Kriminalinspektör: ”Tjejer har räkmacka”

by

Det kom ett mejl till GenusNytt som jag finner intressant och därför publicerar som insändare, med skribentens tillstånd:

Hade idag en föreläsning av kriminalinspektör Lena Ljungdal (just nu läser vi farmakologi på läkarprogrammet och fokus denna vecka är på CNS farmaka och därmed också droger). En kursare ställde frågan hur könsfördelningen ser ut hos de som polisen tar med till Maria ungdom för att de har knarkat. Då berättade hon att polisen har ett mål att 15% av de som skall skjutsas dit ska vara tjejer men att detta mål är mycket svårt att uppnå då:

”Det är väldigt mycket svårare att ta fast tjejer. Alltifrån småbrott till grova brott. Tjejer har liksom en räkmacka inom rättsväsendet. Det är mycket svårare att hålla förhör med tjejer och dom ljuger mycket smartare” (sa kriminalinspektören).

Intressant..

Mvh Linn

.

För övrigt: En stor förändring som har skett på senare tid är att feminister har börjat beklaga sig över ”antifeministerna”, som de anser har fel och stör debatten. Alltså motståndare. Tänk. Det var inte länge sedan som motstånd mot feministerna inte fanns i offentligheten. Nu har de börjat klaga på motståndet. Det är ett principiellt mycket viktigt steg framåt. Se exempelvis nedanstående rubrik från en feministisk krönika idag. Inom parentes: Själv kallar jag mig jämställdist, inte antifeminist. Det som räknas är vad man är för.

67 svar to “Kriminalinspektör: ”Tjejer har räkmacka””

  1. kristina Says:

    Hej alla debattlystna….en inbjudan….män efterlyses särskilt…om man nu får säga så utan att det uppfattas som omvänd diskriminering? 🙂

    Hej!

    Jag och Anna vill härmed bjuda in er till ännu en träff för vårt externa jämställdhetsnätverk. Tisdagen den 6/12 kl 18.00 – 20.30 är ni välkomna till kommunhuset i Tumba.

    Sist vi sågs var det många som ifrågasatte varför det var så få män i nätverket och det var flera som ville diskutera hur vi kan få fler män och killar att engagera sig i jämställdhetsarbetet.

    Vi har därför bjudit in Luis Lineo, vice ordförande för Män för jämställdhet och projektledare på Fanzingo, att utifrån materialet Machofabriken (http://www.machofabriken.se/) utmana våra föreställningar om normer kring maskulinitet och diskutera hur Män för jämställdhet arbetar med att engagera män i jämställdhetsfrågan. Vi tror att det kan bli ett mycket spännande möte!

    OSA senast fredagen den 2/12. Svara gärna oavsett om ni kommer eller ej.
    Vi bjuder på fika!

    Allt gott,

    Rebecka Hagman
    Utvecklingsledare
    Kommunledningsförvaltningen
    Botkyrka Kommun
    Tel: 08-530 613 44
    Sms: 0730-846750
    rebecka.hagman@botkyrka.se

  2. Mats Dagerlind Says:

    Att kalla den som kritiserar för anti är ett härskargrepp. Vi som anser att feminismen har gått över styr kanske borde börja inte bara kalla oss själva för jämställdister utan också feministerna för antijämställdister och antimaskulinister

  3. Urban Says:

    Mats, gillar begreppet antijämställdister! Ett bra retoriskt grepp. De kallar oss för antifeminister och vi kallar dem för antijämställdister.

    Feministerna är antijämställdister, det låter riktigt bra och sammanfattar väl hur de tongivande feministerna resonerar.

    Och till Kristina, bra initiativ, måste kolla med mitt nätverk Moderatmännen om vi kan vara med på ett hörn!

  4. Manshat NEJ TACK! Says:

    Förutom att Hanna Fridén inte förstått att kvinnojourer får statliga och kommunala pengar och knappast är avlönade med bidrag från bloggare så har hon helt missat att för män innebär det ofta en stigmatisering att ifrågasätta radikalfeminismen. Hur modig hade hon själv varit som man? Hade hon verkligen gett sig ut på gator och torg och krävt rättvisa? Har hon missat att extremvänstern har element som hade protesterat emot detta med allt annat än demokratiska medel. Senast såg vi scumdebatten där extremvänstern uttryckte hotelser mot en eventuell demonstration mot scum.

