Brud, bög eller blatte?

by

Igår kritiserade jag i ett blogginlägg en annons från ManshatarPartiet (mp) som gick till generalangrepp mot gruppen ”heterosexuella, västerländska män”.

Idag vill jag kommentera nedanstående valaffisch från Unga Folkpartiet. ”Brud, bög eller blatte – i vårt land får alla plats”, skriver de.

Detta inhopp i valkampanjen är ologiskt, på grund av det urval av grupper som gjorts. Jag kan förstå om ett parti vill motverka fördomar mot homosexuella och invandrare, det är ju två grupper som är minoriteter och som av tradition riskerar att bli föremål för fördomar och nedsättande behandling. Genom historien har dessa grupper till och med utsatts för våld, till och med mord, på grund av hat mot dem.

Men var kommer ”brud” in i den bilden? Kvinnor är väl halva befolkningen – knappast en minoritet? Och knappast en grupp som är utsatt för förföljelse. Är det någon som har hävdat att det inte ska ”finnas plats” för kvinnor i Sverige? Vilken grupp eller vilket parti har förordat ett enkönat, manligt Sverige?

Nej, PK så det skriker om det är det. Och ett exempel på att kvinnor ska sättas på piedestal. Inte jämställt.

Tack för tipset, Göran!

47 svar to “Brud, bög eller blatte?”

  1. barfota Says:

    @perstrom

    ”Jag kan förstå om ett parti vill motverka fördomar mot homosexuella och invandrare, det är ju två grupper som är minoriteter och som av tradition riskerar att bli föremål för fördomar och nedsättande behandling. Genom historien har dessa grupper till och med utsatts för våld, till och med mord, på grund av hat mot dem.”

    Jag håller inte med dig om detta.
    Brudar, bögar, HBTQ och invandrare tillhör alla de grupper som det curlas med och som särbehandlas, kanske är just denna särbehandling en av orsakerna till den tilltagande politiska högervind som snålblåser runt om i världen.
    Samma skyldigheter, rättigheter, möjligheter och likställdhet inför lagen utan undantag så hade vi fått ett bättre Sverige.

    Brottslighet och invandrare

  2. parstrom Says:

    Barfota:
    Jag är motståndare till positiv särbehandling av grupper som det anses vara synd om. Det gäller även ”bögar” och ”blattar”. Men om jag ska formulera vad som är fel i affischens budskap så blir det ändå, med mina värderingar, så som jag skrev. Jag tycker inte det känns klandervärt av ett parti att propagera för en fördomsfri inställning till ”bögar” och ”blattar”, mot bakgrund av att det faktiskt förekommer nedlåtande behandling, till och med våld, mot just dessa grupper. Vilket skiljer de grupperna från gruppen ”brudar”.

  3. Jocke S Says:

    Är det någon som det hetsas mot så är det ju män! Det har ju t.o.m AB kvinna upptäckt. Och då är det väl i sin ordning, hets mot män är legitimt. Och det är en gammal historia faktiskt, även hos många djur! När skall den uppmärksammas?

  4. barfota Says:

    @perstrom

    Att man vill slå ett slag mot fördomar är helt OK under förutsättning att det gäller alla och att det faktiskt är fördomar!

    Jag tycker det är klandervärt av ett parti att presentera en sådan affisch öht. Fördomar förekommer överallt och skall givetvis bekämpas men en sanning är väl aldrig bli en fördom? Frågan är om inte Unga Folkpartiet skapar en fördom själva med sin affisch, fördomen om att fördomar mot brudar, bögar och blattar är extra speciella och drabbade, både du och jag vet att det är Svenska heterosexuella män som är mest utsatta för feministsamhällets fördomar.

  5. Jocke Says:

    Jag tror att det här är som en maskin som kört i full fart under en tid, men som nu håller på att få slut på bränsle. Den kommer att rulla på ett tag till av bara farten och till en början kommer inte ens föraren att märka något.

    Det jag menar är att fler och fler inser att kvinnorna i Sverige inte har något att gnälla över. Tvärtom är de både priviligerade och söndercurlade. Men politiker, proffstyckare och lobbyister tror fortfarande att det funkar med samma argument som får några år sedan. Så de kör på som vanligt och tror att de gör rätt.

  6. Lasse Says:

    Mycket konstigt budskap som lätt kan misstolkas, den reklambyrå som kommit fram den idiotaffischen borde tänka till både en och två gånger.

    Jag uppfattar som att det handlar om minoriteter eller människor som är utsatta. Helt skruvat budskap speciellt när man förutsätter att kvinnor blattar och bögar skulle vara en minoritet eller en grupp utanför samhället.

    Återigen är kvinnor det drabbade könet !

  7. barfota Says:

    @Jocke

    Så är det nog, de kör på som vanligt och stannar inte upp och tänker.
    De få gånger det förekommer tankeverksamhet är nog hur man skall kunna chockera läsarna mest för att få all uppmärksamheten och de högsta tittarsiffrorna. Populistiskt så det ryker ur öronen.

  8. Lasse Says:

    OT

    Blir såååå trött när de i alla debatter pratar om de stora löneskillnaderna mellan man och kvinna när det i själva verket bara skiljer knappt en procent när man tar hänsyn till

    *ålder
    *befatting
    *yrke
    *antal år
    * deltid

    osv…….det märkliga är att ovanstående faktum ej verkar existera i PK maffians verklighet. De jämför löner rakt av vilket självklart är helt felaktigt. Propaganda tolkning och en fullständigt genomskinlig retorisk fint.

    Någon mer som reagerat på detta ?

  9. barfota Says:

    @Lasse

    ”Återigen är kvinnor det drabbade könet !”
    Ja och i synnerhet homosexuella invandrarkvinnor!

  10. Info Says:

    TILLÅT MIG EN LITEN FRÅGA

    Tillåt mig en liten fråga: Får verkligen ALLA plats i Sverige?

    • CECILIA MALMSTRÖM (Fp): ”Vi behöver invandring för att klara välfärden.” (EU-kommissionär Cecilia M. i GP, juli 2010.)

    (Malmström fick i Bryssel ett startbidrag om 420 000:- Hennes lön där är 210 000:- i månaden, vartill kommer ett utlandstraktamente om 32 000:- i månaden. Utöver det får hon 5 900:- i familjebidrag, 7 000:- i barnbidrag och 5 000:- i skolbidrag till sina två barn. Naturligtvis fria resor och en mängd andra förmåner.)

    • MARIA WETTERSTRAND, PETER ERIKSSON (Mp): ”Vi vill att Sverige går före internationellt genom att lägga fram en plan för att på sikt införa fri invandring.”

    • FREDRICK FEDERLEY (c): ”Det är hög tid att vi går mot ett samhälle med öppna gränser och en fri invandring.”

    • DANIEL MATHISEN (s): ”Öppen och fri invandring slår också hål på den inskränkta myten om nationalstaten som naturlig arena för att bedriva politik.” (Blogg 2010-05-09.)

    • V + Mp: ”vill ha en andra amnesti för illegala invandrare”.

    • FRIDA JOHANSSON METSO (Fp): ”Invandringsfri? Nej, fri invandring!” (Sourze 3008-03-03.)

    • BJÖRN HELDEN (PP): ”definitivt inte för en begränsning av invandringen” (PP:s partiblogg 2009.)

    • PIRATPARTIETS HEMSIDA: Piratpartiet är för fri invandring.

    • OLA KARLMAN: 23 år, Sjupartialliansens väl avlönade ordförande för riksorganisationen ”Ungdom mot rasism”, förklarar Sveriges nationalsång vara RASISTISK. Bör förbjudas, liksom Sveriges nationaldag. (Sv.D. Brännpunkt 2010-06-05.)

    • MONICA BENGTSSON (Kd:s ordf. i Kalmar):

    ”- Vi står inför att fira nationaldagen. Flera nya medborgare kommer då att hälsas välkomna till vår kommun. Det är glädjande. Nationalsången kommer att sjungas utöver vårt land, den kommer säkerligen att höras även i Kalmar. Själv har jag sedan länge haft svårt att sjunga strofen Jag vill leva, jag vill dö i Norden och jag har varit tyst då denna rad sjungs ända tills jag kom på att jag kunde sjunga Jag vill leva, jag vill dö på jorden.” (Barometern 2007-06-21.)

    • LARS OHLY (v):

    Multimedia message

  11. Jocke S Says:

    Man måste nog förstå, att hets mot män, och mellan män, det är den urgamla ”ordningen”. ”Kvinnor och barn”, de klarar inte allt.
    Alltså måste vi män 1) Ta på oss skulden för större brister. 2) Gå ut i kylan och åtgärda dem.
    Dagens debatt lever HELT på detta dessa fakta! Det är så ingrott i hela mänsklighetem att man inte ser detta som är ”helt naturligt” biologiskt.
    Därför är vi män aldrig ”drabbade”, och ”synd om” oss blir uteslutande ett hånfullt begrepp.
    Och vi måste alltid ställa upp och ordna de stora problemen, även med risk för dominansbeskyllningar, när ”hon” inte kan eller vill.
    Det finns kvinnliga undantag som begripit detta, tack för det!
    När vi inser detta, och lyckas pedagogiskt förklara detta för dem som nyligen hittat in i intellektets värld, samt förklara vår sida av saken och av historien. Då kan vi kaske ändra på detta?
    Och: Män som behandlas som djur, kan bli som djur.

  12. Lövet Says:

    Det är helt i linje med partitoppen i övrigt, se bara http://www.birgitta.nu/varderingar

    ”Alla ska göra rätt för sig och respekteras oavsett om vi är kvinnor, bögar eller kommer från ett annat land.”

    Jag antar att jag som är heterosexuell värmlänning slipper göra rätt för mig – respekteras skall jag i alla fall inte göra enligt B.O.

  13. Torstensson Says:

    Jag tycker att det hetsas så mycket mot svenska heterosexuella män nu och det pratas så mycket om fri invandrin, fria kvinnor, fria fria fria.. Liberalerna pratar stort om frihet. Socialliberalnderna pratar om det. Jag åsyftar nu inte invandringen i Sverige. Jag åsyftar partiernas prat kring detta. Diskursen i sig. Där används ofta frihet. Det är en frihet att kunna komma in i Sverige. Jag har inget emot detta.

    Men kan politikerna då också se det som en frihet för svenska heterosexuella män att få LÄMNA landet. En fri utvandring !

    Kan den svenska staten tillhandahålla oss svenska män organisering, stöd och resurser till att flytta utomlands?

    Vi kan göra det mycket mer effektivt om staten hade hjälp svenska heterosexuella män att få jobb och boende i andra länder.

    Sverige vill UPPENBARLIGEN inte ha oss !!! Om de nu pratar om FRIHETER, så borde dom inse att det står upp till var och en att lämna Sverige men att Staten hade kunnat förenkla det mycket åt oss genom att starta en utvandringsbyrå för vita heterosexuella män som vill lämna festen. Eller andra som känner sig som slagpåsar eller bara helt enkelt vill lämna Sverige. Det vore en mänsklig rättighet om man ska gå efter de lagar som finns från inte minst FN.

    Ingen människa ska finna sig i att vara förtryckt och osv.

    Flyktingstatus tror jag aldrig dom sätter på oss, men om dom nu vore ärliga med sina liberala ideer om FRIHETER och FRI invandring så borde dom också kunna erbjuda svenska medborgare stöd,bidrag och råd för att kunna lämna Sverige.

    Jag förstår varför Danmark kalalr Sverige för ett demokratiskt U-land.

  14. Torstensson Says:

    Det finns ingen annan grupp i Sverige som har det så bra utbildningsmässigt, jobbmässigt och privat som en kvinna. Det är inte bara staten som curlar för dom det är även andra män som uppvaktar dom och betalar för dom. Ofta är detta så.

    Att brudar står med på den affischen får det att koka i mig.

  15. 19 september Says:

    I takt med att Politiken feminiserats vänstern har för länge sedan lämnat anständighetens gräns klasshat har blivit manshat men även borgerliga politiker ägnar sig åt att demonisera män genom epitet som mansgris skuldbelägga mäns sexualitet.Män nedvärderas ständigt i TV och media det skapar ett främlingskap.Endast partier på högerkanten avhåller sig från slentrianmässiga formuleringar om vita hetrosexuella män är det så konstigt att de får sympatier.

  16. barfota Says:

    @19 september

    På vilken ”högerkant” menar du? Som jag ser det har alla de stora partierna anslutit sig till feminismen.

  17. barfota Says:

    @Torstensson

    ”Kan den svenska staten tillhandahålla oss svenska män organisering, stöd och resurser till att flytta utomlands?”

    Jag ställer mig gärna i kön för frivillig utvandring om jag får samma villkor som @INFO beskriver här…

    ”• CECILIA MALMSTRÖM (Fp): ”Vi behöver invandring för att klara välfärden.” (EU-kommissionär Cecilia M. i GP, juli 2010.)

    (Malmström fick i Bryssel ett startbidrag om 420 000:- Hennes lön där är 210 000:- i månaden, vartill kommer ett utlandstraktamente om 32 000:- i månaden. Utöver det får hon 5 900:- i familjebidrag, 7 000:- i barnbidrag och 5 000:- i skolbidrag till sina två barn. Naturligtvis fria resor och en mängd andra förmåner.)”

    När kan jag resa? Naturligtvis så skulle jag använda hennes bidragspengar och traktamente (44 590:-) till att kampanja mot Svenska heterosexuella män och för en ökad invandring till Sverige, jag bor ju inte här då!

  18. parstrom Says:

    @Barfota:
    Om jag var ansvarig för utformning av valaffischer inom ett parti skulle jag mycket väl kunna tänka mig en affisch med texten ”Vita, heterosexuella män har samma rätt som andra”.

  19. 19 september Says:

    @ barfota. Ja alla stora partier har anslutit sig till feminismen därför förlorar de också riksdagsstolar till hösten.Min fiendes fiende är min vän osv.

  20. barfota Says:

    @parstrom

    Ja du Pär, då hade du nog fått dina fiskar varma.
    Kanske är det just detta nya parti vi väntar på 😀
    Nej men riktig jämställdhet hade inte suttit helt fel.

  21. leifer Says:

    Ordet ”bög” är också tveksamt, och syftar väl på en homosexuell man. Dom kunde väl lika gärna skrivit leb, eller lesbisk.
    Men bättre är att använda homosexuell. Dock är sexuell läggning tveksamt om det är en grupp.

    Det är också en värdering. Kvinnor då ofta bisexuella, medan män som har sex med män, anses vara homosexuella 100%.

    Samma rättigheter handlar istället mer om barn. Hur ska ”bögarna” t.ex. få barn? Hur ska det vara jämställ med två lesbiska kvinnor som skaffar barn ganska enkelt?

  22. Torstensson Says:

    @Lasse

    Det finns ingen lönediskriminering men man började ljuga med samma retorik redan för 6 år sedan som man ser idag. Följande stod i SvD för 6 år sedan.

    ”Exempel som ofta nämns är att arbetsmarknaden är starkt könssegregerad; män arbetar oftare i högre betalda yrken och på högre befattningar än kvinnor. Kvinnor tjänar i snitt bara 92 procent av männens lön, även om hänsyn tas till skillnader i yrkesval och arbetstid.”

    Lögnen fanns redan då. Den ser exakt likadan ut idag. Man har inte tagit hänsyn till att det inom olika yrkesval finns olika sorters kollektivavtal som kan erbjuda olika sorters löneutvecklingar i den artikeln. Man har inte tagit hänsyn till att män kanske är bättre på att löneförhandla. Att jämföra olika brancher är oärligt. Det är ju inte ens vetenskap. Man får bara en fakta som du inte kan använda till något argument eller påstående som handlar om könsdiskriminering.

    De senaste rapporterna har tydligt visat att det inte finns könsdiskriminerande lönesättningar. Ju fler variabler man har valt att lägga in deso mindre blir skillnaden. Den blir försumbar till sist. Det finns ingen könsdiskriminering.

    Jag tror lögnen som började spridas redan för 6 år sedan i SvD med samma retoriska innehåll grundar sig i att journalisterna inte vet vad grundkrav för vetenskap är.

    Jag har varit inne på det tidigare. Detta är en av tre (jag har fått det till tre) pelare för feminismens debattområde. Lögnen om löner.

    Och den är mycket effektiv och mycket vanlig och det finns ingen svensk poltiker som vågar gå emot den. Lögnen i sig har blivit hotfull som fan att avslöja. Som Erik sade, vi lever i en regim där tyrannerna är oärliga emedan tyrannerna i Ryssland åtmisntone var ärliga med sitt tyranneri.

    Detta gör ju att det blir oändligt mycket svårare att bli av med tyranneriet, för det finns ju inte. Vi är världens mest jämställda land!

    =)

  23. Torstensson Says:

    Barfota.

    Ja. Vore kul att få en uppskattning i hur många vi är som kan tänka sig detta.

    Nu är detta en scenario, men du kan lita på mig att om svenska män har börjat ta sitt pick o pack och sticka till andra europeiska länder, eller ännu längre bort så hade dom fått fart under sina fötter.

    @Pär

    Du säger

    ”Om jag var ansvarig för utformning av valaffischer inom ett parti skulle jag mycket väl kunna tänka mig en affisch med texten ”Vita, heterosexuella män har samma rätt som andra”.

    Hur ställer du dig till att starta ett parti? Vad är för o nackdelar med det.

  24. Mårten Says:

    Hur man ska utesluta män

    Klicka för att komma åt Makthandboken%20-%20Svenska.pdf

  25. Jack Says:

    Torstensson,

    De senaste rapporterna har tydligt visat att det inte finns könsdiskriminerande lönesättningar. Ju fler variabler man har valt att lägga in deso mindre blir skillnaden. Den blir försumbar till sist. Det finns ingen könsdiskriminering

    För det första har man sedan 70-talet, dvs från första åren man överhuvudtaget haft iden om lönediskriminering som övervägande åt något håll på gruppnivå, sett att det inte finns någon stor lönediskriminering mellan könsgrupperna! Detta är inget nytt!

    För det andra kan var en se att ju fler paramterar som tagits hänsyn till, dvs ju närmare verkligheten man analyserar, desto större andel visar sig kvinnor tjäna av män. Och här är poängen, det finns inget som säger att kvinnornas lön inte passerar männen när man får en analys av verkligheten eller modeller nära verkligheten. Feministiska krav bygger på luftslott. De mest noggranna analyser ex Warren Farrell, visar istället på att det finns en lönediskriminering och den är mot män!

    Det är inte konstigt alls eftersom även anställningsdiskriminering sker mot män! Män behöver skaffa sig antingen skicklighet eller utstå tungt kroppsarbete för att få jobb, jobben där man bara kan valsa in, där dominerar kvinnor. Män kan få jobben där också men då ofta mot lägre lön. t ex i förskolor. Där män dessutom ständigt måste tampas med att ses som lekgubbar och pedofiler medan matriarkatet är de som ”vet hur det är”.

  26. Jack Says:

    Inte helt rättivist att säga man bara kan valsa in på förskolan. Skulle editera det om jag kunde. Men principerna är desamma.

  27. Torstensson Says:

    Jack

    Absolut. Ville bara visa på att diskursen inte ändrat sig märkbart sedan 2006. Jag vet inte hur man pratade om löneskillnader dessförinnan. Jag ville visa på att man pratade om dessa variabler redan då och konstigt nog inte var intresserade av fler variabler. Det är möjligt att man pratat likadant om detta redan tidigare. 70-talet vet jag inget om jag var inte född då.

  28. Torstensson Says:

    2004 var det visst.

  29. Jack Says:

    Torstensson,

    Här är ur jag känner till 70-talet. Rapporten kom i ”modern tid”.

    Klicka för att komma åt wage5-equalpayequalwork.pdf

    Den visar att före första lagen om lika lön på 70-talet var löneskillnaderna redan nere i -1.5% för kvinnor, utan att ta hänsyn till faktiska arbetsuppgifter och en rad andra parametrar. Den lilla skillnaden i modelln pekar på att det i verkligheten fanns en reell lönediskriminering mot män redan då.

  30. Erik Says:

    Jocke:

    ”Jag tror att det här är som en maskin som kört i full fart under en tid, men som nu håller på att få slut på bränsle.”

    Skämtar du med mig? Nej den har inte slut på bränsle. Däremot håller den sakta men säkert på att uppnå sitt syfte. Den västerländska kulturens död. Låt mig förklara…

    Vad annonsens handlar om är ju att flytta över pengarna från kulturbärare till de som i mycket mindre grad är kulturbärare. Det handlar om att flytta pengar från de som leder till barn till de som leder till mindre eller inga – eller RÄTT sorts barn.

    Kort sagt, den västerländska kulturen SKALL utrotas till varje pris vare sig den vill eller inte. Intressant i sammanhanget är att bögar och brudar utrotar sig själva i samma veva. Slutsatsen blir att om de stödjer detta är de lika egoistiska som korkade och det är ju vad västvärldens ideologiska opposition räknar med också. Att deras egoism överstiger deras tanjeförmåga.

    När en heterosexuell man plötsligt får en massa pengar i näven så ökar hans sannolikhet att skaffa barn. När en kvinna eller bög plötsligt får en massa pengar i näven så händer ingetdera.

    Blattar däremot skaffar såklart barn, men de är inte en del av den västerländska kulturen och

    SD menar att de skall tvingas att bli det
    ND menar att de inte alls skall tvingas utan vill tvärtom ha separtion

    Fascinerande nog så har dagens journalister och politiker åsikter som överensstämmer mycket bättre med ND (Nationaldemokraterna) än med Sverigedemokraterna.

    Detta trots att ND anses vara betydligt närmare nazismen.

    Detta medan sociologer i åratal hävdat att senare generationer blir mer västvänliga så har vi idag den rakt motsatta situationen i realiteten. Barnen är värre och sociologerna har m a o jobbat med att ljuga – inget annat.

    ”Den kommer att rulla på ett tag till av bara farten och till en början kommer inte ens föraren att märka något.”

    Hela poängen är ju att inget skall märkas förrän inget ändå går att göra. Och då skall folk bara foga sig för varför slåss när man inte kan vinna? Ge upp och anpassa er!

    Riktigt hur bögarna skall anpassa sig gällande att leva utan den västerländska kulturens beskydd är en annan femma. Hade Foucault som stöttade Mullorna i Iran rest till Iran så hade de dödat honom på fläcken.

    Fråga mig inte hur det kommer sig akademiker kan vara så korkade.

    ”Det jag menar är att fler och fler inser att kvinnorna i Sverige inte har något att gnälla över.”

    Det har ingen betydelse. Skadan är redan gjord. Ditt resonemang är precis som en orolig mamma som säger ”De snälla killarna vinner i längden” Det spelar ingen roll de vinner i längden – skadan är redan skedd!

    ”Tvärtom är de både priviligerade och söndercurlade. Men politiker, proffstyckare och lobbyister tror fortfarande att det funkar med samma argument som får några år sedan.”

    Politiker, proffstyckare och lobbyister är ju anställda att aktivt attackera och förstöra den västerländska kulturen. Huruvida de vet sanningen eller inte är ju inte ens relevant.

    ”Så de kör på som vanligt och tror att de gör rätt.”

    De tror inte de gör rätt – de bryr sig inte.

    Det enda de egentligen bryr sig om är att behålla den moraliska överhögheten för egen del. De förstör villigt hela civilisationen bara de KÄNNER sig ”the good guys”

  31. Jack Says:

    Genomgående kan man säga att feminismen varit fångade i sin egna fördomar och inte kunnat tänka klart, utan istället förvärrat dessa fördomar i samhället. Tvärtemot vad som tidigare trotts gäller alltså:

    Män är de lönediskriminerade.

    Kvinnor är det kriminella könet.

    Och detta är till stor del just på grund av att man tror motsatsen!

  32. (M)askulism Says:

    Finns det inget parti som hatar Cheryl Moss, feminister, nazister, Plavsic, Sara i Knutby, Christine Schürrer, PAS:ande mödrar, kvinnliga pedofiler och kvinnliga självmordsbombare?

    Är du pensionär, oskyldigt våldtäkts anklagad invandrare eller oskyldigt dömd vit medelålders man eller misshandlad flata i hbt relation?

    Rösta på Genus Nytt- som belyser den obelysta halvan av jämställdhetsfrågan

    De invandrare jag känner genomskådar lätt folkparitets och de nya moderaternas röstfiske! Tyvärr Reinfeldt, Björklund & skriet från våtmarkena olofsson. Det fungerar inte,ni hade fyra år på er att visa ert rätta jag, men försent!! Att svika sina egna väljare kommer svida!

  33. Jack Says:

    Kvinnliga konferensvärdar tjänar ca 10% mer än manliga!

    Ett typiskt exempel på ett arbete utan tung fysisk belastning och utan större krav på färdigheter.

    http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Konferensvardinna–konferensvard-1471

  34. En läsare Says:

    ”Kvinnliga konferensvärdar tjänar ca 10% mer än manliga! ”

    Jag tycker att det är helt i sin ordning. Om kvinnliga konferensvärdar drar in mer pengar till bolagen så ska de tjäna mer. Detsamma gäller för t.e.x. strippor.

  35. barfota Says:

    @En läsare

    Det köper jag fullt ut om du samtidigt tycker att det är OK att männen tjänar mer i de fall de drar in mer pengar.

  36. En läsare Says:

    barfota,

    Det är, som jag ser det, upp till de enskilda bolagen att bedöma. När statsfeministerna blandar sig i blir allt bara en enda stor soppa – som, i längden, utarmar våra tidigare framgångar (i ”jämställdhetens” namn).

    Så, ja jag tycker absolut att det är OK att männen tjänar mer i de fall de drar in mer pengar. Allt bolagen tänker på är vinstmaximering. Det finns inget patriarkat som automatiskt ger männen mer pengar. Jag har personligen aldrig sett något (patriarkat) och arbetar även i miljöer där vissa kvinnor tjänar mer än männen (eftersom just de är kompetenta inom sina områden och verkligen förtjänar det).

    Den med kompetens (och/eller som är beredd att ge avkall för sin fritid) skall belönas, oavsett kön.

  37. En läsare Says:

    på sin fritid

  38. barfota Says:

    @En läsare

    Instämmer.

  39. Staffan Sölve Says:

    @Pär Ström
    MP är inte manshatarpartiet.

  40. En läsare Says:

    @ Staffan Sölve

    Du bör även motivera varför du anser det, annars är det inte hållbart. Tänk på all tid, och alla inlägg, som GenusNytt lagt ned på att förklara varför MP är ett manshatarparti.

    Annars blir din kommentar bara i klass med: ”Solen är inte varm”.

  41. (M)askulism Says:

    @ Barfota

    Jag håller med Barfota om att acceptera olikheterna i lönder. Mp får vara ett manshatarparti, det är väl bra att de bekänner färg så väljarna får veta vad de står. Mig veterligen finns det inte något kvinnohats parti? Men då kan Genus Nytt öppna locket för den antifeminism som sjuder i landet bland de tysta som inte vågar säga vad dom egentligen tycker. Här är ett exempel på att öppna locket och inte vara PK:

    Johan Rheborg -Parlamentet:

    Linda Skugge har alltså fått författarstöd, är inte det lite som att ge Olof Palme hjärt massage?

    Johan Glans- i samma program

    ”Vad är konst, det är ju det man vill sätta fingret på, när Zorn målar nakna tanter då är det konst, men när jag gör det är det sexuella trakasserier”

    Lyssna på Johans Rheborgs tankar om konst och kvinnor 50+ på österlen!

  42. Staffan Sölve Says:

    @Pär Ström
    OM vi antar att begåvning och talang är lika fördelad mellan könen, VAD är då förklaringen att större andel män är i maktposition (t ex i ledande befattningar och styrelser i företag)?
    OM vi bara för ett ögonblick antar att nyheterna på SVT2 har gjort en journalistiskt korrekt granskning av utfallet av kvoteringslagen i Norge, kan du Pär Ström förklara att till och med representanten för motståndarna mot lagen (Höyre) säger sig vara nöjd med hur det nu blivit?

  43. Staffan Sölve Says:

    @Pär Ström
    forts.
    MP gick inte till generalangrepp mot gruppen ”heterosexuella, västerländska män”. Texten löd ”Den heterosexuelle, västerländske mannen varken kan eller ska representera oss alla.” Det är något helt annat. Eller anser du att den gruppen ska representera oss alla? Alla, inbegripet alla människor, oavsett, som det brukar sägas, ”ras, religion, kön, hudfärg, sexuell läggning, politisk tillhörighet…”. Pär, jag tror du är en opportunist som gör allt för att hitta en debattvinkel – oavsett ämne – som retar så många som möjligt.

  44. Svenne Says:

    @Info: ”OLA KARLMAN: 23 år, Sjupartialliansens väl avlönade ordförande för riksorganisationen ”Ungdom mot rasism”, förklarar Sveriges nationalsång vara RASISTISK. Bör förbjudas, liksom Sveriges nationaldag. (Sv.D. Brännpunkt 2010-06-05.)”

    För det första är förtal olagligt enligt svensk lag. I artikeln står inte att nationaldagen är rasistisk, utan precis tvärtom. För det andra – Ola Karlman är alltså väl avlönad? Hur mycket får han varje månad?

  45. 50/50 Says:

    @Staffan Sölve

    Begåvning och talang är INTE lika fördelad mellan könen. Män har större varians i intelligens än kvinnor generellt sett, d.v.s. det finns betydligt fler efterblivna män och fler manliga genier. Dessutom är män mer riskbenägna och fysiskt starkare än kvinnor.

    Sedan så vill ju kvinnor ha framgångsrika, mäktiga män, vilket naturligtvis triggar männen att kämpa sig uppåt.

  46. Erik Says:

    Staffan Sölve:

    ”OM vi antar att begåvning och talang är lika fördelad mellan könen, VAD är då förklaringen att större andel män är i maktposition (t ex i ledande befattningar och styrelser i företag)?”

    Förklaringen är helt enkelt mäns högre VARIANS

    ”More boys scored extremely well — or extremely poorly — than girls, who were more likely to earn scores closer to the average for all students. The study found that boys are consistently more variable than girls, in every grade and in every state studied”

    http://mjperry.blogspot.com/2008/07/larry-summers-vindicated-by-new-study.html

    ”OM vi bara för ett ögonblick antar att nyheterna på SVT2 har gjort en journalistiskt korrekt granskning av utfallet av kvoteringslagen i Norge, kan du Pär Ström förklara att till och med representanten för motståndarna mot lagen (Höyre) säger sig vara nöjd med hur det nu blivit?”

    Vad det beror på är irrelevant. Det blir inte mer rätt för det. Men gissningsvis beror det väl på att de liksom de flesta andra övergivet liberala värderingar för att få känna sig PK en stund.

    ”MP gick inte till generalangrepp mot gruppen ”heterosexuella, västerländska män”. Texten löd ”Den heterosexuelle, västerländske mannen varken kan eller ska representera oss alla.” Det är något helt annat.”

    Nej, det är inte något annat. Det betyder ordagrant att en person inte skulle duga som representant för att denne var en heterosexuell, västerländsk man Detta utan några som helst argument mot dennes kompetens. Dvs i grund och botten skulle ditt argument vara

    1. Sorten är det viktiga
    2. Det finns för många av din sort, sorry!

    ”Eller anser du att den gruppen ska representera oss alla?”

    Om det nu är grupper som skall representera oss och inte individer. Vad är det du menar de andra grupperna har gjort i världen som gör att vi skall välja dem istället? Vad har de gjort så bra nu igen?

    Påminn mig.

    ”Alla, inbegripet alla människor, oavsett, som det brukar sägas, ”ras, religion, kön, hudfärg, sexuell läggning, politisk tillhörighet…”

    Varför skulle inte vita heterosexuella män kunna representera alla?
    Vad är du anser vita män inte gjort som nån annan gjort bättre?

    Och nu vill jag ha ett ordentligt svar för det här är allvarliga saker.

  47. (M)askulism Says:

    Parlamentet har kritiserats av feministerna för att vara sexistiska och odrägliga på krogen, fri fantasi eller förtals kampanj pga Parlamentets antifeministiska ton?

    http://kulturbloggen.com/?p=19349

    http://antropomorf.se/2010/04/07/anders-s-nilsson-en-typisk-mansgris/

    http://mobil.aftonbladet.se/mblogg/lisamagnusson/2010/04/anders-s-nilsson-har-gjort-svensk-feminism-en-tjanst;jsessionid=D62917BCD1CC2FF6C5CAD31454CCDF50.mobilb

    Anders S Nilsson = En våldsbenägen kvinnoförnedrande sexualförbrytare!

    Kvinnans egna regler

    Ola Rapace om sexuella trakasserier
    http://www.expressen.se/noje/extra/1.1932143/ola-rapace-det-ar-svarare-for-en-man

    Britney Spears slår sina barn!
    http://nyheter24.se/noje/kandisar/457015-hon-hade-sex-framfor-barnen-och-matade-dem-tills-de-spydde

    http://nyheter24.se/noje/kandisar/367943-seagals-exfru-jag-blev-valdtagen-och-slagen

    Att alla partier är så fega,distansierade och förljugna. Det försvårar hela diskussionen om att det handlar om en individ. Det som mp och folkpartiet ungdom häver ur sig måste de förstå handlar om de själva, om de människor de företräder. Inte som nu när alla partier och företag rycks med för att göra en lätt karriär genom att glida med vad de tror är populismen av att vara radikal feminist. Alla partier är skit, återigen så är det den enda personliga politikern Camilla Lindberg som visar på något nytt och äkta inom politiken.

    Att Camilla dessutom visar på mod och handling var när hon som enda riksdgsledamot röstade emot fra lagen. Det säger ganska mycket om hennes karaktär som politiker och människa! Om inte politikerna går till botten med innehållet i sakfrågorna och går tillbaka till ideologierna och kämpar för att behålla sin ryggrad kommer fler liknande forum som Genus Nytt startas. Det kommer ske per automatik som en sund reaktion på att något är fel i Samhället. Mp maud fp reinfeldt lars ohly mfl taktar inte med verkligheten och sin samtid. Ideologin har satts sig över människan. Genus Nytts sunda reaktioner tillsammans med Aktivarium, Daddy´s Sverige, Pappamanualen,Medborgarperspektiv, PelleBilling.se, Ingrid Carlqvist, Tanja Bergkvist manar till hopp om att förändring kommer.

    Inte om, utan när den kommer. Det är oavsett om Alliansen eller Oppositionen vinner! Det har vi att tacka mötet mellan olika människor tex Pär Ström och nkmr, advokatupproret 2005, mansjouren.net rättssäkerhets organisationen Ingrid Carlquist och Pappa-barn organisationerna. Praktiskt taget all de som kämpat sedan början på 90-talet då radikal feminismen fick fäste i Sverige. Samarbete med oss i den yngre generationen och äldre är nyckeln till framgång. Samarbete som ger resultat titta bara på Genus Nytts topp placering i antal besökare!

    Oppositionen vinner för att moderaterna och alliansen förlorat sig själva,sin ryggrad och ideologi för att vinna makten till varje pris. Alliansen är till och med beredda att konvertera till radikalfeminismen. Oppositionen vinner för att det spelar ingen roll, vår kritik och motstånd kommer fortsätta till sanning om fakta,statistik och forskning publiceras och når fram som kommer krossa feminismen. Därefter kommer en humanare hållning inom rättsväsendet startas. Istället för idag med hilda för att ta ett exempel.Oppositionen vinner för att Alliansen ska gå tillbaka till sina rötter och lära sig av girighet, svek mot ideal och röstfiske. Oppositionen vinner för att man ska rycka upp roten till allt de onda. Det vill säga feminismens intåg till medelklassen i Sverige. Scum manifestet som omedvetet hjärntvättat stackars omdedvetna människor i folkhemmet.

    Oppositionen vinner för att Socialdemokraterna kommer klippa banden med vänsterpartiet och mp så fort de vunnit valet. Av tradition så hatar sossar vänsterpartister och misstror skumma miljöpartister. Det är endast spel för galleriet. Tro inte att kritiken och det konstruktiva arbetet kommer vara mindre att utrota feminismen. Tvärtom. En märklig och motsägelsefull analys kan tyckas! Men ändå ett ställningstagande utifrån den senaste tidens händelser med herr borgström i fronten mot Julian Assange. Det och i samråd med alla kämpande individer och organisationer har gett insikt att vi står för något nytt och tidlöst för individen och människan. Resultat kommer också med respekt för innehållet i sakfrågorna som idag uppenbarligen nonchaleras över partigränserna. Med Oppositionen som vinnare går kommer förändringen innifrån som Alliansen och Moderaterna ändå kommer kopiera till nästa val. Det kommer också gå fortare och genomföras mer grundligt genom att förändra innifrån än tvärtom!

    Ser verkligen fram emot Oktobers föreläsning och träffa många av Genus Nytts läsare in real life, hoppas föreläsningen sänds i TV och radio, för alla kommer inte få plats i salen. Annars syns vi dessförinnan på Genus Nytts pubträff!

    Kan någon ställa upp med lokal?

    Min röst kommer falla antingen blankt, Piratpartiet, Juni listan eller pensionärs partiet och på personval på Camilla Lindberg (fp dalarna)

    En avhoppad moderat som funnit tillbaka till sin livsådra i sakfrågorna och framför allt respekt för sakfrågorna som diskuteras här utan att hyckla. Det är tack vare bloggen Genus Nytt med läsare som man kan stoltsera med att kalla sig själv Oberoende Maskulinist och ingått samarbete och blivit inspirerad av unga arga och äldre kloka liberaler.

Lämna en kommentar