Mitt svar till Maria Sveland i DN är publicerat

by

Som du kanske vet gick författaren Maria Sveland till angrepp mot mig och Pelle Billing i DN Kultur i förrgår. Hon kallade oss extremister. I dagens DN Kultur (sid 9) är mitt svar publicerat. Du finner det på DN.se – här. Gå gärna in och skriv kommentar där och visa vad du tycker (kommentarsfältet är ännu öppet). Jag har dessutom lagt in artikeln nedan.

De är rädda nu – feministerna har inte kunnat hantera sin egen framgång

Igår gick författaren Maria Sveland till angrepp mot mig i en helsidesartikel här i DN:s kulturbilaga. Hon kallar mig och bloggaren Pelle Billing för ”extremister”. Artikeln handlar om ett nytt hat i samhället som Sveland säger sig uppfatta – ett hat som hon säger är byggt på antifeminism och rasism.

Jag reagerar mot flera inslag i Maria Svelands artikel. För det första tillämpar hon ”guilt by association” genom att försöka klistra ihop mig med massmördaren Anders Behring Breivik och tysk judepolitik på 1930-talet. Det är ett fult knep som borde vara ovärdigt en etablerad författare och kulturpersonlighet.

För det andra kallar hon mig ”extremist”. Detta baserat på att jag kräver lika rättigheter och skyldigheter för könen – och jag anser att det första steget dit är att göra lagstiftningen könsneutral. Hur kommer det sig, Maria Sveland, att feminister brukar säga nej till mina krav på att göra lagstiftningen könsneutral?

Maria Sveland gör sig också rolig över att jag konstaterar att vi har en statsfeminism i Sverige. Det har vi ju. Hur kommer det sig annars att lagstiftningen på ett tiotal punkter diskriminerar män? Att regeringens politik på ett antal områden uttalat gynnar kvinnor på mäns bekostnad? Att det utgår olika former av statsbidrag särskilt till kvinnliga företagare? Att det utgår statsbidrag särskilt för kvinnor som vill organisera sig? Att det delas ut särskilda bidrag till kvinnliga filmregissörer? Att regeringen gång på gång kallar ‘relationsvåld’ för den ideologiskt vinklade termen ‘mäns våld mot kvinnor’? Att jämställdhetsminister Nyamko Sabuni säger att mansfrågor måste stå tillbaka för kvinnofrågor? Att statliga myndigheter som Kronofogden ger specialservice åt kvinnliga ”kunder”, och internt erbjuder särskild karriärhjälp för kvinnlig personal? Att en kvinnlig nagelskulptris utan brandutbildning fick jobb som brandman medan en man som gått den statliga utbildningen för brandmän inte ens kallades till intervju? Listan skulle kunna göras hur lång som helst.

Nej, Maria Sveland, om något på genusområdet är extremistiskt i Sverige så är det feminismen. Den rörelsen hade högst berättigade krav i sin begynnelse, men har sedan länge lämnat tanken om jämställdhet bakom sig. Idag har feminismen urartat till en kravmaskin som växt samman med makten, och som begär privilegier för kvinnor samtidigt som den ignorerar mäns problem och ofta sprider manshat omkring sig.

För övrigt, Maria Sveland, när du nu tar upp hat på ett helt uppslag i DN, hur kommer det sig att du inte nämner det glödande feministiska hatet mot jämställdister som mig? Författaren Katerina Janouch skrev till exempel att kvinnor är ”rövknullade” av mig. Förläggaren Johannes Klenell kallar mig ”rötet pisshuve” på förlagets officiella blogg. Författaren Susanna Alakoski jämför mig med en apa. Socialdemokraten Anna Ardin har liknat mig vid Adolf Hitler. Och Karin Ahlquist, som bland annat har suttit i valberedningen hos Feministiskt Initiativ, skriver att jag är en ”liten stropp” som är ”för ful för att ta i ens med tång”. Nej du, Maria Sveland, när det gäller hat bör du sopa rent utanför din egen dörr först.

För övrigt är jag inte antifeminist, vilket Maria Sveland kallar mig. Jag är jämställdist. Det är feministerna som är anti. Närmare bestämt antijämställdister.

Maria Svelands våldsamma angrepp i DN på några bloggare som skriver ideellt utgör ännu ett bevis på att feministerna är på defensiven. De är rädda nu. De är rädda för sanningen och rättvisan. De är rädda för könsneutral lagstiftning. De är rädda för att bli av med sina privilegier och sitt tolkningsföreträde.

Feminismen har haft sin tid. Den misslyckades med att hantera sin egen framgång och urartade i extremism. Nu har jämställdismens tid kommit. En tid då vi ska bygga sann jämställdhet, med fokus på BÅDE mäns och kvinnors svårigheter. En tid med lika rättigheter och skyldigheter för könen – utan kvotering och annan diskriminering. En tid av könsneutral lagstiftning. Kort sagt – en tid av rättvisa.

Pär Ström
Författare och debattör
Bloggare på GenusNytt

167 svar to “Mitt svar till Maria Sveland i DN är publicerat”

  1. maukonen Says:

    Mycket bra skrivet Pär!

  2. Stig Göran Gustafsson Says:

    Lysande!

  3. barfota Says:

    Tummen upp Pär, bra sammanfattat och som sagt var listan på mansdiskriminering kan göras oändligt lång.
    Stå på dig!

  4. Man & Woman United Says:

    Fd Socialdemokrater och vänstern här på Genus Nytt kan inte mer än instämma!

    Word up yo!

  5. Hugo Says:

    Bra skrivet!

  6. Hamstrn Says:

    Slutklämmen satt väldigt bra.

  7. WimanX Says:

    Underbart skrivet

  8. Man & Woman United Says:

    Feminister svara inte på Rättssäkerhetsrörelsens Jämställdhetsrörelsens Mansrörelsens Papparörelsens Anti könskrigs rörelsens KRAV Könsneutral lagstiftning! How come?

    Det än märkligare är VARFÖR nuvarande Jämställdhetsministern Nyamko Sabuni hindrar KRAVEN på likhet inför lagen?

    Som redan påpekats tidigare så är det för lite och snäll kritik mot alliansens antijämställdhets politik som inte är ett dugg bättre än Socialdemokraternas scum och extrem feminism som fick manliga väljarbasen att fly partiet två val i rad. Statsministern är den största besvikelsen och vittnar mer och mer om inkompetent ledarskap. Feminist som han är så är det dags att maka på sig och kliva åt sidan för en kvinnlig statsminister kandidat som te x Maria Abrahamsson uppbackad av Moderat Männen.

    Då snackar vi rättvisa, jämställdhet och broder, systerskap!

  9. GG Says:

    OT: ”Ordföranden för det socialdemokratiska kvinnoförbundet, ex-ministern Lena Sommestad – som tidigare kandiderat till jobbet som partiledare, anklagas för mobbing av anställda i partihögkvarteret.”

    http://www.expressen.se/nyheter/s-kvinnornas-ledare-utpekad-for-mobbning/

  10. Prill (mamma till en pojke och en flicka) Says:

    Du är bäst Pär:-)!

  11. Liberalen Says:

    Mycket väl talat, herr Ström!

  12. Magnus Dahlbeck Says:

    Lysande!

  13. ParStrom Says:

    Tack för allt stöd – det värmer och ger energi!

  14. Lasse Says:

    Klockrent !

    Enkel, bra och rak beskrivning av verkligheten. Enda jag jag opponerar mig emot är när vi själva indirekt framställer termen antifeminist som något fult.

    Vi måste stå raka i ryggen när det gäller tolkningen av det ordet innan feministerna kidnappar ordets innebörd.

    Som jag sagt tidigare, är emot feminism och för äkta jämställdhet.

    Ovanstående gör mig till en antifeminist och jämställdist.

    Keep up the good work Pär 🙂

  15. Jocke Says:

    En välbehövlig retorisk käftsmäll – att detta sägs i DN är helt fantastiskt!

  16. johan Says:

    Att verka för allas bästa i vårt samhälle, varför ska det vara så svårt att ta till sig.

    Bra skrivet Pär, kanske hon förstår lite bättre nu vad det handlar om.

  17. NisseNyfiken Says:

    Tack Pär för allt ditt slit! Du är värd all uppskattning du kan få 🙂

  18. John Berg Says:

    Pär:

    Du vinner säkerligen många medborgares sympati med en så sansad och nyanserad replik på Svelands närmast sanslösa känsloutbrott i Dagens Nyheter härförleden. Tack!

  19. Robert Says:

    Fantastiskt bra skrivet!