    Hon gör ju inte saken bättre för jämställdister genom att kalla dom antifeminister heller. Hon anser att män minsann ska fixa pengarna själva och jag tycker det i sig är en självmotsägelse. Hon bekräftar ju det som alla vet, att jämställdhet inte innefattar båda könen ekonomiskt sett. Jag tycker hon gör en tankevurpa.

    Sen är det ju en annan sak att situationen HADE blivit bättre om män hade demonstrerat mer och börjat göra mer konstruktiva saker. Men det är ju det man gör via bloggar och opinion, måste det även ske ekonomiska aktioner så är det ju inget tecken på smarthet utan snarare hur korrupt systemet i sig är. Att hon inte ifrågasätter detta är ganska allvarligt.

  5. Sötisen Says:

    LOL, jasså, majoriteten av hela landets befolkning dvs. ”antifeministerna” i den faktiska realiteten – ”saknar konstruktivt tänk”. I jämförelse med vem?

    I förhållande till våra genuslobotomerade mediafeminister, våra människofientliga, civilisationsdestruktiva könshaterskor med fäbless för mentalpatienten Solanas, och gammelkommunistisk kollektivism, direkt från historiens avskrädeshög, applicerat på kön?

    Joråsåatt, alla vi jämställdister, majoriteten av landets befolkning ”saknar konstruktivt tänk”. Endast. I. Huvudet. På en feministisk mediakalkon. =)

  6. Manshat NEJ TACK! Says:

    Mats

    Jag tycker det är en bra idé. Vi borde börja kalla feminister för ”antijämställdister”

  7. Lasse Says:

    @Kristina

    Vi har diskuterat feministiska machofabriken tidigare.

    Kvinnor problematiserar manlighetsnormen åt killar i skolan

  8. Andreas Nurbo Says:

    Jag tycker hon har rätt ja. Det finns inga konkreta rörelse inom mansrörelsen. Ingen konkret uppmaning till engagemang i mansjourer osv.
    Inga listning av ”mansjourer” osv.
    Det saknas konkreta mål, konkreta satsningar. Långt i för väg planerade aktioner och årliga demonstrationer.
    Det är endast opinionsbildning och inte ens där sker det en gemensam satsning som går utöver ett fåtal individer.

  9. Lasse Says:

    @Kristina

    Skulle gärna vilja höra din åsikt angående nedanstående enkät som enligt mina ögon är väldigt vinklad för att uppnå önskat resultat.

    Klicka för att komma åt Rapport_ungas_attityder_till_manlighet_och_jamstalldhet.pdf

  10. Hjalmar Says:

    Ja, herregud. Feministerna vill ha någon att debattera med… ;-D
    Börjar de sätta upp sina våta pekfingar i luften, för att se vart vinden blåser?
    Menar de att MFJ har något med jämställdhet att göra?

    Ja, varför är så få män feminister? Varför vill så få män snöpa sig själva med en slö osthyvel?
    Hur går ”jämställdhetsarbetet” i Botkyrka, egentligen? Låter det inte som ett desperat rop på hjälp?

  11. hsl Says:

    ”Då berättade hon att polisen har ett mål att 15% av de som skall skjutsas dit ska vara tjejer men att detta mål är mycket svårt att uppnå då”

    Det är absurt men inte alls konstigt. Det är del av polisens ”nya” struktur. De skall uppfylla mål, de skall vara mätbarhet. Det är så man blir ‘effektiv’. Eftersom det är ganska problematiskt att mäta och kvantifiera kvalitativa sakers så mäter man istället där det går, antal. Det säger sedan i slutändan i det närmaste ingenting.

    Om sedan flickor och kvinnor är bättre på att ljuga eller inte vet jag inte, det känns inte som om att det skulle vara genetiskt betingat att göra det. Om det var så borde inte då också kvinnor vara bättre på att upptäcka det? Det är nog helt enkelt bara att ‘vi’ tror på dem dem mer, det är inte många män som står där och trycker på när någon liten flicka börjar gråta eller snyftar lite.

  12. Manshat NEJ TACK! Says:

    Det här som poliskvinnan säger att tjejer ljuger bättre var inget nytt. Jag vet flera tjejer som också sagt det. När jag skulle dejta fick jag rådet av en kvinna och jag citerar ”Lita inte på tjejer för dom ljuger skitmycket”.

    Det får stå för henne och detta får stå för poliskvinnan, men att det är vanligare att tjejer ljuger verkar alltså vara något som många kvinnor påstår. Jag har också upptäckt att det är rätt vanligt att kvinnor lättare än män kan upptäcka en lögn hos en annan kvinna.

    Ungefär så här.

    Killen ” Hon sa att hon inte kunde komma till dejten för hon var sjuk ”
    Tjejen ” Men hon var ju frisk dagen innan, det såg jag och hon sa även till mig idag att hon hade varit sjuk på er dejt”
    Killen ” Ja det kan ju hända, vi får ta dejten en annan gång”
    Tjejen : ”Hon ljög tror jag. Hon är inte intresserad av dig”.

    Nån mer som känner igen liknande? Kvinnor verkar se lögner hos kvinnor lättare än oss män. Har jag fel?

    Som sagt, detta får stå för kvinnorna som säger det. Det är ju vanligt att höra detta från andra kvinnor faktiskt. Då kan man ju leka med tanken om det stämmer, hur pass vanligt det är att kvinnor ljuger i vårdnadstvister.

  13. Urban Says:

    Andreas Nurbo, du får ha lite tålamod, detta har ju precis börjat! Hur tänkte du för bara fem år sedan? Jag tänkte inte i samma banor som jag tänker idag och ändå så anser jag mig vara en person som tidigt snappar upp ”tidsandan”.

  14. Manshat NEJ TACK! Says:

    Skulle vilja ha en kommentar från Lasse på mitt senaste inlägg. Du brukar ju ha åsikter och verkar vara rutinerad i egenskap av ålder.

  15. Lasse Says:

    @Urban

    Är inget fel att söka samarbete med den lede fi (skrivet med ironi) men var uppmärksam på att det är en feministisk organisation som seglar under falskt flagg.

    Sen är det svårt att hitta gemensamma nämnare när utgångspunkten för deras agenda endast består av att problematisera mansrollen. Min tolkning är att de försöker hitta vägar för att legitimera sin verksamhet från äkta jämställdister.

    Bara ena sidan på myntet i vanlig ordning.

  16. Andreas Nurbo Says:

    Urban: Jag har tänkt som jag gör i typ 12 år =). Fast först på universitetet jag började skriva insändare i tidningen fast det har jag tyvärr slutat med. Så typ 7-8 år sedan började jag engagera mig. När antifeministerna hade sitt forum var det inte mycket go då heller. De som hängde på feminitik hade inget go heller för den delen.
    Nu skriver till och från jag till politiker och partier, journalister osv.
    Lobbandet har hela tiden kommit på efterkälken dock. Sajten ligger på projektstadiet.

  17. Silver Levinsky Says:

    @kristina
    Har man redan sådana här åsikter som

    Klicka för att komma åt Rapport_ungas_attityder_till_manlighet_och_jamstalldhet.pdf

    Så förstår jag varför få män vill vara med.

  18. Torstensson Says:

    Urban

    Du är en av de viktigaste för mansrörelsen om man ska vara rent krass. Du har varit öppen med att du är homosexuell och det är väldigt viktigt att mansrörelsen får med sig homosexuella män. Jag kan inte nog betona hur viktiga ni är för oss heteromän i det här. Mycket på grund av den syn många feminsiter har på grupper och deras vilja till orättvis generalisering där mansrörelsen kan anklagas för att vara en sorts heteronorm som är farlig.

    Det är för övrigt något jag önskar att Pär belyser mer, de homosexuella männens situation i olika saker.

  19. Ivar J Says:

    OT: Drottninggatan och två gator till i Stockholm byter namn. Tidningen Amelia namnger dem efter kvinnor som mördats av män.

    http://www.aftonbladet.se/wendela/article14004503.ab

    Namngivna offer – kollektiv skuldbeläggning.

  20. Backlash Says:

    Mycket märkligt att polisen har detaljerade mål på hur könsfördelningen bland brottslingarna ska vara. Eller läste jag slarvigt?

  21. Hjalmar Says:

    @Backlash
    Könskvotera brottslingarna? Bara i Sverige! *skakar på huvudet*

    @Torstensson

    ”Det är för övrigt något jag önskar att Pär belyser mer, de homosexuella männens situation i olika saker.”

    Instämmer, det är inte bara heteromän som har svårigheter.

  22. Urban Says:

    Torstensson, framförallt så kommer radikalfeministernas framfart även att drabba homosexuella män. Se t ex. på hur de framställer bögar som skaffar barn med surrogatmamma; det är trafficking, människohandel och hela köret. Så bögar har helt klart ett intresse att hålla dem stången.

    Och icke att förglömma vad Valerie Solanas gjorde mot Andy Warhol, det borde få landets hela bögrörelse att protestera.

  23. Pelle Says:

    Ang. artikel länkad av Ivar J

    Inget fel med att hedra någon med en symbolisk handling. Men är det inte konstigt att de hedras av anledningen att det var just en MAN som var boven, istället för att de faktiskt blev mördade.

  24. barfota Says:

    @Urban

    ”Andreas Nurbo, du får ha lite tålamod, detta har ju precis börjat!”

    NOPE, det började för 50 år sedan, tog bara djävligt lång tid innan många av er vaknade. Vi har faktiskt mycket riktigt som @Andreas Nurbo skriver ingen mansrörelse att tala om och skall jag vara helt ärlig så vill jag inte vara jämställdist eller vara med i en mansrörelse heller, däremot gärna i en rättviserörelse, men det är ju jag det var och en väljer sin väg.

  25. Andreas Nurbo Says:

    barfota: Precis. Iofs var jag inte född då så har inte kunnat vara med från början lol. När det gäller rättviseköret så är det så jag känner också. Därför jag väljer att kalla mig humanist (trots ofrånkomliga kopplingar till sturemark). Mitt projekt var ett rättviseprojekt äger domänen artikel1.se som jag tyckte kunde vara en bra huvudsajt för mitt ”lobbyarbete”.

  26. Lasse Says:

    @Manshat NEJ TACK

    ”hur pass vanligt det är att kvinnor ljuger i vårdnadstvister.”

    Ett mörkertal som är svårt att påvisa eftersom det saknas undersökningar och underlag (såvitt jag vet). Det är ändå väldigt uppenbart att ovanstående existerar i hög grad. Har under min livstid stött på mer fall (bekanta) än jag har fingrar och där kvinnan uppenbart ljugit för att få vårdnaden.

    Är nog lättare att hitta underlag i antalet falska våldtäkts anmälningar, fast även där finns enorma mörkertal.

    Uffe på papparättsgruppen kan säkert utveckla ovanstående mer.

    Att män har mer heder och ära dvs. svårare att se när kvinnor ljuger ?

    Kan ligga någonting i det men jag vågar inte riktigt sticka ut huvudet i den frågan. För avsluta med en intressant observation enligt machofabriken är ”ära” (heder) en dålig manlig egenskap enligt en av deras promotion filmer.

  27. barfota Says:

    @Andreas Nurbo
    Att inte vara född vid den tidpunkten är ingen ursäkt, jag var inte född på den tiden männen förtryckte kvinnorna heller men får ändå ta skit från feminister 😀

  28. Man & Woman United Says:

    Matte Matiks blogg: Anonymous, Operation SCUM
    4 dagar sedan … An*nym*us, Operation SCUM. Det har dykt upp en video som påstås vara från An*nym*us och att …
    mattematiksblogg.blogspot.com/2011/

  29. Man & Woman United Says:

    Why We Protest
    Information on the activist group called ”Anonymous” and their campaign against Scientology.
    http://www.whyweprotest.net/

    http://www.swedenvsassange.com

  30. Ulf Says:

    @Ivar J,

    Man associerar lätt till http://www.pellebilling.se/2011/03/mansfallor-attraktion-och-fina-killar/

    181 kvinnor och ca 120 män dödade av motsatta könet på drygt 11 år. Inte helt jämnt fördelat, men betydligt jämnare än man skulle kunna tro.

  31. leifer Says:

    Pär Ström

    Kommer du ta upp nu att Breivik anses vara galen? Är ju liksom en ganska otroligt stor känga till vänsterfeminismen som anklagat SD och andra ”högerkrafter” för att vara i samröre med honom. Att dom delar hans åsikter etc.
    Snacka om att vänstern gjort bort sig nåt otroligt!

    Breivik har ju varit en symbol för nåt dom hatar, den vite mannen. Samtidigt som just ”vita” svenska och norska män, är världens mest jämställda!

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14004665.ab

    ”Breivik var sjuk vid dåden”

    Kommer vänsterröster nu krypa till korset? Gissningsvis har dom inte den hedern…

  32. hsl Says:

    Vad hade du väntat dig Leifer? Att en person som spränger en bilbomb och därefter börjar avrätta barn skulle framkomma som helt normal och vid sina sinnens fulla bruk?

    Deras jämförelse är väll att vi är ungefär lika galna och störda som han var/är, skillnaden ligger väll då enligt dem i att vi ännu inte bestämt oss för hur och när vi skall ta kol på dem men att detta bara är en tidsfråga. Alternativt att vi dragit ut på det under några hundra eller tusen år och att dådet förnärvarande pågår då patriarkatet mördar kvinnor på löpandeband var dag.

    Vilken av grupperna det då är som är störd och paranoid överlämnar jag för tolkning åt andra.

  33. Ivar J Says:

    @leifer: i vart fall är det ytterligare en likhet med Solanas.

  34. leifer Says:

    Ivar

    Bra liknelse där!

    Två galningars manifest.

  35. AN Says:

    Om det är härskarteknik att kalla någon antifeminist kan ju Pär Ström själv undvika att göra det.

    Känd antifeminist löper inte linan ut

    Pär kallar även Pelle Billing och Camilla Lindberg för antifeminister.

    Visar hon inte entusiasm är det våldtäkt…

  36. Helena Says:

    Usch, detta måste vi alla förfasa oss över.

  37. Ulf Andersson Says:

    @ kristina
    ”Män för Jämställdhet” är inga män,
    de är vad Solanas beskriver som ”nyttiga idioter”:

    ”Svaga män som mjäkar med kvinnorörelsen förtjänar inget
    annat än förakt, men det finns ingen anledning att visa det.
    Låt dom mjäka sig.
    Låt oss utnyttja dom och låt dom springa våra ärenden.
    Låt dom tala sig hesa för jämställdhet mellan könen.
    Låt dom arbeta för mannens mentala och sociala kastrering.
    Låt dom nyttiga idioterna hjälpa till med att förbereda arbetet
    för mannens kastrering och slutliga fysiska likvidering”.

    @ Pär Ström:
    Jag är emot feministernas manshat (misandri) –
    därför är jag ANTIFEMINIST, och en stolt sådan!

  38. ParStrom Says:

    Utmärkt idé att börja kalla feminister för antijämställdister!

  39. AN Says:

    Ulf Andersson,

    Solanas syn på män som ”nyttiga idioter” är att beteckna som skönlitteratur, du däremot kallar dem det i verkligheten, och på fullt allvar.

  40. Ulf Andersson Says:

    @ Lasse

    Kriminalinspektör: ”Tjejer har räkmacka”

    Tack för erkännandet!
    Jag kan av erfarenhet säga att det är väldigt sällsynt
    att mammor INTE ljuger i vårdnadstvister.

    Min dotters mamma nöjde sig inte med det:
    hon ljög även för dotterns första skola
    och påstod att hon hade enskild vårdnad –
    mer om det den 13 december (Lucia) när jag redogör
    för mina 10 år som papparättsaktivist.

  41. Ulf Andersson Says:

    @ AN
    ”[…] du däremot kallar dem det i verkligheten, och på fullt allvar.”

    1. Har jag namngivit någon?
    2. Känner du dig träffad?
    3. Vad jag vet har jag satt citationstecken
    vid Solanas ord. Det är inte JAG som har beskrivit
    manliga feminister – det är Solanas.
    Om SCUM Manifestet ska betraktas som
    skönlitteratur tål väl att diskuteras……..

  42. AN Says:

    Ulf Andersson,

    Suck. Du skriver ”DE ÄR vad Solanas beskriver som nyttiga idioter”, sen sätter du ett kolon och citerar ifrån boken.

  43. newman Says:

    Helena sa: ”Usch, detta måste vi alla förfasa oss över”
    Bra kommentar! Den ska jag lägga på minnet och göra till min egen! 🙂

  44. Ulf Andersson Says:

    @ AN
    Jag väntar fortfarande på namnen på ”DE ÄR”……

  45. Ulf Andersson Says:

    @ AN
    Om du blir så jävla upprörd tycker jag att
    du ska polisanmäla mig för förtal!

    Och se för fan till att förtalsanmälan är tät och håller……….

  46. Backlash Says:

    Det är ju ganska lätt att skriva åsiktskrönikor och få betalt för det. För jag antar att Hanna Fridén inte jobbar idéellt på vare sig Nyheter24 eller Metro? Andra opinionsbildare jobbar gratis på fritiden, i bästa fall med stöd av frivilliga allmosor från sina läsare. Dessa människor betraktar Hanna Fridén så här:

    Jag läser en blogg skriven av en känd antifeminist där det faktiskt samlas in pengar. Men inte till någon välgörenhet – han samlar in pengar till sin blogg. I hans blogg syns framförallt hans åsikter om olika tidningsartiklar, om debattkrönikor, specifika personer eller läsarmail. Något som de flesta av oss antingen gör på fritiden eller finansierar med reklam eller någon form av webshop. I vilket fall har jag aldrig sett en kvinna kalla sitt åsiktsbloggande för ideell verksamhet, vilka sura mail hon skulle få!

    Är inte 99% av alla åsiktsbloggar idéella?

  47. hsl Says:

    ”Är inte 99% av alla åsiktsbloggar idéella?”

    @Backlash, vänta bara. Snart föreslår de nog en bloggmyndighet där man kan få stora statliga bidrag för att föra ut den rätta läran och de korrekta åsikterna. Med tanke på hur mycket myndigheter vi har i landet så kan lär väll inte en till stå ut i mängden …

  48. Ulf Andersson Says:

    @ Backlash
    ”Är inte 99% av alla åsiktsbloggar idéella?”

    Jo, vår (PappaRättsGruppen) är det i alla fall.

  49. JD Says:

    Friden skriver först att hon håller med oss här angående kvinnors löner.
    Sedan gör hon en hel avhandling om att det finns människor som driver opinion i bloggform utan att samtidigt samla in bidrag till andra människor…
    Va fan ska man säga om denna människa egentligen???
    Det enda vettiga jag kan komma på är att hon är väldigt lik hon i familjen Addams..
    Tyvärr kommer jag inte på något mer konstruktivt att säga pm henne, hur jag än försöker…

  50. Man & Woman United Says:

    rättsväsendet verkar numera vara intresserade pga Kvinnliga afa och djurrätts aktivister är ett problem.

    Inte problematiken kvinnors våld i nära relationer.

    Organiserad brottslighet sätter kvinnor i front för minimera risk och störning.

    Något uppriktigt engagemang för jämställdhet 2.0 om kvinnors straffrabatt och våld i nära relationer.Ett tillhörande problem är den missriktade välviljan som stjälper kvinnor istället för hjälper

    Rattfull domare slipper påföljd
    HALMSTADDomaren Elisabeth Karlén som åkte fast för rattfylleri när hon var på väg till Halmstads tingsrätt slipper disciplinpåföljd.

    Artikelbilder

    Elisabeth Karlén.

    Fotograf: Christina Kihlström/Arkiv

    Det var den 20 januari som Elisabeth Karlén åkte fast med 0,18 milligram alkohol i utandningsluften när hon var på väg till en stor vapenrättegång i Halmstads tingsrätt. Det motsvarar 0,36 promille.

    Hon dömdes till 40 dagsböter för brottet och blev av med körkortet i två månader.

    Lagmannen vid Halmstads tingsrätt ville att Statens ansvarsnämnd, som beslutar om avsked och disciplinansvar, skulle pröva ärendet.

    Nämnden har nu kommit fram till att Karlén ska slippa disciplinpåföljd.

    Den anser inte att det finns skäl att avskeda Karlén eftersom brottet inte anses tillräckligt grovt.

    Nämnden tar också hänsyn till att hon redan straffats med dagsböter och tycker därmed inte att hon ska straffas ytterligare.

    Publicerad 6 april 2011

  51. Blazej Lukasik Says:

    Tänk, att leva i ett samhälle där alla människor ser lika ut och det finns inga kön eller klasser. Där alla har lika mycket av allting: tillgångar, lycka, mat, sol… Då skulle vi alla vara lyckliga? Kanske.

    Men nu är det så att vi är olika och vi har olika förutsättningar. Vissa av oss inser att det finns skillnader mellan oss människor och accepterar detta, andra vill kompensera de som de själva anser är förtryckta. Denna välvilja leder till orättvisor och förtryck av majoriten, vilket skapar en överklass.

