”Värsta pojkvänsakademin” läxar upp pojkvänner

by

Jag bloggade för en tid sedan om ett planerat TV3-program som presenterades på nätet med frågan ”Är din kille ett svin”.

Nu börjar det utkristallisera sig hur det ska se ut. Programmet ska heta ”Värsta pojkvänsakademin”, och det ska ledas av Sanna Bråding. En kvinna som ”åklagare” och en radda män på de anklagades bänk är alltså konceptet.

Jag citerar TV3:s sajt:

”Möt pojkvännerna som är långt ifrån några svärmorsdrömmar. De är arroganta, otrogna, oärliga och oromantiska – och tror att de är med en tävling som ska utse den skönaste snubben i Sverige. I själv verket deltar de i ”Värsta pojkvänsakademin”, skolan som ska slipa bort deras grod-egenskaper och göra dem till drömprinsar.”

Det är tydligt vilket kön det är som är Det Skyldiga Könet i TV3:s värld, och vilket kön som är Det Drabbade Könet…

Misandri, skriver jag för att detta ska komma med i framtida googlingar. Misandri betyder manshat.

Nu kanske någon invänder att det här är ju bara på skoj. Må så vara. Men föraktet för män sätter sig undermedvetet när vi ständigt matas med sådan här information. Det balanseras ju inte upp av motsvarande skämt om kvinnor.

Du kan även läsa om programmet i SvD här. Den 11 oktober har det premiär.

50 svar to “”Värsta pojkvänsakademin” läxar upp pojkvänner”

  1. gealach Says:

    Oj, skulle vilja se det här med ”ombytta roller”, undrar hur det skulle tas emot!

  2. Backlash Says:

    ‘SM i lavemang’ är och förblir den kulturella höjdpunkten bland TV3s produktioner.

  3. Tips Says:

    Får man verkligen lura in någon i TV så?

    In other news.. http://www.sydsvenskan.se/lund/article1547346/Kvinnor-som-behover-skydd-far-nytt-boende.html

    Det är tydligen bara kvinnor som far illa i Lund. Det är helt riktigt att kvinnor som far illa ska ha och få hjälp (sen är väl formatet med kvinnojour olyckligt om ni frågar mig). Om jag skjuter från höften bör det vara tiotusentals män i lunds kommun. Inte en behöver hjälp. Eller?

  4. Matte Says:

    Säger som Gealach
    Ett omvänt program:

    Är din flickvän falsk, lössläppt, hysterisk eller sur jämt?

    För övrigt är säkert Sanna B en fin tjej, men hennes förflutna talar inte för ett flickvänsmaterial om man ska jämföra med hennes kommande gäster…

  5. Matte Says:

    Är det roligt för en tjej att luras in i ett program jag beskrev i mitt förra inlägg med tron att de ska till ett program som heter Sveriges coolaste tjej?

    Ojojojoj vilket liv det skulle bli, spaltmeter av arga feministiska krönikörer. Nu får vi se om dessa klagar högljutt på aktuellt program🙂

  6. Matte Says:

    @Backlash

    ”‘SM i lavemang’ är och förblir den kulturella höjdpunkten bland TV3s produktioner.”

    Hahaha, det var med Aschberg och Fylking för en herrans massa år sen, eller hur? Bilderna från tävlingen poppar upp i mitt minne med efterföljande äcklad förtjusning, tack!😉

  7. Men@Work Says:

    Sanna lär ju vara täppt i näsan… Förkylning? Nja…. Hon är tagen till nåder av mediafolket alltså?

    http://www.realtid.se/articlepages/200804/29/20080429110236_realtid801/20080429110236_realtid801.dbp.asp?sAction=lk

    Hon ska tala om för folk hur de ska bete sig?

  8. JockeH Says:

    Hur hade denna motsvarighet tett sig.i ett program som heter ”värsta flickväns akademin” Där t.ex Paulo Roberto läxar upp dåliga flickvänner?

  9. Men@Work Says:

    ”Enligt tidningen greps hon [Sanna Bråding] i går morse klockan 10.50. Sanna Bråding är även misstänkt för att sålt och förmedlat kokain vidare till kolleger och vänner.