  20. Kalle Says:

    Bra Pär!

  21. Bertil Schröder Says:

    Härligt!!!
    Tack återigen Pär för Ditt kämpande.
    Bra skrivet. Och på DN!!
    Kanske en dödsryckning ( får man hoppas)
    av Sveland och hennes likasinnade:)))

  22. Jens Olsson Says:

    Bra skrivet Pär!

  23. Argus Says:

    GG: Hon verkar ganska aggressiv den där tanten. Tidigare har hon ju också pekat ut Urban Ahlin som olämplig baserat på skvaller. Något hon sedan fick be om ursäkt för. Professorn (ingen vet egentligen vad hon är professor i) är ju värsta förebilden för de unga, kvinnliga S-akademikerna, bl a Kajsa Borgnäs som satt i VU och skulle satsas på när hon nyligen ertappades med att stjäla böcker på akademibokhandeln.

  24. Misandripatrullen - Pär Ström Genusnytt svar till Maria Sveland i DN är publicerat Says:

    […] Pär Ström Författare och debattör Bloggare på GenusNytt […]

  25. Argus Says:

    Väl skrivet, Pär. Korrekt och sakligt. Kanske att jag saknar lite svavel. Feminister går ju mer igång på känslor än på fakta…

  26. Prille Says:

    Det blir i vart fall underhållande att se vilka reaktioner och blogginlägg som kommer på det här genmälet.

  27. Abra Says:

    Helt fantastiskt bra, Pär!!

    En spännande valrörelse 2014 och hur feminismen utvecklas och parierna ställer sig till könsneutral lagstiftning, könsstympning av pojkar, den lilla del vårdnadstvister som avgörs till männens favör m.m.

  28. Blomma Says:

    Ytterst välskriven replik, Pär. Saklig och med ett korrekt språk, inga spår av dolda ”härskartekniker”, och väldigt bra att Du belyste när Du själv blivit utsatt för pajkastning.
    Sålänge Du (och vi andra) inte börjar skriva känslobetonat, utan håller oss till fakta och rim och reson, så kommer meningsmotståndarna bli allt mer provocerade och tids nog gör de antingen självmål eller lämnar målet öppet för friläge.

  29. Daddys-Sverige (@DaddysSverige) Says:

    Bättre kan det knappast sägas. Jag hoppas artikeln ekar ända in i Rosenbad.

    ”Daddy”
    Varken hatisk eller extrem

  30. Gunnar (D.U.) Says:

    Väldigt bra skrivet Pär!
    Kraftfullt, tydligt, koncist och välbalanserat!

    Bra att få det budskapet publicerat i DN så stort.
    Du lyckas få in väldigt mycket matnyttigt på det utrymme du fick till förfogande.

  31. Shastra Says:

    Mycket bra genmäle Pär! Kontrasten mot Svelands spretiga svammel kunde knappast bli tydligare.

  32. ParStrom Says:

    Kul att ni gillade repliken!

  33. cuben Says:

    Nu inbjuds ni inte bara att delta i debatter utan nu får ni skriva på kulturdelen i DN. Detta tycker jag är extremt bra! Ä det detta som i så fall är extremism?

  34. Koo Says:

    Jättebra, Pär!

    Tycker dock att rubriksättningen ger lite fel signaler – som om fokus hamnar på att ”de är rädda nu”, alltså att Svelands rädsla är befogad och det är Pär som utsätter henne för detta. I den meningen är DN tydligt på Svelands sida och bygger vidare på Svelands sjuka dramaturgi.

    Men i texten är Pär tydlig och väldigt bra!

  35. Håkan Says:

    Precis så Pär. Bra skrivet 🙂

  36. MM Says:

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Godwins_lag

    ”Då en Usenetdiskussion blir längre, går sannolikheten för att en jämförelse görs som involverar nazister eller Hitler mot ett”. Att sannolikheten går mot ett betyder att det förr eller senare kommer att ske. Anspelningar på lagen syftar på att vidare diskussion kommer att vara lönlös, och den som liknar sin åsiktsmotståndare vid nazister kan anses ha förlorat diskussionen

  37. Greger Says:

    Word! Bra skrivet pär!

  38. President Says:

    Håller med ovanstående kommentarer. Bra Pär och en stor eloge att du orkar kämpa på.

  39. Patrik Says:

    @Lasse

    ”Som jag sagt tidigare, är emot feminism och för äkta jämställdhet.

    Ovanstående gör mig till en antifeminist och jämställdist.”

    Jag är med på vad du menar, men generellt sett så förknippas ju anti med negativitet. Till på köpet så har feminismen stått för lite olika mål och värderingar under tiden och ursprungligen så var ju feminismen i stort samma som jämställdism och för jämställdhet.
    Detta gör att ”antifeminism” så lätt kan vändas till att betyda antijämställdhet för de som vill ha ammunition och därför tycker jag att vi ska undvika att beskriva vad vi är MOT och istället enbart fokusera på vad vi är FÖR =D

    Vi är för jämställdhet i alla dess former! =D

    För övrigt, klockrent Pär! =D

    Däremot kommer nog dessvärre många att fortfarande kalla det för antifeminism då du beskriver feminismen som det negativa det ofta är idag.

    ”Idag har feminismen urartat till en kravmaskin som växt samman med makten, och som begär privilegier för kvinnor samtidigt som den ignorerar mäns problem och ofta sprider manshat omkring sig.”

    ”För övrigt är jag inte antifeminist”

    Jag skulle vilja säga att många av oss är antiradikalfeminister 😉

    Men då en stor del av den hörbara och synliga feminismen idag är just extrem och radikal så blir det nästan samma sak, fast bara nästan 😉

  40. Mira Says:

    Well said!

  41. Peter Says:

    Mycket bra svar Pär!

    Vi är fler och fler som står bakom dig och din syn att jämställdhet ska byggas utifrån båda könens perspektiv. Antagligen är det just det som skrämmer Maria Sveland och de feminister som så tydligt går till angrepp mot dig. Stå på dig. Det är bara en tidsfråga innan feminismen och dess manshatande sympatisörer faller.

  42. Irene Johansson Says:

    Du har gjort det igen, Pär!
    Din omdömesgilla kamp för jämställdhet är bara beundransvärd!

  43. Patrik Says:

    @ParStrom

    Men varför finns ditt svar inte tillgängligt på nätet Pär?

    Det är via nätet sånt här sprids och eftersom Svelands sörja fick ligga på nätet så borde ditt svar också finnas där.

  44. Johan Says:

    Bra Pär! Sakligt, sansat och knivskarpt. För min del gör det inget att det saknas svavel som radikslfeministerna kan gå igång på, eftersom kontrasten mellan deras känslobaserade och insinuanta debatteknik och ditt självklara krav på äkta rättvisa då blir än mer tydlig.

    Snyggt jobbat!

  45. Virre Says:

    Det hade varit roligt med debatt kring artiklarna, om någon feminist känner sig manad.

    https://www.flashback.org/t1790738

    Än så länge tror jag inte att någon i tråden tycker att Sveland haft någon poäng värd att gilla.

  46. Samir C Says:

    Mycket bra! Att du orkar sakligt argumentera med dessa galna häxor…

  47. Matte Says:

    Bra replik Pär.

    Det borde vara enkelt för människor att se vilken sida som är förnuftig.

    Lika rättigheter, skyldigheter och möjligheter. Samt könsneutral lagstiftning.

    Det skriver jag under på.

  48. Jan Angner Says:

    Lysande bra skrivet, Pär!

    Bra att Sveland blir bemött. Sveland är feg, hon medverkar annars aldrig i debatter eller sammanhang där hon har en värdig motståndare.

    Man kan kanske undra över de nya moderaterna fjäskande för feminismen. (m) och Reinfeldt är de givetvis inga feminister, men de är smarta: De slipper kritik och debatt på detta område genom att de ÖSER pengar över genusforskningen och kvinnoområdet. Bättre betala och slippa en fiende! I Norge har man dragit in alla statliga genusforskningspengar för att man insett att det mesta inom området inte är forskning. Det kommer INTE att ske i Sverige. Det kan inte vara lätt för en klarsynt person som Maria Abrahamsson, som tidigare på SvD gisslade genusavarterna, att nu hålla hålla tyst som m-riksdagsman…

  49. Kauko Issakainen Says:

    Bra skrivet och bör ge svårigheter för feminister att klara av sina fadäser som dom gjord sig skyldiga.

  50. JonasR Says:

    Väl skrivet!

  51. karin Says:

    Bra, keep it up!

  52. Patrik Says:

    Jag skickade precis följande till Lennart Kuick, webbredaktör på Kultur DN:

    ”Hej Lennart,

    DN (pappersupplagan) publicerade idag (10/2) ett svar från Pär Ström på Maria Svelands debattartikel för 2 dagar sedan.

    Då Maria Svelands artikel är både provokativ och aggressiv samt kan uppfattas av många som ett ogrundat påhopp där personer målas upp på ett orättvist och synnerligen negativt sätt borde åtminstone även Pär Ströms svar/artikel få samma utrymme i er nätupplaga för att balansera de olika åsikterna.

    Avdelningen heter ju just Kulturdebatt och det blir ju inte mycket debatt annars.”

  53. Man & Woman United Says:

    Radikalfeminister politiker frågar sig varför detta motstånd just nu. Fortfarande helt ovetandes varför den manliga väljarbasen lämnade (s) två val och ev det tredje liksom manliga kärnväljare kommer lämna det nya feminist partiet moderaterna.

    1.Tålamodet för Män och fäder är slut

    2. Den yngre generationen tillsammans med den äldre gör gemensam sak

    3. Medborgare pojkar män fäder i majoritet blir drabbade så till den grad; oavsett partitillhörighet, att de bryter illussionlösheten och tigandet.

    4.Männen kliver ur garderoben och de är inte (sd) eller nazister. Eller enbart nyliberaler. Här återfinns Sossar och vänster män och då blir radikalfeministerna rädda och ser sitt maktimperium hotat och på väg att försvinna.

    5. Att könsneutral lagstiftning är fråga om en valfråga inför 2014 är inget snack om saken!

  54. Ninna Says:

    Heja Pär! Fortsätt. Håller på dej! =)

  55. Backlash Says:

    Mycket bra brödtext, men rubriksättarna på DN har gjort allt de kan för att misskreditera dig.

  56. Virre Says:

    http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/par-strom-feministerna-har-inte-kunnat-hantera-sin-framgang

  57. Hjalmar Says:

    Tack Pär Ström, jag instämmer till 100%!
    (Sista stycket blev särskilt bra!)

    Sveland gjorde det mesta av ”jobbet” själv… 🙂

  58. saxius Says:

    Pär Ström för jämställdhetsminister! 🙂

  59. Coachen Says:

    Lysande skrivet Pär! Du skriver så tydligt att ingen kan missa hur kränkt du är. Bra att du tar upp det där fallet av orättvisa mot män också som den kvinnliga brandmannen som exempel på mäns utsatthet.
    För den som vill se och letar ordentligt finns det givetvis flera såna exempel som behöver få lite strålkastarljus på sig så förtrycket av män kommer upp till debatt.
    Du har medverkat till den på ett förtjänstfullt sätt Pär.
    Bry dig om att andra skrattar åt dig.

  60. Hjalmar Says:

    saxius:
    ”Pär Ström för jämställdhetsminister! ”

    Instämmer 🙂

  61. Ikon Says:

    Bra Pär, fortsätt så!
    Jag utlovar ett litet ekonomiskt bidrag vid kommande lön.

  62. Man & Woman United Says:

    Det behövs ett parti som gör det (s) och feminist partiet moderaterna misslyckats med dvs att lyssna till sina väljare.

    Dags att dra igång http://www.jämställdhetspartiet.se och kicka ut (sd),allians politiker som bl a hyllar scum och emotsätter sig könsneutral lagstiftning samt (s-kvinnor). Någon som vet om Michael Alonzo och Camilla Lindberg är lediga?

    ”… Man kunde ju hur som helst tycka att regeringsalliansen borde vinna sympatier när huvudmotståndaren ägnar sig åt självskadebeteende. Men i SvD/Sifos väljarbarometer för januari, som genomfördes före Juholts avgång, ledde regeringspartierna bara med 2 procentenheter före det gamla rödgröna blocket.

    Och den sammanvägda trenden i de senaste månadernas svenska mätningar har varit att skillnaden mellan blocken minskar.

    Men beror det på

    1. att regeringen haft svårt att nå ut till väljarna ?

    2. att väljarna inte är så imponerade av det som ändå har nått ut till dem?”

  63. Peter Österberg Says:

    Pär, jag imponeras innerligt av din förmåga att stå emot smutskastningen från Maria Sveland, Maria Sveland, Katerina Janouch, Johannes Klenell, Susanna Alakoski Anna Ardin och Karin Ahlquist. Deras beteende rimmar med det som kallas indirekt våld och som visar sig vara typiskt för kvinnor (Archer, 2004; Crick & Grotpeter, 1995).Vetenskapen pekar alltså ut dem som förövare av ett våld som annars associeras med Våld i nära relationer.

    Att ansättas av dessa kontrollfreaks, som använder härskartekniker som främsta vapen måste vara fruktansvärt. De kränker ju dig och dig familjs integritet.

    Åter igen: Otroligt starkt av dig att hålla fast i den sakliga debatten och deras iver att polemisera. Njut av att du står över dem intellektuellt.

  64. Man & Woman United Says:

    * rtf

    ” … Man kunde ju hur som helst tycka att regeringsalliansen(lett av ”det nya feminist partiet” Moderaterna) borde vinna sympatier när huvudmotståndaren ägnar sig åt självskadebeteende(=s-kvinnors lyckade kupp att avsätta Juholt.)

  65. Daniel F. Says:

    Suverän replik, Pär. Skiljelinjen mellan riktig jämställdhet och den hycklande feminismen blir fullständigt uppenbar.

    Bra att du håller en så sansad ton. Det blir en utmärkt kontrast mot de hysteriskt armviftande och hatiska antijämställdisterna.

    Bra jobbat, och trevlig helg. 🙂

  66. Backlash Says:

    Jag undrar om även Anders Behring Breivik kommer att skriva en replik, för att han mot sin vilja klumpas ihop med ‘extremister’ som Ström och Billing? 🙂

  67. Åke Says:

    Mycket bra svar.

  68. Game Girl – Sveriges främsta dejtingcoach Says:

    Är du politiskt korrekt?

    http://finest.se/userBlog/entry.php?uid=44693&beid=2018982

  69. Backlash Says:

    DN:s kommentarsfält är öppet, men ingen har skrivit något efter en tre kvart online.

  70. Maria Svelands anklagelser om högerextremism delar Sveriges politiska landskap – PK har tydligen en gräns « Aktivarum Says:

    […] Här gör han inga som helst ursäkter utan verifierar påståendet och svarar med en faktagrundad motfråga som debatteras på Genusnytt. Maria Sveland gör sig också rolig över att jag konstaterar att vi har en statsfeminism i […]

  71. Andreas Says:

    Bra svar Pär!
    Blev väldigt upprörd över Maria Svelands artikel, men nu känns det bättre ;D.

    Fortsätt kampen Pär! du når bevisligen ut!

  72. John Nilsson Says:

    Snyggt Pär!

    Den koncentrerade sakligheten i ditt svar, bildar en snygg relief till Maria Svelands känsloladdade artikel, med alla dess vidlyftiga associationer, dess blindhet och fula knep. Du har fått med mycket, på ett snyggt och balanserat sätt, tycker jag. Om Billing levererar på ett liknande sätt, utifrån sig själv och sina förutsättningar, kommer denna ordväxling mycket väl att kunna komma att gå till historien. Ditt svar känns som en milstolpe för jämställdismen, och det borde också ha potential att kunna leda till upprättelse för din egen roll i denna kamp, genom att du håller fram några av alla de kränkande påhopp du fått ta emot till betraktelse.

    Det känns som att den jämställdistiska maskrosen till slut, efter lång och trägen kamp, nu synes ha tagit sig igenom den feministiska asfalten lite mera på riktigt. Feminismen kommer antagligen inte att försvinna på länge än, men den har i alla fall fått sällskap! Den tronar inte längre i ensamt majestät, och dess företrädare kommer efter detta förhoppningsvis alltmera att tvingas hävda sig med sakskäl och analys, snarare än med härskartekniker och kränkningar – och då är ju en hel del redan vunnet, eller hur?

    Grattis till ett bra svar och till det du uppnått så här långt!

  73. Magdalena Says:

    Bästa replik jag läst på mycket, mycket länge! Tack Pär för att du sätter fokus på den dårskap som extremfeministerna fritt fått hänge sig åt det sista årtiondet.

  74. Oraklet från Delphi Says:

    Har alltid diggat dig Per! Du är så klockren alltid argument som totalt pulvriserar dessa virrpannor. Jag börjar bli rejält trött på dessa helt men lösa kultur/feminist/ryggdunkande människor boendes i innerstaden, framförallt på söder. De dricker sina lätte, spelar intellektuella. De är charlataner hela bunten!