    Naturen har skapat oss olika, men det är vi själva som bestämmer om vi skall vara lika inför lagen. Det var inte längre sedan då vi kom på den lysande idéen att ge alla samma rättigheter, varför skall vi vrida utvecklingen nu och ge vissa grupper av samhället speciella förmåner? Är detta något slags rättvisa 2.0 som resulterar i ett orättvis samhälle?

  52. JD Says:

    @Sötisen
    Tack! Du har just myntat ett nytt ord som på ett underbart sätt beskriver genushysterin i Sverige.

    Genuslobotomerad!

    Förövrigt är det intresssnt hur feminister gör allt för att undvika ordet Jämställdist.
    Förmodligen därför att dom är rädda för att jämställdismen ska avslöja hur Antijämställdistisk feminismen är.
    Dvs att feminism inte alls har med jämställdhet att göra… Men… Människor har sakta börjat vakna upp nu så det är bara en tidsfråga innan majoriteten kommer att sky feminism som pesten.

  53. 50/50 Says:

    @Kristina

    Bra initiativ att bjuda in grabbarna här!

    Jag är övertygad om att ni behöver nytänkande. Själv bor jag tyvärr för långt bort.

  54. 50/50 Says:

    ”Antjämställdister” – Hahahahaha, solkart ett av de bästa orden hittils

  55. Ullis Says:

    Tjejer osynliggörs och tas inte på allvar. Det är inte samma sak som att de har ”räkmacka”. ALL hjälp och pedagogik för värstingar är skapade för killarnas behov och situation.

    Feminister har ALLTID haft ett ENORMT motstånd. Feminismen började på allvar sent 1700tal. Under 1800talet och långt in på 1900talet var det mer eller mindre brotsligt att vara feminist. Kvinnor som krävde samma rättigheter som män blev fänglade. Och så kommer du och pratar om att motstånd skulle vara något nytt?!? Det riktigt trista är att du är så fruktansvärt okunnig!!!

    Det nya som har hänt är att DU Pär snor åt dig feministiska uttryck och ordval och sen bara predikar kvinnohat. Denna blogg tex.: GenusNytt var namnet på en feministisk papperstidning. Det snodde du. Din jämställdhet betyder att ingen forskning får bedrivas som påpekar skillnader, kvinnor ska osynliggöras. Kvinnor som pressas att vara hemma får skylla sig själva kvotering ska bara ske då det gynnar mannen dvs vid vårdnadstvister. osv

    Hanna Friden har väldigt rätt när hon för fram att vill ni ha hemmafrua så inse att män inte ska ha vårdnad och umgänge efter en skilsmässa men däremot självklart fortsätta att vara försörjaren. BÅDE för barnen och för sin fd fru.

  56. Ulf Andersson Says:

    @ Ullis
    Det verkar som om både du och jag har PMS idag
    ”Idag är jag nervös, allt irriterar mig
    jag kommer att bita någon – så arg är jag
    beror det på stress eller möjligtvis på PMS,
    bara du håller dig ur vägen för mig”

  57. Ulf Andersson Says:

    My bad.
    ”Jag är så arg att jag kan bita någon”,
    är nog en mer korrekt översättning.

    Gamle svarten gör så gott han kan.
    Det var längesedan jag talade serbiska.

  58. Lasse Says:

    @Uliis

    Nämn ett exempel när Pär predikat kvinnohat.

  59. 50/50 Says:

    Apropå Hanna Fridéns krönika:

    Klicka för att komma åt BE0801_2006K02_TI_07_A05ST0602.pdf

    Hennes påstående som kan tolkas som att män bara tänker på pengar stämmer inte. Män arbetar mer ideellt än kvinnor.

  60. 50/50 Says:

    ”Feminister har ALLTID haft ett ENORMT motstånd.”

    Vilket land bor du i? Folk är ju livrädda för att ifrågasätta denna statsreligion.

  61. Daniel Says:

    @Ullis
    ”Tjejer osynliggörs och tas inte på allvar”
    En sak är då säkert, det är väldigt svårt att ta dig på allvar.
    Jag vet inte ens vart jag ska börja,hjääääälp!

  62. Argus Says:

    Noterat i marginalen: Varför är så många mediefeminister så hårt sminkade? Hårt smink, ständiga byten av hårfärg och frisyrer och generösa klädkonton tycks vara något som utmärker unga mediefeminister. Groomingkontot lär sällan understiga tretusen i månaden för dessa unga, arga kvinnor…

  63. Jämställdhetsfeministern Says:

    @Daniel
    @Ullis

    Ullis har helt rätt. Tjejer osynliggörs och tas inte på allvar. Så är det överallt i samhället. Det är därför killar får bättre betyg än tjejer i skolan. Det är därför fler tjejer än killar begår självmord. Det är därför det alltid pratas om våld mot killar och aldrig om våld mot tjejer, trots att våld mot tjejer är mycket vanligare. Det är därför tjejer får högre straff än killar för samma brott. Det är därför det finns en massa extrastöd, stipendier och program som bara riktas till killar och helt stänger ute tjejer. Det är därför det är tillåtet att kvotera in killar på utbildningar, men förbjudet att kvotera in tjejer. Det är därför varje svensk tidning har minst en ung manlig krönikör – men aldrig någon ung kvinnlig krönikör… Behöver jag fortsätta?

    För vem som helst som har minsta lilla kunskap om feminism och genus, så är det uppenbart att Sveriges tjejer lider under ett omänskligt förtryck, helt och hållet osynliggörs och inte tas på allvar. Medan killarna glider fram på en räkmacka och får all positiv uppmärksamhet och allt stöd.

  64. Koo Says:

    Jämställdhetsfeministern!

    Du är fantastisk!

  65. Michaël Lehman Says:

    Själv kallar jag mig jämställdist, inte antifeminist.

    Ekvivalist.

  66. CH Says:

    Pär: Angående Hanna Fridéns krönika, så vet du väl att det oftast inte är författaren själv som sätter rubriken?

  67. ninnitokan Says:

    Angående anti-

    Naturligtvis respekterar jag era åsikter och handlingar, det är helt okej med mig om ni väljer att kalla feminister för antijämställdister. Jag vill bara ge min syn på saken.

    Varför kallar jag mig antifeminist?:
    När jag startade min blogg så gjordes det i affekt. Det är sällan det händer, men då va jag arg så in i h*te.
    Efter alla år jag pratat med ”mina vänner feministerna” och aldrig någonsin brustit i respekt för deras åsikter, så ”kunde man inte respektera” att jag ställde mig bakom Pär Och RPM. Respekt är något jag kräver av vänner och jag kommunicerade länge för att rädda en relation till en människa jag faktiskt tycker om.
    Vill man få mig att uppleva mig kränkt så funkar inte dom normala skällsord som används mot kvinnor, men ”feminist” funkar utmärkt. Jag vet inte hur många gånger jag fått feminist-manteln tryckt över mina axlar. Och oavsett hur jag upplevt det, så är mina känslor mitt problem och dom stannar därför på denna sidan datorn.
    Hade jag inte reagerat i affekt, hade min blogg hetat kvinna-och-jämställdist, för precis som Pär säger så är det viktigare vad man är för. Samtidigt fyller anitfeminist en funktion, jag slipper nästan helt feminist-manteln, så det är lugnt. Min blogg kan heta så.

    Jag är antifeminist för jag är mot sexism. Nutidsfeminismen är sexism, då man inte bryr sig det minsta om mansfrågor. Vi har (minst)två kön, alla människor är lika mycket värda i min värld. På samma sätt är jag antirasist, antinazist osv. Det är ett ställningstagande, som jag står för.
    Och jag är det med stolthet.

    Min åsikter grundar sig på en jämställdistisk ideologi. Det är inte ett ställningstagande mot något, det är åsikter för något. Därför är jag jämställdist. Antifeminist och jämställdist är alltså inte synonymer och det vet ”dom” om.

    Varför använder ”dom” antifeminist som om det vore ett synonym för jämställdist?
    Det är inget annat än härskartekniker. Varför bry sig?
    Den dagen dom kommer med argument för sin sak, så ska jag lyssna, begrunda deras budskap och debattera våra olika syn. Härskartekniker biter inte på mig. Det bara blåser förbi.

    Därför tänker jag inte kalla dom antijämställdister. Dom har valt att definiera sig som feminister och jag respekterar deras definition utan att den respekten är besvarad. För mig är ”antijämställdister” att sjunka till samma nivå.
    Jag tycker vi kan bättre än så.

    Fundera på det:)

Lämna en kommentar