    Programledaren ska ha gjort vissa medgivanden och erkänt. Enligt källan till Expressen ska hon ha visat starka känslor vid polisförhören”.

    Tre månaders fängelse blev det, inklusive kvinnorabatt?

  10. Men@Work Says:

    SVT-Ola fick ju kicken efter sitt narkotikabrott. Kommer han att bli återanställd? Nej, just det han är ju man…

  11. Jesuit Says:

    Det här behöver kvinnor. De har ett så dåligt självförtroende att de måste hävda sig genom att agera domare. De är synd om kvinnorna, för att travestera mansgrisen Strindberg.

  12. Carl Says:

    SVT-Ola jobbade på SVT med barnprogram. Det är skillnaden.

    TV3/Kanal 5 får visa vilken skit som helst som vänder sig till ungdomar som drömmer om att supa och knarka på inneställen. ‘Vuxenvärlden’ går förstås i taket för så såg minsann inte teve ut på deras tid! Då var det Hyyyyylands Höööörna som regerade o ja DET var teve det!

    Tippar på att konceptet även i detta fallet är inköpt från USA eller UK där den här larviga genusdebatten lyckligtvis knappt existerar. Programmet kommer sannolikt tas upp i SVTs Debatt där moralister, feminister och bakfulla ungdomar pratar i munnen på varandra tills eftertexterna rullar. Det kommer bli gudomligt pinsamt att se.

  13. Men@Work Says:

    @Jesuit:

    Ja, en del kvinnor verkar tyvärr ha mindervärdeskomplex för sitt kön. Igår var jag på utbildning, och en tjej var tvungen att påpeka att ”kvinnor kan”…

    Behöver män någonsin ens tänka i de banorna? Nej, vi vet att vi ”kan”, så det behöver inte påpekas.

  14. Lasse Says:

    Förnedrings TV slår nya rekord konstigt att det bara är åt ett håll dvs. det är bara män som skall förnedras.

    Vet att det är avlägset men tanken snuddade vid en liten stjärna att bära på kavajen för att visa att man är andra klassens medborgare.

    Ska precis beställa nytt ”comhempaket” och TV3 kan kyssa sig i aschlet på ren svenska.

    Haf öfverseende med språkbruket men ibland kan man inte hålla sig.

  15. Pontus Says:

    Möt pojkvännerna som är långt ifrån några svärmorsdrömmar. De är arroganta, otrogna, oärliga och oromantiska – och tror att de är med en tävling som ska utse den skönaste snubben i Sverige.

    Men dessa arroganta, otrogna, oärliga killar har fortfarande flickvänner. Kvinnor får de killar de själva väljer.

  16. Men@Work Says:

    @Pontus:

    Exakt. Självklart är det bara kittlande att se dessa alfahanar. Den kille som inte låter sig duperas blir mest attraktiv. Det är ett enkelt ”compliance test”. Den som hoppar genom de virtuella ringar tjejen håller upp ratas självklart.

  17. bograhn Says:

    Sanna Bråding väljer ju själv pv som ställer henne på ruinens brant.
    Hon vet vad hon talar om men ser sig säkert som ett offer. Trots allt detta är hon ihop med han fortfarande.

  18. Johannes Westlund Says:

    Vad sägs om att mejlbomba och kräva att motsvarande program med ombytta roller produceras? Om TV nekar så kan man ju skicka in alltihopa till lämplig åklagare och driva ett könsdiskrimineringsmål med målsättningen att få prejudicerande dom i HD. Sen att hela rättsystemet är feministiskt är förvisso ett hinder, men man bör ju försöka.

    Och sen hävdade väl Strindberg att det är synd om människan?

  19. Jesuit Says:

    Men Johannes då..
    Travesti, är ursprungligen en lättare omformning av en känd text, bok, film, fras eller ordalydelse. Travestin är i regel utformad på ett skämtsamt eller tankeväckande sätt, vanligtvis utan syfte att förlöjliga. (Wikipedia)
    Såklart att han sa ”människorna” . Det var jag som sa kvinnorna…

  20. Johannes Westlund Says:

    @Jesuit: Då är jag med igen. Trodde jag fått för mig fel om ett viktigt historiskt uttalande. Bra att få det uppklarat.

  21. Nils Jungenäs Says:

    Jag har sett två säsonger av det amerikanska originalet, ”Tool Academy”.

    Bara att söka på youtube.😀

    Underbart ur underhållningssynpunkt.

    Helt åt fu-ing helvete att att det i Sverige idag råder olika regler för manligt och kvinnligt – det är helt ok att sparka på män och manligt, men man ska rullas i kära och fjädrar om man inte sju ggr/dag vänder sig mot mecka och upprepar hur utsatta och hjälplösa alla kvinnor är och vilket extra ansvar man har som man här världen.

  22. André Åkerlund Says:

    @Nils jungenäs. Mot Uppsala måste man vända sig här i sverige😉 det är feministernas mecka hehe

  23. Hjalmar Says:

    Så, Sanna Bråding får leva ut sina fantasier i ett eget tv-program…
    Att ge andras pojkvänner (verbal) smisk…hemma är väl SB ”on the receiving end”?

  24. Joakim Says:

    Så killarna vet inte ens om att de ska vara med på det här? Tänk om tjejen är ett svin då, då kan ju hon utan problem anmäla sin kille till det här programmet utan att han vet om den kommande förnedringen.

  25. Bishounen Says:

    Apropå ämnet: Jag undrar om någon här minns TV-programmet ”Fot, Älskling”, som gick 2006 på kanal 5, och var ett liknande företag som den serie som här är ämne för diskussionen, men med en äldre kvinna som i varje avsnitt reste runt och besökte par för att ”uppfostra” mannen.

    Serien började alltid med att man fick se den äldre kvinnan som klippdocka, och ”dressera” en klippdocke-man som en hund, innan hon sedan gav mannen en spark i ändan så att han flög in i en hundkoja.

    Såhär gick beskrivningen av serien i tablån; ”Män städar inte efter sig, diskar inte efter sig och somnar i soffan. Den här serien baseras på premissen att män har 85 procent av sin DNA gemensam med hundarna och att träning som fungerar på hundar även fungerar på män. Kvinnor ska träna sina män till bättre vanor och uppförande. Dolda kameror används för att spela in männen i serien som tror att de är med i en dokumentär om relationer.”

    Kan ni föreställa er reaktionen om det hade varit omvänt och det hade stått att kvinnor har 85% av sitt DNA gemensamt med hundar och att män skall träna sina kvinnor till bättre vanor och uppförande?
    Och att varje avsnitt hade inletts med att någon som Persbrandt eller Elake Kocken hade sparkat in en kvinna i en hundkoja med orden ”Fot, Älskling”?

    Det är intressant att notera att det gång på gång visats program som handlat om att få ”pli” på den MANLIGA partnern, men att däremot aldrig ett program med den omvända temat visats.

  26. Hjalmar Says:

    Bishounen:
    Javisst, det går alltid bra att trakassera män, aldrig kvinnor.
    Kvinnor är heliga, förstår du. Män är motsatsen…

  27. Bishounen Says:

    Men@Work säger:
    20 september 2011 kl. 9:42

    ”Ja, en del kvinnor verkar tyvärr ha mindervärdeskomplex för sitt kön. Igår var jag på utbildning, och en tjej var tvungen att påpeka att ”kvinnor kan”…

    Behöver män någonsin ens tänka i de banorna? Nej, vi vet att vi ”kan”, så det behöver inte påpekas.”

    Naturligtvis finns det män som tänker i sådana banor. Jag har träffat på en hel del killar med världens komplex och bekräftelsebehov.

    Vad sedan beträffar kvinnliga feminister av det vresiga slaget, och de grupper som som mest försöker mäta sig med män, eller kanske rättare sagt, gå OM män, så är jag övertygad om att det i åtminstone VISSA av dessa fall, faktiskt handlar om det omtvistade begreppet Penis-avund.

    Det är den enda tänkbara förklaringen som finns beträffande de som försöker bräcka män i ‘stereotypisk manlighet’.
    Vad skulle annars förklaringen vara till exempelvis kurser i att kissa ståendes?

    I andra fall, om någon till exempel är genuin rabiatisk Misandrist, handlar det förmodligen i regel om att vederbörande helt enkelt är förbittrad på det manliga släktet på grund av tillräckligt många dåliga livserfarenheter, vanligtvis inom kärleksliv och romans, varpå vederbörande då så småningom utvecklar ‘guilt by association’ mot samtliga individer av manligt kön och blir blind för Individen.

  28. Nils Jungenäs Says:

    André Åkerlund >>

    …eller södrtörns högskola.

  29. Torstensson Says:

    Lasse och Leifer

    På flashback finns en tråd där killar undrar hur killar ska vara. Frågan är riktad till kvinnor. Jag har aldrig läst något i den tråden och kommer naturligtvis aldrig att göra det eftersom jag itne tar råd från personer som curlats i en mycket sned riktning avseende på hur män och kvinnor ska bete sig.

    Idag ska mannen laga mat och ändå kunna mecka med bilen medan motsvarande förändring inte skett hos det kvinnliga könet. Män kan inte räkna med att ställa några krav på kvinnor. Jag läser därför inte och vägrar titta på program som avhandlar om hur män ska vara eftersom bedömarna har en skev uppfattning om vad en man ska vara. Han ska fortfarande behandla kvinnan på ett mycket patrirarkalt sätt. Komma hem med rosor, föra samtalet, veta vad han vill, bjuda på saker.Kunna laga fina middagar. Samtidigt som han INTE får missa att städa, tvätta, diska och laga mat. Det som har hänt är att mannen i sin roll har fått gå in och vara både man och kvinna enligt hur de gamla rollerna normalt var. Det tycker jag är ganska förvånande då det motsvarande inte varit fallet med den kvinnliga moderna rollen. Kvinnor jobbar förvisso mer än på 60-talet men deras ekonomiska och yrkesmässigt nya roll har inte medfört några som helst förpliktelser på att de ska komma hem med rosor, föra samtalet, bjuda på saker och kunna lag mat.

    Dvs vi får bena upp det och det behövs göras.

    Moderna kvinnor idag som yrkesjobbar på heltid förväntar sig (med rätta) att hennes man ska göra lika mycket hemmagöra som henne.

    Mannen bär dock oket av att dels vara kvar i sin gamla roll. Kvinnor uttalar jämt och ständigt att de gillar manliga män. Senast uttalades detta på ”ensam mamma söker”. Dvs hade han varit omanlig hade kvinnan i programmet inte sett honom som attraktiv. Detta antar jag vara ett rimligt antagande då hon vid fler än ett tillfälle uttalade att hon var mycket intresserad av honom för att han var manlig. Jag gör ett antagande också kring vad hon då menar med manligt. Att han ska veta mycket, vara en gentleman osv. Detta var de attribut hon nämnde tillsammans med begreppet ”manlig” så mitt antagande är alltså att hon ser manlighet som det alltid har blivit använt.

    Kvinnan hade med min tolkning av hennes uttalanden alltså inte sett en man som manlig om han inte hade vetat mycket om viner, inte fört samtalet och om han inte hade varit ridderlig.

    Det är just den biten jag har svårt med. Att män förväntas vara lika br apå att laga mat, lika aktiv med städning, lika på precis alla områden UTOM då att han ska fortfarande vara en man. Han ska vara försörjare ( de flesta kvinnor vill ju gärna ha en rik man) han ska kunna mycket, han ska vara charmig. Plus det faktum att en kvinna FÅR uttala sig om detta som om det vore det naturligaste i världen medan om en man som vill att en kvinna ska vara feminin likt den gamla rollen kvinnan hade på 60-talet anses som en man med unken kvinnosyn.

    Leifer. Varför ska inte vissa invandrare få tycka att en del svenska kvinnor är okvinnliga när svenska kvinnor får tycka att en man är mer manlig än en annan?

    Jag tycker det är ohållbart för män eftersom de måste anstränga sig på alla vardagliga fronter medan kvinnan slipper undan många av sina. Det är så djupt orättvist men så djupt inrotat att en kvinna får leva med en manlig man medan jag inte får uttrycka min önskan att leva med en ”kvinnlig” kvinna. För då är jag en slusk enligt gängse moral.

    Leifer, om det inte vore för att du är en mycket trevlig människa så hade jag blivt förbannad för att du omöjliggör för män att ha exakt samma preferenser om kvinnor som modern akvinnor har om män.

  30. Vi behöver ingen ”Värsta pojkvänsakademi” Vi behöver tjejer som står för sina val « Aktivarum Says:

    […] brott? Vissa har varit ”arroganta” andra ”otrogna” vissa ”oärliga” och… OROMANTISKA! Hur vågar dessa kräk vara oromantiska. Nu skall de minsann visas var skåpet skall […]

  31. Access Says:

    Ibland är det jäkligt skönt att vara bög.

  32. Törnrosa Says:

    Access: Tro det eller ej, men när man läser Torstensson så kan jag lova dig att det är himla skönt att vara Törnrosa också, och själv bestämma utan att någon lägger sig i.

    Manlighet och macho kan väl vara olika för olika människor? Jag ser nog väldigt feminin ut. Men jag är inte född med en kvast i näven för det. Kille med kvast – inte omanligt i mina ögon.

    Men om Torstensson nu pläderar för jämställdhet så ska det väl inte behöva låta som en uppoffring att fixa käk eller städa. Gäller ju bara att ha en tjej som kan spika också.

  33. Ritsurei Says:

    Någon som är förvånad över att mer än 50% av befolkningen lever i singelskap?

  34. Torstensson Says:

    Törnrosa.

    ”Men om Torstensson nu pläderar för jämställdhet så ska det väl inte behöva låta som en uppoffring att fixa käk eller städa. Gäller ju bara att ha en tjej som kan spika också.”

    Det där hag jag naturligtvis inga problem med. En tjej som spikar. Dessutom ser inte manlighet och kvinnlighet ut oliak för olika människor. Hur kand et göra det när jag hittar samma attribut kring manlighet hos alla de kvinnor som uttalar sig om manlighet från hjärtat.

    Dvs det finns kvar beteenden som anses manliga oavsett om de senare tycker att det är manligt med en man som har förkläde på sig och tar disken. Det finns ändå kvar en ganska bred uppfattning hos kvinnor vad manlighet är. En man som för samtalet och är ridderlig är sedd som manlig hos väldigt många kvinnor. En man som har bra självförtroende oavsett klädesplag och sitation anses manlig. Dvs att han är stark av något slag oberoende av vad det slaget innebär.

    På samma sätt finns det en bred massa killar som har klart för sig vad feminint innebär. Så det där att man bestämmer själv vad manlighet innebär är för mig, ursäkta uttrycket, ren bullshit.

    Det är inte att en tjej ska förhindras att spika som är poängen för det har inte jag med att göra. Det orättvisa är att kvinnor får fortfarande åtrå manliga män medan en man som åtrår en feminin kvinna blir förlöjligad. Du gav precis prov på det. Du har nog otroligt svårt för att jag gillar den typ som av så många killar anses feminin. Ja, jag är skyldig till det men var är problemet? Det finns inga problem för kvinnor ska precis som män få vara hur de vill. Problemet för mig uppstår när folk tycker att jag ska vara ihop med en snickare. Du säger ”gäller att hitta”. Varför ska jag jag hitta en snickartjej? Varför? Varför måste jag leva i ett förhållande där vi är lika intresserade av allt?

    Problemet är inte att jag gillar feminina kvinnor (fel, jag gillar EN feminin kvinna, inte plural) Problemet är att du avskyr vissa kvinnors beteende.

    Med vilken rätt ? Och med vilken rätt kan kvinnor få åtrå män som är manliga medan jag inte får åtrå min kvinnas beteende.

