Krönikör hyllar dagiset som avskaffat kön

by

Aftonbladets krönikör Malin Wollin hyllar i en krönika förskolan Egalia, som har avskaffat könen (jag bloggade om det här). Jag citerar Wollin:

”[…] Och jag tänkte för mig själv; här vill jag sätta mina barn! Jag vill också ha ett hen-barn.

Många förskolor säger sig ha en genusplan, ett genustänk. Det är naturligtvis i de flesta fall lika meningsfullt som att inte lägga creme fraiche-förpackningen i soporna och tro att man har slagit ett slag för den globala uppvärmningen.

Vi måste göra upp med alla pissar i Missipissifloden!

Hurra för dagiset, som självklart ligger i Stockholm, som gör en rejäl insats. Som kavlar upp armarna och är lite in your face med könstänket.

Sprid er som ringarna på vattnet ut över Sverige så att alla barn växer upp med en känsla av att, visst jag är en flicka men det är inget jag tänker på särskilt ofta. Jag kan inte kissa rakt fram men jag vet mitt värde.”

Tack för tipset, Anton! Läs krönikan här.

55 svar to “Krönikör hyllar dagiset som avskaffat kön”

  1. leifer Says:

    Tänk att feminister alltid ska skriva kön, kiss och bajs. Och resonemanget att flickor är mindre värda en pojkar. I själva verket pågår det en utveckling i väst där pojkar blir mindre värda än flickor och har större problem. Givet inget nån feminist bryr sig om, även fast dom envisas att hävda att feminism är samma som jämställdhetsarbete för båda.

  2. barfota Says:

    ”Hurra för dagiset, som självklart ligger i Stockholm”
    Ren smutskastning av de Stockholmare som har förmågan kvar att tänka självständigt.

  3. Gubbe Says:

    Den hyllande personen var en tjej, så det är inget annat att vänta.

  4. DrKejs Says:

    @Gubbe

    Feministiska troll som du har inget att hämta här. Ingen går på ditt fjantiga smutskastningsförsök.

  5. Jakob Says:

    Minns ni 70-talets hippies och gröna vågare? Minns ni hur man skrattade åt dem på 80- och 90-talet?

    Genus och genusdagis är det vi kommer skratta åt på 2030-talet.

  6. DrKejs Says:

    @Jakob

    Förhoppningsvis kommer vi att skratta, men jag är rädd för att våra barn inte kommer så lätt undan. Genustalibanerna är en oerhört stark rörelse i landet och påverkar den politik som förs.

  7. barfota Says:

    @Gubbe
    Ja och givetvis så måste den mediekåta ”krönikören” MW skriva om detta så att hon får fler träffar på GOOGLE. Det gäller ju att skriva så många dåliga feministiska artiklar och provocera så mycket som möjligt så att stackars MW syns på GOOGLE. Frågan är om hon inte onanerar efter sökresultaten också.

    Ja, jag vet jag är extra förbannad i dag, jag har nog PMS, är gubbsjuk, har inte fått amma när jag var liten eller så är jag rädd så jag skakar för starka modiga kvinnor som MW, ni vet sådana kvinnor som kan!

    Nä, förresten jag är nog bara ett vanligt gubbslem som inte fått knulla på länge.

  8. AV Says:

    Eftersom hen tycker att det är bra med detta dagis reagerar jag på:
    ”Hurra för dagiset, som självklart ligger i Stockholm,…”

    Ligger inte det i samma paritet med hon moderatpolitikern som i ungdomligt oförstånd hostade ur sig att stockholmare var smartare än lantisar? Hon fick leka flundra ett tag. Liiite förakt för andra människor ute i buskarna.

    Sedan det vanliga prata emot sig själv: Först hylla att göra ”hen-barn” och sedan definiera sig själv som ”hon” som inte kan kissa rakt fram. Varför skall inte hennes barn få vara hon eller han? Det är inget motsatsförhållande till att inte vara begränsad i sin könsroll. Och sedan detta med att kissa. Vad är det för fixering vid könsorgan och kissning? Jmf Malmös Kvinnouniversitet som har kurser i ståkissning. För att vara förespråkare för en ideologi som sägs minska könets roll är det mycket snack om kön. Använd tratt för ändamålet (globetrotter.de/de/shop/detail.php?mod_nr=128180&k_id=1105&hot=0) och behåll dina tankar om exkretion för dig själv.
    Jag behöver en tids återhämtning efter en orgasm, men mitt värde är lika bra som kvinnor, som kan få multipla orgasmer. Argumentation för vad?

  9. Jack Says:

    leifer,

    ”I själva verket pågår det en utveckling i väst där pojkar blir mindre värda än flickor ”

    Faktum är att så alltid varit fallet. Pojkar har utsatts för barnaga när inte flickor gjort det osv. Pojkar har alltid varit blivande män, dvs blivande samhällets förbrukningsvaror. Snarare är det så att vi idag ser en gryende medvetenhet genom mansrörelsen för detta.

    För övrigt visar Wollins på traditionell feministisk galenskap (dubbeltänkande) när hon skriver:

    ”Visst jag är en flicka men det är inget jag tänker på särskilt ofta….jag vet mitt värde” – en fullkomlig motsägelse alltså.

    Vad gäller dubbeltänkande anser jag dock att här kan mansrörelsen bli bättre på sin förståelse. Dubbeltänkande är nämligen inte galenskap nödvändigtvis ej heller något man bara uppnår genom någon slags perverterad skolning i politisk konspiration vilket ofta indikeras, även i skönlitteratur. Istället gäller detta:

    Dubbeltänkande är människans naturliga tillstånd

    Enkeltänkande kräver reflektering, dvs ansträngning

    Människan anstränger sig inte i onödan, det gäller även Wollin.

  10. barfota Says:

    @Jack

    Du har så rätt i allt du skriver.

    ”Människan anstränger sig inte i onödan, det gäller även Wollin.”

    Att vara lat, girig och bara anstränga sig precis så mycket som behövs är en bra egenskap. Annars så skulle vi fortfarande inte ha uppfunnit hjulet eller några som helst andra hjälpmedel heller.

  11. Info Says:

    MARGARETA WINBERG: KÖNSROLLERNA ÄR INTE GIVNA OSS AV NATUREN

    När hörde någon en visa av Bellman, Birger Sjöberg eller Evert Taube i Sveriges radios musikkanaler senast? Länge sen? Ja.

    Detta beror säkerligen till en del på, att alla tre brukar uppfattas som delar av det svenska kulturarvet – vilket som bekant (om det finns) är exkluderande och därmed främlingsfientligt. Och inte alls bör förmedlas. Möjligen då endast i retuscherad och statligt korrektifierad form.

    En annan orsak är säkerligen, att alla tre på senare tid avslöjats som patriarkala sexister. I synnerhet TAUBE. (Sov på min arm, Älskliga blommor små, Jag har skrivit till min flicka, Rosa på bal, Kom i min famn, Maj på Malö…)

    • REGERINGSKANSLIETS HEMSIDA: Kritiskt tal rörande Evert Taubes visor av vice statsminister MARGARETA WINBERG vid Taube-seminarium på Öland, den 9 november 2002:

    ”Mannen står i centrum. Det manliga perspektivet är det överordnade, det intressanta och det andliga perspektivet. Att vara människa är att vara man. Kvinnan är objekt. Mannen är subjekt. Kvinnor lever liksom i en annan värld. Som mustiga förföre[r]skor eller eteriska nymfer. – – –

    I dag har vi andra värderingar. Könsrollerna förändras med tiden. Och just detta är en viktig insikt: att manlighet och kvinnlighet inte är något absolut givet. Förändringar är möjliga. Könsrollerna är inte givna oss av naturen en gång för alla. Biologin har inte låst in oss i kategorier. Den styr inte. Det går att förändra!”

    • Vice statsminister MARGARETA WINBERG i AFTONBLADET 13/11 2002, ”Winbergs attack mot Evert Taube”:

    ”Taube har egentligen en rätt förskräcklig kvinnosyn… Taube beskriver kvinnor som antingen horor eller madonnor… Taube befäster en rådande maktstruktur, en kvinnosyn som är oss främmande…”

    • EVERT TAUBES HEMSIDA:

    ”Sveriges jämställdhetsminister Margareta Winberg menade 2003 att Taube i visor som ´Karl-Alfred och Ellinor´ och ´Brevet från Lillan´ förstärker den ojämställdhet som fortfarande råder i Sverige och världen.”

    – – – – – – – – – – – – – – – – –

    På något sätt måste alltså både Bellman och Taube och otaliga andra, äldre diktare, sångare och målare ha bidragit till det beslut om en skärpning av den svenska sexköpslagen, som Alliansen strävat mot under hela sin regeringstid och som nu hela Sjupartiet står enat bakom. Dråp, grov misshandel, grov stöld – allt sådant är futtigheter i jämförelse med t.ex. Svarte Rudolfs små äventyr en gång i sin ungdoms sjömansår:

    Se, svarta Rudolf han dansar
    och böjer sin nacke och ler.
    Han tänker på stormande nätter
    i Amsterdams glädjekvarter.

    (Erik Axel Karlfeldt)

    Minst ett års fängelse skulle vartenda ett av Rudolfs fruktansvärda små möten ha bestraffats med fr.o.m. 1. juli i år.

    Gudrun, Claes och Beatrice,
    Fredrik, Lars – så rätt, precis!
    Tur att ni finns,
    rediga kvinns!
    Skarhed och Eva
    Ja, må dom leva!

  12. JD Says:

    Hon måste väl ändå få tycka som hon vill! Finns ingen anledning att peka ut att hon tycker just så här!

  13. barfota Says:

    @JD
    Jag förbehåller mig samma rätt att tycka, finns det någon anledning att peka på det?

  14. the body of Leviathan and the head of a social worker Says:

    Sweden is a very sick society((

  15. Jack Says:

    JD,

    Ingen har sagt att hon inte får tycka som hon gör!

    Eftersom hon skriver i nationell press blir hennes tyckande dock av stor effekt. Att belysa massmediala åsikter är helt naturligt och även något som massmedia är intresserade av, eftersom det stärker deras makt att nå ut. Pär och vi gör det aftonbladet vill. Massmedia styr ämnena som diskuteras och vi väljer hur vi diskuterar om ämnet.

    Att Wollin och aftonbladet framför viljan att se ett framtida samhälle med ökat dubbeltänkande är för övrigt värt att uppmärksamma. Jag frågar mig vad enkeltänkande skall vara bra för som ett led i att kunna argumentera för det. Någon med några ideer? Min första respons är att det är nödvändigt för all teknisk utveckling, konstruktion och underhåll. Hur klarar sig drift av kärnkraftverk t ex i framtiden om människor inte kan tänka enkelt? Dvs om de från dagis och skola aldrig fått lära sig att tänka enkelt (dvs reflekterande och logiskt konsistent)?

  16. Jack Says:

    (Naturligvis kommer människor tänka enkelt på egen hand ändå, men kanske till mindre grad)

  17. David Holman Says:

    JD
    Om du tycker något har jag lika rätt att tycka att du är dum i huvudet. Om du tycker något i Sveriges största tidning har jag rätt att tycka att du är dum i huvudet på min blogg.

    Att tycka går åt båda hållen.

  18. barfota Says:

    @Jack

    ”Jag frågar mig vad enkeltänkande skall vara bra för som ett led i att kunna argumentera för det. Någon med några ideer?”

    För att över huvud taget få någonting gjort! Om vi hade använt en tiondel av den tid som kastas bort på meningslösa debatter för att GÖRA någonting handfast så hade vi suttit i en helt annorlunda sits i dag… Tror jag.

  19. Moderaten Says:

    Som sagt: Sverige är ett mycket sjukt samhälle! Var det det här vi ville? Människor får nog världen över, även i Sverige!

  20. JD Says:

    Jag tycker helt enkelt inte att Wollin går på någon annan i just den här krönikan utan att hon helt enkelt säger vad hon tycker utan att raljera eller degradera någon annan för det.
    Helt onödigt att lyfta fram att hon tycker på ett visst sätt sålänge som det inte är fördömande mot någon annan!!!!!

  21. Förskolebarn idag får lära sig att de är könlösa – leve asexualiteten! « Pinglans Tankar – den ej politiskt korrekta bloggen Says:

    […] https://genusnytt.wordpress.com/2011/01/30/kronikor-hyllar-dagiset-som-avskaffat-kon/ […]

  22. the body of Leviathan and the head of a social worker Says:

    ”The proportion of men must be reduced to and maintained at approximately 10% of the human race” – Sally Miller Gearhart, in The Future.
    ”If life is to survive on this planet, there must be a decontamination of the Earth. I think this will be accompanied by an evolutionary process that will result in a drastic reduction of the population of males” – Mary Daly, former Professor at Boston College

  23. the body of Leviathan and the head of a social worker Says:

    ”The most merciful thing a large family can to do one of its infant members is to kill it” – Margaret Sanger, founder of Planned Parenthood, in ”Women and the New Race”

  24. the body of Leviathan and the head of a social worker Says:

    ”In order to raise children with equality, we must take them away from families and communally raise them” (Dr. Mary Jo Bane, feminist and assistant professor of education at Wellesley College, and associate director of the school’s Center for Research on Woman).

  25. 50/50 Says:

    OT

    Apropå kvinnor och män i revolutioner, kolla på dessa bilder:

    http://www.dn.se/nyheter/varlden/spekulationer-om-militart-overtagande

    Vinklade*?

  26. leifer Says:

    barfota

    Har märkt nu att många män är lika hjärntvättade i feminismen. När jag t.ex. påtalar att det är ojämställt i reproduktionen så får jag till svar typ ”jaha, så du tycker det är orättvist att du inte kan föda barn?”. Mycket märklig härskarteknik.
    Samma personer kan sen yra om lika rättigheter, skyldigheter och möjligheter oavsett kön. Då handlar det förstås om ”produktionen”. Och då ska man förstås ta hänsyn till sånt som att kvinnor är fysiskt svagare.

  27. Jonas Says:

    Detta är enbart ett sätt att försöka distrahera diskussionen från hormoner, genitalier och faktiska problem. På detta dagis kommer förmodligen de flesta hen-barn med långt hår leka med dockor och de flesta med kort att leka med bilar. Det handlar inte om vad vi kallar våra barn eller hur vi kallar dem, utan vår oförmåga att tala till alla människor, oavsett våra ev. likheter och olikheter utan att lägga ett värde i det, utan att vinkla det med avsikt att styra eller färga utifrån våra egna fördommar. Fördommar har inget med vad vi kallar våra barn för utan enbart brister i vår egen verklighetsuppfattning.

    Som filosofiskt intresserad är allt detta så enormt absurt att man bara vill skratta åt det. Istället för att avdramatisera kön skall vi alltså nu bli avkönade. Varför skäms vi så mycket för vår könstillhörighet att vi måste krångla till det så? Det verkar finnas för få filosofer och för många smartskaft till problemlösare som har noll koll vad som faktiskt är mänskligt och vad vi försöker inbilla oss påverkar denna högt stående varelse vi gärna vill se oss själva som.

    Hade jag haft barn hade jag med avsmak satt dessa på nämnda daghem. Faktum är att jag hade hellre åkt till andra ändan av sta’n för att hitta ett daghem med sunda dagislärare som värdemässigt inte gör skilnad på mina barn utifrån kön, utan kan tala till mina barn utifrån det som gör dessa till vad de är.

  28. Jonas Says:

    @JD
    Nej, det kanske inte är Wollin som direkt åsamkar barnen och samhället psykisk skada, men i detta s.k. demokratiska land kan man komma dragande med vilka snurriga uppfattningar som helst och ändå anses vara vid sunda vätskor. En demokrati av obildade individer kan faktiskt fungera sämre än ett envälde av bildade individer. Det är anledningen till att kommunismen vill avskaffa demokratin, ty när vi alla väl är bildade inser vi vad som är värt att lägga energi på och vad som inte är det.

  29. Hanen Says:

    En sak som jag har funderat på sedan jag läste om detta är följande – hur lever dessa dagisfröknar själva, utanför sin skola?

    Låt mig gissa ett de förmodligen aldrig själva skulle vilja bli betraktade som könlösa neutrum i sina dagliga privata liv. Låt mig gissa att de regelbundet lever ut sin kvinnlighet med smink, kvinnokläder och genom att ”vara kvinnliga”.

    Förmodligen har de också män. Män som de förväntar sig ska vara som just män.

    Som sagt. Det skulle vara kul att veta hur dessa feministkvinnor beter sig. Lever de som de är, tro?

  30. JD Says:

    @Jonas
    Jag tycker att könlösa dagis är vansinnigt korkat och sjukt men jag tycker inte att någon förtjänar att lyftas fram bara för att denne har en annan åsikt. Framförallt inte då det blir på ett negativt sätt.
    Folk får tycka vad dom vill och skriva vad dom vill i sina krönikor sålänge som det inte stämplar andra som korkade eller mindre värda.
    Det är min åsikt och jag förstår om inte alla delar den åsikten.
    Jag är inte ute efter att alla ska dela mina åsikter jämt heller. respekt för annan åsikt räcker gott!

  31. barfota Says:

    @JD

    ”Helt onödigt att lyfta fram att hon tycker på ett visst sätt sålänge som det inte är fördömande mot någon annan!!!!!”

    Hon stöder indirekt skattefinansierad feministisk experimenterande med våra barn, det är väl mer än tillräckligt för att man skall ifrågasätta henne.

    ”allt var så balanserat, så sunt, så… bra. Och jag tänkte för mig själv; här vill jag sätta mina barn! Jag vill också ha ett hen-barn.”

    Vari ligger det balanserade och sunda?

    ”Visst är det ett experiment barnen utsätts för men det är ett fantastiskt experiment! Som att vara testdocka för världens skönaste säng eller en ny choklad med extra knapriga nötter.”

    Vad fan har man för människosyn med ett sådant här uttalande. Testdockor tar inte livet av sig om sängen inte var bra att ligga i eller chokladen smakade apa. Det är bara för dumt för att inte sågas efter fotknölarna. Tycker jag och rätt att tycka har vi ju alla och massor av utropstecken har jag också på min dator!!!!!!

  32. barfota Says:

    @leifer

    ”Har märkt nu att många män är lika hjärntvättade i feminismen. är jag t.ex. påtalar att det är ojämställt i reproduktionen så får jag till svar typ ”jaha, så du tycker det är orättvist att du inte kan föda barn?”. Mycket märklig härskarteknik.”

    Jag förespråkar jämställdhet som går att uppnå inom biologins ramar. Men viss många män är hjärntvättade, kort sagt hela Sveriges politiska etablissemang.

  33. leifer Says:

    barfota

    Ok, skulle vara intressant om du utvecklar det och vad som är biologins ramar. Tycker själv det är mycket intressant av fundera kring men undrar vilket form av jämställdhet som egentligen fungerar och är långsiktigt hållbar. Ex måste man ju uppnå en viss nativitet för att samhället inte ska dö ut.

