Vänsterpartiet har som bekant tillsatt en framtidskommission, som för en tid sedan kom med sin slutrapport. Inte oväntat ges feminismen stor tyngd i den föreslagna framtida rollen för vänsterpartiet.
En intressant formulering, under rubriken ”Vem bestämmer?”, är denna (sidan 39):
”I ett patriarkalt samhälle har män som grupp ett gemensamt intresse och behov av att hålla ihop och försvara sin överordnade ställning. Även inom Vänsterpartiet måste vi vara vaksamma på hur män söker sig till varandra för att utveckla politiska idéer, diskutera något de har läst eller höra hur andra tänker i en specifik fråga.”
Jag drar mig inte för att kalla det ett häpnadsväckande uttalande. Om en man vänder sig till en kompis, som råkar ha samma kön, för att diskutera en sak han läst så är det alltså ett beteende som partiet ska vara ”vaksamt” mot. Ursäkta, alla vänsterpartister som läser Genusnytt, men det luktar Stalin.
Vänsterns Framtidskommission tycker också att partiet måste vara misstänksamt mot män som stöttar kvinnor. En man som stöttar kvinnor och uppträder feministiskt kan vara den värsta mansgrisen. Jag kommer att tänka på Elvis Presleys låt ”You’re the devil in disguise”. Läs denna enastående formulering:
”När män vänder sig till kvinnor kan det ibland handla om att få berätta och förklara för att få bekräftelse. Det är inte ett jämlikt möte. […] Detta måste Vänsterpartiet motverka så att kvinnor får samma möjlighet till att ta plats, få makt och utrymme. Annars blir kvinnor enbart alibin, och männen fortsätter att bestämma ”bakom kulisserna”. Det är inte alls ovanligt att män ”dubbar” och väljer ut en specifik kvinna att stötta, samtidigt som de inte flyttar på sig för kvinnor som kan ”stå på egna ben”. Det är mycket svårare att bara flytta på sig, än att få vara mentor åt en kvinna som behöver hjälp. Det är en högst mänsklig och skön känsla att som man få bli bekräftad och känna sig behövd, istället för att känna sig överträffad och onödig. Detta innebär att det reella inflytandet för gruppen kvinnor inte nödvändigtvis uppnås enbart med ökad representation och fler kvinnor på ledande poster. […] Vänsterpartiet som organisation måste vara noga med vilket beteende som premieras, så att inte kvinnor som tar för sig stämplas som för hårda och svåra, och att män som stöttar specifika kvinnor i specifika situationer inte får en massa gratispoäng som schyssta feminister.”
Jag skrev ovan om hur partiet ska vara ”vaksamt” på om en man pratar med en annan man, för det kan ju vara en patriarkal sammansvärjning på gång. För kvinnor är dock saken en helt annan. Under rubriken ”Kvinnonätverk” (sidan 43) står det i rapporten från vänsterpartiets framtidskommission:
”Det finns inget inom den feministiska praktiken som provocerar så mycket som kvinnlig separatism. Det kan ibland bero på missförstånd och okunnighet men ofta har det handlat om att män faktiskt känner sig hotade. Det finns inte heller någon internfeministisk praktik som är så effektiv som separatism om man vill flytta fram kvinnors positioner. […] När Vänsterpartiet ska använda sig av separatism ska det vara med en tydlig målsättning om att det ska verka kompensatoriskt. […] Samtidigt har det funnits brister vad gäller möjligheten till separatistisk organisering, egna rum för kvinnor där de kan mötas och stärkas. Det som funnits har fyllt en funktion men inte varit tillräckligt för att uppnå syftet att skapa en möjlighet att bygga rum för kvinnliga vänsterpartister, där de kan formulera problembeskrivningar och strategier, stötta varandra och få en känsla av gemenskap.”
Begreppet ”internfeminism” ges en stor betydelse i den aktuella rapporten. Bland annat krävs att ”talarstatistik” förs vid varje större centralt arrangemang (sedan 10). Då menar de statistik över hur länge män respektive kvinnor talar.
Är det någon mer som tänker samma tanke som jag – vänsterpartiet verkar storsatsa på sin egen undergång.
Rapporten kan laddas ned här. Skriv gärna kommentar om du hittar något mer intressant. Tack för tipset, Marcus!
.
Bokus har problem med att leverera min nya bok ”Mansförbjudet”. Den kan dock beställas hos andra internetbokhandlar, såsom Adlibris. Bokus jobbar på att lösa problemet.
20 september 2012 kl. 13:34
Haha… där sjönk V ytterligare i opinionsmätningarna.
Å andra sidan, kan man sjunka lägre ned än till den absoluta bottnen?
20 september 2012 kl. 13:40
Är det inte flest kvinnor som röstar på V?
Och förresten… nu feminist, tidigare kommunist.
20 september 2012 kl. 13:41
Om män talar med andra män så är det alltså en del av en patriarkal konspiration där man försöker komma på hur man bäst bestämmer de kvinnor som annars hade ”överträffat” männen.
Men om män istället talar med kvinnor så är det också en del av den patriarkala konspirationen där män mest klappar de förträffliga kvinnorna på huvudet i syfte att sondera terrängen för att hitta en lagom dum kvinna att ”dubba” som företrädare medan männen fortfarande bestämmer ”bakom kulisserna”.
Så vänstermän bör nog helt enkelt hålla käft. Annars är de förtryckare.
Känns som att en transgenus på den texten inte hade passerat obemärkt.
20 september 2012 kl. 13:41
Låter genomtänkt. Män skall inte få tala med andra män. De bör heller inte försöka stötta kvinnor. De skall bara maka på sig…
De har min röst!!
20 september 2012 kl. 13:44
Man bara skakar på huvudet och vill inte tro att det är sant. De verkar leva i en egen värld, precis som Kvinnojourerna i ”Könskriget”. Vänsterpartiet kanske är det nya ROKS?
”skapa en möjlighet att bygga rum för kvinnliga vänsterpartister”, ja tjena. De kanske inte vill att ha män med i sitt parti längre.
20 september 2012 kl. 13:55
Ojoj…
Det var ord och inga visor det – alla män ska alltså tystas eller hålla käft!
Men, låt mig då lämna ett förslag till alla män – stöd inte Vänsterpartiet (v). Aldrig. Någonsin.
De män som idag är aktiva i (v) bör överväga att lämna sitt parti per omgående.
/ schmucken
20 september 2012 kl. 13:56
Med andra ord så kan bara Jonas Sjöstedt samarbeta med kvinnor… är Vänsterpartiet misstänksamma när deras egen partiledare umgås med personer av samma kön? Homofober! pff 🙂
20 september 2012 kl. 14:00
Uttrycken ”Män är djur” och ”Män är talibaner” ekar uppenbarligen fortfarande inom Vp(k).