    Det som övergår mitt förstånd är att sådana inkompetenta och okunniga människor som inte står i kontakt med verkligheten får sådana åtråvärda positioner där du kan opinionsbilda och föra fram din snedvridna agenda. Som sagt Per i mina ögon är din din analys perfekt, klockren och obestridlig.:

    Dessa feminister aj aj aj: ”Den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket”.

    Deras tid är förbi och nu ska det bli MERITOKRATI dvs bäste man/kvinna får jobbet, kvotering utifrån vad du har mellan benen är ju sinnessjukt.

    Om jag behöver hjälp av poliser/brandmän så vill jag ha bästa möjliga hjälp, jag skiter fullständigt om det är en man eller kvinna som utför arbetet. Om en person brinner inne gud förbjude, så vill garanterat den personen att rökdykaren ska kunna få ut honom/henne och inte bli kvar i lågorna på grund av att man kvoterat in en figur som inte har styrkan att dra ut honom/henne . Nej nu får det vara nog med vansinnet!!!

    Per kämpa på och du ska veta att du har 100 00-tals män som backar dig glöm aldrig det när dessa rabiata figurer går till personangrepp, ta dessa personangrepp som komplimanger för dessa kommer fram när deras argumenten tar slut och det gör de ganska snabbt.

  75. leifer Says:

    Fan vad bra skrivet Pär Ström, mycket imponerad och klockrent att det få komma till tals i DN, måste nog köpa papperstidningen idag…

  76. Dragomir von Svensson Says:

    GG 10 februari 2012 kl. 9:09

    En sådan här ”mobbning” måste en vanlig man med invandrarbakgrund utstå minst 100 gånger om dag!!!!
    Det är förfärligt att det blir en så stor sak av detta när ”fint folk” av rätt kön utsätts för någonting som andra har som vardagen.

  77. Aktivarum Says:

    Ohh yeah! Balanserat svar från Pär Ström idag och balanserat svar från Pelle Billing på samma plats nästa vecka. Som grädde på moset kan man nu lättare separera vettiga feminister från helstolliga feminister (de sistnämnda tror verkligen på högerkonspirationen och osynliga strukturer)

  78. MattiasL Says:

    Konkret, pedagogiskt, vasst och samtidigt balanserat nog för att bjuda in ”ovana” läsare till jämställdismens grundtankar. Fint.

  79. barfota Says:

    @Dragomir von Svensson
    Bullshit!

  80. John Nilsson Says:

    Jag är inte jätteförtjust i videoklippet med samma namn, men en dag som denna kan det faktiskt vara motiverat att säga:

    – ”Res er för Pär Ström!”

    🙂

  81. Filip Says:

    Mycket bra skrivet Pär! Lysande! Det kommer bli intressant när din bok kommer ut också kan bli en hård stöt.

  82. Sam_Vimes Says:

    Intressant att ”De är rädda nu” försvann från rubriken i nätartikeln.

  83. Aktivarum Says:

    Whoa! Titta på listan som fanns på flashback över människor som okritiskt rekommenderade Svelands artikel. (Kommentarsfältet) man anar att flera av dem inte ens hade läst Svelands artikel utan snarare resonerade så här:

    ”Jag vet ingenting om de olika Slussenförslagen, men jag litar mer på Lars Norén än på någon fet moderat.”

    Fast här är det bitterfttan Maria Sveland i rollen som Norén.

  84. Mats Andersson Says:

    Det är lysande!
    Som vanligt.

  85. Patrik Olsson Says:

    Bra jobbat Pär!

  86. Camilla Grepe Says:

    Likhet inför lagen – vad mer behöver vi?

  87. Gunnar (D.U.) Says:

    Otrevlig och skrämmande lista i kommentar hos Aktivarum:
    http://aktivarum.wordpress.com/2012/02/10/maria-svelands-anklagelser-om-hogerextremism-delar-sveriges-politiska-landskap-pk-har-tydligen-en-grans/#comment-5256

  88. Jocke S Says:

    Utmärkt skrivet Pär Ström.
    Däremot ställer jag mig mycket kritisk till att Pelle Billing (bland mycket annat) för en intervju i Feministisk perspektiv generellt säljer ut kolleger och bröder som ”antintellektuella antifeminister” mm.
    Sedan anser jag, som 1977 blev kritisk till den nyfeministiska importen från USA, att densamma åstadkommit noll och intet, mer än splittring mellan könen, samt slagit in öppna dörrar.
    Könsrollerna var dessutom redan på väg att förändras, på frivilig väg utan diktat från en könsegocentrisk ”feminism”!
    Plus att den USA-styrda västfeminismen från början tog fokus från de verkligt förtryckta, som bl.a. de svarta i USA, Sydafrika osv.

  89. Koo Says:

    Verkar vara ett antijämnställdistdrev på gång bland kommentarerna efter Pärs artikel. Undrar hur DN modererar detta…

  90. Jocke S Says:

    Gunnar (D.U.) Kollade listan, verkligen tragiskt!
    Finns det någon som helst anledning att tycka/skriva att ”feminismen har rätt att existera”, (man kan inte förbjuda den, visst och inte andra totalitära -ismer heller) Och tro att man kan tämja detta vilddjur, som staten använder av rena maktskäl, ”för kvinnans skull”?
    Det är precis så här lögnaktigt som fascitiska ideologier kan expandera, genom vissas öppna stöd, och andras medlöperi eller likgiltighet.

  91. Åke Says:

    Ja du är för rolig Pär….

  92. Andreas Says:

    ”Verkar vara ett antijämnställdistdrev på gång bland kommentarerna efter Pärs artikel. Undrar hur DN modererar detta…”

    Mm, lika aggressiva som vanligt, vi måste in där och visa att vi är fler! 😀

  93. Man & Woman United Says:

    GG 10 februari 2012 kl. 9:09
    En sådan här ”mobbning” måste en vanlig man med invandrarbakgrund utstå minst 100 gånger om dag!!!!
    Det är förfärligt att det blir en så stor sak av detta när ”fint folk” av rätt kön utsätts för någonting som andra har som vardagen.
    av Dragomir von Svensson

    Ska bara veta det som nu händer när män med olika etniska bakgrunder vågar vända sig till Sveriges Förenade Mansjourer http://www.mansjouren.nu

    Det blir som att människor möts förenas för första gången.möts trots allt elände. Jämställdhet 2,0 En ny folk bildnings approach ser dagens ljus. Äntligen lyckas vi medborgare med det traditionell blockpolitik misslyckats med år efter år. Varken (v) (s) eller alliansen har lyckats integrera samt driva könsneutral lagstiftning än mindre hålla (sd) och (fi) borta från att göra billiga politiska poänger på eländet.

    It’s been a long and whining road
    Even though time keeps a changin
    Ima bring it all back home
    I been told I spit lyrics wit politics
    Why wouldnt I?
    Says negro on my birth certificate

    Born in 1960 in a nation
    Throughout / I’ve been a spokesperson
    For a generation
    Within the same ol fear of a black planet
    20 years of blood sweat and
    no tears for fanatics

    So damn it
    If times is hard
    Time is god
    Understand it
    Never took time for granted
    It’s all right ma
    As child of the sixties
    All along the watchtower
    I can’t bet they gonna miss me

    I’m only bleeding
    Every grain in me
    Fans if not for you
    There be no pe
    From the nashville skyline
    Girls in south country

    In this world gone wrong

    So heres another love song

    Public Enemy

  94. Ulf Andersson Says:

    Bra skrivet, Pär!

  95. Man & Woman United Says:

    @ Andreas

    Det enda som behövs nämnas till antijämställdisterna är

    Jämställdhetsrörelsens Jämställdhetsrörelsen Mansrörelsens Kvinnorörelsens Papparörelsens Antiköns krigsrörelsens första Krav på Jämställdhet

    ”Könsneutral lagstiftning”

  96. Jocke S Says:

    Ser f.ö att ett och annat troll smugit sig in här, som låtsas bry sig men som oftast i diverse kryptiska ordalag förnekar synliggörandet av manlig problematik.
    När det gäller antifeminism, så bl.a.
    Tes – antites – syntes. Feminism – antifeminism – jämställdhet.
    (Om man nu längre kan använda detta missbrukade begrepp).
    ”Feminismen” är alltså grundproblemet, gör inte verklig eller påstådd ”antifeminism” till detta!
    Vi som jobbade på AFS (Antifeministiska samfundet, grundat -95) långt innan denna blogg fanns, och som gjorde en stor insats och banade vägen, finner oss inte att bli negativt bemötta av någon, och som kallade ”antiintellektuella” eller annat!
    Vi var först, vi tog ställning, vi har erfarenheterna, och vi var många! Eller hur Ninnitokan!?
    (AFS är nerlagt genom att Webmaster flyttade utomlands för datastudier)

  97. Clabbe Says:

    Briljant, Pär!

