Fler skilsmässor bland jämställda par

by

Det finns ett samband mellan hög grad av jämställd fördelning av hemarbetet och ökad risk för skilsmässa. Det är ett av resultaten i en norsk forskningsrapport kallad ”Likestilling hjemme” (”Jämställdhet hemma”). Rapporten lades fram igår av ‘Norsk institutt for oppvekst, velferd og aldring’.

Forskarna är överraskade över att det inte verkar finnas något klart samband mellan jämställdhet och livskvalitet. ”Det vi ser är att jämställd fördelning av arbetet i hemmet inte betyder så mycket för den generella känslan av tillfredsställelse”, säger forskaren Tomas Hansen.

Studien visar att sannolikheten för skilsmässa inom fyra år är störst om mannen gör lika mycket eller mer av hushållsarbetet som kvinnan. Vilket i och för sig inte behöver innebära att det är själva arbetsfördelningen som leder till skilsmässor.

Thomas Hansen säger också att även högt utbildade kvinnor som gör mycket hemma är lika nöjda med det som andra. ”Det indikerar att det rör sig om medvetna val”, säger han.

För att förekomma de feminister som tänker använda detta blogginlägg för att sprida påståendet att jag tycker att kvinnor ska göra det mesta av arbetet hemma skriver jag här att det tycker jag inte alls. Jag refererar bara en forskningsrapport.

En gästbloggare från Norge kommer snart att kommentera denna och en annan forskningsrapport i ett inlägg på Genusnytt.

Läs mer här och här. Tack för tipset, Ingmar!

.

För övrigt: Filminstitutet ska rekrytera en ny avdelningschef för produktionsstöd. I texten om tjänsten skriver de:

I all sin enkelhet tycker jag att denna platsannons symboliserar det faktum att vi har lämnat suffragetternas och kvinnosakskvinnornas tid bakom oss. Vi lever i en annan värld nu, vilket också kräver ett annat förhållningssätt.  Tack för tipset, Tomas!

69 svar to “Fler skilsmässor bland jämställda par”

  1. Hurtbullen Says:

    ” Forskarna är överraskade över att det inte verkar finnas något klart samband mellan jämställdhet och livskvalitet.”

    Det har ju Sveland och Co. gjort för länge sedan. Det är bara att bita ihop, skriva böcker med sig själv som offerlamm och hävda att det hela är ”Happy, Happy”.

    På något vis ska man kunna knö in vilken kamel som helst i nålsögat här på hemmaplan.

  2. Nils Jungenäs Says:

    Angående FÖ:

    Tiden när jämställdhet innebar att man ska bortse från personers kön och behandla alla lika, har övergått i att man särskillt ska beakta könstillhörighet och behandla folk olika utifrån kön.

  3. Ninni Says:

    @ Nils

    Precis. Jag tycker lika illa om att man ”vill ha en man” som att man ”vill ha en kvinna”. Är den bäst lämpade sökande kvinna så får man helt enkelt bli åtta kvinnor och en man, spelar ingen roll så länge det är de bästa individerna.

  4. tjenare Says:

    Den här platsannonsen är precis det du protesterat emot. När det gäller kvinnor. Den här sidan bör bli lite mer konsekvent.

  5. Ninni Says:

    Om skiljsmässorna. Nu går det ju inte säg att det beror på likadelning(vägrar kalla det där jämställdhet), men det skulle inte förvåna mig. Jag kan inte spika i en spik i en vägg, eller jo, det kan jag. Det är bara det att det är något fel på alla spikar jag får tag i, dom bara viker sig. Så jag är superglad att min man inte har tummen mitt i nä.. att spiken han får tag på inte viker sig. Lycka är inte att millimeterrättvisa, lycka är att komplettera varandra och hjälpas åt för att få vardagen att funka.

  6. Ninni Says:

    @ Tjenare

    Och som du ser protesterar både jag och Nils.

    Pär?

  7. dolf Says:

    När fruns spikar kroknar och det går att spela plockepinn med mannens kokta spagetti kanske det är dags att återvända till de traditionella könsrollerna.

  8. Mia. Says:

    Ett ”annat förhållningssätt” som Pär efterlyser kan ju just vara att skippa önskan om kön i annonser då kvinnor numera både får och kan, själva, eller?😉

  9. Claes-Peter Says:

    Mitt intryck av ett par års mer eller mindre framgångsrikt dejtande på webben, och därmed följande aktiviteter i sociala media, så verkar väldigt många kvinnor faktiskt längta efter en ”RIKTIG” man. Som skänker dem trygghet, och får dem att känna sig omhändertagna. Har erfarit på omvägar, att kvinnor har gripits av förtvivlan över sin mjuke mans ständiga mjukhet och utbrustit: ”Men var en MAN för en gångs skull!”.

    Man kan ju spekulera över ifall miljontals år av av evolutionen frambringade könsroller, i en omgivning där det är daglig kamp för tillvaron, plötsligt, relativt sett – på några hundratal år ska förändras i grunden. Vår uppgraderade hjärna, neocortex, kanske vill ha det så, rent kognitivt. Men de djupare liggande, äldre centra i hjärnan som styr känslor, och instinkter – har de kunnat hänga med i förändringen?

    Vissa grupper har uppfunnit i den gamle Trofim Lysenkos anda och efterföljd, att hela vårt beteende formas socialt, med andra ord i så fall under några korta barnaår. Det har bl.a pga misstag vid omskärelse av pojkar uppkommit försök på människor i verkliga livet, och de har med tragisk konsekvens vederlagt den sociala lysenkoismen. (Ref bl.a http://sv.wikipedia.org/wiki/David_Reimer ) Både pojken som opererades om till och uppfostrades som flicka tog senare sitt liv, och även hans icke opererade tvillingbror. Genusbluffen kräver även blodsoffer.

    Många kvinnor känner en känslomässig hunger eller törst efter en ”riktig man” och väljer en överdrift av mansrollen, i form av mer eller mindre psykopatoida män, ofta våldsbenägna, empatilösa och med kriminella tendenser. Det är väl kvinnornas motsvarighet till att män suktar efter vampiga kvinnor med jättebröst.

    Så jag anar att jag har lösningen till gåtan, när jag möter kvinnor på kontakt- och dejtingsajter som söker ”en stenåldersman som släpar hem mig till din grotta”. Sigmund Freud skrev 1928 boken ”Vi vantrivs i kulturen”. Konrad Lorenz visade att andra flocklevande djur, som kajor, på ett skrattretande sätt parodierar vårt sätt att vara socialt, och Desmond Morris följde upp med böckerna om ”Den nakna apan”. Professorn i neurologi,

    Annica Dahlström, väntade till pensionen innan hon gav ut boken ”Könet sitter i hjärnan”. Den får väl ses som sista spiken i kistan när det gäller att vederlägga genusvetenskapen och den sociala lysenkoismen. Motståndarna, som ju som bäst fyller media med snyftberättelser om webbhat, bemötte Dahlströms bok på det sätt de finner vara adekvat för intellektuella diskussioner om vetenskapliga rön – de skickade henne med posten använt dasspapper och döda råttor.

    Somliga människor behöver man inte sätta sig till doms över – de dömer sig själv genom sina gärningar.

  10. Ninni Says:

    @ Mia.

    Tack! Du fick mig att läsa en gång till, då såg jag det:)

  11. Fler skilsmässor bland jämställda par | Utvalda artiklar | Scoop.it Says:

    […] Det finns ett samband mellan hög grad av jämställd fördelning av hemarbetet och ökad risk för skilsmässa. Det är ett av resultaten i en norsk forskningsrapport kallad “Likestilling hjemme&#82…  […]

  12. Mia. Says:

    @dolf

    Skulle det vara könsspecifikt om man kan lära sig slå i en spik rakt eller följa instruktioner om tid för pasta.

    Man baxnar.

  13. Leif Says:

    ”Thomas Hansen säger också att även högt utbildade kvinnor som gör mycket hemma är lika nöjda med det som andra. “Det indikerar att det rör sig om medvetna val”, säger han.”
    Så kan det väl ändå inte förhålla sig! Det måste i så fall bero på att de inte förstått och sett de strukturer som gör att de gjort de val de gjort.

  14. Ninni Says:

    @ Dolf:
    När fruns spikar kroknar och det går att spela plockepinn med mannens kokta spagetti kanske det är dags att återvända till de traditionella könsrollerna.

    Sonen ca 6-8 år gammal: Vem har lagat maten idag?
    Jag: Pappa
    Han: JIPPIIIII!!!

    Så jag får nöja mig med uppgiften att dekorera världen, tror jag ;D
    (Fast reaktionen beror mer på att jag lagar vardagsmat, mannen oftast fest/helgmat. Men den är inte lika söt om jag berättar det, så det säger jag inte)

  15. Andreas Nurbo Says:

    Har de kontrollerat för yrkesarbetad tid också?
    Alltså vad är den totala arbetsinsatsen (yrkesarbete + hemarbete) för respektive part.
    Är ju inte jämställt för att båda gör lika mycket hemarbete.

  16. Dan Says:

    Claes Peter kvinner blir definitivt ikke spesielt tiltrukket av likestilte menn, snarere tvert i mot. Les litt her:

    http://heartiste.wordpress.com/2009/08/14/relationship-game-week-a-readers-journey/

    http://hawaiianlibertarian.blogspot.no/2009/09/game-is-red-pill.html

    http://rationalmale.wordpress.com/2012/08/29/year-one/

    http://www.therulesrevisited.com/

    http://haleyshalo.wordpress.com/2012/05/05/why-i-subscribe-to-game/

  17. michael Says:

    Ja det är svårt det där med millerättvisa om någon har diskat och inte torkat av diskbänken efteråt så blir det en kräkning av mig som måste påpekas.
    Eller inte vikt tvätten rätt enligt mig osv.

  18. dolf Says:

    @Mia
    Notera att jag inte sagt något om fallet när fruns spikar är styva och mannens spagetti slak. Jag sa bara att när motsatta roller ger fiaskoresultat kanske man ska fundera på medsatta roller.

  19. carpe diem Says:

    Jo,när mannen jobbar heltid och sköter allt i hushållet då är det 100% jämställt….

  20. barfota Says:

    @tjenare
    Även jag protesterar. Troligen har du inte uppfattat att vi tycker att kvoteringar och särbehandling är fel.

  21. jimmy Says:

    Häromdagen så löd megafonerna i media att ojämställda män mådde dåligt psykist men inte ojämställda kvinnor.
    Den rapporten var gjord av någon genusforskare och om jag förstod det hela så var frågorna formulerade på ett sådant vis att det bara fanns 1 ”rätt” svar….

  22. carpe diem Says:

    1″rätt” svar,ja det låter riktigt ”vetenskapligt”.

  23. Björn 2 Says:

    Om Filminstitutet anställer en kvinna trots att de uttryckligen gärna ville anställa en man så ska jag jubla lite inombords. Visst kan det väl finnas andra skäl än rent 50/50-tänk för att vilja anställa någon av ett specifikt kön, men till syvende och sist så handlar det om rätt person på rätt plats, oavsett om det ska virkas grytlappar eller släckas bränder.

  24. carpe diem Says:

    Rätt person på rätt plats är viktigt,skulle va bra dock om det blev en man,för dom kan nog behöva lite män på Filminstitutet.

  25. Mia. Says:

    @dolf

    Och jag hävdar fortfarande att t ex män kan lära sig följa tidsangivelser. Ingen skillnad från kunskap om hur lång tid det tar innan färg torkar eller betong brunnit klart (det heter så va?). Så ingen anledning att anropa traditionella könsroller. Bara att köpa en äggklocka.

  26. leifer Says:

    @Pär Ström

    OT, tips.

    Såg nu SVT debatt som var förlängt apropå Haddile fallet. Det som var intressant var att jag inte en enda gång hörde nån undra var eller vem som är den biologiska pappan. Det handlar bara om den biologiska mamman och hon ses ju då igen som vårdnadshavare nr1. Ingen jämställd syn. Och barnets rättighet att få veta vem som är biologisk pappa bryr sig då ingen om heller.

  27. carpe diem Says:

    @Mia.
    Klart att män kan följa tidsangivelser,alla kan dock inte laga mat.
    Fast klart det kan inte alla kvinnor heller….

  28. carpe diem Says:

    @ leifer
    Det är som vanligt ,när det gäller barn,det finns bara en förälder i Sverige och det är mamman,pappan finns inte ,är inte viktig allt enligt den feministiska agendan.

  29. Forellen Says:

    Hur som helst anmärkningsvärt att ledningsgruppen består av sju kvinnor och en man. Jag undrar hur underlaget har sett ut vid respektive anställning.

  30. carpe diem Says:

    @Forellen
    Det är helt logiskt att ledningsgruppen består av sju kvinnor och en man,det är jämlikhet svensk modell 2012, ju mer kvinnor desto jämlikare,fast klart 100% jämlikhet når dom först när dom fått bort den sista mannen.

  31. Jocke Says:

    Frågan är såklart vad vi lägger in i begreppet ”jämställda förhållanden”? Men förmodligen har väl forskarna utgått från den nordiska statsfeministiska definitionen som innebär 50/50-fördelning och så vidare. Och i så fall behöver man ju inte bli förvånad över att den sortens relationer inte blir långvariga. Att mäta ett förhållande utifrån den sortens referenspunkter är inget annat än ett recept på misslyckande.

    För övrigt har jag aldrig någonsin förstått det här tjatet om jämställda förhållanden. I alla fall inte utifrån ovan nämna feministiska definition. För naturens syfte med två kön och två roller är att det blir en synergieffekt när två individer slår sina påsar ihop. Två personer som delar upp arbetet och som fokuserar på sina individuella styrkor blir uthålligare och får större överlevnadschanser. Speciellt om barn är inblandade.

    Så funkar det överallt i naturen och detta kan vem som helst räkna ut med arslet – utom våra kära feminister då. Därför slås synergieffekten sönder i den feministiska samhällsmodellen. Det finns inte ens någon anledning att hålla ihop i längden om du ändå måste klara allt själv.

    Feminismen skapar svaga förhållanden, svaga familjer och ett svagt samhälle…

  32. John Berg Says:

    ”Forskarna är överraskade över att det inte verkar finnas något klart samband mellan jämställdhet och livskvalitet.”

    Varför skulle jämställdhet och livskvalité vara korrelerade till varandra? Forskarna tycks mig vara fördomsfulla.

    ”Thomas Hansen säger också att även högt utbildade kvinnor som gör mycket hemma är lika nöjda med det som andra. “Det indikerar att det rör sig om medvetna val”, säger han.”

    Jämställda kvinnor är slagna i kapitalismens bojor. Fria kvinnor är inte jämställda. Feminism är kvinnoförtryck.

    Sydsvenskan, Hemmafrun poppis i Danmark:
    http://www.sydsvenskan.se/danmark/hemmafrun-poppis-i-danmark/

  33. Bashflak Says:

    Jag var på väg att skriva en retorisk fråga om vad hemarbete har med jämställdhet att göra, men kom på att det faktiskt ingår i begreppet ‘lika skyldigheter’.

    Däremot råder ju kraftigt delade meningar om vad folk faktiskt är skyldiga att göra i hemmet, oavsett vem som gör det. Ambitionsnivån är verkligen en smaksak.

    * Ska man verkligen stryka trosor, kalsonger och t-shirts innan de läggs in i skåpen?
    * Måste man dammsuga alla golven två gånger i veckan?
    * Ska man bry sig om att avlägsna maskrosorna från gräsmattan, när där är lika många igen efter nån månad?
    * Behöver båten rubbas flera gånger varje säsong?

  34. Men@Work Says:

    Det är detta som är så underbart med Pär. Han säger sanningar som aldrig får uttalas… Jag skulle gärna se en genusanalys av det här. Min far var med i WW2 , förlorade en lunga för yttrandefriheten.

  35. carpe diem Says:

    Det är ju därför feministerna blir så provocerade av Pär,för han säger sånt som inte får sägas …… Vilket tydligt visar at feministerna
    inte har rent mjöl i påsen.

  36. bezor Says:

    Men DN skrev ju att jämställda män (de som gör lika mycket hemma) är de lyckligaste mänen?

  37. Urban Says:

    Carpe Diem, när männen jobbar heltid och sköter allt i hushållet, vad ska han då med en kvinna till?

    Det som jag anser att fler män, och även kvinnor, måste göra är att börja leva 100% jämställt, dvs. ensamma och i ett singelhushåll. Så slipper man allt trams och kan bygga upp sitt eget sköna liv utan kompromisser.

    Själv lever jag förstås som jag lär: 100% jämställt i ett singelhushåll utan karl🙂

  38. Lövet Says:

    Pär: Av ”tjenares” svar framgår med all önskvärd tydlighet att det inte går att vara nog tydlig för att inte feminsiterna skall missförstå…

    …om man har följt din argumentation mot sexistisk kvotering så torde det ha varit uppenbart att du här bara visade på ett exempel som motsade den rådande tesen om att kvinnor inte får ledande poster, att ”män väljer män”.

    ”tjenare” bommade ”av någon anledning” detta: Jag funderar nu på om det beror på att hen tänkte fel eller om hen valde att misstolka dig medvetet. Kort sagt om tjenare hen hade lite intellektuell otur eller om hen var intellektuellt ohederlig…

    ”Hen” förresten – jag har just hittat ett perfekt användningsområde för det. Passar perfekt på genusvetare/feminister som inte presenterat sig så att de kan identifieras till sitt kön.

    För övriga kommer jag att fortsätta använda det sedan tidigare etablerade ”hon/han” alternativt ”hon eller han”.

  39. Lövet Says:

    @Men@Work: Ja du vet väl vad den genusanalysen ger: Pojkarna som fick ben, underliv och tarmar bortsprängda i Normandie gjorde bara sitt för att upprätthålla den patriarkala strukturen…

    …du vet väl att pojkar och män alltid är sina egna subjekt, alltid har sig själv att skylla. Offren finns bland ”kvinnor och barn” (där de med det senare naturligtvis endast avser flickor).

  40. ParStrom Says:

    Det är några som verkar tro att jag skulle jubla över formuleringen ”vi ser gärna manliga sökande”. Dessa har inte läst vad jag skrev. Jag är motståndare till kvotering – och det gäller kvotering åt båda håll. Apropå kvotering blir jag väldigt nyfiken på hur det har gått till när ledningsgruppen fått sju kvinnor (och en man). Jag har mina misstankar.

  41. Access Says:

    En sak jag funderat länge på är om det här med att dela lika på allt arbete i hemmet (men inte utanför) innebär ett ständigt kompromissande och jämkande för att upprätthålla balansen i arbetsfördelning. Det är en ständig källa till konflikt och icke-kreativ diskussion.

    ”- Jag tvättade förra veckan, nu är det din tur”.
    ”- Jag dammsög igår, nu får du städa toaletten”.
    ”- Det är din tur att dammsuga, ska du inte göra det snart?”
    ”- Kan du inte skaka ut tvätten innan du hänger den på tork, det blir lättare för mig att stryka då”.
    osv.

    Det är så enormt mycket enklare om var och en har sina egna arbetsdomäner som man till 100% sköter själv, istället för att dela 50/50 på alla arbetsuppgifter.

  42. Gorby Says:

    Nu börjar det äntligen röra på sig🙂.

    I SVT:s Gomorron Sverige i morse så meddelades att Regeringen i dag tillsätter en utredning om jämställdhet, denna gång med fokus på män.

    ”Regeringen utreder jämställdhet med fokus på män
    Regeringen tillsätter i dag en utredning om jämställdhet, denna gång med fokus på män. PM Nilsson, tidigare ledarskribent och grundare av debattsajten Newsmill, ska leda utredningen.

    –Den största ojämlikheten mellan män och kvinnor har varit och är till kvinnors nackdel. Det har vi jobbat med länge och det har varit en enormt förändrande kraft i hur vi lever med varandra, sade PM Nilsson i SVT:s Gomorron Sverige på fredagen.”

    Se inslaget på: http://www.svt.se/nyheter/sverige/regeringen-tillsatter-jamstalldhetsutredning-med-fokus-pa-man

  43. Ninni Says:

    @ Gorby

    Kul!

    Den största ojämlikheten mellan män och kvinnor har varit och är till kvinnors nackdel.

    Förhoppningsvis upptäcker dom längsvägen att detta är en myt/fördom.

  44. Urban Says:

    Access, det är därför man väljer att leva i singelhushåll. Optimalt och 100% jämställt!

  45. Lasse Says:

    @Gorby

    Såg PM Nilsson o Co. Tyvärr är som att sätta en blind att leda en blind.

    Var väldigt osammanhängande insats, fullmatad med feministiska myter. Karln satt nästan och ursäktade sig för sitt framförande där männen skulle sättas mer i fokus. Med mössan i hand skulle man kunna säga.

    Fick lite blandade känslor över inslaget.

    Finns en uppsjö med personer som skulle ett bättre arbete som utredare.

  46. Gorby Says:

    @Lasse
    Jo jag håller med att de kunde valt en annan person som utredare.
    Men bra att det i alla fall börjar mäns problem diskuteras.

  47. Urban Says:

    Varför kopplas inte Pär och Pelle in som sakkunniga i detta? Men vi får väl vara glada att det händer något; sedan är det bara att fortsätta gnälla. Som kärringar.

  48. Gorby Says:

    @Urban
    Ja vi får väl, som Medborgare X skrev i kommentaren https://genusnytt.wordpress.com/2012/09/27/smalands-tidningen-recenserar-mansforbjudet/#comment-112672, bryta könsrollerna och ta sig an den kvinnliga könsrollen och ”gnälla som en kärring”…😀

  49. Lasse Says:

    @Gorby

    Jo, man får vara glad för ”brödsmulorna”😉 men det känns som ett strategiskt tillsättande från feministhåll.

    Sen finns det inte så mycket att utreda eftersom Pär och Pelle redan gjort att arbete genom sina böcker.

  50. Gorby Says:

    @Lasse
    Ja, Pelle eller Pär har ju som sagt riktigt bra koll på problemen som män har. Utredningen kan ju börja med att läsa dessa🙂.

  51. Johan Grå Says:

    Män och kvinnor har helt olika drivkrafter i par vilket ställer till problem när man försöker vara jämställda. Kvinnor drivs nästan alltid av att investera i relationen eller undvika skuld för att de inte gör vad som förväntas av dem (förväntas av vad de internaliserat från samhället). Män drivs nästan alltid av att få bli accepterade och uppskattade samt skuld för att de inte uppfyller sina plikter (som för många män till stor del innebär att göra kvinnan nöjd).

    Det ställer till problem när man försöker vara jämställda för kvinnan vill åstadkomma något i hemmet, tycker att det är självklart och ett bevis på att de har en relation. Det blir en form av test av hur starkt bandet dem emellan är.

    Mannen vill ställa upp på sin kvinna och har i allmänhet mycket lägre egen drivkraft.

    Eftersom de tolkar situationen olika blir effekten olika. För kvinnan är det en gemensam handling när man samarbetar om hennes normer. För mannen är det en ansträngning för henne som han vill få respekt för men sällan får eftersom hon tror att det är gemenskap.

    Det innebär förövrigt inte att det inte går att vara jämställda, bara att det konventionella sättet att tänka dela lika ofta slutar illa.

  52. Girlwriteswhat om Rösträtt och Värnplikt – Politisk Filosof får pris för flum om Strukturer! « Aktivarum Says:

    […] Genusnytt: Kvinnor inte mer nöjda när relationer är mer jämställda. […]

  53. Hurtbullen Says:

    Jag misstror artikeln ganska mycket , eftersom det går att vända och vrida slutsatserna till varför par går isär i det oändliga. I själva verket lider artikeln av samma ovetenskapliga innehåll som vi här på sidan anklagar feministiska kulturskribenter för.

    Ja, tendentiös smörja, helt enkelt. Om man ska tala klarspråk.

    Om undersökningen hade gjorts med hjälp av intervju av alla inblandade (Vilket hade varit betydligt mer rättvist) så hade vi fått andra resultat baserade på faktiska omständigheter. Men nu blev det bara en beteendevetenskaplig observation med extremt oklart samband .

  54. carpe diem Says:

    Bra att dom nu ska göra en utredning om hur män mår och lever,även om jag inte tror att viljan att göra något för män och killar är ärlig,tror dessa människor är för feministiskt hjärntvättade för att egentligen bry sig om männens situation,det verkar som dessa personer tror helt på dom feministiska myterna.
    ”Jämställdhetspolitiken har under lång tid fokuserat på kvinnor.Det har varit rätt.” Så alla män o pojkars liv som har blivit förstörda p.g.a.
    att samhället helt ensidigt fokuserat på kvinnor,det har varit rätt?
    Det är bra att det har tagits ett första steg dock,och förhoppningsvis
    så avkamoufleras deras hjärnor under resan.

  55. carpe diem Says:

    @Urban
    Carpe Diem, när männen jobbar heltid och sköter allt i hushållet, vad ska han då med en kvinna till?

    Det va en bra fråga,han har såvitt jag kan se ingen nytta av en kvinna då….🙂

  56. Claes-Peter Says:

    Verkar vara ett mycket gammalt problem!🙂🙂🙂
    Ur den svenska sagoskatten – i andra varianter är det en ko på taket, som dessutom oftast ömkligen omkommer genom hängning.

    *** Men är det egentligen en sedelärande berättelse om könsroller – eller är det om inkompetens för ett visst arbete?

    Alla minns ju från arbetslivet med fasa när korkade räknenissar får chefspositioner i företag de inte har några som helst kunskaper om. Exempel: På Försäkringskassan fick de anställda lägga halva arbetstiden på att fylla i statistikuppgifter och sitta i sammanträdesrum och titta på powerpoint-bilder med röda och blå stapeldiagram. Obegripligt nog – för räknenissarna – så sjönk produktionen trots all fin statistik…

    ARBETSBYTET
    Det var en gång för länge, länge sedan en gumma och en gubbe som bodde i en liten röd stuga med torvtak. En dag sa gumman till gubben: – Du måste ut i skogen och samla ved för snart har jag ingen ved kvar och kan inte laga någon mat på min spis. – Å, det är förskräckligt, ojade sig gubben.

    Varenda dag är veden nästan slut så att jag måste gå ut i skogen och slita och släpa. Du har det lätt du, som bara behöver stå vid spisen och röra i grytan hela dagen. – Du klagar, gubbe, sa gumman, men jag ska säga dig att mitt jobb är mycket svårare än ditt. Jag måste laga mat och vakta geten på samma gång.

    På det viset trätte gumman och gubben varenda dag i många veckor. Med en dag sa gumman: – Idag går jag ut i skogen och samlar ved, så får du laga mat och vakta geten. – Ja, det blir bra, sa gubben och tänkte, att det ska snart vara gjort och sen lägger jag mig i gräset och vilar tills gumman kommer hem. Och så gick gumman ut i skogen.

    Gubben började koka gröt, men så kom han ihåg att han skulle vakta geten också. Men hur skulle han kunna vakta geten och röra i grytan på samma gång? Gubben funderade länge och till slut fick han en bra idé! Han band ett rep om halsen på geten, lyfte upp henne på torvtaket på stugan och släppte ner änden på repet genom skorstenen. Sedan band han repet om midjan och så kunde han röra i grytan medan geten åt gräs på taket. Det här hade gumman aldrig kunnat hitta på, tänkte gubben.

    Men rätt som det var, så hände det sig inte bättre än att geten ramlade ner från taket. Och eftersom gubben var fast i den andra ändan på repet så for han med ett ryck upp i skorstenen. När gumman kom hem från skogen fram emot kvällen så stod geten utanför stugan och bräkte, i skorstenen satt gubben och kväkte och gröten var alldeles vidbränd. Men den gubben, han klagade aldrig på gumman mera och så levde de lyckliga i alla sina dagar.

  57. carpe diem Says:

    @Claes-Peter

    Chansen är stor att gumman går vilse i skogen och inte hittar hem.🙂

  58. Claes-Peter Says:

    Nu blandar du ihop det med Rödluvan och Hans & Greta. (Förr fostrades tuffa ungar med historier om mord, kannibalism, föräldrar som övrgav sina barn ute i skogen av ekonomiska skäl och gamla damer som brändes levande i en bakugn… Nu växer ungarna upp till mesar och pussies…

  59. carpe diem Says:

    Nej då ingen ihopblandning här,bara ett konstaterande,det är större chans att gumman går vilse i skogen,det borde varit med i sagan…..
    För om gumman klarar allt,då är det bättre att mannen tar det lugnt och har det skönt…….

  60. carpe diem Says:

    Apropå kvotering blir jag väldigt nyfiken på hur det har gått till när ledningsgruppen fått sju kvinnor (och en man). Jag har mina misstankar.

    Ja,Pär det undrar jag med,och jag har också mina misstankar.

  61. Matias Says:

    Pinsamt för kvinnor denna rapport.

  62. Nils Jungenäs Says:

    >> Mattias

    För kvinnor…

    På vilket sätt då?

  63. Claes-Peter Says:

    Kanske gumman är en sådan dam som tänder på ”vilda och farliga män”, och flyttar hem till Vargens i hans lya? Det gäller bara att bräda Rödluvan först.

  64. Sugel Says:

    Forskarna är överraskade över att det inte verkar finnas något klart samband mellan jämställdhet och livskvalitet. “Det vi ser är att jämställd fördelning av arbetet i hemmet inte betyder så mycket för den generella känslan av tillfredsställelse”, säger forskaren Tomas Hansen.

  65. Mt Says:

    ”Apropå kvotering blir jag väldigt nyfiken på hur det har gått till när ledningsgruppen fått sju kvinnor (och en man). Jag har mina misstankar.”

    Kul kvinnosyn.

  66. Ninni Says:

    @ Mt

    “Apropå kvotering blir jag väldigt nyfiken på hur det har gått till när ledningsgruppen fått sju kvinnor (och en man). Jag har mina misstankar.”

    Kul kvinnosyn.

    Visst är det vidrigt! Att kvinnor av vårt samhälle anses så inkompetenta att man kvoterar är en horribel syn på kvinnorna och en orsak att jag är jämtälldist. Kvinnor kan själv!

  67. Migge Says:

    Eftersom jämställdhet idag definieras som att kvinnor och män ska göra samma saker och bete sig likadant (inkluderat att bägge ska sitta ner och kissa) så är det knappast någon högoddsare att denna version av ”jämställdhet” dödar förhållanden.

    Jag tänker nu komma med två påståenden som kommer att chockera Sveriges samlade genusvetarkår:

    1. Heterosexuella kvinnor föredrar manliga män framför mjuka velourmän och heterosexuella kvinnors preferenser är den största enskilda orsaken till varför den manliga könsrollen ser ut som den gör.

    2. Heterosexuella män föredrar feminina kvinnor framför butchiga tomboys och heterosexuella mäns preferenser är den största enskilda orsaken till varför den kvinnliga könsrollen ser ut som den gör.

    Sug på det genusvetare.

    Kan ni höra hur Sveriges genuselit kollektivt kippar efter andan efter dessa chockerande fakta?

  68. Ninni Says:

    @ Migge

    Punkt 1 håller jag med om, men inte punkt 2.

  69. Erik Says:

    Mycket insiktsfullt av Johan Grå:

    ”För kvinnan är det en gemensam handling när man samarbetar om hennes normer. För mannen är det en ansträngning för henne som han vill få respekt för men sällan får eftersom hon tror att det är gemenskap.”

    ”hennes normer”

Kommentera

