbindel runt sin vänstra arm?

  27. Demokraten Says:

    Frågan är ju varför fårskocken tillät den uppenbart sinnessjuka, homosexuella kommunisten, feministen, genustant Tiina hållas i tre kvart?

    Där fanns inte ens 1 rakryggad individ med civilkurage nog att göra det rätta: slänga ut aset. Patetiskt.

  28. maukonen Says:

    Hade jag närvarat på denna utskällning så hade jag rest mig upp och gått.

    Och hade då denna Tiina undrat varför så hade hon fått detta svar:
    Jag är kvinna och jag ställer inte upp på din diskriminerande och nedvärderande syn på män. Jämställdhet är inte enbart att hävda kvinnors rättigheter, du är en skam för oss kvinnor med din syn på män och hur du nedvärderar dem pga deras kön.

    Jag skulle även ha påpekat för arrangörerna vad jag tyckte om Tiinas totalt oacceptabla uppförande och ifrågasätta varför hon blivit inbjuden och vad den bakomliggande tanken var med hennes föreläsning.

  29. Sindra Peterson Årsköld Says:

    Hej, jag är här! Jag har just nu en avhandling att läsa, men diskuterar väldigt gärna senare!
    (Och ja, såklart ville jag gå därifrån – men jag är för j-a nyfiken…)

  30. Dr. Jonsson Says:

    Hej Sindra, kul!

    Jag hade nog också stannat av ren nyfikenhet. Och hade du inte gjort det så hade ju inget fått veta att det faktiskt pågick i hela 45 minuter.

    Man får ju hoppas att fler i publiken också drog slutsatser.

  31. ParStrom Says:

    Jag hade nog INTE gått därifrån, utan istället stannat kvar och antecknat alla former av härskarteknik som Tiina använt sig av. För att använda i exempelvis debattartiklar senare. Och så hade jag provocerat Tiina genom att ställa vänligt formulerade, men kritiska, frågor. Det ideala vore förstås dold videoinspelning. Det finns till exempel pennor, som man kan sätta i bröstfickan, som spelar in video. Men då måste man ju vara förberedd.

  32. Dr. Jonsson Says:

    Låter som en utmärkt strategi, Pär. Frispelen lär ju fortsätta om allt som behövs är en man i publiken som ställer en fråga. Om den mannen dessutom råkar vara du …

    Jag kan knappt vänta på videoklippet. Jag kan se det framför mig, och skrattar redan.

  33. JD Says:

    @Dr. Jonsson

    ”Man får ju hoppas att fler i publiken också drog slutsatser.”

    Nej jag tror faktiskt inte det!
    Människor idag är alldeles för bekväma och lata för att bemöda sig med att tänka själva!
    Vissa personer som får feminism uppdukat på ett fat framför sig sväljer det med hull och hår bara för att dom anser att det är den korrekta bordsseden i vårt land.

    Man behöver inte vara dum i huvudet för att vara feminist men det underlättar!

  34. Olle Says:

    Tror ni Tiina skulle brytt sig om eventuell dokumentationsutrustning varit synlig? Det tror inte jag, för det skulle ju vara ett tecken på att hon själv förstår att hennes agerande är fel. Hon tror säkerligen själv på vartenda ord hon säger och kan inte begripa att/varför en majoritet tycker annorlunda.

  35. Elin Says:

    Torstensson skriver att han hade bett henne dra åt helvete innan hon hade hunnit be honom hålla käft.

    Maukonen skriver att hon hade rest sig upp och gått.

    Föredraget var en del av en ledarskapsutbildning på Lunds universitet.

    Om Torstensson och Maukonen skulle ha varit deltagare i denna utbildning så skulle Torstensson i så fall antagligen ha varslats om uppsägning och Maukonen i så fall antagligen kallats in till sin chef och under utredning om händelsen tvingats be om ursäkt för sitt uppträdande.

    http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/mansgrisigt-att-bladdra-i-papper-pa-universitet_2897797.svd

    Ett sådant grepp har genusmaffian om universiteten i Sverige. Om någon nu undrar varför svensk forskning rankas så lågt i internationella jämförelser.

  36. Läsaren Says:

    Elin

    I en egoistisk fårskock där civilkurage är ett okänt begrepp, är Tiina kung.

    I en samling Män är Tiina blott ett intellektuellt roadkill.

  37. JD Says:

    @Elin

    Enligt rykten är det en viss Anna A som var den som påpekade mannens olämpliga uppträdande för ledningen.

    Är ryktena fel så hoppas jag någon direkt dementerar detta.

  38. Pether Says:

    Anna A var den feminist som höll i föreläsningen.

  39. Matte Matik Says:

    Apropå Tiinas föreläsning och folk som inte går ut… Som Elin säger var det här en kurs som personalen skulle gå, och man är ålagd att vara närvarande på kurser som arbetsgivaren anordnar. Man får om inte annat avdrag på lönen om man inte ”jobbar”. Tiina och hennes vänner blir inhyrda av sina kompisar i universitetsledningen kan man anta. Man pushar därmed ut önskvärda idéer till sin personal plus att man håller de sina med jobb. Win-win…

  40. Hjalmar Says:

    Det är tragiskt att dessa tokfeminister är så bottenlöst hatiska mot halva befolkningen, män. Om en man uttryckt sig på samma sätt, så hade han riskerat slutenvård, tvångströja och åtal.

    Vad har TR råkat ut för, autism?

    @Elin
    Ja, det är lågt i tak på många arbetsplatser, särskilt vissa universitet.

  41. Maria Says:

    Anna A har sysslat med jämställhet på Uppsala studentkår men den Annika som höll en jämställdhetsföreläsning där en av de manliga deltagarna kritiserades för att han hade bläddrat i papper var jämställdhetshandläggare på Uppsala universitet.

  42. Erik Says:

    Sindra Peterson Årsköld:

    Hej, det är jag som är Erik, jag är webmaster på Aktivarum och jag har gett dig både ris och ros ovan.

    Men främst förstår jag inte hur det kommer sig du frågar vilka/ ”Vem är de egentligen, de som lagt beslag på jämställdhetsbegreppet?” Anledningen jag inte förstår det är att du är smart nog att se problemen med feminismen och utbildad nog att förstå vetenskap inte är att återberätta vad än folk säger för stunden.

    Svaret på din fråga i krönikan på Kemivärlden är ju enkelt: Det är feministerna som har lagt beslag på genusbegreppet? Och vem är feministerna? Jo det är alla som kallar sig feminister – inklusive du själv Sindra – som senare i samma text säger ”Som feminist blir jag snarare rädd”

    Du är alltså rimligtvis en av dem som lagt beslag på jämställdhetsbegreppet. Om man sedan skriver en negativ krönika om detta hur tänker man då?

    Jag kan bara konstatera att feminism verkar funka som en kvinnoreligion, begreppet feminist tycks ha blivit heligt (dvs obligatoriskt) och sålunda kan folk inte sluta kallar sig feminister ens när de skriver och klagar på just feminismen (dvs feministrörelsen – vad ordet betyder)

    (Det är ungefär som att höra Magnus Betner säga ”jag är nog den enda feminist i Sverige som är för prostitution” Snarare är han den enda i hela Sverige som tror att kalla sig feminist stödjer pro-sidan – hela feminismen (dvs hela rörelsen han ger sitt stöd genom att anta deras etikett) tillhör contrasidan dvs är MOT prostitution. Vet Magnus Betner om det?)

    Anledningen jag påpekar detta är att när personer är bevisligen bildade och kompetenta sätts högre krav på dem när de uttalar sig. Om man redan bevisat att man är väldigt duktig på att tänka kan man inte lika lätt skylla på att man inte förstår saker när man säger dumma saker.

    Mvh Erik

  43. Erik Says:

    Dr Jonsson:

    ”Som du säger: ”ingen feminist har klagat”. [Utom Sindra, då … ]”

    Nej, när feministerna bestämde dessa saker så hade Sindra heller inte klagat.

    Och hon kallar sig fortfarande feminist så jag vet ser fram emot någon form av klargörande från henne. Om hon klagar på feminismen – varför kallar hon sig feminist (vilket stärker precis vad hon klagar på och ger feminister ännu mindre orsak att ändra någonting)?

    Om du klagar på en vara du alltid köpt men ändå fortsätter att köpa varan i samma antal för samma pris så struntar tillverkare och säljare helt i dina klagomål. För att citera Charlie Sheen (och Bill Maher) I already got your money man!

    Eller i enklast möjliga språk: För feminismen gör det fullkomligt sak samma om feminister håller med (som Gustav) eller klagar (som Sindra) – huvudsaken för feminismen är att de fortsätter kalla sig feminister.

    3/4 av radiokomikern Howard Sterns publik avskydde honom – tror ni det gjorde hans sak svagare eller starkare?

  44. megamogen Says:

    Bra gjort sindra! 🙂

    Jag skulle aldrig ha styrkan att sitta tyst, gud vad jag skulle skrika tillbaka och jag är rädd att jag även skulle göra något dumt som att kasta ut kärringen.

  45. Kalkonen Says:

    Åh, så modigt att inte säga något, eller göra något. Bara sitta still och lyssna. Jättemodigt.

  46. Hjalmar Says:

    ”Utskälld i trekvart av Tiina Rosenberg”

    ”Om dina argument är svaga: höj rösten och se arg ut.” Check…

  47. Helen Says:

    Det verkar som om många av er reagerar starkt på ordet feminism.

    En liknelse:
    ”Det finns vissa historiker som påstår att medeltiden aldrig inträffade. Därför tycker jag att alla historiker har helt fel för sig och att historia är ett dåligt ämne”.

    Det är detta Sindra tycker är problematiskt: att några människor ger feminismen dåligt rykte. Ordet feminism betyder att man vill ha jämställdhet mellan könen. Som hon säger i krönikan: ”Män och kvinnor ska ha lika villkor, lika möjligheter, lika skyldigheter.” Denna strävan, som hållit på i ungefär ett århundrade och som bl.a. har lett till att vi kvinnor har fått rösträtt, heter sedan länge feminism. Men det finns vissa som tyvärr både är feminister och manshatare. Det betyder inte att feminism = manshat. Tyvärr gör människor som Tiina Rosenberg att många tror det, det verkar som om många av er här tror det. Det är ett av problemen Sindra belyser! Därför skriver hon ”Om förtroendet för jämställdhetsarbetet urholkas kommer vi att se en fruktansvärd back-lash, och dyrt vunnen mark kommer att förloras.”

    Ja, Sindra är feminist, det vill säga hon vill ha jämställdhet. Nej, hon håller inte med Rosenberg. Hon kritiserar alltså inte feminismen utan dem som försöker ta bort fysik ur fysikböcker eller håller konstiga genusföreläsningar. Därav frågan ”Vem är de egentligen, de som lagt beslag på jämställdhetsbegreppet?”

  48. John Nilsson Says:

    DrKejs säger, 14 april 2011 kl. 6:09:
    ”Kommer ni ihåg Tiinas frispel vid en promovering för något år sedan? Hon skällde ut kvartetten Last Call, här är deras svar: http://m.youtube.com/index?desktop_uri=/&gl=SE#/watch?xl=xl_blazer&v=8K3G7omOHqo
    🙂 ”

    Fattar inte vad länken har med saken att göra, men här har expressen skrivit om det:

    http://kvp.expressen.se/nyheter/1.1183295/tiina-rosenberg-fick-raseriutbrott

    … här är väl länken du avsåg, med Last Calls ”svar” på Tiinas utbrott:

  49. Elin Says:

    Om man ser till feministisk praktik så är det glasklart att feminism inte innebär strävan mot jämställdhet, utan strävan efter ökad makt åt kvinnor på alla andras bekostnad. Ta Tiina, en av landets mest kända feminister, som i artikeln sägs ha sagt att mannen ska hålla truten – för att han är man.

    Om det nu trots allt finns feminister som inte accepterar att det finns en enkelriktad könsmaktordning, så är dessa feminister antagligen en försvinnande minoritet om man ska döma av allt som skrivs om feminism, där könsmaktordningen är ganska central.

    Ordet feminism innehåller också förstavelsen ”femin-” som skvallrar om att feminism inte innebär att stärka mäns rättigheter där kvinnors är starkare, exempelvis inom föräldraskapet.

  50. Hjalmar Says:

    Det är sådana som Rosenberg och Schyman som har tagit över feministbegreppet, och lattefeministerna känner sig överkörda.

    Tips: Feminismen är slut, välj ett positivt laddat begrepp istället; tex jämställdist, humanist.

    Få kallar sig kommunist, fas*ist eller na*ist längre…
    Totalitära ideologier håller inte i längden.

  51. Sindra Peterson Årsköld Says:

    Hej,
    Tack så mycket för beröm och eftertänksamma kommentarer!

    Ja Pär, det var många i lokalen som antecknade febrilt, med halvklara idéer om att utnyttja det senare på något sätt – men ingen har gjort det, de har väl bättre saker för sig. Själv är jag glad att jag inte gick till pressen direkt – man ska inte skriva i affekt, det blir sällan konstruktivt. (Vissa i det här kommentarsfältet borde f.ö. fundera på den principen.)

    Mitt syfte med krönikan är faktiskt inte att bråka med Tiina (då hade jag kunnat välja betydligt värre citat), utan att uppmuntra naturvetare att sköta sitt eget jämställdhetsarbete. Jag har fått enormt mycket positiv respons från naturvetare, teknologer, medicinare och en hel del andra också. Allt låter likadant: ”Jag håller med dig till 100%. Det du skriver är egentligen helt okontroversiellt, men jag är väldigt glad att du skrev det”. Jag lyfter detta här, för alla här kanske inte inser hur lite stöd genusfjollerierna egentligen har bland folk, ett steg bort från PK-medierna. Inte ens hela sociologiska institutionen i Lund håller med dem, har jag hört.

    Till de mindre eftertänksamma kommentatorerna vill jag bara säga, att ni spelar dårarna i händerna när ni låter dem göra er så arga. De möter misogyni med manshat & heterohat, och ni möter dem med ilska och förolämpningar och i vissa fall mer misogyni. Vill vi verkligen ha ett könskrig?

    Vissa av er gör mig också ledsen, när ni kallar mig för otrevliga saker oprovocerat och under pseudonym. Därför kanske jag inte kommer att skriva så mycket mer här. Pär: Keep up the good work!

  52. Musse Pig Says:

    Hele’n, menar du att ”männen” ensamma hade rösträtten tills feminister erövrade samma rättigheter för ”kvinnor”? Menar du att männen historiskt har haft en massa privilegier som de unda för undan har fått dela med sig av? Är det så du ser det? Sindra, hur är det med dig? Tror du på en sådan beskrivning?

  53. Musse Pig Says:

    Det vi vill ha är ju rättvisa. Vad som är rättvist och orättvist är nog inte så kontroversiellt och svårt att enas om egentligen.

  54. JD Says:

    @Sindra

    Jag är jätteimponerad av att du vågar gå emot den värsta delen av feminismen på det sätt du gör och blir ledsen om jag eller någon annan har sagt något som du uppfattar som otrevligt.
    Det är bara det att förtroendet för feminismen ligger så lågt det någonsin kan ligga här samtidigt som jag/(vi?) gång på gång ser att den destruktiva mansförnedrande feminismen både uppmuntras och hejas på i media och på andra ställen.
    Det har gått för långt för att man ska vara lugn och smart i sitt sätt att föra fram sin både förvåning och frustration över feminismens veto att göra och säga precis vad som helst utan att bli emotsagd.

    Det finns bra feminister men jag anser att feminismen är förbrukad och rökt och att det enda vettiga därför är att alla vi som tror på jämställdhet utan att ställa det ena könet mot det andra snarast bör förkasta ordet feminism.
    Det finns andra uttryck för att beskriva jämställdhet och lika värde mellan könen och det är där vi måste börja för att kunna finna samstämmighet och glädje i att gemensamt kämpa för jämställdhet!
    Feminismen har dragits ned i leran av feminister och detta går inte längre tvätta ur så låt då de som fortfarande anser att jämställdhet handlar om könsseparatism få vältra sig i gyttjan och använda sina feministiska floskler medan vi andra gör rätt!

  55. CaseyJones Says:

    @ Helen

    Seriöst, hur mycket tror du feministerna hade att säga till om för hundra år sedan? Om den lilla klicken män som hade rösträtt på den tiden inte hade velat att kvinnorna skulle ha rösträtt så skulle de inte ha röstat igenom det förslaget. Jag vågar nog påstå att utveckling och jämställdhet går hand i hand. Jämställdhet utvecklas med eller utan feminism, men som det är nu här i Sverige troligtvis bättre utan.

  56. Sten Sture Says:

    Sindra, jag har läst inlägget och din krönika men inte alla kommentarer.

    Jag blev så glad av att läsa din krönika, den ger mig hopp om att vi jämställdister kan vinna könskriget mot feministerna…what?.. du kallar dig feminist!? Jag kunde skrivit under på allt du säger sofar.

    Där blev jag tveksam, måste man kalla sig för feminist i den akademiska världen? Är du genuin? Jämställdist eller feminist?

  57. JD Says:

    @Helen

    ”Det finns vissa historiker som påstår att medeltiden aldrig inträffade. Därför tycker jag att alla historiker har helt fel för sig och att historia är ett dåligt ämne”.

    I sin grundtolkning är även kommunismen något gott eftersom kommunismens grundsträvan var att alla människor skulle dela lika och uppfattas som lika mycket värda.
    Trots det så missbrukades kommunismen å det grövsta för vissa människors egen vinning där andra människors värde åsidosattes och tom dödades i kommunismens namn. Miljoner människor dödades i f.d Sovjetunionen i kommunismens namn.
    Menar du att den enda rätta vägen till människors lika värde är att anamma kommunismen bara för att kommunisterna själva hävdar att det goda är deras ideologiska mål?
    Kommunismen missbrukade innebörden av rättvisa och jämlikhet på samma sätt som feminismen har missbrukat innebörden av jämställdhet.
    Att vägra kalla sig feminist eller kommunist handlar inte om att förneka jämlikhet och rättvisa utan om att återupprätta dess innebörd.

  58. Observer Says:

    ”Vill vi verkligen ha ett könskrig?” frågar sig en kommentator i denna debatt. Vem låg förresten bakom filmen Könskriget? Vem sitter och sjunger med i kampsångerna i ett halvexalterat och -berusat tillstånd i samma film om inte jämställdhetsministern Margaretha Winberg själv?
    Onödiga frågor lämnas förresten oftast obesvarade.

  59. Jack Says:

    Diskussionnen om vad som är feminist återkommer ofta. Att vara feminist är tillhöra de som ”ser en könsmaktsording” och därmed förändrar sig själva, andra människor och samhällsorganiseringen till kvinnors fördel så att t ex
    -män dör före kvinnor,
    – män uppger mer sällan glädje i livet
    – har svårare att vara förälder
    – får sämre utbildningsmöjligheter osv
    – mindre rättigheter
    – tvingas ut i krig
    – bannlyses från offentliga platser
    – Konsekvenser för kvinnor, barn, mänskligheten, miljön av allt detta
    – osv

    Det hela handlar metodmässigt om att ta biologiska, sociala, intellektuella, fysiska, försörjnings-, osv -resurser från män och konsekvenserna är i första hand att män dör i förtid på olika sätt. Här inräknas att människor som föds till pojkar dör oftare än flickor. Att vara feminist är att vara mansdödare.

    Det finns många teoeretiska/diskursiva facetter av feminism men mansdödande är den empiriska feminismen, dvs sammanvägningen av de mest betydelsefulla konsekvenser som de som kallar sig feminister faktiskt åstadkommit i verkligheten. Andra definitioner finns men är inte lika viktiga. Nazisterna kanske var bra på att laga skolmat, eller disciplinera barn, men det är inte lika betydelsefullt som att de orsakade ett tiotalmiljoner människors död och för övrigt dehumaniserade mänskligheten, felgärningar som vi istället definierar dem efter.

    Många feminister har nog svårt med att förstå att detta är så det måste vara. Även nazisterna trodde sig vara goda! Så vi måste prata om vad som faktiskt händer för att hålla oss på rätt spår, även när det gäller att kalla sig feminist.

    En del feminister känner kanske inte alls igen sig. Att kalla sig feminist behöver dock inte innebära att man är en mansdödare direkt! Som Erik är inne på är det då istället framförallt indirekt man dödar genom att kalla sig feminist. Man är en mansdödare light. Den som står i AIKs skränande hejaklunga med svartgula halsduken på kan ju själv i tysthet heja på Djurgården ”egentligen”. Hur det ser ut spelar dock väldigt stor roll, dvs hur det ser ut är inte bara hur det ser ut utan är en egen verkligheten som skapar konsekvenser, konsekvenser som i det här fallet dödar män.

  60. Lars I Says:

    @Sindra,
    nej, det är aldrig en bra taktik att bli arg, du har helt rätt. Det som brukar göra mig mig arg är dumhet kombinerad med makt och blir det för för dumt återstår bara förakt. Och jag vill inte känna förakt för kvinnor eftersom jag hur många exempel som helst på kloka och godhjärtade kvinnor.
    Många på denna blogg, inklusive mig själv blir understundom upprörd, även om den sällan uppnår SCUM manifestets hat mot det andra könet. Slillnaden är att SCUM manifestet inte bara är ett korkat vredesutbrott, utan blivit bibeln för en feminism som trots likheterna med nazismens människoförakt och egoism blivit en statsreligion. Som ersatt mansgrisarnas ideologi, komplettarats med självömkan och upphöjts till en ism. Och dessutom fått en märklig acceptans grundad på ett rätt svårbegripligt dåligt samvete av en generation män utan anledning till dåligt samvete. Män som aldrig förtryckt en kvinna. Ett infernaliskt curlande försöker allt mer dråpligt att kompensera icke-drabbade kvinnor och inget bäst-före-datum verkar finnas för männens skuld och kvinnors tillgodohavande för gamla oförrätter. Om feminismen en gång var rättfärdig och befogad så har den efterhand, med det sviktande underlaget på verkliga fiender, övergått till urskiljningslösa rallarsvingar mot män i allmänhet inklusive en majoritetet oskyldiga. Varför hala seglen i medvind om än skutan skulle råka vara ur kurs ? Segla är aldrig fel.

    Jag tror att när detta vedertagna och allmänt accepterade förakt mot män i feminismens namn dessutom fått fotfäste i politik, media, rättsväsende, på arbetsplatser, ja var finn det inte, uppstår problemet att hävda att det är en isolerad klick knäppgökar som man kan bortse från. Och då uppstår även frågan, varför kallar man sig feminism ? Vilken årgång av feminism ?

    Jag tror att du har mycket att ge i en dialog om det, så jag hoppas få läsa fler inlägg från dig här eller i andra sammanhang. Jag vill gärna snacka !
    Ha det gott !!

  61. Gonzo Says:

    ”Helen säger:
    14 april 2011 kl. 16:10
    Det verkar som om många av er reagerar starkt på ordet feminism.

    En liknelse:
    ”Det finns vissa historiker som påstår att medeltiden aldrig inträffade. Därför tycker jag att alla historiker har helt fel för sig och att historia är ett dåligt ämne”.

    Det är detta Sindra tycker är problematiskt: att några människor ger feminismen dåligt rykte”

    Det var några människor som gav nazismen dåligt rykte också. Vi kanske ska börja acceptera nazister igen??

  62. Erik Says:

    Helen:

    Du har påfallande fel i sakfrågan. Problemet är inte att några nobodys ger feminismen dåligt rykte

    Problemet är att de som ger feminismen dåligt rykte är rörelsens högsta ledare, dvs dess professorer, dess ordförande, dess författare, när en bok med namnet ”Skära kuken av män” marknadsfördes så skulle jag vilja säga att de ansvariga för svenskalanseringen kastades ut ur feminismen (observera att den enda feminism som finns är feministrörelsen) med motiveringen att feminism inte är manshat

    Jag SKULLE vilja göra det alltså

    Men nu kan jag inte det för i verkligheten så var den feministiska responsen att fjorton feministiska rescencenter hyllade boken och en feministgala gav författaren ett pris för sina förtjänster.

    Sålunda måste jag anta att feministerna VILL ha manshat i feminismen

    För när två läkare misstänktes ha styckat Catherine Da Costa fick de inte vara läkare mer. När Dr Phil betedde sig som ett svin så frågtogs han direkt rätten att vara psykolog

    När var det sist någon fråntogs rätten att vara ledande feminist för att ”feministerna” (de som kallar sig feminister) dominerades av dem som inte höll med om den åsikten?

    När?

  63. Erik Says:

    Sindra Peterson Årsköld:

    ”Själv är jag glad att jag inte gick till pressen direkt – man ska inte skriva i affekt, det blir sällan konstruktivt.”

    Jag tror inte alls på att det sällan blir konstruktivt när man skriver i affekt. Det låter misstänkt likt en faktoid. Tvärtom – många av historiens största genier bröt mot mängder av de tramsregler som finns idag. Jag citerar nobelpristagaren i fysik Andre Geim

    ”det är tveksamt om speciellt många av äldre tiders vetenskapliga framsteg ens blivit gjorda om dåtidens vetenskapsmän varit omgärdade av samma etiska och säkerhetsmässiga regelverk som de är idag.” Tacktal Nobel 2011

    ”(Vissa i det här kommentarsfältet borde f.ö. fundera på den principen.)”

    Det har jag gjort. Jag tror inte den principen finns (Jag tror den är en följd av ”make shit up”-principen som man kan hitta i retorik) men om du vill göra anspråk får du väl göra som alla andra och presentera källa?

    ”Till de mindre eftertänksamma kommentatorerna vill jag bara säga, att ni spelar dårarna i händerna när ni låter dem göra er så arga.”

    Ilska är ifall du missat det inget val utan en mänsklig respons! Att avfärda män för att de väljer att vara arga är som att avfärda kvinnor för att de väljer att ha PMS.

    ”De möter misogyni med manshat & heterohat”

    Så nu ERKÄNNER du plötsligt att feminister sysslar med manshat och heterohat samt att du känner till det? Nyss sade du att feminism inte alls är manshat. – nu säger du: Jo det är manshat och heterohat… men bara om….

    Och nej det är inte misogyni de bemöter. Det är kritik de bemöter. Det är en stor skillnad på hat och kritik (även om vissa dårar anser att man inte skall få kritisera kvinnor – bara män).

    Dessutom finns problemet det faktum att Claes Borgström är feminist betyder inte att Claes Borgström = Kvinna. Det är alltså politisk kritik av feminism de bemöter med manshat och heterohat.

    ”och ni möter dem med ilska och förolämpningar och i vissa fall mer misogyni. Vill vi verkligen ha ett könskrig?”

    Det ÄR inget könskrig för feminism är inte = kvinna och som naturvetare så bör du veta skillnaden mellan ett biologiskt kön och en politisk rörelse.

    ”Vissa av er gör mig också ledsen, när ni kallar mig för otrevliga saker oprovocerat och under pseudonym.”

    Du säger att feminismen sysslar med manshat och heterohat – sedan kallar du dig feminist – Var är inte provokationen i det?

  64. JD Says:

    Det är skönt att se den intolerans mot feminismen som finns här! Förhoppningsvis sprids det även ut på gatorna inom kort på ett sätt som omöjliggör för politiker och andra att göra tillfälliga personliga vinningar på feministisk könsseparatism.

    Go for it!

  65. Statsfeminism Says:

    Alla vinner på en befolkning i klasskrig. Könskrig är very, very good for you!

  66. Sten Sture Says:

    ”Ett städat yttre” skriver riktigt bra på detta ämne:

    http://stadatyttre.blogspot.com/2011/04/tank-pa-vad-du-sager-sa-att-du-sager.html

  67. uffenordholm Says:

    Lite långt efter kanske, men länken till krönikan i fråga verkar ha ändrats till

    http://www.kemivarldenbiotech.se/iuware.aspx?pageid=1201&ssoid=136975

  68. Magnus Ivarsson Says:

    Jag skojade om religion och sexualitet och blev sedan mobbad och trakasserad under hela min utbildning på raster och öppna föreläsningar. Jag fick ta sabbatsår bara för att försöka komma bort från dessa galningar så de lugnade ner sig.
    På universiteten finns det fanatiska personer som gallrar ut studenter som de finner passande och universiteten har absolut ingen aning om vad som pågår trots att jag upprepade gånger berättade vad som pågick. Jag kan med Ladok visa att jag tog nog med poäng för att fortsätta varje år men tog sabbatsår efter första, andra o tredje året för att försöka komma bort från dessa galningar. Jag är aktiv i röda korset, fd amnesty o svenska freds medlem och har aldrig i hela mitt liv kunnat föreställa mig vilket vansinne som pågår på våra universitet.

    Magnus Ivarsson
    M.Sc. in Eng. Physics / civ. ing. Teknisk Fysik F97 .

  69. patrik nordlund Says:

    Ha ha..en manlig akademiker blir behandlad lika föraktfullt som kvinnor och lågstatus män ofta blir . Kanske Tiina Rosenberg ville åskådliggöra detta på ett tydligt sätt ?
    Och sen det här med att hon skulle varit otydlig och att han hade en fråga angående detta, tycker jag verkar vara ett typiskt sätt att framhålla sig själv och förminska henne i tryggheten bland sina egna kollegor, vem vet vilka spel som pågår på denna arbetsplats ? Kan ju säga att jag tror att Sindra ligger bättre till nu för befodran.

  70. En glad nyhet för oss i Sverige « Toklandet Says:

    […] för mycket idioti så vi klarar av att exportera tillbaka lite utan att det märks här alls. En dåre mindre här, en dåre mer där, vi kan kalla det jämställdhetsarbete mellan […]

Lämna en kommentar