  98. Britt Jakobsson Says:

    Det är svårt att vara människa. Så länge lönegapet mellan män och kvinnor är så stort som nu, tror jag inte man kan säga att männen är diskriminerade. Generellt alltså. Tråkigt med fula tillmälen från båda håll.

  99. Björn 2 Says:

    Bra skrivet Pär. Fast det var ju öppet mål, så att säga.

    Marias text är nog viktigast fortfarande i och med att hon helt öppet och ogenerat vill inskränka det fria ordet. För dig och Billing, och även en folkvald partiledare.

    Det ska bli intressant att se hur detta utvecklas fram till nästa val. Mitt hjärta bultar till vänster, men jag skulle aldrig i livet rösta för ett parti som erkänner hjärnspöken som könsmaktsordningen, glastak och osynliga strukturer.
    Tjejer kan själva! Sluta förnedra dom med offerroller och kvoteringscurling.

  100. Ulf Andersson Says:

    @ Britt Jakobsson
    Lönegapet är en myt, vilket bland annat Pär har bevisat.
    Det finns även engelskspråkiga undersökningar
    som kommer fram till samma slutsats som Pär.

    Du tror inte att männen är diskriminerade?
    Ta en titt på hur det ser ut i vårdnadstvister då.

    Välkommen till verkligheten!

  101. Man & Woman United Says:

    @ Jan Anger

    ”Man kan kanske undra över de nya moderaterna fjäskande för feminismen. (m) och Reinfeldt är de givetvis inga feminister, men de är smarta:”

    Fel. Dom tror själva de är smarta aka strategiska! Det är en väsentlig skillnad. Dom tror manliga kärnväljare är lojala. Dom tror manliga väljare som flydde (s) två val i rad är lojala. Vilket vittnar om inkompetent ledarskap!

    nyheter24.se/maktkamp24/374475-maria

    Moderat riksdagskandidat ska inte rösta på moderaterna
    ”Det kan straffa sig på valdagen”, skriver riksdagskandidaten Maria Abrahamsson (m) i en artikel om moderaternas hot

    nyheter24.se/maktkamp24/410984-mode

    nyheter24.se/maktkamp24/377677-rege

    Förstatliga kvinnojourerna – så slipper vi manshatande och
    23 aug 2010 Artikel av Maria Abrahamsson – Förstatliga kvinnojourerna – så slipper vi som valdagen närmar sig är förstås ingen tillfällighet. Jag säger nej till vänsterns förslag om sänkta straff

    http://www.newsmill.se/node/27100

  102. Erik Jämställdhet Says:

    Bra artickel Pär

    Vill dock bara påpeka till flera här att det finns vättiga feminister som på mångt och mycket håller med oss. Gör inte samma misstag som vissa feminister när de drar alla maän över en kam, dra inte alla feminister över en kam.

  103. michael Says:

    Britt Jakobsson.
    Forskning visar att det är lika vanligt med kvinnlig förövare när det gäller relationsvåld regeringen har satsat en miljard på mäns våld mot kvinnor 0 kronor på kvinnors våld mot män.Eftersom män tjänar generellt mer än kvinnor så ska män som lever i dessa destruktiva förhållanden inte få hjälp?

  104. Gubbschlemmet Says:

    Kan för mitt liv inte förstå hur det kan vara så mycket motstånd bara för att människor är ute efter en könsneutral lagstiftning. Att etniska grupper skall vara lika inför lagen, en självklarhet. Att människor oavsett sina sexuella läggningar skall vara lika inför lagen, en självklarhet. Att människor oavsett kön skall vara lika inför lagen, — nej, så långt har inte Sverige kommit. Nu börjar man gå ut på djupt vatten. Jag kan verkligen inte se vad det som är så fruktansvärt hemskt med att en man och kvinna står lika inför lagen. Vad är det som driver motståndet? Vilken apokalyps är det som feminister ser som inte jag ser skulle ske om detta hände? Får mig att tänka på denna bilden:

    http://tinyurl.com/83ym3gn

    Mind is blown.

  105. Per Plex Says:

    Kanon !!!

    Avvägd ton och fakta biter mer än invektiv och känslopjunk.

  106. Björn 2 Says:

    Erik

    Håller med dig. Begreppsförvirringen är olycklig och bör inte, IMHO, uppmuntras med epitet som ”antifeminist” som har en konfronterande negativ klang, och säkerligen uppmuntrar många som kallar sig feminister att komma hit med taggarna utåt och förutfattade meningar.
    Särskilt olyckligt då det säkert finns många som kallar sig feminister som mycket väl kan tänkas sympatisera helt med Jämställdism/Jämställdhet 2.0

  107. Ulf Andersson Says:

    http://www.dads-r-us.se/2012/02/10/par-strom-ger-svar-pa-tal-efter-obscen-feministattack-av-bitterfittan/

  108. Mattias Says:

    Mycket bra replik Pär, och dagen efter också – det ger mer effekt! Det enda jag egentligen inte gillar är ditt snack om att de är rädda nu, det blir lite väl skadeglatt och låg nivå tycker jag.

    Tack för att du representerar oss.

    Sen är det intressant att nästan alla de feministiska arga svaren i kommentarsfältet på DN kommer från manliga feminister… Om nu någon skall vara orolig så är det kanske dem – kvinnliga feminister talar ju i egen sak och jag har en viss förståelse för egoism. Men de manliga står där snart på torget utan sina kejsarkläder.

  109. Jocke S Says:

    Erik jämställdhet. En ”vettig feminist” slutar lämpligen att kalla sig för detta. Vilket också en del har gjort.
    Feminismen är f.ö. inte ”vettig”! ”Patriakat, överordning, socialt kön” osv osv.
    Och om man räknar upp de tjugo mest kända feministerna, inom media, politk och bl.a. några diverse akademiker. Vilken av dessa kan då anses vara vettig. Erik Jämställdhet?
    Nämn gärna någon. Inte ens Helena von Schantz, som jag debatterat med på sourze och på newsmill, och vilken säger sig vara emot sexköpslagen bl.a.
    Inte ens hon kunde i längden avstå från att i en artikel just jämföra ”antifeminister” med Breivik!

  110. Nisse Hulth Says:

    TL;DR.

  111. Man & Woman United Says:

    @ Britt

    Jag har ett tjog väninnor som tjänar grymma pengar som i sin tur är vänner med fler män som i sin tur tjänar ännu mindre än kvinnor. Hur förklarar du det?

    Ny tid, ny folkrörelse underifrån!

    Folkrörelse som är oberoende av ga:media och traditionell block politik där samtliga partier kör feministiska myter!

    Feminismen, Könskampen och främst icke könsneutral lagstiftning och lönefrågan splittrade arbetarrörelsen och Socialdemokraterna allt sedan 90talet och därefter två val i rad och ev ett tredje. Män söker nytt kall och nya yttringar att bekämpa manshat, antijämställdhet och rättsövergrepp. Stefan Löfven fick krypa till korset strax efter utnämningen. Det här är på riktigt och det är valupptakt 2014 där undvikande av kraven könsneutral lagstiftning, kvinnors kvotering,feministiska lönepotter och särskilda privilegier aka antijämställdhet inte kommer accepteras av väljarna.

    No lie can live forever. How long,not long. We shall over come.

    Martin Luther King

  112. Elina Says:

    Väldigt bra!

  113. Björn 2 Says:

    Jocke S

    Tror ingen säger emot dig om det. Men låt dessa ”vettiga feminister” själva sätta ny stämpel på sina åsikter. Det är dumt att provocera med begrepp som ”antifeminism”, för jag kan lova dig att det läses in både det ena och det andra i det begreppet, även om du/vi/flera tycker det är synonymt med ”pro jämställdhet”.

  114. Morten Frisch Says:

    ”Pär Ström vill inte associeras med extrema, våldsbejakande krafter, skriver han i sin nätblaska ”Genus-Nytt”, apropå Maria Svelands artikel i DN, ”Hatet som gör mig politiskt deprimerad”.

    Varför har han då rekommenderat bloggaren ”Medborgare X” genom att rubricera dennes blogg ”Medborgarperspektiv” som en ”utmärkt anti-feministisk blogg”, trots att den ursäktade Anders Behring Breiviks gärningar i ett blogginlägg från juli 2011 benämnt ”Som man sår får man skörda”? Han skriver att han ”tog bort” länken till Medborgarperspektiv i november 2011 efter att den framfört inlägg med direkta ”hot mot vissa feminister”, men innan dess lät han den vara kvar. Om man inte vill ”associeras” med extrema krafter, varför då göra det?

    Varför fortsätter han sedan vidare att rekommendera exempelvis sidor som Mensactivism och Daddys blogg, där den senare, förutom att ursäkta ovan nämnda bloggare Medborgare X, i många år även gjort sig till språkrör för den svenska papparättsrörelsen och dess propagerande för Richard Gardners propedofila och våldsapologetiska idéer om PAS – Parental Alienation Syndrome/Disorder – eller ”otillbörlig påverkan” som de stundtals omskrivs förskönande som, för att dölja kopplingen till Richard Gardner och PAS.”

    –http://sanningenompapparattsrorelsen.wordpress.com/2012/02/09/det-hogerextrema-kvinnohatets-fanbarare/

  115. noterat Says:

    Mycket bRA skrivet Pär

  116. Leif Says:

    Påfallande att så många som i kommentarerna ställer sig negativa till Pär Ströms inlägg i DN bara bekräftar det Pär redan påpekat:
    ”Total oförmåga att se strukturer”
    ”Pär Ström är en rättshaveristisk antifeminist”
    ”Du är så jävla labil Pär Ström.”
    ”detta var det dummaste och mest oinformerade jag läst på länge.”
    ”Dina argument är så urblåsta att jag inte vet om jag ska skratta eller gråta.”
    ”Den som inte kan medge detta är helt blåst. Och tyvärr Pär Ström är du det.”
    ”Pris till årets mest oinformerade kommentar.”
    Det verkar vara en betingad reflex: Idiotförklara i stället för att argumentera.

  117. an@n.ym Says:

    Tack för ett väldigt bra utfört jobb Pär! Du är en fyr i det feministiska mörkret!

  118. Ulf Andersson Says:

    @ Morten Frisch
    Du hyser stor tilltro till en blogg
    (sanningenompapprattsrorelsen),
    vars utgivare/webb-redaktör/admin är anonym.

    Du förstår kanske hur illa det ser ut
    för din del att hänvisa till en blogg med
    en anonym utgivare/webb-redaktör/admin,
    när det gäller din trovärdighet?

    De flesta intelligenta personer kan dessutom skilja på
    privatpersonen Richard Gardner och fenomenet PAS
    som faktiskt existerar.

  119. Göran Hansson Says:

    Det där var riktigt larvigt och tramsigt! Skriv något vettigare istället. Gå ut o lev livet istället för att förpesta samhället med dina äckliga ord och tankar om konsprationsterorier. Du ser dessutom ut som äckel-råtta.

  120. Daniel Svensson Says:

    Vältalande amerikansk anti-feministisk kvinna, med många poänger. Ett tips 🙂

  121. Daniel Svensson Says:

    Vältalande amerikansk anti-feministisk kvinna, med många poänger. Ett tips 🙂

  122. Rocki Says:

    Mycket bra skrivet Pär! Jag kan glädja dig/oss alla med att det visar sig att Sveland inte är så populär ens bland feministerna (på min Facebook-sida). Det här har sannerligen rört om i grytan!

  123. hamstrnhamstrn Says:

    Morten Frisch

    Du menar karikatyren av Medborgare X som blåstes upp till mordhot fast det inte var det?

    Att du kritiserar PAS fårstår jag inte?

  124. Ulf Andersson Says:

    @ Göran Hansson
    https://genusnytt.wordpress.com/2012/02/10/mitt-svar-till-maria-sveland-i-dn-ar-publicerat/#comment-97868

    Var det där riktat till mig?
    ”Du ser dessutom ut som äckel-råtta.”

    Jag tackar för komplimangen!
    Jag är åtminstone inte anonym,
    och därför har jag större trovärdighet än anonyma
    blogg-innehavare/webb-redaktörer/admin……….

  125. Hjalmar Says:

    Om Pär Ströms eminenta artikel:

    Maria Sveland har väl aldrig fått så mycket verbal pisk…
    Hoppas hen njuter av det, det kanske rent av fladdrar till i magen… 😀

  126. Man & Woman United Says:

    @ Jocke S Erik Jämställdhet Björn2

    Justa feminister som
    Helene Bergman,Petra Östergren i så fall?

    Men jag håller med dig Jocke ordet feminist är förbrukat och har ingen trovärdighet. Det (s) Margareta Winberg Anita Ekberg Margot W Tomas B Claes Borgström Reinfeldt Schlingmann Ask Jämställdhetsministern mfl gjort mot rättssäkerheten och rättsstaten går inte att förlåta men förändra.

    Hela arbetarrörelsen är i kris och splittrad pga utspårad feminism som slaktar sina egna jämlikar.

    Feminismen hotar hela vårt samhälle
    http://www.newsmill.se/node/6408

    Men likväl det går inte bara att tycka längre. Om det är som Erik och Björn2 säger vart är fler av alla dessa justa feminister? Varför hjälper inte dessa justa feminister till att samarbeta med oss att ordna föreläsningar vid tex politiska ungdoms förbund,fackföreningar,genus konferenser,Högskolor och Universitet?

    Vart är deras uppriktiga handlings plan för att aktivt stödja krav om könsneutral lagstiftning? Vill de delta i rättssäkerhets och jämställdhets demonstrationer tror ni?

    Ni får ursäkta visst finns det justa feminister men Jämställdhetsrörelsen Men’s Liberation Movement Rättssäkerhetsrörelsen Mansrörelsen Papparörelsen Manwomanmyth.com och Anti könskrigsrörelsen välkomnar justa feminister som tar aktiv ställning och gör någonting för att bekämpa antijämställdhet,scum,mäns diskriminering i lag och systematiska rättsövergrepp i feminismens saudiarabien.

    Inte bara tyst tiger och ser på. Tiger likgiltigt, det är något som ligger nedärvt i den svenska historien och själen allt sedan Sverige släppte in Tysken under andra världskriget.

    Slagen dam är fortfarande hela rättsväsendet uppbyggt på. Boken som kritiserade slagen dam brändes på bål i uppsala där även genus radikalfeminism tagit över Institutet för Rasbiologi. Sen har MS mage att kritisera Jämställdhetsrörelsen Rättssäkerhetsrörelsen för att vara nazister och anhängare av massmördaren i norge.

    Att sedan scum inte åker dit för hets mot folkgrupp är ytterligare en medveten cynisk oförrätt när myten mäns våld mot kvinnor erhåller en miljard från Statsministern. Det är vackert!

    Nä, det är upp till bevis för de justa feministerna ni talar om och följa förebilder som Erin Pizzey och Doris Lessing.

    http://www.manwomanmyth.com

    A channel concerned with male-female relations, men’s rights, Feminism and the analysis of misandry in Western
    http://www.youtube.com/user/manwomanmyth

  127. Man & Woman United Says:

    @ Morten
    Är spegling bekant?

  128. Andreas Says:

    @ Morten Frisch

    Där argumenten tar slut så tar uppenbarligen smutskastningen vid.
    Pär hade ju som du själv sade tagit bort länkningen, uppenbarligen är Pär mer flexibel och öppen för argument och beredd att ändra sig än er extremister som håller fast vid argument och påstådda fakta åratal efter att de blivit pulveriserade av riktiga forskare och tänkare.

  129. Man & Woman United Says:

    @ Morten säger

    trots att den ursäktade Anders Behring Breiviks gärningar i ett blogginlägg från juli 2011 benämnt ”Som man sår får man skörda”?

    Har du Bevis som styrker vad du säger?

    Det ryktas att radikalfeministerna ligger balkom angreppen mot kungahuset i syfte att påverka opinionen att avsätta monarkin. Enligt radikalfeministerna erhåller kungahuset socialbidrag. Känner du till något om det?

  130. Erik Jämställdhet Says:

    Hej och välkommen Britt

    Lönegapet är en omtvistat företeelse.

    I tex Jämos rapport ”Miljon granskningen” där underlaget för lönesättning granskas för 703 000 personer rapporteras det att 0,7% av löntagarna har oskälig låg lön pgr av kön och får den jämkad. I snitt höjs lönen med 1000kr/månad för de som har för låg lön. En majoritet av de som har för låg lön är kvinnor men en del är också män.