    Jag undrar också hur män ska kunna få samma makt inom reproduktionen, eller hur män annars ska kompenseras på andra områden, om man nu väljer att aldrig ge män som grupp samma makt inom reproduktionen. Ex förr så kunde ju stora grupper män kompensera genom den ekonomiska makten i ett förhållande.

  34. JD Says:

    Jag håller med dig Barfota och jag tror själv att det här experimentet med barn bara har godkänts pga experimentet andas feminism liksom allt annat som idag får statligt stöd.
    Men hon måste ändå få ha låt oss säga ”ogenomtänkta” åsikter utan att hon som person får skit för sina åsikters skull som inte direkt drabbar någon annan. Hon har rätt att tycka att dagiset är det bästa som någonsin har hänt och därför räcker det med att kritisera själva pedagogiken.
    Det är inte första gången jag bara förstår mina egna tankegångar. Det händer ständigt!

  35. Jan Angner Says:

    Står inte i artikeln, men jag slår vad om att dagisets personal består av 100% kvinnor.

    Puh!

  36. Jack Says:

    JD,

    Jag tycker ditt försvar av Wollin andas patriarkat, klanderfrihet (från män) för kvinnor oavsett vad de säger eller gör. Debatten om hennes åsikter som alltså är framförda i nationell press måste dock få vara ifrågasättande anser jag, så väl till sak som till hur de kommit till och hur de kan förändras. De måste också få vara högljudda och emotionella. Det är vad som genererar en rörelse.

    Man kan göra en jämförelse med det som drabbar en jämställdist som yttrar sig. Typiskt är att en majoritet av alla omkring henne isolerar sig och att hon sedan misstänkliggörs till karaktär och lagenlighet. Exempel på detta är Ingrid Carlqvist som fick se sig om efter ett nytt jobb.

    Har Wollin ännu fått sparken? Har hon sett sin omgivning vända sig bort från henne? Har hon utsatts för förtal och misstänkliggöranden och hot? Även Esther Vilar som skrev boken The manipulated man på 70 talet berättar om samma reaktioner från omvärlden där hon än på 00 talet utsatts för fysiska hot.

    Din protektionism gentemot Wollin är inget fel på. Men låt oss sätta saker i perspektiv och se vilka omständigheter som vi själva har och har haft att jobba mot.

    ”So I hadn’t imagined broadly enough the isolation I would find myself in after writing this book. Nor had I envisaged the consequences which it would have for my subsequent writing and even for my private life – violent threats have not ceased to
    this date….

    In other words, if I had known then what I know today, I probably wouldn’t have written this book. And that is precisely the reason why I am so glad to have written it. I would like to take this opportunity to thank the handful of people who have stood up for me and my work. Typically, most of them were women”

    jag likställer absolut inte kommentarerna här med de negativa konsekvenser för ens liv som en uttalad jämställdist riskerar. Jag visar på hur vi skiljer oss från detta. Vi skall alltså inte göra fel i vårt formande av ett bättre samhälle men heller inte undvika att göra rätt.

  37. Gonzo Says:

    Är det någon som vet om dom har kvoterad barn lämning/hämtning också?

    Mammor lämnar och pappor hämtar eller mammor lämnar och hämtar på måndag och pappor lämnar och hämtar på tisdag?

  38. barfota Says:

    @Gonzo
    Det vet inte ens föräldrarna, de får kanske bara hem ett brev om att HEN skall lämna HEN och HEN skall hämta HEN.
    Undertecknat HEN 😀

  39. Jack Says:

    barfota,

    Rätt ska vara rätt, grammatiskt blir det väl att ”hen hämtar henom”

  40. barfota Says:

    @Jack
    Usch ja, får jag smäll över fingrarna nu eller blir det 10 minuter i feministisk skamvrå?
    HEN hämtar alltså HENOM, OK?

  41. barfota Says:

    GOOGLA gärna på HEN och visa bilder. Kan de vara från personalfesten på nämnda dagis?

  42. Mrs X Says:

    Feministisk logik:

    Här avskaffas könen och det hyllas i Apartheidbladet.

    Tre företag anställer enbart pga kön så då plötsligt hyllas könsexistensen:

    https://genusnytt.wordpress.com/2011/01/30/tre-foretag-som-vagrar-anstalla-man/

    Hmmm, hur ska dessa folkrättsförbrytare ha det nu …..

  43. Stina Says:

    barfota skrev: ”Hurra för dagiset, som självklart ligger i Stockholm”
    Ren smutskastning av de Stockholmare som har förmågan kvar att tänka självständigt.

    Kanske båda två är ovetande om detta dagis

  44. Stina Says:

    ÀV skrev: ”…moderatpolitikern som i ungdomligt oförstånd hostade ur sig att stockholmare var smartare än lantisar? Hon fick leka flundra ett tag. Liiite förakt för andra människor ute i buskarna.

    De mer intelligenta i obygderna flyttar in till stor- och universitetsstäder och följden blir förstås att genomsnittsintelligensen där sänks. det fick jag lära mig på universitetet.

    Nu tror jag förstås inte att moderatpolitikern ovan resonerade så. Hon bara sa det hon spontant tänkte. Ni vet ju att om nu liberaler tänker liberalt – så tänker moderater moderat.

  45. Stina Says:

    Info skrev: ”MARGARETA WINBERG: KÖNSROLLERNA ÄR INTE GIVNA OSS AV NATUREN”

    Blanda inte ihop kön med könsroller.

    (Det biologiska) könet är förvisso (vanligen) givet av naturen – men inte könsrollerna – även om starka gemetiskt baserade faktorer påverkar.

  46. Stina Says:

    Hanen skrev: ”En sak som jag har funderat på sedan jag läste om detta är följande – hur lever dessa dagisfröknar själva, utanför sin skola? Låt mig gissa ett de förmodligen aldrig själva skulle vilja bli betraktade som könlösa neutrum i sina dagliga privata liv. Låt mig gissa att de regelbundet lever ut sin kvinnlighet med smink, kvinnokläder…”

    Ja, hemma, vid valet av underkläder har många kvinnor fortfarande spetskompetens. :I

  47. Stina Says:

    Kanske de pojkar som lämnar könlösa dagis kan få ett intyg på att de nu inte är riktiga karlar?

  48. Stina Says:

    Jan Angner skrev: ”Står inte i artikeln, men jag slår vad om att dagisets personal består av 100% kvinnor.”

    Eller av hens?

  49. barfota Says:

    @leifer 30 January 2011 at 21:14

    ”Ok, skulle vara intressant om du utvecklar det och vad som är biologins ramar. Tycker själv det är mycket intressant av fundera kring men undrar vilket form av jämställdhet som egentligen fungerar och är långsiktigt hållbar. Ex måste man ju uppnå en viss nativitet för att samhället inte ska dö ut.”

    Jag har inte glömt bort denna fråga men måste fundera ett slag först innan jag svarar. Återkommer.

  50. barfota Says:

    @JD

    ”Jag håller med dig Barfota och jag tror själv att det här experimentet med barn bara har godkänts pga experimentet andas feminism liksom allt annat som idag får statligt stöd.”

    Visst, men det gör ja bara saken än värre.

    ”Men hon måste ändå få ha låt oss säga “ogenomtänkta” åsikter utan att hon som person får skit för sina åsikters skull som inte direkt drabbar någon annan. Hon har rätt att tycka att dagiset är det bästa som någonsin har hänt och därför räcker det med att kritisera själva pedagogiken.”

    Rasister, Nazister, Feminister, Terrorister och religiösa extremister har jag inget till övers för, alla dessa hamnar automatiskt i min ”tycker inte om låda”. Jag skulle behandla en person som uttalade sig om att terrorattentatet som skedde i Stockholm var det bästa som någonsin hänt. Däremot så har hon ju rätt att uttrycka sin åsikt som alla vi andra har.

  51. barfota Says:

    😳 Rättelse

    Jag skulle behandla en person likadant som uttalade sig om att terrorattentatet som skedde i Stockholm var det bästa som någonsin hänt.

  52. barfota Says:

    @Stina

    ”Kanske båda två är ovetande om detta dagis”

    😀

  53. krakel Says:

    En vän som ironiskt nog är lagd åt det radikalfeministiska hållet (och har en väldigt jobbig pappa som hon inte alls kan se några kopplingar mellan honom och hennes syn på män – i alla fall….) jobbade i en segregerad förort med barn och ungdomsaktiviteter under en sommar. Hon tog med en grupp flickor till badhuset, och de bastade tillsammans, och de var helt chokade när hon satte sig i bastun naken, det kom fram att de aldrig ens hade sett sin mamma naken. Min vän vågade inte berätta att hon faktiskt också hade sett sin PAPPA naken…

  54. barfota Says:

    @leifer

    ”Ok, skulle vara intressant om du utvecklar det och vad som är biologins ramar.”

    Biologi var som vi kunde konstatera inte min grej men vad jag i stort sett menar är att kvinnor kan föda barn och män kan det inte.

    ”Tycker själv det är mycket intressant av fundera kring men undrar vilket form av jämställdhet som egentligen fungerar och är långsiktigt hållbar. Ex måste man ju uppnå en viss nativitet för att samhället inte ska dö ut.”

    Den enda formen av jämställdhet jag kan föreställa är just den som Pär, jag och många andra förespråkar. Var och en gör vad han/hon är bäst på och gör det under samma regelverk, skillnader kommer alltid att finnas och skall finnas. Det är nog det närmaste långsiktighet jag kan komma, segregering, särbehandlingar o.s.v. leder bara till motsättningar och kollaps därför att ingen kommer långsiktigt att vilja acceptera förtryck. Vad gäller nativiteten så finns det andra kulturer som är bättre på att avla barn än vi här i Norden är så där ser jag ingen som helst fara.

    ”Jag undrar också hur män ska kunna få samma makt inom reproduktionen, eller hur män annars ska kompenseras på andra områden, om man nu väljer att aldrig ge män som grupp samma makt inom reproduktionen. Ex förr så kunde ju stora grupper män kompensera genom den ekonomiska makten i ett förhållande.”

    Vi kan inte tvinga någon att föda våra barn så där har vi ingen makt men vi har makten att inte skaffa några barn. Kvinnorna har flera val och männen ett. Däremot så borde det införas en lag som ger männen rätt att kräva juridisk abort. Att tro att män skulle ens skulle kunna få någon slags kompensation tror jag inte på. Vill vi ha kompensation får vi skaffa oss den själv genom att inte curla för kvinnorna och avsäga oss de farliga och underbetalda skitjobben och helt enkelt börja kräva betalt för vårt obetalda arbete, för även om kvinnorna inte vill erkänna att männen utför minst lika mycket obetalt arbete som de gör så finns det där. Men vad tusan, det kan väl ingen feminist öppet erkänna då faller ju alla deras lögner som ett korthus, men så är feminismen också så förkrossande gammalmodig, mossig och ojämställd. Feminismen är en fossil i ett modernt samhälle som bidrar till att sänka starka kvinnors självförtroende genom att lura i kvinnorna att de är så svaga att de behöver stöd från vaggan till graven för att kunna klara sig. Därför vidhåller jag att den allra största kvinnofällan av alla kvinnofällor är feminismen!

  55. leifer Says:

    barfota

    Jag håller bara delvis med dig och ser inte heller att ett samhälles låga nativitet givet kan lösas med att ”fylla på utifrån”.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: