I ett tidigare blogginlägg skrev signaturen Info en kommentar, där han/hon gjorde en genusanalys av Miljöpartiets jämställdhetsambassadörer. Signaturen Info listade jämställdhetsambassadörerna, och konstaterade att det rör sig om 22 kvinnor och 7 män och att detta inte är en jämställd sammansättning. Så här var Infos kommentar formulerad:
Info säger:
15 april 2011 kl. 10:07 redigera
JÄMSTÄLLDHETSPARTIET DE GRÖNAS JÄMSTÄLLDHETSAMBASSADÖRER
”2009-10-20
Miljöpartiets jämställdhetskommitté har ett antal ambassadörer runtom i landet som kan hjälpa dig med sakkunskap i frågor som rör jämställdhet, feminism och lika rätt. Följ några av ambassdörerna på jämställdhetskommitténs blogg: jamstalldhetskommitten.mpbloggar.se/”
Viktoria Such, Umeå
Ellika Nordström, Umeå
Jakob Lundgren, Örnsköldsvik
Nanny Åhlander, Umeå
Linnea Risinger, Falun
Martin Oscarsson, Karlstad
Daniel Kristiansson, Karlstad
Malena Ranch, Uppsala
Miriam Tiljander Hollmer, Uppsala
Vanessa Sevedag, Uppsala
Marie Åkesdotter, Stockholm
Olof Olsson, Stockholm
Sebastian Sandström, Stockholm
Maria Loxbo, Stockholm
Annie Stålberg, Stockholm
Jenny Abrahamsson
Olle Lundell
Mikaela Persson, Stockholm
Maria Arman Rehnsfeldt, Trosa
Friederike Gerlach, Norrköping
Johan Söderpalm, Orust
Sara Thiringer, Göteborg
Tove Stibe, Göteborg
Simone Lindsten, Göteborg
Isabel Enström, Gotland
Zuzanna Domsta Kristianstad
Emma Berginger, Lund
Johanna Westerlund, Lund
Birgitta Nilsson, Malmö
KVINNOR: 22
MÄN: 7
.
Nu har jag fått följande mejl från Miljöpartiets jämställdhetssamordnare Maria Skalin:
.
.
Min kommentar är: Politisk verksamhet måste väl tåla att ett partis aktiva omnämns i journalistiska sammanhang? Det kan väl inte vara rimligt att ett parti som vill få svenska folkets förtroende att styra Sverige ska ha hemliga politiker? Det är ju faktiskt bara namn och ort som nämns i kommentaren – inga personnummer, inga bostadsadresser, inga telefonnummer, inte ens epostadresser.
Jag får känslan av att Miljöpartiet har reagerat negativt på GenusNytts jämställdhetsanalys av Miljöpartiets jämställdhetsarbete.
För övrigt: Jag bloggade i morse om att ett förlag kallar mig ”rötna pisshuve” på sin officiella blogg – se här.
20 juni 2011 kl. 15:37
En helt ovidkommande länk: http://www.mp.se/templates/Mct_177.aspx?number=240416
20 juni 2011 kl. 15:39
Vilket trams.
Om hon vill åberopa PUL så kan hon glömma det. Om personuppgifterna är felaktiga hade hon kunnat säga det, men alldeles oavsett detta så får väl Genusnytts rapportering räknas in under kategorin ”journalistik” och därför skyddas den av 7 § PUL som innehåller undantagsbestämmelser.
20 juni 2011 kl. 15:41
ska vi spegla ditt inlägg? Ifall de för för sig något?
20 juni 2011 kl. 15:49
Skrämmande reaktioner från Miljöpartiet, det andas makt och feministisk intolerans
20 juni 2011 kl. 15:54
Then they fight you….
20 juni 2011 kl. 15:55
Akta så att inte gestapo knackar på snart:)
20 juni 2011 kl. 15:59
Röstade på miljöpartiet till riksdagen 2006.
När jag följer deras agerande i frågor som berör rättssäkerhet och jämställdhet blir man besviken och upprörd.
20 juni 2011 kl. 16:09
Vi ser ut likadana i hela Norden.
I Finland i ansvarig ministeriets Jämställdhetsenhet jobbar 1 man + 13 kvinnor. Där gör man nya lag och ändringar till gamla om jämställdhet.
I Jämställdhetsombudsmannens (=kvinna) office jobbar x + y personer. Nu siffran är hemlighet, tidigare hade de sina namn i nätet och då var de något som 1 man + 6 kvinnor.
I Finland är det lag att i statens officiella organisationerna, kommitteen etc, båda kön måste vara minst 40 %. Men det är helt vanligt att antal män fyller inte kravet..
Lag är sådant som man kan läsa snett.
Pauli Sumanen
20 juni 2011 kl. 16:20
Är det tillåtet att länka till listan istället där även emailadress finns med?
En lista som Maria Skalin själv är ansvarig för?
http://www.mp.se/templates/Mct_177.aspx?number=240416
20 juni 2011 kl. 16:21
När miljöpartisterna blir ‘för hårt’ kritiserade så vill de förbjuda/censurera…
Till MP: Är Makten värdefullare än yttrandefriheten?
20 juni 2011 kl. 16:24
Varför inte maila till var och en av dem på listan och fråga vilka som går undercover?
20 juni 2011 kl. 16:29
Locket på, det gäller alla svarslösa feminister. Och personangrepp. Jag har gett svar på tal om MP i min artikel på sourze i höstas. Har också röstat på dem för flera år sedan. Läste i SVD att ett nytt grönt parti har bildats. Kan man hoppas på lite civilkurage? Här nedan artikeln på sourze.
Blir f.ö påhoppad där när jag kommenterar en artikel om skolan och lärarlöner. Där jag tar upp feminiseringen, diskrimineringen av pojkarnas betyg och den dåliga standarden redovisad i en OECD-rapport. Tre stycken direkta påhopp. En är ”förbannad” på mig , en blandar in ”snopp och snippa”, och en babblar om ”talibanjävel och patriarkat”!
http://www.sourze.se/D%c3%a4rf%c3%b6r_avfallssorterar_jag_MP_10723788.asp
20 juni 2011 kl. 16:37
Sagt och gjort. Därmed var inlägget kopierat och sparat. Om miljöpartiet tycker det är så viktig information kan det aldrig vara fel att arkivera det. Frågan är bara varför ? Vad är det som är så känsligt ?
20 juni 2011 kl. 16:46
Lyssnade på kongressen förra våren. det är tydligt att radikalfeminismen har tagit greppet om Miljöpartiet. Det fanns några gay-killar som verkade ha sunda åsikter men de vågade inte ta strid, tyvärr. I alla andra partier verkar det blåsa nya vindar men inte i Miljöpartiet. Det är synd att ett parti som i andra avseenden är modern, tycker jag, ska vara så otroligt konservativt när det kommer till jämställdhet.
20 juni 2011 kl. 16:54
Har namnen även tagits bort från den Miljöpartisida där Info hittade dem?
20 juni 2011 kl. 16:55
Jag har också kopierat inlägget utifall att… Min första tanke är ju att det är helt puckat att ha ”ambassadörer” som ska vara hemliga! Är inte själva idén med ambassadörer att dom ska vara öppna och tillgängliga?
20 juni 2011 kl. 16:57
Pär!
Skrämmande intolerans av Miljöpartiet! Men man blir inte förvånad om man betänker hur deras valaffischer såg ut i höstas:
http://medborgarperspektiv.blogspot.com/2011/06/miljopartister-mot-jamstalldhet.html
20 juni 2011 kl. 16:58
Så blev miljöpartiet censur(älskar)partiet. Oväntat!
Nu är det bara en tidsfråga innan de byter namn och börjar kalla sig ”Mångfaldspartiet” istället. De pratar ju mer om sånt än om miljön.
20 juni 2011 kl. 17:06
[…] Miljöpartiet kräver att GenusNytt raderar information ParStrom | 20 juni 2011 at 15:30 | Kategorier: Uncategorized | URL: http://wp.me/pq090-4fV […]
20 juni 2011 kl. 17:18
Medborgare X’s valaffisch (eller rättare sagt miljöpartiets valaffisch) är onekligen intressant. Hade den riktat sig mot kvinnor, homosexuella eller någon annan (minoritets)grupp än vita heterosexuella män hade det säkerligen blivit rättssak och blivit åtalat som hatbrott eller uppvigling.
20 juni 2011 kl. 17:20
Jag säger bara en sak. Miljöpartiets ideologi är ”Repressiv Tolerans”
20 juni 2011 kl. 17:31
Så det räcker nu inte med att Miljöpartiet gått på klimatdravlet. Är de med på det falska feministdravlet också?
20 juni 2011 kl. 17:40
Bloggar etc är inte grundlagsskyddade enligt tryckfrihetsförordningen. Men att publicera dessa uppgifter strider inte mot PuL.
http://www.datainspektionen.se/fragor-och-svar/personuppgiftslagen/vad-innebar-undantaget-for-journalistiska-andamal/
20 juni 2011 kl. 17:44
@Pär Ström du borde skaffa dig ett utgivningsbevis.
20 juni 2011 kl. 17:59
Skrämmande! ”Sanningsministeriet” har tydligen vaknat till och gett dig en första varning att dölja en obehaglig sanning som inte är PK med den officiella. Vad blir bästa steg? Nattliga besök från ”förädringsagenter”? Läger med ”normkritiskt tänkande”, offentliga avböner i grupp från dekadenta värderingar?
Detta är ju rena totalitära metoder som pratiserats i Nazityskland och praktiseras i bl.a Nord-Korea, Zimbabwe, Iran etc. Men tydligen är ”genusmaffian” livrädd nu när du har dragit ner byxorna och kjolarna på dem och de står där i all sin genomskinliga ”prakt”…
;-))
20 juni 2011 kl. 18:02
GEnusSTAtsPOlisen har tagit sitt första steg…
Vad blir nästa? :-O
20 juni 2011 kl. 18:02
Miljöpartiet är ett extremistparti som stödjer kvinnoförtryck
20 juni 2011 kl. 18:08
Ja, skaffa Dig ett utgivningsbevis, Pär. Feministerna bryr sig inte om yttrandefrihet.
20 juni 2011 kl. 18:10
Sånt här trodde jag bara gubbslem ägnade sig åt, men Kvinnor Kan tydligen också:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13203493.ab
20 juni 2011 kl. 18:16
Det här är nästan för dumt för att man ska tro att det är sant. Tack miljöpartiet nu visar ni ert rätta ansikte..
20 juni 2011 kl. 18:30
Politiker och makten SKA granskas.
I detta fall handlar det om harmlösa uppgifter.
Om det hade rört sig om person nummer, hemtelefon, barn eller övriga familjemedlemmar så hade jag hållit med henne.
Likaså om det gällt en sida där man sprider hat mot personerna eller andra människor ex rasistiska sidor.
Men nu! Nu blir jag mest uppgiven över den idioti som finns innom våra styrande
20 juni 2011 kl. 18:32
@ Ior
Eftersom det är ett manligt beteende så är kvinnorna automatiskt offer.
Så där hade dom inte gjort om dom varit hemma eller tvingats vara anställd innom en kvinnodominerad branch.
20 juni 2011 kl. 18:54
@Gonzo ännu underligare är att det är fullt tillgänlig info: http://www.mp.se/templates/Mct_177.aspx?number=177497
MP publicerar ju epostadresserna också till dessa personer.
20 juni 2011 kl. 19:06
PUL omfattar inte offentliga personer
20 juni 2011 kl. 19:46
För feminister tycks det inte vara något problem att jämställdhetsarbetet (det förmenta…) sköts till 80-90 % av kvinnor. Det förvånar mig också med vilken illa dold aggressivitet de reagerar när det faktumet påtalas. Finns det överhuvudtaget några jämställdhetsplaner upprättade på våra genusvetenskapliga institutioner? Är det i sin ordning att 90 % av personalen där är kvinnor?
20 juni 2011 kl. 19:47
Reana Sovjetfasonerna från Miljöpartiet! Vill de förbjuda politisk opposition?
20 juni 2011 kl. 19:52
Barbara Streisand har prövat denna taktiken. Det gick sådär. MP vill inte vara sämre med troligen samma resultat.
20 juni 2011 kl. 19:56
[…] Länk till Genusnytt. […]
20 juni 2011 kl. 20:03
Tack för ditt fantastiska engagemang, Pär!
Och en varm hälsning till alla härliga, ansvarsfulla, manliga, schyssta, hårt arbetande män därute!
Det är på tiden att vi för upp mansfrågorna på agendan.
För jämlikhet, jämställdhet och rättvisa!
20 juni 2011 kl. 20:05
Att be om borttagning ser jag inte något fel med. Alls faktiskt. Man har rätt att fråga.
För närvarande tjänar dock bloggen som en journalistisk samhällstjänst, att kompromettera innehållet skulle kanske kunna vara något Pär beaktar utifall en överenskommelse kring ett sådant ingrepp ändå skulle gagna målsättningen för bloggen.
20 juni 2011 kl. 20:07
Jag undrar när rubriken ”JÄMSTÄLLDHETSARBETE – EN KVINNOFÄLLA” kommer? Då kommer feministerna KRÄVA att det blir lag på att jämställdhetsarbetet (det förmenta…) delas 50/50. Det påminner lite om föräldraförsäkringen. För inte så länge sedan krävde kvinnoförbunden att den skulle förlängas till 18, 24 eller 36 månader. Nu när de kommit på att den kan vara en s k kvinnofälla så vill de bara ha 7 månaders föräldraledighet resten ska mannen tvingas att ta ut!
20 juni 2011 kl. 20:27
Vad har dom att dölja? Något är det, jag ska nog ta och prata med mina kontakter och gräva lite i den här frågan.
Lite skattefiffel kanske? Bidragsfusk? Fusk med forskningsanslag? Omotiverade taxiresor?
@Argus, ganska enkelt att göra kvinnofällor:
[godtyckligt substantiv eller företeelse i samhället] är en kvinnofälla.
Fjärrkontroller är en kvinnofälla
Korsordstidningar är en kvinnofälla
Ljusstakar är en kvinnofälla
Doftljus är en kvinnofälla
Se där, fyra kvinnofällor på under tjugo sekunder och då tittade jag bara på vad som stod på bordet här.
20 juni 2011 kl. 20:36
Skola, vård och omsorg samt sociala myndigheter är ju kvinnofällor; underligt att inte feministerna pratar om det?!
20 juni 2011 kl. 20:55
@Andreas Nurbo säger: 20 juni 2011 kl. 17:44
Instämmer helt, det är precis vad Pär bör göra och än en gång Pär Ström, detta är inget annat än en kvittens på ett bra jobb.
20 juni 2011 kl. 20:56
Namn är inte lika personuppgifter.
Speciellt inte namn på politiska rerpresentanter. 🙂
Däremot om personnummer angivits hade PUL träftt i funktion.
20 juni 2011 kl. 20:59
Feminismen är en kvinnofälla, den allra värsta. Sanna min ord!
20 juni 2011 kl. 21:00
Var tvungen maila Maria Skalin, eftersom jag fattar nada av hennes beteende.
Hej Maria,
som väljare skulle jag behöva hjälp med att förstå Miljöpartiets jämställdhetspolitik eftersom det tillhör de samhällsområden jag anser angelägna och till stor del styrande för mitt partival.
Det som till att börja med gör mig konfunderad vad gäller Miljöpartiets jämställdhetspolitik är följande citat, hämtat från er hemsida…
”Miljöpartiets jämställdhetskommitté har ett antal ambassadörer runtom i landet som kan hjälpa dig med sakkunskap i frågor som rör jämställdhet, feminism och lika rätt.”
…fäljt av en lista av 22 kvinnor och 7 män. 22 kvinnor och 7 män inom Miljöpartiet som skall vägleda i FEMINISM. Har jag uppfattat rätt att detta speglar Miljöpartiets jämställdhetsambitioner ?
Det är nämligen inte mina ambitioner, utan vad jag söker är är JÄMSTÄLLDHET. Inte en feministisk jämställdhet a la cart, jämställdhet ”när det passar”, utan grundad på samma rättigheter OCH skyldigheter för BÅDA könen. Båda könens lika möjligheter till fria vägval. Människors lika värde oavsett kön och ras.
Eftersom den feministiska kampen under alla år gällt att detronisera de ”patriarkala strukturerna” som ondsint roffat åt sig majoritet inom attraktiva områden, (det förhatliga ”gubbväldet” eller ”de vita medelålders” makthungriga männen) är min första fråga till någon av era feministiska rådgivare:
1) Vilken hade er reaktion varit om ett partis jämställdhetsrepresentanter bestått av 22 män och 7 kvinnor ?
Förklaras den förkrossande kvinnliga majoriteten möjligen av någon sorts outgrundlig feministisk matematik att en orättvisa i det förflutna kan kompenseras med en nutida orättvisa, fast omvänt, och resultatet blir rättvisa.
Hur bra jämställdhet kan vi förvänta oss av dessa teorier och av era ”feministiska” rådgivare ?
Fråga 2:
Är 22 män och 7 kvinnor i en bolagsstyrelse också OK ? Eller om 50-50 är kravet, gäller det även sopåkarbranschen ?
Är det jag som missat den kravställningen från Miljöpartiet och feministerna ?
Listan över medlemmar i ”Jämställdhetskommitten”, inklusive maildresser, som ni publicerar på er hemsida återgavs även på bloggen GenusNytt vilket föranledde dig att kräva att den raderades från bloggen. I ivern över att hitta en förklaring till detta märkliga krav, tillsammans med er gåtfulla beskrivning av er jämställdhetspolitik, försökte jag återigen lusläsa listan för att upptäcka var Genusnytts referens felade. Avsaknaden av mailadresser i GenusNytts referens var det enda avvikande jag kunde hitta, och då infinner sig `förstås genast min tredje fråga:
3) Hur tänkte du ? Skäms ni öv den lista ni själva offentliggör på er hemsida ?
Som ”vit medelålders man” tänker jag aldrig låta mig kränkas av en militant feministiska propaganda, vilken ger mig obehagliga vibbar från en förgången tid på 40-talet, från en annan ”ism” som föraktade ”en annan ras”.
Att sätta munkavle på kritiker ger dessutom obehagliga vibbar från ytterligare en annan ”ism” från öster.
Tills du gett en bättre beskrivning av er jämställdhetspolitik kanske du förstår att jag måste söka vidare annorstädes i jakten på något friskare luft och högre ambitioner än de ni redovisar.
Ser fram mot en intressant beskrivning av er syn på jämställdhet och pressfrihet, även den eventuellt feministiska varianten.
Med vänlig hälsning
20 juni 2011 kl. 21:06
@Lars I
Ang. ditt mail till Maria Skalin
Så skall dom tas. Bra jobbat och dagens guldstjärna till dig.
20 juni 2011 kl. 21:17
Jag ringde henne och hon förklarade efter vad jag förstod, att detta är inget som allmänheten har att veta om eftersom den har namnet på verkliga personer. Som jag förstod ett politiskt parti är tänkt att vara transparent. Jag måste betona att jag är affilated och / eller befriended med Pirate Partiet, wiki och mina kära vänner över hela världen anonymous, AND WE LOVE TRANSPERANCY!
20 juni 2011 kl. 21:17
Lars
Du kommer få ett raljerande svar. Mycket ordbajs. Ungefär som när TV4 blev anmälda för att ha svenskfientlig reklam och kopplade in sina jurister som gav det mest svamliga svaret jag någonsin skådat när en privatperson hade anmält dom till tittarombudsmannen. Det var mer än en A4 av det mest psykadeliska ordbajseri jag skådat. Det var oläsbart. Du kommer få något sådant.
20 juni 2011 kl. 22:14
Citat. ”I Finland i ansvarig ministeriets Jämställdhetsenhet jobbar 1 man + 13 kvinnor. ” Ger lite kusliga vibbar, a la George Orwells 1984. Sanningsministeriet har hand om propagandan… Och vad är det för jämställdhet? Återigen Orwell, (Djurfarmen alt. Djurens Gård): Alla djur är jämlika, men vissa djur är mer jämlika än andra. Alltså är vissa mer jämställda än andra här i Norden i alla fall…
20 juni 2011 kl. 22:22
Så den fega idioten Info, som tydligen inte vill gå in på bloggen med sitt sanna namn, har rätt att hänga ut folk på den här bloggen där kommentatorerna kallar feminister nazistsvin och annat – och Pär undrar varför? Jag skulle bli rädd om mitt namn hamnade här och jag tror det finns en anledning till att alla ni som är så för äkta journalistiskt arbete har alias när ni skriver här.
Ni är patetiska om ni tycker mp är konstiga som frågar. Inte ens ni vill ha era namn här?
20 juni 2011 kl. 22:29
@Paraply
Sa den också lika anonyme Paraply.
Nu är det väl ingen stadshemlighet och Info hade den goda smaken att inte hänga ut folk med deras mejladresser vilket ManshatarPartiet (MP) gör.
Komplett lista med mejladresser
Att ManshatarPartiet (MP) vill censurera är väl inte så konstigt, de är ju trots allt feminister med en mossig unken manssyn!
20 juni 2011 kl. 22:34
Barfota: jag skrev ”Jag skulle bli rädd om mitt namn hamnade här ”, så ja, jag är också anonym. Poängen är den, att det här är en blogg med en så otrevlig och fientlig ton att varken de som är emot eller för Pärs åsikter vågar visa sin egen identitet.
Att hänga ut andras äkta identiteter från ett påhittat alias tycker jag är skitfegt och det är synd att Pär lyfte det här problemet så här lågt som han gjorde genom att skapa ett till inlägg.
20 juni 2011 kl. 22:36
@Paraply:
Att kritisera feminismen i Sverige innebär att riskera karriär och hälsa. De fega är snarare de som kapitaliserar på genusförtrycket för att kunna köpa dyra innerstadslägenheter på Södermalm. Landet är i händerna på vänsterfolket i media, detta tänker vi sätta stopp för….
Börjar det blåsa kallt? 😉
20 juni 2011 kl. 22:46
Miljöpartiets lista över jämställdhetsambassadörer består av mer än 50% kvinnor, så den är visst jämställd.
Sedan är det väl inget konstigt att miljöpartister inte vill att deras namn nämns på en blogg som helt öppet kräver lika rättigheter och skyldigheter för män och kvinnor.
20 juni 2011 kl. 22:50
@Paraply
Nej, jag tycker det är bra och eftersom MP själv har det på sin officiella sida så är det väl inget problem heller.
Jag är övertygad om att en del feminister skulle hoppa högt av glädje om en lista på GenusNytts läsare föll framför deras ögon.
20 juni 2011 kl. 22:52
Jättemodig av dig Pär!
20 juni 2011 kl. 22:57
@barfota
@paraply
Paraply har rätt. Det är verkligen superfegt och oerhört lågt att, som anonym internetanvändare, nämna politiker vid namn. I alla fall om politikerna är miljöpartister. Fattar du verkligen inte det, Barfota?
20 juni 2011 kl. 22:59
Hur länge dröjer det innan MP stänger sin egen sida.
http://www.mp.se/templates/Mct_177.aspx?number=240416
Det enda info gjort är ju att ifrågasätta en könsfördelningen i en politisk grupp som MP själva redovisar namnen på.
Det är ju så feminismen gör hela tiden!
Det här är ju ett skämt!
Är det hemliga politiska grupper som MP förordar?
Vilka fler hemliga politiska grupper verkar i skymundan egentligen?
20 juni 2011 kl. 23:11
@Jämställdhetsfeministern
Jag är man och litet trög men som tur är så finns du Jämställdhetsfeministern som kan få oss män att tänka rätt.
Jag skall aldrig mera ifrågasätta ett Paraply om det så regnar feminister från bar himmel. Paraply har rätt, jag börjar förstå det nu, förlåt.
20 juni 2011 kl. 23:15
@JD
Info måste skärpa sig, drälla sanningar omkring sig på detta vårdslösa vis som tur är har vi tillgång till Jämställdhetsfeministern som kan få oss män att tänka rätt. Skärpning och rättning i feministleden Info!
20 juni 2011 kl. 23:20
Det är nog så enkelt att flertalet medvetna människor som låtit sig förföras av femenismens brist på mellanmänskliga värderingar i ett demokratiskt samhälle nu skyndsamt måste skyla över att de tillhört en jämställdhets fientlig idelogi. Det är ju ett klassiskt grepp vi ser miöjöpartiets represemtant göra här. Trampar i klaveret pch när de ska kliva ur sin egen skit snubblar de å faller å allt blir ännu värre.
20 juni 2011 kl. 23:25
Det är väl klart att folk är anonyma… Det är inte helt rumsrent att gå emot politiskt korrekta värderingar. Att Pär (Genusnytt) får genomslag är ju tydligt med tanke på hur radikalfeministernas ordval har blivit grövre och grövre på sista tiden, främst i samband med attackerna på hans senaste bok. Risken är överhängande att de allra radikalaste tar till våld så småningom när desperationen kryper på. Pär är enormt modig som gör det han gör, och även om det ger resultat, så är det långt kvar. Vi är många som hejjar på dig Pär!
20 juni 2011 kl. 23:43
Vart landet är på väg? Personuppgifter? Visste att MP hade tyska rötter men inte den sortens tyska rötter 😉
20 juni 2011 kl. 23:44
”Jämställdhetsanalys” Pär? Jag skulle definiera det som strategisk tolkning. Och vad beträffar ”journalistik” så överdriver du nog en smula va? En väldigt enkel form av blogg kanske..?
20 juni 2011 kl. 23:48
Förstår inte riktigt problemet med att publicera namnen här, MP säger ju själva att de är tillgängliga för att de ”kan hjälpa dig med sakkunskap i frågor som rör jämställdhet, feminism och lika rätt”. Då¨är de väl bra om deras namn publiceras här, eller anser de att vi har lärt oss allt som finns att lära om jämlikhet så vi inte behöver förkovra oss något mer.
Vad anonymitet beträffar, jag går under eget namn. Heter dessutom ericsson i efternamn. fast jag får nog betrakta mig som ganska anonym vare sig jag vill eller inte, det råkar vara en av de absolut vanligaste namnkombinationerna i vårt land och eniro gav 44 tusen träffar på det för ett par år sedan. det råga på allt elände är jag medelålders, vit, heterosexuell och svensk i minst tre led. så jag är väl ondskan personifierad i dessa tider. jag tröstar mig med att jag åtminstone är ful med stil.
20 juni 2011 kl. 23:59
Helt rätt av Pär att publicera detta och se till att det sprids till allmänheten. Publicitet av det här slaget är inte bra för något politiskt parti, oavsett färg, så det är märkligt att de inte bara tiger ihjäl frågan i stället för att gå till attack. Vad de vill de vinna? Och vad tänkte de göra om han vägrar lyda? Om de drar frågan till tingsrätten för utredning om ev brott mot PUL så har de förlorat och Pär vunnit oavsett vad utfallet skulle bli.
Och en fällande dom mot Pär i denna frågan skulle få absurda konsekvenser för det politiska bloggandet i Sverige.
21 juni 2011 kl. 0:16
@ johansblom
”Jämställdhetsanalys” Pär? Jag skulle definiera det som strategisk tolkning. Och vad beträffar ”journalistik” så överdriver du nog en smula va? En väldigt enkel form av blogg kanske..?
Så om en erkänt kompetent ”riktig” journalist skriver på en blogg så blir värdet av det han/hon förmedlar mindre värt än om det vore skrivet på guldpapper?? Sen undrar jag, vad är en avancerad blogg? En hemsida kanske?
God natt!
21 juni 2011 kl. 1:46
@CaseyJones
En jämställdhetsanalys är när en feminist räknar hur många kvinnor det finns tex i en bolagsstyrelse eller på sportsidorna i DN.
En avancerad blogg är när en feminist bloggar om sina jämställdhetsanalyser.
21 juni 2011 kl. 1:57
Då jag är en IT-Dummy, vet jag inte vad en ”spegling”
är för något och detta med skärmdumpar fixar jag inte heller.
Däremot har jag alla namnen på listan i ett Word-dokument
som jag med en knapptryckning gör till en PDF.
21 juni 2011 kl. 9:55
Ulf Andersson: skärmdump är enkelt att göra. Tryck på tangenten som det står ”Print Screen” på (på min dator är det förkortat till ”Prt Scr”). Då lagras skärmbilden i minnet. Sedan öppnar du ett bildbehandlingsprogram. Har du Windows så finns Paint som standard. I det programmet så går du in på Redigera-menyn och sedan Klistra in. Voila, då dyker bilden upp. Sedan är det bara att gå in i Arkiv-menyn och välja Spara som… och så har du bilden sparad på din dator.
21 juni 2011 kl. 9:59
Lorem Ipsum:
När kommer ”Feminism är en kvinnofälla”? För så är det…
21 juni 2011 kl. 15:49
[…] tycker inte speciellt mycket om bloggen Genus nytt. Men idag måste jag faktiskt ge de en eloge. För Per Ström som står för bloggen har […]
22 juni 2011 kl. 20:14
[…] En miljömupp vid namn Maria Skalin har bett att denna kommentar till ett inlägg på Genusnytt raderas. […]
24 juni 2011 kl. 2:05
Jag har funderat ibland om jag borde ge mig in i politiken igen.
Men vilket parti?
Jag har till och med försökt ringa till (mp) men kom inte fram.
Det var tur!
30 juni 2011 kl. 16:13
[…] välkänd och mycket älskad feminist får nu inte längre ens lista jämställdhetsamasadörerna. Mijöpartiet kräver att den hårt […]
09 juli 2011 kl. 17:56
[…] Lästips! Corren: Förskoleplikt och avskaffad fri lek, Socialdemokratisk storkris – Juholts mustasch en manlighetssymbol, Neuding i SVD, Elever efterlyser mer matematik , Skolans roll måste vara mer fostrande, Svensk och man gav inget sommarjobb, Kritik mot RFSU:s monopolställning, Kritik mot genuspedagoger i SVD , Svenskt genustrams röner internationell uppmärksamhet , Genusprofil i förskola påverkade inte studievalen , MP kräver att Genusnytt raderar information. […]
20 september 2011 kl. 12:52
[…] avslöjandet. Men inte genom att försöka göra könsrepresentationen mer jämn, utan genom att kräva att GenusNytt raderar informationen om vilka som är Miljöpartiets […]
20 augusti 2012 kl. 9:26
Excellent blog post. I absolutely love this website. Keep writing!