    Det finns också några liknande rapporter från enskilda kommuner och landsting som visar att av de som har för låg lön är en majoritet män. Jag har för mig att de togs upp på bloggen ”ett städat yttre” men ag har inte läst dem själv.

    Vidare finns det alternativa förklaringsmodeller till varför män generellt har högre lön än kvinnor.

    En förklaring är att det finns många (25+) olika faktorer som påverkar lönen och att män ofta väljer flera av dessa, och därigenom får generellt högre lön. Här kan du se en föreläsning (8 delar) av forskaren Warren Farrel som diskuterar teorin:

    Enligt en intervju av en av författarna av artikeln ”ready, steady, compete” så fan de i deras forskningsprojekt, och som även funnits i andra studier att män oftare än kvinnor har hög tävlings vilja. Detta bidrar till att män generellt har högre lön än kvinnor. Artikeln är publicerad i Science:
    http://www.sciencemag.org/content/335/6068.toc

    Här är även en kort pressmeddelande om den:
    http://www.handels.gu.se/om_handelshogskolan/press/pressmeddelanden/nyheter-detalj/ny-forskning-visar-positiva-effekter-av-konskvotering-.cid1063783

    Jag har än inte hunnit läsa varken studien eller artikeln.

    Andra orsaker kan vara att kvinnor arbetar mindre pga att de oftare stannar hämma med barn osv läs mer på wiki:
    http://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%B6neskillnader_mellan_m%C3%A4n_och_kvinnor

    Sen undrar jag också vad du menar med ”Så länge lönegapet mellan män och kvinnor är så stort som nu, tror jag inte man kan säga att männen är diskriminerade. Generellt alltså.”

    Menar då då att kvinnor är generellt diskriminerade? Eller att ingen grupp är generellt diskriminerad?

    Hur kan man för övrigt mäta olika problem mot varandra? Hur kan man väga att kvinnor eventuellt är lönediskriminerade mot att ogifta pappor inte få vara förälder för att mamman vill ha barnet själv? Hur kan man väga att fler tjejer gör ”självmordsförsök” mot att fler killar verkligen tar livet av sig. Hur kan man väga att fler kvinnor (2/3) än män utsätts för grovt relationsvåld mot att män(1/3) utsatta för relationsvåld inte får någon hjälp? Osv.

    Nu slängde jag bara ur mig några påståenden om du vill ha vad jag baserar dem på så är det bara att säga till så presenterar jag det. Anledningen till att jag inte tagit upp källorna här är att det kommer bli långt då och om inte du eller någon annan är intresserad att höra det vill jag inte skriva det i onödan.

    Åter igen kul att du är här och varmt välkommen.

  131. Man & Woman United Says:

    @ MedborgareX

    Kan du svara på de allvarliga anklagelserna du fått riktade mot dig av Morten. Trots att det är Morten som har bevisbördan.

  132. AtheistEqualist Says:

    Mycket bra svar Ström!

  133. Björn 2 Says:

    ”Om det är som Erik och Björn2 säger vart är fler av alla dessa justa feminister?”

    Ja dom lär ju inte bli fler av att det skanderas ”antifeminism” i bloggkommentarerna. Begreppet i sig är alienerande och kontraproduktivt. ”Antifeminism” är avhängigt feminismen, medan jämställdhet är oberoende av feminismen. Jämställdhet har egna mål och egna ben att stå på.
    Begreppsförvirring leder ingen vart.

    I filmen Bad News blir sångaren och basisten intervjuade.
    Som svar på en fråga säger sångaren (parafrasering):
    – Well, we’re not exactly a heavy metal band.

    Varpå basisten säger
    – What!? We’re not a heavy metal band!? THEN I QUIT!

  134. Man & Woman United Says:

    @ Jocke S säger

    antifeminister” mm.
    Sedan anser jag, som 1977 blev kritisk till den nyfeministiska importen från USA, att densamma åstadkommit noll och intet, mer än splittring mellan könen, samt slagit in öppna dörrar.
    Könsrollerna var dessutom redan på väg att förändras, på frivilig väg utan diktat från en könsegocentrisk ”feminism”!
    Plus att den USA-styrda västfeminismen från början tog fokus från de verkligt förtryckta, som bl.a. de svarta i USA, Sydafrika osv.

    Svarta Medborgarrättsrörelsen. Now we talking! Nu kommer grunden roten till problematiken upp till ytan. Vilken sund debatt;-)

  135. Oskar Lindgren (@oskarlindgren) Says:

    Snyggt!

  136. Man & Woman United Says:

    @ Björn2 säger

    ”Om det är som Erik och Björn2 säger vart är fler av alla dessa justa feminister?”
    Ja dom lär ju inte bli fler av att det skanderas ”antifeminism” i bloggkommentarerna.

    Länk på det! Skanderas det ordet antifeminism eller budskap som kritiserar feminism. Finns det snälla nazister som tagit avstånd till mein kampf. Att scum inte fälls som fallet mot hbtq i HD och Europadomstolen signalerar verkligen kränkning mot ett kön är ok men inte det andra. Jag kommer aldrig kalla mig feminist däremot Estetisk jämställdist som kämpar för rättssäkerhet!

    Begreppet i sig är alienerande och kontraproduktivt. ”Antifeminism” är avhängigt feminismen, medan jämställdhet är oberoende av feminismen. Jämställdhet har egna mål och egna ben att stå på.

    Kan säga så här att oberoende Jämställdhetsrörelsen är i majortitet jämfört med medborgare som väljer att kalla sig feminister. Till skillnad när feminism var i sin linda och den radikalfeministiska agendan inte var avslöjad. Vore intressant med undersökning.

    Begreppsförvirring leder ingen vart.

    Håller med dig men ändå har du inte svarat på mina frågor om feministers ställningstagande för eller emot könsneutral lagstiftning. Inte heller tydlig görandet av att Genus Nytt Pelle Billing med läsare och feminister kommer varandra närmare vid föreläsningar irl.

    Pelle Billing skriver att i missnöjet med feminism finns det konstruktiva och förklaringarna till varför. Missa icke det även kallat undertext, interpretation.

  137. Prill Says:

    Jag är smått euforisk idag. Känns lite som ett paradigmskifte. Och att prata om HAT, det är sjukt vilka projektioner de sysslar med feministerna! De hatar ju så det glöder om det. De vet inte till sig av indignation bara över att någon ifrågasätter dom. Vi hatar inte, vi försvarar humanism, upplysning och kritiskt tänkande.

  138. Mörker Says:

    Jättebra skrivet! Rakt och enkelt, och ändå fick du med allt det viktigaste.

    Bra att du poängterar att den feminism som kritiseras är en avart som lierat sig med makten. Att denna muterade feminism har blivit ett verktyg för förtryck och skapande av motsättningar som bara makten tjänar på.

  139. Treve Says:

    Snyggt jobbat Pär. Jag blev riktigt glad när jag läste ditt genmäle. Koncist och faktaspäckat utan onödigt svammel. Raka motsatsen till Maria Svelands känsloutbrott.

  140. Björn 2 Says:

    ”Länk på det! Skanderas det ordet antifeminism eller budskap som kritiserar feminism”

    OK, ”skanderas” kanske var fel ordval, men meningen i det jag säger borde väl vara tydlig.

    ”Håller med dig men ändå har du inte svarat på mina frågor om feministers ställningstagande för eller emot könsneutral lagstiftning. Inte heller tydlig görandet av att Genus Nytt Pelle Billing med läsare och feminister kommer varandra närmare vid föreläsningar irl.

    Pelle Billing skriver att i missnöjet med feminism finns det konstruktiva och förklaringarna till varför. Missa icke det även kallat undertext, interpretation.”

    Det här har precis ingenting att göra med vad jag har skrivit.

    Jag ska vara ärlig och säga att jag fattar faktiskt inte vad du pratar om. Allt jag menar är att ”jämställdhet” förmodligen lättare att ta till sig än ”Antifeminism” för en [som kallar sig] feminist att närma sig Jämställdism/Jämställdhet 2.0

    Du skäller upp i fel träd 🙂

  141. JockeH Says:

    [aktivarum]

    ”Whoa! Titta på listan som fanns på flashback över människor som okritiskt rekommenderade Svelands artikel. (Kommentarsfältet) man anar att flera av dem inte ens hade läst Svelands artikel utan snarare resonerade så här:

    ”Jag vet ingenting om de olika Slussenförslagen, men jag litar mer på Lars Norén än på någon fet moderat.”

    Fast här är det bitterfttan Maria Sveland i rollen som Norén.”

    Kan du länka listan är du snäll?