Tecknaren bonton.se formulerar sig elegant:
”Hos oss behåller vi männen tills de blir könsmogna å tillvaratar deras sperma. Sen gör vi tvål och torrfoder av dem – vi är ju en feministisk planet!”
http://www.bonton.se/sv/galleri/20.htm
20 september 2012 kl. 14:14
Varje gång jag ser en manlig feminist kommer jag att tänka på Jackie Arklöv, afrosvensken som blev nazist och försökte bevisa sin tillhörighet genom att gå längre än alla andra nynazister, med krigsförbrytelser, bankrån och polismord på samvetet.
20 september 2012 kl. 14:15
Jag har varit medlem i vänsterpartiet i bara några veckor, men känner för att gå ur nu. Frågan är vart vi vänstermän som inte känner oss hemma i feministernas världsbild ska vända oss.
20 september 2012 kl. 14:18
Potte, Socialdemokratin kanske? 😛
20 september 2012 kl. 14:23
Potte: Ni kan ju bilda ett eget parti, kalla det ”Vänstermännen” och se till att inte rösta fegisar och dårar till toppen.
Bara ett förslag.
20 september 2012 kl. 14:24
Det är häpnadsväckande att dom själva inte ser vad dom skriver och ändå vill kalla sig ett jämställt parti.
20 september 2012 kl. 14:25
Bashflak
Varje gång jag ser en manlig feminist så vill jag hjälpa honom att få sin manlighet tillbaka.
Jag tycker synd om män som feminiserats. Dom har gått på bluffen och det kan ta dom flera år att se igenom feminismen för vad den är. Ett sätt att göra män uddlösa på dejtingmarknaden och jobbmarknaden.
20 september 2012 kl. 14:28
Jag har aldrig röstat på Vänsterpartiet och är glad över att de snärjer in sig i en sån här spindelväv. Jag tycker synd om de män som ännu sympatiserar med (v). De gör nog klokast i att bli socialdemokrater.
20 september 2012 kl. 14:31
Jag förstår inte dom som säger att män ska komma i kontakt med sin feminina sida , Nej min positiva manliga sida räcker alldeles utmärkt. Jag menar, skulle jag komma i kontakt med min kvinnliga sida så ökar ju risken att jag tycker att en bankrånare är sexig.
20 september 2012 kl. 14:40
@Robert.
Håller med, associationerna går direkt till ROKS och könskriget.
Var är journalisterna nu, öppet mål att ställa dessa tokigheter mot väggen…
20 september 2012 kl. 14:42
Jag har erfarenheter från yngre år av sekter. Sanna mina ord, (v):s formulering får alla varningsklockor att ringa. Det är en sekteristisk ”moral” som man försöker formulera och bilda, där det handlar om att förändra sitt beteende för att visa sig ”rättrogen”. Det har med andra ord slagit slint hos dessa radikalfeminister.
20 september 2012 kl. 14:44
Var vaksam! En patriarkal, ondskefull, potentiell konspiration och manlig kontrarevolutionär gömmer sig i var och varannan ovårdad vänsterkollektivistisk feministbuske. Var på din vakt, och rapportera om du ser någonting misstänksamt såsom att mön talar med varandra. En man som talar med en man utgör en potentiell konspiration, en förtryckande struktur, ett hot mot genuskommunismens könlösa henutopi.
Vänsterkommunisternas hemliga säkerhetspolis och nätverk Femistazi kommer därför i fortsättningen att göra processen kort med dylika manliga konspiratörer, kontrarevolutionärer, som obevakat talar eller har talat med varandra, i smyg, eller kanske till och med helt öppet, inom det könsbefriade och snart 100% jämställda feministiska partiet vänsterkommunisterna.
20 september 2012 kl. 14:45
Många fina ord där. Är det inte enklare att sammanfatta det kort och koncist: Män är svin (enligt vänsterpartiets synsätt). För övrigt så kanske kommissionen skulle ta fram en manual för hur män ska tillåtas bete sig för det verkar inte som om någon med y-kromosomer kan göra någonting rätt.
20 september 2012 kl. 14:47
Torstensson 14:31:
+1
Och tänk om du började skriva beundrarbrev till dömda mördare, hur skulle det se ut? Sådant kommer ju bara kvinnor undan med…
20 september 2012 kl. 14:48
Notera gärna hur detta åspeglar/bekräftar min antifeministiska ideologi. Ser ni hur det man gör är att projicera kollektivismen på gruppen män?
Precis så är det för mig ”ute i vida världen”. Jag kan omöjligen välja vänner utefter vilken/vilka individ som jag känner vänskapskänslor och samhörighet med. Då måste det föreligga någon dold agenda, som jag bara inte själv förstår/inser. Och därför måste man förklara det för mig. Det är så otroligt tröttsamt.
Potte: Du är inte ensam. Jag känner mig inte heller hemmahörande i ett parti som hanterar personer efter kön, men det är längesen jag insåg det.
20 september 2012 kl. 14:50
Jag har vid upprepade tillfällen hävdat här att feminismen är sinnesjuk därför att den grundar sig på ett kollektivistiskt tänkande. Vilket även kommunismen gör. Det är roligt när man får sina teser så klart och oförblommerat bekräftat.
20 september 2012 kl. 14:52
Vänstern går under i denna feministiska galenskap. Det är på många sätt sorgligt.
20 september 2012 kl. 14:58
Så män blir provocerade, pga missförstånd och okunnighet, och känner sig hotade av ”kvinnlig separatism”. Men om män pratar med män, så måste man vara vaksam!
Jag fullkomligen ÄLSKAR logiken bakom detta.
20 september 2012 kl. 15:01
WOW! Vad säger man? När man läser det där så känns det som att var en mycket dålig idé att montera ned psykiatrin.
20 september 2012 kl. 15:02
Skulle inte kalla mig vänsterpartist men röstar på V. Alla partier förutom KD och SD (som är kompletta skogstokar endast för mindre begåvade väljare och stödröstare) för en feministisk agenda som är helt uppåt väggarna. Visst kan man rösta blankt istället, men det rimligaste att göra med valsedeln är att rösta på det minst onda, och där är vänstern ett ganska självklart val på grund av partiets kritik av ett girigt egocentriskt kapitalistsamhälle som är garanterat ohållbart (oavsett vad giriga egocentriska kapitalister med feta aktieportföljer försöker påskina medan de mutar väljare med lägre skatter).
20 september 2012 kl. 15:03
VPF, VänsterPartiet Feministerna.
20 september 2012 kl. 15:19
VPM, VänsterPartiet Misandrikerna (Manshatarna går lika bra)
20 september 2012 kl. 15:20
Feminismen och splittring av vänsterrörelsen
http://www.pellebilling.se/2012/01/valet-av-sjostedt-till-partiledare-gor-att-vansterpartiet-brottas-med-sina-egna-ideal/
20 september 2012 kl. 15:22
”Set Sail For Fail” är Vänsterpartiets nya slogan.
20 september 2012 kl. 15:26
”Det finns inget inom den feministiska praktiken som provocerar så mycket som kvinnlig separatism.”
Jag skulle snarare påstå att det inte finns något som icke-feminister skulle uppskatta mer än kvinnlig separatism bland feminister. Vi är många som skulle vara beredda att skramla pengar till en ö där feministerna själva får stå för försörjning, infrastruktur, säkerhet etc.
20 september 2012 kl. 15:28
Systerskap bra, broderskap dåligt?
Ett ord: extremism
20 september 2012 kl. 15:33
@ Carl, som sa:
”Visst kan man rösta blankt istället, men det rimligaste att göra med valsedeln är att rösta på det minst onda, och där är vänstern ett ganska självklart val på grund av partiets kritik av ett girigt egocentriskt kapitalistsamhälle som är garanterat ohållbart (oavsett vad giriga egocentriska kapitalister med feta aktieportföljer försöker påskina medan de mutar väljare med lägre skatter).”
Apropå att välja mellan ”pest eller kolera”, att rösta på det minst onda…
Ja, vad göra, vilket ben ska man stå på?
Många som röstar på Vänsterpartiet (v) måste nu ta sig en ny funderare på vilken ”pest eller kolera” man ska välja.
Man kan inte äta kakan och sedan ha den kvar
Här gäller det som man att ta ställning till, så att säga, ”att äta eller att ätas”.
Carl, jag avundas dig inte – det är inget lätt val att fatta beslut i.
😦
/ schmucken
20 september 2012 kl. 15:39
Community projects
Separatist feminism provided lesbians opportunities to ”live their lives apart from …mainstream society,”[38] and, in the 1970s, ”significant numbers of lesbian feminists moved to rural communities.[39] One of these lesbians, Joyce Cheney, interviewed rural separatist feminists and lesbian separatists living in intentional community, land trusts and land co-ops. The result was her book, Lesbian Land.[40][41] Cheney describes the reason for many of these separatists’ move to Lesbian Land as a ”spatial strategy of distancing …from mainstream society”.[41]
Låter som en dröm. Jag hoppas vp-feministerna gör slag i saken och aldrig återvänder till det normala samhället.
20 september 2012 kl. 15:51
I Nordkorea har man väl utvecklade system för att övervaka ”[om och] hur män[niskor] söker sig till varandra för att utveckla politiska idéer, [eller] diskutera något…”
Kanske dags för ett studiebesök där för en vänsterpartistisk delegation?
20 september 2012 kl. 15:56
(v) manar till “vaksamhet” mot män
….medan vi andra är vaksamma mot feminister
från Vänsterpartiet (bland annat):
1. https://genusnytt.wordpress.com/2010/02/24/vansterpartiet-till-frontalangrepp-mot-man/
2. https://genusnytt.wordpress.com/2010/03/26/mannen-ar-problemet-sager-eu-parlamentariker/
Och stolpskott inom de socialdemokratiska leden:
1. https://genusnytt.wordpress.com/2010/05/06/s-politiker-forsokte-stoppa-pappaforening/
2. https://genusnytt.wordpress.com/2011/04/07/s-kvinna-vardnadstvister-beror-oftast-pa-brott/
20 september 2012 kl. 15:57
Feminism är ett nytt ord för kommunism.
20 september 2012 kl. 15:59
Tänk att man en gång i tiden röstade på vänstern….
Vänstern har ju utvecklats till något helt bisarrt idag. Till och med på spymans tid var den bättre.
20 september 2012 kl. 16:09
Frihet, Jämlikhet, Broderskap… (Franska revolutionen)
Frihet, Jämlikhet, Systerskap… (Vänsterpartiet)
20 september 2012 kl. 16:19
Det är ju intressant att se att de nu pratar om att man inte kan utläsa vem som har den reella makten genom att titta på representationen, eftersom männen kan manipulera kvinnorna och bestämma bakom kulisserna. Man pratar också om att alla kvinnors upplevelse av att tex bli ”tillbakatryckta” inte är likadan och att man därför måste acceptera att varje kvinna själv har rätten att definiera vilka problem hon står inför.
Om denna galenskap får fortgå så kommer vi alltså se en feminism som inte nöjer sig när 50/50 är uppnått utan som kommer att fortsätta kräva speciella resurser till kvinnor baserat på idén att män har makt oavsett hur könsfördelningen ser ut.
Det började alltså med en kamp för ”lika rättigheter” (mycket bra), som blev ”lika utfall” (mindre bra men något man ändå kan förstå lockar), som nu driver åt ”inga missnöjda kvinnor” (hallå!?).
Som Pär brukar säga: man baxnar…
20 september 2012 kl. 16:20
Jag brukar också rösta V men nästa gång blir det nog soffan på valdagen. Man undrar ju om det är socialisten och satirikern Orwell som har skrivit det där dokumentet från andra sidan graven.
20 september 2012 kl. 17:06
Aldrig mera V för mig heller. Blir soffan eller nån uppstickare typ Piratpartiet.
20 september 2012 kl. 17:07
Hjalmar:
”Frihet, Jämlikhet, Broderskap… (Franska revolutionen)”
”Frihet, Jämlikhet, Systerskap… (Vänsterpartiet)”
Mitt i krysset …..
20 september 2012 kl. 17:08
Det är en högst mänsklig och skön känsla att få bli bekräftad och känna sig behövd, istället för att känna sig överträffad och onödig – oavsett kön skulle jag tro.
20 september 2012 kl. 17:08
”(v) manar till “vaksamhet” mot män” lyder rubriken.
Den naturliga följden är att friska människor manar till vaksamhet mot (V)
20 september 2012 kl. 17:16
Hjalmar Aktivarum
Feminism över arbetarfrågan
http://www.fronesis.nu/nummer/57/vansternochfeminismen
20 september 2012 kl. 17:18
Deras ”logik” är helt underbar. Om män pratar med varandra så är vi ute på något fuffens för att utesluta kvinnor. Om kvinnor separerar sig från män är det bra och män som gnäller om inkonsekvens är bara rädda för starka kvinnor. Vad de helt verkar ha missat att en konsekvens av kvinnlig separatism är att bara männen ”blir kvar” och vad ska vi göra om inte prata med varandra om ”att utveckla politiska idéer, diskutera något de [vi] har läst eller höra hur andra tänker i en specifik fråga”.
Intressant. Så inga manliga miljöer ska vara stängda för kvinnor om de vill vara med, däremot är det bra om kvinnor skapar egna miljöer där män utesluts. Ibland har de verkligen otur när de tänker.
Dock håller jag med dem lite i andra stycket. Män som är sååå måna om att skapa gräddfiler för kvinnor ska man vara vaksamma mot. Det är inte ovanligt att män som redan har en maktposition pläderar för att män under dem ska träda åt sidan och att yngre kvinnor bör inkvoteras. De talar helt klart i egen sak. Själva tänker de inte träda åt sidan men vill gärna ha svagare konkurrens underifrån (inkvoterad är ett mindre hot oavsett kön) och personer i tacksamhetsskuld. Men V-intelligentian har missat varför. Det är inte yngre kvinnor de är rädda för utan yngre män. Män som likt dem själva gav allt för att nå toppen och nu hotar att detronisera alfahannen. Kvinnorna räknar han iskallt med de snart får galloperande biologisk klocka. De köper sig några år extra och befäster sin position.
