”Män tar mycket plats i trafiken”

by

”Männen tar mycket plats i trafiken”, är rubriken för en artikel i Göteborgs-Posten och Helsingborgs Dagblad. Sedan lyder ingressen:

Männen är inte bara större miljöbovar i trafiken än kvinnor. De tar mycket mer plats också. Ett problem som börjar uppmärksammas i trafikplaneringen.”

Det är skit med männen, alltså. Detta ständigt problemskapande kön…

Män reser längre sträckor än kvinnor. Dessutom använder de bil oftare än kvinnor.

G-P skriver att trafikplanerarna hittills har anpassat sin planering efter ”männens resmönster”. Alltså bilar. Men nu ska det bli mera jämställdhet i trafikplaneringen. Jag citerar mer ur artikeln:

Malmö stad lät trafikkonsulterna Tricvector utreda vad som skulle hända om stadens alla kvinnor började resa som männen. Man fann att det skulle betyda en dramatisk ökning av utsläpp av koldioxid och partiklar, en ökad miljökostnad med 300 miljoner. Och att bilarna skulle behöva betydligt mer plats i staden. […] Pratar vi manligt och kvinnligt resande måste vi helt enkelt få ett mer kvinnligt resande, säger Lena Smidfeldt Rosqvist.

En fundering: Män förvärvsarbetar betydligt mer än kvinnor, i genomsnitt. De har andra typer av jobb också, exempelvis är nästan alla hantverkare (som måste ha bil) män. Kan det påverka?

En annan fundering är att när män gör något som anses negativt så ställs de till svars i egenskap av tillhörande gruppen män. Det är ”männens” fel. Men när män gör något positivt så kopplas det däremot inte till könet. Exempel: Det är en förkrossande majoritet män bland dem som ligger bakom framväxten av den industriella revolutionen, som gjort att vi lever bekväma liv idag. Men ingen skulle komma på idén att ge gruppen män credit för det. Är det inte lite inkonsekvent?

Läs mer här. Tack för tipset, Denis, Gudmundur och Martin!

Uppdatering: Jag tar mig friheten att lyfta fram denna mycket intressanta kommentar från Ulf T till detta blogginlägg:

.

För övrigt 1: ”Det är för många kvinnor i skolans värld”, skriver idag fil dr och f.d. universitetslektor Bertil Törestad på Newsmill. Han menar att det kan vara en del av förklaringen till att pojkar presterar sämre än flickor i skolan. Tack för tipset, Cai!

För övrigt 2: I höst publiceras en doktorsavhandling om våld mot kvinnor i litteraturen, främst deckare. ”Rape in Stieg Larssons ‘Millennium’ trilogi and beyond”, är titeln för avhandlingen. Med anledning av detta skriver tidningen Corren idag (ännu ej på webben): ”Går det att sätta en gräns där kvinnoförnedringen i deckare inte längre är legitimt som underhållningsvåld?”. Jag har en följdfråga: Finns det en gräns där dödandet och lemlästandet av män i filmer och deckare inte längre är legitimt som underhållningsvåld?

50 svar to “”Män tar mycket plats i trafiken””

  1. Jimmy Says:

    Tittar man på de resor som görs med par/familjer i bilen så blir det oftast mannen som kör, varför? Bra fråga, under de olika förhållande som jag haft under min körkortstid så har jag i stort sett fått ”sno” passagerarplatsen och ofta blivit ifrågasatt om varför jag inte vill köra.
    Fast det kanske är mitt förtryck av kvinnor, när jag kör så låter jag dom inte köra och när jag åker så tvingar jag dom att köra…

  2. ParStrom Says:

    Jimmy: Jag tycker också det är jobbigt att köra, och försöker slippa det så ofta jag kan…

  3. Valeria Says:

    För övrigt 1:

    Jag tror att det kan ligga en hel del sanning bakom det. Som det ser ut idag så träffar många sin första manliga lärare först i högstadiet, och det är alldeles för sent. Samtidigt förstår jag att de allra flesta männen inom skolväsendet väljer att jobba med ungdomar istället för barn. Dels är lönen bättre, dels så innebär jobbet i de högre årskurserna att man kan lägga mer tid på undervisningen och mindre tid på att agera uppfostrare. Just att lärarrollen har kommit att innefatta så mycket fostrande är förövrigt en av de främsta anledningarna till att män lämnar yrket, enligt en rapport som kom från antigen skolverket eller lärarnas riksförbund för några år sedan (förlåt mig för att jag inte kommer ihåg exakt).

    Sedan får vi inte glömma identiten, som enligt mig är betydligt viktigare än en lärares kön. Jag ser ett jätteproblem i att många kvinnor som utbildar sig till lärare är så tantiga och att manlighet problematiseras så mycket under själva utbildningen. Det är åtminstone min uppfattning, och då ska tilläggas att jag är utbildad gymnasielärare.

    Avhoppen från lärarutbildningen är många, och sorgligt nog så är det väldigt många med hög kapacitet som hoppar av. Nästan varenda kvinna med lite skinn på näsan som jag har pluggade tillsammans med lämnade utbildningen. Och med skinn på näsan så menar jag inte någon bitter genusfeminist som kan vräka ur sig vad som helst mot män inför en samling ja-sägare, utan den kategorin som har erfarenheter av både manligt och kvinnligt.

    Sedan misstänker jag att problematiseringen av manlighet är negativt för rekryteringen av män till yrket. Det finns massvis med goda egenskaper som kan kopplas samman med manlighet, och ett ifrågasättande av könsroller bör inte ha utgångspunkt i att allt som på ett eller annat vis kan kopplas samman med y-kromosomer är av ondo.

  4. Ulf T Says:

    Själv ”tvingade” jag under en tid min hustru att köra, speciellt på vintern. Detta eftersom hon uttryckte en osäkerhet för att köra speciellt när det var halt, och jag var övertygad om att hon aldrig skulle komma över den osäkerheten från passagerarsätet. Numera gillar hon att köra (t.o.m. att fickparkera!), och erbjuder sig ofta att köra även på långresor. Eftersom bilstolarna är elektriska och tar viss tid att ställa in (och det skiljer 2dm i längd mellan oss), blir det nu oftast så att den som stolen redan är inställd för får köra.

    Tough love. 🙂

    Apropos det där med transportmönster råkar jag ju ha Warren Farrells ”Why Men Earn More” nära till hands (som ni alla märkt). Han listar 25 prioriteringar som bidrar till högre lön (och ofta sämre livskvalitet). Nummer 16:

    16 Commute to Jobs That Are Farther Away

    Even workers without a family at home want to be close to home. In a study of male and female entrepreneurs, all of whom had MBAs from the same top business school, 90% of women entrepreneurs without children said working close to home (or at home) was nevertheless important; 50% of the men without children also said this was important. No one wants to commute.

    When wish translates into responsibility, full-time working men commute 36% more than their female counterparts—about 8 additional miles per day. Commuters putting in these extra miles make about $1,500 more per year. The man commuting into the city, while his wife limits her job selection to the suburbs to assume family responsibilities, doubtless expands his pay options.

  5. Robert Says:

    Kan det vara så enkelt att fler män än kvinnor tycker om att köra bil och vill således göra det?

  6. Ulf T Says:

    Ovanstående analys av Farrell får stöd även i Catherine Hakims rapport, Feminist Myths and Magic Medicine

    Other studies show that women do ask employers for additional benefits, but there are sex differences in requests. Men are more likely to ask for more money, while women are more likely to ask for shorter hours. [49]

    Numerous other studies also show that women seek and prioritise non-financial benefits such as personal development and convenience factors when choosing jobs, whereas men prioritise high earnings.[50]

    The focus on the sex differential in earnings is misleading because it does not encompass the complete package of employment benefits and rewards, and overlooks the issue of short and flexible work hours, which women value most.

    [48] Campbell A (2002) A Mind of Her Own, Oxford: Oxford University Press.
    [49] McGovern P et al (2007) Market, Class and Employment, Oxford:
    Oxford University Press: 120-122.
    [50] Hakim, C. (2004) Key Issues in Women’s Work: Female Diversity and the Polarisation of Women’s Employment, 2nd ed. London: Glasshouse Press, pages 83-120, 2005;
    Hult C (2008) ‘Gender, culture and non-financial employment
    commitment in Britain and Sweden’, European Societies, 10: 73-96.

  7. Bashflak Says:

    En man som tar konsekvenserna av att ‘köra mindre bil’ kan nog ofta räkna med att bli dumpad av sin hustru.

  8. Info Says:

    STOCKHOLM: KVINNOFIL SKA GE JÄMSTÄLLD KÖ TILL JOBBET

    http://www.friatider.se/kvinnofil-ska-ge-jamstalld-ko-till-jobbet

  9. Ulf T Says:

    @Info,

    Från artikeln i Fria Tider:

    – På sikt ska vi naturligtvis avskaffa bilismen, men än så länge handlar det om att göra tillgången till vägnätet mera jämställd, säger Åsa Jernehög i ett pressmeddelande.

    Mycket bra aprilskämt! Själv gick jag på det – vet inte om det säger mest om mig eller om MP. 🙂

  10. pether85 Says:

    Pär, kom också ihåg att du för några månader sedan även krossade myten om ‘kvinnligt resande’, att kvinnor skulle åka buss o cykla mer än män.
    Det är lika många män som kvinnor som gör det.

  11. Bashflak Says:

    Lol, ja den där artikeln i Fria Tider ser verkligen ut som ett aprilskämt.

  12. Matte Says:

    Har de räknat med alla hantverkare, taxichaufförer m.m? Det har sagts förut men det tål att upprepas…..har de tagit i beaktning att män oftare jobbar långt från hemmet.

    Jag tycker att det borde ingå en obligatorisk kurs i logik och statistik för många journalister och för all del även åt många feminister.

  13. leifer Says:

    Är det biologiskt eller kulturellt att män tar mer plats i trafiken? 😉

  14. Grodan Boll Says:

    ”Går det att sätta en gräns där kvinnoförnedringen i deckare inte längre är legitimt som underhållningsvåld”

    Det är det enklaste sättet att utmåla en man till avskyvärd skurk, så vill man få bort det får man helt enkelt ställa högre krav på författarna.

  15. Genustanten Says:

    En mycket genusvetenskaplig och föredömligt genusbalanserad, gammal och hederlig, kollektiv skuldbeläggning i media. Det måste jag säga. Män är ju onödiga djur, som bara tar plats i trafiken och män kör ju dessutom som riktiga miljöbovar. Tycker ni inte det?

    Mera härliga genusangrepp på miljontals människor, i ett enda effektivt svep, i genuskollektiv förpackning, i media. Det är vad som behövs för lära djuren dess värdelöshet och på så vis kompensera för den genusvetenskapligt bevisade könsmaktsordningen. Så att det blir jämställt.

    Lösningen på att det går på tok för sakta med jämställdheten (kön är ju bara en social konstruktion), att det görs alldeles för få genuskollektiva angrepp på det skyldiga könskollektivet, i media: genus-certifiera ALLA journalister.

  16. Men@Work Says:

    Vi kanske skulle börja tala om alla transporter av smink, modekläder och parfymer som orsakar stora utsläpp av koldioxid och annat? Jag tycker även dessa mansföraktare bör avså från allt detta, inklusive turistresor till fjärran land. Om männen inte fanns levde vi i grottor och gräshyddor…

  17. 1Vis Says:

    Angående artikeln i Fria Tider så tycker jag att kommentarerna där säger allt som behöver sägas:

    ”Suck, är det inte lite meningslöst att dra aprilskämt som lika gärna kunde vara sanna? ”

    och

    ”Jag fattade faktiskt inte att det var första april förrän jag läste kommentarerna. Det lät faktiskt precis som en fråga som mp skulle kunna driva.”

  18. FumikoFem Says:

    ”Män reser längre sträckor än kvinnor. Dessutom använder de bil oftare än kvinnor.”

    Så är det. Det är fakta, även om det kanske må svida lite. Vad göra åt detta? Kanske se till att fler kvinnor jobbar heltid och fler män jobbar deltid. Eller varför börja på pusha på att män ska vara hemma mer med barnen? Fast det tror jag få av er vill. Ni hurrar ju så fort en kvinna säger att hon vill leva som på 50-talet, så länge hon inte kallar sig feminist då.

  19. Bashflak Says:

    Fumikofem, kvinnor som jobbar heltid vill inte gifta sig med män som jobbar deltid. Och så länge kvinnor inte ger sexuellt belönar den mansroll som feministerna säger sig vilja ha, så kommer vi aldrig att få se denna nya mansroll.

  20. barfota Says:

    @FumikoFem
    Vad göra åt? Enkelt vi slutar köra lämna och hämta våra kvinnliga partners, inga fler shoppingturer, skogsturer o.s.v.
    Problemet löst!