  142. Elina Says:

    Per! Du är ett geni. Det är inte du som ska tacka för det stöd vi ger. Det är vi och Sveriges befolkning som ska tacka för stödet du ger! Du är en diamant! Tack!

  143. JockeH Says:

    [Camilla Grepe]

    ”Likhet inför lagen – vad mer behöver vi?”

    Staten skall upprätthålla och skydda våra rättigheter, varken mer eller mindre.

  144. Sanna D Says:

    Mycket bra skrivet Pär!

    Jag förstår inte hur det kan vara så provocerande för feministerna att vi jämställdister önskar oss en könsneutral lagstiftning? Det kan ju bara bero på att de är rädda för att bli av med sina privilegier.

    Själv är jag för lika rättigheter och skyldigheter för män och kvinnor, precis som dig Pär!

  145. Man & Woman United Says:

    @ Björn2

    Vi tar det igen allt hade blivit enklare om feminism (könskamp) försvann helt efter att ha förbrukat för majoriteten män och arbetargrabbar inom vänstern och socialdemokratin. Ideologin har förbrukat sitt förtroende samt lyckats splittra (s), arbetarrörelsen och hela vänstern. Resultatet återspeglas i valnederlagen. Vad är det i ideologin som har någon identitet och värdegrund som inte Jämställdhetsrörelsen och Jämställdhet 2,0 inte har?

    Och vi enades i jämställdhet 2,0 kan feminism och antifeminism slängas över bord.

    Finns feminism kvar så kommer antifeminism också göra det. Antiradikalfeminism månne. Ingen av dom kan någonsin mäta sig med radikalfeminism och scum/skam eller höger extrema islamofober.

    ”Vi hatar inte, vi försvarar humanism, upplysning och kritiskt tänkande.”

    Word!

    Kan bara instämma med elina prill och sanna d om Jämställdhetsrörelsens och Rättssäkerhetsrörelsens krav på likhet inför lagen och könsneutral lagstiftning.

    # Undra varför det är så svårt för feminister att acceptera just likhet inför lagen och könsneutral lagstiftning?

    # Hur ska Statsfeminism nu förhålla sig till kraven på könsneutral lagstiftning och likhet inför lagen oavsett kön?

  146. Daniel Says:

    Pär.
    Kort,koncist och sakligt (vilket är kryptonit för skuggfigurer som Sveland)
    Det var nog det bästa du har skrivit hittills, jag är imponerad.

  147. Magnus Johansson Says:

    Det är lite synd att Pär dras med i vantolkningen av ordet ”extremist” som att det alltid skulle vara något negativt. Man kan ju vara extremt bra eller extremt klok, och sådana extremister är mycket välkomna, anser jag. I övrigt delar jag naturligtvis Pärs analys: feminismen har löpt amok och befolkas idag av många mycket farliga och omoraliska människor; galna kärringar av båda könen.

  148. Sten Sture Says:

    Morten Frisch, Göran Hansson;

    Ni är i behov av avprogrammering.

    ManU:

    Varför ska Medborgare X förklara sig?
    Det är ju bara att läsa vad han skrev! Idioterna jas namnger ovan har ju inte gjort det utan går på andra, tredjehandsuppgifter.
    Hur svårt kan det vara? Kan man inte reda ut detta själv är det för att man inte VILL!

    Sorry, nu blev jag lite förbannad…

    /Sten Sture

  149. Sten Sture Says:

    [Camilla Grepe]

    ”Likhet inför lagen – vad mer behöver vi?”

    Psiiis!

  150. Aktivarum Says:

    JockeH:

    Stolle-Listan här:

    http://aktivarum.wordpress.com/2012/02/10/maria-svelands-anklagelser-om-hogerextremism-delar-sveriges-politiska-landskap-pk-har-tydligen-en-grans/#comment-5256

  151. Janne, Uppsala mansjour Says:

    Mycket bra skrivet!!
    Antijämställdisterna är nog ännu räddare nu 😀

    Om det gick så skulle vi jobba för att jämställdhet blir den stora valfrågan 2014 men det går ju inte, vilket parti skulle jämställdisterna rösta på?????

  152. AnnanDan Says:

    Lysande genmäle, Pär.

  153. Joakim Says:

    Bra. Svar på tal, minst sagt!

  154. Ulf Andersson Says:

    @ Janne, Uppsala mansjour
    ”Om det gick så skulle vi jobba för att jämställdhet blir den stora valfrågan 2014 men det går ju inte, vilket parti skulle jämställdisterna rösta på?????”

    Jämställdhetspartiet
    http://www.jamstalldhetspartiet.se/
    (beroende på vilka som ingår i partiledningen och partistyrelsen)

  155. JockeH Says:

    Tackar Erik!

  156. barfota Says:

    @ Janne, Uppsala mansjour & @Ulf Andersson
    Alla skall vi så småningom bli pensionärer och kunna leva på vår pension, kolla deras partiprogram, jag har inte lusläst det själv… än!
    SPI– SVERIGES PENSIONÄRERS INTRESSEPARTI

    Har ingen aning men man kan ju kolla hur feministbefriade de är.

  157. Ulf Andersson Says:

    @ barfota
    Drömmen hade varit att få importera norska kristdemokrater
    och registrera dem som svenska medborgare,
    så att man kan rösta på dem
    https://genusnytt.wordpress.com/2012/02/08/norska-kristdemokraterna-kraver-pappors-lika-ratt/

    Vi exporterar ju svensk arbetskraft till Norge,
    så lite goodwill åt andra hållet vore inte fel.

    Så länge det inte finns ett parti i Sverige
    som ens nämner pappafrågor i media,
    har jag inget att rösta på:
    Ingen pappa – ingen röst!

    ”Politikerna vill gärna ha min röst:
    Inte utan min dotter!”
    http://www.newsmill.se/artikel/2010/04/20/inte-utan-min-dotter

  158. barfota Says:

    @Ulf Andersson
    Ja, du har rätt. Skamligt av Svenska politiker.

  159. Man & Woman United Says:

    @ sten sture

    Yo,han skulle få chans att bemöta anklagelserna från Morten. Trots att det är omvänd bevis börda. Aight!

    @ Janne säger

    Om det gick så skulle vi jobba för att jämställdhet blir den stora valfrågan 2014 men det går ju inte, vilket parti skulle jämställdisterna rösta på?????

    Skulle också säga http://www.jämställdhetspartiet.se

    som kan kicka ut (sd) (c) (v) (kd) och jämte jämställdhet 2,0 och 3,0 fortsätter driva yttrandefrihet och rättssäkerhet som(pp) misslyckades med,

    Förslag är Michael Alonzo och Camilla Lindberg B-)

  160. Man & Woman United Says:

    Snart börjar the wire svt 2 så j tungt. Allt annat än genus prägel tidigare ikväll med qx galan och stieg larsson film

  161. Ligneto Says:

    Varför har så många kommentarer tagits bort?

  162. Jennie Says:

    Du e jätte märklig och genus tänk i det extrema är verkligen idioti

  163. Carl Says:

    Mycket inspirerat skrivet, Pär.

    Måste vara jobbigt att vara kvinna och övertygad feminist när det är så uppenbart feltänkt, och att mäns Överlägsna Logiska Förmåga smular sönder den så kallade ideologin feminism genom de extremt få artiklar som över huvud tillåts att publiceras.

  164. Man & Woman United Says:

    Vilken tur att Bevis kraven mot män vid offentliga anklagelser tilllika fällande domar skiljer sig från rättssäkerheten inom rättsväsendet.

  165. H. Roupier Says:

    Kan inte säga mer än att jag håller med. Det är löjligt hur feminism gick från ”Ger kvinnor lika rättigheter som män” till ”Ger oss mer!!”. Dem blev giriga av makten och märkte hur enkelt dem kunde få mer.

  166. Lasse Says:

    @Patrik

    ”och därför tycker jag att vi ska undvika att beskriva vad vi är MOT och istället enbart fokusera på vad vi är FÖR =D”

    Håller med dig till 100% men du skjuter lite på sidan av vad jag menar. Min andemening är att vi ”jämställdister” bör avväpna ordet ”antifeminist” så inte feministerna kan använda termen som ammunition.

    Man kan t.e.x. säga:

    Ja, jag är emot feminismen vilket gör mig till en ”antifeminist” men eftersom den termen missbrukas och misstolkas så mycket av feminismens ideologi så föredrar jag att kalla mig för ”jämställdist”.

  167. Maria Sveland är ”deprimerad” « Sverige idag Says:

    […] https://genusnytt.wordpress.com/2012/02/10/mitt-svar-till-maria-sveland-i-dn-ar-publicerat/ […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: