Han utvecklade en kjol för hantverkare

by

Ibland rullar jämställdheten vidare utan att man inser det. Jag har själv intresserat mig för genusfrågor i ett flertal år nu utan att veta att det sedan 2007 finns en hantverkarkilt. Som ett blåställ för hantverkare, men det är en kjol.

Det är inte meningen att att hantverkarkilten ska användas av kvinnliga hantverkare. Jag citerar Marcus Jahnke, som utvecklade kilten (här):

”För mig handlade projektet om att ifrågasätta konventioner inom kläder och mode samt var ett försök att övervinna ett av få återstående tabun – att män inte kan klä sig i kjol. Jag laborerade medvetet med manliga attribut för att göra ett plagg som skulle kunna vara möjligt att bära för en hantverkare, både praktiskt och emotionellt.”

Blåkläder Workwear, som nu säljer hantverkarkilten, säger att den har fått ett ”enormt bra mottagande”. Du kan köpa den här.

Lite underligt att jag missat de hantverkare som bär den.

77 svar to “Han utvecklade en kjol för hantverkare”

  1. André Åkerlund Says:

    Det finns flera problem med kilten som även kortbyxorna till en del lider av, tex benen är otäckta och man gör sig lätt illa på ett bygge, det är inte möjligt att använda knäskydd i dom som man kan med piratbyxorna och dom vanliga, samt att det kommer dom gångerna när man står så till att den du jobbar med ser upp under din kilt vilket kan vara besvärande för den du jobbar med och inte minst så kommer du få höra både ett o annat av dina kolleger ang din ”kjol” 😉

  2. Joel Says:

    Ett litet steg för byggbranschen, men ett jättesprång för jämställdheten.

  3. VD Says:

    Mycket stilig kille! Min klädsel exakt för 15 år sedan, fast med vanlig kilt utan fickor. Idag har jag bara just den där skjortan och kängorna. Finns inget skönare än kilt. Självklart har man fillingar under.

    Finns dock en del problem.
    1. tantsnusket på krogen.
    2. arga män som vill slåss (av okänd anledning).
    3. den allmänna synen på manlig klädsel med samhällets tvångskavajer.

  4. Håkan Says:

    Vad är det med Workerskilten nu då?

    Jag har två par och det är mitt favo-plagg om somaren!

    Finns få saker som får kvinnor så förvirrade som en kille i kilt!

  5. Erik Says:

    Så en ÅTERGÅNG till ett urgammalt plagg som blev utkonkurrerat av mycket modernare mycket bättre plagg framställs idag som en nyhet för att feminister kan säga vilka dumheter som helst när folk inte har några som helst historiekunskaper.

    Nej det är ingen nyhet med män i kilt, lär er vad en Tunika är för någonting!

    Detta är nästan lika dumt som när elever på lärarutbildningen säger de inte tror på evolutionslära utan förespråkar den mycket modernare och hippare INTELLIGENT DESIGN

    Dvs en ren återgång till kreationism utan att kalla gud för gud.

  6. PabloHoney_4 Says:

    Jag är innehavare av flera manskjolar av typen lunghi. Dessa härstammar från Kerala i Indien. Detta plagg bärs av en halv miljard män i världen dagligen. Jag bär dessa ofta under ledig tid och plagget är dessutom perfekt efter bastu och bad. Lunghin är absolut ett favorit plagg för min del!

  7. Erik Says:

    Mera exempel på att detta inte är ett nytt plagg utan ett gammalt plagg. Dvs det är hundratals år för sent att bryta mot den där konventionen.

  8. Info Says:

    ATT VARA MODIG!

    ”Branschförbundet Sveriges Textil & Modeföretag, TEKO, har utsett vår hantverkskilt till årets produkt i kategorin mode. – – – När vi lanserade kilten trodde vi att vi kanske skulle kunna få en liten skara MODIGA och NYTÄNKANDE hantverkare att ta på sig ett såpass udda plagg som en kilt. Vi hade fel. Hantverkskilten fick ett enormt bra mottagande och finns nu som ordinarie katalogprodukt (art nr 8566). Vi kommer att fortsätta att UTMANA SYNEN på hur ett hantverksplagg skall se ut. Var så säkra på det.”

    Här undergår mitt stora hus just nu en fasadrenovering. Dagligen rör sig här en mycket stor mängd hantverkare med de mest skiftande specialiteter. Inte en enda bär hantverkskilt.

    Med andra ord: Alla dessa män är inte modiga utan FEGA KRAKAR. De kan inte TÄNKA NYTT utan när vägen svänger så kör de rakt fram.

    Det är alltså ingenting mindre än ett underverk att renoveringen trots avsaknaden av kiltar och kjolar (och läppstift och rosa naglar?) ser ut att bli färdig på utsatt tid och med perfekt resultat.

    Pojkar i klänningar och kjolar hyllas inte bara i moderna, svenska barnböcker:

    http://www.familjeliv.se/Forum-26-175/m57520713-114.html

  9. VD Says:

    Erik

    Det finns vi som inte klär oss av anledningen ”bryta mot normer” och som fullständigt skiter i historia bakom. Vi som bara ÄR och GÖR vad som faller oss in för att TRIVAS. Jag lovar. Ska man vara petifnetnoga så är det ingen kilt på bilden, och det jag hade på mig kan snarast beskrivas som ett stycke tyg som råkade vara punk-rutigt med en säkerhetsnål på sidan.

  10. Jack Says:

    Äger själv en bastukilt. Ett bra plagg, sitter säkert, snyggt och med fickor för i första hand ölburk. Män brukar för övrigt vira handduken runt höften så att ett kjolliknande plagg uppstår för bastuvistelse. En riktig bastukilt är dock bättre.

  11. Erik Says:

    VD:

    Det låter säker bra att säga ni är och gör vad som faller er in för att trivas men vad tror du det är som styr när du trivs och när du inte gör det? Vad tror du ”faller mig in” betyder i realiteten? Ren slump? Tärningskast?

    Tror du att kvinnor bara klär sig av en slump i urringat eller kan vad som faller dem in kanske möjligen påverkas av vilken reaktion de får av omgivningen? Kan möjligen det vara så att när kvinnor vill ha en viss reaktion så klär de sig annorlunda än när de inte vill ha det?

    Det är ju vad några österrikiska forskare visade – vad kvinnor ville var så samstämmigt med hur de klädde sig att forskarna kunde förutsäga kvinnors hormonnivåer bara genom att studera bilder av dem. Det var inga infall – det var exakt korrelation. Först gissar man, sedan låter man tjejerna slicka på lackmuss och gör en åsiktslös kontroll. Voila!

    Vi kan jämföra med kvinnor som säger ”det bara hände” eller favoriten ”det ena ledde till det andra” Men det var alltså varken slump eller överraskning. Det var aktion-reaktion. Trivselkänslor är operativa – inte slumpmässiga.

    Sålunda är frågan inte varför folk inte har kjol/kilt/annan variant av samma tema. Frågan är varför de skulle ha en på sig? Och där har ju moderna tekniken skapat betydligt bättre plagg med effekten att vi inte längre behöver ha gamla mycket sämre plagg på oss.

    Det som exempelvis får busschaufförer att klä sig i kjol är att de inte får ha shorts på sig.

    Det brukar vara en enda grupp i samhället som då demonstrativt förespråkar och använder sämre plagg – överklassen/adeln

    Som Paolo Roberto sade i intervju med Hanna Fahl – vi har nu fått en ny talande mediaöverklass av feminister som beter sig precis som gamla sorters överklass.

  12. En läsare Says:

    ”enormt bra mottagande”

    Troligt…

  13. VD Says:

    Erik

    Men vad menar du med ”bättre plagg” än kilt? Vilket då? Vad finns det för bättre sommarplagg än just kilt menar du?. Har du prövat själv? Gillar man att dricka öl i solen så är det lättare att slå en drill samt att man slipper svettas. Där är en frihetskänsla att ha kilt på sig.

    Självklart är det också snyggt och sexigt, alla vill ju se bra ut, det är inte raketkunskap.

    Men som jag sa så finns många nackdelar med att klä sig som man vill.
    Hot om våld är ju knappast en fördel om man säger så.

    Anledningen till att jag inte bär kilt idag är för att jag inte är lika sexig längre, samt inte lika glad. Och det passar inte att vara trumpen i kilt. Därför är mina långbyxor mitt sorgeband.

  14. AV Says:

    För snart 10 år sedan experimenterade Klättermusen med en kilt till friluftsbruk. Att användas med benholkar. Fick visst bra kritik för att det inte blir så svettigt i grenen. Vet inte om de provade där det var ordentligt myggigt.

    Syftet var iaf inte att bryta några genuskonventioner och få pluspoäng på närmaste genusinstitution.

    http://www.outdoorsmagic.com/gear-news/skirt-alert—itand39s-for-chapsand46and46and46/2635.html?print=true

  15. Peter Says:

    Jag tror inte att feminister är särskilt välvilligt inställda till kilten. Kilten är trots allt ett skotsk plagg, tydligt sammankopplat med klantillhörighet. Dessutom användes kilten i strid. Kilten är med andra ord blott ett uttryck för patriarkala strukturer, rasism och manschauvinism.

  16. Erik Says:

    Jack:

    ”Män brukar för övrigt vira handduken runt höften så att ett kjolliknande plagg uppstår för bastuvistelse.”

    Javisst, och unga tjejer brukar vid varmt väder knyta ihop nedre främre delen av en tröja så att ett toppliknande plagg uppstår. Det betyder inte tjejerna byter ut tröjorna mot riktiga toppar för en riktig topp är bara en topp – en tröjtopp är både en tröja och en topp.

    Killar som har blåställ/overall knyter ibland ihop ärmarna så att ett byxliknande plagg uppstår. Samma sak där… det är ofta bättre att ha en kombination än ett enda plagg. Har man en handduk så har man både en ”kiltliknande sak” och en handduk. Har man bara en kilt så måste man dessutom ha en handduk.

    Folk får ha vad de vill – Det enda jag påpekar är att de feministiska/normbrytande förslagen knappast är nyheter eller förbättringar.

  17. Shastra Says:

    När kvinnorna accepterar män i kjol som annat än kuriosa, så kommer det att få en chans att bli etablerat mode.

  18. VD Says:

    shastra

    Snarare när män gör det.

  19. Lorem Ipsum Says:

    @Håkan, instämmer helt. Dom är sjukt bra… breezy 🙂

  20. Lasse Says:

    Finns praktiska skäl till att män övergav kilten (kjolen) som plagg, speciellt när vi pratar hantverkare.

  21. Andreas Nurbo Says:

    Erik: Nu skitsnackar du igen. Och alla vet att män burit kjol.
    Vi har varit nakna också, varit fullt påpälsade etc etc.

  22. sdfsd Says:

    ”För mig handlade projektet om att ifrågasätta konventioner inom kläder och mode samt var ett försök att övervinna ett av få återstående tabun”

    Jag kan förstå tabu. Men inte på vilket sätt han övervunnit det. Tabu övervinner man väl först när det är socialt accepterat och inte när det först utmanar konventioner?

  23. sdfsd Says:

    Andreas

    Har erik sagt att män inte burit kjol?

  24. En läsare Says:

    Gillar man att dricka öl i solen så är det lättare att slå en drill samt att man slipper svettas.

    Men (”VD”) då kan du ju köra med den utrustningen. Skicka gärna bild och företagsnamn också. Inte ens kvinnor kör ju med kjol/kilt i hantverkarsammanhang eftersom det är mer praktiskt med byxor bl.a. p.g.a. att de ger ett bättre skydd mot rivsår.

  25. Liberalen Says:

    Erik skriver: ”Det enda jag påpekar är att de feministiska/normbrytande förslagen knappast är nyheter eller förbättringar.”

    Äsch nu överdriver du, den vulgofeministiska ”fittbyxan” och den oerhört fagra ”hantverkarkjolen” är ju bara FanTastiskA ”förbättringar”. Svenska folket gör ju i princip inte annat än bara köper,köper och köper könskommunisternas astronomiskt patetiska ”fittbyxor” och ”hantverkarkjolar”. Dag ut och dag in, formligen stormas butikerna i hela detta landet av de könspolitiskt korrekta folkmassorna som, också, vill klä sig som ett riktigt tvättäkta, duktigt lobotomerat, anti-köns-PK.

  26. VD Says:

    En läsare

    Beror inte det på vad hantverkaren arbetar med? Det är lättare att böja sig ned med kilt och risken för rivsår på benen skulle jag säga är nog skapligt överdriven. Hantverkare får väl göra som de vill, har jag sagt något annat?

    Erik säger inte vilket plagg som konkurrerar ut kilt heller. Därför att det finns inte ett svar på det. Det kan bero på miljoner anledningar, som att det är molnigt med risk för duggregn, då tar man kanske shorts eller långbrallor istället. Kiltskräcken handlar om manlig inskränkthet och bögfobi.

  27. En läsare Says:

    VD

    Så den som inte vill ha kilt har bögfobi. Troligt… Är du måhända en betald lobbyist?

  28. VD Says:

    En läsare

    Nej, men den som blir arg och upprörd över att se män i kilt har bögfobi. Alternativt är skapligt inskränkt eller rädd på något vis.

  29. Hamstr Says:

    Vad du än har på dig har det varit någon annan före dig. Man är inte och kommer inte vara speciell för att man bär Kilt, tajta nylonbyxor eller ingenting.

    Dagens strömningar kanske ser dig som speciell i tajta nylonbyxor, de gjorde man inte förr.

    Det är mannen som gör kläderna inte tvärtom.

  30. Erik Says:

    VD:

    ”Men vad menar du med ”bättre plagg” än kilt? Vilket då?”

    Det beror på vad du skall ha det till. Det är det som är poängen. Läser du beskrivningen så har Workerkilten ingen praktisk användnig alls. Den är till för att ”utmana” dvs negativistisk propagandasyfte (Thomsen o Stjernfelt)

    ”Vad finns det för bättre sommarplagg än just kilt menar du?.”

    Om jag inte skall skaffa solbränna eller attrahera okända kvinnor i formell social aktivitet och inte bryr mig om normbrott är mina kickboxingbrallor det överlägsna sommarplagget för varma dagar.

    ”Har du prövat själv?”

    Jag har prövat alla tänkbara plagg. Jag har lajvat, nollats och varit fadder.

    ”Gillar man att dricka öl i solen så är det lättare att slå en drill samt att man slipper svettas. Där är en frihetskänsla att ha kilt på sig.”

    Nej, inte jämfört med riktiga Kickboxingbrallor de känns som att ha luft på kroppen och man slipper skadedjur på benen. Och då de är till för den extrema hetta och svettning som uppstår i ringen så do the math!

    ”Självklart är det också snyggt och sexigt, alla vill ju se bra ut, det är inte raketkunskap.”

    Nej, och det är heller inte det faktum att de flesta killar som vill vara sexiga klär sig i något annat än kilt. PUA lär heller inte ut att man skall ha kilt.

    ”Men som jag sa så finns många nackdelar med att klä sig som man vill.
    Hot om våld är ju knappast en fördel om man säger så.”

    Hot om våld är såklar inte ok men saken är den att om man klär sig ”utmanande” kanske man bör fundera över vad ordet utmaning betyder och vem man tror sig vara utmanande mot.

    ”Anledningen till att jag inte bär kilt idag är för att jag inte är lika sexig längre, samt inte lika glad. Och det passar inte att vara trumpen i kilt. Därför är mina långbyxor mitt sorgeband.”

    Eller så bär du inte kilt idag helt enkelt för att du liksom killar i allmänhet när du blir äldre känner ett mindre undermedvetet behov att imponera på damer genom att visa dominans mot andra killar?

    Visste du exempelvis att vid samma ålder sjunker både professorers akademiska produktivitet och rånares benägenhet att begå rån? Evolutionspsykologi lär oss en hel del om oss själva.

  31. En läsare Says:

    ”Nej, men den som blir arg och upprörd över att se män i kilt har bögfobi. Alternativt är skapligt inskränkt eller rädd på något vis.”

    Troligt…

  32. Erik Says:

    Liberalen:

    Pussybyxor och Kock-kjolar – LOL!

    Ja snacka om att konsumtionslura på folk nåt som helt saknar praktisk betydelse och enbart handlar om att försöka få bekräftelsepoäng!

  33. Erik Says:

    VD:

    ”Erik säger inte vilket plagg som konkurrerar ut kilt heller. Därför att det finns inte ett svar på det.”

    Jo jag har just sagt att om det är varmt och du inte skall sola så är kickboxingbrallor klart skönast.

    När Benny ”The Jet” Urquidez blev åtsagd han inte skulle få bära sina brallor sade han – ok då blir det ingen fight. De gav då med sig och han vann matchen ordentligt.

    ”Det kan bero på miljoner anledningar, som att det är molnigt med risk för duggregn, då tar man kanske shorts eller långbrallor istället.”

    Eller så tar man tredelade brallor som kan vara både långbrallor, trekvartsbrallor och shorts beroende på behov? De är dock inte lika sköna som kickboxbrallor eller lika snygga som Jeans.

    ”Kiltskräcken handlar om manlig inskränkthet och bögfobi.”

    Det där är helt grundlösa påståenden tagna ur luften. Det är som om en kvinnlig lärare som vill jobba i bikini och säger ni bara är sexualmoralister hela bunten om hon inte får det. Saken är den att utmanande klädsel just är utmanande.

    Att bära utmanande klädsel och KLAGA över att folk reagerar är lika löjligt som oärligt.

  34. VD Says:

    Erik

    Du gillar kickboxningsshorts, jag gillade kilt, av samma anledning uppenbarligen, det är skönt att ha på sig och passar formen bra. Dvs, din form och ditt utseende passar kanske inte med kilt och då trivs du inte med det, medan jag gjorde det.

    Men om jag ska dissekera dig lite (eftersom du ger dig på att gissa om mitt liv) så tror jag att kickbox-shorsen finns på dig för att du vill utstråla farlighet eller tuffhet.

  35. VD Says:

    Erik

    ”Det där är helt grundlösa påståenden tagna ur luften. ”

    Nej, det är ”based on A true story” faktiskt, taget direkt från krogverkligheten i Sverige.

  36. Pether Says:

    Kilt != Kjol

  37. VD Says:

    Erik

    ”Att bära utmanande klädsel och KLAGA över att folk reagerar är lika löjligt som oärligt.”

    Vet inte hur jag ska tolka dig där. Du kallar mig oärlig och löjlig? Men anser du att våld är något man får man räkna med om man klär sig annorlunda alltså? Som MAN menar jag då.

    Sedan att du kallar kilt ”utmanade” säger egentligen allt. Jösses. Som sagt, det var många år sedan jag hade min kilt. Och mina kläder har inte varit det kvinnor snackat om. Personligheten gör mannen, medan kläderna förstärker hans sinnelag. Man försöker ha på sig vad man trivs med själv.

  38. Erik Says:

    VD:

    ”Du gillar kickboxningsshorts, jag gillade kilt, av samma anledning uppenbarligen, det är skönt att ha på sig och passar formen bra.”

    Nej det var kickboxingbyxor jag sade jag gillade – inte shorts. Kickboxingbyxor är tunna lätta långbyxor (se länken ovan) som är gjorda för att ge minsta möjliga motstånd för höga sparkar och liknande extrema rörelser.

    ”Dvs, din form och ditt utseende passar kanske inte med kilt och då trivs du inte med det, medan jag gjorde det.”

    Av naturliga skäl är det inte vi själva som bestämmer vilka kläder vi passar i. Kläders utseende handlar mestadels om vad andra människor tycker vi passar i.

    ”Men om jag ska dissekera dig lite (eftersom du ger dig på att gissa om mitt liv) så tror jag att kickbox-shorsen finns på dig för att du vill utstråla farlighet eller tuffhet.”

    Jag har aldrig pratat om kickbox-shorts utan om kickboxbyxor. Man ser knappast farlig eller tuff ut i dem. Och som du kan se på nedan bilder så används de av både män och kvinnor.


  39. VD Says:

    Erik

    ”Kläders utseende handlar mestadels om vad andra människor tycker vi passar i.”

    Det kan ha påverkan om någon speciell person säger något om det, visst.

    Ursäkta, kickboxBYXOR. Och byxor tycker du känns skönare än kilt i solen…Jaja, där ser man. De ser onekligen inte tajta ut, men de konkurrerar ju inte ut kilten.

    Höga sparkar kan man göra i kilt också, om man vill sparka. Men nu gör inte jag det, iallafall inte högt. Så även där passar den min person.

  40. Sofia Says:

    På jämställ.nu är man ändå inte nöjd med kjolen. Den är för manligt kodad och utmanar inte normen i tillräckligt stor utsträckning.

    Designern försvarar sig mot detta argument såhär:

    ” Som designer blir man ibland tvungen att tulla på en del värderingar för att få saker att hända, säger Marcus Jahnke. Ändamålen helgar medlen. Det kan vara viktigare att göra en liten förändring som blir av än att vara så radikal att man bara når de redan frälsta”.

    Finns att läsa här:

    http://www.jamstall.nu/test_1/i_praktiken/new

  41. Sofia Says:

    Att han har mage att göra en kjol som män kan känna sig manliga i rättfärdigas alltså av att det banar väg för möjligheten att i framtiden få göra en kjol som män känner sig omanliga i. 🙂

  42. VD Says:

    Jag håller med om att feminismens intrång på klädområdet är fånig, men kilten har ju inte kommit med feminismen heller. Den har varit standard inom punkscenen länge bla.

  43. Jack Says:

    VD,

    Vad mer har feminismen falskeligen tagit cred för?

    -Kilt på män?
    -Kvinnors rösträtt?

    Jag kan säga vad som är feminismens kanske största bedrift dock:
    – Förorsakandet av mansrörelsen

  44. VD Says:

    Jack

    De låtsas som om de är banbrytande i det mesta.

    Det farliga är ju att de kidnappar alla viktiga frågor och gör en ensidig ”kvinnotolkning” som sedan regeringen rättar sig efter. De låtsats gå ur sin ”roll” men vad jag märkt så har de extremt svårt att se bortom xx kromosomernas sfär. Men någon ”magisk värld” väntar dem knappast om de fortsätter på samma bana som nu.

  45. Erik Says:

    VD:

    ”Det kan ha påverkan om någon speciell person säger något om det, visst.”

    Snarare är det mer hur den personen beter sig som påverkar än vad den personen säger. I Evolutionspsykologi pratar man om ”honest indicators” vi kan ljuga med talet men inte med valet.

    ”Ursäkta, kickboxBYXOR. Och byxor tycker du känns skönare än kilt i solen…”

    De där byxorna är sjukt sköna och brännande sol mot huden är inte skönt det är det som är poängen med att ha tunna långbyxor istället för shorts. Om solbränna inte var snyggt skulle folk inte riskera hälsan för att få en.

    ”Jaja, där ser man. De ser onekligen inte tajta ut, men de konkurrerar ju inte ut kilten.”

    Det beror på syftet. Och nej de är inte tajta, det är som att ha luft på benen.

    ”Höga sparkar kan man göra i kilt också, om man vill sparka.”

    Det beror på modellen. Kiltar har samma problem som kjolar, om du tittar på Can-Can danserskor ser du att de måste hålla upp kjolen med händerna så de kan göra bensparkar.

    ”Men nu gör inte jag det, iallafall inte högt. Så även där passar den min person.”

  46. John Nilsson Says:

    Egentligen borde kilten eller kjolen främst vara ett typiskt manligt plagg, eftersom vi män har ett större behov av att kyla ner våra gonader*, medan kvinnors motsvarigheter ligger inne i kroppen och knappast påverkas av om kvinnan bär kjol eller byxor. Dessutom skaver ju gärna våra ädlare delar mot insidan av byxorna (och dess sömmar), vilket inte heller drabbar kvinnor på samma sätt.

    Jag skulle gärna bära kilt eller kjol, om det inte ansågs omanligt eller vore så starkt kopplat till ett specifikt land, som inte är mitt eget. Det skulle vara skönt med lite mer ventilation av ”paketet” och slippa nötningen mot ibland hårt jeanstyg. Jag röstar alltså för att vi män, av respekt för våra gonader och övriga utanpåliggande delar av våra könsorgan, ska arbeta för att ändra den nuvarande mansfientliga klädregimen, som inte tar hänsyn till vår biologiska konstruktion, och försöker göra kjolen/kilten till ett internationellt manligt plagg, under mottot:

    ”Vägra byxor – upp till kamp för männens gonader!”

    och kanske skriva artiklar med rubriker som:

    -”Byxor? Män drabbas värst!”

    Jag skämtar bara delvis. Kanske är det rentav så att ”manligheten” i byxbärandet hänger samman med den ”mäns umbärlighet” som Pelle Billing skriver om ( http://www.pellebilling.se/2011/01/vad-hander-nar-man-borjar-tala/ ), och att främst män har behövt skydda sig i arbetet för att säkra samhällets infrastruktur i farliga och riskfyllda arbeten (apropå oron för rivsår i tidigare kommentarer)? Steget kanske inte heller är så långt att ta som man kan tro, med tanke på den skotska kilten och att en del muslimska män bär kjol även i Sverige. Kanske kan man fortsätta ”introduktionen” genom att hänvisa till andra ”supermanliga” sammanhang som till exempel den romerske soldatens:


    Kjol? Ja tack, alltså, men inte för normbrytandet, utan för bekvämligheten (och luftväxlingen)! Och tänk att få känna sig som en romersk soldat hela dagen, det vore väl nåt? 😉

    *”Testiklarna [= gonaderna] finns utanför kroppen eftersom processen för att bilda spermier, spermatogenesen, fungerar bättre vid temperaturer något lägre än kroppens normala 37 grader Celsius.” Från: http://sv.wikipedia.org/wiki/Testikel

  47. VD Says:

    Erik

    ”De där byxorna är sjukt sköna och brännande sol mot huden är inte skönt”

    Man kan ha höga strumpor till kilten (som jag hade) så slipper man sol (och ev. rivsår).

    Apropå solbränna, blekhet är också stiligt.

    I övrigt så drar du sjukt stora evolutionsväxlar på ett enstaka plagg.

    Jag förstår att du tycker att det där high-tech rymdmaterialet i dina byxor är praktiskt, men kom igen. Det är lite som mammor på 70 talet som köpte ”allvädersstövlar” till ungarna, säkert praktiskt i alla väder och sammanhang, men ingen ville ha dem.

    John nillson

    ”Kjol? Ja tack, alltså, men inte för normbrytandet, utan för bekvämligheten (och luftväxlingen)! Och tänk att få känna sig som en romersk soldat hela dagen, det vore väl nåt?”

    Kan jag lova att det är, det är skönt som tusan. En frihetskänsla. Har du dessutom stålhätte-kängor till så kommer du inte känna dig naken och sårbar heller.

    Det fungerade för Romerska soldater, men hantverkare får rivsår… 🙂

  48. Lövet Says:

    Själv tror jag att vissa här inne framhärdar i sitt klädval mest för att det pirrar till lite när folk blir förbannade. Som när glamrockaren satte på läppsift, ögonskugga, kajal och mascara; punkkillen rakade skallen och behöll en röd tuppkam och sätte en säkerhetsnål i näsan, eller när när när vissa ur regnbågskollektivet envisades med att pierca inte bara de ställen där solen inte skiner utan även alla andra (och åkte kortege genom stan), eller när tonårstjejen plötsligt börjar bära endast underkläder som kläder…

    …Det är sååå häftigt att väcka uppmärksamhet!

  49. Lövet Says:

    @VD: Det kanske kommer som en överraskning för dig men barn använder allväderstövlar nuförtiden…
    …men för att märka sådant måste man ju se sig omkring lite…

    …eller bara hålla koll på vad de egna ungarna går ut i snögloppet i…

  50. VD Says:

    Lövet

    Jasså, du blir förbannad…Varför blir jag inte förvånad över att just du blir det?

  51. Lövet Says:

    @VD

    Lövet

    Jasså, du blir förbannad…Varför blir jag inte förvånad över att just du blir det?

    …öhh, (hur) tänkte du nu?

  52. Jay Says:

    Gud vilken fånig diskussion.

  53. En kommentator Says:

    =)

    Så utomordentligt fånigt.

    Men det finns säkert någon enstaka rikstönt med tummen exakt mitt i handen som känner för att spöka ut sig i en dylik kreation.

  54. Lövet Says:

    @Jay: Ja det var precis det jag tyckte – du sa det kortare och bättre än jag!

    Vem bryr sig!?

  55. VD Says:

    Lövet

    Somliga män blir förbannade för minsta lilla rubbande av den egna världsbilden och börjar slåss. Du överdriver & det grövsta hur ”uppseendeväckande” en kilt är.

    Jag tycker dock mäns reaktioner här är spännande och intressanta. Att det finns många fördomar om varför en person gör det ena eller det andra står ju helt klart. Samt att det jag sa initialt stämmer, att en del män blir arga (för att andra inte håller sig till deras snäva mall).

  56. Per Says:

    En fördel med hantverksbyxor är att de är vadderade vid knäna så att man kan stå på knä även på ett hård betonggolv. Denna funktion saknas helt på detta plagg.

    Men tydligen var det inte funktionalitet som skapade det här plagget – det är en ren skrivbordsprodukt från en person som aldrig någonsin själv har arbetat som, eller vet vilka krav man har som hantverkare.

  57. Olle Says:

    Är det inte redan ganska vanligt att snickare och smeder har någon slags förkläde som är snarlikt en kjol, även om man i de fallen har långbyxor under?

  58. hest Says:

    Har ju funnits nått som kallas utilikilt på Thinkgeek rätt länge nu.

    och lite användningsområden för kilten

    Lite synd att det inte är helt accepterat att gå runt med kilt i sverige :/

  59. Lövet Says:

    @VD: Du har nu:
    1) Påstått att jag blivit förbannad:

    Jasså, du blir förbannad…Varför blir jag inte förvånad över att just du blir det?

    2) Påstått att jag därmed också är våldsam:

    Somliga män blir förbannade för minsta lilla rubbande av den egna världsbilden och börjar slåss.

    …och sedan hävdat ett antal därav påhittat avledda saker…
    …begreppet är väl att ”bygga halmgubbe”. (med påbyggt av ”non seqitur”).

    …och det blir inte nån mer acceptabel debattteknik bara för att du klär halmgubben i kjol! 🙂

  60. VD Says:

    Lövet

    Men det var du själv som nämnde förbannad, sedan radade du upp allt dåligt som du tyckte en kilt kan jämföras med. Du bemödade dig ordentligt, tydligen väldigt många saker som irriterat dig genom åren.

    Efter det kom 3 snabba kommentarer från pöbeln.

    Och efter det ”Vem bryr sig!?”

    Är du somliga män? Jag har inte sagt det, men jag är fullständig övertygad om att en lumparromantiker som du inte skulle kunna hålla dig från våld om du träffade mig IRL.

    Men det är en gissning.

  61. VD Says:

    VD – Veneral Disease

    http://en.wikipedia.org/wiki/Sexually_transmitted_disease

    Jag är feminist.

  62. VD Says:

    Oj oj..snor mitt nick (eller lägger in andra fejk-kommentarer mellan) med länk och allt.

    Inte helt ointressant. Undrar hur det känns att vara arg över en kilt?

    Beskriv gärna känslan. 🙂

  63. Hjalmar Says:

    Kilt verkar vara ett sommar/inomhusplagg – vi har ju nyligen haft ca fem månader med snörik och skitkall vinter…

    På vintern tycks kilt vara ett synnerligen opraktiskt plagg, iaf för den som är rädd om kronjuvelerna. Och jag vill nog ha över +20 grader innan shortsen kommer fram…

    Feministerna kanske vill att män ska börja raka benen mm? Så männen blir mer lika kvinnorna. Nästa steg är väl att tvinga alla män/pojkar att äta p-piller/östrogen. Sedan blir vi alla lika.

  64. Lövet Says:

    @VD: Jag ger upp, eller som jag konstaterade efter din första kommentar: Öh… tänker du nu?

  65. Grodan Boll Says:

    1. Kilt har inga skydd för knäna
    2. Kilt fungerar fin-fint för den som jobbar på ställning, men inte nödvändigtvis för den som går under*.

    *Tänk tanken på att en dagisklass går under och någon får för sig att titta upp. Komplimanger för att bryta genusnormativitet, eller förargelseväckt anmälan?

    Själv kör jag med full mundering från midjan och neråt (inklusive stålhätteskor). Hälsan först!

  66. Erik Says:

    VD

    ”Man kan ha höga strumpor till kilten (som jag hade) så slipper man sol (och ev. rivsår).”

    Klart man kan det men lediga lätta brallor är skönare i värme än tajta åtsittande strumpor.

    ”Apropå solbränna, blekhet är också stiligt.”

    Nej, om blekhet vore stiligt skulle folk inte riskera hälsan i solarier.

    ”I övrigt så drar du sjukt stora evolutionsväxlar på ett enstaka plagg.”

    Nej, jag drar evolutionsväxlar på beteenden. Du var den som drog stora växlar och sade du utsattes för våldshot.

    ”Jag förstår att du tycker att det där high-tech rymdmaterialet i dina byxor är praktiskt, men kom igen. Det är lite som mammor på 70 talet som köpte ”allvädersstövlar” till ungarna, säkert praktiskt i alla väder och sammanhang, men ingen ville ha dem.”

    Det är inget High-tech material, det är vanliga satinkläder.

    ”Och tänk att få känna sig som en romersk soldat hela dagen, det vore väl nåt?”

    Faktum är att romerska soldater nog hellre hade velat känna sig som Hugh Hefner hela dagen.

    ”Kan jag lova att det är, det är skönt som tusan. En frihetskänsla. Har du dessutom stålhätte-kängor till så kommer du inte känna dig naken och sårbar heller.”

    ??? Snarare så är det väl suspensoar du behöver om du känner dig naken och sårbar.

    ”Det fungerade för Romerska soldater, men hantverkare får rivsår… ”

    Romerska soldater hade nog inte så mycket val.

  67. VD Says:

    Erik

    Du har en annan smak som inte verkar utgå från hjärtat. För oss som faktiskt burit kilt under många år, så är det dock helt glasklart vad som menas avseende känslobiten.

    Du drar in Hugh Hefner och vad han känner…han kanske går runt o knaprar viagra förtvivlat, han kanske gråter varje natt?. Och jo, jag tycker bleka kvinnor och män är stiliga. Solarietrenden började väl på 80- talet vad jag minns och det var väl lite av en statusgrej att fejka solbränna för en del som för att visa de varit utomlands. Sedan blev det hysteriskt och tjejer såg ut som..tja, väldigt bruna.

    Är det jag som drar stora växlar om jag säger att man kan bli utsatt för hot om våld? Är det inte de som utsätter som gör det? Och konstigare saker än så har hänt i mitt liv iaf.

  68. VD Says:

    Hjalmar

    Och på sommaren tycks skoteroverall vara synnerligen opraktiskt, speciellt för dem som är rädd om kronjuvelerna.

    ”Nästa steg är väl att tvinga alla män/pojkar att äta p-piller/östrogen. Sedan blir vi alla lika.”

    Ja, det är nästa steg i det hela. 🙂

    Vad kan vi män göra mot feminister? De är för mäktiga. Eller kan det vara så att det är män själva som begränsar sitt kön?

  69. Liberalen Says:

    Veneral Disease skriver: ”vi män”

    Yea. You wish =)

    Fota dig själv i hantverkarkjol, yes you, ”badboy”: klistra sedan in länk till din bild, istället för att bara såsom värsta riksfjollan älta ditt eget fullständigt ointressanta fabulerande, och synnerligen töntiga girliebjäfs.

    Så får vi ju åtminstone något att verkligen garva åt. Ok, ”badboy”? Bevisa för oss att du inte bara är en pladdrande kärring.

  70. Skit i det du Says:

    Enligt din egen retorik från inlägget ”Kill- och tjejtidning skapar genusrabalder”…

    —-(Små killar och små tjejer) är till stor del intresserade av olika saker, hur hemskt det än må kännas för personer som önskar att könen vore kopior av varandra.

    Genusdebattörer – titta ut genom fönstret och skåda verkligheten!

    Jämställdhet är inte detsamma som likhet. Jämställdhet är lika rättigheter och skyldigheter för könen. Inte att göra människan till hermafrodit.—-

    Personligen är jag trygg i mig själv och behöver inte identifiera mig bara genom mitt kön, utan väljer och vrakar attribut, egenskaper och intressen efter vad just jag uppskattar och vill ha i mitt liv. Tycker personligen att arbetskilten är ett fint plagg som nog passar många oavsett biologiskt kön, och detsamma gäller arbetsbyxor.

  71. Liberalen Says:

    Tomten skriver: ”Personligen är jag trygg i mig själv och behöver inte identifiera mig bara genom mitt kön”

    Vad oerhört gulligt av dig! Direkt-citerat ur den PK-feministiska floskelsamlingen? Verklighetsförnekelsens, könsförnekelsens och könshatets vers no.3 – det heliga könsideologiska genusevangeliet?

    Tomten skriver: ”Tycker personligen att arbetskilten är ett fint plagg”

    Very Good for you! Köp flera. Arbeta professionellt i den fagra kreationen. Bildbevis tack.

  72. VD Says:

    Liberalen

    Jag tror du behöver en stor KRAM!

    & en puss på kinden.. 🙂

    /natti natti..”badboy”!

  73. En läsare Says:

    ”Man kan ha höga strumpor till kilten (som jag hade) så slipper man sol (och ev. rivsår).”

    Men då blir ju skillnaden inte speciellt stor. Strumpor låter ju inte speciellt svalt. Ditt resonemang låter faktiskt ganska konstruerat, har du verkligen kört med den munderingen i verkligheten?

  74. VD Says:

    En Läsare

    Prova själv vad DIN kropp gillar

    /natt

  75. Grodan Boll Says:

    VD:

    Jepp, gjort det. Se mitt tidigare inlägg.

    Prövade också hur väl leggings isolerar mot kylan i vintras (till min kvinnliga kollegas stora munterhet).

  76. John Nilsson Says:

    Svårt med kjol eller kilt som man, tydligen:
    http://etidning.ntm.eu/extra-ostergotland/2011/06/10/#

    I Corren fanns det mer om detta i papperstidningen, men en liten notis finns med här på nätet:
    http://www.corren.se/ostergotland/linkoping/?articleId=5670012

  77. larsson Says:

    hej jag tycker inte att bara kvinnor ska få luft på varma sommardagar

Kommentera