  21. Hurtbullen Says:

    Är det ett PROBLEM att män använder bilen oftare :-=

  22. Hurtbullen Says:

    Fumikofem : Har du ”fixat” till det själv för dig och lever som du lär ? Eller är det hela tiden andra som ska ändra på sig så att galoscherna passar ?

  23. barfota Says:

    @FumikoFem

    ”Ni hurrar ju så fort en kvinna säger att hon vill leva som på 50-talet, så länge hon inte kallar sig feminist då.”

    Nu svamlar du på igen. För det första så finns det inget ”Ni” här på denna bloggen och för det andra så ljuger du! Upp till bevis, kom med länkar som stöder ditt påstående så skall jag be om ursäkt för att jag kallar dig lögnare. Var inte så blyg, kom igen eller knip igen nu!

  24. Egon Says:

    Tänk om det vore tvärtom, att kvinnor körde mer bil. Då skulle det heta ”stackars kvinnorna” som får ta merparten av ansvaret för transport och annan markservice för att få samhället att fungera.

    Det är alltid kvinnan som ses som det drabbade, utnyttjade könet och mannen som det skyldiga, utnyttjande könet i könsmaktsideologin.

  25. Joakim Steneberg Says:

    Marts Svegfors, VD för SR intervjuas i Metro. Han skall nu lämna posten, till en kvinna förstås (Cilla Benkö, heter hon, om det nu blir någon skillnad på SR, på genusområdet…)
    ”Hade hon inte varit kvinna hade hon blivt tilllsatt redan 2009” säger han. Det år han själv tillträdde.
    Man undrar, varför inte 2009, är det i så fall, ”könsdiskriminering”? Eller har kvinnor OCKSÅ dåligt rykte som kön?
    Män är framfusiga och tar plats och gud vet allt. Men varför finns det då en tveksamt (”diskriminering”) inför kvinnor?
    För att kvinnliga chefer mobbar mer än manliga (har varit uppe här). För att de inte alltid orkar lika mycket som männen?
    Samtidigt så finns det jobb där kvinnor är väldigt flinka, inom service osv.
    Medan vissa män på höga positioner, som Mats Svegfors är väldigt duktiga på att fjäska, lite bara apropå, så där…
    Vilket hela programmutbudet/innehållet på SR som bekant visat under han tid. Och tidigare.

  26. FumikoFem Says:

    Bashflak:

    Så länge du ser kvinnor som en godismaskin som ska ploppa ut sötsaker till dig och andra män kommer du vara fast i ett gammaldags sätt att tänka och du kommer aldrig att förstå det här med jämställdhet. Sexism helt enkelt.

  27. FumikoFem Says:

    barfota:

    Men så gör så då. Vad hindrar dig? Är du inte vuxen nog att ta ansvar för dina egna val?

  28. FumikoFem Says:

    Hurtbullen:

    Lever som jag lär? Jag äger inte ens en bil.

  29. Ulf T Says:

    @Bashflak, @barfota, @Hurtbullen,

    Mata inte trollet.

  30. leifer Says:

    FumikoFem
    ”Eller varför börja på pusha på att män ska vara hemma mer med barnen? Fast det tror jag få av er vill”

    Jag vill det men det kräver en revolution där män får lika mycket makt över barnen som kvinnor. Och dit är det tyvärr långt och feminismen biter sig fast i att försvara kvinnors större makt över barnen. Mycket tråkigt och framstegsfientligt. Feminismen måste nån gång inse att den större makten hindrar kvinnor från att göra framgångsrika karriärer, lösningen är att ge männen större makt och ansvar, inte bara ansvar. Då kan kvinnor börja släppa sitt huvudansvar i livet, barnen, och börja bidra mer i arbetslivet, t.ex. med att betala sin del av skatterna istället för att snika på männen.

  31. Bashflak Says:

    Fumikofem – ‘Sexism’ och ‘Gammaldags sätt att tänka’ säger du, och blandar dessutom in min person i dina argument när du talar om ‘hur jag ser kvinnor’.

    Det är kanske svårt för dig att förstå ur ditt gay-perspektiv, men i den heterosexuella världen så är det kvinnan som har den sexuella makten. En man som inte kan försörja en kvinna hittar ingen som vill ha honom. Och det är oftast kvinnan som tar initiativ till att avbryta ett förhållande när mannen blir arbetslös.

    Ämnet har diskuterats ganske mycket på sistone, bl.a. i denna krönikan: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/kvinnorna-tar-over-den-amerikanska-ekonomin_7397640.svd Jenny Nordberg redogör hur världen ser ut, men misslyckas med att förklara varför, eftersom hon inte tycks begripa evolutionspsykologi.

    Vi är många män som kan tänka oss att jobba deltid, men ytterst få kvinnor som vill försörja oss om vi väljer att göra det. Så fungerar världen. Oavsett ‘hur jag ser kvinnor’.

    Du påstår att jag inte begriper det här med jämställdhet. I min värld betyder det ‘Lika rättigheter, lika skyldigheter och lika värde för män och kvinnor’. Inte att vi är likadana, för det kommer vi aldrig att bli. Inte att vi har samma intressen, för det kommer vi aldrig att få. Men att alla ska bedömas utifrån sina individuella prestationer och respekteras för sina personliga val.

    Men du tycks vila på någon hemlighet om vad ordet EGENTLIGEN betyder?

  32. leifer Says:

    Bashflak

    Bra klargörande där!

    Kvinnan har den sexuella makten, makten i relationer och makten över barnen. Männen får finna sig i detta eller vara utan familj och barn. En revolution krävs för att ge männen samma makt som kvinnan där och ju fler som inser detta och kämpar för en förändring på det området, desto bättre. Dock skulle jag nog ge Fumikofem lite rätt, många män (och kvinnor förstås) vill inte ändra på denna ordning och istället vill man ha både kakan och äta den. Jag uppfattar också många på såna här jämställdhetsbloggar för ”män” som att man inte heller är intresserad av jämställdhet i grunden. Man vill ha ett slags samhälle som var förr med könsroller, alt vill man att kvinnor ska fortsätta ha den större makten över reproduktionen (ex försvar abortlagsstiftningen som den ser ut idag). Och många män ser gärna att kvinnan ta ansvaret över barn och hem.

    Men jämställdhet är också grym, man kan inte ha några könsprivilegier på väsentliga områden, då är det ingen jämställdhet. Kvinnor måste alltså ge upp sin större makt för att få kunna uppnå verklig jämställdhet, och det sitter oerhört långt inne (både hos män och kvinnor) och jag tror den diskussionen inte ens ha börjat. Kanske krävs generationsväxlingar och en ny generation män som ser världen annorlunda. Det krävs alltså ett helt nytt tänk på det området, och nya modiga män (och kvinnor) som kräver en sån förändring. Jag tror feminismen är lika fast i kvinnliga privilegier som män än gång var, och man vägrar ge upp dom då man ju efter lång kamp lyckats vinna den makten. Detta har blivit allt tydligare för mig och när jag hör feminister tala, så är det huvudmönstret.

    Tänk på att alla svåra frågor i vårt samhälle vad gäller jämställdhet, kan direkt eller indirekt, härledas till barn. Det gäller f.ö. också hbt-frågan som befinner sig på barnstadiet (om uttrycket tillåts här). Vem som har sex med vem är ointressant och trivialt, det svåra blir när det kommer till barnfrågan, och homosexuella person kan inte (!) skaffa barn tillsammans. Striden om hbt-rättigheter som sker i media är för mig ointelligent då man ju missar det svåra bakom, frågan om barn.

  33. Hurtbullen Says:

    Hurtbullen:

    Lever som jag lär? Jag äger inte ens en bil.

    … jag bara undrar eftersom du skriver : ” Vad göra åt detta? Kanske se till att fler kvinnor jobbar heltid och fler män jobbar
    deltid.”

    Trafiksituationen kommer med din lösning vara exakt samma , bara med ett undantag, att kvinnorna ligger på vägen längre tid än männen med ditt förslag, och delar exakt lika på trafikens miljöbelastning. Kan man kalla det jämställdhet ? Nej, man kan kalla detta annat än medvetslöst riktade åtgärder för att skapa ”jämlikhet” Vad jag egentligen menade med din egen täckning i sakfrågor angående familj,barn och ett vanligt tvåsamhetsliv med två jobb ,barn och hela faderullan, så är det lätt att utläsa från din blogg att du är alldeles för självupptagen för att ens tänka tanken.

    Det är vad jag menar med att skaffa sig TÄCKNING för vad man kläcker ur sig.

  34. Lorem Ipsum Says:

    Alltid lika roligt att höra storstadsbor argumentera för att åka kollektivt och åka mindre bil. Prova att åka kollektivt när det går tre bussar om dagen och det är fem mil till jobbet.

    Miljöpartiet (som är journalisternas favoritparti) har snott Centerns gamla slogan ”Hela Sverige skall leva” och lagt till ”… i Stockholm”.

  35. barfota Says:

    @FumikoFem

    ”Men så gör så då. Vad hindrar dig? Är du inte vuxen nog att ta ansvar för dina egna val?”

    Missade du i ditt logiska tänkande.

  36. barfota Says:

    @Ulf T

    ”Mata inte trollet.”

    Skall försöka sluta men jag finner det faktiskt litet underhållande att läsa allt fjant ”den” skriver. För DIN skull Ulf T skall jag begränsa utfodringstiderna 😀

  37. Joakim Says:

    ”Malmö stad lät trafikkonsulterna Tricvector utreda vad som skulle hända om stadens alla kvinnor började resa som männen.”

    Själv undrar jag dock vad som skulle hända om samtliga kvinnor reste ”kvinnligt”. Självklart menar jag inte att ansvaret bara ligger på kvinnorna, men hade inte det i sig inneburit en radikal förbättring för miljön? Inte för att jag har någon statistik på alla ”medskyldiga” kvinnor, men i brist på bevis kan man ju alltid anta!

    För övrigt 1: Här är det viktigt att vi tar avstånd. Vi måste vara konsekventa mot kvotering oavsett. Kvinnor är faktiskt bättre lämpade som skolpersonal, och då måste vi hitta ett annat sätt att förbättra pojkarnas betyg.

    För övrigt 2: Men Corren är ju den kloka tidningen?!

    @FumikoFem
    Fakta blir inte relevant för att det skrivs i media. Det finns något som kallas onödigt vetande, och den enda lösningen är lägre priser i kollektivtrafiken så att fler lämnar bilen hemma och i förlängningen utbyggnad av denna (hantverkarna kommer du dock inte ifrån, de kan faktiskt inte frakta på sin utrustning i buss och tåg). Fast din lösning hade väl lika gärna kunnat vara att få fler män att gå ut att plocka svamp. Heltid? Deltid? Föräldraledighet? Goddag, yxskaft!

  38. Att vara vänsterhänt « Toklandet Says:

    […] ska det givetvis vara, endast “genusvetenskap” är ju som vi alla vet RIKTIG och NYTTIG kunskap om det används rätt som Genusnytt skriver. De arbetar med RIKTIGA problem som är till nytta för […]

  39. AV Says:

    FÖ1: Corren har helt missat syftet med våldet mot kvinnor i litteraturen. Syftet är att vi ska tycka extra synd om offret och förstå att mördaren är en ännu vidrigare typ än vi trodde när ”bara” en man mördades. På detta sätt höjs hjältens status. Riddar Roland blir de väna kvinnornas räddare och de ondas bödel.

    Om det vore vanligt i handlingen att våldet mot kvinnor framställs som en god eller ostraffad handling skulle de ha ett case, men ingen fiktiv skurk som ger sig på kvinnor och barn kommer någonsin undan. Alltid samma ”happy ending” där hjälten efter en lång och bitter kamp mot den onde (manlige) skurken får någon form av seger. Ibland en Pyrrhusseger men dock en seger.

    Tänk vad som skulle hända om man gjorde en film där skurken slaktar och våldtar kvinnor på löpande band. Hjälten kämpar länge och väl men till slut förlorar han. Fastbunden ser han på när hans flickvän våldtas innan han får en kula i pannan. Skurken åker skrattande mot solnedgången medan dämda skrik och dunkande hörs från bakluckan. Ujujuj vad den skulle sågas. Kvinnovåldet förhärligas osv osv. Men denna film har ej gjorts så vitt jag vet.

  40. Teo Says:

    Självklart tar män mer plats i trafiken. Merparten av all trafik är ju yrkestrafik och pendlare som ska till eller från jobbet. Så länge det är män som gör mest nytta i samhället och tar mest ansvar för de nödvändiga arbetsuppgifterna så kommer självklart också män att dominera i trafiken.

  41. Joakim Steneberg Says:

    Pär Ström, hade du inte en länk tidigare som visade att skillnaden mellan kvinnors och mäns bilkörande var ganska liten?
    Hur som finns det ju förklaringar som vi sett och vet, förutom det vanliga skuldbellägandet av kön, manligt alltså.

  42. Torstensson Says:

    Leifer

    ”En revolution krävs för att ge männen samma makt som kvinnan där och ju fler som inser detta och kämpar för en förändring på det området, desto bättre.”

    Jag håller med dig i ditt inlägg helt. Förstår varje ord och mening. Jag vet dock inte HUR den där revolutionen ska gå till för det är en biologisk revolution du pratar om och knappast en politisk. Kvinnor har sexuell makt över män och det i kombination med att de rika alfamännen skapat ett harem med hjälp av en stark byråkrati (som aktivarum förklarat för) gör det i min värld omöjligt för vanliga män att göra något annat än att spela sina ”Kort” rätt.

    För vilken kvinna vill ha en man som beter sig ”neutralt”. Lyssna på bussar, tåg,torg och affärer, lyssna på kräftskivor, julbord etc. Kvinnor belönar de män som beter sig annat än neutralt. Kvinnor belönar de ”manliga” männen. När kvinnor tjänar egna pengar finns det två tendenser som är starka.

    1) Träffar en man som tjänar mer än henne.
    2) Träffar en man eller flera som har en sorts manlighet som ligger nära macho, eller stoiskhet. Stora händer, vet vad han vill, kan dominera andra män, ser farlig ut, ”manligt” yrke.

    Du ser inte tendensen att en tjej som tjänar bra och som är vacker väljer en genusmedveten kille som är mjuk, pratar känslor, bär kjol ibland, jobbar på dagis och tjänar MINDRE än henne.

    Varför tror du att ett amrikanskt läkarprogram på TV, under skratt och nöje vill lära män att prata med djupare röst?

    För att illustrera vad jag menar med hur vi män fungerar (och jag tror jag är ganska reresentativ). Inne på en pressbyrå någonstans jobbar det en söt blondin. Jag är säkert 7 år äldre än henne, jag tjänar nog 4 ggr mer än henne, men hon är sötare än mig. Det räcker för att jag ska börja bete mig konstigt i hennes närvaro. Hon är så fin att jag kan köpa ett tuggummi för 12 spänn bara för att få se henne. Otrogen mentalt, ja.

    Varje gång jag går ut från den denna pressbyrå så tänker jag att det är vi män som är de utnyttjade och exploaterade och subjektifierade. Jag går inte in där och tänker ”hon har rätt dålig lön, hon kan inte ge mig och min avkomma en trygg framtid, etc.

    Ska jag då tänka på de tendenserna man ser i samhället så tror jag att hon hade tänkt eller betett sig annorlunda i sin bedömning av mig. Hon hade valt mig framför sin manliga kollega om han inte nu hade varit en jäkel på PUA.

    Det närmsta du kommer i din revolution är ju PUA, men det ligger ändå en bit ifrån det du kämpar för. För PUA har inget med jämställdhet att göra, det är egentligen tvärtom. Få tjejen intresserad genom alfahane-beteende. (Eller hur du vill uttrycka det)

    Patriarkatet finns för att kvinnor från början väljer alfahannar hellre än betahannar. Alfahannarna har förstått detta och fortsätter trycka ner den vanliga mannen hur jämställd han än ser sig själv.

    Så vad du gör Leifer är egentligen att lura vanliga killar och män att det kommer en förändring. Förändringen måste först komma från kvinnor. Under tiden fortsätter jag lära vanliga män att ta för sig, odla sin manlighet och studera hårt.

  43. Chattanoga Says:

    Joakim Steneberg säger:
    Pär Ström, hade du inte en länk tidigare som visade att skillnaden mellan kvinnors och mäns bilkörande var ganska liten?
    Hur som finns det ju förklaringar som vi sett och vet, förutom det vanliga skuldbellägandet av kön, manligt alltså.

    Enligt en av de större litteraturstudierna är det marginella könsskillnader beträffande fotgängare, cykel och kollektivtrafik.
    De stora skillnaderna har med BILresor att göra:
    1. Bilkörande: Män 26km, kvinnor 10 km
    2. Bilpassagerare: Män 5 km, kvinnor 12 km
    3. Arbetsrelaterade resor: Män använder bilen 50% mer till jobbet och i affärsresor

    Så när det gäller bilåkande är det stora skillnader, i övrigt är det maginella skillnader. Observera att studien inte omfattar transportslag som kollektivåkande, tåg, flyg med mera.

    http://1-5miljonerklubben.wikispaces.com/M%C3%A4n+och+kvinnor+i+trafiken+%E2%80%93+en+litteraturstudie

    Joakim:
    Den länk som du frågar efter är nog denna Newsmillartikel: ”Myt att män åker betydligt mer bil”
    Man har dock bara räknat ”antal resor” och inte tagit hänsyn till resans längd eller förare/passagerare, så uppgiften är ganska oanvändbar.

    Svaret på frågan: Vad skulle hända om män börjar resa som kvinnorna?
    1. Sverige skulle stanna (mindre arbetsrelaterade resor, fler fritidsresor).
    2. Kvinnor som betydligt oftare åker med som passagerare skulle behöva ordna resan själva
    3. Många familjer skulle behöva flytta, så att mannen får lika kort resväg till jobbet som kvinnan

  44. PL Says:

    Klart män tar mer plats i trafiken. Det är ju just män som utgör den absoluta majoriteten av alla yrkeschaufförer. Själv är jag busschaufför, och jag uppskattar att bara 1 av 10 busschaufförer är kvinnor. Arbetet som chaufför är nämligen rätt tufft, riskabelt, man inandas avgaser, jobbar i stressig miljö, hotfulla situationer uppkommer, man jobbar ensam och stillasittande och blir lätt överviktig, och löper dessutom risken att köra på andra och att bli påkörd själv. Inte ett yrke en typisk kvinna väljer med andra ord, eftersom det är just påfrestande och riskabelt, precis som alla andra manligt dominerade branscher dit kvinnor inte kräver att bli inkvoterade eftersom intresset att ta på sig även de negativa manliga plikterna inte är särskilt stort (en manlig klassisk plikt är att utöva de riskabla jobben i samhället).

  45. Heat Says:

    @Torstensson

    ”För vilken kvinna vill ha en man..”

    Jag tror det är oerhört viktigt att lära pojkar skaffa sig en stabil grund att stå på själv innan han funderar över kvinnor och deras liv. Jag menar inte att någon ska bli egoist, bara att man bör ha en väldigt fast grund att stå på, för man har bara sig själv till slut. Det är lätt att jantelagsmässigt haka upp sig på att man till varje pris måste ha en kvinna och att det är allt som räknas, det kan bli ganska destruktivt för en själv.

    Du blir helt till dig där inne på pressbyrån för där står en ung snygg tjej och säljer tuggummi.

    ”Jag går inte in där och tänker “hon har rätt dålig lön, hon kan inte ge mig och min avkomma en trygg framtid, etc. ”

    Nej, men vad tänker du då?

    Du kan lika tänka som jag, att hon är snygg och luktar gott, ser glad ut. Men att om man öppnade upp henne så skulle det antagligen välla ut svarta skalbaggar som i filmen ”mumien”. Tuggummit kan vara förgiftat. För det du ser är ju bara en yta, ett skal, och ingen vill bara ha en yta. Om du inte lär känna henne eller har en kristallkula hemma vet du ingenting om hennes egentliga personlighet. Och det kryllar av snygga kvinnor där ute.

    Varför är så viktigt att hon väljer dig?

  46. dolf Says:

    @Heat
    Eftersom elbilen inte drivs med ett specifikt drivmedel utan med el som kan produceras på ett otal sätt, tycker jag att man skall satsa på en elbil, men vad drivs en stabil med?

  47. Heat Says:

    @dolf

    En stabil drivs av självkännedom och kosmiskt lugn.

    Lustigt nog hade jag en dröm som grabb att jag laddade ficklampan med äppelskruttar. Det visade sig ju faktiskt vara möjligt också.

  48. dolf Says:

    @Heat
    Good catch! 😀

  49. barfota Says:

    @dolf & @Heat
    haha….
    Själv tar jag min vidriga förbränningsmotor (bil), sätter mig bakom ratten med fru och barn för att åka till skogen och skita ned miljön där. Hoppas jag som man inte ”tar för mycket plats i trafiken” när jag åker iväg för att ”ladda familjens mentala batterier”.

    Trevlig helg på er 😀

  50. dolf Says:

    @barfota
    men byt ut bensinbilen mot en stabil 😉 . God helg på dig med.

Lämna en kommentar