    Om du stör dig på själva ordet kvinnlighet och de kopplingar som finns till det så är det fine. Då kan jag omformulera det. Jag gillar en kvinna som beter sig X34 medan andra då får gillar kvinnor som beter sig X31 eller X34.

    Är det inte lite konstigt att du vill att jag ska göra uppoffringar, att min tjej ska göra uppoffringar bara för att du själv inte gillar X34.

    Du har nog läst lite för mycket foacault, en man som trodde att precis alla kvinnor lider av X34. Det är inte sant. Min kvinna får vara exakt hur hon vill och hon har valt sida. Varför ska du bemästra henne? Jag får inte det att gå ihop? Jag vill inte leva som du Törnrosa och jag tänker inte skämmas för att säga det längre.

    Åsikten jag har är inte populär i något läger. Varken hos feminister eller jämställdister. Jag har alltid undrat varför.

  35. Törnrosa Says:

    Torstensson: Jag hade räknat med att du skulle svarat med härskartystnad – och så fick jag ett så långt svar.

    Kan du ge mig några timmars anstånd. Måste ut med hunden och käka. Även om du inte får ett bra svar så vill jag verkligen fundera igenom vad du skrivit och vad jag ska svara.

    X 31 och X 34 är det vad jag googlade fram så är jag i alla fall en riktig racerbåt – fast, med ålderns rätt, något kantstött mot kajen😦
    Är det något annat kan du väl förtydliga medan jag är borta

  36. Torstensson Says:

    Är det inte märkligt att om en kvinna lever som en kvinna gjorde på låt oss säga 60-talet av egen fri vilja, trots vetskapen att hon har andra val, så är en sådan kvinna inte välkommen i den feministiska rörelsen.

    Hur kan feminism säga sig kämpa för kvinnor? Vad feminismen gör är att kämpa för en viss typ av beteende hos kvinnor. Den individuella kvinnan är helt ointressant.

  37. Torstensson Says:

    Törnrosa

    Hehe härskartystnad. Den var bra =)

  38. Törnrosa Says:

    Torstensson: Rädd för att det här blir lite långt.
    ”En man som har bra självförtroende oavsett klädesplag och sitation anses manlig. Dvs att han är stark av något slag oberoende av vad det slaget innebär.”

    Nja för mig är inte det speciellt manligt. Det är mer bevis på att en människa är trygg i sig själv.

    ”Det är inte att en tjej ska förhindras att spika som är poängen för det har inte jag med att göra. Det orättvisa är att kvinnor får fortfarande åtrå manliga män medan en man som åtrår en feminin kvinna blir förlöjligad. Du gav precis prov på det. Du har nog otroligt svårt för att jag gillar den typ som av så många killar anses feminin.”

    Min avsikt var inte att förlöjliga dig, utan visa på att om du känner som jag tolkade dig så är det bara att du ska kunna fördela arbetsuppgifterna med tjejen, varken mer eller mindre.
    Som jag skrev till dig är jag väldigt feminin och har inga synpunkter på ditt förhållande.

    ” Varför ska jag jag hitta en snickartjej? Varför? Varför måste jag leva i ett förhållande där vi är lika intresserade av allt? ”

    Du får väl leva i vilket förhållande du vill. Det har jag inga problem med. Men när du skrev som du gjorde kunde jag inte tolka det på något annat sätt än att du var sur för att det inte ställdes krav på tjejer. Då menade jag ställ krav.

  39. Törnrosa Says:

    Torstensson: ”Problemet är inte att jag gillar feminina kvinnor (fel, jag gillar EN feminin kvinna, inte plural) Problemet är att du avskyr vissa kvinnors beteende. Med vilken rätt ?”

    Nja jag är väl inte så förtjust i hur en viss liten tjej uttrycker sig mot männen på bloggen härinne. Och så finns det några kvinnor på andra ställen på nätet som dryper av manshat. Jag har dock förstått att en del kvinnor och män delar min uppfattning. Sedan uttrycker inte alla män sig särskilt väl heller alla gånger.

    ”Och med vilken rätt kan kvinnor få åtrå män som är manliga medan jag inte får åtrå min kvinnas beteende.”

    Jag har inte någon som helst anledning att hindra någon man från att åtrå en kvinna. Var har du fått det ifrån?

    ”Är det inte lite konstigt att du vill att jag ska göra uppoffringar, att min tjej ska göra uppoffringar bara för att du själv inte gillar X34.”

    Nej det är inte alls konstigt utifrån hur jag tolkade dig, vilket jag tycker att jag svarat på tidigare.

    ”Jag vill inte leva som du Törnrosa och jag tänker inte skämmas för att säga det längre.”

    Varför ska du skämmas för att säga det? Dessutom skulle det vara förödande för mänskligheten om alla skulle leva som jag. Men JAG ÄR TACKSAM att jag haft förmånen och ekonomin att kunna leva mitt liv så här. Och jag har betalt för mig – aldrig knystat om skatter till skolor, dagis, sjukvård, äldrevård – you name it

    ”Åsikten jag har är inte populär i något läger. Varken hos feminister eller jämställdister. Jag har alltid undrat varför.”

    Ja du, jag vet inte. Jag är inte feminist och har inte fördjupat mig i ideologin och du kan ju själv konstatera att jag inte heller är särskilt populär bland jämställdisterna *ler*
    Jag är bara här inne för att stilla min nyfikenhet. Men mitt motto är alla ska få göra det de själva vill och är bäst på. Och jag skulle aldrig gå med på att bli inkvoterad på grund av mitt kön.

  40. Eric Eriksson Says:

    Men ge er nu, jag gillar bloggen men det här är ju löjligt, det finns ju vinklade program åt båda hållen, ta bara bridezilla till exempel, antar att ni skulle klagat på den också?

  41. Torstensson Says:

    Törnrosa

    ”Nja för mig är inte det speciellt manligt. Det är mer bevis på att en människa är trygg i sig själv. ”

    Du hittar alltså bevis hos killar för att de är självsäkra. Killar letar inte efter självsäkra tjejer. Dom letar efter skönhet. En ful tjej som är självsäker får inte lika många uppvaktande killar som en blyg snygg tjej.

    ”Min avsikt var inte att förlöjliga dig, utan visa på att om du känner som jag tolkade dig så är det bara att du ska kunna fördela arbetsuppgifterna med tjejen, varken mer eller mindre.”

    Arbetsfördelning är för företag. Mitt förhållande följer inte vinstprognoser på samma sätt.

    ”Du får väl leva i vilket förhållande du vill. Det har jag inga problem med. Men när du skrev som du gjorde kunde jag inte tolka det på något annat sätt än att du var sur för att det inte ställdes krav på tjejer. Då menade jag ställ krav.”

    Ok I hear you. Men jag har redan ställt min krav. Dom handlade inte om att hon ska snickra. För övrigt är det bra att killar ställer krav, jag önskar fler gjorde det. Jag önskar också att kvinnor gjorde slut med män som inte uppfyller deras preferenser. Istället för att klaga på att mannen är en slusk, se till att inte gifta dig med honom från början

    ”Jag har inte någon som helst anledning att hindra någon man från att åtrå en kvinna. Var har du fått det ifrån?”.

    Du skrev i ditt första inlägg:

    ”Men om Torstensson nu pläderar för jämställdhet så ska det väl inte behöva låta som en uppoffring att fixa käk eller städa. Gäller ju bara att ha en tjej som kan spika också.”

    Jag tolkade det som att du inte anser att jag lever jämställt för att ajg inte fixar käk. Det gör jag. Via min lön. Du säger att folk har olika syn på manligt och kvinnligt. Nja, jag kan dock säga att vi har olika syn på vad som är jämställt. Att ha en exakt arbetsfördelning är för mig inte ens i närheten av vad begreppet betyder.

    ”Du får väl leva i vilket förhållande du vill. Det har jag inga problem med. Men när du skrev som du gjorde kunde jag inte tolka det på något annat sätt än att du var sur för att det inte ställdes krav på tjejer.”

    På vilket sätt tolkar man det så? Jag menade att det är konstigt att kvinnor får uttala sig om manlighet på ett sätt som jag inte får uttrycka mig om kvinnlighet.

    Tack för ditt svar. Jag håller inte heller med alla jämställdister här inne. Det finns de som tycker att män och kvinnor ska göra allt nästan lika mycket. Jag påpekar bara följderna av visa beteenden och pekar på att kvinnor har fördelar precis som män. Jag belyser de fördelar som feminister inte vill prata om. Men så är det med politik, det är röstmaximerande, inte sanningssägande.

  42. Törnrosa Says:

    Torstensson: Det där med arbetsfördelning har jag inga problem med som du säkert förstår. Måste själv.

    Jag tycker att du får uttrycka dig precis hur du vill när det gäller kvinnor på samma sätt som jag gör om män. Det är jämställt.
    Det du skriver här på slutet får mig att tro att vi tänker ganska likt varandra du och jag.

    Att jag sticker upp så mycket härinne just nu beror egentligen på precis det Eric Eriksson skrev här mellan oss.

    jag kan bli mycket irriterad på den småaktighet som jag ibland upplever härinne. OBS det gäller faktiskt inte dig.

    Men det tas upp ”struntämnen” som vädras med mer eller mindre dåligt underbyggda argument. Det blir ett misogynt avundsjuksältande som kan stå en upp i halsen. Så nu är jag på väg bort härifrån.

    Ville bara känna på dig också. Och jag blev inte besviken. Ha det bra Torstensson och jag gläds över att du och din kvinna har det precis som ni vill🙂

  43. Lasse Says:

    @Eric Eriksson

    Så du menar att Bridezilla är ett program där man uppfostrar kvinnor ?!

    Bridezilla visar att kvinnor till skillnad mot män kan bete sig hur som helst utan att det får konsekvenser, se programmet innan du uttalar dig.

  44. St. Augustine, FL Says:

    Det verkar snarare som att den här Sanna Bråding behöver läxas upp. En pundare och/eller en langare… Blä!

  45. Rolle Kellsson Says:

    Emancipationsdebatten, upphör temporärt om natten. (Ett 30 år gammalt rim) Bara för att lätta upp, med en i övrigt låg profil. De sägs att de som överlevde skyttegravskrigen var de som fattade att man måste hålla humöret uppe men huvet lågt. Eller som man säger inom motståndsrörelsen mot företagscoaching: Bend over, here it comes again. I övrigt försöker jag förstå dispyten mellan Törnrosa och Torstenson (för övrigt två namn med äktenskapsycke), och jag tror att jag håller med. Det är jag nästan säker på…

  46. Törnrosa Says:

    Rolle Kellsson: Du har missförstått, men det gör inget😀
    Det är dags för Törnrosa att slagga nu *asg*
    Så många kan andas ut och fortsätta nedvärdera kvinnor i så många sammanhang som möjligt (tyvärr) nu när den yrvakna och taggiga *flin* kärringen försvinner.
    Försök ha det bra😀

  47. Eric Eriksson Says:

    @Lasse
    Läs mitt inlägg noggrant innan du uttalar dig, jag sa inte att det vad exakt samma programstruktur, min poäng var ju att program kan vara inriktade på män och/eller kvinnor. Det du pratar om är ju millimeter rättvisa precis som genusvetarna där det ska finnas ett exakt likadant program om kvinnor, min poäng var ju att det finns program som inte är så ”snälla” mot kvinnor precis som det finns mot män, så ska vi oja oss över detta så måste vi ju oja oss lika mycket över att det inte finns en ”groomzilla”

  48. Faktakoll Says:

    I den amerikanska versionen har de haft tjejer med oxå.

  49. TV-program ska få irriterande män att bättra sig « GenusNytt Says:

    […] bloggade nyligen om TV3-programmet ”Värsta pojkvänsakademin”, där pojkvänner som ska få sig […]

  50. HM Says:

    Flipp flopp ditt gamla pisshuve!

Kommentera