20 september 2012 kl. 17:20
Vänsterpartiet gräver sin egen grav. Några spadtag till och de är i Kina.
20 september 2012 kl. 17:24
Gillar både separatism – anser att män måste börja skapa sina egna rum och vara just lite mer separatistiska för att formulera sin egen agenda – och vänsterfeministers vaksamhet mot feministiska män då de största hycklaran oftast finns i detta läger.
Så jag har väl inte så mycket att klaga på när jag läser deras text.
20 september 2012 kl. 17:33
Det krävs ju ett visst mått av besatthet för att lägga så mycket energi på dolda mekanismer och strukturer som människor av det här slaget gör… och därmed också en ENORM drivkraft. Vad är det egentligen som ligger bakom att vissa feminister är så besatta av likabehandling?
Och hur ska man kunna upprätthålla ett samhälle där alla människor av de båda könen lever precis identiska liv? Är det möjligt att detta någon gång kommer komma naturligt till människor? Nej, vi vet ju redan att biologi inte är intressant i detta sammanhang, det är feministernas människoideal som är intressant.
Bara tanken på att alltid, för alltid, vara vaksam på sina egna och andras handlingar på det sättet… hur ska det kunna hjälpa människor att bli mer lyckliga?
Och denna manipulation som de pratar om – hur många män är öht intresserade av att hålla på med sådant? 1 på 100?
Fruktansvärd manssyn.
20 september 2012 kl. 17:38
@Jonna, ex-feminist 17:07
Tack 🙂
För en historienörd som jag så kändes den beskrivningen naturlig. Inte för att det är något fel på systerskap, men övergången från det gamla uttrycket ”broderskap” till systerskap beskriver utvecklingen på vänsterkanten ganska väl, tycker jag. Från revolutionärt broderskap till revolutionärt systerskap.
Själv vill jag ha evolution (=utveckling), inte revolution:)
20 september 2012 kl. 17:53
Urban
För mig framstår det som att de kvinnliga feministerna har uppmärksammat att män också kan göra karriär på att kalla sig feminister. Och att man vill ta bort möjligheten för sk feministiska män att göra karriär. Man vill helt enkelt inte alls ha någon konkurrens i kampen om framgång och pengar. Nåja, hoppas att vänsterpartiets män unisont går ur partiet.
20 september 2012 kl. 17:59
– “Frihet, Jämlikhet, Broderskap… (Franska revolutionen)”
Ok.
– “Frihet, Jämlikhet, Systerskap… (Vänsterpartiet)”
Skitsnack.
I realiteten:
– Statsdikterad könskollektivism, Manshat, Sekterism… (Vänsterpartiet smygkommunisterna).
20 september 2012 kl. 18:02
Att kalla sig för ”feminist” tappade lite i trovärdighet och ”progressivitet” när Brukspatron Göran Persson plötsligt blev feminist – och sedan dess har det inte blivit bättre:)
20 september 2012 kl. 18:06
@Liberalen
Det var menat som ironi…
”Statsdikterad könskollektivism, Manshat, Sekterism… (Vänsterpartiet smygkommunisterna)”
Instämmer, tyvärr.
20 september 2012 kl. 18:08
Skönt att se att jag inte är ensam feministtvivlare inom vänstern.
Klimatet inom vänstermedia är ju väldigt feministiskt och det saknas verkligen kritiska röster. Så om jag törs ska jag skriva en insändare till partitidningen, och jag stannar nog i V ett tag till i alla fall. Det finns ju trots allt en massa andra viktiga politiska frågor och där står inget annat parti för det jag tror på.
Jag tycker det är väldigt bra att Pär Ström inte har gjort genusfrågan till en höger-vänsterfråga. Det tror jag vi vinner på. Men jag tror tyvärr att många inom vänstern fördomsfullt avfärdar dig som höger utan att ens försöka ta till sig vad du egentligen säger. Tex har jag mött folk som är skeptiska till dig bara för att dina böckerna ges ut av Den nya välfärden.
20 september 2012 kl. 18:19
Potte
Jag är själv vänster och jag pratar väldigt sällan höger och vänster-politik här just precis pga av det du säger. Vi tjänar inget på att diskutera vänster-höger just nu.
20 september 2012 kl. 18:27
Jag har väl någon gång farit ut mot Urban när vi pratade om individ och kollektiv. Men det var allt änna.
20 september 2012 kl. 18:30
Taste in men, Jonna,Kim, Lavazza
Vänstern inser att man nu förlorat arbetarklassen till högern och Sd.
Samtidigt samlar GenusNytt nya debattörer(likt folkbildningsförbund och fackföreningar) genom kritiskt och samhällsomdanande arbete.
Ett förtydligande, GenusNytt Mansrörelsen består av Vänster,höger och liberaler vs Radikalfeminism och Nyliberalfeminism. Nya moderaterna Reinfeldt,Sabuni och alliansen har slagit rekord i att slösa bidrag under snart två mandat perioder på extremfeminism. Extrem statsfeministisk lagstiftning baserad på icke empirisk vetenskaplig grund. En påbörjade radikalfeministisk lagstiftning signerad Margareta Winberg,Eva Lundgren,Sossarna och Vänsterpariet redan under 90-talet.
Det är Tämligen en logisk förklaring till orsak och verkan för rådande ickeblockpolitiska engagemang och opinionsbildning på nätet.
https://www.flashback.org/t1941049
20 september 2012 kl. 18:42
Ho ho, total könsparanoja med förenklade sandlådeanalyser!
Det där med att man bör vara vaksamma mot feministiska män (absolut!) slår ju alla rekord ändå, här slår de ju knut på sig själva.
Det här måste vara skriviet av en kvinna, som vill ha bort männen, även feministiska väsntermän, från partiet. Eller?
Hoppas verkligen att vänstermän äntligen fattat galoppen, och att partiet åker ut ur riksdagiset.
Kan nämna till Peter B m.fl. att enligt Sabuni så har hittills 1 miljard satsats mot ”mäns våld mot kvinnor”. Tydligen utan resultat…
20 september 2012 kl. 18:42
Vem bestämmer i det matriarkaliska samhälle som V förspråkar?
Kan inte förstå att någon karl kan rösta på ett sådant parti!
20 september 2012 kl. 18:46
En gång i tiden var även jag feelgoodnaiv vänstertomte. En nyttig idiot. Historielös om kommunismens ohyggliga brott mot mänskligheten och en grundlurad Robin Hood wannabe. Som lät mig luras av känlobaserad och svart-vit kollektivistisk smyg-kommunist-retorik. Lurad av vänstermedias USA-hat, lurad till negativism mot rika privata företag, mot privata företag i allmänhet. Skeptisk mot kapitalism. Duperad av vår intitionaliserade DDR-media och skola. Jag var då klart vänster.
Nu? Helt säkert inte.
20 september 2012 kl. 18:55
Potte Torstensson
Också vänster om d nu inte gått fram
http://sv-se.facebook.com/Newsmill/posts/176115392513269?comment_id=335210&offset=0&total_comments=18
20 september 2012 kl. 18:58
Potte: Glädjande att läsa att det finns västermänniskor som ifrågasätter det feministiska dravlet.
Rocki: Ring din psykolog, genast!
20 september 2012 kl. 19:53
@ Potte
Jag tycker det är väldigt bra att Pär Ström inte har gjort genusfrågan till en höger-vänsterfråga.
Absolut. Det är klart coolt att vi, spridda från vänster till höger, kan ena oss så här.
20 september 2012 kl. 20:05
@Leif
Det har redan gjorts. Vänsterpartiet skickade en delegation till Nordkorea 1985, där de hyllade diktatorn och den kommunistiska misären enligt klassisk vänsterparti-logik.
20 september 2012 kl. 20:42
Om man byter ut odet ´män ´ med ´kapitalet ´ så har vi en klassisk vänsteranalys av framtidskommissionen.
Men alla vet ju att kampen mot kapitalet är förlorat, så nu byter (v) ut objektivet till ´män ´istället.
Undrar om någon kommer att ta upp detta uppenbara marxist-leninistiska perspektiv lite mer på allvar , hoppas det.
20 september 2012 kl. 20:52
Ninni, Jonna, Potte: Kan bara instämma i det ni skriver.
Det lustiga är att delar av feministvänstern (exempelvis föreläsaren Mathias Wåg och vissa feministkommentarer i andra trådar på denna blogg) verkar tro att kritiker mot könsmaktsfeminismen samtidigt är extremhöger, eller Breivik-fans, eller bådadera. Det kan de gärna få tro om de vill för min del, det är ju inte mer sant än att vänstern stödjer Al Qaida eller att samtliga högersympatisörer stödjer varenda en av USA:s bombmattor.
Peter Benenson: Håller inte med om att detta är en ”mansrörelse”. I övrigt har du många bra poänger!
20 september 2012 kl. 20:56
Det kan vara klyschigt att kasta ”stalin” mot V. Men Pär gör det i rätt situation och av rätt anledning: att ge sig på folks tankar och diskussioner så som V beskriver är inget annat än stalinistisk tankekontroll. Det luktar Stalin.
20 september 2012 kl. 21:05
Kim : Det luktar Marx kvarlevor med en genomträngande stank. Precis så konspiratorisk skrev Marx om kapitalet en gång i tiden.
lol
20 september 2012 kl. 21:07
Ojoj … det verkar ha gått åt stora mängder lådvin i trakten av Nytorget när man skulle knåpa ihop den där rapporten.
20 september 2012 kl. 21:12
fast …. jag har jäkligt svårt att se att detta kan knådas in i (v) partiprogram eller ens godkännas på nästa (v) kongress. Partiets topppolitiker lär ju få förklara sig för media, och jag tror inte att någon vill göra bort sig i en debatt på bästa sändningstid och bli konfronterat med dyngan. Eller, har jag fel ?
20 september 2012 kl. 21:16
Detta kan vara något av det mest horribla och sjuka som jag någonsin sett komma från ett modernt svenskt parti. Man tror ju inte att det är sant. Om det fortfarande finns några svenska journalister kvar med sin yrkesheder i behåll borde de kasta sig över detta med hull och hår. Det är lindrigt sagt anmärkningsvärt.
För övrigt brukar man ju ibland skoja om att feminister nog skulle vilja sätta alla män i arbetsläger om de fick chansen. När man läser sådant här bleknar skämtet eftersom man skrämmande nog inser att vänsterpartiet på riktigt är inne på den vägen.
20 september 2012 kl. 21:24
Potte:
Jag håller helt med dig, jag är också en ”vänstermänniska” som inte alls köper vänsterns feministdravel. Jag tror att vi är fler än någon kan ana. Som vänsterpartist står man ju på de svagas sida och där är ju männen i majoritet t ex. socialbidragsberoende, arbetslöshet, hemlöshet m.m. Det går inte riktigt ihop med att män generellt sätt skulle vara en överordnad klass. Jag tycker att det är jätteviktigt att sådana som Du är kvar i V och kämpar för riktig jämställdhet, en jämställdhet som även inkluderar alla orättvisor män utsätts för. Det är för övrigt viktigt att alla som har en sund och rättvis syn på jämställdhet är kvar och påverkar sina partier oavsett vilket parti man tillhör. Men lätt är det säkert inte.
20 september 2012 kl. 21:29
Jocke
Håller med dig. Även om det inte är mitt parti så är det ju ett parti och det där känns väldigt obehagligt. På ren svenska är det riktigt jävla sjukt, men så pass drastiskt är kanske inte passande så här på kvällskvisten?
Var är alla journalister som nappar på det där? Hoppas innerligt att V åker ur vid nästa val. Men ett stort problem är att det är flumvänstern som utbildar sig till journalister idag. Fast det har det väl kanske alltid varit och det är ett problem för mig som kallar sig vänster, jag är inte flummig liksom. Helt klart ett problem för mig haha.
20 september 2012 kl. 22:01
Nicke 2
Och jag håller helt med dig där! 🙂 Viktigt att i alla fall försöka påverka sitt parti.
20 september 2012 kl. 22:05
Vänsterpartiet (mellan raderna, obs!)
”Genom det patriarkaliska kapitalet verkställs utsugningen av proletariatet, som i första hand är den dubbelarbetande och förtryckta kvinnan. Feminismen, ja vår förrförre partiledare alltså, tvingade oss nämligen att inse att förtrycket utgått inte främst ifrån företag och direktörer riktat mot manliga anställda, utan i högre grad och redan historiskt ifrån dessa män själva och mot kvinnan! Målet är därför till en början matriarkatets och först därefter, och som vi numera har tonat ned, proletariatets diktatur. Eftersom feminismen ändå innefattar båda dessa mål, kan man verbalt också överge den så förargelseväckande benämningen ”kommunism”. Könskamp och klasskamp sida vid sida blir därmed en ny slagkraftig parkombination som ingen kan undgå, även om vi inte skyltar öppet med detta utåt. Vi kan genom denna dubbla solidaritet nämligen även välja vilken av ideologierna som passar oss just då, och vilka fakta som är lämpligast att framhäva respektive undvika. Då vi är ett konsekvent feministiskt parti så står förstås hos oss kvinnligt kön ovanför all kritik, och därför är t.ex. påståenden om kvinnlig miljöpåverkan* eller ”kvinnligt våld”** som egenorsaker helt okända och därmed även politiskt obefintliga för Vänsterpartiet. Sammanfattningsvis blir vänsterfeminismen i framtiden den enda, fullständiga och slutgiltiga lösningen på alla rättviseproblem för både rätt kön och rätt klass!”
20 september 2012 kl. 22:12
@Torstensson
” För mig framstår det som att de kvinnliga feministerna har uppmärksammat att män också kan göra karriär på att kalla sig feminister. Och att man vill ta bort möjligheten för sk feministiska män att göra karriär.”
Vore underbart att slippa äcklen Bodström & Borgström 🙂
20 september 2012 kl. 22:31
Att Vänsterpartier har en motbjudande ideologi visste jag om men det här låter som paranoida vanföreställningar.
Få se nu hur många vänstermän som är självspäkande nog att ställa sig bakom feminismen nu…
Nu räcker det inte ens för dessa män att ha ”rätt” åsikter, nu ska de misstänkliggöras ändå… Välkommna hit säger jag…
20 september 2012 kl. 22:35
@JD
+1
20 september 2012 kl. 22:39
http://www.genusfolket.se/media/vad-sager-jamstalldismen-del-2/
20 september 2012 kl. 23:08
Nina.
Det var en rolig länk att läsa där förutfattade meningar blir sanning fast man inte själv ser det tack för feministisk retorik.
21 september 2012 kl. 0:21
På sidan 48 under rubriken ” UPPLÄGG FÖR BRA MANSTRÄFF”
kan man läsa :
En träff för männen inför konferenser och kongresser kan fylla en funktion, men det
är viktigt att tänka till så att det inte blir meningslöst eller i värsta fall bara ett organiserat
tillfälle att förstärka könsmönster. För att bryta det kan en bra idé vara att
ha en kvinna och en man som håller i dessa. Det finns inget behov av fler ensamma
rum för män, sådana finns det redan gott om. På träffen kan man exempelvis gå
igenom vanliga exempel på härskartekniker, påtala att det inte alltid är nödvändigt
att sätta upp sig på tredje-talarlistan och diskutera hur man kan stå tillbaka för att
få en jämnare talarstatistik inom delegationen. Det viktiga med mansträffar, är att
man påtalar problemen och berättar om vilka strategier man kan använda mot dem.
21 september 2012 kl. 0:23
@Joakim Steneberg : 🙂
21 september 2012 kl. 0:30
Nu ska vi se här vilka delar vi ska kryssa i.
Rasism? Jepp.
Homofobi? Jepp.
Sexism? Jepp
Demokrati? Nä.
Gissa partiet? (Ledtråd: (s) och (mp) samarbetar med dem).
21 september 2012 kl. 0:35
Potte
emot Mansrörelse? Varför emot kalla detta Mansrörelse?
21 september 2012 kl. 0:38
Ett tydliggörande på sid 51
” I N G E N I S O L E R A D Ö
51
Vänsterpartiet använder
sig av en feministisk analys, inte en jämställdhetsanalys. ”
Man får tacka för den raka pucken i.a.f.
21 september 2012 kl. 0:41
Ett tydliggörande på sid 51
” I N G E N I S O L E R A D Ö
51
Vänsterpartiet använder
sig av en feministisk analys, inte en jämställdhetsanalys. ”
Man får tacka för den raka pucken i.a.f.
Sedan i nästa mening : ” Men i utåtriktad kommunikation
eller i andra sammanhang när det passar, kan vi förstås ändå använda
oss av ordet jämställdhet, eftersom det är ett välbekant och tydligt ord för de flesta ”
Fuskisar !!!
21 september 2012 kl. 1:32
VPK>VPF>WTF?!
Vet inte om Stalin var så feministisk egentligen…han var väl mer noggrann med att rensa ut trotskister från partiet 😛 Och eventuellt framtida ”avstalinister”. Även judar, faktiskt. Visst utvecklade han en paranoia för alla sina rådgivare, men…då var det ju alla slags rådgivare, inte bara manliga. Så skillnaden är väl att alla kvinnor går ihop och tillsammans utgör en viss Stalin, trots sina egna meningsskiljaktigheter.
I alla fall. Jag tycker faktiskt att det är intressant att V äntligen börjar bli lite konsekventa och självkritiska. Ut med alla manliga karriärsfeminister bara. Som Valerie Solanas sa: De är bara nyttiga idioter, låt dem inte få för stort inflytande! Manliga karriärsfeminister ska fan inte få sitta på siden och sammet och äta godis och frukt. De ska minsann också hänvisas till träbänkarna och få både strålkastarljuset mot sig och applåder från sina kvinnliga kollegor. Om de inte ställer upp på att ge upp sin könsidentitet förstås, och helst av allt byter kön, då har de samma rätt att göra karriär på feminismen igen. Strongt gjort, Vänsterpartiet! Nu återstår bara för S och MP att följa deras exempel. Så säga vad man vill om V, men de är faktiskt inga hycklare. Tänk om det här smarta draget äntligen kan få Fi att ansluta sig till V – riksdagens minsta rödgröna parti!
Fast å andra sidan…är det kanske inte dags för eine endlösung der Jonas Sjöstedt också? Eller siktar han på att bli alfahanne? Vänsterpartiets enda karriärsfeminist. Vill han ha alla lejoninnorna för sig själv att ”känna sig bekräftad och behövd” hos?
@Rocki
Det kanske var det som var Alliansens onda plan? Göra oppositionen psykiskt instabil och därmed försvarslös. Kanske borde man rösta på V trots allt. Det lär ju gå någon mansgeneration förlorad, men de är i alla fall positiva till psykiatrin, så på sikt kanske de kan självmedicinera sig.
@Carl
Jag håller med fullständigt. Samtliga rödgröna är samma genusfascistiska rosa khmerer, men i övrigt är V bäst och S sämst. S har bara plockat det sämsta från De rödgröna och i övrigt blivit alltmer smygborgerliga. Dock är V de som skriker högst, så man kan tro att de är värst, men läser man bara de andras partiprogram inser man ganska snart att så egentligen inte är fallet.
21 september 2012 kl. 1:37
När jag var en ung flicka och gick på gymnasiet så praktiserade jag på ett av Stockholms största mentalsjukhus. En del av praktiken var att läsa gamla journaler. Av någon anledning så kom jag att tänka på det nu.
21 september 2012 kl. 1:49
Roligt typo. Man kan ju undra om det är ordet ”från” som fattas mellan ”fritt” och ”könsförtryck” eller om det fattas ett komma mellan ”samhället” och ”fritt”?
”Vänsterpartiets mål, det klasslösa samhället fritt könsförtryck, kräver välgenom- tänkta politiska vägval och en medveten strategi för en genomgripande systemför- ändring.” sid.14
21 september 2012 kl. 1:52
@ Rocki
Riktig giftig blogg du driver. Gillas och är bokmärkt. Här är någon som ruskar om ordentligt , fastnade direkt !!!
21 september 2012 kl. 2:14
@ Hurtbullen
Driver och driver… det handlar mer om att avreagera sig. Men tack! Det finns mycket ilska att ösa ur.
21 september 2012 kl. 3:02
Vill också propsa Rockis blogg. Tack för att den finns!
21 september 2012 kl. 3:31
Är det här på riktigt?!
Det känns som om man måste nypa sig i armen, vilket dock inte skulle framkalla samma smärta, som den själsliga smärta Vänsterpartiets s.k. ”Framtidskommission” har framkallat.
Vadå ”Framtidskommission” förresten?
Namnet ”Dåtidskommission” ligger närmare till hands.
Vänsterpartiet borde omgående inrätta en ”Sanningskommission” och uppmana till vaksamhet mot stalinism inom partiet.
En dylik slutrapport borde inte kunna presenteras offentligt år 2012, utan borde tvärtom vara, om den ens ska finnas, något som har författats i hemlighet av extremister, som inte vill att deras extrema åsikter ska komma ut.
Vadå ”kvinnlig separatism”?
Innebär det inte köns-apartheid?
Är köns-apartheid enl. (v) någonting bra?
Vadå ”att det ska verka kompensatoriskt”?
Som kompensation för vad närmare bestämt?
Till sist: vad är det för dårar, som har författat rapporten och känner (v):s väljare till vilka åsikter deras ”folkvalda” har?
21 september 2012 kl. 3:50
Hoppas v åker ut så vi slipper höra denna könsfascism i framtiden och så att inte andra partier också börjar anamma det här, precis som de gjort med radikalfeminismen.
Annars är det inte så konstigt att v tappar väljare. Vad har dom egentligen gjort för den lilla människan på sista tiden, vad är deras plan där? Eller tänker de ta den tiden för att träna lite feministiskt självförsvar i stället?
21 september 2012 kl. 3:52
Rocki rules!
Har läst lite och diggar det som fan.
21 september 2012 kl. 4:02
Pär bör uppdatera länklista till nya sidor som kritiserar rådande feminism och pk mobben samt står nära jämställdismen.
21 september 2012 kl. 6:59
Men för tusan! Vänsterpartiet har ju helt rätt. För visst är det så att allsköns feministmän använder kvinnor som alibi för sina egna maktsträvanden. Och hur vanligt är det inte numera att män också utanför feministkretsarna baxar fram något kvinnligt alibi som nöjer sig med tjusiga titlar medan mannen i bakgrunden s.a.s. sköter det praktiska styret.
Det enda V inte tycks inse är att detta smaklösa beteende är en naturlig följd av just feministisk politik.
21 september 2012 kl. 7:00
@ Nina:
Kul att se att någon gör ett tappert försök.
21 september 2012 kl. 7:17
@ Rocki
Läste på din blogg, otroligt bra!
21 september 2012 kl. 8:34
Vänsterpartiet har ju helt rätt. Självklart ska vi vara mycket vaksamma mot män. Så fort de får chansen så söker ju män upp varandra för att försvara sin överordnade ställning och hitta på djävulska planer för att förtrycka kvinnor. Såna är män – det har svensk feministisk forskning tydligt visat.
Vi borde i Sverige förbjuda män att kommunicera med varandra. För jämställdhetens skull!
21 september 2012 kl. 8:46
I själva verket är det ju tvärtom. Män har aldrig varit förenade helt enkelt eftersom vi är byggda att konkurrera mot varandra. I bästa fall konkurrerar vi mot andra män i grupp.
Vad vi däremot gör, och som de har rätt i, är att vi ställer upp för kvinnor, skyddar dem, hjälper dem. Tyvärr även kvinnor som gärna skulle avskaffa vår del av befolkningen.
21 september 2012 kl. 8:54
Jaså, det var den bloggen som var Rockis, ”tryck över bröstet”, jo det är en härlig punch i den, den får nog sorteras in i facket av bloggar man ska hålla ögonen på.
21 september 2012 kl. 8:56
Jag var kanske lite tvetydig i hur jag uttryckte mig om Rockis blogg, men det var alltså skrivet helt i positiv anda. Gilla gilla m.a.o.
21 september 2012 kl. 9:00
Detta var nog det värsta jag sett! Man tappar hakan. Att de inte själva reagerat när de läst vad de skrivit? Är de verkligen så fartblinda? Jo, tydligen är de ju det…
Hoppas också att det finns en och annan hederlig journalist som kan hugga på det här köttbenet och skapa lite uppmärksamhet kring det. Det skulle nog väcka en och annan medborgare från transen många befinner sig i.
21 september 2012 kl. 9:11
“I ett muslimskt samhälle har muslimer som grupp ett gemensamt intresse och behov av att hålla ihop och försvara sin överordnade ställning. Även inom Vänsterpartiet måste vi vara vaksamma på hur muslimer söker sig till varandra för att utveckla politiska idéer, diskutera något de har läst eller höra hur andra tänker i en specifik fråga.”
Frågan är vilka man ska vara mest rädd för, vänsterpartiet eller sverigedemokraterna? känns retoriken igen när jag bytte ut man mot muslim?
21 september 2012 kl. 9:14
Peter Benenson
du skrev
”Potte emot Mansrörelse? Varför emot kalla detta Mansrörelse?”
Jag har inte nämnt nåt om mansrörelse, det där var kanske riktat till Kim?
21 september 2012 kl. 9:22
Jag har svårt att bli upprörd över vänsterkvinnornas strategi; tvärtom så borde även män börja praktisera ett visst mått av separatism. Dessutom så kan man ju inte annat än hålla med dem när det gäller synen på manliga feminister som många gånger bara känns extremt falska och vars feminism bara känns påklistrad i hopp om att vinna någon fördel, antingen hos damerna eller i karriären.
21 september 2012 kl. 9:40
Jag lever i ett förhållande nu, har varit i många tidigare också.
Finns nog en stor risk att jag kör mgtow i framtiden om det jag har nu skulle krascha.
Lätt att säga idag kanske, framtiden vet man ju ingenting om.
Och du har rätt i att man hittar de allra största hycklarna bland feministmännen. Finns all anledning att vara misstänksam mot dom, både som kvinna och man.
21 september 2012 kl. 9:45
MGTOW är ju den manliga motsvarigheten till lesbisk separatism och jag är helt för båda.
Är helt ointresserad av att leva i förhållande med någon (i mitt fall, man) och tycker att individualism, singelskap och ett visst mått av separatism är det enda raka. Det är också en perfekt livsstil om man vill ta avstånd från all slags kollektivism.
21 september 2012 kl. 9:53
Patrik skriver: ”Frågan är vilka man ska vara mest rädd för, vänsterpartiet eller sverigedemokraterna? känns retoriken igen när jag bytte ut man mot muslim?”
Men herre Gud? =)
Patrik, nog förstår du väl ändå skillnaden mellan att svepande kritisera alla som råkade födas med ett visst kön, och att svepande kritisera alla anhängare av en viss påfallande primitiv och antidemokratisk ökensaga?
Om du tänker efter lite till?
21 september 2012 kl. 10:14
Jämställdhetsfeministern.
Den var bra 🙂
21 september 2012 kl. 10:29
Från: http://rockibarocki.wordpress.com/ (Första inlägget.)
En gammal ”goding”:
”“Det handlar om våld mot alla kvinnor, det är samma våld oavsett grupp. Det är mäns våld mot kvinnor som speglar de maktstrukturer vi har i samhället, säger Therese Persson.
Detta gäller även i förhållanden mellan homosexuella kvinnor; den som slår är egentligen en man.”
Therese Persson, Roks, Norrbottenskuriren 030530”
Det Roks-kvinnan skrev är så fel, på så många sätt, men h*n kanske bara glömde att ta sin medicin? Eller är idiotin strukturell?
21 september 2012 kl. 10:32
Jämställdhetsfeministern 8:34:
”Vi borde i Sverige förbjuda män att kommunicera med varandra. För jämställdhetens skull!”
Spot-on, igen!
21 september 2012 kl. 11:08
@Patrik
”Frågan är vilka man ska vara mest rädd för, vänsterpartiet eller sverigedemokraterna? känns retoriken igen när jag bytte ut man mot muslim?”
Visst är det så!
Likheterna i retoriken bland feminister och sverigedemokrater är påfallande.
Inom arbetsmarknaden tar män/invandrare jobben.
Våldet skylls på gruppen män/invandrare.
osv. osv
21 september 2012 kl. 13:38
haha vad sjukt
21 september 2012 kl. 13:55
[…] Genusnytt citerar delar i rapporten som visar de förespråkar såväl konspirationsteoretisk misstänksamhet mot män (Misandri) som kvinnlig könsseparatism dvs The Saudi Way “Det finns inget inom den feministiska praktiken som provocerar så mycket som kvinnlig separatism. Det kan ibland bero på missförstånd och okunnighet men ofta har det handlat om att män faktiskt känner sig hotade. Det finns inte heller någon internfeministisk praktik som är så effektiv som separatism om man vill flytta fram kvinnors positioner.“ […]
21 september 2012 kl. 18:03
Peter Benenson
“Varför emot kalla detta Mansrörelse?”
För att långt ifrån alla som sympatiserar med denna rörelse är män.
Det finns många kvinnor som är för lika rättigheter oavsett kön, könsneutral lagstiftning, nolltolerans mot diskriminering oavsett kön, etc. Kolla exempelvis namnen på dem som kommenterar i denna tråd, inte alla är män.
Pär kallar ”sin” ideologi jämställdism, Pelle Billing kallar ”sin” för Jämställdhet 2.0 – båda två inkluderar alla människor och alla möjliga sympatisörer.
21 september 2012 kl. 18:14
Urban
”Är helt ointresserad av att leva i förhållande med någon (i mitt fall, man) och tycker att individualism, singelskap och ett visst mått av separatism är det enda raka. Det är också en perfekt livsstil om man vill ta avstånd från all slags kollektivism”
Utan kollektivism hade inte hbtq rörelsen kommit långt. Utan kollektivavtal hade vi inte haft en välfärd. Till och med Judith Butler fick ge sig på den punkten och menade på att när man samlar en rörelse är det faktiskt viktigt att betona fasta identiteter sexuellt. Sen när man fått sin vilja igenom kan man bli queer. Dvs även Judith Butler, som jag liksom inte ger mycket vetenskapligt värde åt, förstod att kollektiv var bra i bland.
21 september 2012 kl. 18:53
Kim 18:03
+1
Att kalla detta mansrörelse är att utesluta oss kvinnor, tex. mig.
21 september 2012 kl. 20:14
Torstensson,
Du greppar skillnaden mellan att självständiga brandmän går samman själv-valt i en enda stor grupp, det vill säga kollektivt, och kräver rödare brandbilar, samt längre slangar.
Och…
Smygkommunisten som splittrar sönder samhällets alla unika individer i godyckligt valda kommunistkollektiv som passar deras kollektivistiska konfliktagenda för dagen: delar sedan in dessa godtyckliga grupper av unika individer i svart-vita offer-och förövarekollektiv, och utmålar sedan sig själv som den gode räddaren i nöden. Halleluja! För att försörja sig på den skapade konflikten, förnyar sin inkomstkälla genom att skapa nya konfliktytor, nya kollektiv, lever gott på folkets bekostnad.
Alla män mot alla kvinnor, som ska bli lika – jippie en självdestruktiv evighetsmaskin mot myrstacken kommunist-utopia. Alla ska med. Vi gillar olika.
?
21 september 2012 kl. 23:38
Liberalen
Det blir rätt jobbigt att du ständigt ska blanda in kommunism i allt. Du ser det hela tiden som att folk har en kommunistisk agenda. Är det verkligen så? Men ja jag greppar den skillnaden och den skillnaden är viktig.
22 september 2012 kl. 0:43
@Urban (20 september kl. 17:24, 21 september kl. 9:22 och 9:45),
du har gjort klart att du tycker om separatism men anser du att det inte utgör könsapartheid?
Varför inte förena människor istället för att separera dem?
Att separera innebär ett ”vi och de”-tänkande.
Du skrev (i kommentar no. 1):
”Så jag har väl inte så mycket att klaga på när jag läser deras text.”.
Vaksamhet mot feministiska män i all ära men just Det är ju inte huvudbudskapet som (v):s ”Dåtidskommission” förmedlar i sin rapport.
Snarare verkar man där mot ALLA mäns rätt till organisationsfrihet.
Rapporten ger således uttryck för stora brister i synen på fundamentala demokratiska rättigheter.
Du uppmanar män (i kommentarerna no. 2 och 3) till ”ett visst mått av separatism” (som ”det enda raka”, i kommentar no. 3) men frågan är vad som menas med ”ett visst mått”.
När är måttet rågat och vem som avgöra det?
Om du ”helt ointresserad av att leva i förhållande med någon” (kommentar no. 3) känns ganska irrelevant för diskussionen.
Sista meningen du skrev ang. ”individualism, singelskap och ett visst mått av separatism” (kommentar no. 3.):
”Det är också en perfekt livsstil om man vill ta avstånd från all slags kollektivism.” känns motsägelsefull, med tanke på att du trots allt ÄR kollektivistisk genom att skriva här.
Till sist: var går gränsen mellan ”kollektivism” och ”att vara social”?
Det senare anses ju av samhället vara någonting positivt, eller hur?
22 september 2012 kl. 8:58
Torstenson,
Yea, well… Bra. Men skjut inte på brevbäraren. Det är inte budbäraren om vårt samhälles smygkommunistiska slagsida som du ska bli trött på, som du ska attackera och kritisera.
22 september 2012 kl. 13:53
[…] Från Pär Ström och Genusnytt […]
23 september 2012 kl. 13:40
[…] Ovan citat är från New Male Studies #01, den som vill se fenomenet i praktiken kan läsa slutrapporten från vänsterpartiets framtidskommission som förespråkar vaksamhet mot män. […]
02 oktober 2012 kl. 20:03
Nu när V äntligen fått en partiledare jag kan respektera känns det otroligt tragiskt att få läsa all den här dyngan de har i sitt partiprogram och jag inser att jag aldrig någonsin kommer att rösta på V igen.
05 oktober 2012 kl. 21:13
[…] som det numera heter i sann VP anda? Det är ju beordrat från högre instans att vara vaksam mot män som pratar med varandra… Var uppmärksamma på män som träffas och pratar lite […]
07 oktober 2012 kl. 12:55
[…] (v) manar till “vaksamhet” mot män […]
06 november 2012 kl. 12:56
[…] visat att en majoritet av Sveriges journalister sympatiserar med partier som står för tämligen radikalfeminististiska värderingar, vilket speglar av sig i vad som rapporteras, inte bara i ledare och krönikor utan även på […]