Ska även pojkar få vaccin?

by

 

I Sverige får flickor, men inte pojkar, vaccin mot HPV-virus. Detta virus kan orsaka cancer i livmoderhalsen – vilket förstås bara kan drabba flickor.

Vad som kommit bort i hanteringen är att samma virus även kan kopplas till flera andra cancertyper, som är vanligare hos män än hos kvinnor. Exempelvis analcancer och munhålecancer.

Nu kräver nobelpristagaren Harald zur Hausen, som var den som upptäckte att HPV-virus hänger samman med cancer, att även pojkar ska vaccineras. Läs mer här.

Det ska bli spännande att se vad som blir av detta förslag.

25 svar to “Ska även pojkar få vaccin?”

  1. Jack Says:

    Att man försöker lura sig förbi en sådan sak från början och att de ska krävas ett nobelpris för att våga/kunna säga ifrån är oroväckande. Det är självklart inte bara nobelpristagare som vet om hur det ligger till. Kostnaden att ge till alla är en reell begränsning men man undrar om de gjort en äkta genusanalys på det? Då hade de kanske funnit att man inte fick bästa skydd i befolkningen genom att kategoriskt gynna flickor och lämna pojkarna att dö. Kanske det finns bättre korrelat än kön om man bara öppnar ögonen?

  2. vmm Says:

    Jag hörde om det här på radio häromdagen. Men först häromdagen. Det är konstigt att det här inte framkommit i debatten tidigare.

  3. ghghf Says:

    ÄNTLIGEN

    Nu har det börjat

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6668566.ab

  4. barfota Says:

    @vmm

    Jag har hört talas om det tidigare. Vi diskuterar i stort sett allting här på Genus nytt utom det viktigaste… Vad skall vi göra åt allt eländet, hur och när skall vi agera eller skall vi bara fortsätta tycka synd om oss själva och gnälla?

    Vad tycker du?

  5. Lövet Says:

    Inte minst som smittan torde spridas vid samlag. Vaccination av båda parter torde därför höja skyddet avsevärt även för kvinnan (som anturligtvis är den vi bryr oss omm, mannen vill j bara ha sitt roliga…)

  6. Chiggevara Says:

    Om han som faktiskt UPPFUNNIT medlet protesterar tycker man att det borde ge verkan. Hoppas jag.

  7. Zalgonenko Says:

    Dessutom så är det väl vanligtvis pojkar som smittar flickorna… om även pojkarna får detta vaccin så måste ju risken för flickor att smittas minska ännu mer!

  8. vmm Says:

    barfota frågade vad vi ska göra: jadu, om jag visste det… Jag har länge längtat efter att vara med att starta en antifeministisk organisation (i Sverige är organisationer viktiga) men det verkar trögt. Det verkar inte att gå att enas under en flagg. Men något slags nätverk kan man nog skapa. Hitta på ett fiffigt namn och verka som påtryckansgrupp.

    Tills dess så verkar jag på internet och sprider mina idéer i kommentarer och via min blogg. Appropå det så är ni hjärtligt välkomna till min blogg! (adress finns i min signatur)

  9. barfota Says:

    @vmm

    Det hela är problematiskt därför att politik handlar om såååå…. många särintressen. Visst jag har besökt din blogg och många andras också, bara det faktum att så många olika bloggar existerar handlar om… särintressen.

    Betänk vilken oerhörd slagkraft det skulle ge oss alla om samtliga bloggar t.ex. mot feminism hade samlats under ett tak vilket förmodligen aldrig kommer att ske just p.g.a. särintressen.

    Jag skulle vilja se en helt ny politik, ett helt nytt sätt att tänka på där alla utan undantag och utan särbehandlingar behandlas rättvist. I konpirationskretsar så talas det mycket om NWO (a New World Order) och det behövs sannerligen på alla sätt och vis, problemet är bara att även i den frågan så är meningarna delade om hur denna nya världsordning skall se ut. Tillbaka till ruta noll alltså.

    Jag tror heller inte att just en öppen bloggen är det forum man skall diskutera en ev. ny politik och världsordning på, varför?? Jo, det blir helt enkelt för många synpunkter, särintressen och för långa utläggningar för att man skall komma nånvart. Lösningen är om en liten samling entusiaster först samlas för att utarbeta partiprogram och riktlinjer för att skapa en så rättvis politik det bara går och som dessutom passar de flesta oavsett vem man är. När det väl är klart så kan man mycket väl lägga ut det på en blogg för vidare diskussioner och idéutveckling.

  10. Tanja Suhinina Says:

    Jag har några förslag på vad ni kan göra:
    Skriv insändare.
    Blogga.
    Skriv debattartikler.
    Utnyttja de lagstadgade rättigheterna ni har.
    Våga vara obekväma i vardagen – säg ”eller pappa” om någon bara antar att förälder är lika med mamma, säg ifrån vid fikabordet när någon uttalar sig generaliserande och kränkande, säg nej när nån tycker att ni ska fixa datorn bara för att ni har kuk.
    Ni som är män – sminka er, gå i kjol, anspela på er attraktionskraft och sexualitet för att få fördelar.
    Gå på tjejtoaletter.
    Positionera inte er mot feminism i stort, många feminister tycker likadant som ni i många frågor och det är väl grymt bra?

    Visst är ni i vissa av situationerna beroende av andra – som tidningsredaktionerna om ni ska skriva debattartikel. Men det finns oerhört mycket man kan göra i vardan. Gör det.

  11. vmm Says:

    Tanja S skrev ”anspela på er attraktionskraft och sexualitet för att få fördelar”.

    Host, host, satte i halsen. What!?

    Nej, men allvarligt talat så vill jag inte sminka mig eller gå i kjol eller gå på tjejtoa. Min jämställdhetskamp går inte alls ut på att män ska gå i kjol. Varken som medel eller mål.

    ”Positionera inte er mot feminism i stort, många feminister tycker likadant som ni i många frågor och det är väl grymt bra?”

    Jag ligger ofta nära feminister i åsikter men man ska inte liksom missta mig för att vara en feminist, för tro mig, jag är antifeminist. Feminismen har ett inneboende och grundläggande fel och det är att dom ser en könsmaktsordning och det leder i sin tur till en hel del feltänk. Jag skulle kunna utveckla det här i tusentals sidor känner jag så just därför får det räcka nu.

  12. vmm Says:

    barfota: intressanta tankar.

    Jag tror inte på någon revolution eller något sådant. Jag förstår att du menar tankemässigt och inte politiskt, men inte heller tankemässigt tror jag på någon revolution. Det går helt enkelt inte. Nu lät jag som en surgubbe, va 😉

    Och vi kan aldrig komma överrens allihopa. Jag är någon slags liberalantifeminist och det finns ju hur många andra feministkritiska varianter som helst och många, dom flesta, skulle jag nog vilja säga, har jag inte särskilt mycket gemensamt med förutom att vi ogillar feminism. Skapa en organisation av det du, om du kan…

    Jag tror mer på något slags löst nätverk. ”Feministkritiska nätverket” eller något sådant. Det går nog att hitta på något sexigt namn. Det är ett nätverk och det innebär att ingen behöver ta ansvar för någon annans åsikter och det enda vi har gemensamt är att vi inte gillar feminism. Splendid. Så kan man skaffa hemsida, trycka t-shirtar, skaffa pins, band och hela den grejen. Skriva insändare i tidningar och skicka mail till regeringen. Då kan en antifeministisk rörelse sätta igång i Sverige. Enad i sin splittring.

    Är det här startskottet?

  13. barfota Says:

    @vmm

    ”Jag tror inte på någon revolution eller något sådant. Jag förstår att du menar tankemässigt och inte politiskt, men inte heller tankemässigt tror jag på någon revolution. Det går helt enkelt inte. Nu lät jag som en surgubbe, va ;)”
    Jag tror inte på domedagsprofetior eller revolution heller men jag hoppas och tror på fullaste allvar ett det kommer något nytt och bättre och rättvisare för alla människor. Som tillhörande den förtryckta delen av befolkningen så ser jag ingen skillnad på vem som är förtryckarna, feminism eller det orättvisa förtryckarsamhälle vi lever i just nu. Jag är emot feminismen därför att den är lika fel som allting annat som inte ser till alla människors behov, lika värde, rättigheter och skyldigheter, och därför skall den motarbetas. Förtryck och systemfel löses inte genom att upprepa samma fel under ett nytt samlingsnamn.

    ”Och vi kan aldrig komma överens allihopa.”
    Nej sorgligt nog, tänk att det skall vara så svårt att enas om rättvisa åt alla.

    ”Jag tror mer på något slags löst nätverk. “Feministkritiska nätverket” eller något sådant.”
    Visst men det löser inte den stora frågan om alla andra orättvisor som t.o.m. är mycket värre än feminismen, hur många lösa nätverk skall vi ha egentligen. Kampen mot feminismen är bara en skitparentes i mina ögon och det spelar ingen roll för mig om det är en man eller kvinna som är förtryckaren. Jag är och förblir fortfarande en slav i ett system som jag nu vägrar att ställa upp på och därför röstar jag blankt eller röstskolkar. Ingen man eller kvinna som inte ställer upp på rättvisa förtjänar min uppmärksamhet, respekt eller röst.

    ”Det är ett nätverk och det innebär att ingen behöver ta ansvar för någon annans åsikter och det enda vi har gemensamt är att vi inte gillar feminism. Splendid. Så kan man skaffa hemsida, trycka t-shirtar, skaffa pins, band och hela den grejen. Skriva insändare i tidningar och skicka mail till regeringen. Då kan en antifeministisk rörelse sätta igång i Sverige. Enad i sin splittring.
    Är det här startskottet?”

    Visst, men eftersom det finns de som inte kan, har tid eller vill skriva insändare och mail till olika instanser så borde vi skapa någonting bättre som fungerar för alla. Det går att göra hyfsat enkelt men jag vill inte smutsa ned Pärs blogg med detaljer och hamna för mycket OT därför föreslog jag en mindre skara entusiaster att diskutera upplägget utanför denna blogg. Låt oss se om det är någon som nappar, har tid och kan hjälpa till. 😀

  14. barfota Says:

    @Tanja Suhinina

    Självklart så skall vi positionera oss mot feminismen på alla sätt och vis. Man kan ju fråga sig varför de feminister som tycker som vi (på denna bloggen) överhuvudtaget är feminister. Jag uppmanar alla dessa att hoppa av feministtramset och förena sig med oss.

    Du skriver:
    ”Våga vara obekväma i vardagen – säg ”eller pappa” om någon bara antar att förälder är lika med mamma, säg ifrån vid fikabordet när någon uttalar sig generaliserande och kränkande, säg nej när nån tycker att ni ska fixa datorn bara för att ni har kuk.”

    Vad får dig att tro att vi inte vågar vara ”obekväma i vardagen”?
    De flesta av oss vill nog varken sminka oss eller gå i kjol för att visa att vi har rätten till att göra det för självklart har vi det om vi vill men för mig så känns det såååå fel och inte skulle vi uppfattas som mera manliga heller, snarare tvärtom!

    ”anspela på er attraktionskraft och sexualitet för att få fördelar.”

    Hur attraktiv och sexig är en fattig arbetslös äldre man eller kvinna i dina och samhällets ögon? Noll eller lägre? Som jag skrivit tidigare, akta dig för att vara gammal, man, ful eller fattig i vårt moderna samhälle, det straffar sig.

    Mina fråga till dig är:
    Hur blir vi av med den globala feminismen som genomsyrar allt och skadar allt i sin väg och då inte minst kvinnorna själva?

  15. Tanja Suhinina Says:

    Ingenting får mig att tro att ni inte vågar vara obekväma i vrdagen. Det var bara en sak jag tycker man kan göra och om man redan gör det så great! Och nej, ni skulle inte uppfattas som mer manliga om ni hade smink. So? Jag pratar väl inte om saker man kan göra för att uppfattas mer manlig, jag pratar om hur man skulle få ett jämställdare smhälle. Jagmenar då inte att göra så bara för att ni kan, men däremot inte låta förlegade könsuppfattningar, egna eller andras, vara i vägen för saker man faktiskt vill göra.

    Jag håller med om att äldre arbetslösa inte räknas som standardattraktiva i vårt samhälle. Det jag talar om är att jag har hört många antifeminister uttala sig om att en fördel kvinnor har i samhället är att de kan golddigga sig till saker, att de kan få tjänster och varor i utbyte mot att de är sexiga och snygga, att de får gratis drinkar på krogen. Ett sätt för mön att kämpa för jämställdhet är rimligtvis att på samma sätt använda sin sexuella attraktionskraft på heterokvinnor. Det gäller givetvis attraktiva män – på samma sätt som motsatsen gäller attraktiva kvinnor.
    Relevant inlägg jag skrev för längesen: http://ablativ.blogspot.com/2008/06/use-me-use-me-cos-u-aint-that-average.html

    Jag skulle vara försiktiktig om att uttala mig om global feminism. För om vi talar i termer av global feminism som genomsyrar allt och skadar allt i sin väg och då inte minst kvinnorna själva får svaret bli att det ska vi göra på samma sätt som vi ska bekämpa det globala patriarkatet som genomsyrar allt och skadar alla i sin väg, inte minst männen.

  16. bitchtrollet Says:

    Är det så att det bevisligen hjälper mot cancer som brabbar män mer en kvinnor är det väl så att de också ska få det. Men det finns ingen mening att ge vaccin bara för att det ska vara jämnlikt, det är bara rena rama vansinet. Oavsätt om det är kvinnor eller män det handlar om.
    /B

  17. barfota Says:

    @Tanja Suhinina

    Vilka ”förlegade könsuppfattningar” talar du om?

    ”Ett sätt för mön att kämpa för jämställdhet är rimligtvis att på samma sätt använda sin sexuella attraktionskraft på heterokvinnor. Det gäller givetvis attraktiva män – på samma sätt som motsatsen gäller attraktiva kvinnor.”

    Ledsen men jag tror inte på idén att två fel gör ett rätt. Alla skall behandlas lika innan vi ens kan börja viska ordet ”jämställdhet”.

    ”Jag skulle vara försiktiktig om att uttala mig om global feminism. För om vi talar i termer av global feminism som genomsyrar allt och skadar allt i sin väg och då inte minst kvinnorna själva får svaret bli att det ska vi göra på samma sätt som vi ska bekämpa det globala patriarkatet som genomsyrar allt och skadar alla i sin väg, inte minst männen.”

    Nej, jag skall inte alls vara försiktig därför att jag anser att all segregering och särbehandling är fel oavsett om det är män eller kvinnor som är upphovet till eländet

  18. Tanja Suhinina Says:

    Jag menar förlegade könsuppfattningar som exempelvis ”män bär inte kjol”, ”män blir aldrig sårade eller ledsna” eller ”kvinnor är raktigenom goda och älskar bäbisar”.

    Vilka två fel talar du om? Jag tyciker inte det är fel att få fördelar genom makt man har i form av att vara sexuellt attraktiv.

    ”jag anser att all segregering och särbehandling är fel oavsett om det är män eller kvinnor som är upphovet till eländet”

    Jag med!

    Det jag hade invändningar mot var dels ordet ”globalt”, för det finns faktiskt många områden på jorden där feminism inte är en särskilt relevant kraft. Dels att feminismen enbart skulle vara en negativ kraft, jag tycker feminismen har kommit med en hel del gott genom åren. Hur som tycker jag precis som du att segregering och särbehandling bör motarbetas.

  19. barfota Says:

    @Tanja Suhinina

    ”Jag menar förlegade könsuppfattningar som exempelvis “män bär inte kjol”, “män blir aldrig sårade eller ledsna” eller “kvinnor är raktigenom goda och älskar bäbisar”.”

    Den uppfattningen har jag fått av människor jag mött, kanske har du andra erfarenheter.

    ”Vilka två fel talar du om? Jag tyciker inte det är fel att få fördelar genom makt man har i form av att vara sexuellt attraktiv.”

    Nåväl, men det tycker jag är helt åt helvetet till! Eftersom du liksom jag tycker att all segregering och särbehandling är fel så har jag svårt att förstå att yttre skönhet eller sexuell attraktion skulle vara en förmildrande omständighet.

    ”jag tycker feminismen har kommit med en hel del gott genom åren. Hur som tycker jag precis som du att segregering och särbehandling bör motarbetas.”

    Om du tycker så hur kan du samtidigt tycka att man skall kunna bli särbehandlad p.g.a. utseende eller kön. Det är både möjligt och troligt att någonting gott kommit fram ur feminismen genom åren men inte mer gott (snarare mindre) än vad som annars skulle kommit fram utan feminismen och därför skall den avskaffas!
    Glöm inte att de onda männen som hade all makt tillät kvinnorna att få rösta och det t.o.m. före vissa män fick samma rättigheter.

  20. barfota Says:

    Oppsss….
    Skulle naturligtvis vara.

    Den uppfattningen har jag fått INTEav människor jag mött, kanske har du andra erfarenheter.

  21. barfota Says:

    Oppsss…. igen
    Skulle naturligtvis vara.

    Den uppfattningen har jag inte fått av människor jag mött, kanske har du andra erfarenheter. Däremot har jag lärt att många liksom jag slarvar när dom skriver, förlåt 😀

  22. liv Says:

    barfota: Du har aldrig träffat en kvinna som inte är raktigenom god? Eller en man som blivit sårad eller ledsen? Eller sett en man i kjol för den delen? Ha ha ha.

  23. barfota Says:

    @liv

    Jag har inte träffat någon (man eller kvinna) som är 100% varje sig ond eller god.

    Jag har träffat massor med män och kvinnor som blivit sårade och ledsna.

    Jag har träffat någon enstaka man med kjol och massor med kvinnor i långbyxor.

    Svar nog?

  24. Tanja Says:

    Barfota:
    Förlåt att jag svarar så sent.
    Du har absolut en poäng. Men kan vi kanske säga så: det finns två dimensioner i just den här frågan. Den ena är kön och den andra är utseende (eller den större frågan om all särbehandling). Och jag antar att vi kan enas om att jämställdhet skulle innebära att män och kvinnor kan vara drinkhoror/golddiggers eller sugarmommies/sugardaddies i lika stor utsträckning.
    Sedan kommer dimensionen med utseende och över huvud taget den större frågan om all form av särbehandling. Den är jättemycket större och av bland annat den anledningen orkar jag inte ta den här och nu.

  25. barfota Says:

    @Tanja

    Jo det är många aspekter som spelar in man jag tror att man skall börja med att vara ärlig oavsett vilken fråga det gäller annars lär vi aldrig komma nånvart. Att ljuga med hjälp av tillrättalagd statistik, forskning eller information gagnar ingen i längden.

    Vi måste våga ta tag i obehagliga frågor och finna lösningar tillsammans men det finns så många gamla myter som måste avlivas först.

    Jag skulle kunna göra en lång lista på alla dessa myter men nöjer mig med att konstatera att vi är olika och att allting spelar en roll i hur vi lyckas eller inte i det vi önskar uppnå.

    Var och en av oss måste finna sin egen väg genom livet och då förhoppningsvis utan krig, hat, motsättningar och vedergällning.
    Av skit kan bara komma skit.

Lämna en kommentar